هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/08/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



صبا آذرپيك

تلاش‌هاي اصولگرايان براي خارج كردن برگزاري انتخابات از انحصاردولت آغاز شده است؛ مي‌گويند براي تضمين سلامت انتخابات بايد نهادهاي سه‌گانه و كل نظام، برگزار‌كننده انتخابات باشند و دولت تنها مجري باشد. برخي از اصولگراياني كه تاكنون نگراني‌هايشان را از نحوه برگزاري انتخابات مجلس نهم مطرح كرده بودند اين‌بار تصميم به ارايه طرحي دارند كه نظارت را از شوراي نگهبان سلب كند و آن را در اختيار تيمي مركب از قوه قضاييه، مجلس و احتمالا برخي ديگر از نهادهاي كشور بگذارد. اين زمزمه‌ها چند ماه است بين اصولگراياني كه از سلامت انتخابات نگران هستند، چرخيده و حالا علي مطهري نخستين نفري است كه بطور رسمي آن را مطرح كرده است: «بايد كل نظام و قواي سه‌گانه برگزاركننده انتخابات باشند، چرا كه در خيلي موارد دولت ذي‌نفع است و نمي‌شود كه طرف ذي‌نفع خود برگزاركننده انتخابات باشد.» البته علي مطهري مشخص نكرده منظورش از «كل نظام» چه نهادهايي است و به چه دلايلي حالا و در آستانه انتخابات مجلس نهم كه رقابت درون‌گروهي اصولگرا- اصولگراست، در نظر دارند قانون انتخابات را تغيير دهند و دامنه ناظرين بر اين رقابت جناحي را از هيات نظارت و شوراي نگهبان به قوه قضاييه و شوراي نگهبان و ساير نهادهاي كشور تسري دهند. البته بخشي از اين نگراني مشخص است، صندلي‌هاي خالي مجلس و تلاش مشايي‌ها براي تصاحب آن. نمي‌گويند دولت انتخابات را سالم برگزار نمي‌كند اما محترمانه عنوان مي‌كنند براي اينكه خيال همه راحت باشد برگزاركننده انتخابات نبايد صرفا دولت باشد، در واقع كل نظام و قواي سه‌گانه بايد برگزاركننده انتخابات باشند.
ديروز اين سخنان مطهري بر روي خروجي سايت تابناك قرار گرفت و ساعاتي بعد واكنش‌ها شروع شد؛ دسته‌بندي‌ها هم تقريبا مشخص بود؛ اصلاح‌طلب‌ها صلاح را در اين مي‌ديدند كه اين بگومگوي جديد سياسي درباره قانون انتخابات را به اصولگرايان وا بگذارند چرا كه از نگاه بسياري از آنها، درخواست‌هاي اصلاح‌طلب‌ها براي حضور در انتخابات آينده، تضمين سلامت و آزادي انتخابات و برگزاري يك رقابت سالم است و زياد هم فرقي نمي‌كند برگزار‌كننده چه كسي باشد. اما اصولگرايان سايت‌هاي حامي دولت هجمه سنگيني را عليه علي مطهري راه انداختند كه چرا سلامت انتخابات را با اين حرف‌هايش زير سوال برده است. مطهري از سوي سايت‌هاي جوان‌آنلاين و رجا‌نيوز متهم شد حرف‌هاي اصلاح‌طلب‌ها را تكرار مي‌كند و با اين كارها تصميم دارد اصلاح‌طلب‌ها را خوشحال كند.

اما گروه دوم اين جناح؛ ‌همان‌هايي هستند كه تاكنون از تريبون نماز جمعه گرفته تا مجلس و سپاه نگراني خود را از تصاحب صندلي‌هاي مجلس توسط جريان مشايي و اطرافيانش اعلام كرده‌اند؛ آنها از پيشنهاد مطهري استقبال مي‌كنند. همانطور كه پيش از اين هم گفته‌اند اصرار دارند قانون انتخابات تا برگزاري انتخابات مجلس نهم به نحوي تغيير كند كه دولت تنها يك مجري صرف باشد و نهادهاي نظارتي بيشتري شامل تمام قوا، روند انتخابات را زيرنظر داشته باشند. هر چند در حال حاضر هيات نظارت و شوراي نگهبان چنين نقشي را دارند اما آن طور كه مطهري و اصولگرايان همفكرش مي‌گويند مي‌خواهند حتي شده در قالب طرحي دوفوريتي، اصلاحيه‌يي براي قانون انتخابات بياورند كه موضوع از شوراي نگهبان هم فراتر برود و قوه قضاييه و خود مجلس هم وارد اين كارزار انتخاباتي شوند. علي مطهري مي‌گويد«هيات برگزاركننده انتخابات صرفا دولت نباشد، هرچند دولت مجري است اما هيات تصميم‌گيرنده بايد مركب از نمايندگان كل نظام باشد.» اما اينكه چرا كل نظام بايد براي يك انتخابات مجلس وارد ميدان شوند و مگر شوراي نگهبان در نظارتش چه خلأهايي دارد كه حتي اصولگرايان را هم دل‌نگران ساخته، از سوال‌هايي است كه فعلا اصولگرايان در برابرش سكوت كرده‌اند و شوراي نگهبان هم هنوز واكنشي نشان نداده است.

«اعتماد» در گفت‌وگو با برخي از اصولگراياني كه تاكنون نگراني‌هايشان را از نحوه برگزاري انتخابات مجلس نهم مطرح كرده بودند اين سوال را مطرح كرد كه چرا تصميم بر ارايه طرحي داريد كه نظارت را از شوراي نگهبان سلب و آن را در اختيار تيمي مركب از قوه قضاييه، مجلس و احتمالا برخي ديگر از نهادهاي كشور بگذارد؟ هر چند هر يك از اين چهره‌ها در پاسخ به اين سوال عنوان مي‌كردند كه هنوز تا ارايه طرح موردنظرشان فاصله است و در حال رايزني با مسوولان ارشد كشور براي ارايه اين اصلاحيه قانون انتخابات هستند اما آنچه در فحواي سخنانشان مشخص است، تنها تلاشي براي آسودگي خاطرشان از رخ ندادن هيچگونه شائبه‌يي در انتخابات آينده از نگاه آنهاست.

منبع: روزنامه اعتماد


 


همسر، دو فرزند و خواهر نسرین ستوده وکیل زندانی امروز به مدت چند ساعت بازداشت شدند.

به گزارش کلمه، رضا خندان همسر نسرین ستوده در صفحه فیس بوک خود این خبر را اعلام کرد و با اشاره به وقایعی که امروز در زمان ملاقات با همسرش رخ داد نوشت: امروز یکشنبه ۱۶ مرداد مسولین زندان اوین نه تنها از ملاقات حضوری بچه‌ها جلوگیری کردند بلکه کل خانواده را به همراه خواهر نسرین ستوده تاعصر بازداشت کردند.

وی درباره بهانه این بازداشت گفت: درخواست بازرسی لوازم شخصی خانواده را داشتند که ما با آن مخالف بودیم و خواستار ارئه‌ی حکم قضایی شدیم.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


 


وزیر راه دولت خاتمی به صراحت از اصولگرایان خواست تا در عمل نشان دهند که اوضاع تغییر کرده است وگرنه اصلاح طلبان فریب دعوت های انتخاباتی آنها را نمی خورند.

احمد خرم در گفت و گویی با سایت خبری «دی پرس» تاکید کرد: «در ذهن اصولگرایان این است که اصلاح طلبان هیزم تنوری شوند که نان آن برای خودشان پخته می شود در حالی که نان باید برای همه ملت پخته شود.» وی به مانند خاتمی شرط گفتگو درباره انتخابات را تبدیل جو امنیتی به جو سیاسی، آزاد بودن رسانه ها و اینکه کسی به خاطر فعالیت انتخاباتی در زندان نباشد عنوان کرد.

از سوی دیگر یکی از بخش های دیگر این گفت وگو به تشکیل جبهه ای فراگیر برای حل اختلاف های سیاسی موجود در کشور توسط یکی از مقامات عالی نظام اختصاص داشت که «خرم» در ابتدا تاکید کرد تا جایی که اطلاع دارد جبهه فراگیری در کار نبود و تنها هیاتی مشخص شد که سه نفر از اعضای آن شامل «علی اکبرولایتی» ، «علی لاریجانی» و «کمال خرازی» بودند.

وی دلیل تشکیل این هیات را در مرحله نخست حل اختلاف بین اصولگرایان عنوان کرد و افزود: این هیات در ماموریت نخست خود شکست خورد و کاری از اعضای آن برای اصولگرایان برنیامد. یعنی درون جبهه اصولگرایان چنان اختلافی وجود داد که با این تجویزها درمان نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: «در صورتی که ماموریت اول با موفقیت به پایان می رسید، برنامه دوم این بود که این هیات سراغ اصلاح طلبان برود و با آنها مذاکراتی داشته باشد تا یک جبهه فراگیر تشکیل شود که به نظرم امکان آن اصلا وجود نداشت.»

«خرم» تشکیل جبهه ملی را زمانی موفقیت آمیز می داند که شرایط امنیتی موجود به شرایط سیاسی تبدیل شود .یعنی انتخابات را به صورت سالم برگزار کنند به گونه ای که حساب کتاب داشته باشد.

وی لازمه این موضوع را داشتن حسن نیت نسبت به برگزاری انتخابات آزاد عنوان کرد و گفت :باید به این سوال پاسخ داد که آیا می خواهند انتخاباتی در راستای اهداف دموکراسی برگزار کنند یا خیر.

وزیر اسبق راه و ترابری، دلیل شرکت «کمال خرازی» در این هیات را شخصیت فراجناحی وی دانست و گفت: گرچه خرازی عضو کابینه اصلاحات بوده اما جزو جبهه اصلاحات به معنای فعال سیاسی، هرگز اصلاح‌طلب نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که «منظور شما از تغییر رفتار حاکمیت شامل چه مواردی است؟» گفت: رسانه ها آزاد باشند، کسی به خاطر فعالیت انتخاباتی در زندان نباشد، آنگاه می توان بحث جبهه فراگیر متشکل از اصلاح طلبان و اصولگرایان را از سر گرفت و از آقایان خرازی، ولایتی و لاریجانی خواست تا آن را پیگیری کنند اما اکنون طرح این مسئله محلی از اعراب ندارد. »

اما سوال انتهایی این گفت و گو به انتشار یک لیست ۲۰ نفره انتخاباتی به نام اصلاح طلبان از سوی رسانه‌های حامی دولت، اختصاص داشت . سایتهای مدعی اصولگرایی ادعا کرده بودند که جمعی از مدیران و نزدیکان دولتهای سازندگی و اصلاحات بنا دارند با ارائه لیستی مشترک در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند، و نام افرادی همچون محمدرضا عارف، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، حبیب الله بی طرف، علی اکبر محتشمی پور و مرتضی الویری را در لیست ادعایی اصلاح طلبان قرار داده بودند.

«خرم» در پاسخ به این سوال و وجود چنین لیست انتخاباتی به صراحت گفت: انتشار این لیست که صحت ندارد تاکتیکی از سوی اصولگرایان است و جبهه اصلاحات هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته است.


 


نسرین ستوده

نسرین ستوده جهت احضاریه‌ای در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ پس از مراجعه به دادسرای ویژه اوین بازداشت شد. وی چهار روز بعد از آن، طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از سلامت خود در زندان اوین خبر داد. با وجود این‌که در تاریخ دوم مهر ماه پدر نسرین ستوده درگذشت، مسئولان امنیتی و قضایی در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۸۹ از دادن مرخصی به وی برای شرکت در مراسم ختم پدرش جلوگیری کردند.

هنوز حکم وی اعلام نشده بود که به او اتهام جدیدی تفهیم شده و بر اساس ابلاغیه کتبی که به دست وی رسید، مجددا قرار شد که در روز ۶ دی ماه ۱۳۸۹ در دادگاه محاکمه شود. این اتهام در خصوص عدم رعایت حجاب رسمی در فیلم سخنرانی او بود که در پی ممانعت از خروج وی از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جایزه‌ی حقوق بشر ایتالیا پخش شد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری به ۱۱ سال زندان تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم بر پایه اتهاماتی همچون «تبایغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی و عدم رعایت حجاب اسلامی» صادر شد.

وی طی نامه‌ای به رئیس دادگاه انقلاب از تقاضای تجدیدنظرخواهی برای پرونده‌اش انصراف داده است.

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۰ گزارش شد که طی روزهای پیش از آن نسرین ستوده از بند ۲۰۹ به بند متادون زندان اوین که محل نگهداری تعداد زیادی از زندانیان سیاسی است منتقل شد این امر در حالی است که همسر وی چندی پیش در مصاحبه ای در باره آخرین وضعیت خانوم ستوده گفته بود که وی در داخل زندان وزن کم کرده است و از ۵۸ کیلو به ۴۴ کیلو رسیده است. رضا خندان همچنین از مشکل بینایی همسرش و عدم اجازه مسولین زندان برای مراجعه به چشم پزشک خبر داده بود.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌ است. ستوده در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

وی همچنین وکالت شمارى از زندانیان سیاسى را که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهورى سال گذشته در ایران زندانی شده‌اند را بر عهده داشته است.

علی ملیحی

علی ملیحی ۲۰ بهمن ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت‌های گسترده فعالین سیاسی و مطبوعاتی بعد از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری در ایران در منزلش بازداشت شد.

ماه پیش از آن مامورین امنیتی یک بار برای بازداشت وی اقدام کرده بودند که موفق به دستگری این روزنامه‌نگار نشده بودند. از جمله اتهامات وی، «اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، شرکت درتجمعات غیرقانونی، نشر اکاذیب و توهین به رییس جمهور عنوان شده بود.

در مرداد ماه ۱۳۸۹ قاضی مقیسه علی ملیحی را به چهار سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل یک میلیون ریال محکوم کرد. جزای نقدی وی به اتهام «توهین به رئیس جمهوری» صادر شده است.

محمد علی دادخواه از وکلای وی درخصوص صدور این حکم در زمان صدور حکم بدوی گفته بود: «موکل ام را به چهار سال زندان محکوم کردند، اما مبادی استدلالی دادگاه از موضع موازین نظام حقوقی ما مخدوش است؛ اشکالات عدیده شکلی و ماهوی بر این حکم وارد و این حکم فاقد پشتوانه استدلال و استنتاج است.»

مراسم تولد علی ملیحی، روزنامه نگار و عضو دربند شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران همزمان با سومین ماه بازداشت او با حضور تعدادی از اعضای سازمان ادوار تحکیم و همچنین روزنامه نگاران در مقابل زندان اوین برگزار شد.

این روزنامه‌نگار و عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) اردیبهشت امسال بعد از ۴۴۰ روز حبس با قید وثیقه‌ی چهارصد میلیون تومانی به مرخصی آمد.

عاطفه نبوی

عاطفه نبوی، فعال دانشجویی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شام‌گاه ۲۵ خردادماه بازداشت، از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی قمی به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

عاطفه نبوی به اتهامات ” ارتباط با سازمان مجاهدین” و ” شرکت در تظاهرات غیرقانونی ۲۵ خردادماه” مورد محاکمه قرار گرفت. در حکم صادره از سوی دادگاه، وی از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین، تبرئه شده است. اما به اتهام ” اخلال در نظام عمومی” و ” اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی” مورد محکومیت قرار گرفته است.

نسرین ستوده وکیل این فعال دانشجویی در خصوص حکم سنگین صادره علیه موکلش می‌گوید:” این حکم نمونه یک حکم غیرعادلانه است. این‌که خانم نبوی به دلیل سوابق سیاسی خانوادگی و فامیلی به چنین مجازات سنگینی محکوم بشوند، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست.”

ستوده می‌گوید:”محور بازجویی‌ها و سوال‌های مطرح شده در جلسه دادگاه نیز، بر خلاف همه قواعد حقوقی، سوابق خانوادگی و فامیلی عاطفه نبوی بوده و اصل شخصی بودن جرم و مجازات به هیچ وجه مورد توجه قاضی قرار نگرفته است.”


 


ندای سبز آزادی: شورای هماهنگی راه سبز امید با ارسال پیامی برای مبارزان و آزادی‌خواهان سوریه، با آنها ابراز همراهی و همدردی کرد و از حاکمیت خشونت‌پیشه و اقتدارگرای دمشق خواست به کشتار شهروندان خویش خاتمه دهند و به مطالبات دموکراتیک و خواسته‌های انسانی ایشان پاسخ بگویند.

به گزارش کلمه، این شورا در پیام خود خطاب به مردم سوریه نوشته است: سبزهای ایران‌زمین از آنچه این روزها بر شما می گذرد سخت اندوهگین‌اند. در لحظه لحظه‌ی این ماه مبارک به‌یادتان هستیم و اطمینان داریم تا زمانی که در راه حق مبارزه می کنید خداوند یار و یاورتان خواهد بود، و پیروزی در انتظار شما و دیگر آزادگان جهان است.

در بخش دیگری از این پیام با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰۰ قربانی، افزون بر ۵۰۰۰ مجروح و زخمی، و هزاران زندانی و شهروند فراری و آواره، حاصل خودکامگی بشار اسد و اقتدارگرایی دولت سرکوبگر دمشق از شروع اعتراض‌های مردمی در این کشور تاکنون بوده، تصریح شده است: خودکامگانی چون اسد و قذافی از یک سو امکان و بستر و دلیل دخالت خارجی در تحولات سیاسی – اجتماعی خویش را فراهم می‌سازند، و از سوی دیگر از کشورهای خود، سرزمین‌هایی سوخته برجای می‌نهند، و نیروهای انسانی و منابع مادی ملتشان را فدای عطش سیری‌ناپذیر خود به قدرت می‌کنند.

شورای هماهنگی راه سبز امید همچنین خاطرنشان کرده است: جنبش‌های اعتراضی آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب در برابر نظام‌های خودکامه و اقتدارگرا، وضعی مشابه دارند؛ چنان که جنبش سبز مردم آزاده‌ی ایران نیز دو سال است که با سرکوب خشونت‌بار اقتداگرایان و تهدیدها و سرکوب نامشروع خودکامگان روبرو است. وجه اسف‌بار این رویدادها، عدم عبرت‌گیری حاکمان جبار و تمامیت‌خواه از سرنوشت همتایان سرکوبگر خویش است.

متن کامل پیام همدردی و همراهی این شورا با مردم آزادی‌خواه سوریه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و لا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون

خواهران و برادران با ایمان، مردم آزاده و دموکراسی‌خواه سوریه

سلام گرم ما را از سرزمینی که مردم آن همچون مبارزات شما، تاریخی مملو از کوشش برای آزادی و احترام به حق انسانی خود داشته اند، پذیرا باشید. سبزهای ایران‌زمین از آنچه این روزها بر شما می گذرد سخت اندوهگین‌اند. در لحظه لحظه‌ی این ماه مبارک به‌یادتان هستیم و اطمینان داریم تا زمانی که در راه حق مبارزه می کنید خداوند یار و یاورتان خواهد بود، و پیروزی در انتظار شما و دیگر آزادگان جهان است.

پنج ماه است که تظاهرات و اعتراضات آزادی‌خواهان سوریه، با وجود سرکوب خشن و خونین ادامه یافته و حق‌جویان سوری همچنان شجاعانه پیگیر خواست‌های انسانی و مطالبات دموکراتیک خویش‌اند. بیش از ۱۵۰۰ قربانی، افزون بر ۵۰۰۰ مجروح و زخمی، و هزاران زندانی و شهروند فراری و آواره، حاصل خودکامگی بشار اسد و اقتدارگرایی دولت سرکوبگر دمشق از شروع اعتراض‌های مردمی در این کشور تاکنون بوده است.

جباران مسلط بر سوریه، بی توجه به فرجام دیکتاتورها در تونس و مصر، و بسیاری نقاط دیگر جهان، و بی اعتنا به مطالبات برحق و انسانی شهروندان خویش، همان راهی را برگزیده‌اند که امثال معمر قذافی طی کرده‌اند. خودکامگانی چون اسد و قذافی از یک سو امکان و بستر و دلیل دخالت خارجی در تحولات سیاسی – اجتماعی خویش را فراهم می‌سازند، و از سوی دیگر از کشورهای خود، سرزمین‌هایی سوخته برجای می‌نهند، و نیروهای انسانی و منابع مادی ملتشان را فدای عطش سیری‌ناپذیر خود به قدرت می‌کنند.

جنبش‌های اعتراضی آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب در برابر نظام‌های خودکامه و اقتدارگرا، وضعی مشابه دارند؛ چنان که جنبش سبز مردم آزاده‌ی ایران نیز دو سال است که با سرکوب خشونت‌بار اقتداگرایان و تهدیدها و سرکوب نامشروع خودکامگان روبرو است. وجه اسف‌بار این رویدادها، عدم عبرت‌گیری حاکمان جبار و تمامیت‌خواه از سرنوشت همتایان سرکوبگر خویش است.

شورای هماهنگی راه سبز امید ضمن ابراز همدردی عمیق با آزادی‌خواهان و دموکراسی‌طلبان سوریه، از حاکمیت خشونت‌پیشه و اقتدارگرای دمشق می‌خواهد به کشتار شهروندان خویش خاتمه داده، مطالبات دموکراتیک و خواسته‌های انسانی ایشان را ارج نهد و پاسخ گوید.

شورا همچنین با ستایش ایستادگی و استقامت و عزم جزم آزادگان سوریه برای پیگیری صبورانه و مجدانه‌ی خواست‌هایشان، تصریح می‌کند که سبزهای ایران‌زمین خود را در غم و درد و رنج شهروندان ستم‌کشیده و بلادیده‌ی سوریه، شریک می‌دانند. جنبش‌های رهایی‌بخش در جای جای جهان، از یکدیگر می‌آموزند و تجربه‌های خویش را با هم مبادله می‌کنند. این همبستگی، مقاومت و تلاشی انسانی در برابر همکاری‌های ضدانسانی دولت‌های سرکوبگر، برای خاموش کردن صدای اعتراض‌های به‌حق شهروندان‌شان است.

شورای هماهنگی راه سبز امید از هموطنان آزاده ایرانی می‌خواهد دقیق‌تر و پیگیرتر از گذشته، روند اعتراض‌های سیاسی را در منطقه مورد توجه قرار دهند، به هر شکل ممکن همبستگی خود را با آزادگان و مظلومان سوری نشان دهند، و استقامت و پایداری را همراه امید و صبر کنند. شورا همچنین صاحبان قدرت در ایران را به پاس‌داشت حقوق اساسی و مدنی شهروندان خویش، و نیز پرهیز از هر گونه همکاری‌ امنیتی و ضدانسانی و سرکوبگرانه با دولت سوریه علیه شهروندان آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب این کشور، فرا‌می‌خواند.

شورای هماهنگی راه سبز امید
۱۴مرداد ۱۳۹۰

ترجمه‌ی عربی این پیام:

بیان

تضامن الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء الایرانیة

مع نضال الاحرار فی سوریا

بسم الله الرحمن الرحیم

و لا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون

 

اخواننا و اخواتنا المؤمنون، ایها الشعب السوری المطالب بالدمقراطیة

سلام علیکم من ارض مملؤ تاریخ شعبها بالسعی وراء الحریة و احترام الحقوق الانسانیة کما انکم تناضلون الیوم. اتباع الحرکة الخضراء فی ایران یشعرون بالحزن و الأسى مما یصیبکم الیوم. نحن فی ذکرکم فی جمیع لحظات هذا الشهر الشریف و مطمئون من أن الله فی عونکم و النصر حلیفکم و حلیف جمیع احرار العالم مادمتم تناضلون فی سبیل الحق.

منذ خمسة اشهر و الاحتجاجات الاحرار مستمرة فی سوریا رغم القمع الدموی العنیف التی تواجهه و طلاب الحق السوریون مستمرون فی المطالبة بحقوقهم الانسانیة بشکل دیمقراطی و سلمی و بکل شجاعة. اکثر من ۱۵۰۰ قتیل و ۵۰۰۰ جریح و آلاف المعتقلین نتیجة القمع الوحشی الذی یقوم به النظام الدکتاتوری فی دمشق بقیادة بشار الاسد منذ بدایة الاحتجاجات.

الحکام الجبابرة فی سوریة یغضون الطرف عن مصیر الدکتاتوریات فی تونس و مصر و الکثیر من بقاع العالم و اختاروا نفس الطریق الذی سلکه معمر قذافی تارکین المطالب المحقة و الانسانیة لمواطنیهم. طغاة کالأسد و القذافی یهیئون الارضیة للتدخل الاجنبی فی الشئون السیاسة و الاجتماعیة لبلدهم من جهة و من جهة اخرى یحولون بلدانهم الى ارض محروقة و یضحون ثروته شعبهم الانسانیة و المالیة فداء لعطشهم اللامحدود القدرة.

الحرکات الاحتجاجیة المطالبة بالحریة و الدیمقراطیة لها وضع متشابه مقابل الانظمة المستبدة و الطاغیة. الحرکة الخضراء الایرانیة منذ عامین تعانی من القمع و العنف و التهدید و الارعاب الذی یمارسه الجبابرة فی ایران. و المؤسف فی کل هذا أن الحکام الجبابرة لم یعتبروا من المصیر الذی واجهه امثالهم فی شتى انحاء العالم.

الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء الایرانیة تضامنها العمیق مع المطالبین بالحریة و الدیمقراطیة فی سوریا و تطالب الطغاة فی دمشق وضع حد للماجزر التی یرتکبونها بحق مواطنیهم و أن یتجاوبوا مع مطالبهم الدیمقراطیة و الانسانیة.

الهیئة تشید بالوقوف المشرف و العزم الذین یتمتع بمهما الاحرار فی سوریا للوصول الى مطالبهم بالصبر و السعی حثیث و تعلن أن اتباع الحرکة الخضراء فی ایران یعتبرون انفسهم شرکاء فی الحزن و الالم الذی یتحمله الشعب السوری الابی. الحرکات التحرریة فی جمیع العالم تتعلم من بعضها و تشارک الاخرى فی تجاربها. و هذا ما یشکل جبهة تضامنیة مقابل الاتحاد اللا انسانی للحکومات القمعیة لاخماد الحرکات الاحتجاجیة المحقة لشعوبهم.

الهیئة التنسیقیة للحرکة الخضراء تطالب من المواطنین فی ایران أن یتابعوا الاحتجاجان السیاسیة فی المنطقة بدقة اکبر و أن یعلنوا تضامنهم مع الاحرار المظلومون فی سوریا و أن یقرنوا الاستقامة و بالصبر و الامل. الهیئة تطالب الحکام فی ایران بأن یحترموا الحقوق المدنیة الاصلیة لشعبهم و أن یتجنبوا من ای تعاون امنی مناف للانسانیة مع الحکومة السوریة القمعیة التی تستخدم هذا الدعم ضد الشعب السوری المطالب بالحریة و الدیمقراطیة.


 


همزمان با نوزدهمین روز اعتصاب غذای “دکتر مهدی خزعلی” جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد به همراه “دکتر محمد نوری زاد” به دیدار خانواده دکتر مهدی خزعلی رفتند.

به گزارش جرس، در این دیدار که در دفتر انتشارات حیان و در فضایی صمیمانه انجام شد همسر و فرزند کوچک مهدی خزعلی حضور داشتند و همسر مهدی خزعلی در مورد آخرین وضعیت ایشان و پیگیری های صورت گرفته توضیحاتی داد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت دکتر خزعلی اظهار داشت: از زمان دستگیری تا کنون همسرم (۱۹ روز) در اعتصاب غذا بسر می برند، در طی این مدت هیچ بازجویی و تفهیم اتهامی صورت نگرفته است. در یک سلول ۴ متری همراه یک قاچاقچی مواد مخدر محکوم به اعدام نگهداری می شدند. هم اکنون نیز مدتی است با یکی از شهروندان بهائی هم سلول هستند. سلول به قدری کوچک است که شب ها موقع خواب فضای کافی وجود ندارد.

در ادامه همسر مهدی خزعلی ضمن ابراز نگرانی از عوارض اعتصاب غذا و عزم این فعال مدنی برای ادامه اعتصاب گفت: وی دچار کاهش وزن محسوس و ضعف شدید شده و در ملاقات با خانواده اعلام کرده که تا برآورده شدن خواست ها دست از اعتصاب غذا نخواهند کشید. وی در ملاقات گفت:«مگر خون من از خون سید الشهدا رنگین تراست. ….تا پای جان می ایستم.»

همسر خزعلی با اشاره به دیدار مهدی خزعلی در زمان آزادی با برخی از مراجع افزود: “ایشان برای اعتصاب از برخی مراجع فتوا گرفته بود مبنی بر اینکه اگر اعتصاب تنها راهی است که می شود به وسیله آن اعتراض کرد عیبی ندارد.”

وی در ادامه با اظهار نگرانی از سلامت همسرش گفت: چون در دستگیری ۲ سال قبل هم خزعلی اعتصاب غذا کرده بود و دچار زخم معده شدند ممکن است این بیماری دوباره برگردد و معده اش دوباره خونریزی کند.

او گفت: مهدی خزعلی معتقد است که به ناحق بازداشت شده است و تنها عقایدش رو می نوشت و حرفها و نوشته هایش بیهوده و تحت تاثیر جو نبود بلکه به حرفهاش اعتقاد کامل داشت. وی اظهار داشت بیشتر فشار ها به خاطر نوشته ها و وبلاگ ایشان هست و اینکه عنوان شده است که تنها راه برای اینکه جلوی نوشتن وی را بگیرند زندان و بازداشت است.

بر اساس این گزارش، محمد نوری زاد با توجه به اخلاق مداری و پایبندی بر عقیده دکتر خزعلی نسبت به ادامه اعتصاب غذا اظهار نگرانی کرد،

دکتر محمد نوریزاد از فعالیتهای علمی مهدی خزعلی و کتابهای وی گفت و به سوابق علمی وی اشاره کرد و گفت: وی علی رغم اختلاف عقیده با پدرشان رفتار بسیار مودبانه ای دارند و هر گز از دایره ادب خارج نشده استد.

در این دیدار دکتر نوریزاد با اشاره به تالیفات و تحقیقات خزعلی در رشته خود، وی را فردی متخصص خواند و شجاعت و تعهد وی را در افشای حقایق طی اتفاقات بعد از انتخابات در وب نوشته هایش ستود.

دکتر نوریزاد ادامه داد: وی هیچ بازجویی ندارد و فقط برای اذیت و تحت فشار قرار داد زندانی است. در چنین حالتی اعتصاب غذا تنها راه اعتراض برای کسی هست که نمی تواند حرفش را بزند.

وی در ادامه گفت: رفتار حاکمیت قانونی نیست و خلاف قانون عمل می کند و قابل پیش بینی نیست.

در پایان نیز دانشجویان در آستانه اذان مغرب از خداوند بزرگ برای خانواده مهدی خزعلی و سایر زندانیان سیاسی و بی گناه توفیق و صبر و برای حاکمان و زمامداران عقلانیت مسئلت کردند و آزادی مهدی کروبی و میر حسین موسوی و آزادی ایران را خواستار شدند.


 


دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح طلبان فقط با هویت اصلاح طلبی در انتخابات شرکت می کنند تاکید کرد: آزادی زندانیان سیاسی، اجرای کامل قانون اساسی و باز شدن فضای امنیتی شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد است.

محمد رضا تابش در گفت و گو با پارلمان نیوز، در پاسخ به اینکه آیا قرار است اصلاح طلبان با عنوان و هویت دیگری به جز اصلاح طلبی در انتخابات مجلس شرکت کنند گفت: خیر، اصلاح طلبان تنها با عنوان و هویت اصلاح طلبی در انتخابات حضور خواهند داد.

نماینده اصلاح طلب مردم اردکان در مجلس، با بیان اینکه اصلاحات هنوز خواسته مردم است، گفت: اینکه می گویند عمر اصلاح طلبی به پایان رسیده و بهتر است اصلاح طلبان با یک هویت جدید وارد انتخابات شوند مکنومات قلبی گروه های رقیب است که هرگز به آن نخواهند رسید.

وی در پاسخ به اینکه برای برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد در کشور چه زمینه ای باید فراهم شود، گفت: اگر به حداقل خواسته هایی که آقای خاتمی به عنوان کف خواسته های اصلاح طلبان مطرح کردند، عمل شود، شرایط برگزاری یک انتخابات پرشور در جامعه فراهم خواهد شد.


 


سایت الف به مدیریت احمد توکلی در یادداشتی از نبود آزادی بیان در مجلس انتقاد کرد و نوشت:

بدون تردید، یکی از مهمترین شاخص‌ها برای سنجش آزادی بیان در جوامع، وضعیت آزادی بیان در مجالس قانونگذاری آن کشورهاست. اگر مخالفین و موافقین در داخل مجلس های قانونگذاری قادر به ارایه نظرات خود بصورت آزادانه نباشند، پرواضح است که در سطح جامعه و مطبوعات و احزاب و رسانه ها نیز وضعیت بهتر از این نیست. زیرا بهرحال نمایندگان مجلس از فیلترهای مختلفی برای حضور در قوه مقننه عبور کرده‌اند و در مجموع مورد اعتماد آن نظام حکومتی هستند.

اتفاقات تاسف‌بار در جلسه چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، زنگ خطری است که بارها به صدا درآمده و حتی اخیراً با واکنش بزرگان نظام نیز مواجه شد.

آزادی بیان این نیست که میکروفن نماینده‌ای برای بیان اظهاراتش باز شد. آزادی بیان این است که نماینده بدون واهمه از شعارهای تند نمایندگان دیگر و اتهام زنی و فضاسازی و شانتاژهای پیرامونی، بتواند آزادانه نظرات خود را مطرح کند و نمایندگان دیگر با حوصله سخنان او را استماع نموده و در رای های خود، با او مخالفت و یا موافقت نمایند.

متاسفانه در جلسه اخیر مجلس، تمامی این قواعد شکسته شد و مخالفان وزیر نفت و وزیر بازرگانی و صنایع، تحت فشار شدید روانی و محیطی قرار گرفتند. عملکرد رییس مجلس نیز در این میان، بسیار قابل انتقاد و اعتراض است. ایشان که گویی از استدلال نیز کم آورده بودند، فضای مجلس را با جملاتی خاص، احساسی کردند و سخنان مخالفان را طوری نقد کردند که گویی آنان با اصل وجود سپاه مخالفت دارند. و اساساً ورود رییس مجلس بدلیل جایگاه او به صف مخالفان و مخالفان (اگرچه حق قانونی اوست) محل تامل است. چه برسد به اینکه ایشان در بسته شدن فضای مجلس برای سخن گفتن آزادانه مخالفین، کمک شایانی کردند.

باید متوجه باشیم که موضوع آزادی بیان بالاخص در مجلس شورای اسلامی، از چنان جایگاهی برخوردار است که باید برای آن هزینه بسیاری کرد. حتی اگر مخالف مربوط، فردی غیر قابل قبول از نظر اکثریت مجلس باشد و یا سخنان او بسیار بی‌ربط و غیر قابل قبول باشد. و حال آنکه هیچکدام از دو مورد فوق در مورد مخالفین محترم نبود. مجلس شورای اسلامی بدلیل پاسداشت اصل مهم آزادی بیان، باید سعه‌صدر و تحمل خود را بالا ببرد و حتی اگر مخالف نظرات مخالفین است آنرا با دقت استماع نمود و فضای روانی مناسبی را برای آنها فراهم آورد. وقتی نماینده مخالفی که از دهها فیلتر برای حضور در مجلس رد شده است، امکان سخن گفتن بدور از فضاهای پیرامونی را ندارد، مخالفین در جامعه چه وضعیتی دارند؟


 


احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی، پس از سه روز مرخصی در آستانه‌ی هفدهم مرداد، روز خبرنگار، به زندان بازگشت.

به گزارش کلمه، زیدآبادی که فعالان شبکه‌های اجتماعی به خاطر مقاومت ستودنی‌اش در دو سال اخیر، او را «شرف اهل قلم» نامیده‌اند، از فردای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بازداشت شد و در تمام دو سال گذشته بدون مرخصی در زندان بود.

این عضو هیات مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، روز سیزدهم مرداد پس از ۲۶ ماه زندان، برای یک مرخصی ۴۸ ساعته از زندان آزاد شد.

بر اساس این گزارش، وی در پی پایان مدت مرخصی خود، شامگاه دیروز به زندان مراجعه کرد که مسئولان زندان از پذیرش وی خودداری کردند و او نیز به منزل بازگشت. اما بعدازظهر امروز، شانزدهم مردادماه، در تماس تلفنی از دادستانی به وی اعلام شد که مرخصی‌اش تمدید نشده و از این رو، زیدآبادی عصر امروز با بدرقه‌ی دوستانش به زندان رجایی‌شهر کرج بازگشت.

احمد زیدآبادی به شش سال زندان، پنج سال تبعید و محرومیت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شده است.


 


هاشم خواستار، زندانی سیاسی و عضو انجمن صنفی معلمان ایران چهارم مرداد ماه امسال یعنی درست روز آزادی اش از زندان وکیل آباد مشهد دوباره بازداشت و راهی زندان شد . اقدامی عجیب که کمتر در سیستم قضایی ایران رخ داده است . هاشم خواستار به دو سال حبس محکوم شده بود که این دوران را با وجود بیماری شدید گوارشی بدون استفاده از هر گونه مرخصی در زندان وکیل آباد مشهد گذراند . زندانی که به لحاظ شرایط بهداشتی و رفاهی وضعیت بسیار نامناسبی دارد .

اتهامات آقای خواستار فعالیت در کانون صنفی معلمان و کمک به فعالان دانشجویی عضو انجمن های اسلامی برای برگزاری مجالس و سخنرانی های مذهبی عنوان شده بود. اتهاماتی که دو سال حبس تعزیری را برای وی به دنبال داشت . هاشم خواستار چند هفته ای قبل از تاریخ آزادی اش در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه و دادستان مشهد درباره وضعیت ناگوار زندان وکیل آباد مشهد نوشت . وی در این نامه و دیگر نوشته هایش وضعیت این زندان را از نظر بهداشتی، غذایی و تراکم چند برابر ظرفیت زندانیان ارزیابی کرد .

نامه هایی که گفته می شود یکی از دلایل دوباره بازداشت آقای خواستار بوده است . هر چند موضوعاتی را که وی در این نامه ها مطرح کرد، چندی بعد توسط اسماعیلی، رئیس سازمان زندان های کشور نیز تایید شد .او نیز به تراکم بیش از حد در زندان های کشور اشاره کرد. خبرنگار کلمه، درباره آخرین وضعیت هاشم خواستار که اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد نگهداری می شود با همسرش گفتگویی انجام داده است :

خانم خواستار، از آخرین وضعیت همسرتان برایمان بگویید ؟الان او در کدام زندان به سر می برند ؟

آقای خواستار الان در زندان نگهداری نمی شوند و در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می برند .آخرین بار ایشان را شنبه گذشته در همین بازداشتگاه ملاقات کردم. ابتدا درخواست ملاقات دادم و پس از تایید ، اجازه ملاقات داده شد.

دلیل آزاد نشدن آقای خواستار بعد از پایان حکم شان چه بود؟

حکم زندان ایشان در تاریخ چهارم مرداد امسال تمام شد، اما درست روز آزادی شان دوباره همسرم را برای نامه هایی که به رییس قوه قضاییه نوشته بود، به دادگاه انقلاب بردند در آنجا او تفهیم اتهام و دوباره روانه بازداشتگاه شد.البته آقای خواستار به این روند اعتراض کردند. من هم چند روز پیش برای پی گیری وضعیت همسرم و اعتراض اش به این روند به دادگاه انقلاب رفتم، که جواب دادند هفته بعد برای پی گیری مجدد بیایید شاید آن موقع پاسختان را دادیم .

یعنی دلایل بازداشت دوباره ایشان این هفته مشخص می شود ؟

بله و مشخص می شود که آیا همچنان در بازداشت می مانند یا آزاد می شوند.

به طور مشخص به چه اتهامی آن هم در روز آزادی شان بازداشت شده اند ؟ این موضوع فکر می کنم در سیستم قضایی ایران کمتر سابقه داشته که یک زندانی در روز آزادی اش دوباره بازداشت شود ؟

بله دقیقا. اما هنوز از اتهامات خبر درستی ندارم. فقط به طور کلی به من گفتند برای نوشتن نامه هایی خطاب به رییس قوه قضاییه و دادستان ، درباره وضعیت زندانها دوباره بازداشت شده اند.

شنیده ایم در زمان آزادی شان برخوردهای تند امنیتی با خانواده شما شد درست است ؟

نه اینطور نبود. آقای خواستار را آزاد نکردند اما با ما هم برخورد بدی نداشتند. یعنی هربار هم که من به دادگاه مراجعه میکنم کاملا محترمانه برخورد می کنند.

آقای خواستار در آخرین ملاقاتتان از نظر روحی و جسمی چگونه بودند ؟

همسرم بیمار است ، اما در اداره اطلاعات گویا چند باری دکتر به او سر زده و الان حالش کمی بهتر شده است آقای خواستار در ملاقاتی که داشتیم گفتند زندان به من خیلی سخت گذشت ، اما اینجا (اطلاعات) برخورد مناسب تری داشته اند و چند باری هم دکتر ها به من سر زده اند .در کل از نظر روحی و جسمی بد نبودند .

همسرتان درباره شرایط همین زندانی که می گویند خیلی سخت گذشته نامه ای نوشتند ممکن است یکی ازدلایل بازداشت دوباره شان همین باشد ؟

دقیقا نمی دانم و فعلا در حال بررسی موضوع هستند. وقتی با بازپرس پرونده صحبت کردم گفتند الان بازجوهایی در باره همین نامه هاست .

آقای خواستار عضو انجمن صنقی معلمان ایران هستند این بازداشتها تاکنون خطری برای شغل شان ایجاد نکرده است ؟

هنوز اتفاقی نیفتاده است و امیدواریم پس از آزادی هم مشکلی پیش نیاید. ما فقط دعا میکنیم هرچه زودتر تکلیف پرونده روشن و همسرم آزاد شود .


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته