هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۹, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 08/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دولت آمريکا روز سه شنبه در راستای تشديد فشار بر حکومت بشار اسد برای متوقف کردن سرکوب خونين معترضان، وزير امور خارجه سوريه به همراه دو مقام دیگر از جمله مشاور ارشد بشار اسد و نیز سفیر سوریه در لبنان را مورد تحريم قرار داده است آمريکا روز سه شنبه در راستای تشديد فشار بر حکومت بشار اسد برای متوقف کردن سرکوب خونين معترضان، وزير امور خارجه سوريه به همراه دو مقام بلندپايه ديگر این کشور را مورد تحريم قرار داد. وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده است که «وليد معلم»، وزير امور خارجه سوريه، به همراه «بثينه شعبان»، مشاور ارشد و سخنگوی بشار اسد، و «علی عبدالکريم علی»، سفير سوريه در لبنان را در فهرست افراد مورد  تحریم خود قرار داده است. «ويکتوريا نولند»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز روز سه شنبه گفته است اين سه نفر به دليل نقش آنها در  ماشين تبليغات و همچنين پيشبرد حکومت ترور و وحشت که هم اکنون بشار اسد عليه مردم خود در پيش گرفته است، مورد تحريم قرارگرفته اند. تحريم های روز سه شنبه در ادامه تحريم هايی است که آمريکا از زمان آغاز اعتراضات در سوريه عليه حکومت اين کشور اعمال کرده است. باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در۱۸ اوت از بشار اسد، رييس جمهوری سوريه خواست از قدرت کنار برود و به خواست و مطالبات مردم سوريه احترام بگذارد. ديويد کوهن، معاون اطلاعات مالی  و امور تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، نيز روز سه شنبه گفته است، تحريم های امروز در راستای افزايش فشار بر مقام های بلندپايه دولت  سوريه که مدافع اصلی سياست های سرکوب بشار اسد هستند، صورت گرفته است. براساس تحريم های وزارت خزانه داری آمريکا، اموال اين سه نفر در آمريکا مسدود شده و هرگونه همکاری شهروندان آمريکا با آنها ممنوع می شود. اين در حالی است که به گفته فعالان حقوق بشر سوريه روز سه شنبه  در جريان حمله نيروهای حکومت بشار اسد به معترضان پس ازنماز عيد فطر در شهرهای حمص و درعا هفت نفر کشته شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، فعالان حقوق بشر می گويند در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان در شهر درعا شش نفر، از جمله يک پسر ۱۳ ساله، جان خود را از دست داده و کشته شدند. شبکه فعالان کميته های هماهنگی در سوريه گفته است: همچنين در حمص يک نفر به ضرب گلوله نيروهای امنيتی از پای درآمده است. فعالان حقوق بشر سوريه گفته اند، پس از تجمع گسترده مردم در مسجد العمری شهر درعا، تظاهرکنندگان به سوی گورستان شهر دست به راهپيمايی زدند. به گفته سازمان ملل متحد از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه در ماه مارس تا کنون بيش از دو هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده اند. در همين حال، کاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا روز سه شنبه از بشار اسد، رييس جمهور سوريه، خواست که هرچه سريعتر سرکوب معترضان در اين کشور را متوقف کرده و افراد بازداشتی را آزاد کند. سخنگوی اين مقام اتحاديه اروپا در بيانيه ای گفته است که خانم اشتون «عميقا نگران ادامه خشونت از سوی رژيم سوريه عليه تظاهرات مسالمت آميز معترضان، فعالان حقوق بشر و مردم سوريه است.» بر اساس اين بيانيه، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا بار ديگر «سرکوب وحشيانه در سوريه را محکوم کرده است.» اظهارات خانم اشتون يک روز پس از آن ابراز می شود که کشورهای عضو اين اتحاديه با کليات طرح ممنوعيت واردات نفت از سوريه موافقت کردند. انتظار می رود که اين طرح در هفته جاری به تصويب برسد.
 


مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از رهبرجمهوری اسلامی خواسته است تا اجازه ندهد، از برگزاری نماز عيد فطر اهل سنت جلوگيری شود. به گزارش تارنمای «سنی آن‌لاين»، مولوی عبدالحميد ، از اين که «اقليت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ايران برای اقامه نماز عيدين و جمعه با مشکلات روبرو هستند» ابراز تاسف کرده است. برپایه اين گزارش وی افزوده است در تهران، پليس از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گيرد که نماز عيد سعيد فطر را برگزار نکنند. وی تاکید کرده که نص صريح قرآن یکی از وظايف حکومت اسلامی را اقامه نماز قرار داده است. مولوی عبدالحمید همچنین گفته است که در خواست برای برگزاری آزادانه نماز عید توسط  اهل سنت خواسته ای مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
 


شورای انتقالی لیبی روز سه شنبه اعلام کرد خود را برای آخرين حمله به شهر سرت، زادگاه معمر قذافی و از بين بردن تمامی نقاط قدرت حاکم سابق ليبی آماده می کند. سازمان ملل هم اجازه آزاد شدن پول های ليبی در بريتانيا را صادر کرد و دينار جديد ليبی چاپ شده است.شورای انتقالی لیبی روز سه شنبه اعلام کرد خود را برای آخرين حمله به شهر سرت، زادگاه معمر قذافی و از بين بردن تمامی نقاط قدرت حاکم سابق ليبی آماده می کند. سازمان ملل هم اجازه آزاد شدن پول های ليبی در بريتانيا را صادر کرد و دينار جديد ليبی چاپ شده است. به گزارش رويترز، ويليام هيگ، وزيرخارجه بريتانيا ضمن سپاس از سازمان ملل و کمک کميته اجرای تحريم های ليبی گفت: «با اين کار، مردم ليبی يک قدم ديگر به برخورداری از کمک های جهانی نزديک شده اند و می توانند امور مدنی و جاری خود را به عهده بگيرند.» مبلغ ياد شده حدود يک ميليارد پوند انگليس يا حدود ۱.۶ ميليارد دلار آمريکا است. پول های آزاد شده قرار است با نقش و عنوان جديد دينار چاپ شده و به مصرف مردم ليبی برسد. گمانه زنی ها در مورد محل اختفای قذافی در حالی  در جریان است که از الجزاير خبر رسيد که عايشه، دختر معمر قذافی روز سه شنبه زايمان کرده و يک دختر به دنيا آورده است. به گزارش رويترز، يک مقام وزارت بهداشت دولت الجزاير با اعلام اين خبر، آن را بهانه قرار داده و گفت که دلايل الجزاير برای قبول همسر و سه فرزند قذافی، دلايل بشردوستانه بوده است. با اين حال تشکيلات شورای انتقالی ليبی اين اقدام الجزاير را «خصمانه» توصيف کرده و هشدار داده‌است که پناه‌دهندگان به اين افراد «تبديل به دشمن مردم ليبی خواهند شد.» آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد حدود ۲۵ ميليون دلار کمک نظامی به دو کشور همسايه ليبی يعنی مالت و تونس بابت همکاری و حضور آن ها در عمليات نظامی کمک به مخالفان مسلح قذافی، می دهد. مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، روز سه شنبه در يک نشست خبری در شهر بنغازی گفت: نيروهای مخالف قذافی قصد دارند کنترل کامل مرکز و جنوب ليبی و همچنين شهر سرت، آخرين پناهگاه هواداران معمر قذافی، را به دست بگيرند. وی در اين نشست خبری در مورد تسليم شدن نيروهای قذافی گفت: «تا روز شنبه، اگر نشانه‌های صلح‌آميزی دال بر اين امر ديده نشود، نتيجه اين موضوع را به صورت نظامی مشخص خواهيم کرد.» شهر سرت، زادگاه معمر قذافی که در ۳۵۰ کيلومتری شرق طرابلس قرار دارد، آخرين سنگر بزرگ هواداران رهبر پيشين ليبی به شمار می‌آيد و کنترل نقاطی از مناطق صحرايی جنوب ليبی نيز هنوز در دست وفاداران به معمر قذافی است. يکی از محافظان خميس، پسر معمر قذافی، روز سه‌شنبه به شبکه خبری «اسکای‌نيوز» گفت که سرهنگ قذافی تا روز جمعه در طرابلس مخفی شده‌ بود ولی هم‌اينک به سوی شهر سَبها در صحرای جنوبی که هنوز در دست افراد خود او است حرکت کرده‌است. شورای انتقالی ليبی می گويد با پايان دادن به تمامی نقاطی که قذافی در آن ها حامی دارد، به درگيری شش ماهه در کشور پايان می دهد و رسيدن به اين مرحله برای پايان دادن به درگيری ها، ضروری است. نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو هم می گويند هنوز حضور نظامی آن ها برای حفظ جان غيرنظاميان، ضرورت دارد و هنوز به عمليات خود ادامه خواهند داد.
 


وزیر دفاع یمن روز سه شنبه از یک انفجار بمب جان سالم بدر برد. ژنرال «محمد ناصراحمد» در روستایی در استان «اَبیَن» در جنوب یمن مورد سوء قصد قرار گرفته بود. بسیاری از مناطق جنوب یمن تحت نفوذ یا در دست نیروهای وابسته به القاعده است. در این انفجار دوتن از محافظان وزیر دفاع یمن کشته و چهارتن دیگر نیز مجروح شدند.
 


رئیس کمیسیون امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا با پیشنهاد یک طرح، خواهان قطع یاری های مالی آمریکا به نهاد هوادار فلسطینی در سازمان ملل است.  "الینا راس لتنین" در طرح پیشنهادی اش به کنگره همچنین خواستار قطع کمک های مالی آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است.Ileana Ros-Lehtinen   خانم راس لتنین، همزمان، خواستار قطع کمک آمریکا به کنفرانس های ضد نژاد پرستی است. این خانم نماینده از منتقدان سرسخت سازمان ملل متحد است. در لایحه پیشنهادی خانم راس لتنین بخشی از سهمیه سالانه آمریکا به سازمان ملل قطع خواهد شد. وی پرداخت سهمیه داوطلبانه از سوی کشورهای عضو را ترجیح میدهد.
 


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه نسبت به خدمات نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افعانستان ادای احترام کرد. وی در دیدار با کهنه سربازان در کنوانسیون ملی لژیون آمریکایی، با اشاره به حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 از یک دهه تلاش سربازان قدردانی کرد. باراک اوباما ده سال گذشته را "دهه دشوارجنگ" خواند و از سربازان آمریکایی به خاطر کمک به مردم افغانستان برای دستیابی به زندگی بدون تروریسم تشکر کرد. وی همچنین با اشاره به سقوط صدام حسین در عراق و آنچه "اجرای عدالت" در باره اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده خواند، از تلاش نیروهای آمریکایی سپاسگزاری کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین نسبت به شش هزار و دویست تن از نیروهای ایالات متحده که طی ده سال گذشته کشته شده اند، ادای احترام کرد.
 


شرکت هلندی صدور گواهینامه ارتباط اینترنتی «دیگنیتور» (Digintor) روز سه شنبه اعلام کرد که حدود پنج هفته پیش، مورد هک قرار گرفته وشماری از گواهینامه های این شرکت مورد سوءاستفده قرار گرفته است. یک کارشناس هلندی امور امنیت اینترنت و شبکه، به رادیو فردا از ابعاد این حمله و شکل انجام آن می گوید و می افزاید که عواملی هست که این حمله را به ایران مرتبط می کند.شرکت هلندی صدور گواهینامه ارتباط اینترنتی «دیگنیتور» (Digintor) روز سه شنبه اعلام کرد که حدود پنج هفته پیش، مورد هک قرار گرفته وشماری از گواهینامه های این شرکت مورد سوءاستفده قرار گرفته است. یک کارشناس هلندی امور امنیت اینترنت و شبکه، درگفت و گو  با  رادیو فردا  توضیحاتی درخصوص  ابعاد این حمله و شکل انجام ارائه کرد و  می افزاید که نشانه هایی وجود دارد که احتمال این حمله را به ایران مرتبط می کند. ريو زنگر در پاسخ به اين پرسش که چرا انگشت اتهام اين حمله به سوی ايران نشانه رفته می گويد: «اول بايد گفت که ايران پيشتر حمله ای به اين ابعاد بزرگ را انجام داده و سابقه آن را دارد. دوم اين که گواهينامه هک شده، اول به مدت ۴۰ دقيقه در شبکه به کار گرفته شده و بعد برای اين که رد گم کند يا به قولی تابلو نشود، هکر ارتباط خود از شبکه را قطع کرده و بعد دوباره به آن متصل شده است. سوم اين که گزارش های زيادی از ارتباط آی پی هايی از ايران در اين مورد رسيده و احتمال اين است که يا يک نفر يک شرکت اتصال اينترنت ايران را هک کرده و از آن متصل شده که احتمال ضعيفی است و يا اين که از ايران اين ارتباط برقرار شده که اين احتمال قويتر است.» آقای زنگر می گوید: «برای اتصال به شبکه برای این نوع هک و امکان قطع و فعالیت دوباره، نیاز به نوعی ارتباط در سطح بالا و نیز نوعی از شبکه دولتی – مرکزی اینترنتی است که ایران آن را دارد. ضمن این که فرد یا افرادی با سطوح بالای دستیابی شبکه می توانند چنین حمله ای را صورت دهند و ایران پیشتر این کار را کرده است.» با این حال این کارشناس می گوید که هیچ نشان و مدرکی از دخالت مستقیم دولت ایران وجود ندارد. ولی ساختار اینترنتی ایران و نیز هکری با دستیابی به سطح بالای شبکه این احتمال در مورد ایران را تقویت می کند. به گفته آقای زنگر، هکر ها خیلی تلاش می کنند به درون شبکه نفوذ کنند ولی به دلیل کدگذاری های شبکه ای مانند جی میل، فقط می توانند بفهمند که یک کاربر به جی میل متصل شده و اطلاعاتی را دارد مبادله می کند. وقتی با گواهینامه جعلی هک انجام می شود، هکر می تواند یوزر نیم (شناسه کاربری) و پسورد (رمز ورود) را هم به دست آورد. مسئله خطرناک دیگر این نوع هک این است که هکر می تواند قدم به قدم به همراه کاربر همه اطلاعات را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد. وقتی کاربر به میل باکس خود مراجعه می کند، هکر هم با او آن جاست. وقتی میل می زند یا می گیرد، هکر هم آن را می گیرد. اگر کاربر به همراه کار روی مرورگر خود در فایرفاکس یا کروم، در کنار آن گوگل داکس، گوگل پلاس یا دیگر سرویس های گوگل را باز کند، به همان نسبت هکر به آن ها دسترسی هم خواهد داشت. ریو زنگر درباره ابعاد و عمق این حمله ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید که این شرکت ثبت گواهینامه در هلند است که می تواند بگوید از چند گواهینامه سوءاستفاده شده که البته این شرکت چیزی نگفته است. به گفته آقای زنگر، این شرکت پس از چهار هفته تکذیب و سکوت و به دلیل فشار رسانه ها بالاخره روز سه شنبه حاضر شد هکی که پنج هفته پیش انجام شده را تایید کند و مسئولیت آن را به عهده بگیرد ولی هنوز هیچ اطلاع دقیقی نداده است. شرکت هلندی ثبت گواهینامه در هلند، یک شرکت معتبر است که انحصار ثبت گواهینامه های اتصال شبکه را در اختیار دارد و به تمامی سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای مهم دولت هلند هم سرویس می دهد. به گفته این کارشناس شبکه، مشکل در دو بخش است. وی می گوید: «مقصر را می توان شرکت هلندی دانست چون حریم خصوصی و اطلاعاتی اش نقض شده و به تبع آن، امنیت کاربران هم به خطر افتاده است. در قدم بعدی، باید گفت که این ساختار انحصار گواهینمامه های اتصال شبکه ایراد دارد.»  وی می افزاید:«الان شمای کاربر باید به این شرکت اطمینان کنید، گوگل هم باید به این شرکت اطمینان کند تا این ارتباط فراهم شود. وقتی به این شکل بتوان به یک حلقه از این ارتباط حمله کرد، پس ایمنی کافی وجود ندارد. این ساختار باید عوض شده وعوامل دیگری هم در آن وارد شوند که از انحصار آن را خارج کرده و امنیت شبکه را بالا ببرند. به ویژه در کشورهایی مانند ایران افراد به دلیل حتی ای میل یا نوشته ها خصوصی شان هم مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار می گیرند.» به گفته آقای زنگر، پس از اعلام شرکت، فایرفاکس و گوگل کروم گواهینامه های شرکت هلندی را لغو کرده اند در نتیجه وقتی که کسی بخواهد با این گواهینامه به ای میل شما وصل شود، پیام هشدار ظاهر خواهد شد و دسترسی هکر یا هکرها هم از بین خواهد رفت. حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد که هکر یا هکرها در تلاش برای هدایت کاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یک شرکت امنیت وب دسترسی پیدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام این شرکت امنیت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده است. شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته بود که دستکم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ایران باشد. اين شرکت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است. چنین گواهینامه‌هایی به کسانی که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند. گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد. جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هکرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی کنند. یک گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته که هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یک نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین کند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی که به شکل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود. آقای زنگر با تایید و تاکید بر اصلاح مرورگر و تغییر نام کاربری و رمز عبور به کاربران توصیه می کند پیشنهادهایی که جی میل روز سه شنبه در بیانیه ای در وبلاگ خود منتشر کرده، عمل کنند: حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده کنید.   از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید. حکومت ایران پیشتر در جریان وقایع پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، به چاره‌اندیشی در مورد قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بسیج مخالفان خود پرداخت و از همان زمان بود که یک ارتش سایبری برای هک و دستکاری در وب‌سایت‌های مخالف خود سامان داد.
 


مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از رهبرجمهوری اسلامی خواسته است تا اجازه ندهد، «افرادی تحت هر عنوانی» از برگزاری نماز عيد فطر اهل سنت در شهرهايی که اهل سنت در اقليت هستند، جلوگيری کنند.مولوی عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از رهبرجمهوری اسلامی خواسته است تا اجازه ندهد، «افرادی تحت هر عنوانی» از برگزاری نماز عيد فطر  اهل سنت در  شهرهايی که اهل سنت در اقليت هستند، جلوگيری کنند. به گزارش «سنی آن‌لاين»، مولوی عبدالحميد هفتم شهريور، از اين که «اقليت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ايران برای اقامه نماز عيدين و جمعه با مشکلات روبرو هستند» ابراز تاسف کرده است. طبق اين گزارش وی افزوده است:« شنيده می شود که در تهران، پليس امنيت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گيرد که نماز عيد سعيد فطر را برگزار نکنند. اين در حالی است که نص صريح قرآن از وظايف حکومت اسلامی را اقامه نماز قرار داده است.» مولوی عبدالحميد درادامه گفته است:« جلوگيری اقليت اهل سنت از اقامه نماز عيدين و جمعه در شهرهای بزرگ مايه یأس و نا اميدی است.» مولوی عبدالحمید همچنین گفته است که در خواست برای برگزاری آزادانه نماز عید توسط  اهل سنت خواسته ای مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی است. در حالی امام جمعه اهل سنت زهدان از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا ممنوعيت برگزاری نماز عيد اهل سنت لغو شود که روز دوشنبه ۱۴ نماينده شهرهای سنی نشين درمجلس در نامه ای از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران،  خواسته اند اجازه برگزاری نماز عيد فطر در تهران داده شود. اين در حالی است که هيات امنای نمازخانه اهل سنت غرب تهران (صادقيه) می گويد، این دومين سالی است که اهل سنت در تهران از برگزاری نماز عيد محروم می شوند. در نامه هيات امنای نمازخانه اهل سنت غرب تهران(صادقيه) به نمايندگان مجلس امده است که اهل سنت تهران از داشتن حتی يک مسجد در اين شهر محروم اند و نمازهای خود را در منازل استيجاری برگزار می کنند،  ولی  از سال گذشته پليس امنيتی تهران با مراجعه به منازلی که اهل سنت در آنها نمازهای جمعه و عيدين را برگزار می‏ کردند، با فشار و تهديد مانع برگزاری نماز عيد فطر در اين شهر شدند. در بخش دیگری از  نامه هیات امنتی نمازخانه اهل سنت غرب تهران آمده است:« ما معتقديم در شرايطی که شهروندان نجيب اهل‌سنت، محروميت از حق برخورداری از مساجد اختصاصی در پايتخت را، با راه‌اندازی نمازخانه‌های اجاره‌ای در ساليان گذشته تا حدودی جبران نموده‌اند، تکرار تجربه‌ سال گذشته تنها به جايگاه اخوت اسلامی لطمه می‌زند.» هيات امنای نمازخانه اهل سنت غرب تهران از نمایندگان مجلس خواسته است تا در این زمینه اقدام کنند. مولوی عبدالحميد پیشتر از این که رهبر جمهوری اسلامی «به نامه ها، شکايت ها و فريادهای تظلم خواهی» اهل تسنن در ایران پاسخ نمی دهد، انتقاد کرده بود.
 


دولت آمریکا، وزیر خارجه سوریه "ولید معلم" و دو مسوول بلندپایه دمشق را تحریم کرد. «بثینه شعبان»، مشاور ارشد بشار اسد ، و «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان  نیز در فهرست تحریم شدگان آمریکا قرار گرفته اند. بر پایه این تحریم ها، اموال و دارایی مقام های مذکور در آمریکا مسدود  می شود و هرگونه دادوستد شرکت های آمریکایی با آنان ممنوع خواهد شد. همزمان، در نخستین روز از تعطیلات سه روزه عید فطر در سوریه، تظاهرات و درگیری ها در شهرهای مختلف آن کشور شدت گرفته است. برپایه گزارش فعالان سوری روز سه شنبه در تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان دست کم هفت تن کشته شده اند.
 


روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران خبر داد. به گزارش گاردین، این کار با گواهینامه امنیتی یک شرکت هلندی به نام «دیگینتور» Digintor    انجام شده و هکرها تلاش کرده اند محتوای ای میل استفاده کنندگان از جی میل را به دست آورند. این شرکت هلندی پس از فاش شدن این مسأله گواهینامه امنیتی صادر شده را لغو کرده و گفته  که از این سوء استفاده بی اطلاع بوده است. شرکت گوگل هم در وبلاگ خود از کلیه کاربران خود خواسته است که مرورگرهای «فایرفاکس» و «کروم» خود را به روز کنند و در اولین فرصت نیز رمز عبور خود را عوض کنند.
 


رئیس جدید شرکت ملی نفت لیبی میگوید، تولیدات نفتی این کشور طی چندهفته آینده از سرگرفته خواهد شد. "نوری بروئین" به خبرگزاری رویترز گفت، تولید و صدور نفت لیبی بر خلاف برآوردها کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. وی تاکید کرد طی کمتر از پانزده ماه آینده، میزان تولیدات نفتی لیبی به حد گذشته خواهد رسید. لیبی که از اعضای اوپک است، پیش از آغاز شورش بر ضد حکومت معمر قذافی در ماه فوریه (شش ماه پیش) روزانه یک میلیون و 600 هزاربشکه نفت تولید می کرد. جنگ داخلی در این کشور موجب گریختن بسیاری از کارکنان خارجی صنعت نفت لیبی شد و برخی از چاهها و تاسیسات نفتی نیز آسیب دید.
 


در حالی که جمهوری اسلامی هنوز شورای انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است، وزیر امور خارجه ایران از مصطفی عبدالجلیل، رئیس این شورا دعوت کرد که به ایران سفر کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در تماسی تلفنی با مصطفی عبدالجلیل، پیروزی به گفته وی «انقلاب» مخالفان علیه معمر قذافی را به او تبریک گفته‌است. گفت‌ و گوی تلفنی صالحی و عبدالجلیل نخستین تماس رسمی میان ایران و شورای انتقالی لیبی است. مصطفی عبدالجلیل در این گفت‌وگو خواستار بازگشت سفیر ایران به لیبی و ارتقای فعالیت سفارت جمهوری اسلامی شده‌است. سفیر ایران در لیبی پس از آغاز درگیری‌ها میان مخالفان و هواداران معمر قذافی از طرابلس فرا خوانده‌ شد.
 


روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران و همچنین به سیستم انتقال مدارک گوگل، «گوگل داکز» خبر داد.روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران و همچنین به سیستم انتقال مدارک گوگل، «گوگل داکز» خبر داد. بر اساس این گزارش، این کار توسط گواهی نامه امنیتی یک شرکت هلندی به نام Digintor انجام شده و کسانی که در پی دسترسی بوده اند، تلاش کردند محتوای ای میل افرادی که از جی میل استفاده می کنند را به دست آورند. گزارش شده که  این شرکت هلندی هم چنین گواهی نامه های امنیتی وزارت خانه‌های هلند را هم تأمین می کند. این شرکت پس از فاش شدن این مسأله گواهی نامه امنیتی صادر شده را لغو کرده و گفته  که از این سوء استفاده بی اطلاع بوده است. شرکت گوگل هم در وبلاگ خود اعلام کرده کلیه کاربران مرورگرهای فایرفاکس و کروم خود را به روز کنند و در اولین فرصت، رمز عبور خود را عوض کنند. هرچند گفته شده بود کاربرانی که با vpn به اینترنت وصل می شوند، کمتر با مشکل امنیتی روبرو خواهند شد، ولی اگر گواهینامه امنیتی جعلی مورد استفاده قرار گیرد، سرویس های اتصال کنترلی روی آن نمی توانند داشته باشند. حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد که هکر یا هکرها در تلاش برای هدایت کاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یک شرکت امنیت وب دسترسی پیدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام این شرکت امنیت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده است. شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته بود که دستکم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ایران باشد. اين شرکت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است. چنین گواهینامه‌هایی به کسانی که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند. گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد. جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هکرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی کنند. یک گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته که هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یک نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین کند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی که به شکل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود. جی میل، خدمات ای میل شرکت گوگل در بیانیه ای در وبلاگ خود توصیه های زیر را برای کاربران منتشر کرده است: حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده کنید.   از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید. حکومت ایران پیشتر در جریان وقایع پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، به چاره‌اندیشی در مورد قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بسیج مخالفان خود پرداخت و از همان زمان بود که یک ارتش سایبری برای هک و دستکاری در وب‌سایت‌های مخالف خود سامان داد.
 


آنا هزاری بعد از تقریبا دو هفته به اعتصاب غذای خود پایان داد. این پیرمرد ۷۴ سالهٔ سفیدپوش که کلاه مدل نهرو بر سر می‌گذارد برای بسیاری از افرادی که با فساد مالی در کشور هند مبارزه می‌کنند تبدیل به نماد مبارزه خشونت‌پرهیز شده است.آنا هزاری بعد از تقریبا دو هفته به اعتصاب غذای خود پایان داد. این پیرمرد ۷۴ سالهٔ سفیدپوش که کلاه مدل نهرو بر سر می‌گذارد برای بسیاری از افرادی که با فساد مالی در کشور هند مبارزه می‌کنند تبدیل به نماد مبارزه خشونت‌پرهیز شده است. او سال‌هاست که از حربهٔ روزه به منزلهٔ وسیله‌ای خشونت‌پرهیز برای مبارزه علیه فساد اداری استفاده می‌کند. آنا هزاری تاکنون چندین مرتبه از طریق روزه گرفتن موفق شده است دولت ایالت ماهاراشترا را برای به اجرا گذاشتن قانون آزادی اطلاعات و موارد دیگر به زانو در بیاورد. ولی برخی از افراد از آن جمله نخست وزیر هند، مان موهان سینگ، و یکی از نوادگان مهاتما گاندی به نام توشار گاندی، استفادهٔ هزاری از حربهٔ روزه را عملی غیر گاندیستی می‌دانند. توشار گاندی در مصاحبه‌ای با تلویزیون هند به این مسئله اشاره می‌کند که برای گاندی هدف روزه گرفتن، اصلاح حریف است، در حالی که هزاری از روزه به مثابه «سلاحی پوپولیستی» در جهت مخالفت با حریفی استفاده می‌کند که او را دشمن خود می‌پندارد. هر چند که هزاری خود را دنباله‌روی مهاتما گاندی می‌داند و زیر عکس او دست به اعتصاب غذا زده است، شکی نیست که استفادهٔ او از حربهٔ گاندیستی روزه برای تصویب لایحهٔ ضد فساد در هند از او گاندی جدیدی نمی‌سازد. آن چه که مبارزهٔ آنا هزاری و استفاده از حربهٔ روزه به ما نشان می‌دهد، مشروعیت اخلاقی این شیوهٔ مبارزاتی و اهمیت اجتماعی آن برای خروج از دور باطل خشونت در جوامع امروزی است. گاندی معتقد بود که روزه شیوه‌ای از کنش اجتماعی و معنوی است که با سه نوع ارزش همراه است: نخستین هدف روزه تقلیل شر اخلاقی در فرد و کاهش خشونت در جامعه است، سپس روزه باید در جهت خودپالایی فرد و تزکیه نفس او به کار گرفته شود و بالاخره روزه بیانگر ارزشی است که با رنج ارادی و خواستهٔ فرد در جهت ترغیب و تشویش حریف به عدم خشونت همراه است. به عبارت دیگر، گاندی روزه را حرکتی اجتماعی و سیاسی می‌داند که به افق عدالت و حقیقت چشم دوخته است و سعی نمی‌کند تا با تهدید و شرمسار کردن حریف او را از میدان مبارزه بیرون کند. از این رو گاندی که خود هفده بار در دوران مبارزهٔ سیاسی برای استقلال هند روزه گرفت بر این اعتقاد بود که روزه فقط در شرایطی مورد استفاده است که راه حل دیگری برای مقابله با حریف باقی نمانده باشد. ولی او روزه گرفتن را به منزلهٔ نوعی از مذاکرهٔ اجتماعی و سیاسی می‌داند و به همین دلیل آخرین باری که روزه گرفت برای دوستی و وحدت بیان مسلمانان و هندو‌ها بود. ولی نباید فراموش کرد که برای فردی چون گاندی هنر روزه گرفتن با امر نمادسازی همراه است. برای مثال، گاندی همواره برای وحدت میان مسلمانان و هندو‌ها در خانهٔ افراد مسلمان روزه می‌گرفت یا در زمان پایان دادن به روزهٔ خود برای ورود هاریجان‌ها به معابد هندو لیوان آب‌میوهٔ خود را از دست یک هاریجان گرفت تا به نوعی به معنای اجتماعی و دینی روزهٔ خود بیفزاید. آنا هزاری در میان هوادارانش گاندی معتقد است آن چه دیدگان برای جهان بیرون هستند روزه برای جهان درون است. به عبارت دیگر، گاندی با روزه گرفتن به معنای رنج بردن به خودی خود مخالف است، زیرا از دیدگاه او روزه صرفا به منظور عذاب جسم نیست، بلکه کوششی روحانی و تلاشی معنوی است در جهت مبارزه با خشونت. در یک کلام روزه گرفتن برای گاندی امری اخلاقی است که در جهت نفی منافع شخصی فرد گام برمی‌دارد و می‌کوشد تا میان او و حریف همدلی و هم‌صدایی ایجاد کند. از این رو گاندی با استفاده از حربهٔ روزه توسط افرادی که آمادگی ذهنی و معنوی مبارزهٔ خشونت‌پرهیز را ندارند مخالف است. او در مقاله‌ای می‌نویسد: روزه هیچ‌گاه نباید کوششی مکانیکی باشد، بلکه باید از اعماق نفس فرد بیرون بیاید. اکنون پرسش اصلی که می‌توان کرد این است: آیا اعتصاب غذای معروف جمهوری‌خواهان ایرلند و افرادی چون بابی سندز در سال ۱۹۸۱ که به مرگ ده زندانی ایرلندی در زندان میز انجامید، فقط عملی سیاسی بود یا این که، به قول گاندی، همچنین کوششی اخلاقی و معنوی برای مبارزه با خشونت را نیز به همراه داشت؟ و آیا اعتصاب غذای آنا هزاری در دهلی نو صرفا نوعی استفادهٔ سیاسی از تاکتیک مبارزهٔ منفی است یا این که محتوای اخلاقی اندیشهٔ خشونت‌پرهیز گاندی را نیز ترویج می‌کند؟ لازم به اشاره است که هزاری نخستین کسی نیست که در ۶۰ سال گذشته خود را دنباله‌روی گاندی معرفی کرده است، ولی به نظر می‌رسد که طرفداران گاندی چون ونیوبا و جی. پی. نارایان در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ از حربهٔ گاندیستی روزه استفادهٔ درست‌تر و دقیق‌تری برای پیشبرد اندیشهٔ عدم خشونت کرده‌اند. به هر عنوان آن چه که مبارزهٔ آنا هزاری و استفاده از حربهٔ روزه به ما نشان می‌دهد، مشروعیت اخلاقی این شیوهٔ مبارزاتی و اهمیت اجتماعی آن برای خروج از دور باطل خشونت در جوامع امروزی است.
 


مخالفان مسلح معمر قذافی که به سوی شهر سرت، زادگاه رهبر ناپدید شده‌ی لیبی در حرکت هستند، تا شنبه آینده به هواداران قذافی مهلت دادند تا تسلیم شوند. مصطفی عبدالجلیل رهبر شورای انتقالی ملی، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که مذاکره با مقام های حکومت قذافی، و مقام های شهر سرت برای تسلیم شدن آنها در جریان است. هنوز اطلاع دقیقی از محل اختفای معمر قذافی و پسرش سیف الاسلام در دست نیست اما همسر و سه تن از فرزندان او به الجزایر گریخته اند.
 


مدت هاست که آمار های منتشر شده از سوی نهاد های دولتی ديگر برای بسياری از کارشناسان و اقتصاد دانان ايران بی اعتبار شده است. تا بحال بسياری از نهاد های دولتی و حکومتی پنهان نگاه داشتن آمارهای واقعی اقتصادی از سوی دولت را با سکوت تحمل می کردند. اما ظاهرا اکنون ورق برگشته است و دولت محمود احمدی نژاد از همه سو زير فشار قرار گرفته است.مدت هاست که آمار های منتشر شده از سوی نهاد های دولتی ديگر برای بسياری از کارشناسان و اقتصاد دانان ايران بی اعتبار شده است. تا بحال بسياری از نهاد های دولتی و حکومتی پنهان نگاه داشتن آمارهای واقعی اقتصادی از سوی دولت را با سکوت تحمل می کردند. اما ظاهرا اکنون ورق برگشته است و دولت محمود احمدی نژاد از همه سو زير فشار قرار گرفته است. موسی الرضا ثروتی، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس به نقل از رييس مرکز آمار ايران می گويد مرکز آمار اجازه انتشار عمومی نرخ تورم را ندارد. گفته می شود کميسيون برنامه و بودجه مجلس از رييس مرکز آمار خواسته است که طبق قانون برنامه‌ پنجم توسعه به وظيفه خود و انتشار عمومی نرخ تورم عمل کند. دولت برای پنهان نگه داشتن آمار های واقعی اقتصادی از افکار عمومی به بند الف ماده ۵۴  قانون برنامه پنجم استناد می کند. اين بند بانک مرکزی را از ارايه اطلاعات آماری منع کرده است، در حالی که در بند جيم همين ماده فعاليت آماری بانک مرکزی مجاز شناخته شده ‌است. دولت ظاهرا نمی خواهد بانک مرکزی نرخ تورم و نرخ رشد توليد ملی را اعلام کند و به همين دليل از نيمه دوم ۱۳۸۷ به بعد نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و بيکاری در فصلنامه نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی ديده نمی شود.‌ اما کسانی که اکنون پنهان کاری دولت در زمينه آمارهای اقتصادی را به نقد می کشند، در باره پشتيبانی رهبر جمهوری اسلامی از آمارهای غير واقعی دولت سکوت می کنند. آقای خامنه ای که پس از بروز اختلاف با رئيس جمهوری در زمينه های اقتصادی از بالای سر دولت به بخش خصوصی اجازه انتشار گزارش اقتصادی می دهد، در ششم تيرماه گذشته يعنی کمی کمتر از دوماه پيش به کسانی که به آمارهای دولت ايراد می گرفتند گفت: «مسوولان متوجه باشند. رسانه هايی که احساس مسووليت می کنند متوجه باشند،‌ بی دليل زير سووال نبرند گزارش های رسمی مسوولان برجسته نظام را. در مورد آمارهای قوه مجريه هرچه می کنند اين اعتماد مردم را از بين می برند. ما به عنوان کسی که مستمع و شنونده و مخاطب اين گزارش هاست بايد هوشيارانه نگاه کنيم اما گزارش ها را تلقی و قبول کنيم. در مواردی ممکن است يک آمار دروغ و آمار غلط، آمار اشتباهی هم داده شود. اين را نبايد تعميم داد و شبهه کرد. اين اعتماد مردم را از دستگاه های نظام، از بدنه های نظام سلب می کند، ضايع می کند.» پيشتر هم آقای خامنه ای در ديدار با فعالان اقتصادی بار ديگر با تحسين از «کارهای بزرگ اقتصادی در جمهوری اسلامی» گفت به علت بی اعتمادی مردم به دولت و مقام های رسمی بهتر است غير دولتی ها مبلغ اين به گفته او دستاوردها شوند: «ما در بخش توليد،‌ در بخش خدمات، در بخش کشاورزی، در بخش صنعت، در بخش دانش های صنايع دانش بنيان و بخش های گوناگون پيشرفت های خوبی داشتيم. اين ها را خوب است که از زبان مسوولان بخش های گوناگون غيردولتی و کسانی که وابستگی به دولت ندارند مردم بشنوند و اين مردم را اميدوار می کند. خوشحال می کند.» آقای خامنه ای دليل اين خواست خود از نهادهای غير دولتی را بی اطلاعی مردم از به گفته او پيشرفت ها دانسته و می گويد بايد مردم را خوشحال نگاه داشت: «ما کارهای بزرگی را شاهد هستيم در کشور انجام می گيرد. اغلب مردم اطلاع ندارند. اين را من به شما عرض کنم. من با مردم مرتبط ام. نمی دانند مردم.» حدود دو ماه پيش شورای عالی پول و اعتبار بانک مرکزی را از انتشار آمارهای اقتصادی منع کرد وانتشار آمارا را به مرکز آمار ايران واگذار کرد. اما پس از گذشت بيش از دوماه از اعلام آخرين نرخ تورم توسط مرکز آمار ايران اين مرکز از اعلام رسمی نرخ تورم خودداری می کند. نرخ تورم برای تيرماه گذشته از سوی بانک  مرکزی ۱۶.۳ درصد و از سوی مرکز آمار ۱۹.۶ درصد اعلام شده است. شمس الدين حسينی وزير امور اقتصادی و دارایی هفته پیش در پايان نشست هيات دولت درباره تفاوت نرخ تورم اعلام شده ازسوی بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: بانک مرکزی همچنان مرجع رسمی اعلام تورم است.
 


عباس میلانی، نویسنده کتاب «شاه» و پیش از آن «معمای هویدا»، در مقاله‌ای در نشریه اینترنتی «نشنال اینترست» توصیه می‌کند سازمان مجاهدین خلق را فقط در صورتی باید از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کرد که در عمل نشان دهد آن طور که ادعا می‌کند «سازمانی دموکراتیک شده و پیشینه تروریستی خود را کنار گذاشته است». او اثبات این مدعا را برکناری رهبری کنونی سازمان مجاهدین و انتخابات آزاد درون‌سازمانی برای تعیین رهبری جدید می‌داند و در مقاله خود از ارتباط دوستانه سازمان مجاهدین خلق با شوروی سابق و حکومت صدام حسین علیه آمریکا صحبت می‌گوید.عباس میلانی، نویسنده کتاب «شاه» و پیش از آن «معمای هویدا»، در مقاله‌ای در نشریه اینترنتی «نشنال اینترست» توصیه می‌کند سازمان مجاهدین خلق را فقط در صورتی باید از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کرد که در عمل نشان دهد آن طور که ادعا می‌کند «سازمانی دموکراتیک شده و پیشینه تروریستی خود را کنار گذاشته است». گفت‌وگوی شهران طبری با عباس میلانی درباره آینده مجاهدین خلق او اثبات این مدعا را برکناری رهبری کنونی سازمان مجاهدین و انتخابات آزاد درون‌سازمانی برای تعیین رهبری جدید می‌داند و در مقاله خود از ارتباط دوستانه سازمان مجاهدین خلق با شوروی سابق و حکومت صدام حسین علیه آمریکا صحبت می‌گوید. عباس میلانی مهمان گفت‌و‌گوی ویژه این هفته رادیوفردا است. رادیوفردا: آقای میلانی، شما در مقاله خود به دوره کوتاهی که مجاهدین مثل همه گروه‌های سیاسی مخالف شاه با آیت‌الله خمینی همگام بودند اشاره می‌کنید و می‌گویید در‌‌ همان موقع روابط نزدیکی با مسکو و به خصوص سازمان کا. گ. ب برقرار کردند. چه اسناد و مدارکی این ارتباط را ثابت می‌کند؟ عباس میلانی: دو نوع سند وجود دارد، یکی آن چه در دادگاه سعادتی مطرح و در مطبوعات ایران منعکس شد، چون آن موقع مطبوعات از آزادی نسبی برخوردار بودند و برخی از این مسائل را می‌توانستند منعکس کنند. دوم خاطرات رئیس کا. گ. ب در تهران است که به این مسئله اشاره کرده و منبع سوم اسناد حزب کمونیست شوروی است که در آن به ارتباط با کا. گ. ب اشاره نمی‌کند، بلکه به نامه‌های مجاهدین خلق به حزب کمونیست شوروی و تقاضای پناهندگی برای برخی از اعضای سازمان مجاهدین و بالاخره تقاضای وام ۳۰۰ میلیون دلاری اشاره می‌کند. این اسناد هم در دانشگاه هاروارد وجود دارد و هم در دانشگاه استنفورد که نسخه کامل اسناد حزب کمونیست شوروی را در دوران بعد از سقوط ابتیاع کردند. شما از فردی به نام سعادتی نام می‌برید که بعد‌ها اعدام شد و می‌گویید او در تماس با کا. گ. ب می‌خواست در ازای دریافت لیست ماموران سیا در ایران یک پرونده جاسوسی را که در حمله به ساواک به دست‌شان افتاده بود به آن‌ها بدهد. این پرونده چه بود؟ این پرونده مربوط به بازداشت تیمسار مقربی بود. تیمسار مقربی بالا‌ترین جاسوس کا. گ. ب در ایران بود و حدود سه سال قبل از انقلاب لو رفت و در یک عملیات گسترده از طرف ساواک دستگیر شد که من شرح مفصل آن را با تکیه به اسناد رئیس دفتر کا. گ. ب در ایران و برخی منابع دیگر هم در کتاب «شاه» آورده‌ام و هم در کتاب «نامداران ایران» که یک بخش به تیمسار مقربی اختصاص یافته است. تیمسار مقربی بالا‌ترین جاسوس شوروی در ایران بود. مقام بسیار مهمی در ارتش داشت و تمام طرح‌های نیروهای مسلح ارتش ایران عملا از زیر دست او می‌گذشت. او به طور مرتب با جاسوسان کا. گ. ب در تهران که به عنوان دیپلمات کار می‌کردند تماس می‌گرفت و پرونده‌های محرمانه ایران را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. برای شوروی خیلی مهم بود بداند قضیه از چه قرار است و به گفته رئیس کا. گ. ب خبردار شدند سازمان مجاهدین این پرونده را در اختیار دارد و قرار ملاقاتی با سعادتی گذاشته می‌شود. سه بار این قرار را تمرین می‌کنند برای این که اشتباه و لغزشی صورت نگیرد و تعقیب نشوند، ولی در آن روز‌ها یک شخصیت مرموز به اسم ماشاالله قصاب در لحظه بزنگاه ظهور کرد و این‌ها را دستگیر کردند. ماشاالله قصاب و همدستانش که معلوم نشد از کجا آمدند و به کجا رفتند و بعد از آن زیاد نشانی از آنان نبود، ولی در بزنگاه این مبادله سعادتی دستگیر شد. تمام شواهد و آن چه در دادگاه گفته شد و بلایی که بر سر سعادتی آوردند و او را تیرباران کردند، حکایت از این داشت که مجاهدین بدون مشورت با رژیم داشتند این کار را انجام می‌دادند. دست‌کم روایت مسئول کا. گ. ب این طور است. بدون شک دولت جمهوری اسلامی ایران در آن زمان با آمریکا مراوداتی داشت حتی قبل از آمدن روی کار. دیگر اظهرمن‌الشمس است که خود آیت‌الله خمینی در پاریس مراودات و مذاکرات گسترده‌ای با آمریکا کرده بود و اکنون اسناد این مذاکرات منتشر شده، یعنی فقط مجاهدین نبودند که با روس‌ها ارتباط داشتند، بلکه خود رژیم هم ارتباط داشت و از طریق کا. گ. ب و حزب توده کودتای نوژه را درهم شکست. نکته مبهم دیگر این است که حزب توده با مجاهدین رابطه بدی داشت، ولی اگر از رابطه مجاهدین با شوروی باخبر بود، چرا با مجاهدین همکاری نمی‌کرد و با آن‌ها موافقت نداشت؟ شوروی در آن زمان با همه کسانی که حاضر بودند با آن همکاری کنند همکاری می‌کرد و عرصه را باز گذاشته بود، از فداییان خلق گرفته تا حزب توده و از مجاهدین خلق گرفته تا رژیم جمهوری اسلامی. شوروی از طریق حزب توده با رژیم جمهوری اسلامی ارتباط داشت. تازه این‌ها نکاتی است که تا به حال برملا شده است. از منظر کا. گ. ب اگر نگاه کنیم، رژیم شاه سقوط کرده بود و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در ایران برچیده شده بود، واضح است که آن‌ها سعی می‌کردند در خلاء موجود با همه نیرو‌ها تماس برقرار کنند. من در مقاله‌ام نگفتم مجاهدین تنها کسانی بودند که با شوروی تماس داشتند. شما به نامه‌ای اشاره می‌کنید که سازمان مجاهدین در هفت ژانویه ۱۹۸۶ به کمیته مرکزی حزب کمونیست نوشتند. آیا این نامه ضمن اسناد اخیر علنی شده است؟ این نامه جزء مجموعه اسنادی است که از طریق اسناد حزب کمونیست شوروی علنی شده و این اولین بار نیست که وجود چنین نامه‌ای برملا شده است. تا آنجایی که من می‌دانم یکی دو نفر هم قبلا به وجود چنین نامه‌ای اشاره کرده بودند. ولی من متن نامه را در آرشیو دانشگاه استنفورد پیدا کردم. در واقع سه نامه وجود دارد، یک نامه که از طرف مجاهدین است که می‌گوید ما زیر ضرب هستیم، افراد ما از مرز فرار می‌کنند و شما به آن‌ها به طور موقت پناهندگی بدهید. نامه دوم از طرف دفتر سیاسی کمیته مرکزی [سازمان مجاهدین] است و تقاضای وام می‌کند. نامه سوم نامه‌ای است که از طرف رجوی به گورباچف نوشته شده و موید تقاضای وام ۳۰۰ میلیون دلاری است که می‌گوید ما برای مبارزه با رژیم خمینی به این کمک احتیاج داریم و شما به ما قرض دهید و در اولین فرصت پول را به شما پس خواهیم داد. حتی وعده می‌دهند شاید بتوانند بخشی از پول را قبل از موفقیت انقلاب پس دهند. آقای میلانی، شما می‌گویید مجاهدین پس از حمله آمریکا به عراق با صدام حسین علیه آمریکا سازش کردند، اما از طرفی می‌دانیم مجاهدین با آمریکا همکاری هم کردند و اولین کسانی بودند که از پرونده هسته‌ای ایران خبر دادند. آیا آمریکا این مسئله را نمی‌دانست؟ آمریکا بعد‌ها این را می‌دانست و سند من برای این همکاری اسنادی است که ارتش آمریکا از گزارش‌های جاسوسی و اطلاعاتی وزارت دفاع عراق کشف و علنی کرد. در این جلسه به طور مشخص [مسعود] رجوی با مقام بلندپایه وزارت دفاع دیدار می‌کند و گزارش این دیدار مستقیما به عدی، پسر صدام، فرستاده می‌شود و در آنجا رجوی توصیه می‌کند واحدهای مجاهدین را در مقابله با نیروهای مخالف رژیم در داخل عراق استفاده کنند و از این طریق واحدهای سپاه ویژه صدام حسین آزاد خواهند بود با نیروهای آمریکا مقابله کنند. نکته دیگری که باید در نظر گرفت حداقل در مورد این مقاله، این است که به گمان من به رغم این اشتباهات تاکتیکی و استراتژیک عظیمی که رهبری سازمان مجاهدین مرتکب شده، بدنه مجاهدین این طور نبودند. از رهبری مجاهدین خلق بگذریم، اما فکر می‌کنید با ساکنان اردوگاه اشرف چه رفتاری باید کرد تا حقوق بشر آن‌ها زیر پا گذاشته نشود؟ به نظر من باید با آن‌ها با حفظ تمام حقوق بشر گروهی که در یک ماجرایی درگیر هستند و نیت‌شان خیر بوده رفتار شود. من فکر می‌کنم اکثریت قریب به اتفاق این افراد ایران‌دوست و آزادی‌خواه بوده و هستند و از سر نیت خیر به سازمان پیوستند، ولی در آن اردوگاه و شرایط فعلی مجاهدین فرصت بحث آزاد دموکراتیک در مورد رهبری را نداشتند. این گروه باید مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرند و از گزند رژیم جمهوری اسلامی و رژیم عراق مصون باشند، ولی در عین حال باید از گزند استبداد درون‌سازمانی هم مصون باشند. من فکر می‌کنم منتقدین رهبری، کسانی که ادعاهایی در مورد رهبری دارند و خود رهبری، باید تحت حمایت و نظارت بین‌المللی فرصت یابند نظرات‌شان را مطرح کنند. یک بحث آزاد فارغ از فشار و خفقان و ترور به وجود آید و تنها بعد از یک بحث و انتخابات آزاد در بدنه سازمان، با این سازمان از نو ساخته شده به عنوان یک سازمان دموکراتیک برخورد شود. یعنی باید این‌ها تجربه دموکراسی به طور علمی داشته باشند. شما نمی‌توانید بگویید ما یک سازمان دموکراتیک هستیم، ولی ۵۰ سال است رهبری سازمان دست‌نخورده است. این‌ها اشتباهات عظیم تاکتیکی در این دوران مرتکب شده‌اند و هزاران نفر از جوان‌های مجاهد در این راه کشته شدند. عملیات نظامی حمله به ایران با هر معیاری هم بسنجید عملیات ابلهانه‌ای بود و نوعی خودکشی. مسئولیت جان این‌ها را چه کسی به عهده می‌گیرد. یعنی در هر نظام دموکراتیک وقتی رهبری اشتباه می‌کند باید کنار برود و انتخاباتی برای تعیین رهبری جدید صورت گیرد؟ بله، دقیقا همین طور است و این در مورد مجاهدین رخ نداده است. تلاش من در مقاله این بود که نشان دهم هم مخالفین مجاهدین که می‌گویند باید بر همه این سازمان خط بطلان کشید واقعیت این افرد و نیات خیر آن‌ها را نادیده می‌گیرند و هم آن‌ها که مدعی هستند این سازمان تجدید حیات کرده و دموکراتیک شده، ثبات به غایت غیر دموکراتیک رهبری را نادیده می‌گیرند. اکنون مهم‌ترین مسئله برای ما و جامعه بین‌المللی چند هزار مجاهدی هستند که در شرایط غیر دموکراتیک و وضعیت غیرانسانی اردوگاه اشرف قرار دارند. باید این‌ها را مورد حفاظت بین‌المللی قرار داد، آن وقت رهبری جدیدی برخواهد آمد که سازمان جدیدی را که مناسب سنت مبارزات قدیم این سازمان است ایجاد می‌کند.
 


برخی گزارش ها از اردبیل حاکی است که ماموران امنیتی روز یکشنبه پنج نفر را در این شهر بازداشت کرده اند. بازداشت شدگان، رحیم غلامی، محمد بدلی، طاها هاشم پور، حسین عبادالهی و حمید واثق هستند. این بازداشت ها پس از پخش وسیع اعلامیه هایی در اردبیل در اعتراض به خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه صورت گرفته است. به گفته بسیاری از کارشناسان و سازمان های محیط زیستی و نیز شماری از نمایندگان مجلس، با خشک شدن دریاچه ارومیه در آینده نزدیک، منطقه شمال غرب ایران با مشکلات زیست محیطی و اقتصادی مواجه خواهد شد. در روزهای اخیر نیز بازداشت های گسترده ای در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی صورت گرفته است. از جمله، روز شنبه دهها نفر در تظاهرات اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شدند. تاکنون مقام های جمهوری اسلامی ایران درباره این بازداشت ها واکنش نشان نداده اند.
 


شورای انتقالی لیبی تا روز شنبه به نیروهای معمر قذافی مهلت داد تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند، در غیر این‌صورت با حمله نظامی روبه‌رو خواهند شد. همزمان ناتو اعلام کرده است که ادامه عملیات این نیرو علیه هواداران قذافی همچنان ضروری است.شورای انتقالی لیبی تا روز شنبه به نیروهای معمر قذافی مهلت داد تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند، در غیر این‌صورت با حمله نظامی روبه‌رو خواهند شد. همزمان ناتو اعلام کرده است که ادامه عملیات این نیرو علیه هواداران قذافی همچنان ضروری است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، در یک نشست خبری در شهر بنغازی گفت: نیروهای مخالف قذافی قصد دارند کنترل کامل مرکز و جنوب لیبی و همچنین شهر سرت، آخرین پناهگاه هواداران قذافی، را به دست بگیرند. وی در این نشست خبری در مورد تسلیم شدن نیروهای قذافی گفت: «تا روز شنبه، اگر نشانه‌های صلح‌آمیزی دال بر این امر دیده نشود، نتیجه این موضوع را به صورت نظامی مشخص خواهیم کرد.» وی اظهار داشت که مهلت ضرب‌الاجل به هواداران قذافی تا پایان عید سه‌روزه فطر است که در لیبی تا آخر روز جمعه ادامه دارد. وی افزود: «خواست ما این نیست اما دیگر نمی‌توانیم منتظر بمانیم.» شهر سرت، زادگاه معمر قذافی که در ۳۵۰ کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد، آخرین سنگر بزرگ هواداران رهبر پیشین لیبی به شمار می‌آید و کنترل نقاطی از مناطق صحرایی جنوب لیبی نیز هنوز در دست وفاداران به معمر قذافی است. یکی از محافظان خمیس، پسر معمر قذافی، روز سه‌شنبه به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گفت که سرهنگ قذافی تا روز جمعه در طرابلس مخفی شده‌ بود ولی هم‌اینک به سوی شهر سَبها در صحرای جنوبی که هنوز در دست افراد خود او است حرکت کرده‌است. این محافظ پسر معمر قذافی همچنین به اسکای‌نیوز گفت که خمیس در پی یک حمله موشکی بالگردهای ناتو کشته شده‌است اما این اظهارات وی در مورد محل حضور معمر قذافی هنوز از سوی دیگر منابع، از جمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تأیید نشده‌است. سخنگوی ناتو روز سه‌شنبه گفت که ادامه ماموریت نظامی این سازمان در لیبی «همچنان ضروری است و تا زمانی که نیروهای معمر قذافی شهروندان غیرنظامی را تهدید می‌کنند این ماموریت‌ها هم ادامه خواهند یافت.» به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندهان ناتو اعلام کرده‌اند که هم‌اینک عملیات خود را بر گذرگاهی که به کناره شرقی شهر ساحلی سرت منتهی می‌شود متمرکز کرده‌اند. با انتشار خبرهای خروج احتمالی معمر قذافی از پایتخت لیبی، مقام‌های الجزایری نیز اعلام کرده‌اند که صفیه، همسر قذافی، عایشه، دختر قذافی و دو پسر قذافی با نام‌های محمد و هانیبال، روز دوشنبه از لیبی گریخته و به الجزایر رفته‌اند. رسانه‌های لبنان روز سه‌شنبه از قول یک مقام دولتی الجزایر گفتند که عایشه قذافی روز سه‌شنبه در الجزایر وضع حمل کرده و صاحب یک دختر شده‌است. در حالی که شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی شده‌است، دولت الجزایر می‌گوید که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاک خود را داده‌ است. شورای انتقالی لیبی این اقدام الجزایر را «خصمانه» توصیف کرده و هشدار داده‌است که پناه‌دهندگان به این افراد «تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهند شد.»
 


در آخرين روز رقابت‌های کيک بوکسينگ قهرمانی جهان، نمايندگان ايران توانستند ۵ مدال طلا را نصيب خود کنند. اين رقابت ها به ميزبانی آلمان و در شهر کارلسروهه برگزار شد.  در روز یکشنبه، آخرين روز رقابت‌های کيک بوکسينگ قهرمانی جهان، نمايندگان ايران توانستند ۵ مدال طلا را نصيب خود کنند. اين رقابت ها به ميزبانی آلمان و در شهر کارلسروهه برگزار شد.      به اين ترتيب، جمع مدال‌های رزمی کارهای اعزامی از ايران به عدد ۱۶ رسيد و و اين تيم با ۸ طلا، ۳ نقره و ۵ برنز روی سکوی نخست اين رقابت ها قرار گرفت.      اکبر کريمی، کاپيتان و نماينده سنگين وزن ايران در دسته ۹۰+ کيلو پس از پيروزی بر نماينده آلمان، در فينال رقابت‌ها به مصاف حريفی از روسيه رفت و با غلبه بر او به مدال طلا دست يافت.     کريمی که اهل قزوين است؛ از سوی فدراسيون ورزش های رزمی به عنوان پرافتخارترين رزمی کار ايران شناخته شده است.     او پيش از اين موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان در مسابقات جهانی کيک بوکسينگ در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به ميزبانی ترکيه، سال ۲۰۰۳ در جمهوری آذربايجان، سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۵ در ايران و سال ۲۰۰۷ در گرجستان شده بود.     جمشيد اصغر گيوه‌چی در ۷۵ کيلو پس از پيروزی بر نماينده کوزوو در فينال بر حريف آلمانی‌اش غلبه کرد و يک مدال طلای ديگر را نصيب ايران کرد. حسين عليزاده در ۸۵ کيلو نيز با برتری بر حريف آلمانی روی سکوی شماره يک جهان ايستاد.      در ادامه رقابت‌ها، احمد نيک کار در وزن ۶۰ کيلو به مصاف حريفانی از آلمان و جمهوری چک رفت و با پيروزی بر آن ها راهی ديدار پايانی شد. او در فينال مقابل حريف ديگری از آلمان قرار گرفت و ضمن پيروزی بر حريف، صاحب گردن آويز طلا شد.     حمزه مراديان در وزن ۶۵ کيلوگرم نيز توانست با برتری از حريفانی از کوزوو، جمهوری چک چک و آلمان به مدال طلا دست پيدا کند.      حسين حياتی نماينده وزن ۷۰ کيلوگرم ايران در رقابت با حريفانی از بوسنی و هرزگوين، جمهوری چک و آلمان به برتری دست يافت و مدال طلا را تصاحب کرد.   مجتبی حسينی در  ۹۰ کيلو پس از بازی‌های نفسگير با حريفانی از کشورهای آلمان و کوزوو به مدال طلا دست يافت.   مهران چريکی در وزن ۹۰ کيلوگرم به مدال برنز دست يافت. مجيد کريمايی در ۷۵ کيلو نيز ديگر چهره موفق ايران در اين دوره از رقابت ها بود.      دختران ايرانی نيز در اين رقابت ها خوش درخشيدند. مهسا صمدی در ۵۵ کيلو مقابل حريفی از کشور ميزبان بازی را واگذار و به مدال نقره رسيد.    پيش از اين ناهيد مقدم  در ۵۰ کيلو به مدال طلا دست يافته بود. حديثه نوحی در  ۶۰ کيلو نايب قهرمان شده بود.     مرجان امينی کاوه در ۶۵+ کيلو برنز گرفت. فتانه بهمنی در ۶۵ کيلو نايب قهرمان شد.    گفتنی است؛ سايت برگزاری رقابت ها و سايت فدراسيون جهانی  ( wkaworld.com ) هنوز نتايج کامل رقابت ها را منتشر نکرده و حتی آمار مشخصی از تعداد تيم ها و ورزشکاران شرکت کننده را ارائه نکرده اند.   اما خبرگزاری شين هوا فهرست مدال آوران ايران در اين رقابت ها را مطابق همان فهرستی که سايت های داخلی ارائه کرده اند، منتشر کرده است.     سبک فول کيک بوکسينگ ايران در سال ۱۳۷۲ توسط محمد طهماسبی بنيان گذاری  شد و شش سال بعد در فدراسيون ورزش های رزمی ايران به ثبت رسيد. اين سبک در سال ۱۳۷۹ برای نخستين بار توانست تيم ملی خود را به مسابقات برون مرزی اعزام کند.      همچنين در سال ۱۳۸۱ با حضور ۸ تيم خارجی، مسابقات آسيای ميانه در استان گيلان و در شهر آستارا برگزار شد تا شائبه غير قانونی بودن اين رشته ورزشی در ايران به طور کامل از ميان برداشته شود.      يک سال بعد مسابقاتی در ابعاد بزرگتر با حضور ۱۸ کشور در تهران و با همکاری ارتش برگزار شد. اين رشته ورزشی مانند برخی ديگر از ورزش های رزمی، هواداران پر شماری در ايران دارد.
 


به گزارش خبرگزاری ها، پلیس در آفریقای جنوبی در برخورد با معترضان از ماشین‌های آب‌پاش و نارنجک‌های گیج کننده استفاده کرده است. این درگیری در ژوهانسبورگ میان پلیس و صدها هوادار حزب حاکم آفریقای جنوبی رخ داد که به سوی پلیس سنگ‌پرانی می کردند. معترضان بامداد سه شنبه، در نزدیکی مقر کنگره ملی آفریقای جنوبی گرد هم آمدند تا به محاکمه شدن رهبر اتحادیه جوانان این حزب اعتراض کنند. اتحادیه جوانان حزب حاکم آفریقای جنوبی، تصمیم داشت گروهی را به بوتسوانا بفرستد تا به سرنگونی دولت این کشور کمک کنند.
 


وزارت خارجه الجزایر اعلام کرد به دلایل بشردوستانه به همسر و سه فرزند معمر قذافی که از لیبی گریخته‌اند پناه داده است. پیشتر مخالفان قذافی در لیبی خواستار بازگردانده شدن، همسر و فرزندان قذافی به این کشور شده بودند. درهمین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های الجزایر گزارش داد که فرزند عایشه، دختر معمر قذافی، روز سه شنبه، متولد شد. الجزایر تاکنون شورای انتقالی ملی در لیبی را به رسمیت نشناخته و موضعی بیطرفانه نسبت به رخدادهای لیبی اتخاذ کرده است.
 


تیراندازی در بیرون یک مسجد در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به کشته شدن ِ یک نفر انجامید. این تیراندازی که پس از برگزاری نماز روز عید فطر رخ داد، به مجروح شدن دستکم دو تن دیگر انجامیده است. هنوز پلیس اطلاعات بیشتری درباره این تیراندازی اعلام نکرده است. یک مسلمان دانمارکی به یکی از شبکه های خبری این کشور گفته است که او شاهد بروز نزاعی میان دو گروه از جوانان در پارکینگ مسجد بوده و سپس تیراندازی آغاز شده است. مرکز فرهنگی مسلمانان در کپنهاگ در دهه هفتاد میلادی توسط مهاجرین پاکستانی تاسیس شده است.
 


روز سه شنبه قیمت نفت در بازار آسیا از مرز ۸۷ دلار گذشت. قیمت نفت خام نیز روز دوشنبه ۱ دلار و نود سنت افزایش یافت. در سه هفته‌ گذشته قیمت نفت ۱۶ درصد افزایش یافته است. این افزایش با بازگشت اعتماد به سرمایه گذاران در رابطه با اقتصاد آمریکا، مرتبط دانسته شده است.
 


ماه اوت بیشترین تعداد سربازان آمریکایی از آغاز جنگ ده ساله در افغانستان کشته شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی می گوید بنا بر آمار این خبرگزاری، در یک ماه گذشته ۶۶ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شدند. در ماه جاری میلادی، تنها در یک حادثه‌ سقوط هلی کوپتر، سی سرباز آمریکایی کشته شدند. روز سه شنبه، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، در آغاز تعطیلات عید فطر در این کشور، از ستیزه‌جویان خواست تا اسلحه‌هایشان را زمین گذاشته و به بازسازی افغانستان کمک کنند. رییس جمهوری افغانستان در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، برقراری امنیت در کشورش به نیروهای امنیتی افغان واگذار شود.
 


وزارت خارجه آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری آبخاز، منطقه جدایی خواه گرجستان را غیرقانونی خواند. وزارت خارجه آمریکا می گوید انتخابات روز ۲۶ ماه اوت در آبخاز غیرقانونی است و آمریکا نتیجه‌ آن را به رسمیت نمی شناسد. روز شنبه، درانتخابات منطقه‌ی آبخاز، الکساندر آنکواب، سیاستمداری که روابطی نزدیک با روسیه دارد، به عنوان رییس جمهوری آبخاز انتخاب شد. آبخاز که به همراه اوستیای جنوبی، پس از جنگ سال ۲۰۰۸ میلادی از گرجستان جدا شد، توسط روسیه و سه کشور دیگر عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.
 


گزارشها حاکی است که موج دستگيری فعالين مدنی آذربايجان در شهرهای مختلف ادامه دارد. ارگان خبری انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ايران (آداپ) طی گزارشی اعلام کرده است که روز يکشنبه پنج فعال مدنی اردبيل در رابطه با اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه بازداشت شده اند.گزارشها حاکی است که موج دستگيری فعالين مدنی آذربايجان در شهرهای مختلف ادامه دارد. ارگان خبری انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ايران (آداپ) طی گزارشی اعلام کرده است که روز يکشنبه پنج فعال مدنی اردبيل در رابطه با اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه بازداشت شده اند. ماموران امنيتی اردبيل روز يکشنبه رحيم غلامی، محمد بدلی، طاها هاشم پور، حسين عبادالهی و حميد واثق را دستگير کرده و به محل نامعلومی منتقل کرده اند. ياشار حکاک پور، سخنگوی انجمن دفاع از زندانسان سياسی آذربايجانی در گفت وگو با راديو فردا می گويد، آقايان غلامی، بدلی و هاشمپور هنگامی که برای ديدار با عباس لسانی (زندانی سياسی سابق از سال ۸۳ تا ۸۶ و فعال مدنی آذربايجانی در اردبيل) به مغازه وی رفته بودند، مامورين امنيتی با مراجعه به مغازه لسانی اين افراد را بازداشت کرده اند. در اقدام ديگری ماموران امنيتی عبادلهی و واثق را به اتهام «نشر و پخش اعلاميه در رابطه با درياچه اروميه» دستگير کرده اند. هنوز هيچ کدام از بازداشت شدگان اردبيلی با خانواده خود تماسی نداشته اند. حکاک پور در ادامه می گويد که به دنبال پخش وسيع اعلاميه هايی در شهر اردبيل در رابطه با وضعيت درياچه اروميه اين شهر جوی امنيتی به خود گرفته است. برپايه گزارش ها، روز شنبه هزاران تن از مردم اروميه و تبريز در اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه دست به تجمع زده اند که با سرکوب نيروهای امنيتی روبرو شده است. آقای حکاک پور دستگيرشدگان روز شنبه در اروميه را بالغ بر ۳۰۰ نفر عنوان کرده و می گويد که در تبريز نيز ۲۰ نفر دستگير شدند که تعدادی از آنها آزاد شده است. حضور معترضان به ويژه در شهر اروميه، پر شمار بوده و نيروهای امنيتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. نيروهای امنيتی اروميه روز يکشنبه در اقدام ديگری، حميد فائزپور وبلاگ نويس آذربايجانی و فعال سابق دانشجويی را در محل کارش بازداشت کرده اند. به گزارش «آداپ» ماموران امنيتی با مراجعه به مغازه محصولات صوتی- تصويری اين فعال آذربايجانی در پاساژ امير کبير خيابان خيام اورميه وی را بازداشت ومغازه اش را تفتيش کرده اند. بگفته حکاک پور، فائزپور تا کنون تماسی با خانواده نداشته ومقامات قضايی و امنيتی از دادن پاسخ به خانواده اين فعال آذربايجانی در خصوص محل بازداشت، علت دستگيری و اتهام فرزندشان امتناع می کنند . حکاک پور می گويد: «موج دستگيريهای جديد منحصر به مراکز استانها نيست. نيروهای امنيتی ۷ شهروند ساکن مياندوآب را نيز روز شنبه دستگير کرده اند. فرشيد نوروزی، يعقوب محمدی، امير حسين آقايی، فرهاد لامی، ميلاد و بابک (هفده ساله) و سجاد عزيزی از شهروندان آذربايجانی و از هواداران تيم تراکتورسازی از سوی ماموران امنيتی در مياندوآب بازداشت شدند. ماموران امنيتی روز شنبه با مراجعه به منزل اين افراد در مياندوآب آنها را بازداشت و منازلشان را تفتيش کرده اند. اعتراضات مردمی به خشک شدن درياچه اروميه از زمانی شدت گرفت که طرح دوفوريتی مجلس برای آبرسانی به درياچه اروميه رای منفی داد، اگرچه روز شنبه هفته گذشته، ۲۲  نماينده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هيات رئيسه مجلس، از دولت خواستند که پاسخگوی پيامدهای اجتماعی، سياسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن درياچه اروميه باشد. اين نمايندگان مجلس در نامه خود همچنين خواستار رفع فوری و کار‌شناسانه مشکل درياچه اروميه شدند و اعلام کردند که عواقب هرگونه مشکلی در اين موارد متوجه دولت و دست‌اندرکاران خواهد بود. طبق گزارشات در واکنش به رای منفی مجلس به طرح دوفوريتی آبرسانی به درياچه اروميه، سی تن از فعالين مدنی ساکن تبريز روز چهارشنبه هفته گذشته طی جلسه خانگی با هدف بررسی چگونگی واکنش به اين اقدام مجلس و سازماندهی فراخوان عمومی برای اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه گرد هم آمده بودند که با مراجعه نيروهای امنيتی و انتظامی تبريز به محل جلسه، اين افراد دستگير شدند. در روزهای گذشته فراخوانی برای تظاهرات و تجمع در اعتراض به «سياست خشکاندن درياچه اروميه» در شهرهای مختلف آذربايجان غربی و شرقی پخش شده بود. به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، آب درياچه اروميه در برخی نقاط آن تا ۱۰ کيلومتر پس روی کرده و با ادامه روند فعلی اين درياچه تا سه سال آينده خشک می‌شود. اين در حالی است که به گفته شماری از کارشناسان محيط زيست، يکی از دلايل بروز وضعيت بحرانی در درياچه اروميه، ساخت سدهای متعدد بر روی رودهايی است که به اين درياچه منتهی می‌شوند. بر اساس برخی گزارش‌ها، تاکنون حدود ۳۵ سد در مسير اين رودها ساخته شده و ۱۰ سد ديگر نيز در دست ساخت است. محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفته است: «با خشک شدن درياچه اروميه زندگی شش ميليون نفر در منطقه به خطر می‌افتد و ريزگردهايی که اکنون از کشورهای همسايه می‌آيند و ايران را دچار بحران کرده اين بار به صورت ريزگرد نمک قسمت اعظمی از کشور ما را تحت تاثير قرار می‌دهد و زندگی را در اين نواحی نابود می‌کند». به گفته وی، «با خشک شدن درياچه اروميه بيش از ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد وغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه می‌ريزد و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمی گيرد، بلکه تمامی مناطق کشور را تحت تاثير خود قرار خواهد داد».
 


در حالی که شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی به این کشور شده است، دولت الجزایر می‌گوید که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاک خود را داده‌ است.در حالی که شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی به این کشور شده است، دولت الجزایر می‌گوید که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاک خود را داده‌ است. شورای انتقالی لیبی روز سه‌شنبه از الجزایر خواست تا همسر و سه فرزند معمر قذافی را برای محاکمه به لیبی مسترد کند و به الجزایر هشدار داد که با پناه دادن به خانواده رهبر پیشین لیبی «تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهد شد.» عَمَر بــِلانی، سخنگوی وزارت امور خارجه الجزایر، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند معمر قذافی اجازه ورود به خاک خود را داده‌است. مقام‌های الجزایری اعلام کرده اند که صفیه، همسر قذافی، عایشه، دختر قذافی و دو پسر قذافی با نام‌های محمد و هانیبال، روز دوشنبه از لیبی گریخته و به الجزایر رفته‌اند . شورای انتقالی لیبی روز دوشنبه گفت که الجزایر به خانواده قذافی جواز عبور به کشور ثالث داده‌ است و گفته می‌شود که آنها سعی می‌کنند به «یک کشور اروپای شرقی» بروند. محمود شَمام، از سخنگویان شورای انتقالی لیبی روز سه‌شنبه در مورد حضور خانواده قذافی در الجزایر گفت: «این یک اقدام خصمانه علیه مردم لیبی و خواست‌ها و مطالبات آنها است و ما به هر قیمتی شده از همه راه‌های قانونی برای استرداد این مجرمان و محاکمه آنها استفاده خواهیم کرد.» محمود شمام افزود: «به همه کسانی که سعی کنند به قذافی یا خانواده‌اش پناه بدهند هشدار می‌دهیم که با این کار تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهند شد و مردم لیبی در سراسر جهان به تعقیب آنها دست خواهند زد.» اما عمر بلانی، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر، روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در مورد اعتراض‌های شورای انتقالی به پناه دادن خانواده قذافی تکرار کرد که کشور «تنها و تنها به دلایل بشردوستانه» اجازه ورود به آنها را داده‌ است و ورود این افراد به خاک خود را به شورای انتقالی لیبی و شورای امنیت سازمان ملل نیز خبر داده‌است. در همین حال روزنامه الجزایری «الوطن» روز سه‌شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که حکومت الجزایر فرمانی را برای بستن مرز جنوبی این کشور با لیبی «به علت وضعیت وخیم لیبی» صادر کرده‌ است. با وجود به رسمیت شناخته شدن شورای انتقالی لیبی از سوی ۵۶ کشور و همچنین تشکیلات فلسطینی، الجزایر هنوز این شورا را به رسمیت نشناخته و موضعی «کاملاً بی‌طرفانه» در قبال نزاع لیبی اتخاذ کرده‌است، امری که باعث شده تا بخشی از جناح مخالفان قذافی در لیبی، الجزایر را به طرفداری از معمر قذافی متهم کنند. در مورد محل حضور معمر قذافی هنوز گزارش موثقی در دست نیست و دولت ایالات متحده آمریکا در این خصوص گفته‌است که نشانه‌ای از اینکه وی لیبی را ترک کرده باشد دیده نمی‌شود. گزارش‌های تایید نشده از لیبی در روز دوشنبه حاکی است که به احتمال زیاد «خمیس» دیگر فرزند معمر قذافی در درگیری‌های این کشور کشته شده‌ است. مخالفان مسلح در لیبی در حال کنترل بخش های بیشتری از مناطق تحت نفوذ نیروهای معمر قذافی هستند.
 


روزنامه‌های اعتماد، رسالت و مردمسالاری خبر داده‌اند که ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی از سمت نمایندگی استعفا خواهند کرد. روزنامه تهران امروز از حمله حامیان مصباح یزدی و احمدی‌نژاد به آیت‌الله مهدوی کنی گزارش داده، و روزنامه‌های کیهان و جام جم نیز خبر داده‌اند که برادر خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، پس از اقامت ۸ ساله در ایران هنگام ورود به قاهره بازداشت شده است.روزنامه‌های اعتماد، رسالت و مردمسالاری خبر داده‌اند که ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی از سمت نمایندگی استعفا خواهند کرد. روزنامه تهران امروز از حمله حامیان مصباح یزدی و احمدی‌نژاد به آیت‌الله مهدوی کنی گزارش داده، و روزنامه‌های کیهان و جام جم نیز خبر داده‌اند که برادر خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، پس از اقامت ۸ ساله در ایران هنگام ورود به قاهره بازداشت شده است. روزنامه شرق هم گزارشی از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات منتشر کرده و از قول قائم مقام بانک مرکزی نوشته است که «هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد». «تهدید ۱۸ نماینده خوزستان در مجلس به استعفای اعتراض‌آمیز» روزنامه‌های اعتماد، رسالت و مردمسالاری از «تهدید نمایندگان خوزستان در مجلس به استعفا» در صورت اجرای «طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی» خبر داده‌اند. روزنامه رسالت خبر داده است که شریف حسینی، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مخالفت این مجمع با اجرای طرح انتقال آب کارون گفته است که «در صورت اجرای این طرح تمام نمایندگان خوزستان استعفا می‌کنند». این نماینده مجلس با اشاره به «اعلام مخالفت‌های فراوان از سوی کار‌شناسان متخصص در بخش آب، مبنی بر غیر کار‌شناسی بودن طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف کشاورزی به سایر نقاط کشور» گفته است که «این طرح همچنان در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار دارد». روزنامه مردمسالاری نیز با اشاره به این که «موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی در جلسه مجمع نمایندگان خوزستان مطرح شده» تاکید کرده است که «۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس هشتم اعلام کرده‌اند که در اعتراض به آغاز طرح انتقال آب کارون استعفا خواهند کرد تا به این صورت مخالفت خود را اعلام کنند». مردمسالاری نیز از قول شریف حسینی، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس، نوشته است که «طرح انتقال آب بهشت‌آباد حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سرچشمه رودخانه کارون به فلات مرکزی منتقل می‌کند» و «بهره‌برداری از طرح بهشت‌آباد به این معنی است که با دست خودمان مرگ خوزستان را رقم بزنیم». روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود از «تهدید نمایندگان خوزستان در مجلس به استعفا» خبر داده و نوشته است که «طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی با مخالفت نمایندگان خوزستان روبه‌رو شد». به نوشته این روزنامه، روز دوشنبه نمایندگان خوزستان هم «به رسمی پیوستند که نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد پیش از این در پیش گرفته‌اند: استعفای دسته‌جمعی». اعتماد با اشاره به این که موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی ایران مردم خوزستان را «شاکی کرده»، از قول دبیر مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس هشتم نوشته است که «اجرا و بهره‌برداری از این طرح نابودی صنعت، کشاورزی و زندگی مردم استان خوزستان را در پی دارد». این روزنامه با اشاره به این که محمود احمدی‌نژاد در نشست سال گذشته‌اش با مجمع نمایندگان خوزستان به آن‌ها گفته بود که «در صورت رسانه‌ای نشدن طرح بهشت‌آباد قول می‌دهم که طرح انتقال آب عملیاتی نمی‌شود» نوشته است که «به نظر می‌رسد که وی به علت فشار‌ها نتوانسته وعده خود را عملی کند». اعتماد همچنین خبر داده است که روز دوشنبه «نزدیک به ۸۰ تذکر کتبی از سوی نمایندگان مجلس به محمود احمدی‌نژاد و وزرای کابینه دهم داده شد» و نوشته که مشکل آب، اجرا نشدن وعده‌های رئیس دولت در سفرهای استانی، بیکاری، تورم و بار معیشت در صدر تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احمدی‌نژاد قرار داشته است. «تخریب مهدوی کنی» از سوی حامیان مصباح یزدی و احمدی‌نژاد روزنامه تهران امروز از اوج گرفتن اختلافات در جناح حاکم و «هجمه به آیت‌الله مهدوی کنی» خبر داده است. به گزارش این روزنامه، ستار هدایت‌خواه، یکی از اعضای فراکسیون انقلاب مجلس هشتم، «در کسوت سخنگویی جبهه پایداری به اظهارات آیت‌الله مهدوی کنی که گفته بود هیچ شرطی را نمی‌پذیریم واکنش نشان داده» و «تهدید کرده که نپذیرفتن شروط جبهه پایداری پیامد دارد». هدایت‌خواه با اعلام این که «جبهه پایداری پیشنهادات خود را ارائه کرده» گفته است که «حال این که بزرگان بپذیرند یا نپذیرند قطعا در مورد مسئولیت بعدی‌اش و نتایج و پیامدهایی که خواهد داشت، خودشان پاسخ‌گو خواهند بود». تهران امروز نوشته است که این عضو «جبهه پایداری» همچنین گفته است که «کمیته ۸ + ۷ پایگاه اجتماعی ندارد» و «جوانان حزب‌اللهی و ولایی اصول‌گرا، خیلی از کسانی که در حال حاضر در کمیته ۸ + ۷ تصمیم‌گیر هستند» را «نماینده خودشان نمی‌دانند». «کمیته ۸+۷» گروهی شامل نمایندگان طیف‌های مختلف جناح حاکم است که تحت نظر محمدرضا مهدوی کنی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری، برای ایجاد ائتلاف انتخاباتی در جناح حاکم تلاش می‌کند. «جبهه پایداری» نیز پس از مطرح شدن «جریان انحرافی در دولت»، به ابتکار صادق محصولی از فرماندهان سابق سپاه و وزیر کشور و رفاه در دولت احمدی‌نژاد و تحت نظر محمدتقی مصباح یزدی تشکیل شده تا به غیر از اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکانش، دیگر حامیان محمود احمدی‌نژاد را در انتخابات مجلس آینده سازمان‌دهی کند. روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که محمدعلی بزرگواری، یکی دیگر از اعضای «جبهه پایداری» نیز «از جمله چهره‌هایی است که به شدت علیه آیت‌الله مهدوی کنی موضع‌گیری کرده» و گفته است که «همه اعضای این جبهه عبارت است از بچه‌بسیجی، حزب‌اللهی، مسجدی و هیئتی‌ها» و «نباید آیت‌الله مهدوی کنی رفتار و عملکرد این جبهه را افراطی بداند». تهران امروز تاکید کرده است که «مقاومت آیت‌الله مهدوی کنی مقابل سهم‌خواهی‌های «پایداری»‌ها به مذاق اعضای این جبهه خوش نیامده» و «اعضای این جبهه نو-‌تاسیس تلاش کردند علیه آیت‌الله مهدوی کنی موضع گرفته و دست به تخریب این شخصیت انقلابی بزنند». محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت تهران، است که چند ماه پیش جانشین اکبر هاشمی رفسنجانی در ریاست مجلس خبرگان رهبری شد. قائم‌مقام بانک مرکزی: هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد روزنامه شرق در پیامد افشای اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات از قول قائم‌مقام بانک مرکزی نوشته است که «هشدار دادیم، باز هم اختلاس شد». این روزنامه این طور نوشت: «سه هزار میلیارد تومان اختلاس در بانک صادرات»، این جمله تیتر اخباری است که چند روز پیش روی پیشانی بسیاری از خبرگزاری‌های رسمی نشست و «ماجرا تنها در یک جمله کوچک خلاصه شده بود: بزرگ‌ترین اختلاس در تاریخ ایران». شرق نوشته است که روز دوشنبه ابعاد تازه‌ای از این اختلاس آشکار شده و حمید‌ پورمحمدی قائم‌مقام بانک مرکزی به خبرنگاران گفته است که «ما دو ماه قبل از عید به مدیران بانک صادرات در مورد اختلاس هشدار داده بودیم و باز هم اختلاس صورت گرفته است». به نوشته این روزنامه، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز درباره اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک صادارات گفته است که «حجم بالای مبالغ اختلاس شده از این بانک، نشانه‌ای از وجود دست‌های پشت ‌پرده برای فراهم کردن شرایط انجام این اختلاس بوده است». به گفته این نماینده مجلس، «با مبلغ اختلاس شده، دولت به راحتی می‌توانست برای یک میلیون نفر از جوانان بیکار کشور شغل ایجاد کند، ولی این مبلغ به راحتی در جیب عده‌ای رفته است و دستگاه‌های نظارتی در این‌باره سکوت کرده‌اند». «بازداشت برادر خالد اسلامبولی در بازگشت از اقامت ۸ ساله در ایران» روزنامه‌های جام جم و کیهان خبر داده‌اند که برادر خالد اسلامبولی پس از بازگشت از ایران در قاهره بازداشت شده است. به نوشته روزنامه جام جم، «محمد اسلامبولی، برادر قاتل انور سادات، دو روز قبل وقتی وارد مصر شد، توسط نمایندگان دادستان نظامی مصر بازداشت شد». این روزنامه نوشته است که محمد اسلامبولی از زمان ترور انورسادات «۱۶ سال در افغانستان بوده و ۸ سال اخیر را نیز در ایران سپری کرده» و «طبق قوانین قضایی مصر روند محاکمه وی باید بار دیگر انجام گیرد». روزنامه کیهان نیز با اشاره به این که محمد اسلامبولی در مصر به اعدام محکوم شده بود نوشته است که او در سال ۱۹۸۴ «ابتدا به پاکستان رفت و پس از مدتی راهی افغانستان شد و در سال‌های اخیر در ایران به سر می‌برد». به نوشته این روزنامه، «دادگاه نظامی مصر محمد اسلامبولی را در فرودگاه قاهره بازداشت کرد تا محاکمه وی از سر گرفته شود».
 


سازمان پزشکان مدافع حقوق بشر می گویند نیروهای هوادار معمر قذافی ممکن است در مصراته، و در زمان نبرد با مخالفان، جنایت جنگی مرتکب شده باشند. یکی از شواهد این اتهام، استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی عنوان شده است. این سازمان مدافع حقوق بشر می گوید که ساکنان مصراته درباره ی وقوع قتل، شکنجه، تجاوز، بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن افراد شهادت داده‌اند. شهر مصراته در ماه مه (حدود چهار ماه پیش) در پی سه ماه مبارزه، توسط مخالفان مسلح در لیبی، تصرف شد.
 


بنا بر گزارش فعالان حقوق بشری در سوریه، در اولین روز از تعطیلات عید فطر در این کشور، دستکم هفت نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند. بنا بر اطلاعیه کمیته‌های هماهنگی محلی، این هفت نفر در شهرهای الحاره، اَنخَل در درعا و حمس کشته شده اند. روز پایانی ماه رمضان در سوریه نیز ۱۷ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند. با گذشت حدود ۵ ماه پس از آغاز اعتراضات در سوریه، بیش از ۲۲۰۰ نفر کشته شدند. حکومت بشاراسد به دلیل ادامه سرکوبی اعتراضات به شدت توسط جامعه بین المللی تحت فشار قرار گرفته است. روز دوشنبه اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام، واردات نفت از سوریه را ممنوع کرد.
 


در حالی که مصر برای برگزاری انتخابات مجلس در پاییز سال جاری آماده می‌شود، توجه ناظران و تحلیل‌گران به گروه اسلام‌گرای «اخوان‌المسلمین» معطوف شده است، گروهی که از نظر برخی از کارشناسان احتمالا بیشترین کرسی‌های مجلس آینده مصر را از آن خود خواهد کرد.در حالی که مصر برای برگزاری انتخابات مجلس در پاییز سال جاری آماده می‌شود، توجه ناظران و تحلیل‌گران به گروه اسلام‌گرای «اخوان‌المسلمین» معطوف شده است، گروهی که از نظر برخی از کارشناسان احتمالا بیشترین کرسی‌های مجلس آینده مصر را از آن خود خواهد کرد. اخوان‌المسلمین که مدت‌ها تحت سرکوب حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، قرار داشت به تازگی برای شرکت در انتخابات، حزبی به نام «آزادی و عدالت» تأسیس کرده است. عصام‌العریان، رهبر اخوان‌المسلمین، در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به تشریح دیدگاه‌های گروهش در قبال مسائل مختلف، از جمله ایران، پرداخته است. آن چه در پی می‌آید بخش‌هایی از این گفت‌و‌گوست:‌ رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا به دنبال تأسیس یک نظام مذهبی در مصر هستید؟ یک حکومت رسمی اسلامی؟ عصام‌العریان: جمعیت و جامعه مصر مذهبی است. از دوران کهن، از عصر فراعنه، تا به امروز ما مردمانی مذهبی بوده‌ایم. در طول دوران مسیحیت، و اسلام، تا حال حاضر اهالی مصر، چه در زندگی فردی و چه به عنوان یک جامعه، شعائر دینی را رعایت کرده‌اند، البته به همراه رنگ و لعاب خاص مصریان. مصر یک کشور مذهبی است با رویکردی بردبارانه، آشتی‌جو و معتقد به روایتی متعادل از دین. در مصر رژیم روحانیون، یا چیزی شبیه به آن، حاکم نیست. در این کشور، ملت سرمنشاء قدرت است. خود این مسئله هم نشان از یک نوع دموکراسی نوین دارد که در آن جنبه‌های معنوی و اخلاقی با ابزار دموکراسی درهم می‌آمیزد. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: پس شما آرزو دارید در مصر حکومتی شبیه به آن چه در ایران یا افغانستان حاکم است مشاهده کنید. العریان: مصر، مصر است. البته که امکان دارد شباهت‌هایی به مدل کشورهای دیگر مشاهده شود. ما می‌توانیم با کشورهای دیگر هماهنگ باشیم و از تجربه آن‌ها درس بگیریم. اما [در ‌‌نهایت] باید مدل مخصوص خود را داشته باشیم. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا شما یک رئیس جمهوری مسیحی را خواهید پذیرفت؟ العریان: اگر مردم او را انتخاب کنند، ما هم او را می‌پذیریم. البته اگر مردم او را بر گزینند. اما اگر به رهبر کلیسای قبطی‌های مصر مراجعه کنید و از او بپرسید، به شما خواهد گفت که در نظر ندارند یک فرد مسیحی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: اگر یک مسیحی، خودش، نامزد ریاست جمهوری شد، چه طور؟ العریان: منظور او [رهبر کلیسای قبطی مصر] آن بود که هم اکنون مصر آمادگی [یک رئیس جمهوری مسیحی] را ندارد و جامعه چنین چیزی را نمی‌پذیرد. این مسئله در حد یک شوخی خواهد بود. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا فکر می‌کنید رژیم ایران در پی ساخت بمب اتمی است؟ العریان: رژیم ایران همواره می‌گوید که دانش هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد. و من این ادعا را باور می‌کنم، برای این که داشتن بمب اتمی برای خود ایرانیان و خلیج [فارس] هم بسیار خطرناک خواهد بود و منطقه چنین چیزی را قبول نمی‌کند. اما برای کمک به ایرانی‌ها، همان طور که مصر همیشه گفته است، تمامی جنگ‌افزارهای کشتار جمعی باید از بین بروند، به‌ویژه جنگ‌افزارهای هسته‌ای اسرائیل. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: دیگر کشورهای عرب با شما موافق نیستند. سعودی‌ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس اعتقاد دارند که ایران به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است. العریان: من هیچ وقت چنین چیزی را از سعودی‌ها یا دیگر کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نشنیده‌ام. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: تمام این ماجرا در اسناد ویکی‌لیکس منعکس شده است. العریان: البته، اما ویکی‌لیکس هم منبع موثقی نیست. من فکر می‌کنم این قبیل اطلاعات با هدف تشویق کشورهای غربی به منزوی کردن ایران منتشر شده است. چون، یک ایران قدرتمند، به وضوح، در غیاب مصر خطری برای خلیج [فارس] و عربستان سعودی به شمار می‌آمد. اما الان شاهد یک توازن قوا در منطقه هستیم، یک مصر قوی، و اگر به آن یک سوریه قوی و آزاد را هم بیفزاییم، مجدداً خواهیم توانست، با رویکردی مناسب، با ایران مراوده داشته باشیم. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا فکر می‌کنید در ایران دموکراسی حاکم است؟ العریان: امیدوارم بتواند دموکراسی باشد، اما [نظام ایران] سرمشق ما نیست. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: سرمشق شما نیست؟ العریان: محدودیت‌های اعمال شده [توسط جمهوری اسلامی] در روند اجرای انتخابات و مبارزات انتخاباتی، ضد سیاستهای دموکراتیک است. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا «حماس» را به عنوان یک جنبش متحدتان می‌شناسید؟ آیا بین «اخوان‌المسلمین» و «حماس» رابطه برادری وجود دارد؟ العریان: حماس یک گروه مقاومت است که برای به دست آوردن آزادی و رهایی زمین‌هایشان از اشغال مبارزه می‌کند وغرب باید در شناخت خود از این گروه تجدید نظر کند، تا جنگ و تروریسم به نقطه پایان برسد. به هم ریختن کارت‌های بازی، و حماس و دیگر گروه‌های مقاومت را گروه تروریستی به شمار آوردن، یک اشتباه مهلک برای غرب است. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا از تلاش‌های فلسطینیان برای صلح پشتیبانی می‌کنید؟ العریان: ما آن‌ها را تشویق می‌کنیم. اما فقط می‌توانیم نقش خود را با ترغیب طرفین به آشتی ایفا کنیم. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: آیا با مصرف مشروبات الکلی، یا پوشیدن مایوی شنا توسط زنان مخالفتی دارید؟ العریان: الکل در اسلام بالکل برای مسلمانان حرام است. من از پاپ شمودا از کلیسای مصر شنیده‌ام که نوشیدن الکل برمسیحیان ارتدکس هم حرام است، او [شمودا] خودش این را در مقابل من گفت. مسلمانان، شاید ۹۵ درصد آن‌ها، از نوشیدن الکل پرهیز می‌کنند. مسلم است که گردشگران خارجی این حق را دارند که مشروب بنوشند، چون آن‌ها مسلمان نیستند و شاید بی‌ایمان هم باشند. برای همین حق دارند هر طور که مایلند رفتار کنند، اما باید به فرهنگ این کشور احترام بگذارند. برای مثال، همان طور که خودتان هم می‌بینید، در ماه رمضان حتی کسانی که روزه نمی‌گیرند به روزه‌داران احترام می‌گذارند، به احساسات مردم احترام می‌گذارند. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: پس با این حساب، حزب شما به دنبال اجرای قانون شرع نیست؟ العریان: همه مسائل مورد احترام خود مردم است. شریعت از درون مردم برمی‌آید. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: پس مایل نیستید زنا را غیرقانونی اعلام کنید؟ العریان: شما فقط به عربستان سعودی و افغانستان نگاه می‌کنید. حتی اگر به ایران سفر کنید، [می‌بینید] ایران خود را به عنوان یک جمهوری اسلامی معرفی می‌کند. شما چنین مجازات‌هایی [مانند سنگسار] را در آنجا نخواهید یافت. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: البته، جمهوری اسلامی زناکاران را سنگسار می‌کند. العریان: چند مورد از این دست وجود دارد؟ فکر کنم فقط یک مورد. در نیجریه هم چنین موردی دیده شد که قانون شرع در آنجا حاکم نیست.
 


فعالان حقوق بشر می گویند که در جريان حمله نيروهای حکومت سوریه به معترضان در حمص و درعا پس از نماز «عيد فطر» هفت نفر کشته شده اند. همزمان کاترین اشتون از بشار اسد خواسته است که سریعا به خشونت ها پایان دهد.فعالان حقوق بشر در سوريه می گویند که در جريان حمله نيروهای حکومت بشار اسد به معترضان در حمص و درعا پس از نماز «عيد فطر» هفت نفر کشته شدند. همزمان کاترین اشتون از رییس جمهور سوریه خواسته است که سریعا به خشونت ها علیه مخالفان پایان دهد. بر اساس گزارش این فعالان، نيروهای امنيتی روز سه شنبه به روی تظاهرکنندگان در شهر حمص و درعا که پس از نماز عيد فطر انجام شد آتش گشودند که در نتيجه آن دست کم هفت نفر جان خود را از دست دادند. ۹ نفر نيز زخمی شده اند. شبکه فعالان کميته های هماهنگی در سوريه اعلام کرده است که شش نفر از معترضان در درعا و يک نفر نيز در حمص کشته شدند. يکی از فعالان حقوق بشر گفته است که چهار نفر از کشته شدگان درعا، در روستای «الحرا» و دو نفر ديگر در «اينخيل» جان باخته اند. يکی از کشته شدگان روستای الحرا پسری ۱۳ ساله بوده است. فعالان حقوق بشر سوريه خبر داده اند که تجمع «گسترده ای» در مسجد العمری شهر درعا شکل گرفت و تظاهرکنندگان به سوی گورستان شهر دست به راهپيمايی زدند. در روستای «دائل»، کودکان به جای پوشيدن لباس های نو به مناسبت عيد فطر، کفن بر تن داشتند. گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که مردم سوريه در نخستين روز از تعطيلات سه روز عيد فطر بر سر مزار کشته شدگان اعتراض های پنج ماه گذشته عليه حکومت بشار اسد گردهم آمدند و برای آرامش روح آنها دعا خواندند. به گفته فعالان حقوق بشر سوريه، ماه رمضان در اين کشور در حالی به پايان رسيد که در تظاهرات روز آخر حداقل ۱۷ تن بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی حکومت اسد کشته شدند. به گفته فعالان حقوق بشر در سوريه، از زمان آغاز اعتراض های اين کشور در ماه مارس تا کنون بيش از دو هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده اند. نيروهای امنيتی سوريه از آغاز ماه رمضان بر شدت سرکوب های خود افزوده اند، چرا که بسياری از مسلمانان برای نماز جماعت در مساجد گردهم می آمدند و همين مسئله نگرانی حکومت بشار اسد از شکل گيری هسته های تظاهرات را بيشتر می کرد. شبکه فعالان کميته های هماهنگی در سوريه می گويد که مردم اين کشور برای اعلام همبستگی با خانواده های کشته شدگان و بازداشت شده در حوادث پنج ماه گذشته جشن های عيد فطر امسال را به حداقل رسانده اند. اين گروه روز سه شنبه در بيانيه ای گفت: «در زمانی که خون شهدا هنوز گرم است هيچ گونه جشنی وجود نخواهد داشت.» حکومت بشار اسد محدوديت های شديدی عليه رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار مربوط به اعتراض های اين کشور وضع کرده است. در همین حال، کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه از بشار اسد، رییس جمهور سوریه، خواست که هرچه سریعتر سرکوب معترضان در این کشور را متوقف کرده و افراد بازداشتی را آزاد کند. سخنگوی این مقام اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفته است که خانم اشتون «عمیقا نگران ادامه خشونت از سوی رژیم سوریه علیه تظاهرات مسالمت آمیز معترضان، فعالان حقوق بشر و مردم سوریه است.» بر اساس این بیانیه، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر «سرکوب وحشیانه در سوریه را محکوم کرده است.» اظهارات خانم اشتون یک روز پس از آن ابراز می شود که کشورهای عضو این اتحادیه با کلیات طرح ممنوعیت واردات نفت از سوریه موافقت کردند. انتظار می رود که این طرح در هفته جاری به تصویب برسد.
 


در حالی که جمهوری اسلامی ایران هنوز شورای انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه از مصطفی عبدالجلیل، رییس این شورا دعوت کرد تا «در فرصتی مناسب» به تهران سفر کند.در حالی که جمهوری اسلامی ایران هنوز شورای انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه از مصطفی عبدالجلیل، رییس این شورا دعوت کرد تا «در فرصتی مناسب» به ایران سفر کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، تماس تلفنی داشته‌است و در این تماس پیروزی «انقلاب» مخالفان علیه معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، را به او تبریک گفته‌است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این در زمان دخالت نیروهای ناتو در لیبی برای حمایت از مخالفان قذافی و جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، منتقد هرگونه دخالت در لیبی بود و دخالت در امور داخلی لیبی را محکوم کرده‌بود. گفت‌ و گوی تلفنی صالحی و عبدالجلیل نخستین تماس رسمی میان ایران و شورای انتقالی لیبی است. به گزارش ایرنا، مصطفی عبدالجلیل در این گفت‌وگو خواستار بازگشت سفیر ایران به لیبی و ارتقای فعالیت سفارت جمهوری اسلامی شده‌است.   سفیر ایران در لیبی پس از آغاز درگیری‌ها میان مخالفان و هواداران معمر قذافی از طرابلس فرا خوانده‌ شد. بنا به گزارش ایرنا، آقای عبدالجلیل در تماس تلفنی خود همچنین از کمک‌های ایران تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده‌است که در آینده نزدیک وزیر امور خارجه ایران سفری رسمی به طرابلس داشته باشد. علی‌اکبر صالحی، روز یکشنبه از تماس و کمک ایران به مخالفان مسلح معمر قذافی در لیبی خبر داد و گفت که چندین محموله غذایی و دارو هم پیشتر به بنغازی ارسال شده‌است. به رغم اعلام این خبر و اعلام دوباره تبریک از سوی آقای صالحی به شورای انتقالی لیبی، جمهوری اسلامی ایران هنوز حاضر نشده است که تشکیلات مخالفان در لیبی را به رسمیت بشناسد و این امر انتقادهایی را در داخل ایران به دنبال داشته‌است. از آن جمله سایت «آینده» نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از «انفعال و سکوت در برابر حوادث لیبی» انتقاد کرده و نوشته‌است: «تاکنون که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان نسبت به پیروزی انقلاب مردم لیبی اعلام موضع و حمایت کرده‌اند، وزارت خارجه حتی به رغم صدور بیانیه عملاً سیاست سکوت را همچنان ادامه داده‌است.» علی‌اکبر صالحی در پاسخ به انتقادها گفته‌است : «انتظار نداشته باشید همه سیاست‌ها، طرح‌ها و رایزنی‌های خود را مستمراً در معرض سمع و دید دیگران قرار دهیم. باید زمان مناسب مطرح کردن اقدامات کاملاً فراهم شود و بعد آن را اعلام کنیم.» مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی، در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه ایران موضوع ناپدید شدن موسی صدر را «یک مسئله اصلی» برای شورای انتقالی نامید و افزود که «تا رسیدن به نتیجه کامل، آن را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.» موسی صدر مرجع دینی و سیاسی شیعیان که مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرده‌است در شهریور ۱۳۵۷، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد و از آن زمان خبر موثقی از وضعیت او در دست نیست. کشورهایی که تاکنون شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته‌اند: آلبانی، آلمان، اتریش، اتیوپی، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، بریتانیا، بلژیک، بلغارستان، بنین، بورکینافاسو، پاناما، پرتغال، ترکیه، توگو، تونس، جمهوری چک، چاد، حکومت خودگردان فلسطین، دانمارک، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، سنگال، عراق، فرانسه، فنلاند، قطر، کانادا، کرواسی، کلمبیا، کوزوو، کویت، کیپ ورد، گابن، گامبیا، گینه، لبنان، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، مالدیو، مالزی، مجارستان، مراکش، مصر، مونته‌نگرو، نیجر، نیجریه، هلند، یونان.
 


آد ملکرت، نماينده سازمان ملل متحد در عراق، روز دوشنبه تاکيد کرد که با اخراج اعضای سازمان مجاهدين خلق از عراق تا پایان سال جاری مخالف است. وی گفته است که سازمان ملل به تلاش خود ادامه می دهد تا ساکنان کمپ اشرف از اخراج در امان باشند. آد ملکرت، نماينده سازمان ملل متحد در عراق، روز دوشنبه تأکيد کرد که با اخراج اعضای سازمان مجاهدين خلق از عراق تا پایان سال جاری مخالف است. رییس هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق که به زودی این کشور را ترک می کند، صریحا روايت نوری المالکی، نخست وزير عراق، از اظهاراتش را در مورد اخراج اعضای سازمان مجاهدین نادرست خواند.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یکشنبه، نماینده سازمان ملل برای خداحافظی با نخست وزیر عراق دیدار کرد.   دفتر نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طرفین در این دیدار در مورد کمپ اشرف گفت و گو کرده و موافقت کردند که تا پایان سال جاری حکم کابینه عراق در مورد سازمان مجاهدین به مرحله اجرا در آید و اعضای این گروه از این کشور اخراج شوند.   دفتر آقای ملکرت روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که سازمان ملل متحد به تلاش خود ادامه می دهد تا ساکنان کمپ اشرف از اخراج  در امان باشند.   در این بیانیه آمده است: آقای ملکرت روز یکشنبه نیز در دیدار با نخست وزیر عراق موضع سازمان ملل در مورد ساکنان اشرف را به روشنی بیان کرده است.   اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.   از آن زمان تاکنون وضعیت ساکنان این اردوگاه باعث نگرانی‌هایی در میان گروه‌های حقوق بشری شده است .   سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۳ سال پیش از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.   به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت این کشور در سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.   سازمان مجاهدین خلق، از سوی ایران، عراق و آمریکا در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته است، اما اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد.
 


پارلمان ژاپن امروز (سه‌شنبه) به نخست وزیری یوشی‌شیکو نودا رأی اعتماد داد. مجلس نمایندگان ژاپن در جلسه امروز (سه‌شنبه) با اکثریت آرا با نخست وزیری آقای نودا موافقت کرد. سنای ژاپن نیز ساعاتی بعد با این انتصاب موافقت کرد. در پی استعفای نائوتوکان، نخست وزیر پیشین ژاپن که پس از انتقادها نسبت به عملکردش در زلزله اخیر از سِمتش کناره گرفت، رقابت‌های درون حزبی برای تعیین جانشین او دیروز (دوشنبه) برگزار شد و نودای ۵۴ ساله که پیش‌تر وزیر دارایی بود به ریاست حزب حاکم دموکرات برگزیده شد.
 


آت ملکرت، نماینده سازمان ملل متحد در عراق، روز دوشنبه  تأکید کرد که با اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق از عراق مخالف است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس آقای ملکرت روایت نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از اظهاراتش را نادرست خوانده است. یک روز پیش‌تر دفتر نوری المالکی در روایتی متفاوت، به "حمایت آقای ملکرت از اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق از خاک عراق" اشاره کرده بود. نخست وزیر عراق پیشتر اعلام کرده است که قصد دارد اعضای سازمان مجاهدین خلق ساکن قرارگاه اشرف را تا پایان سال جاری میلادی از عراق بیرون براند.
 


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «پیروزی انقلاب لیبی» را به مخالفان معمر قذافی تبریک گفت. به گزارش ایرنا، آقای صالحی در تماس با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی، ضمن حمایت از توسعه روابط میان دو کشور، خواستار ارتقای فعالیت جمهوری اسلامی در لیبی شد. بنابر همین گزارش وزیر خارجه ایران در این تماس تلفنی پیگیری موضوع امام موسی صدر را نیز «مسأله‌ای اصلی برای ایران» خوانده است.
 


۱۹ معدنچی پس از حدود یک هفته محبوس ماندن در معدن تخریب شده‌ای در چین امروز(سه‌شنبه) نجات یافتند. بر پایه تصاویر تلویزیون چین، شرایط جسمانی معدنچیان نجات یافته «ظاهرا خوب» گزارش شده است. این معدنچیان سه‌شنبه گذشته در پی جاری شدن سیل در شمال غربی چین در این معدن گرفتار شدند. امید به زنده بودن این افراد پس از آن قوت گرفت که  روز یکشنبه صدای ضربه‌هایی به لوله هواکش این معدن شنیده شد.
 


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار اقدام فوری جامعه بین المللی برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌ها و آزمایشات هسته‌ای شد. بان کی مون گفت با وجود اینکه تعلیق داوطلبانه آزمایش‌های هسته‌ای ارزشمند است اما اقدام مناسب‌تر به تصویب رسیدن قطعنامه ممنوعیت آزمایش‌های اتمی است. پیمان منع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای تاکنون به امضای ۱۸۲ کشور رسیده است اما اجرایی شدن آن در گرو تصویب ۹ کشوری است که از فناوری هسته‌ای برخوردارند. ایران، آمریکا و چین از زمره این ۹ کشور هستند.
 


آمریکا می‌گوید موضع سخت‌تر ترکیه و کشورهای عربی نسبت به بشار اسد نشان از انزوای رئیس جمهوری سوریه در عرصه بین‌المللی دارد. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که پایان فوری خشونت ها در سوریه خواسته مشترک جامعه بین المللی است. پیش از این نیز عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرده بود که اعتمادش را به حکومت سوریه از دست داده است. ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب نیز روز شنبه در بیانیه ای خواستار پایان خون‌ریزی در سوریه شده بودند. از زمان آغاز ناآرامی های سوریه از حدود پنج ماه پیش، دست کم ۲۲۰۰ نفر کشته شده اند.
 


همسر و سه تن از فرزندان معمر قذافی دیروز (دوشنبه) به الجزایر گریختند. به گفته وزارت خارجه الجزایر، این چهار نفر با خودرو از مرز گذشته و خود را به خاک الجزایر رسانده‌اند. سخنگوی شورای انتقالی لیبی پس از انتشار این خبر خواستار استرداد اعضای خانواده معمر قذافی به لیبی شد. همچنین مخالفان حکومت لیبی اعلام کردند خمیس، پسر معمر قذافی، کشته شده است. به گفته مخالفان، خمیس قذافی در درگیری‌های روز شنبه و در نزدیکی طرابلس کشته شده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته