هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۲۷, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 08/18/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شراره سعیدی/ رادیو کوچه

با نگاهی به تاریخ در می‌یابیم که حکومت روحانیت در جمهوری اسلامی حاصل آرزومندی و هم‌چنین تجربه‌ای سینه‌به‌سینه از حکومت صفوی تا عصر حاضر است، امیدی که روحانیون سال‌های زیادی در دل داشتند و برآورده شد، آرزویی که با پندگیری از همان دوران سعی می‌کنند از برباد رفتنش جلوگیری نمایند، در این برنامه مروری خواهیم داشت بر تشابهات حکومت صفوی و جمهوری اسلامی و تفاوت عاقبت روحانیت دولتی و مستقل.

گفتیم که مشهور است مذهب تشیع آن‌چنان شبیه یک حزب سیاسی است، که گویا بیش از هر چیز حزبی سیاسی بوده که به تدریج به مذهب تبدیل شده است. برنارد لوئیس، می‌نویسد:

«تشیع قبل از هر چیز با سیاست گره خورده است. زیرا کسانی آن را به وجود آوردند که ‌طرف‌دار انتخاب خانواده‌ای بودند که مدعی مشروعیت نسل به نسل بود، اما در دینی مانند اسلام که به همان اندازه که مذهبی است، سیاسی هم هست می‌توان انتظار داشت که در دست‌گاه سیاسی و اداری خلیفه‌ی اول یک حزب سیاسی به آسانی به یک فرقه و مذهب هم تبدیل شود»

و کلیه‌ی مذاهب اسلامی از سیاست به دور نیستند، اما آن‌چه مذهب شیعه را از سایر مذاهب اسلام متمایز می‌سازد، تاریخ مبارزاتی و خونین شیعه است. عامل دیگر، عدم تفکیک دین و دولت یا دین و سیاست در این مذهب است‌. آموزه‌ها و اندیشه‌های این مذهب نیز پیوسته از پیروان خود می‌خواهد تا نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی موضع گرفته، قاطعانه وارد عمل شوند به همین دلیل نگرش سیاسی شیعه در محدوده‌ی اندیشه باقی نمی‌ماند و به عرصه‌ی عمل نیز تسری می‌یابد. برنارد لوئیس عمل سیاسی شیعه را الگوبرداری از عمل پیامبر توصیف می‌کند و می‌گوید که شیعیان ابتدا دست به تبلیغات و سپس دست به حمله می‌زدند.

در طول تاریخ شیعیان به عینیت دریافته بودند که اهل تسنن به دلیل در دست داشتن قدرت سیاسی توانسته‌اند بر رونق مذهب خود افزوده، نظریه‌های خود را به کرسی نشانده، از امتیازات بیش‌تری برخوردار شوند، اما شیعیان که چنین قدرتی نداشتند، در تنگناهای زیادی قرار گرفتند. به دلیل همین تجربه، هنگام روی کار آمدن صفویه، در پناه قدرت صفویه، که تشیع را مذهب رسمی کشور قرار می‌دهند، اصول و نظریات خود را تبلیغ کرده، گسترش دهند. در نهایت نیز موفق شدند مشروعیت دولت صفوی را تایید کنند. یک پژوهش‌گر لبنانی می‌گوید: «اگر همین اتفاق نیفتاده بود، انقلاب اسلامی هم به وقوع نمی‌پیوست، زیرا علمای لبنان که به تقاضای دولت صفویه پاسخ مثبت دادند، پایه‌های اولیه‌ی حکومت شیعه را پی نهاده، به تدریج به الگوسازی دولتی اقدام کردند. به این ترتیب نظریه‌ی بی‌اعتباری و عدم مشروعیت حکومت‌ها را در زمان غیبت امام زمان تعدیل کردند و اولین گام به سوی ولایت فقیه برداشته شد.»

حکومت صفویه توانست در جامعه‌ای عمیقن مذهبی هم‌گونگی مذهبی را علتی برای اتحاد کند، اعتقاد به مذهب تشیع، تشیع را نشان هویت ملی و وجه امتیاز آن از امپراطوری عثمانی قرار داد و با تقویت باورهای مذهبی موجب شد تا پس از گذشتن از دوران آشوب و مقاومت کشوری هم‌سان ایجاد نماید و سپس پس از تکیه بر تولیت همین باور حکومت کند.

از سویی دولت صفوی برای ایجاد یک دولت شیعی مجبور به استفاده از علمای تشیع بود بنابراین آنان را گرد آورد و بر پایه‌ی ضوابط خاصی درجه‌بندی کرد. اعتباری که از این بابت نصیب مشاغل مذهبی می‌شد، مانع از ورود هر‌کس از هر‌جا به درون سلسله مراتب مذهبی می‌گردید. در حالی که قبل از آن، کسانی که هیچ سابقه‌ی مطالعات مذهبی و گذراندن دوره نداشتند، بدون کسب مجوز از مقامی مذهبی، به لباس روحانی ملبس می‌شدند و ذهنیات و تصورات خود را در حکم اصول و مبانی دین تبلیغ می‌کردند .

«محمد‌رضا جلیلی» در کتاب «مذهب و انقلاب‌: اسلام شیعه و دولت» می‌نویسد  :

«نقش دولت در این سازمان‌دهی و پیدایش چنین تشکیلاتی انکارناپذیر است و چنان که اشاره شده هیچ سازمان یا حرکت فرهنگی نمی‌تواند بدون پشتوانه‌ی سیاسی، ابعاد وسیعی پیدا کند. درباره‌ی روحانیت شیعه‌، این پشتوانه به قدری بود که عناوین و مناصب روحانیت همان عناوینی بودند که شاه به اشخاص اعطا می‌کرد و به این وسیله جای‌گاه آن‌ها را در سلسله مراتب قدرت روحانی و سیاسی مشخص می‌کرد.»

بالاترین مقام مذهبی دو مقام هم‌ردیف بود که عبارت بودند از‌: «صدر» که برای مدتی به «ملاباشی» تغییر کرد و دیگری «مجتهد». صدر موظف بود تمام امور و نهادهای مذهبی کشور را زیر نظارت خود گرفته، علما و مراجع مذهبی را هدایت و راه‌نمایی کند‌. پس از صدر، مدرسین، شیخ‌الاسلام‌ها، پیش‌نمازهای مساجد جامع‌، قاضیان‌، متولیان و حافظان بودند‌. در واقع صدر در راس سازمان روحانیت قرار داشت و از طرف شاه به این سمت منصوب می‌شد و جزیی از دست‌گاه اداری دولتی را بر عهده داشت. در حالی که مقام دیگر مجتهد یا مجتهدین قدرتی صرفن معنوی به حساب می‌آمدند و سرچشمه‌ی قدرت آن‌ها نیز توان آن‌ها در تفسیر قرآن، قوانین الهی یا شریعت بود. این مقام معنوی قبل از صفویه هم وجود داشت و فلسفه‌ی وجودی خود را از ضرورت تقلید مومنین از عالمان برمی‌گرفت‌. نکته‌ی شایان تامل در این‌جا، نگاه صدرها و مجتهدین به یک‌دیگر و رابطه‌ی قدرتی است که بین آن‌ها به وجود می‌آمد. به طبع وضعیت مجتهدین، وضعیتی طبیعی و غیر‌دولتی بود و محتمل است که آن‌ها نسبت به گروه صدر و مقامات زیر نظر آن‌ها بدبین بوده باشند‌. از سوی دیگر، موازنه‌ی قدرت بین این دو گروه ثابت نبود و برحسب هر دوره و بر پایه‌ی میزان وابستگی دولت‌ها به مذهب رسمی تفاوت می‌کرد‌‌. در پایان دوره‌ی صفویه، از نقش صدرها کاسته می‌شود و این بدان معناست که در همان زمان از نیاز آن‌ها به روحانیون و تایید مشروعیت بخش آن‌ها کاسته شده بود‌. این امر خود به خود به اعتبار بیش‌تر گروه مجتهدین که از قدرت سیاسی بهره چندانی نداشتند و از هم‌کاری با دولت هم مبرا بودند، می‌انجامید .

این دو گروه مرجع عالی مذهبی‌، هر یک در راس سلسله مراتبی قرار داشتند که هم‌زمان شاخص درجه‌ی علمی و مسوولیت مذهبیونی بود که می‌بایست به امور مذهبی و شرعی مردم رسیدگی می‌کردند. مسوولیت‌های زیر نظر صدر عبارت بودند از‌: شیخ‌الاسلام‌ها که ریاست امور مذهبی را در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم بر عهده داشتند و بر دادگاه‌های شرع نظارت می‌کردند‌. در ردیف آن‌ها قاضیان بودند که قدرت خود را به نفع شیخ‌الاسلام از دست دادند، به ویژه از زمانی که روحانی پرنفوذی مثل محمد‌باقر مجلسی در سال 1687 به سمت شیخ‌الاسلام پایتخت اصفهان برگزیده شد، اهمیت شیخ‌الاسلام‌ها بیش‌تر گردید.

پس از شیخ‌الاسلام‌ها و قاضیان، مدرسین حوزه‌ها و امام‌جمعه‌ها و وعاظ قرار می‌گرفتند‌. سلسله مراتب زیر نظر مجتهدین نیز عبارت بود از‌: حجت‌الاسلام‌ها، ثقت‌الاسلام‌ها، ملاها و مداحان .

در مجموع سقوط صفویه، جامعه‌ی روحانیت را دچار ضعف کرد‌. سقوط آن‌ها، به ویژه گروه صدرها و سلسله مراتب زیر نظر آن‌ها را از بین برد، هر‌چند عناوینی مثل شیخ‌الاسلام باقی ماند‌. اما سیاست مذهبی نادر شاه بر تضعیف قدرت روحانیون و تقویت مذهب سنی استوار بود‌. زیرا حتا نادرشاه به آزار و اذیت روحانیون نیز دست زده، درآمد موقوفات و مناصب قضایی را از آن‌ها گرفت و کاهش نفوذ سیاسی و دنیوی علما، به تدریج باعث شد تا روحانیون برای صدها سال به انزوای مساجد بازگردند، پس از سلسله صفویه اگرچه تمامی روحانیت تضعیف شد اما گروهی که مستقل ماندند موجب شدند تا اصالت مذهب تشیع برای همیشه از میان نرود، شاید اگر تمامی روحانیت زمان صفوی مانند اکثریت روحانیون دوران جمهوری اسلامی عمل کرده بودند، اکنون از تشیع تنها نامی در کتاب‌ها باقی مانده بود، اتفاقی که تنها مسوولات آن متولیان‌اش هستند.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«برای عروسی کیم کارداشیان آماده‌اید؟»

شام‌گاه شنبه، 20 اوت، در مراسمی بزرگ، «کیم کارداشیان» با «کریس همفریز» ازدواج خواهد کرد.

کیم با لباس عروسی که «ورا ونگ» طراح و دوست وی برایش تهیه کرده در این مراسم شرکت می‌کند.

……………………………………..

«سندرا بولاک و رایان رینولدز و جرقه عشقی»

«سندرا بولاک» و «رایان رینولدز» هم در تعطیلات تابستانی با هم در شهر «وایومینگ» دیده شدند.

هرچند که سندرا این اتفاق را تصادفی اعلام کرده اما از آن به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرده است.

آن‌ها در یک تور پیاده‌روی هم با هم شرکت داشتند. البته دوستان دیگر این دو هنرمند آمریکایی نیز حضور داشتند.

البته نخستین برخورد این دو در سال گذشته رخ داد اما هیچ حادثه رمانتیکی بین این دو نفر با وجود جسا جیمز و اسکارلت یوهانسون به وجود نیامده بود.

……………………………………..

«آنجلینا جولی و برد پیت، اوضاع خراب‌تر از تصور»

روز 6 اوت، زادروز فرزند «آنجلینا جولی» و «برد پیت»، «مدوکس» بود. اما این تولد، برای آنجی و برد جشن شادی نبود.

در این تولد که یک گروه ارکستر تدارک دیده شده بود آنجی و برد با یک صندلی فاصله از هم نشسته بودند و یکی از دختران‌شان که در حال گریه بود بین این دو قرار داشت.

منابع پاپاراتزی اعلام کردند این دو پس از پایان این ارکستر، جداگانه از سالن خارج شدند.

وضعیت این زوج در ماه‌‌های اخیر بسیار نابسامان بوده است.

……………………………………..

«کورتنی استادن یا پاملا اندرسون، کدام سمبل سکس؟»

«کورتنی استادن» خواننده، مدل، آهنگ‌ساز و هنرمند 16 ساله‌ای که با یک مرد 51 ساله ازدواج کرده و بیش از هر چیز «بالاتنه» (سینه‌های بزرگ) وی جلب توجه می‌کند (البته در این سن)، در آخرین حرکت خود عکسی را با فرم «پاملا آندرسون» در سریال «گارد ساحلی» (BayWatch)  منتشر کرده است.

وی هدف از این کار را رقابت با پاملا عنوان کرده و در صفحه توییتر خود از طرف‌دارانش پرسیده است: «کدام را می‌پسندید؟ من یا پاملا؟»

در یک نظر‌سنجی در یکی از سایت‌های پاپاراتزی، پاملا تا روز پنج‌شنبه، 81 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

……………………………………..

«مدونا، 53 ساله جوان»

تولد 53 سالگی مدونا، خواننده جاودان پاپ، او با 300 میلیون ضبط، رکورد بیش‌ترین ضبط را بین هنرمندان زن در دنیا داشته است.

تولدت مبارک مادربزرگ!

……………………………………..

«جنیفر لوپز و مارک آنتونی در نیویورک»

«جنیفر لوپز» و «مارک آنتونی» روز شنبه در «ساتهمپتون»، «نیویورک»، با هم دیده شدند. البته این به آن معنا نیست که قصد دارند آشتی کنند و یا باز با هم زندگی کنند.

این دو برای دیدن فرزندان‌شان، «اما» و «مکس» در این منطقه دور هم جمع شدند.

اما و مکس اعلام کردند که این به‌ترین زمان بود.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

پس از چندی که از درگذشت «محمودرضا‌ صادق‌نیا» در مسابقات قهرمانی کشور می‌گذرد، واکنش دور از انتظار مسوولان اداره کل تربیت‌بدنی استان لرستان دوباره این موضوع را در صدر خبرهای ورزشی قرار داده است.

حکایت از این قرار است که وقتی «صادق‌نیا» در جریان مسابقات قهرمانی کاراته کشور دچار ایست‌قلبی شد و به سبب عدم حضور تیم متخصص درمانی و آمبولانس دار فانی را وداع گفت، تربیت‌بدنی استان لرستان و هیت کاراته استان و کشور با شگفتی تمام و پس از آن‌که هیچ نماینده‌ای را برای شرکت در مراسم خاک‌سپاری و تدفین این استاد و قهرمان نفرستاده بودند، در اقدامی عجیب مدعی شدند که این ورزش‌کار لرستانی بدون کسب مجوز به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شده و مسوولیت پی‌گیری اتفاق رخ داده بر عهده این اداره کل نیست. البته این خبر به سرعت و از سوی تمامی کیوکوشین کاران کشور تکذیب شد و برگه و مجوز شرکت این قهرمان در مسابقات نیز منتشر شد، اما پرسش این‌جاست که گیرم که این ادعا درست بوده باشد، یعنی علت فوت این ورزش‌کار نداشتن مجوز بوده و عدم تجهیزات و امکانات درمانی هیچ تاثیری نداشته است؟

از این رو بنده توصیه می‌کنم برای حل این‌گونه مشکلات در این رقابت‌ها و نبود امکانات پزشکی و درمانی، از این پس مسابقات پربرخوردی چون «کاراته»، «بوکس»، «ووشو»، «کونگ‌فو»، «فوتبال»، «هندبال» و غیره به علت آن‌که ممکن است باعث صدماتی برای ورزش‌کاران شود، یا در درون بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها برگزار شود و یا به‌طور کلی تعطیل و به جای آن رقابت‌های آرامی چون «یه‌قل دوقل» و «خاله‌بازی» در سطح کشوری برگزار ‌شود.

————————–

این هفته باش‌گاه «بارسلونا» در صدر خبرهای فوتبال جهان بود. بالاخره شایعات انتقال «سس‌فابرگاس» از «آرسنال» به «بارسلون» به حقیقت پیوست و این فوتبالیست به زادگاهش پیوست. علت این اقدام البته برای خیلی‌ها هم‌چون من سوال‌برانگیز بود. نگارنده فکر می‌کند که قطعی شدن تصمیم خرید «فابرگاس» به هیچ عنوان با نتایج ضعیف آبی و اناری پوشان کاتالون در بازی‌های تدارکاتی بی‌ارتباط نبوده است. بدون شک «گواردیولا» به‌تر از هر‌کس دیگری ضعف‌های تیمش را به خصوص در خط میانی دیده و مسوولان این باش‌گاه را، برای جلب رضایت این بازیکن و باش‌گاه «آرسنال» تحت فشار گذاشته است. به هر حال «بارسلون» یک‌بار دیگر فصل تازه‌ی فوتبال اسپانیا «لالیگا» را با موفقیت آغاز کرد و با شکست چندباره‌ی «رئال‌مادرید» در سوپرجام اسپانیا به «مورینوی» مغرور آموخت که پیچاندن گوش کمک مربی «بارسلون» در انتهای بازی، دردی از او دوا نمی‌کند و او باید دنبال راه‌کارهای تکنیکی برای جبران ضعف‌های تیمش باشد.

————————–

در فوتبال کشورمان ناکامی‌های «پرسپولیس»، «کاشانی» و «استیلی» هم‌چنان ادامه دارد و کار را به جایی رسانده است که دیگر تماشاگران این تیم حتا از دادن فرصت یک نیمه‌ای هم به کادر فنی دریغ می‌کنند و از همان ابتدا با شعارهای‌شان مجموعه‌ی مدیریتی باش‌گاه را به باد انتقاد می‌گیرند.

«استیلی» هم به جای رفع مشکلات تیم هم‌چون هفته‌های گذشته به طرف‌داران سرخ‌پوشان پایتخت وعده‌ی سر خرمن می‌دهد. از من می‌شنوید «استیلی» گناهی ندارد بلکه این تماشاگران هستند که منظور او را از جمله‌ی  «پرسپولیس» را از هفته‌ی پنجم به بعد ببینید» درک نکرده‌اند، اشاره‌ی مربی سرخ‌پوشان به هفته‌ی پنجم فصل بعد بوده است نه این فصل. چقدر کم صبرند این تماشاچیان «پرسپولیس.»

————————–

درگیری لفظی «محمد مایلی‌کهن» و «علی‌ فتح‌اله‌زاده» در برنامه‌ی زنده‌ی «ورزش و مردم» هم در نوع خود دیدنی بود. البته با توجه به کلماتی که در بین دو نفر از نمایندگان مدیران ارزشی و انقلابی ورزش رد و بدل شد به‌تر است که به صدا و سیمای جمهوری ‌اسلامی پیشنهاد دهیم تا سری دوم این «کوفت و کوب» را در ساعات پایانی شب پخش کرده و رده سنی بینندگان آن را 60 سال به بالا تعیین کنند. گویا در پی گیر دادن «مایلی» و «فتح‌اله‌زاده» به مدارک تحصیلی یک‌دیگر در برنامه گذشته، این دو نفر قرار است تا در قسمت آینده به اصل و نصب خانوادگی هم گیر سه‌پیچ بدهند.


 


پنج‌شنبه 27 مرداد 90‌/  18اوت 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

 تقویم ‌تاریخ

 گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

 مجله جاماندگان- «تفاوت عاقبت روحانیت دولتی و مستقل»- شراره سعیدی

 بخش اول خبر‌ها

 شاد و تندرست- «چقدر کم‌صبرند این تماشاچیان «پرسپولیس»- اکبر ترشیزاد

 دایره‌ی شکسته- «به موش و گربه بازی خود ادامه دهید»- مه‌شب تاجیک

 بخش دوم خبرها

 گزارش روز کابل- «نیاز به امضای توافق‌نامه تازه با آیساف دیده می‌شود»- آرین

 پاپاراتزی- «آنجلینا جولی و برد پیت، اوضاع خراب‌تر از تصور»- بهنام

 خلاصه مطبوعات تاجیکستان- «بی‌اعتمادی به شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان»- کیومرث

 بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی مصر، روز پنج‌شنبه، 18 اوت، حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین مصر، با انتقاد از سرکوب اعتراضات مردمی در سوریه از بشار اسد رییس جمهوری این کشور خواست قدرت را ترک کند.

به گزارش روزنامه جمهوریت مصر‌، مبارک به بشار اسد توصیه کرد به خواسته های مردم سوریه پاسخ داده و از قدرت کناره‌گیری کند.

از سوی دیگر هیثم المالح فعال سیاسی و چهره شناخته‌شده سوریه روز پنج‌شنبه 18درگفت‌گویی با اظهار داشت که رژیم بشار اسد برای حفظ قدرت خود به جنگ بر ضد مردم این کشور متوسل شده است‌.

به گزارش العربیه، دکتر هیثم المالح در این گفت‌وگو بیان داشت که «رژیم سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مردم سوریه دیگر این رژیم را نمی‌پذیرند.»

این فعال سیاسی سوریه افزود: «رژیم بشار اسد با شلیک به‌سوی تظاهر‌کنندگان در درعا ودیگر شهرها و کشتن کودکان و زنان و سال‌خوردگان و جوانان ماهیت ضد‌اخلاقی و غیر‌قانونی خود را برای جهانیان ثابت کرده است.»

وی گفت: «رژیم در شکنجه‌گاه‌های خود اقدام به کشیدن ناخون‌های بازداشت‌شدگان نوجوان کرده است.»

وی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به «شدت جنایات و کشتاری که رژیم بشار اسد بر ضد معترضان اعمال می‌کند»، گفت‌: «حتا فرانسوی‌ها در هنگام اشغال سوریه در دوره استعمار‌، مرتکب چنین جنایاتی نشده‌اند.»

آقای المالح با اشاره به نقش سازمان ملل در حمایت از مردم سوریه گفت‌: «وظیفه سازمان ملل دفاع از مردم بی‌دفاع این کشور در برابر رژیم جنایت‌کار بشار اسد است و مردم سوریه نیز حق دارند که از سازمان ملل کمک بخواهند.»

این فعال سوری از ارتش خواست که مانند ارتش تونس و مصر عمل کند و به مردم بپیوندد.

هیثم المالح در پایان نتیجه گیری کرد که برای بشار اسد جز ترک کشور هیچ راه حلی باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید:

«محدود شدن تردد دیپلمات‌های سوریه در آمریکا»

«خانواده مبارک در دادگاه مجدد اتهامات را رد کردند»


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

بعضی از ما گربه‌ها را دوست داریم، بعضی موش‌ها را، ولی مطمئنم بیش‌تر ما یک زوج موش و گربه را که دایم در حال زد و خوردند دوست داریم، بله «تام و جری». موش و گربه‌ای که همیشه در حال جدل‌اند و معدود اوقاتی در ائتلاف، و ما چقدر دل‌مان خنک می‌شود وقتی هر‌کدام از آن‌ها حساب آن یکی را به موقع درست و حسابی می‌رسد و این داستان ادامه دارد تا سال‌ها….

مانند بسیاری از زوج‌هاى موفق هالیوود در دهه‌ی سی، زوج شدن دو نابغه دنیای انیمیشن هم حکایت خاص خود را دارد. رکود اقتصادى، بی‌کارى و صدها مشکل دیگر آن‌ها را در کمپانى‌هاى مختلف تولید فیلم دور هم‌دیگر جمع مى‌کرد، آن‌ها توانایى‌هاى هم‌دیگر را مى‌شناختند و شروع به بروز خلاقیت‌های‌شان می‌نمودند. ابتدا «ویلیام هانا» در یکى از شرکت‌هاى تولید انیمیشن وابسته به کمپانى »برادران وارنر» کار مى‌کرد، اما طولى نکشید که آن شرکت از کمپانى وارنر جدا شده و به کمپانى تولید فیلم مشهور «مترو گلدین‌مه‌یر»  ملحق شد. اولین مجموعه کارتونى‌اى که هانا برای‌شان ساخت آن‌قدر بازتاب داشت که روساى شرکت تصمیم گرفتند تولیدات انیمیشن خود را گسترش دهند، هانا ترفیع گرفت و کمپانى کارکنان بسیارى را استخدام کرد که «جوزف باربرا» یکى از آن‌ها بود.  باربرا ابتدا یک شاگرد خیاط ساده در یکى از محله‌هاى نیویورک بود که همیشه براى مجله‌ها طرح مى‌فرستاد و بالاخره هم در یک استودیوی نه چندان معتبر به عنوان طراح و نویسنده‌ی متن استخدام شد. باربرا چند سال بعد به شرکت تولید کارتون «ترى تونز»  و از آن‌جا به «مترو‌ گلدن‌ مه‌یر» رفت تا از سال 1939 هم‌کار همیشگى و ثابت ویلیام هانا بشود. همان موقع بود که آن‌ها زوج موش و گربه، کارتون معروف «تام و جرى» را معرفى کردند و فقط براى همین پروژه، هفده سال هم‌کار بودند و هفت جایزه اسکار هم نصیب خود کردند. هانا و باربرا در کمپانى علاوه بر تولید مجموعه‌هاى کارتونى، کارهاى فرعى دیگر هم انجام مى‌دادند، به‌طور مثال با کارگردانى به اسم «جورج سیدنى» شرکتی را تشکیل دادند و شروع به ساخت آگهى‌هاى تجارى تلویزیونى کردند. روساى شرکت «مترو ‌گلدن ‌مه‌یر» با وجود تمام موفقیت‌ها و جوایز هانا و باربرا، استودیوی انیمیشن را در سال 1957 تعطیل کردند. هانا و باربرا از آن به بعد به‌طور تمام‌وقت مشغول تولید سرى‌هاى مختلف کارتون براى تلویزیون شدند‌. اولین سرى کارتون آن‌ها، نمایش «راف و ردى» بود که از کانال «ان بى سى» پخش شد و براى اولین بار از صداى کمدین‌هایی مانند «داس باتلر» و «دان مسیک» به  جای چهره‌ی کاراکترهاى اصلى استفاده شد.

هانا و باربرا آن‌قدر که به قصه‌ها، دیالوگ‌ها و موسیقی کارتون‌ها توجه داشتند به کیفیت‌ بصری اهمیت نمی‌دادند. تم‌های آشنا و الگوهای تکراری استادان دیگر بیش‌تر از این جواب نمی‌داد و منتقدین انتقادهای‌شان را شروع کردند. از طرف دیگر نمایش‌های کمدی شنبه شب‌های شبکه‌‌های مختلف تلویزیون، به هجو شخصیت‌های محبوب «هانا و باربرا» پرداختند، برنامه‌هایی مثل «هارای بردمن» که حتا نام‌شان هجو مسخره‌آمیز شخصیت‌های هانا و باربرا بود و الگوهای نخ نما شده‌ی این کمپانی را مسخره می‌کرد. این اتفاقات نیز هم‌زمان شد با تغییر قابل ملاحظه‌ی شیوه‌ی تولید کارتون در دهه هشتاد. در آن زمان داستان‌ها و شخصیت‌ها بر اساس اسباب‌بازی‌های اکشن و محبوب بچه‌های آن دوره طراحی می‌شد. آن‌ها در این دهه، خالق آثار بی‌رمقی مثل «اسمارفز» و«اسنورکز» بودند. «هانا و باربرا» رفته رفته گرفتار مشکلات مالی شدند و ترجیح دادند که تولیدات‌شان در خارج از خانه و در نمایندگی‌های‌شان در ژاپن و فیلیپین و یا تایوان انجام شود.

به همین دلیل بسیاری از طراحان و نویسندگان کمپانی، آن‌جا را ترک کردند و شرکت «تافت برادکستینگ» به مالکیت «هانا و باربرا» در سال1990 ورشکسته و برای فروش گذاشته شد. بلافاصله بعد از ورشکستگی، شرکت «ترنر برادکستینگ» این شرکت را خرید تا سر و سامانی به‌ آن بدهد. «فرد سیبرت»، تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی و ریس این شرکت، استعداد عجیبی در احیای مجدد شرکت‌های ورشکسته داشت. سیبرت، انیماتورهای جدیدی را به کار گرفت تا به کاراکترهای آشنا و قدیمی «هانا و باربرا»، رنگ و جلوه تازه‌ای ببخشند، به همین خاطر سری‌ جدیدی از یوگی و تام و جری در اوایل دهه‌ی90 ساخته شد، اما هم‌زمان مجموعه‌های زیادی مثل «آزمایش‌گاه دکستر» یا «جانی براوو» توسط این کمپانی که حالا نامش شده بود «استودیوی شبکه‌های کارتونی» ساخته شد که هیچ ارتباطی با شخصیت‌های مخلوق هانا و باربرا نداشتند. بعد از مرگ هانا، کمپانی به‌طور کامل جذب برادران وارنر شد. جوزف باربرا هنوز هم به عنوان تهیه‌کننده در کمپانی برادران وارنر فعالیت می‌کند. او هنوز به کاراکترهای مخلوق خودش و هانا، اعتقاد قلبی دارد و هم‌چنان در تولید مجموعه‌های جدیدی از «اسکوبی‌ دو» یا «تام و جری» هم‌کاری دارد، کارتون‌هایی که با همان الگو و فرمت قدیمی و موفق «هانا و باربرا» شکل می‌گیرد و طرف‌داران زیادی در سراسر دنیا دارد.

بی‌تردید تام و جری یکی از معروف‌ترین کارتون‌هایی است که ساخته شده و هنوز هم بیننده و طرف‌دار دارد. سازندگان آن‌ها حتا از ظریف‌ترین جزییات هم نمی‌گذشتند و همین باعث موفقیت آن‌ها بود.  آن‌ها ابتدا «جری» را خلق کردند، یک موش باهوش که بزرگ‌ترین مشکلش «تام» بود، یعنی همان گربه‌ای که با وجود زور زیادش بیش‌تر مواقع از جری شکست می‌خورد. تام و جری اولین بار سال در 1940 ساخته شد و تا سال 1985، به‌طور دقیق صد و هشت قسمت از این مجموعه ساخته شد. بعدها تام و جری باز هم ساخته شد اما هیچ‌وقت محبوبیت سری اول را پیدا نکرد. در سال 1945 جری به تنهایی چند دقیقه در فیلم «لنگرها را بکشید» بازی کرد. در سال‌های 1992 و 2001 هم دو فیلم بلند سینمایی از تام و جری ساخته شد که باز به پای تام و جری‌ هانا و باربارا نرسید.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

دولت افغانستان می‌خواهد برای دوام حضور قوای آیساف توافق‌نامه تازه‌ا‌‌ی را با آیساف امضا کند.

«جاوید لودین» معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت، توافق‌نامه فعلی که بین افغانستان و آیساف وجود دارد مربوط به زمانی است که در افغانستان دولت به گونه‌ای واقعی آن وجود نداشت.

آقای لودین گفت: «با توجه به شرایط و موجودیت یک دولت قانونی در افغانستان نیاز احساس می‌شود تا یک موافقت‌نامه تازه میان افغانستان و آیساف امضا شود.»

هرچند تا هنوز جزییات موافقت‌نامه تازه افغانستان و آیساف فاش نشده، اما گفته می‌شود در این موافقت‌نامه تازه که از سوی دولت افغانستان آماده شده محدودیت‌هایی بر فعالیت آیساف در نظر گرفته شده است.

در توافق‌نامه‌ای که اکنون بین افغانستان و آیساف وجود دارد، این نیروها در عملیات‌ها و فعالیت‌های‌شان دست باز دارند و هیچ موادی مبنی بر پاسخ‌گویی این نیروها در عمل‌کرد‌شان وجود ندارد.

در سال‌های گذشته عملیات هوایی، بازرسی منازل بدون هماهنگی با نیروهای امنیتی افغان و کشته شدن افراد غیر‌نظامی مواردی بود که انتقادات شدید دولت افغانستان را در پی داشتند.

«نور‌الحق علومی» نماینده پیش مجلس و تحلیل‌گر نظامی گفت: «به دلیل مشکلات در توافق‌نامه فعلی، نیاز جدی احساس می‌شود تا افغانستان با آیساف توافق‌نامه جدیدی را امضا کند.»

وی افزود: «باید در این توافق‌نامه حدود فعالیت و مسوولیت‌های نیروهای آیساف در افغانستان مشخص شود.»

در هفته روان این موضوع در کابینه افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت و گفته شد که آیساف برای امضای موافقت‌نامه تازه دل‌چسپی ندارد.

اما جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید آیساف با این موافقت‌نامه مخالف نیست، اما نگرانی دارد که سبب کندی عملیات‌های‌شان نشود.

این در حالی‌ست که آیساف تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها، دست‌کم سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به دادسرای مسقر در این زندان احضار شده‌اند.

به گزارش هرانا، صبح روز پنج‌شنبه، 18 اوت، در پی صدور بیانیه روز خبرنگار که به امضای عده‌ای زندانیان سیاسی در زندان اوین و رجایی شهر کرج رسیده بود محبوبه کرمی، نادر کریمی جونبی و حمزه کرمی به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شدند.

گفته می‌شود مقامات قضایی مستقر در این دادسرا از این زندانیان خواهان تکذیب صدور چنین بیانیه‌ای شدند.

بیشتر بخوانید:

«اجرای حکم حبس محبوبه کرمی فعال حقوق بشر»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«نگاه»

این نشریه سیاسی از آغاز تعمیر نقب «استقلال» در گردنه «انزاب» که شمال تاجیکستان را با مرکز کشور پیوند می‌دهد، خبر داده است. «نگاه» می‌نویسد، شرکت «صابر جدید» ایران با ۳ ملیون دولار سرمایه جمهوری اسلامی تعمیر و ترمیم این نقب را به دوش گرفته است. مسوولان شرکت «صابر جدید» گفته‌اند، ترمیم این نقب ۵ کیلومتری تا «نوروز» سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه کرد و طول این مدت رفت و آمد از طریق این مسیر قطع خواهد شد. این در حالی است، که نقب «استقلال» هنوز در چهار سال پیش از سوی متخصصان شرکت «صابر» ایرانی بنیاد و با حضور «محمود احمدی‌نژاد» و «امام علی رحمان» رهبران ایران و تاجیکستان مورد استفاده قرار گرفته بود. «نگاه» از کارشناسان تاجیک پرسیده است، که پس تا کجا می‌شود به شرکت‌های ایرانی باور کرد و‌‌ این بار نیز ترمیم نقب را به آن‌ها سپرد؟ «ذوالفقار اسماعیلیان» گفته است، تمام شرکت‌های ایرانی که در تاجیکستان فعال‌اند، تحت کنترول وزارت خارجه آن کشور قرار دارند و مبلغ‌گذاری آن‌ها خصلت سیاسی دارد. کارشناس دیگر تاجیک گفته است، ایران در «خاور میانه» طرح‌های بسیاری را اجرا کرده است و می‌شود به شرکت‌های ایرانی باور کرد. ولی‌ او افزوده است، «هنگام قبول کار شرکت‌های ایرانی جانب تاجیکستان باید دقیق‌کار باشد.»

«آسیا پلیوس»

صحبتی را با «محی‌الدین کبیری» رییس حزب نهضت اسلامی، تنها حزب دینی در آسیای مرکزی انجام داده است. این صحبت در حالی‌ نشر شده است، که انتظار می‌رود پس از یک ماه دیگر انجمن حزب نهضت اسلامی برگزار و در آن رییس و اعضای ریاست جدید آن انتخاب بشوند. «محی‌الدین کبیری» پنج سال پیش، پس از درگذشت رهبر پیشین این حزب، «سعید عبداله نوری» رهبری حزب را به دوش گرفت. بر خلاف رهبران پیشین حزب نهضت اسلامی محی‌الدین کبیری به عنوان فرد مدرن شناخته شده است، که با غرب هم زبان می‌یابد و با کشورهای اسلامی و هم با مقامات دنیوی‌گرای تاجیکستان. «آسیا پلیوس» گفته است، انجمن حزب نهضت اسلامی در حالی‌ دایر می‌شود که بعضی‌ از چهره‌های حزب آن را ترک می‌کنند و آن ظاهرن در عین پراکنده‌شوی است. ولی‌ آقای «کبیری» گفته است، که هرگز به از هم‌پاشی حزبش راه نخواهد داد. قرار است در برابر محی‌الدین کبیری، «محمدجان نوری» فرزند رهبر پیشین حزب نهضت اسلامی، «سیید عمر حسینی» نماینده این حزب در پارلمان و «سیید ابراهم نظر» مشاور رهبر این حزب از داوطلبان کرسی رهبری در حزب نهضت اسلامی باشند.

«ملت»

از توجه افزون نسل نورس تاجیک به قهرمان‌های فیلم‌های ترکی نگرانی کرده است. آن هم در حالی‌ که به نوشته نشریه در آغاز فصل نو خوانش بالای اکثر جزودان‌ها عکس این قهرمان‌ها حک شده است. «ملت» در مطلبی که با نام «مکتب‌ها ترکی، جزودان‌ها ترکی، مغزها نیز ترکی؟» می‌نویسد، «این منظره که شبح تظاهرات مخوف ایدئولوژی  است، کس را به دهشت می‌آرد.» نویسنده این مطلب گفته است، امروز جای قهرمان‌های ملی تاجیکستان و شاعران بزرگ کلاسیک را قهرمان‌های فیلم‌های ترکی عوض کردند و آن‌ها هستند، که اکنون به نسل نورس تاجیکستان راه نشان می‌دهند. در دو سال گذشته فیلم‌های مختلف ترکی با ترجمه‌های تاجیکی خود به بازارهای تاجیکستان و از آن‌جا به دل ساکنان این کشور راه یافتند. فیلم‌های مثل «حامیان» و «وادی گرگان» از محبوبیت خاص میان ساکنان برخوردارند. ولی‌ روشن‌فکران تاجیک از این جریان خشنود نیستند و آن را تهاجم فرهنگ ترکی بالای فرهنگ تاجیکی ارزیابی می‌کنند.

«نجات»

این نشریه در مطلبی از اقدام مقامات تاجیکستان که هر سال نو را نام‌گذاری می‌کند، انتقاد کرده است. اما نشریه گفته است، که دولت تاجیکستان سال ۲۰۱۱ میلادی را نام‌گذاری نکرد و به‌تر بود که آن را «سال نیرنگ یا فریب» می‌نامید. این در حالی ست که سال‌های گذشته را مقامات «سال امام اعظم»، «سال معارف»، «سال آب تازه» اعلان و از آن در سطح جمهوری تجلیل کرده بودند.


 


خبر / رادیو کوچه

وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی متقابل، اعلام کرده است که از این پس، دیپلمات‌های سوری برای خروج از واشنگتن به مجوز ویژه نیاز دارند.

دولت سوریه در ماه ژوئیه و در پی سفیر رابرت فورد، سفیر آمریکا به شهر حما‌ و دیدار با معترضان، خروج دیپلمات‌های ایالات متحده از دمشق را بدون اجازه قبلی، ممنوع اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، 17 اوت، تایید کرد که محدودیتی مشابه برای دیپلمات‌های سوریه و خانواده‌های آنان و نیز کلیه مقام‌های سوری که به آمریکا سفر کنند، در نظر گرفته است.

این محدودیت شامل سفر به خارج از واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا و حومه‌های آن واقع در ایالت‌های ویرجینیا و مریلند می‌شود.

بنا بر این دستور، دیپلمات‌های سوری باید یک هفته پیش از سفر، درخواست خود را به وزارت امور خارجه آمریکا ارایه کنند.

از سوی دیگر، تحقیقات پلیس فدرال آمریکا درباره این اتهام که دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت سوریه در واشنگتن به عملیات شناسایی مخالفان حکومت بشار اسد پرداخته‌اند، هم‌چنان ادامه دارد.

دولت آمریکا می‌گوید که در این رابطه به سوریه هشدار داده است.

از سوی دیگر، تحقیقات پلیس فدرال آمریکا درباره این اتهام که دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت سوریه در واشنگتن به عملیات شناسایی مخالفان حکومت بشار اسد پرداخته‌اند، هم‌چنان ادامه دارد.

دولت آمریکا می‌گوید که در این رابطه به سوریه هشدار داده است.

از سویی دیگر شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز پنج‌شنبه، جلسه اضطراری تشکیل داده و با حضور ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کشتارها و خشونت های شهروندان سوریه را بررسی کند.

تونس هم که نقطه سرآغاز اعتراض‌های مردمی در شمال آفریقا و خاورمیانه بود، روز چهارشنبه اعلام کرد سفیر خود از دمشق را در اعتراض به سرکوب مردم، فراخوانده است.

به گزارش رویترز، سوییس هم روز چهارشنبه تحریم‌های خود علیه دولت حاکم در دمشق را افزایش داد و ۱۲ عضو کلیدی دولت و نیروی نظامی سوریه را وارد فهرست تحریم‌ها کرد. این در حالی است که مسکو اعلام کرد به عنوان شریک قدیمی دمشق، به هم‌کاری‌های خود با سوریه به ویژه در فروش سلاح و مهمات، ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

«عملیات نظامی علیه معترضان متوقف شده است»

«محاصره شهرهای اطراف دمشق پایتخت سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز پنج‌شنبه، 18 اوت، بر اثر وقوع یک انفجار در مسیر حرکت یک مینی‌بوس حامل مسافر در ولایت هرات در غرب افغانستان منجر به کشته شدن دست‌کم بیست و چهار تن و زخمی شدن تعدادی شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این انفجار در ولسوالی اوبه واقع در شرق ولایت هرات روی داده و یک موتر (خودرو) مسافربری حامل غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

به گفته مقام‌های محلی، دوازده نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شده اند.

این یکی از مرگ‌بارترین انفجارها برای غیرنظامیان افغان در ماه‌های اخیر بوده است.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.


 


رادیو کوچه

1227 میلادی- «چنگیزخان مغول» پس از تصرف سرزمین‌هایی از چین تا حاشیه اروپا، در مغولستان درگذشت. وی خان مغول و سردار جنگی بود و با فتح قسمت زیادی از آسیا شامل چین، روسیه، ایران و خاورمیانه، و هم‌چنین اروپای شرقی، امپراتوری مغول را پایه‌گذاری کرد. او پدربزرگ «قوبلای‌خان» اولین امپراتور از سلسله «یوان» در چین و هم‌چنین «هلاکو خان» (نخستین ایلخان ایران) بود.

چنگیز‌خان در جریان تعقیب «جلال‌الدین خوارزمشاه» تا رود «سند» که لشکریان او را در منطقه «پروان» (افغانستان فعلی) شکست داده بود، به علت ناسازگار بودن آب و هوای منطقه بیمار شده بود و پس از بازگشت به زادگاه خود، هنگام شکار نیز از اسب افتاده بود و این دو عامل باعث مرگ او شد.

نام چنگیز که موفق به متحد کردن اقوام مغول و سپس تصرف سرزمین‌های ترک‌نشین و آن‌گاه شمال شرقی و شرق ایران شد در ابتدا «تموچین» بود. در غرب نام او را «گنگیز»  (Genghis) تلفظ می‌کنند. وی یکی از کشور‌گشایان  مغول بود و توانست حوزه حکومتی خود را با جنگ و خون‌ریزی‌ از خاور دور تا دریایی «آدریاتیک» در اروپا گسترش دهد‌. چنگیز خان  جنایات بسیاری در ایران مرتکب شد که از آن جمله می‌توان به کشتار در شهر‌های مختلف کشور و هم‌چنین کتاب‌ سوزی‌های فراوان در ایران اشاره کرد‌.

1933 میلادی- «رومن پولانسکی»  (Roman Polanski) کارگردان لهستانی و برنده جایزه اسکار متولد شد.

وی در پاریس از پدری لهستانی و مادری روسی زاده شد و در چهار سالگی هم‌راه والدین و خواهر ناتنی خود، به لهستان مهاجرت کرد. بخشی از شهرت او که کارگردان فیلم‌های مشهوری چون «بچه‌ی رزماری» (۱۹۶۸) و «محله‌ی چینی‌ها» (۱۹۷۴) است، به زندگی عجیب و غریبش برمی‌گردد.

با اقامه‌ی دعوایی علیه او به اتهام برقراری رابطه‌ی جنسی با فردی نابالغ، به فرانسه گریخت. وزیر دادگستری سوییس در ژوئیه ۲۰۱۰ اعلام کرد که چون دلایل بازداشت پولانسکی دیگر اعتبار ندارد، دولت او با تقاضای دادگستری آمریکا مبنی بر تحویل پولانسکی مخالفت کرده و این فیلم‌ساز را آزاد می‌کند.

او در سال ۲۰۰۲ به خاطر فیلم «پیانیست» جایزه‌ی اسکار به‌ترین کارگردانی را دریافت کرد. «دروازه نهم»، «مرگ و دوشیزه»، «انزجار» و «ماه تلخ» فیلم‌هایی هستند که وی کارگردانی کرده است.

1991 میلادی- در این روز تانک‌ها وارد خیابان‌های مسکو شدند و جمعی از مقامات نظامی و سیاسی شوروی، علیه «میخاییل گورباچف» دست به کودتای ناموفقی زدند. این نخستین کودتای تاریخ بود که در روز روشن انجام گرفته بود و برخی از مفسران نظر بر ساختگی بودن آن دارند.

«گنادی یانایف» (Gennady Yanayev)، رهبر کودتای نافرجام سال 1991 در شوروی،  یکی از 12 عضو کمیته وضعیت اضطراری در شوروی بود که خود را جانشین میخائیل گورباچف اعلام کرد. اما پس از این کودتای نافرجام، یانایف و سازمان دهندگان این کودتای نافرجام اعلام کرده بودند که تلاش داشتند از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری به عمل آورند.

رهبران کودتا بعدن دستگیر شدند که هرکدام پس از مدتی ماندن در زندان آزاد شدند و برخی از آنان مقام تازه یافتند.

2008 میلادی- «پرویز مشرف» (Pervez Musharraf) دوازدهمین رییس‌ جمهوری پاکستان به دلیل فشار مخالفان در این روز از سمت خود استعفاد داد.

او هم‌چنین رییس ستاد ارتش پاکستان و نیز چهارمین ژنرال پاکستانی بود که در پی کودتا، به مدت 9 سال بر این کشور حکومت کرد. مشرف در تاریخ اکتبر ۱۹۹۹ با برکنار کردن «نواز شریف» نخست ‌وزیر منتخب به قدرت رسید. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در ژوئن ۲۰۰۱ برابر برگزار شد، خود را رییس‌ جمهوری پاکستان اعلام کرد. او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در چنین روزی استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد. او نخستین رییس جمهوری پاکستان بود که از این مقام کناره‌گیری کرد.

1367 خورشیدی- در چنین روزی با حکم شورای امنیت سازمان ملل متحد میان جمهوری اسلامی و دولت وقت عراق آتش‌بس اعلام شد.

پیش‌تر شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای بر پایان درگیری‌ها تاکید کرده بود. این شورا با تایید مجدد قطع‌نامه (1986) 582 خود؛ با ابراز نگرانی از این‌که علی‌رغم درخواست‌هایش برای آتش‌بس، منازعه بین ایران و عراق به شدت سابق با تلفات شدید انسانی و تخریب مادی ادامه دارد، با ابراز تاسف از آغاز و ادامه منازعه و بمباران مراکز مسکونی غیر‌نظامی، حملات به کشتی‌رانی بی‌طرف با هواپیماهای کشوری‌، نقض قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه و دیگر قوانین ناظر بر درگیری مسلحانه‌، به‌ویژه کاربرد سلاح‌های شیمیایی برخلاف الزامات پروتکل 1925 ژنو، مصمم شد به تمامی اقدامات نظامی بین ایران و عراق خاتمه بخشد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1319 خورشیدی- «کمال‏الملک» نقاش معروف ایرانی درگذشت. «استاد محمد غفاری»، مشهور به «کمال‏الملک»، بزرگ‌ترین نقاش دوران یک‌صد سال اخیر، متولد کاشان بود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

ریسمون

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در تماس تلفنی با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، بار دیگر بر خاتمه فوری حملات نظامی و بازداشت دسته‌جمعی معترضان تاکید ورزیده و آقای اسد گفته که عملیات نظامی متوقف شده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، آقای بان در این مکالمه تلفنی هم‌چنین خواستار انجام تحقیقات مستقل پیرامون گزارش‌های مربوط به کشتار معترضان در سوریه و هم‌چنین آزادی رسانه‌های همگانی برای مشاهده و خبررسانی در مورد این اعتراضات شد.

تظاهرات اعتراضی سوریه حدود پنج ماه پیش آغاز و با واکنش شدید حکومت به صورت اعزام واحدهای زرهی و پیاده ارتش مواجه شد و گفته می‌شود تا کنون نزدیک به دو هزار کشته برجای گذاشته است.

چند هفته پیش، دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن عملیات نظامی ارتش سوریه علیه مناطق شهری آن کشور و تخریب خانه‌ها و اماکن عمومی و کشتن معترضان، گفت که «بشار اسد حس انسانیت خود را کاملن از دست داده است.»

به گفته ناظران، اظهارات بشار اسد در مورد توقف عملیات نظامی علیه شهروندان معترض سوریه لزومن به معنی کاهش خشونت علیه تظاهرکنندگان نیست زیرا واحدهای منظم ارتش تنها یکی از هفده سازمان و نهاد امنیتی است که برای مقابله با اعتراضات به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

«خروج ارتش سوریه از دو شهر لاذقیه و دیرالزور»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) زیبا‌کلام: اکنون زمان مناسبی برای پی‌گیری غرامت جنگ است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=27&id=1032838

صادق زیبا‌کلام، استاد دانش‌گاه تاکید دارد: «اگر ایران به این امید بنشیند که دولت عراق از نیرو، اقتدار و ثبات لازم برخوردار شود تا فضا برای مذاکره درباره اخذ غرامت فراهم شود، درست نیست. البته باید دید که معیار نیرومندی چیست؛ بالاخره در حال حاضر دولت عراق یک دولت قانونی و دولتی است که از نظر مراجع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. ایران نیز دولت عراق را به رسمیت می‌‌شناسد بنابراین به نظر من الان زمان خوبی است که این موضوع مطرح شود و هیچ دلیلی ندارد که مسوولان جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل مسایل بلندمدت بین دو کشور را به عقب بیندازند.»

2) توافق ایران و روسیه برای تداوم مذاکرات درباره طرح «گام به گام»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=27&id=1033133

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته پس از دیدار و گفت‌و‌گو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که ما از هر گونه تلاش و طرحی که منجر به شروع مذاکرات سازنده برای هم‌کاری شود، استقبال می‌کنیم، از توافق ۲ کشور برای تداوم مذاکرات درباره طرح گام به گام روسیه خبر داد. به گفته وزیر خارجه، طرح روسیه بسیار مفصل است و قرار شد جزییات آن مرور و از طریق کار کارشناسی تکمیل شود.

کیهان

1) تخفیف 90درصدی حق بیمه کارفرمایان به شرط استخدام نیروی کار جدید

http://www.kayhannews.ir/900527/4.htm#other402

آیین‌نامه تخفیف 50 تا 90درصدی حق بیمه کارفرمایان به شرط استخدام نیروی کار جدید طی 5 سال برنامه پنجم توسعه ابلاغ شد.

کارفرمایان کارگاه‌ها و موسسات پس از جذب نیروی کار جدید و حفظ اشتغال کارگاه، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (28) قانون تامین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد.

براساس این گزارش: میزان تخفیف حق بیمه سهم کارفرما در سال‌های اول تا پنجم برنامه پنجم توسعه (سال‌های 90 تا 94) به ترتیب، 90 درصد، 80، 70، 60 و 50 درصد اعلام شده است.

2) شهر استراتژیک الزاویه به دست انقلابیون لیبی افتاد

http://www.kayhannews.ir/900527/16.htm#other1607

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «منصور سیف النصر» نماینده شورای ملی انتقالی لیبی در پاریس اعلام کرد: «نیروهای ما کنترل کامل شهر الزاویه را در اختیار گرفتند و این امر، راه ما را برای ورود به طرابلس باز می‌کند.»

جام جم 

1) احکام سنگین قضایی علیه معترضان در انگلیس

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100851717521

در حالی که تا چند روز گذشته رفتار خشونت‌آمیز پلیس انگلیس در برخورد با معترضان این کشور مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفته بود، حال صدور احکام قضایی شدید علیه این افراد پیکان انتقادها را به سمت سیستم قضایی این کشور نشانه رفته است. در این میان احکام مربوط به دو جوان و محکوم کردن آنان به 4 سال زندان به دلیل تنها فعالیت‌های فیس‌بوکی بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفته است.

2) احمدی‌نژاد: انتخاب باید آزادانه باشد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100851733345

رییس‌ جمهوری با بیان این‌که امروز کشورهای غربی مدعی آزادی در جهان هستند و حد این آزادی را تنها در محدوده قانون تعیین می‌کنند، گفت: «در کشور ما حتا با قانون هم نمی‌توان حد آزادی انسان را برای متعالی شدن و حرکت در مسیر کمال محدود کرد چرا که آزادی در این کشور اصالت دارد.»

آفرینش

1) موفقیت ایران در ساخت سامانه‌ای باقابلیت بالاتر از اس 300

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15360#87372

فرمان‌ده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا‌ گفت: «به یکپارچگی شبکه‌ پدافند هوایی فکر می‌کنیم که بر همین اساس باید زمینه فرهنگ‌سازی و یک‌سوکنندگی‌ درست و صحیح در همه نیروها ایجاد کند.» امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «ما در شرف اولین سال‌روز قرارگاه پدافند هوایی هستیم که دهم شهریور است و علت این نام‌گذاری هم در حقیقت دستور تاریخی فرمان‌دهی معظم کل قوا مبنی بر تفکیک بخش پدافند از آفند نیروی هوایی می‌باشد.»

2) رییس قوه قضاییه: تعاملمان با کشورهای معاند نیازمند ارزیابی مجدد است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15360#87379

رییس قوه قضاییه وقوع حوادث اخیر در انگلستان را نمونه‌ای آشکار از رفتار تناقض آمیز غربی‌ها در برخورد با مسئله حقوق بشر دانست و گفت: «نخست وزیر انگلیس با اراذل و اوباش خواندن تظاهر‌کنندگان در کنار برخوردهای به شدت خشونت‌آمیز پلیس، به خوبی نگاه دوگانه خود به مسایل حقوق بشری را نشان داد.»

آیت‌اله لاریجانی تعامل با کشورهای غربی معاند با جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که حرف و عمل‌شان در مسایل سیاسی و حقوق بشری متناقض است را نیازمند ارزیابی دوباره دانست.

رسالت

1) حمله خونین پ.ک.ک علیه نیروهای دولتی ترکیه

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=72502

معمر ترکر استان‌دار استان حکاری ترکیه اعلام کرد، در انفجارهایی در نزدیکی 15 کیلومتری شهرستان حکاری که از سوی عناصر پ.ک.ک صورت گرفت، هفت تن از نیروهای ارتش ترکیه کشته و 11 تن نیز به شدت زخمی شدند.

2) امیر قطر امروز به تهران می‌آید

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=72525

امیر قطر امروز در سفری چند ساعته به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد و با رییس جمهوری دیدار می‌کند. به گزارش مهر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در پاسخ به سفر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به دوحه در رمضان سال گذشته امروز عازم تهران می‌شود.

دنیای اقتصاد

1) واکنش دولت به دیه 90 میلیونی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=266247

با وجود اعلام قطعی شدن نرخ دیه 90 میلیون تومانی از سوی سخن‌گوی قوه ‌قضاییه، به نظر می‌رسد دولت هم‌چنان بر موضع قبلی خود مبنی بر لزوم تجدید نظر در این نرخ پافشاری می‌کند. علاوه بر گزارش انتقادی روزنامه ایران (ارگان مطبوعاتی دولت) که روز گذشته به صراحت از قوه‌ قضاییه خواسته بود دیه 90 میلیون تومانی را متوقف کند، رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز بار دیگر خواهان «اجتناب از دو برابر شدن یک‌باره نرخ دیه» به دلیل «مشکلات احتمالی» آن شد. جواد فرشباف ماهریان هم‌چنین اجرای دیه 90 میلیونی را منوط به تعیین تکلیف قانون بیمه شخص ثالث دانست.

2) سکه طرح قدیم نیم میلیون تومان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=266179

تداوم صعود طلا در بازار جهانی که نزدیک شدن دوباره هر اونس به مرز 1800 دلار و نوسان در محدوده آن را به دنبال داشت باعث ثبت رکوردنیم میلیون تومانی برای قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم در بازار تهران شد. سکه طرح جدید نیز دیروز با 6000 تومان افزایش در فاصله 10 هزار تومانی مرز نیم میلیونی ایستاد. نرخ ارز نیز دیروز دربازار تهران دوباره صعودی شد و دلار با 12 تومان افزایش به 1182 تومان رسید.


 


خبر / رادیو کوچه

هفته چهارم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران در حالی شام‌گاه چهارشنبه، 17 اوت، به پایان رسید که استقلال با پیروزی برابر فجرسپاسی شیراز مدعی صدرنشینی شد اما پیروزی پرگل صبا برابر سایپا این اجازه را به استقلال نداد.

به گزارش مهر، تیم‌های استقلال و فجرسپاسی شیراز در ورزش‌گاه آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان این بازی آبی پوشان به پیروزی 2 بر صفر رسیدند.

تیم فوتبال استقلال با این پیروزی 10 امتیازی شد اما با توجه به تفاضل گل بهتر صبا، آبی‌پوشان در رده دوم قرار گرفتند و تیم تراکتورسازی نیز با 9 امتیاز در رده سوم جای گرفت.

در سایر دیدارهای هفته چهارم داماش گیلان 2 بر3 از تراکتورسازی تبریز شکست خورد.

ذوب آهن اصفهان با یک گل فولاد خوزستان را شکست داد.

صبای قم 3 بر صفر سایپا البرز را از پیش رو برداشت.

شهرداری تبریز هم با دو گل برابر سپاهان اصفهان بازی را واگذار کرد.

نفت تهران هم برابر راه آهن شهرری به تساوی دو بر دو رضایت داد.

بیشتر بخوانید:

«توقف پرسپولیس این‌بار برابر یک تیم کرمانی»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته