هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۱۶, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 08/07/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

براساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها، به نقل از شاهدان عینی از شهر گیلان غرب واقع در استان کرمانشاه، طی روزهای اخیر هفت فعال فرهنگی اهل این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش موکریان نیوز، فرهاد وکیلنیا (معلم)، مازیار محمدی (دانش‌جو)، مریم (مناره) امینی، جمال و عزیز خانی (شاعر)، نعیم نجفی (دانش‌جو) و سجاد جهانفر (پژوهش‌گر) از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

تاکنون هیچ دلیل یا دلایلی برای بازداشت این چهره‌های فرهنگی و هنری از طرف مقامات قضایی شهر گیلان غرب، اعلام نشده است.


 


خبر / رادیو کوچه

رستم قاسمی، وزیر جدید نفت جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، 7 اوت، در اظهارنظری خواستار آن شد که قرار‌گاه خاتم‌الانبیا‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جای‌گزین شرکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت شود.

به گزارش فارس، قاسمی فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ بود که به تازگی به عنوان وزیر نفت از مجلس رای اعتماد گرفته است. شماری از نمایندگان مجلس و هم‌چنین شخصیت‌های منتقد دولت، به دلیل نظامی بودن قاسمی مخالف وزارت وی بودند.

قاسمی در مراسم تودیع خود گفت: «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه‌های متوسط و کوچک شرکت نمی‌کند زیرا بخش خصوصی داخلی به‌خوبی در حال رشد است و قرارگاه باید جای‌گزین شرکت‌های بزرگ خارجی شود.»

بنا بر این گزارش وزیر جدید نفت جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «کارهای بسیار زیادی هنوز در کشور باقی مانده و تا سند چشم‌انداز از نظر زمانی فاصله زیادی نداریم ولی از نظر کار حجم گسترده آن باقی مانده است که با این فاصله زمانی کم قطعن کار با روال عادی ما را به اهداف سند چشم‌انداز نمی‌رساند.»

او افزود: «اگر به شاخصه‌های سند چشم‌انداز 20 ساله دست پیدا نکنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم قدرت برتر منطقه در آن مقطع زمانی خواهیم بود.»

او در پاسخ به انتقادها گفت: «همه افتخارم این است که به عنوان یک سرباز در سپاه بوده و خواهم بود و همه زندگی و وجود ما سپاه است ولی در حال حاضر به مکان دیگری مامور شده‌ام.»

قاسمی در خصوص ویژگی‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا اظهار داشت: «قرارگاه امروز از توان‌مندی و نیروهای متعهد و متخصص برخوردار است. هم‌چنین ساختار و قوانین بسیار مناسب و خوبی دارد و با توجه به این‌که قرارگاه بزرگ‌ترین مرکز پیمان‌کاری کشور است، ولی از سلامت کاری بالایی برخوردار است.»

وزیر نفت با اشاره به سرعت انجام پروژه‌ها در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: «عمر پروژه‌ها از متوسط 13 سال به حدود زیر 10 سال رسیده ولی باید باز هم تلاش کنیم که به زمان استاندارد جهانی برسیم.»

بیشتر بخوانید:

«رای اعتماد مجلس ایران به چهار وزیر پیشنهادی دولت»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، بر اثر حمله ارتش سوریه در روز یک‌شنبه، 7 اوت، به دو شهر حما و دیرالزور، که از کانون‌های تظاهرات ضددولتی در سوریه به شمار می‌آیند، دست‌کم ۵۰ تن کشته و تعدادی نیز زخمی و بازداشت شده‌اند.

به گزارش الجزیره، به نقل از فعالان حقوق بشری در سوریه، در جریان حمله سربازان سوری به شهر دیرالزور دست‌کم ۳۸ تن کشته شدند.

به گفته شاهدان عینی، بخش اعظم دیر‌الزور هم اکنون تحت کنترل نیروهای دولتی قرار گرفته است.

به گفته این شاهدان، عملیات ارتش پیش از صبح امروز با بمباران شهر شروع شد و پیاده‌نظام از چند نقطه در حومه شهر، تهاجم خود را آغاز کرد.

بسیاری از ساکنان شهر، پیش از آغاز عملیات ارتش، شهر را تخلیه کردند اما گروهی از ساکنان اکنون در محاصره هستند.

فعالان مخالف دولت در سوریه مدعی شده‌اند گروهی از سربازان از شلیک به سوی شهروندان خودداری کرده و با ترک ارتش به معترضان پیوسته‌اند.

مرکز حقوق بشر سوریه، که در لندن مستقر است از گلوله باران شهر دیرالزور خبر داده و گفته است که در عملیات ارتش از ۲۵۰ تانک و خودروی زرهی استفاده شده است.

تانک‌های ارتش هم‌چنین روز گذشته به شهر حمص در مرکز سوریه اعزام شدند.

فعالان حقوق بشر سوری می گویند در شهر حوله در حمص نیز امروز چهار تن کشته شده‌اند.

حمص و دیرالزور در کنار حما، سه شهری هستند که شاهد بزرگ ترین تظاهرات ضد دولتی در سوریه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«اصلاحات ادامه دارد، انتخابات سوریه پیش از پایان سال»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در زمان جنگ ایران و عراق دوستی تعریف می‌کرد که در یک حرکت نفوذی-شناسایی، شبی وارد خاک عراق شده بود و می‌باید از معبر باریکی عبور می‌کرد. می‌گفت دستور داشتیم که اگر سرباز عراقی را در سر راه و مزاحم کار خود دیدیم او را بدون سر و صدا از پیش رو برداریم و به کارمان ادامه دهیم. دوستم ادامه می‌داد از یک خاک‌ریز که سرازیر شدم ناگهان سربازی عراقی را دیدم که پشت به من ایستاده بود، تا آمد بچرخد کاردم را کشیدم و تا آمدم دستم را روی دهانش بگذارم و گلویش را ببرم بلند به عربی گفت: «به من رحم کن». دوستم می‌گفت یک‌هو دیدم دست‌هایم شل شد و بی‌اختیار رهایش کردم، سرباز عراقی برگشت و روبه‌رویم روی زانوهایش نشست و شروع کرد آرام آرام گریه کردن. آن دوست ادامه می‌داد که بعدها با خودم فکر کردم این‌کارم چقدر احمقانه بوده است و طرف می‌توانست به محض این‌که برگشت به من شلیک کند. اما این رفیق‌مان در نهایت از کاری که کرده خوش‌حال بود و احساس سبکی می‌کرد.

به‌طور حتم برای هر‌کدام از ما و در طول زندگی‌مان لحظاتی پیش آمده است که مجبور به تصمیم‌گیری‌های باشیم که در یک سر آن وظایف و مسوولیت‌های جمعی قرار دارد و در سوی دیگرش وجدان و بایدها و نبایدهای شخصی. پشت‌کردن به هر‌کدام از این‌ها می‌تواند عواقب و نتایجی را برای‌مان به بار بیاورد که تمامی زندگی‌مان را تحت تاثیر خود قرار دهد. بگذارید تا مثالی واضح‌تر بزنم. فرض کنید که یک بازیکن خط‌دفاعی فوتبال که به تازگی به تیم‌ملی کشورش دعوت شده است، برای اولین بار و در یک بازی مهم ملی به بازی گرفته شده است. در این بازی که نتیجه‌ی آن حکم صعود به جام‌جهانی را برای تیم کشورش دارد و در لحظاتی که بازی با نتیجه‌ای خوب به نفع آن‌ها پیش می‌رود به ناگاه یکی از بازیکنان تند و تیز حریف از دفاع گریخته و پا به توپ به دروازه‌ی تیم آن‌ها نزدیک می‌شود. شرایط برای این بازیکن خط‌دفاعی به صورتی است که دو راه بیش‌تر پیش رویش قرار ندارد، نخست آن‌که با یک تکل خشن از پیش‌روی او به سمت دروازه‌ی خودی جلوگیری کند و دیگر آن‌که اجازه بدهد او با دروازه‌بان‌شان تک به تک شود که در این‌صورت احتمال گل خوردن آن‌ها فراوان است. اگر حالت اول را برگزیند با این‌کار ممکن است تبدیل به یکی از اسطوره‌های فوتبال کشورش شود و راه برای ترقی و پیش‌رفت او بازتر شود، گرچه که این تکل‌خشن احتمال آسیب‌دیدگی شدید بازیکن حریف و حتا حذف کامل او از دنیای فوتبال را هم بهه هم‌راه داشته باشد، اتفاقی که در دنیای فوتبال حرفه‌ای نادر نبوده است. این فرد اگر حالت دوم را برگزیند ممکن است با حذف تیمش از سویی به موقعیت او در فوتبال حرفه‌ای ضربه‌ی جبران ناپذیری وارد شود و از سویی دیگر مورد نفرت مردم کشورش قرار بگیرد، اما با برگزیدن این گزینه به بازیکن حریف آسیبی وارد نشده و همه‌ی عمر وجدانش آسوده خواهد بود.

واقعیت این است که بیش‌تر انسان‌ها دوست دارند که مسوولیت بخش فراوانی از بدی‌ها و اعمال زشتی را که به نوعی در انجام آن‌ها نیز شریک بوده‌اند، بر گردن مافوق خود انداخته و از زیر بار پذیرش مسوولیت آن شانه خالی کنند، اما در حقیقت بیش‌تر ظلم‌ها و جنایت‌های پیش آمده در طول تاریخ نتیجه‌ی چنین دیدگاهی به اعمال و رفتارهای انسانی است. خلبانانی که هدایت بمب‌افکن‌های آمریکایی جهت بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» بر دوش آنان گذاشته شده بود، اگر از انجام چنین کاری سرباز می‌زدند در نهایت ممکن بود از کار اخراج و یا برای مدتی زندانی شوند، اما همه‌ی عمر با وجدانی آسوده زندگی می‌کردند. سربازی که بر روی غیرنظامیان آتش می‌گشاید، خود این عمل را انتخاب کرده است و در آینده نیز خود اوست که پاسخ‌گوی چنین اعمالی خواهد بود. یادمان نرود که در آینده نام چنین افرادی پرآوازه‌تر از کسانی خواهد بود که فقط کورکورانه مجری اوامر مافوق خود بوده‌اند. بشر امروز محتاج تربیت انسان‌هایی است که با دیدگاه و انتخاب‌های شخصی به زندگی نگاه می‌کنند و نه بر اساس تبلیغات و باورهای توده‌واری که تضمینی نیست عادلانه باشند یا نه. «پروپاگاندا» در همه جای دنیا به دنبال تهییج باورهای عمومی در جهاتی است که در بیش‌تر موارد نتایج غم‌انگیز، غیرانسانی و فاجعه‌باری به بار می‌آورند، بیایید تا بیش‌تر به خرد و وجدان خودمان اعتماد کنیم.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد و آسیبی جدی بر پیکر جامعه و خانواده وارد می‌کند. هرچند اعتیاد در مردان بیش‌تر و شایع‌تر از زنان است اما در چند سال اخیر اعتیاد در زنان به علل مختلف افزایش یافته است. با تاسف تعداد قابل توجهی از زنان معتاد، مورد سواستفاده یا خشونت جنسی قرار می‌گیرند و این در حالی است که کم‌ترین توجه به کاهش آسیب زنان معتاد در جامعه می‌شود. زنان معتاد در حالی درگیر ناهنجاری اعتیاد می‌شوند که براساس یک پژوهش انجام شده، عامل اعتیاد بیش از 70 درصد زنان معتاد، همسران معتاد در بیش‌تر موارد، یا خانواده‌های معتاد در کم‌تر موارد هستند. این همه نیز در حالی است که کاهش آسیب اعتیاد در زنان، بر خلاف همه اقدامات درمانی و کاهش آسیب انجام شده برای مردان معتاد، هرگز به معنای واقعی در جامعه تحقق نیافته است.

زنان نقش ویژه‌ای در ایستایی و پیش‌رفت جامعه و خانواده دارند و کسی منکر این مسئله نیست. از سوی دیگر ضعف در بنیان‌های خانوادگی باعث بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود. ضعف و امکان وابستگی زنان به هر عامل غیر‌مفید باعث می‌شود تا پایه‌های خانوادگی سست و خانواده دچار مشکلات اساسی شود، به نحوی که زنان معتاد بیش‌تر دارای خانواده‌های از هم پاشیده و یا ناموفق هستند. بر اساس بررسی‌های انجام شده و تحقیقاتی که مراکز آماری که با محوریت اعتیاد زنان تهیه کرده‌اند، به‌طور شاخص اعتیاد در زنان پیرو عوامل جنبی چون اعتیاد همسران، مادران و پدران و به‌طور کلی یکی از اعضای درجه یک است. و این مسئله تاثیر به سزایی در معتاد شدن زنان دارد. خاست‌گاه اعتیاد زنان بیش‌تر در بنیان خانواده شکل می‌گیرد و به‌طور عمومی زنان معتاد دارای همسرانی معتاد هستند که گاه حتا از روی نادانی یا غرور برای ترک اعتیاد همسر، خود را معتاد می‌کنند تا با ترک کردن مواد این قدرت را به همسر خود نشان دهند.

یک بخش از عوامل موثر در مصرف مواد مخدر علل فردی است. یعنی زنان هم مانند مردان با علل متفاوت گرفتار اعتیاد می‌شوند. این دلایل شامل کاهش دردهای جسمانی، کسب لذت، کنجکاوی و کمبودهای عاطفی نیز می‌تواند باشد. پایین بودن سطح شناخت آن‌ها از مواد مخدر و اثرات زیان‌بار آن از پیامدهای ناگوار مصرف این مواد است. این مسئله در میان جوانان به خصوص جوانان باهوش حادتر است. گر‌چه می‌توان گفت شاخص‌های وابستگی به مواد مخدر در هر دو جنس یک‌سان است اما برخی مواد تاثیر مخرب‌تری بر زنان دارند و به گونه‌ای متفاوت بدن را درگیر می‌کند. سو مصرف مواد در بین زنان به احتمال زیاد با بیماری‌هایی نظیر سو تغذیه، فشار‌خون بالا، و بیماری‌هایی که از طریق جنسی انتقال می‌یابند در ارتباط است.

عوامل اجتماعی نیز می‌تواند از مهم‌ترین عوامل گرایش به مواد مخدر باشد. این مسئله شامل فقر و رفاه بیش از حد نیز می‌باشد. عدم دست‌رسی به امکانات معیشتی مناسب، احساس محرومیت و ناکامی و افسردگی می‌تواند از عوامل گرایش به اعتیاد باشد. هم‌چنین رفاه بیش از حد، امکانات رفاهی و ثروت نامحدود و تفریحاتی که ممکن است بعد از مدتی خسته کننده شود نیز امکان گرایش به مواد مخدر را برای امتحان هیجان ناشی از انجام این کار بالا می‌برد. تا 20 سال قبل سو مصرف مواد بیماری مردان یا جزیی از آسیب‌های مردانه شناخته می‌شد و فقط در چند سال اخیر به عنوان یک مشکل جدید جامعه‌ی زنان مطرح شده است. زنان معتاد نه تنها به علت کمبود منابع مالی قادر به شروع درمان نیستند، بلکه یک دسته سدهای اختصاصی دیگر هم برای آنان وجود دارد. این سدها شامل تعداد ناکافی گروه‌های امدادی، خدمات‌رسانی فعال برای آگاه کردن زنان کم‌انگیزه برای ورود به درمان، ترس از نتایج قانونی همانند از دست دادن حق سرپرستی کودک، مشکل رفت و آمد به مراکز درمانی و تحت پوشش بیمه‌ی سلامتی نبودن، پیدا نکردن فرد دیگری برای مراقبت از سایر افراد وابسته‌ی خانواده، بدنامی اجتماعی زنان مصرف کننده مواد و دیگر موارد هستند.

تقدس نقش مادری و فداکاری و از خودگذشتگی که در ارتباط با آن تعریف می‌شود تناقض غیر‌قابل پذیرشی با زنی دارد که برای تامین مواد مصرفی خود حاضر به انجام هر عملی است. میزان طرد زنان معتاد از خانواده بسیار بیش‌تر از مردان است و اعتیادشان کم‌تر مورد پذیرش نزدیکان‌شان قرار می‌گیرد. کتمان این مسئله از سوی نزدیکان باعث می‌شود زنان معتاد نسبت به مردان فرافکنی بیش‌تری از خود نشان دهند و کم‌تر خود را معتاد بدانند و گمان برند می‌توانند کنترل مواد را خود به دست بگیرند.

با تاسف خدمات مراکز ترک اعتیاد و ارایه‌ی سرویس‌های ویژه به معتادین در جامعه به نحو چشم‌گیری مردانه هستند، در نتیجه جذب زنان معتاد به مراکز ترک بسیار کم است و این مبنی بر تعداد اندک آنان نیست. با یک نگرش جنسیتی نسبت به اعتیاد می‌توان حدس زد ترکیب دو واژه‌ی زن و اعتیاد، سنگینی بیش‌تری از تلفیق مردانه‌ی واژه‌ها دارد. زنان معتاد، هراسان از تقبیح نگاه سخت جامعه به آنان از مراجعه به مراکز ترک پرهیز می‌کنند. طبق آمار، طی 4 سال گذشته رشد اعتیاد زنان 3 برابر مردان بوده است و اگر به همین منوال پیش برود تعداد آنان با مردان معتاد به زودی برابر خواهد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی شهر تهران به ریاست قاضی مقیسه، دو تن از متهمان به هم‌کاری با گروه‌های مذهبی به نام‌های پرویز عثمانی و لایق کردی‌پور را در احکامی جداگانه به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش آژانس خبری موکریان، نام‌بردگان به هم‌راه خلیل حمیدی و ستار امینی که علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از زمان بازداشت هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند، همگی اهل جوانرود کرمانشاه و با اتهامات مشابه در زندان رجایی شهر کرج به‌سر می‌برند.

خلیل حمیدی و ستار امینی که حدود یک سال پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده بودند نیز علی‌رغم اتمام بازجویی‌ها تا کنون حکمی از سوی دادگاه برایشان صادر نشده است.


 


علی انجیدنی / رادیو کوچه

در روزگاری که غم نان فقط برای یک شعر و یا یک مجموعه شعر نیست و کل زندگی یک شاعر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در روزگاری که چهره شدن در تلویزیون و سینما بلیط برنده‌ای‌ست برای ورود به هر مدیوم هنری و هیچ تاریخ انقضا‌یی برای آن بلیط محاسبه نمی‌شود و در روزگاری که همه دنبال قهرمان‌، پهلوان‌، پیشکسوت‌، سوپراستار و…. هستند سخت است که انتخاب کنی که چه ببینی و چه بشنوی و کدام فعالیت هنری را انجام بدهی. انگار در این مملکت همه چیز ثابت است‌. پزشکانش تا به زور گورکن در قبر جا نگرفته‌اند طبابت می‌کنند‌، سیاست‌مداران تا آن‌جا در مقام و منصب می‌مانند که با عطسه یکی از زیردستان‌شان جان به جان آفرین تسلیم کنند، هنرمندان تا جایی که زور آلزایمر باعث پیدا نکردن آدرس سالن نمایش نشده کماکان در صحنه حضوری فعال دارند، این‌قدر از قدیم گفته‌اند که «دود از کنده بلند می‌شود» که هنر مملکت به کنده‌سوزی افتاده است. خوب است هرکس جدا از زمان تشویق‌ها و تکرار تکریم‌ها‌، خودش بداند که کی باید الک را بیاویزد و استراحت کند.

 به تاتر برگردیم‌، ابتدا که به عنوان نمایش و خلاصه‌ای از آن نگاه می‌اندازیم خود را آماده دیدن یک روایت درون‌گرایانه و درگیر کننده می‌کنیم. شاید قابلیت‌های تاتر به عنوان یک اجرای زنده بتواند زیر و بم بحران هویت و  تغییر شخصیت یک دکتر قدیمی در یک کشور کوچک اروپایی را برای ما روشن سازد و به لایه‌های عمیق شناخت روان انسان‌ها ببرد یا چالشی جدی را در ذهن ببینده ایجاد کند. اجرا با یک ریتم تند و کلیشه‌ای دویدن همه بازی‌گران و عوامل صحنه جلو و در بین تماشاگران و پرسیدن از آن‌ها که «شما آقای اشمیت را می‌شناسید» شروع می‌شود‌. در ادامه زن و مردی در خانه‌ای هستند که فکر می‌کنند متعلق به آن‌ها نیست و حضور پلیس و یک روان‌پزشک روشن می‌سازد که  در اصل مرد داستان که یک پزشک متخصص پوست در کشور لوگزامبورگ است دچار بحران هویت است و فکر می‌کند که پزشک دیگری است در فرانسه که متخصص چشم است و به اشتباه و به علتی نامعلوم در این خانه گیر افتاده است‌. همسر و فرزند و پلیس و دکتر روان‌پزشک مشترکن در یک بازی سعی می‌کنند که برای او مشخص کنند که اشتباه می‌کند و می‌کوشند او را متوجه هویت واقعی‌اش نمایند.

ریتم تند نمایش و طنز بیش از حد آن سطح نمایش را در حد نمایش‌های شاد و به قول معروف «فان» (fun) که در هر دقیقه یک خنده از تماشاگر می‌گیرد، نگه می‌دارد و به هیچ عنوان نمی‌تواند تماشاگر را درگیر موضوع چالش‌برانگیز اصلی نماید و در انتها که شخصیت اصلی داستان به خاطر بحران هویتش دست به خودکشی می‌زند فضا بسیار غیر‌منطقی و خنده‌دار به نظر میاید. حتا بازی‌های روان‌شناسانه‌ای که روان‌پزشک برای به خود آوردن مرد اجرا می‌کند با اجرای فوق طنز بازی‌گران تبدیل به مضحکه‌ای برای بیش‌تر خندیدن تماشاگر می‌شود . انگارنه بازی‌گر و نه کارگردان هیچ‌کدام نفهمیده‌اند که هدف اصلی نمایش‌نامه چیست و احتمالن به بهانه به‌دست آوردن گیشه و یا عدم توانایی در خلق موقعیت‌های درون‌گرایانه به سمت کار ساده و دم دست‌تری رفته‌اند تا جماعتی را حداقل برای یک ساعت و نیم خندانده باشند.

یک اجرای تاتر به‌دنبال یک هدف اصلی است که بنابر آن تاثیری نهایی که نویسنده یا کارگردان مدنظر دارد به تماشاگر منتقل می‌شود، ممکن است در یک بخش از اجرای نمایش، تماشاگر بخندد یا گریه کند و یا به فکر فرو رود ولی نکته اساسی این است که آیا در پایان، آن اتفاق ویژه و آن تاثیر خاص به وی منتقل شده است؟ همه عوامل این نمایش در یک دوراهی سرگردانند: آیا دارند نمایشی را به بیننده نشان می‌دهند که جدی است یا طنز؟ بعضی از بازی‌گران سعی می‌کنند ریتم نمایش را نگه دارند تا تماشاگر بتواند به فضای حاکم بر نمایش‌نامه و دیالوگ‌ها توجه بیش‌تری نشان دهد ولی هم خودشان در ایجاد آن فضا ناتوانند و هم بازی‌گرانی که از طرف کارگردان حکم تام گرفته‌اند تا بداهه و غیر‌بداهه فقط فضا را کمیک کنند، نمی‌گذارند احدی توجه‌اش به جای دیگری جلب شود. حضوری از کارگردان را در هیچ‌جا حس نمی‌کنیم‌. گویی استاد مطمئن است سابقه درخشان بازی‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش خود‌به‌خود عوامل نمایش و ریتم را در خط نگه می‌دارد‌. شاید بیش‌تر به فکر این است که در انتها چند بار باید دست همه بازی‌گران را بگیرد و رورانس اجرا کند تا تماشاگران ایستاده برای مدتی مدید به سابقه یک عمر فعالیت هنری‌اش کف بزنند.

قدیمی‌ها می‌گفتند دود از کنده بلند می‌شود و شاخه‌ها و ساقه‌های جوان‌تر اگر آتش هم بگیرند دود نمی‌کنند‌. نمی‌دانم این مثال در مورد کدام شغل و فعالیت صدق می‌کند ولی شرایط نشان می‌دهد که حداقل در حوزه هنر و نمایش، اساتید و قدیمی‌ترها باید اعتماد به نفس ناشی از تشویق‌ها و تکریم‌ها و چهره ماندگار شدن را کنترل کنند و بیش‌تر به سمت نهادینه کردن تئوری و سبک فعالیت خود بروند.


 


خبر / رادیو کوچه

علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه، 7 اوت، با تاکید برضرورت تدوین لایحه جامع انتخابات، گفت: «به طورکلی تدوین چنین قانونی برای کشور کار لازمی است، از این جهت که برگزار کننده انتخابات نباید صرفن دولت باشد.»

به گزارش خبرآنلاین، عضو فراکسیون اصول‌گرایان تدوین قانون جامع انتخابات را برای کشور لازم دانست و اعلام کرد: «برگزارکننده انتخابات نباید صرفن دولت باشد، در واقع کل نظام و قوای سه‌گانه باید برگزارکننده انتخابات باشند.»

وی ادامه داد: «برهمین اساس معتقدم که باید یک ترتیبی داده شود که هیت‌ برگزارکننده انتخابات تنها دولت نباشد، البته دولت مجری است ولی آن هیت تصمیم‌گیرنده باید مرکب از نمایندگان کل نظام باشد.»

مطهری درباره نحوه اجرای چنین تغییری در قانون انتخابات کشور،‌ اظهار کرد: «درهرحال باید چنین کاری انجام بگیرد و اگر این موارد در لایحه جامع انتخابات وجود نداشته باشد به هر حال باید راه حلی پیدا کرد که این تغییرات صورت گیرد.»

وی با اشاره به تاخیر دولت در ارسال لایحه جامع انتخابات به مجلس، گفت: «حتا اگر دولت هم  این لایحه را به مجلس ندهد می‌شود به صورت طرح آن را به مجلس ارایه کرد.»

مصطفی پورمحمدی در زمان مسوولیت خود بر وزارت کشور در ابتدای دولت نهم از تهیه لایحه جامع انتخابات خبر داد که این لایحه از آن زمان تاکنون با وجود وعده‌های متعدد مسوولان وزارت کشور هنوز به مجلس شورای اسلامی ارایه نشده است.

این در حالی است که هفته پیش عباسعلی کدخدایی سخن‌گوی شورای نگهبان ضمن انتقاد از عدم تصویب قانون جامع انتخابات گفته است: «انتظار ما این بود که با تصویب قانون جامع انتخابات، دیگر شاهد تداوم برخی از مشکلات موجود در روند برگزاری انتخابات نباشیم.»

 بیشتر بخوانید:

«اعلام شرایط شورای راه سبز امید برای شرکت در انتخابات»


 


یک‌شنبه 16 مرداد 90 / 7 اوت 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

دایره شکسته- «غوطه‌ور میان دود و آتش»- مه‌شب تاجیک

بخش اول خبر‌ها

نقد تاتر «آقای اشمیت کیه»- «وقتی که دود از کنده بلند نمی‌شود»- علی انجیدنی

مجله خبری کابل- آرین

روز‌نگاشت- «دانش‌نامه‌ای با یازده میلیون مقاله»- محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

پس‌ نشینی تند- «تا خرد چه گوید و وجدان چه فرماید»- اکبر ترشیزاد

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

نیروهای مخالف معمر قذافی، با تشدید حملات خود علیه نیروهای وفادار به حاکم لیبی، به پیش‌روی‌های خود در غرب آن کشور ادامه می‌دهند. صدها تن از این نیروها موفق شده‌اند شهر استراتژیک «بیر غانم» را به تصرف خود درآورند.

به گزارش الجزیره، نبرد شدید بر سر تصرف این شهر روز شنبه به پایان رسید و مخالفان قذافی در حال پاک‌سازی منطقه و آماده‌سازی نیروها برای حرکت به سمت پایتخت و تصرف شهر «زاویه» هستند.

در همین حال محمد زواوی، سخن‌گوی مخالفان، گفته است که در شرق این جبهه، شهر بریقه از سه طرف در محاصره‌ی نیروهای مخالف حکومت معمر قذافی است.

بیشتر بخوانید:

«خبرهای ضدونقیض در مورد کشته‌شدن فرزند رهبر لیبی»


 


اجرا: فرید صلواتی
شعر: اخوان ثالت
موسیقی: هومن همامی

 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

هفتم آگوست برابر با زادروز «جیمی دنال ولز»  موسس و رییس بنیاد «ویکی‌مدیا» است، که «ویکی پدیا» و «ویکی خبر» جزیی از آن هستند. ویکی‌مدیا شرکت غیرانتفاعی‌ای است که مجری پروژه ویکی‌پدیا و تعدادی دیگر از پروژه‌های ویکی است. ویکی‌پدیا خود به تنهایی دانش‌نامه‌ای که بیش از یازده میلیون مقاله به ۲۶۵ زبان جهان دارد و بیش از ۲۷۵ میلیون نفر در ماه برای دست‌رسی به اطلاعات رایگانش به آن مراجعه می‌کنند.

«جیمی دنال ولز» (Jimmy Donal Wales) معروف به «جیمبو ولز» در هفتم آگوست سال 1966 در  «هانتسویل آلاباما» به دنیا آمد. پدرش که هم‌اکنون بازنشسته‌است، در سنین نوجوانی او، مدیر یک خواربار فروشی بود و مادرش و مادربزرگش، یک مدرسه خصوصی یک اتاقه را اداره می‌کردند که جیمبو هم در همان مدرسه تحصیل کرد که چهار نفر دیگر در مقطع تحصیلی او بودند.

ولز بعد از هشت کلاس درس خواندن، به مدرسه پیش‌دانش‌گاهی «راندولف» که یکی از اولین پذیرنده‌های آزمایش‌گاه‌های رایانه‌ای و تکنولوژی‌های دیگر برای استفاده مستقیم دانش‌آموزان بود، رفت. ولز خود می‌گوید: هزینه این مدرسه پیش‌دانش‌گاهی برای خانواده‌ام زیاد بود ولی از آن‌جا که خانواده‌ام اعتقاد زیادی به اهمیت تحصیل داشتند، هزینه را تامین می‌کردند.

جیمبو ولز پس از گرفتن مدرک کارشناسی خود، کارشناسی ارشد را نیز از «دانش‌گاه آلباما» دریافت کرد و سپس او به مطالعه درس‌هایی در زمینه دکترای امور مالی در دانش‌گاه آلباما و ایندیانا پرداخت.

از ولز نقل شده که، در سال ۲۰۰۴، در حدود ۵۰۰هزار دلار برای ایجاد و گرداندن پروژه‌های ویکی‌اش هزینه کرده‌ است. در انتهای افزایش سرمایه بنیاد تا فوریه ۲۰۰۵، بنیاد ویکی‌مدیا که ویکی‌پدیا و ویکی خبر جزیی از آن هستند، به طور کامل با کمک‌های مالی بدون عوض گردانده می‌شد. ولز با گذشت زمان هرچه بیش‌تر درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی و صحبت در مورد پروژه‌های بنیاد ‌شد.

برای این هدف او سفرهای زیادی برای سمینارهای مختلف و کارهای ویکی‌مدیا  با بودجه سفرهای بنیاد که در سال 2005 بیست‌و‌پنج هزار دلار ذکر شده، انجام داد. ولز به‌طور مستمر به عنوان سخن‌ران در برنامه‌های مختلف حضور داشته ‌است و اما بعد از شهرت یافتن از طریق ویکی‌پدیا، او پروژه جدیدی را تحت عنوان «ویکیا» شروع کرد.

 جیمبو ولز چهل و پنج ساله اکنون رییس بنیاد «ویکی‌مدیا» است که «ویکی پدیا» و «ویکی خبر» نیز جزیی از آن هستند. ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای است که بیش از یازده میلیون مقاله به ۲۶۵ زبان جهان دارد و بیش از ۲۷۵ میلیون نفر در ماه برای دست‌رسی به اطلاعات رایگانش به آن مراجعه می‌کنند. پروژه‌ای با این شعار: «دنیایی را تصور کنید که در آن تک‌تک افراد زمین به تمامی دانش بشری دست‌رسی داشته باشند. این هدف ماست.»

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

اخبار جهانی


 


خبر / رادیو کوچه

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، بعدازظهر شنبه، 6 اوت، در دیدار با سفرای کشورهای خارجی در دمشق با تاکید بر ادامه اصلاحات در این کشور گفت که انتخابات پارلمانی پیش از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار خواهد شد.

این اصلاحات، همان اصلاحات اعلام شده از سوی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، المعلم اظهار داشت که انتخابات یک نقطه عطف است و پس از آن پارلمان خود در خصوص بازنگری قوانین تصمیم خواهد گرفت.

در روزهای گذشته بشار اسد در دو بخش‌نامه، قوانین جدید انتخابات و احزاب را ابلاغ کرد. برپایه بخشنامه قانون انتخابات، برگزاری انتخابات بر عهده کمیسیون مستقل قضایی گذاشته شده است. در قانون قبلی وزارت کشور برگزار کننده انتخابات بود. در قانون جدید احزاب، به سوری‌ها اجازه تشکیل احزاب داده شده است.

معترضان سوری می‌گویند که این دو بخش‌نامه دیر هنگام صادر شده است. چراکه در جریان سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی و ارتش، بیش از ۲ هزار نفر کشته شده‌اند. مسئله دیگری که معترضان مطرح می‌کنند این است که هم‌چنان در قانون اساسی سوریه حزب بعث به عنوان حزب حاکم معرفی شده است.

المعلم تاکید کرد که مقام‌های سوری هنوز معتقدند که راه حل بحران کنونی «گفت‌و‌گوی ملی است و در غیاب چنین گفت‌و‌گویی به دلیل مخالفت معترضان هنوز به پیش نرفته است و ما هیچ راهی جز پیش روی در مسیر اصلاحات نداریم»

وزیر خارجه سوریه دو قانون جدیدی که بشار اسد صادر کرد را اقدامی جدی در مسیر عملی کردن خواسته‌های مردم سوریه توصیف کرد.

 با این حال معترضان سوری می‌گویند که در سایه برخورد امنیتی با تظاهرات مسالمت‌آمیز نمی‌توان با نظام حاکم به گفت‌و‌گو نشست. آن‌ها آزادی زندانیان سیاسی و پایان سرکوب تظاهرات را به عنوان پیش شرط گفت‌و‌گو عنوان کردند.

این در حالی است که در ادامه یورش ارتش سوریه به شهر حما در چند روز اخیر گزارش شده بسیاری از اهالی از شهر فرار کرده و تنها ۵ در صد از مردم در شهر باقی مانده‌اند. هم‌چنین برق، آب و تلفن در شهر قطع است. شمار کشته‌شدگان، صد‌ها نفر برآورد شده است.

 بیشتر بخوانید:

«بشار اسد باید به عملیات ارتش علیه مخالفان پایان دهد»


 


رادیو کوچه

1356 خورشیدی- 51 روز پس از ورود «ویلیام سولیوان» با سمت سفیر آمریکا به تهران، اعلام 11 برابر شدن درآمد سرانه ایرانیان و تصویب کمک ده میلیارد دلاری ایران به دولت‌های دیگر، در چنین روزی «امیر‌عباس هویدا» پس از 13 سال نخست وزیری جایش را به «جمشید آموزگار» داد و خود بعدن وزیر دربار شد. هویدا در زمستان 1343 برجای «حسنعلی منصور» که ترور شده بود، نشسته بود.

جمشید آموزگار متولد 1301 (فرزند حبیب‌اله آموزگار)، فارغ‌التحصیل دانش‌گاه «کرنل» آمریکا و دارای دکترای مهندسی، که از سال 1337 (دوران نخست وزیری دکتر اقبال) وارد کابینه شده و تا آن زمان سمت‌های مختلف از وزارت کار و بهداری تا کشور و دارایی را برعهده داشت، در سال 1355 دبیر کل حزب دولتی رستاخیز شده بود. وی پس از یک سال صدارت، به علت عدم موفقیت در کنترل نهضت اسلامی به رهبری آیت‌اله خمینی و گسترش انقلاب به سراسر کشور در چهارم شهریور 1357 از مقام خود استعفا داد.

1911 میلادی- «نیکلاس ری» (Nicholas Ray) کارگردان آمریکایی متولد شد. او بیش‌تر به‌خاطر فیلم «شورش بی‌دلیل» شناخته شده ‌است.

نیکلاس ری با نگارش و کارگردانی برنامه‌های رادیویی فعالیت هنری را آغاز کرد. از سال ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶ در چند فیلم دست‌یار کارگردان بود. پس از ساخت چند فیلم بلند از سال ۱۹۴۸، در سال ۱۹۵۲ فیلم «ماکائو» به کارگردانی «جوزف ون ‌اشترن‌برگ» (Josef von Sternberg) را بدون ذکر نام به پایان رساند. ری در سال ۱۹۵۵ فیلم «شورش بی‌دلیل» را کارگردانی کرد که موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم او بود. «ناتالی وود» (Natalie Wood) و «سال مینئو» (Salvatore Mineo, Jr) بازی‌گران نوجوان، با نقش‌آفرینی در این فیلم، به پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای در حرفه خود دست یافتند.

1957 میلادی- «الیور هاردی» (Oliver Hardy) با نام اصلی «نورول هاردی» (Norvell Hardy) هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا در روزی چون امروز درگذشت. وی هم‌راه «استن لورل» گروه دو نفره تشکیل دادند که به مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند. «سگ خوشبخت» نام فیلم کمدی محصول ۱۹۲۱ سینمای آمریکا است که در این فیلم نخستین بار استن لورل و اولیور هاردی در کنار یک‌دیگر ظاهر شدند.

الیور نورول هاردی هجدهم ژانویه ۱۸۹۲ در جورجیا آمریکا به دنیا آمد. او در دانش‌گاه ایالتی جورجیا در رشته حقوق تحصیل می‌کرد و در بین درس‌هایش در کنسرواتوی موسیقی آتلانتا آواز می‌خواند. تا در سال ۱۹۱۰ با افتتاح یک سالن تاتر در جورجیا به سینما علاقه‌مند شد و سپس با شرکت «لوسین فلوریدا» شروع به کار کرد.

در فیلم‌های اولیه‌اش با نام‌های نورول هاردی، بیب هاردی (لقبش در کودکی )، الیور بیب هاردی و الیور نورول هاردی بازی می‌کرد. شخصیت سینمایی هاردی به قول خودش کمی برآمده از شخصیت واقعی او بود. هاردی از شخصیت خود‌، خلق و خوی جنوبی و ویژگی هیکلش را گرفت. درون شخصیت تنومند او قلبی مهربان قرار داشت.

مشهور است که لورل مغز متفکر آثار بود و هاردی پس از بازی معمولن به سراغ گلف می‌رفت و البته نصف لورل نیز حقوق می‌گرفت، شخصیت‌ها و روابط سینمایی آن دو در خلال ۲۷ فیلم کوتاه بین ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۹ شکل گرفت. بعد از بازی در فیلم سوپ اردک این دو به به‌ترین جفت کمدین تاریخ سینما تبدیل شدند.

1960 میلادی- «ساحل عاج» از فرانسه اعلام استقلال کرد. در نیمه قرن نوزدهم، فرانسه این مناطق را به اشغال خود درآورد و با تصرف مناطق دیگری در این قسمت، آفریقای غربی فرانسه را شکل بخشیدند، ولی در 1891 ساحل عاج در امور داخلی، خودمختاری گرفت بعد از پایان جنگ جهانی دوم، حزب اتحاد دموکراتیک آفریقا تاسیس شد. این حزب سپس اعتراضات و اعتصابات گوناگونی را سازمان‏دهی کرد. سرانجام در چنین روزی، ساحل عاج به استقلال دست یافت و نوع حکومت خود را جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‏گذاری اعلام کرد.

ساحل عاج کشوری است در غرب آفریقا و پایتخت آن «یاموسوکرو»  (Yamoussoukro) است. که البته پیش‌تر پایتخت آن شهر «آبیجان» (Abidjan) بوده‌ است.

2008 میلادی- جنگ در «اوستیای جنوبی» (South Ossetia) یکی از استان‌های خودمختار واقع در جمهوری شوروی سوسیالیستی گرجستان، پس از روزها نبرد سنگین میان نیروهای گرجی و استقلال‌طلبان اوستیای جنوبی، با عملیات غافل‌گیرانه‌ی گرجستان و تصرف «چخینوالی»  (Tskhinvali)، پایتخت اوستیا، آغاز شد. و پس از اعلام آتش‌بس در چنین روزی نیروهای ارتش گرجستان چخینوالی مرکز جمهوری غیررسمی اوستیای جنوبی را تحت تصرف نیروهای خود قرار داد. این عملیات واکنشی نسبت به حملات منتسب به نیروهای جدایی‌خواه اوستیای جنوبی به روستاهای گرجستان بود. در ۸ اوت روسیه در واکنش به این حمله‌ی گرجستان، نیروهای خود را در مرز با اوستیا قرار داد و تانک‌های خود را وارد شهر چخینوالی کرد.

«دمیتری مدودف»، رییس جمهوری وقت روسیه، این اقدام روسیه را در جهت دفاع از شهروندان روسی ساکن اوستیای جنوبی عنوان کرد. «میخاییل ساکاشویلی» (Mikheil Saakashvili) رییس جمهوری گرجستان اعلام کرده‌ است که گرجستان از خود در برابر حملات روسیه دفاع خواهد کرد. روسیه هم‌چنین ناوهای جنگی خود را به بنادر گرجستان در حاشیه دریای سیاه اعزام کرد. و چهار افسر روسی نیز توسط گرجستان دستگیر شدند.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1371 خورشیدی- «فریدون فرخزاد»، خواننده، بازی‌گر و شاعر ایرانی درگذشت.

1941 میلادی- «رابیندرانات تاگور» فیلسوف، نویسنده و شاعر هندی درگذشت.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

راسخون

Iranian history


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید در نشست بین‌المللی بن که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، از افغانستان تنها حکومت افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان که امروز در نشست کمیته زنان مجلس نمایندگان این کشور شرکت کرده بود گفت اگر طالبان تا زمان برگزاری این نشست به روند صلح بپوندند، می‌توانند در این نشست اشتراک کنند.

پیش از این برخی رسانه‌ها از تلاش پاکستان برای شرکت دادن طالبان در این نشست خبر داده بودند و این خبر سبب نگرانی فعالان زن در افغانستان گردید.

فوزیه کوفی رییس کمیسیون زنان مجلس نمایندگان افغانستان خواهان حضور پر رنگ زنان در این نشست شد و گفت، باید 25 درصد اشتراک‌کنندگان نشست بن نمایندگان نهادهای زنان باشد.

در حال که روند گفت‌و‌گو با مخالفان دولت از سوی دولت افغانستان جریان دارد، برخی از نهادهای مدنی و نهادهای زنان از عدم شفافیت آن ابراز نگرانی می‌کنند.

این زنان نگران اند که در این روند حقوق زنان و دست آوردهای سال های گذشته زیرپا شود.

اما جان موسی زی سخن‌گوی وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت، در روند مصالحه و آشتی با مخالفان دولت خطوطی قرمزی وجود دارد و هر مخالف دولت اگر این خطوط را رعایت کند می‌تواند به این روند بپوندند.

آقای موسی زی خطوط قرمز دولت افغانستان برای گفت‌و‌گو با مخالفان دولت را پذیرفتن قانون اساسی افغانستان، حقوق زنان، دست آوردهای ده سال گذشته و آزادی بیان عنوان کرد.

این درحالی‌ست که در زمان حکومت طالبان، زنان حق کار در بیرون از منزل را نداشتند، آزادی بیان و رسانه‌ها وجود نداشت.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) رویترز: ۳۶ شرکت کشتی‌رانی اروپایی از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه ایران شکایت کردند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=16&id=977974

خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد: «36 شرکت کشتی‌رانی اروپایی با ارایه دادخواستی به دادستانی کل اتحادیه اروپا تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را نادرست و غیرقابل توجیه دانستند. در شکایتی که به دادستانی کل اتحادیه اروپا ارسال شده ۳۶ شرکت اروپایی به رهبری شرکت کشتی‌رانی اوشن کاپیتال هامبورگ اعلام کردند در صورت اعمال تحریم‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا بر ضد ایران اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها توقیف خواهد شد. این شرکت‌ها در این شکایت افزودند: این اقدامات از سوی اتحادیه اروپا نادرست و غیرمنطقی است و هیچ توجیهی ندارد و هیچ یک از هم‌کاری‌های تجاری این شرکت‌ها با ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با برنامه هسته‌ای تهران ارتباط ندارد.»

2) رتبه اعتباری اقتصاد آمریکا پس از یک قرن کاهش یافت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=16&id=977958

با تداوم روند منفی بازارهای مالی آمریکا و اروپا موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اندپور»، یکی از سه موسسه بزرگ اعتبارسنجی بین‌المللی با بعید دانستن توانایی دولت‌مردان آمریکا برای توقف روند افزایشی بدهی ۱۴ تریلیون دلاری و هم‌چنین ابراز تردید به توانایی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای توافق بر سر کاهش جدی بدهی کلان واشنگتن، پس از یک قرن اعتبار مالی دولت آمریکا را یک رتبه کاهش داد، به این ترتیب از این پس احتمال دارد که آمریکا به عنوان بدهکارترین کشور جهان برای پرداخت بدهی بیش از ۱۴ هزار میلیارد دلاری خود بهره بیش‌تری بپردازد.

کیهان

1) اسراییل: ترس از ایران دست آمریکا و سران عرب را بسته است

http://www.kayhannews.ir/900516/2.htm#other201

منابع تحلیلی غربی در گزارش‌های جداگانه‌ای با اشاره به تحولات سوریه اعلام کردند که ترس از واکنش ایران مانع اصلی حماقت آمریکا و اعراب در قبال دولت سوریه است.

سایت رادیو رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی با عنوان «غرب یا شورای امنیت، از بیم واکنش حکومت ایران، در سوریه دخالت نمی کنند» اظهار داشت: «به اعتقاد آگاهان دیپلماتیک، به نظر نمی رسد که شورای امنیت یا آمریکا به عملیات نظامی در سوریه دست بزنند زیرا از آن بیم دارند که حکومت اسلامی ایران برای دفاع از حکومت اسد در خلیج فارس یا عراق به واکنش دست بزند و افکار جهانی را متوجه این دو نقطه کند.»

2) رییس جمهوری سومالی از آزادی کامل پایتخت خبر داد

http://www.kayhannews.ir/900516/16.htm#other1610

به گزارش خبرگزاری مهر، «شریف شیخ احمد» به خبرنگاران گفت: «موگادیشو کاملا از دست شورشیان الشباب آزاد شده است.» وی افزود: «پایتخت آزاد شد و به زودی بقیه کشور نیز آزاد خواهد شد.»

جام جم 

1) سو‌قصد ناکام به جان وزیر کشور عربستان

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100850764101

به گزارش ایسنا، فرد مسلح ناشناسی که با قصد ترور «نایف بن عبدالعزیز»، وزیر کشور عربستان خود را تا نزدیکی کاخ این شاه‌زاده عربستانی در استان جده، واقع در غرب عربستان رسانده بود، در پی تیراندازی نیروهای امنیتی مستقر در منطقه، کشته شد و به این ترتیب تلاش برای ترور وزیر کشور عربستان ناکام ماند.

2) کدخدایی: مغایرت رفتار با قوانین موجب رد صلاحیت می‌شود

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100850778456

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس‌علی کدخدایی در نشست خبری دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نگرانی شماری از چهره‌های انقلابی از ورود برخی افراد وابسته به جریان انحرافی و فتنه به انتخابات گفت: «تدابیر شورا همان اختیارات قانونی است و ما براساس قانون، رفتار افراد را با قوانین موجود تطبیق می‌دهیم و اگر مغایرتی باشد صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود و اگر مغایرتی نباشد می‌توانند وارد گردونه انتخابات شوند.»

آفرینش

1) وزیر امور خارجه: امیدواریم محاکمه ‌‌متهمان آمریکایی به آزادی‌شان منجر شود

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=86778

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد، محاکمه دو متهم آمریکایی که به جرم ورود غیرقانونی به کشور بازداشت شده اند، به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آن‌ها را به هم‌راه داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران هم‌چنین با اشاره به وضعیت اتباع ایرانی بازداشتی در آمریکا از جمله شهرزاد میرقلی‌خان گفت: «از کانال‌های مختلف در حال پی‌گیری این موضوع هستیم و نسبت به حل موضوع امید فراوانی وجود دارد.» صالحی افزود: «خانواده خانم میرقلی‌خان هم اکنون در آمریکا هستند تا با عزیزشان ملاقات کنند.»

2) یارانه پردرآمدها حذف نمی‌شود

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=86795

سیدشمس الدین حسینی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که فعلن برنامه‌ای برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نداریم، گفت: «در ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.» وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که البته اختصاص یارانه‌ها باید متناسب با وضعیت درآمدی افراد باشد، تصریح کرد: «ستاد هدف‌مند کردن یارانه‌ها در دولت تصمیم خاصی در این مورد اتخاذ نکرده است.»

رسالت

1) اذعان صندوق بین‌المللی پول به آینده مثبت اقتصادی ایران

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=71076

به گزارش ایرنا از پای‌گاه اطلاع‌رسانی صندوق بین‌المللی پول، هیت اجرایی این صندوق در بند چهارم از گزارش خود مختص اقتصاد ایران‌، بهبود اقتصادی، کاهش نرخ تورم، و رشد اقتصاد داخلی و مالی ایران را در سال 2010 تا 2011 تحسین کرد.

آن‌ها هم‌چنین خاطرنشان کردند که چشم‌‌انداز میان مدت اقتصاد ایران به دلیل افزایش قیمت نفت و بالارفتن کارآیی در عرصه ملی به دلیل اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها مثبت خواهد بود.

2) گزارش وزارت کشاورزی آمریکا: 46 میلیون آمریکایی در انتظار کمک‌های غذایی دولت هستند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=71041

وزارت کشاورزی آمریکا گزارش داد چهل و شش میلیون آمریکایی با کمک‌های غذایی دولتی به حیات خود ادامه می‌دهند. به گزارش واحد مرکزی خبر‌، پای‌گاه اینترنتی روزنامه لوموند فرانسه نوشت: «وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد‌، حدود چهل و شش میلیون نفر و به عبارت دیگر پانزده درصد مردم آمریکا در آوریل سال دو هزار و یازده با بن‌های غذایی به حیات خود ادامه داده‌اند. این رقم بی‌سابقه در مقایسه با رقم مربوط به دوره زمانی مه دو هزار و ده تا آوریل دو هزار و یازده، دو و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد.»

دنیای اقتصاد

1) ویلاهای فشم و لواسان تخریب می‌شوند

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=264533

استان‌دار تهران از تخریب ویلاهای میلیاردی در مناطق فشم و لواسان با حکم قضایی خبر داد و گفت: «ویلاهایی که در محدوده‌های غیرمجاز این دو منطقه ساخته شده‌اند چه دارای پروانه ساختمانی باشند و یا بدون پروانه احداث شده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند.»


 


خبر / رادیو کوچه

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، شام‌گاه شنبه، 6 اوت، در یک تماس تلفنی، از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خواسته است که عملیات ارتش علیه معترضان را متوقف کند.

به گزارش الجزیره، این در حالی‌ است که مخالفان سوری از محاصره شهرهای حمص و دیرالزور توسط تانک‌های ارتش خبر داده‌اند و می‌گویند که بمباران بخش‌هایی از شهر حما هم‌چنان ادامه دارد.

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که بشار اسد طی ماه‌های گذشته از گفت‌وگوی تلفنی با بان‌کی‌مون خودداری می‌کرد و این دو نفر، آخرین بار در ماه مه صحبت کرده بودند.

بنا بر بیانیه دفتر آقای بان، آقای اسد در تماس روز شنبه، به بان‌کی‌مون گفت که شمار زیادی از نیروهای ارتش و امنیتی نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

بر اساس بیانیه دفتر دبیرکل، بان‌کی‌مون کشته‌شدن افراد اعم از شهروندان غیرنظامی و نیروهای دولتی سوریه را محکوم کرده و از رییس جمهوری این کشور خواسته برای این‌که برنامه اصلاحاتش جدی گرفته شود توسل به زور و بازداشت‌های دسته‌جمعی را متوقف کند.

از سویی دیگر کشورهای عضو شورای هم‌کاری خلیج پارس، روز گذشته، «نگرانی شدید و تاسف» خود را از استفاده «خشونت مفرط» توسط نظام سوریه علیه معترضان در این کشور، ابراز کرد. هم‌زمان ایالات متحده آمریکا نیز از شهروندان خود خواست خاک سوریه را ترک کنند.

شورای هم‌کاری خلیج پارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با نگرانی و تاسف شدید نا‌آرامی‌های سوریه و خشونت‌های رو به افزایش در این کشور را که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم انجامیده پی‌گیری می‌کند.»

این بیانیه افزود:‌ «کشورهای شورا تاسف و نگرانی خود را از ادامه خون‌ریزی ابراز و بر پای‌بندی خود به امنیت و ثبات سوریه تاکید می‌کند و خواستار متوقف شدن فوری هر گونه خشونت و اعمال مسلحانه و پایان دادن به خون‌ریزی‌ها و اجرای اصلاحات فوری و ضروری شدند.»

این اولین بیاینه شورای هم‌کاری خلیج پارس پس از آغاز نا آرامی‌ها در سوریه است.

از سوی دیگر شام‌گاه جمعه صدها کویتی با راه‌اندازی تظاهراتی سفارت سوریه در کویت را محاصره کرده و خواستار اخراج سفیر سوریه از کشورشان شدند.

پلیس کویت نیز برای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی تظاهر کنندگان به سفارت سفارت‌خانه، آن را محاصره کردند.

شماری از نمایندگان پارلمان کویت نیز با تظاهر‌کنندگان هم‌کاری کردند. پس از این تظاهرات همایشی برگزار شد و شماری از نمایندگان پارلمان کویت در سخنانی خواستار اخراج سفیر کویت و فراخواندن سفیر کویت از دمشق شدند.

27 تن از نمایندگان پارلمان کویت نیز با امضای نامه‌ای از به وزارت خارجه کویت تا سه‌شنبه مهلت دادند تا سفیر سوریه را اخراج کند و سفیر کویت را از دمشق فرا بخواند.

وزارت امور خارجه کویت نیز از اتباع خود در سوریه خواست هر چه زودتر و تا زمان فراهم بودن وسایل انتقال، از سوریه خارج شوند.

هم‌چنین در پی کشته شدن تعدادی از سوری‌ها در اولین جمعه ماه رمضان‌، کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان اعلام کردند طرح مجازات بیش‌تری علیه حکومت سوریه را بررسی می‌کنند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دست‌کم 58 تن از تظاهر‌کنندگان سوری در جریان اعتراض‌های اولین جمعه ماه رمضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا شام‌گاه جمعه طی بیانه‌ای از شهروندان آمریکایی مقیم درسوریه خواست تا هرچه زود ترخاک این کشور را ترک کنند.

 بیشتر بخوانید:

«بیش از پانزده کشته در اعتراضات شهرهای سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) و روزنامه‌نگار زندانی، با پایان یافتن مرخصی ۴۸ ساعته خود، روز شنبه، 6 اوت، به زندان بازگشته است.

به گزارش ادوارنیوز، آقای زیدآبادی تحلیل‌گر سیاسی و عضو هیت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بعدازظهر روز گذشته با پایان یافتن مرخصی ۴۸ ساعته خود و عدم تمدید آن از سوی مراجع قضایی به زندان بازگشت.

وی پس از دوسال محرومیت از مرخصی دو روز پیش به مرخصی آمده بود.

دادگاه انقلاب وی را شش سال زندان ،پنج سال تبعید و محرومیت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخن‌رانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم کرد، که دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی را مورد تایید قرار داد.

احمد زیدآبادی، در سال ۱۳۹۰ توسط هیتی متشکل از ۱۲ کارشناس بین‌المللی مستقل رسانه‌ای برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان یونسکو ۲۰۱۱ موسوم به «گیلرمو کانو» شد.

بیشتر بخوانید:

«احمد زیادآبادی، روزنامه‌نگار به مرخصی آمد»


 


خبر / رادیو کوچه

دومین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران شام‌گاه یک‌شنبه، 7 اوت، با برگزاری پنج دیدار آغاز و با 4 مسابقه در روز دوشنبه، 8 اوت به پایان می‌رسد. در حساس‌ترین بازی‌ روز یک‌شنبه، ذوب آهن اصفهان به مصاف تراکتورسازی تبریز خواهد رفت.

به گزارش مهر، روز یک‌شنبه، تیم‌های ملوان بندرانزلی – راه آهن تهران، ذوب آهن اصفهان – تراکتورسازی تبریز، شهرداری تبریز – سایپای البرز، مس سرچشمه – فولاد خوزستان و شاهین بوشهر – پرسپولیس تهران، دیدار خواهند کرد.

روز دوشنبه هم در ادامه هفته دوم صنعت نفت آبادان – فجرسپاسی شیراز، صبای قم – سپاهان اصفهان، نفت تهران – مس کرمان و استقلال تهران – داماش گیلان، به مصاف هم‌ می‌روند.

هم‌اکنون در جدول رده‌بندی در پایان هفته نخست سایپای البرز با تفاضل گل 2+ و صبای قم با تفاضل گل 1+ هر دو با سه امتیاز در مکان اول و دوم قرار دارند و ذوب آهن اصفهان و راه آهن تهران هر دو با یک امتیاز در مکان سوم هستند.

بیشتر بخوانید:

«تیم فوتبال استقلال برابر سپاهان متوقف شد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته