هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزارت ارشاد محکوم شد: ۲ و نیم میلیارد جریمه توقیف فیلم سنتوری

Posted: 10 May 2012 08:26 AM PDT

جـــرس: در پی توقیف طولانی مدت فیلم سینمایی «سنتوری» توسط وزارت ارشاد دولت نهم، دیوان عدالت اداری وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد را به دلیل این توقیف غیر قانونی، به دو و نیم میلیارد جریمه نقدی محکوم کرد.


به گزارش تارنمای «آفاق» در پی توقیف اکران فیلم سینمایی سنتوری در زمان وزارت محمد حسین صفارهرندی، عوامل فیلم سنتوری به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.


برپایه این خبر پس از اعلام خبر رفع توقیف فیلم سنتوری از سوی معاونت سینمایی به نقل از علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد و پیگیری‌های عوامل فیلم دادگاه مربوطه اخیراً خسارت ناشی از توقیف این فیلم، پس از صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد را تایید کرد و این وزارتخانه را مکلف به پرداخت ضرر و زیان ناشی از این توقیف کرد.


گفته می شود که مبلغ ضرر و زیان ناشی از این توقیف ۲ونیم میلیارد برآورد شده است.


محمدحسین صفار هرندی در زمان ریاست خود بر وزارت ارشاد در باره این توقیف به روزنامه جام‌جم گفته بود: "فیلمنامه سنتوری در سال ۸۱ با نامی دیگر به معاونت سینمایی ارائه شد اما به دلیل مشکلاتی که داشت نتوانست مجوز ساخت دریافت کند. اما حالا که فیلم ساخته شده، قابلیت نمایش عمومی ندارد. زیرا «برخی» معتقدند فیلم با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته متفاوت است."؛ "فیلم سنتوری در حال حاضر قابلیت نمایش ندارد و تغییراتی هم که در آن اعمال شده مناسب نبوده است."


گفتنی است، فیلم سنتوری فیلمی ایرانی در ژانر درام و ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۵ خورشیدی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، گوشه ای از مشکلات هنرمندان کشور و جو سانسور را مورد بازتاب قرار داده است.
 

حریق بزرگ در بازار مبل تهران، صدها واحد را دچار آتش سوزی و تخریب کرد

Posted: 10 May 2012 08:26 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، بازار مبل در منطقه یافت آباد تهران امروز پنجشنبه طعمه حریقی گسترده شد.


به گزارش خبرآنلاین، دبیر انجمن صنفی دکوراسیون مبل ایران در مورد آتش‌سوزی در بازار مبل یافت‌آباد گفت: به دلیل تغییر دکوراسیون یکی از فروشگاه‌ها و سهل‌‌انگاری یکی از کارگران، آتش‌سوزی در منطقه یافت‌آباد شروع شد و با توجه به این‌که فروشگاه مذکور در بازار مبل یافت‌آباد است و در بازار مبل مواد آتش‌زا وجود دارد، آتش‌سوزی به سرعت گسترش پیدا کرد.


رامین سمیع‌زاده با تاکید بر این‌که هنوز برای تخمین خسارت وارده زود است، به ایسنا گفت: خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم، اما هنوز نتوانستیم وارد منطقه آتش‌سوزی شویم.


حسن احمدیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران نیز درباره آتش‌سوزی امروز (پنج‌شنبه) بازار مبل یافت‌آباد گفت: آتش‌سوزی در طبقه برترین‌های بازار مبل شماره یک یافت‌آباد شروع شده و به طبقات پایین سرایت کرده است. آتش از طبقه برترین‌ها طبقه‌به‌طبقه پایین می‌آید، امیدوارم آتش‌نشانان بتوانند آتش را مهار کنند، چرا که این روند با توجه به این‌که کالاهای موجود متشکل از مبل، چوب، فوم، پارچه، مواد آتش‌زا و ... است، بسیار خطرناک است.


بر اساس این گزارش، بازار مبل شماره یک یافت‌آباد واقع در نبش خیابان یافت‌آباد که بزرگ‌ترین بازار منطقه است و بیش از سیصد واحد صنفی در آن فعالیت می‌کردند، به‌طور کلی آسیب‌دیده است.

مشاور دولت اصلاحات: حضور هاشمی در نماز جمعه لازم است، مردم به دنبال حرف‌های جدی‌ترهستند

Posted: 10 May 2012 07:51 AM PDT

جـــرس: مشاور رئیس جمهور اصلاحات، ضمن دفاع از بازگشت هاشمی رفسنجانی به تریبون نماز جمعه، تاکید کرد: حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه شرایط را از وضعیت فعلی بهتر می‌کند، چرا که مردم به دنبال حرف‌های جدی‌تری در نماز جمعه هستند.


به گزارش ایلنا، مصطفی درایتی، با بیان اینکه تریبون نماز جمعه متعلق به قشر خاصی نیست، تاکید کرد: هر چه سخنرانان نماز جمعه غیر جناحی‌تر باشند میزان شرکت کنندگان نیز افزایش می‌ابد.


وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون به دلیل انحصار قشر خاصی در تریبون نماز جمعه، برخی شرکت در نماز جمعه را به عنوان یک رفتار سنتی نگاه می‌کنند و توجهی بر اینکه سخنران چه فردی است، ندارند.


درایتی با تاکید بر اینکه نماز جمعه‌ها نباید به یک عادت سنتی تبدیل شود، تصریح کرد: حضور افرادی که بیشتر مورد توجه نظام هستند و از تنوع سلایق بیشتری برخوردارند با اقبال بیشتری از سوی مردم روبرو خواهد شد.


در همین زمینه سامانه خبری- تحلیلی کلمه طی یادداشتی با اشاره به اینکه "سه سال از آخرین نماز جمعه هاشمی رفسنجانی می گذرد، و مشاور رئیس جمهور سابق با دفاع از بازگشت وی به تریبون نماز جمعه، تاکید کرده "حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه شرایط را از وضعیت فعلی بهتر می‌کند، چرا که مردم به دنبال حرف‌های جدی‌تری در نماز جمعه هستند"، نوشت: "هاشمی رفسنجانی ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸ در خطبه های نماز جمعه، با تاکید مکرر به حق مردم و جایگاه آن در قانون اساسی و تقدیر از حضور پرشکوه آنان بر سر صندوقهای رای آرزو کرد” ایکاش همان شرایط تا امروز ادامه می یافت و امروز ما سربلندترین شرایط را و نتیجه انتخابات هم هر چه می خواست باشد. و در دنیا می توانستیم داشته باشیم ولی آنطوری که می خواستیم نشد ."


در این یادداشت با یادآوری اینکه "در نماز جمعه هاشمی که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و عبدالله نوری نیز حضور داشتند، هاشمی شرایط کش ور را بحرانی خواند و پیشنهادات ۵ گانه ای را مطرح کرد"، این پشنهادات را مورد بازخوانی قرار داده و آمده است: "پایبندی همه به قانون: ما باید همه چه نظام حکومت دولت مجلس نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و مردم یعنی معترضان همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. ما اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی ندارد. و باید با قانون مسائل‌مان را حل کنیم و همه قانع باشیم. حالا هرچه شد با این قانون حالا اگر کسانی از بعضی قوانین دل خوشی ندارند باید بعداً سعی کنند که قوانین اصلاح شود و هر وقت که لازم است این اشکالاتی که دیده شده یک‌روزی حل می‌شود ولی بیائیم چارچوب را قانون قرار دهیم و همه آنرا بپذیرند.

فضای بحث برای جلب اعتماد: یک فضایی بوجود بیاوریم که همه اطراف بتوانند آنجا حرفشان را بزنند و هر طرف منطقی و بدون دعوا و بدون مشاجره و منطق حاکم باشد البته عمده اینکار مال صدا و سیماست که باید انجام بدهد که مستمعین زیادتری دارد و سایر رسانه‌ها هم باید اینکار را بکنند و بحث‌ها باید منطقی باشد برادرانه خواهرانه بنشینند با هم حرف بزنند و دلیلش را بگوید و آنهم دلیلش را بگوید و بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند و آخرش هم می‌توان از مردم پرسید و طوری باشد که ما این اعتماد را برگردانیم.

آزادی زندانیان سیاسی: لازم نیست در این شرایط ما افرادی را که به این نامی که الان هست در زندان داشته باشیم. اجازه بدهیم اینها به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند. (تکبیر نمازگزاران) نگذاریم بخاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما ما را سرزنش کنند شماتت کنند به ما بخندند.

دلجویی از آسیب‌دیدگان: آسیب‌دیدگان این حوادثی که اتفاق افتاد باید همدردی و دلجوئی بشود آنهائی که عزا دارند هم به آنها تسلیت بدهیم و هم دل آنها را دوباره با نظام نزدیک کنیم و اینکار شدنی است. کسانیکه وفادار به انقلاب باشند و ببینند که نظام به سراغشان می‌رود آنها زود می‌توانند با دل و جانشان با ما همراهی کنند و اینکار را باید انجام دهیم و از آنان دلجوئی کنیم.

آزادی رسانه‌ها و مطبوعات: بگذاریم رسانه هایمان بالاخره این رسانه‌ها با معیارهای قانونی اجازه گرفته‌اند محدودشان نکنیم و در حد قانون زیرا ملاک و چارچوب قانون است که نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند بیشتر از اجازه قانونی عمل کنند و نه نظام از آنها توقع کند که حق قانونی آنها را ندیده بگیرند و همه با هم بگذاریم یک فضای آرام آزاد انتقادی یا تائیدی هر دوی آن بوجود بیاید.
وی در این خطبه ها خواستار دلجویی از آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات شد و بر لزوم آزادی همه زندانیان تاکید کرد."


گفتنی است پیشنهادات هاشمی رفسنجانی مورد استقبال سیدمحمد خاتمی، مجمع روحانیون مبارز، جبهه مشارکت و گرو ه ها و شخصیت های سیاسی کشور قرار گرفت، اما پس از خطبه های نماز جمعه و سخنانی که وی در مشهد در خصوص حق حاکمیت مردم داشت، انتقادات زیادی از سوی گروه های تند رو، علیه هاشمی رفسنجانی عنوان شد و تا کنون دست های پشت پرده و محفلی ها، مانع حضور هاشمی در نماز جمعه بعنوان خطیب جمعه می شوند.
 

بیانیه تعدادی از سایت های داخل ایران درباره محکومیت کاریکاتوریست اراکی

Posted: 10 May 2012 04:40 AM PDT

جـــرس: در پی انتشار خبر محکومیت یک کاریکاتوریست اراکی به ۲۵ ضربه شلاق ، به دلیل کشیدن کاریکاتوری از نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی ، تعدادی از سایت های خبری داخل ایران با صدور بیانیه مشترکی ، خواستار تجدید نظر در این باره و اصلاح روش های برخورد با رسانه ها شدند.


به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، دراین بیانیه که نسبت به صدور حکم شلاق برای محمود شکرایه (کاریکاتوریست) اعتراض شده، آمده است:

"مطلع شده ایم که چندی پیش ، یک کاریکاتوریست اراکی به دلیل یک اقدام متعارف و معمول رسانه ای ، به تحمل تازیانه محکوم شده است. وقتی خبر را شنیدیم که محکمه ای ، کاریکاتوریست یک رسانه محلی را به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی "مجرم" شناخته و حکم داده که ۲۵ ضربه شلاق به او بزنند ، گمان اصلی مان این بود که یا با شایعه ای مضحک مواجهیم و یا کاریکاتور ترسیمی ، واجد وصف مجرمانه "توهین" - ان هم در حد اعلا - بوده است که باعث شده اولاً یک نماینده با آن همه مشغله کاری ، ره به شکایت برد و ثانیاً دادگاه اراک نیز با بررسی تخصصی کاریکاتور ، آن را مصداق توهین بداند و چنان حکم سنگین و عجیبی را صادر نماید!

با این حال، مشاهده و بررسی کاریکاتور - که نماینده مذکور را در لباس ورزشی نشان می دهد- حاکی از آن است که کوچکترین بی حرمتی و توهینی در آن مستتر نبوده و معلوم نیست محکمه اراک ، بر چه اساسی چنین حکم عجیبی را انشاء کرده است؟!

اگر قرار بود که کشیدن کاریکاتور چهره های سیاسی ، ورزشی ،هنری و ... مستوجب شلاق و تعزیر باشد ، می بایست در هر شهری ، شعب متعددی از محاکم به بررسی کاریکاتورها و صدور احکام شلاق برای کاریکاتوریست ها اختصاص می یافت و افرادی مانند مرحوم صابری فومنی و همکارانش در "گل آقا" بارها و بارها به شلاق و حبس و اعدام محکوم می شدند!


این بیانیه می افزاید: واقعاً چگونه است که گاه یک روزنامه نگار را به دلیل نوشتن مطلبی در وبلاگش ، متهم به ریختن آب به آسیاب دشمن می کنند ولی کسی درباره افرادی که در مسندهای مهم با سخنان و کارها و آرایشان ، حیثیت ایران و انقلاب و نظام را لکه دار می کنند ، چیزی نمی گوید و جلودارشان نمی شود؟!


عصرایران - تابناک - اعتدال - مشرق نیوز - انتخاب - قانون آنلاین - آتی نیوز - افکار نیوز - صراط نیوز - عصرخبر - پول نیوز - بازتاب امروز - بی باک - افق نیوز -ایران ویج - جذاب نیوز - ۵۹۸ - همراهان نیوز - زیست نیوز - بولتن نیوز - شفاف – پارسینه سایتهای امضا کننده این بیانیه هستند.
 

باهنر: برای دفاع از نمایندگان از یكی از روزنامه‌های دولتی شكایت می‌كنیم

Posted: 10 May 2012 04:40 AM PDT

جـــرس: یك عضو هیات رییسه‌ مجلس نسبت به درج مطالبی در یكی از روزنامه‌ها در مورد روند تصویب كلیات لایحه بودجه تذكر داد.


به گزارش ایسنا، جهانبخش محبی‌نیا در ابتدای جلسه علنی روز پنج‌شنبه و پیش از شروع بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹١ گفت: بنده قصد بیان تذكر و اخطار را نداشته و اگر جزو نمایندگان منتخب مجلس نهم بودم باز هم تذكر می‌دادم.


وی افزود: برخی روزنامه‌ها بخشی از مذاكرات مجلس را بهانه قرار داده و كم‌لطفی و شاید شیطنت‌هایی كردند كه حقیقتا انسان را یاد دوران استبداد قاجار یا رضا شاه می‌اندازد.


این نماینده اصولگرا بدون اشاره به عقب نشینی مجلس از وظایف قانونی و ملی خود در برابر قانون شکنی ها مدعی شد: "امام خامنه‌ای درباره این‌كه مجلس در راس امور است و نقشه راه كشور را تهیه می‌كند سفارشات زیادی دارند. مجلس تابلوی دموكراسی، مردم‌سالاری، آزادی و حریت است."


محبی‌نیا در ادامه به تیتر یكی از روزنامه‌ها اشاره و ادعا کرد: در این روزنامه این تیتر زده شده است كه تعیین تكلیف كلیات بودجه بدون مشخص شدن سقف درآمدها. البته امیدوارم این موضوع در سایه اشتباه و ندانم‌كاری باشد؛ چون روز گذشته ماده واحده لایحه بودجه ۹١بین نمایندگان توزیع شد، در حالی كه برای بررسی كلیات بودجه نیازی به مشخص بودن سقف درآمدها نبود."


وی افزود: در این رابطه گله‌ای از همكاران به عنوان اعاظم مجلس دارم كه تذكرات آن‌ها دستمایه‌ای برای برخی شده است كه به روند مذاكرات توجه لازم را نكردند.


این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: دردآورتر از این موضوع و مایه مصیبت آن است كه روزنامه‌ای تیتر زده هفتصد میلیون تومان برای هر نماینده و ۵۵ هزار تومان یارانه مردم.

محبی‌نیا در ادامه خطاب به مردم گفت: ای مردم شریف و بزرگ ایران كه مشروطیت و انقلاب كردید و هشت سال در مقابل آمریكا و شوروی استقامت كردید، سوگند می‌خورم كه این تیتر دروغ است.


وی اضافه كرد: البته زیركی آن‌ها این بود كه بودجه عمرانی كشور یعنی مبلغی بالغ بر چهل هزار میلیارد تومان را بر تعداد نمایندگان تقسیم كرده و به این عدد رسیدند.


این نماینده‌ مجلس خطاب به نمایندگان گفت: آیا شما محلی برای مراجعه‌ مردم نیاز ندارید تا آن‌ها دردهایشان را به شما بگویند و شما این دردها را در قالب سیاست‌گذاری‌ها به قانون تبدیل كنید؟ آیا به خودرویی كه از آن برای مهمانان و مراجعه‌كنندگانتان استفاده كنید احتیاجی ندارید؟


این عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس افزود: آیا ما هم نمی‌توانیم از این مغالطه استفاده كنیم كه بودجه‌ عمرانی كل كشور را تقسیم بر تعداد وزرا یا برخی از مسوولان كنیم و به اعداد نجومی برسیم و خدای نكرده این رقم‌ها را به حساب وزرای عزیز و تلاش كرده بگذاریم؟ آیا این به معنای بر باد دادن و به تاراج گذاشتن حیثیت نظام نیست؟
وی افزود: آیا مقام معظم رهبری نفرمودند كه اركان نظام را نشكنید و آبروی نظام را به خاطر مصالح شخصی و جناحی بر باد ندهید؟


محبی‌نیا در پایان گفت: از قوه قضاییه خواستار اقدام قانونی در مقابل این كج‌فهمی‌ها، مغالطه و بردن آبروی نظام هستم و از اعضای هیات رییسه نیز درخواست دارم تا موضوع را به شكل حقوقی پی‌گیری كند.


به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر كه ریاست جلسه را به عهده داشت در پاسخ به این تذكر اظهار كرد: روزنامه‌ای كه چنین تیتری (در مورد حقوق و مزایای نمایندگان) زده روزنامه ایران (ارگان دولت) است، اما بهتر بود اگر می‌خواهند افشاگری هم بكنند حداقل ضرب و تقسیم‌ها را درست انجام می‌دادند.


وی افزود: در روزنامه ایران تیتر زدند كه هفتصد میلیون تومان برای هر نماینده و ۵۵هزار تومان برای مردم. ولی من فكر می‌كنم كه این عددها باید بزرگ‌تر از این مقدار باشد؛ چون قاعدتا اگر بودجه‌ عمرانی با رقم چهل هزار میلیارد تومان در تمامی حوزه‌های انتخابیه تقسیم شود به ازای هر نماینده باید صد میلیارد تومان كار عمرانی انجام شود.


نایب رییس مجلس اضافه كرد: دوستان در این روزنامه اشتباه و رقم هفتصد میلیون تومان را برای مجلس محاسبه كردند. اگر آن‌ها محاسبه درست‌تری انجام می‌دادند باید رقم بیشتر از این برای كارهای عمرانی به هر نماینده در حوزه‌ انتخابیه‌اش اختصاص می‌یافت. البته زحمت كارهای عمرانی را دولت می‌كشد.


باهنر خطاب به ارگان دولت تصریح كرد: حداقل اگر می‌خواهید سیاه‌نمایی هم كنید تلاش كنید مقداری اعداد و ارقام را درست بگویید و در زمینه‌ سیاه‌نمایی، دروغ و خلاف نگویید.


وی ادامه داد: ما از این موضوع تاسف می‌خوریم اما چه كنیم كه كشور درگیر این بی‌انصافی‌ها و مسائل شده است.


در این هنگام برخی از نمایندگان خواستار بیان تذكرات شدند كه باهنر در پاسخ به آن‌ها درخواست كرد از بیان تذكرشان منصرف شوند.


وی تاكید كرد حتما از این تیتر روزنامه به عنوان دفاع از حقوق نمایندگان ملت شكایت می‌شود.

گوشه‌هايي از تاريخ ايران

Posted: 10 May 2012 03:15 AM PDT

لطف‌الله ميثمي
مهندس بازرگان و آيت‌الله طالقاني خم شده بودند و با دستان خود خاكريز دو طرف جوي را جمع مي‌كردند تا مانعي در جريان آب به وجود نيايد

 

بازرگان و بيت‌المال


جشن پنجاهمين سال فارغ‌التحصيلان سال ۱۳۴۰ دانشكده فني تهران در تاريخ سوم اسفند ۱۳۹۰ در سالن شهيد چمران دانشكده برگزار شد. در اين جشن فارغ‌التحصيلان آن سال هر يك به نوبه خود خاطره‌اي از اساتيد و رئيس دانشكده بيان مي‌كردند. مهندس هاشم صباغيان فارغ‌التحصيل سال ۱۳۴۰ از رشته مهندسي راه و ساختمان خاطره‌اي را از زنده‌ياد مهندس مهدي بازرگان به شرح زير بيان كرد كه با كف زدن ممتد فارغ‌التحصيلان و دانشجويان روبه‌رو شد:

 

«من وزير كشور دولت موقت به نخست‌وزيري مهندس بازرگان بودم، يك روز گروه محافظت از وي به من گفتند كه قادر به محافظت از ايشان نيستيم، چرا كه ايشان اصرار دارند كه هر روز وقتي از منزل به دفتر نخست‌وزيري مي‌آيند به پارك دانشجو رفته و ورزش صبحگاهي‌شان را آنجا انجام مي‌دهند. رئيس گروه محافظت استدلالشان اين بود كه چهار طرف پارك باز است و محافظت از ايشان بسيار مشكل است. در پي اين گزارش بود كه از مهندس بازرگان خواهش كرديم در يكي از كاخ‌هاي نزديك نخست‌وزيري منزل گزيند تا با توجه به فعاليت‌هاي گروه فرقان،‌ اين مشكل مرتفع شود. چند روز از اسكان ايشان گذشت كه به من گفتند: هزينه غذا چقدر مي‌شود؟ و پيگير اين مسئله هم بودند، تا اينكه هزينه ميانگين تهيه يك هفته غذا را به ايشان ارائه داديم. چند روز بعد مشاهده كرديم ايشان يك چك هفتاد هزار توماني در وجه بيت‌المال به امضاي خودشان به من دادند. علت را از ايشان جويا شدم،‌ گفتند چون كارمند نخست‌وزيري هستم،‌ غذاي خودم كه هيچ، ولي در اين مدت همسرم هم در اينجا سكونت داشته و غذا خورده است و بايد هزينه غذاي همسرم را بپردازم تا به بيت‌المال لطمه‌اي وارد نشود.«

 

بازرگان و زلزله

زلزله بوئين‌زهرا در سال ۱۳۴۱ جان ده هزار نفر از هموطنان ما را گرفت. مراجع ديني، احزاب سياسي و مؤسسات خيريه هر كدام به بازسازي بخشي از بوئين‌زهرا پرداختند. نهضت‌آزادي‌ايران نيز بازسازي بخش حسين‌آباد بوئين‌زهرا را تقبل كرد كه تفصيل آن در خاطرات اينجانب آمده است. روز تحويل بناهاي بازسازي‌ شده به بازماندگان حسين‌آباد، با دو اتوبوس به آنجا رفتيم. نماز جماعت ظهر به امامت مرحوم آيت‌الله طالقاني برگزار شد و پس از آن گفت‌وشنودهايي با اهالي ده صورت گرفت و سپس مراسم تحويل انجام شد. گفتني است كه در اين مراسم شهيدان حنيف‌نژاد، سعيد محسن و بديع‌زادگان نيز حضور داشتند.


عكاسي از مراسم داوطلبانه بر عهده من بود، چرا كه در كنار تحصيل، اين كار را دوست داشتم. در بازگشت به تهران، من در صندلي دوم اتوبوس نشسته بودم و زنده‌يادان بازرگان و طالقاني در صندلي اول ناگهان ملاحظه كردم كه مهندس بازرگان فرمان ايست به راننده اتوبوس داد و بازرگان و طالقاني با هم پياده شدند و من هم به همراه چند نفر ديگر پياده شديم. داستان اين بود كه اتوبوس از روي آبراه باريكي عبور كرده بود كه آب را از يك طرف جاده به طرف ديگر جاده مي‌برد و روستاييان از اين آب استفاده مي‌كردند.


مهندس بازرگان ملاحظه كرده بود كه اتوبوس با عبور از اين آبراه جريان عبور آب را مختل كرده است. ما شاهد بوديم مهندس بازرگان و آيت‌الله طالقاني خم شده بودند و با دستان خود خاكريز دو طرف جوي را جمع مي‌كردند تا مانعي در جريان آب به وجود نيايد. باديدن اين منظره از خوشحالي اشك شوق به چشمانم آمد و خدا را به خاطر داشتن چنين رهبراني شكر كردم.



 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

مجوز مجلس به بخش خصوصی برای صادرات نفت

Posted: 10 May 2012 03:08 AM PDT

مجلس اجازه فروش ده میلیارد دلار اوراق مشاركت صادر کرد

جـــرس: نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی در جریان بررسی و تصویب بخشی دیگر از لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی اجازه دادند نسبت به واردات و صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی اقدام نموده و روزانه ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ هزار بشکه) از نفت خام کشور را صادر نماید.


یک مقام ارشد نفتی کشور، با اشاره به تحریم های بین المللی، فروش نفت خام توسط بخش خصوصی داخلی را راهی برای دور زدن این تحریم‌ها ذکر کرده است.


به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال جاری، نمایندگان مجلس مصوب کردند که "واردات و فروش فرآورده های نفتی با رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه هر فرآورده با رعایت قوانین و مقررات مربوط، توسط بخش خصوصی مجاز است."


هم‌چنین طبق بند «د» ماده یک، وزارت نفت از طریق شركت دولتی تابعه ذی‌ربط موظف است علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر متر مكعب گاز طبیعی پنجاه ریال به عنوان عوارض از مشتركین دریافت و به خزانه‌داری كل كشور واریز كند.


بر اساس این گزارش، همزمان وزارت نفت مجوز فروش نفت خام توسط بخش خصوصی را صادر کرد.


به گزارش ایسنا، حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پی این موضوع تاکید کرد که بخش خصوصی می‌تواند صادرات روزانه ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ هزار بشکه) از نفت خام صادراتی ایران را انجام دهد. اما وزارت نفت برای فروش نفت خام توسط بخش خصوصی شروطی نیز قرار‌ داده است که داشتن قرار‌داد تامین خوراک یک پالایشگاه خارجی یا قرار‌داد فروش و عدم مذاکره با مشتری ‌های شرکت ملی نفت ایران از جمله این شروط است."


این مقام ارشد نفتی ایران اعلام کرد که فروش نفت کشور توسط بخش خصوصی با نرخ روز و ارز آزاد صورت می ‌گیرد و فروش نفت به پالایشگاه ‌های دو کشور انگلیس و فرانسه از جمله دو شرکت توتال و شل از شروط شرکت ملی نفت ایران برای انجام این کار است. وی فروش نفت خام توسط بخش خصوصی داخلی را راهی برای دور زدن این تحریم‌ها دانست.

مجلس به وزارت نفت اجازه فروش ده میلیارد دلار اوراق مشاركت داد
به گزارش ایسنا، مجلس همچنین به وزارت نفت اجازه فروش اوراق مشاركت تا سقف ده میلیارد دلار را داد.


نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش درآمدی بند «ر» ماده یک این لایحه را تصویب كردند.
طبق این مصوبه به وزارت نفت اجازه داده شد كه اصل و سود اوراق مشاركت ارزی و یا صكوك نفتی با رعایت قوانین و مقررات در سقف ده میلیارد دلار اوراق مذكور را به فروش برساند.


طبق بند «ز» ماده یک بانك مركزی جمهوری اسلامی موظف شده است تا مبلغ ده میلیارد دلار از محل منابع ارزی خود در خارج از كشور را به شركت‌های مذكور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد.

 

کلیات بودجه سال ۱۳۹۱ بدون تعیین سقف مشخص و با رای ۴۰ درصدی نمایندگان مجلس هشتم، روز چهارشنبه در مجلس تصویب شد و نمایندگان بررسی جزئیات این بودجه را در دست دارند.
 

عصر طوفان های دموکراتیک

Posted: 10 May 2012 03:00 AM PDT

مرتضی ملک محمدی

 

آقای علمداری عزیز

با شناختی که از شما پیدا کرده‌ام دریافته‌ام که به موضوع‌ها و سوالهایی که می پردازید نگاه ژرف دارید و به همین علت از جواب ها و یافته‌ها زود راضی نمی شوید . شما در موضوع استقلال و ازادی خوب پیش رفتید و به نظرمن در به صف کردن دیدگاها و ارایش افکاردر این زمینه کمک بسیار کردید. اکنون در باره معیار‌های تعین سیاست ائتلافی جمهوری خواهان سوال هایی را پیش نهاده اید که امید وارم تا انتها پی گیری کنید و جواب‌های تاکنونی دیگر دوستان راضیتان نکرده باشد. البته یک سوال اصلی شما آنجا که از وجود دومعیار و برخورد دوگانه صحبت می کنید روی صحبت تان بدرستی بخشی از جمهوری خواهان است. یعنی آنهایی که ازرابطه با سلطنت بخاطر ماهیت استبدای آن احتراز دارند ولی به آسانی از شعار یا حسین میر حسین جانب داری می کنند ودر تمام دوران موسوم به اصلاحات و همین حالا نیز از اپوزسیون دعوت می کنند که در پشت سر هواداران ولایت فقیه مثل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، حزب مشارکت اسلامی یا رفسنجانی و خاتمی و دیگران سینه بزنند. من مشابهت زیادی میان این سیاست با همان سیاستی می بینم که با خمینی علیه شاه متحد شد وانقلاب اسلامی را پروبال داد. شما بدرستی می پرسید چرا اینها هیج حساسیتی به این همه جنایت‌های سی ساله جمهوری اسلامی ندارند ولی کفاره گناه آن" مرحوم" را امروز می خواهند از پسرش بگیرند. پاسخ من این است که مشترکات ما در نظام‌های ارزشی واکنش‌های احساسی و عقلی ما را تعیین می کند. چنین است که مثلا برای حزب توده و شرکا نظام جمهوری اسلامی درخت پر باری بود که می شد زیر سایه‌اش به پرورش سوسیالیسم پرداخت و برای گروه دیگر جهنمی بود سوزنده.یا مثلا امروز برای یکی هر سخن خاتمی کلامی است نجات بخش برای دیگری اراجیف و لاطالعات.یکی از نامه به ولایت برمی آشوبد دیگری دردلش قند آب می شود. اما من نمی خواهم بیشتراز این روی این جنبه‌ها مکث کنم .در باره سلطنت نکاتی بنظرم میرسد که می خواستم خیلی فشرده با دوستانی مثل شما در میان نهم تا شاید به کار تحلیل‌هایتان بخورد و در تدوین سیاست ائتلافی جمهوری خواهان کمک کند.

۱. سلطنت پهلوی ادامه طبیعی نهاد تایخی سلطنت در ایران نبود. سلطنت پهلوی گسستی از این تاریخ بود. درست است که انقلاب ۵۷ این نهاد کهن را بخاک سپرد ولی مقدمات اجتماعی و مادی آن را خود این نظام برای انقلاب فراهم آورد. بگونه‌ای که اگر انقلاب هم رخ نمی داد این نهاد در راهی که قدم گذاشته بود قهرا رو به اضمحلال می رفت. پهلوی ها برخلاف تاریخ سلطنت در ایران بر بنیاد ایلات و عشایر و اقوام سازمان نیافتند که هیج ، خود این بنیاد‌های مادی را در هم نوردیدند و سلطنت را بر شالوده های جامعه مدرن استوار کردند. یعنی بروکراسی مدرن و طبقات سرمایه دار امروزی

۲ . سلطنت پهلوی یک دیکتاتوری با هدفها و برنامه‌های مدرن بود .برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی آنها از سطح متوسط پیشرفت جامعه و خواست مدرن شدن آن جلو تر بود . به همین علت دولت هرچه بیشتر در این جهت سرعت می گرفت تضاد درونی خود و کل ساختارش با جامعه را تشدید می کرد. انقلاب ۵۷ در بخش عمده اجتماعی و فرهنگی خود مقاومتی بود در برابر این پیشرفت از موضع سنت گرایی .حتا اعتراض اجتماعی به عنصروابستگی نظام به غرب از موضع صرف استقلال طلبانه و برای پیشرفت بیشتر نبود بلکه الوده به ضدیت با لیبرالیسم و فرهنگ غرب بود. فرهنگ مسلط و چیرگی اندیشه های میان مخالفین سلطنت بخوبی ماهیت این مخالفت ها را نشان می دهد . مهمترین مخالفین نظام یعنی اسلام سیاسی خمینیسم در همه ابعاد سیاسی و فرهنگی خود از فرهنگ و نظام مستقرعقب مانده تر بودند و چپ‌ها در بخش عمدشان ازنظر سیاسی بدیل بهتری را در برابر سلطنت نمایندگی نمی کردند. اگر ما چپ‌ها جانب انصاف را از دست ندهیم تشخیص این واقعیت جندان دشوار نیست که حکومت های دست پخت رفقا و همتایان ما در کشور‌های دیگر چندان آبرومندانه تر و انسانی تر از مدل پهلوی‌ها نبود .شما هم حتما چیزهایی از دوستان مهاجر ما در باره بهشت سوسیالیسم شنیده اید .

۳ . پایگاه فکری و نقطه عزیمت مخالفت این دو صف عمده ضد سلطنت آزادی و دموکراسی نبود بلکه سنت گرایی و عدالت جویی بود. سنت و عدالت در جامعه ان روز ایران و البته هنوز هم و هر وقت که فعال شود چنان ملاط منسجمی را می سازد که ابزار های لیبرالیسم و دموکراسی در فروپاشاندنش کارگر نمی افتد یا اصلا از کار میافتد. به همین آخرین بازی بااصطلاح نمایندگان مسخ شده عدالت و لیبرالیسم نگاه کن که در آن چگونه احمدی نژاد خاتمی را از میدان بدر کرد .تازه خاتمی نه لیبرال است نه دموکرات. بلکه باد جهانی دموکراسی کمی از گرده خود را روی این شاخه سنت گرایان ایران پاشیده است.

۴ . سلطنت در صف بندی‌های جهانی انتخاب اصلح تری داشت . مدرنیسم پهلوی از غرب الگویی برای نظام خود برساخته بود و می کوشید اقتدار خود را با امیزه‌ای از ناسیونالیسم ایرانی( غیراسلامی) و مدل غرب استوار سازد. مدل انتخاب دو مخالف اصلی سلطنت در عرصه جهانی ، دنیای اسلام و اردوگاه سوسیالیسم بخش تاریک تر جهان آن روز ما بود و و ما به غلط آن را دروازه‌های ازادی و سوسیالیسم می پنداشتیم.

۵ . ما در عصر طوفان های دموکراتیک بسرمی بریم . باد آزادی خواهی و دموکراسی سالهاست از درو پنجره به درون اتاق‌های ما می وزد و همه گروهبندی‌های اسلامی ، ملی ، چپ و سلطنت طلب و قومی و مذهبی را در نوردیده است. رویکرد به ارزش‌های دموکراتیک دراین میدان پر تلاطم بازی سیاسی ، نمایش یا پلیتیک نیست . حتا دموکرات شدن شاخه‌های افراطی اسلام گرایان طرفدار ولایت فقیه حقیقتی در بر دارد, یعنی دروغین نیست و اصالت دارد . همانطور که رشد ایده‌ها و ارزش‌های دموکراتیک و آزادی خواهان دربخش چپ جنبش اصالت دارد. پس چرا رویکرد بخشهایی از سلطنت طلبان و مشروطه خواهان به ارزشهای دموکراتیک نباید جدی تلقی شود. چطور چپ‌ها و ملی‌ها با تصویب یک سند در یک کنگره دموکرات می شوند و تاریخشان بکلی دگرگون می شود ولی هوا خواهان سلطنت ازاین قواعد تبعیت نمی کنند؟. چطور رفسنجانی و خاتمی طرفدار ولایت فقیه با یک سخنرانی در نماز جمعه به اردوی دموکراسی خواهی می پیوندد ولی داریوش همایون باید دو دهه پوست بیندازد تا بلاخره به طور مشروط به دریافت بلیط ورود به تاتر نمایش دموکراسی ما نایل بیاید؟ با همان متر و میزان هایی که جمهوری خواهان ، چپ ها یا ملیون خود را در چهارچوب نیروهای دموکراتیک و ازادی خواه به سنجش می گذارند چرا نمی توان به سلطنت طلبان هواخواه شاهزاده با رتبه‌ای پایئن تر نمره قبولی داد. تاریخ سیاسی این سه دهه نشان می دهد که پس از چپ ها این سلطنت طلبان یا مشروطه خواهان بودند که خود را در معرض اصلاحات و باز سازی دموکرایتک قرار دادند و در پی آنها ست که نوبت به اسلام گرایان رسیده است. ما نیز داریم مثل غرب صاحب احزاب راست نوانیش و معتقد به بازی دموکراسی می شویم . همانطور که دموکرات مسیحی‌ها یا جمهوری خواهان در کشور‌های دیگر جزئ ساختارهای دموکراتیک هستند و در رتبه پائین تری از سوسیال دموکرات‌ها سبزها یا دموکراتها قرار دارند. مشروطه خواهان ما در هر دو طیف اسلامی و غرب گرای خود به همین راه میروند.

۶ . باز گشت سلطنت در ایران یک توهم تاریخی است . نه ساختار‌های اجتماعی ما و نه ساختار‌های سیاسی و فرهنگی و حزبی ما این بازگشت را ناممکن می سازد. هزارو یک دلیل برای این ناممکن می توان برشمرد. ولی به فرض محال اگر باز گشتی هم ممکن شود ، بازگشتی به نظام پهلوی که می شناسیم نخواهد بود.این ترسی در خدمت محافظه کاری سیاسی است و اپوزسیون را در برابر نظام اسلامی ضعیف تر و بی‌اثرتر می کند. اما احزاب سلطنت طلب محتملا عمری طولانی خواهند داشت و در بازی‌های سیاسی نمی توان نادیده‌شان گرفت . ودر مورد آنها نیز باید مثل هر بازی دیگر ائتلافی اساس محاسبه سود و زیان دموکراسی و رعایت قاعده برد برد در رقابت‌های سیاسی میان احزاب باشد.

دوگانگی معیار در تعین و تدوین سیاست به زیان دموکراسی است و فعالیت هر حزب سیاسی جدی را بی‌معنا می کند. نباید مرعوب استدلاهای محافظه کارانه نسل ترس خورده و تنگ نظر شد که برای امتناع از ائتلاف سیاسی بجای مراجعه به برنامه‌های احزاب به تورق سیاه کاری‌های گذشته یکدیگر مشغولند .

فرایند قوام گرفتن تفکر جمهوری خواهی دموکراتیک یا چپ دموکراتیک نقاد و مستقل وعرض اندام کردن آن در عرصه عمل سیاسی مستلزم ایستادگی بر روی معیارهای دموکراتیک ومقاومت در برابر فشار جریانهایی است که در تعیین سیاست‌ها از معیارها و الویت های شاخه‌های اسلامی / اصلاحی پیروی می کنند.


با ارادت مرتضی ملک محمدی

۲۵آپریل ۲۰۱۲
 

منبع: فیس بوک اتحاد جمهوریخواهان ایران

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

گفتگویِ نوشتاری

Posted: 10 May 2012 03:00 AM PDT

کاظم علمداری وبابک امیرخسروی
گفتگوی نوشتاری میان کاظم علمداری وبابک امیرخسروی دو تن از اعضای اتحاد جمهوریخواهان ایران

  

دوست ارجمندم آقای دکترعلمداری، پس ازعرض سلام!

باآنکه به دلایلی، قویّاً اکراه داشته ودارم که دراین بحث‌ها شرکت بکنم؛ ولی نوشته‌های متعدد شما وسایرعزیزان را که این روزه ها، به ویژه پس ازگردهمآئی یا کنفرانس واشنگتن(دکترمهرداد مشایخی) راخواندم، تذکرچند نکته به نظرم ضروری رسید.

 

۱ ـ دوست ارجمند! اولاً به گمان من، درمیان ما، اختلافی برسرشعار«ایران برایِ همۀ ایرانیان» نیست. زیرارعایت این امر، لااقل برای ماها، ازبدیهیّات وازباورهای پایه‌ای وخلل ناپذیرماست. ازدیدگاه ما: آزادی، اساساً، آزادی دگراندیش است! وگرنه آزادی معنی ندارد. بدیهی است که در ایرانی که من وشمابرای برپائی آن تلاش می ورزیم، وآرزو وخواست ماست؛ همانگونه که شما از قول دکتراهری، مورد تاکید قرارداده اید:«همۀ طرفداران دیکتاتوری پرولتاریا تا طرفداران دیکتاتوری فقها تا سطنت طلبان و دمکراسی خواهان وغیره همه ایرانی هستند وباید ازحق برابر برخوردار باشند». اضافه براین گرایشات سیاسی ذکرشده، تاکید آن لازم است که همۀ باورمندان به ادیان مختلف، ازمسلمان وشیعه گرفته تا بهائی و مسیحی وزرتشتی ونیزبی دینان نیز، ایرانی هستند و می باید ازهمان حقوق وآزادی وبرابری، برخوردار باشند. بنابراین خواهش می کنم نگران این امر نباشید. زیرا همه براین اصل، باورمندیم. پس بهتراست این موضوع راکناربگذاریم.

 

۲ ـ نکتۀ دیگرازمنظرودیدگاه ما، که دراساسنامه نیزبازتاب دارد، این است که اگرفردی ازمیان ما تشخیص بدهد ومفید بشمارد وصلاح بداند؛ نشست وبرخاست وگفتگوی او، بااین ویاآن فرد ویا حضوروشرکت درسمیناروکنفرانس وگردهمآئی هائی که به ابتکاراین وآن تشکیل می شود، اگردرچار چوب کاملاًفردی صورت بگیرد وسوء تفاهمی ایجاد نکند، اصولاً اشکالی ندارد.

 

۳ـ مشگل تنهاهنگامی آغازمی شود ودرخوردرنگ بیشتری است که پاراازاین نشست وبرخاست‌ها و تبادل نظرهافراتربگذاریم ووارد همکاری‌های سیاسی وائتلاف واتحاد سیاسی بشویم. ازآن جمله، همین بحثِ رابطه با طرفداران سلطنت پهلوی است. زیرادرآنجا مرزها وخانواده‌های سیاسی ازهم جدا می شوند؛ بی‌آنکه ضرورتاًبه دشمن یکدیگرمبدل گردند.

هنگامی که من وشما دست به دست هم دادیم واتحاد جمهوری خواهان ایران راپایه گذاری کردیم؛ اولین اقدام ماتدوین یک منشورجمهوری خواهی بود. انگیزۀ مامتحدساختن نیروهای پراکندۀ سیاسی جمهوری خواه بود که هدفشان برقراریِ یک: نظام جـمهوری پارلمانی براساس تفکيک قوای سه گانه وتضمين حقوق وآزادي‌های فردی واجتماعی مندرج دراعلاميه جهانی حقوق بشرورعایت اصل تناوب قدرت و انتخابی بودن سران کشورودولت، که هرگونه ادعای امتيازموروثی، دينی ومسلکی را درامرحکومت بی‌اعتبار می‌سازد!

بباورمن، هنوزهم کارووظیفه اصلی ما متحد ساختن نیروهای سیاسی جمهوری خواهِ باورمند به آزادی ودموکراسی وپایبند به تحولات آرام وتدریجی ومسالمت آمیزاست. این نیروها هنوزپراکنده اند وبرسربرخی مسائل مهّم اختلاف نظردارند. کارووظیفۀ اصلی ما همسو کردن هرچه بیشترنظرها و متحد کردن هرچه گسترده ترکردنِ صفوف جمهوری خواهان است. بنابراین، بهتراست ازهراقدامی که به این وظیفۀ اساسی صدمه واردکند وخط ومرزهارامخدوش سازد، پرهیزنمود.

 

۴ ـ به گونۀ ما، حزب مشروطه خواهان ایران نیزمنشورخود رادارد. منتهی شاه بیت آن، استقرار مجدد خاندان سلطنی سرنگون شدۀ پهلوی است؛ ونامزد مشخص آنهانیزآقای رضاپهلوی می باشد. آقای رضا پهلوی نماد وتجسّم «حزب مشروطه خواهان ایران»، واساساً علّت وجودی آنهاست. این دو، ازهم جدائی ناپذیرند. رضاپهلوی درخارج ازجایگاه نامزد سلطنتی وبریده ازحزب مشروطه خواهان ایران، دربهترین حال، مبدّل به یکی ازمبارزانِ متوسّط سیاسی آزادی خواه خارج از کشورِ ایران می شود، نه بیشتر!

 

بنابراین کاظم جان نمی شود آنگونه که توازدیگران می خواهی باآقای پهلوی برخورد کرد. می گوئی: «بااوبه عنوان انسان مستقلی برخورد کنید وازاوبخواهید که به عنوان انسان مستقل، عاقل وبالغ خود را درعرصه سیاست معرفی کند». این شدنی نیست. زیرااگرچنین کند، نقش اصلیِ وویژۀ سیاسی خودرانفی می کند وموقعیّت اجتماعی- سیاسی خودراازدست می دهد.

 

چنانکه ملاحظه می فرمائی، ما با دوجریان سیاسی متفاوت ومتباین مواجهیم. دریکسوحزب مشروطه خواهان است که هدفش استقرارمجدد سلطنت پهلوی بپادشاهی رضا پهلوی است. ودرسوی دیگرازجمله اتحاد جمهوری خواهان است که برای برقراری نظام جمهوری تلاش می کند که درآن، همۀ ارگان‌های حکومتی، انتخابی است.

درست است که نباید با پیشداوری منفی، حسن نیّت آقای رضاپهلوی وآن گروه سیاسی که تحت نام مشروطه خواهان ایران متشکل شده اند، زیرپرسش برد. این حرف درست است که نباید رضا پهلوی رابخاطراعمال ورفتارپدرایشان محکوم کرد. ولی این واقعیّت تاریخی رانیزنباید ازنظردورداشت که نظام سلطنتی درایران، طّی هزاران سال، استبدادی ودردوره‌های طولانی، حتّی خودکامه بوده است. این موضوع را تودرکتاب پربارِخود(«چراایران عقب ماند و...»)، به روشنی مورد تاکید قرارداده ای. سلسلۀ پهلوی نیزبخشی ازاین تاریخ غم انگیزوبی گمان آخرین آنست.

حالاطرفداران آن نظام، خودرامشروطه خواه می نامند. حال آنکه نماد مشروطه خواهی درآن زمان، دکترمحمد مصدق بود که فریاد می کشید: شاه سلطنت می کند، نه حکومت! نماد حزب مشروطه خواه نیزجبهۀ ملی ونهضت آزادی وحزب ملت ایران بود. این گروهی که امروز، پس ازبرافتادن سلسلۀ پهلوی«مشروطه خواه» شده اند، دردوران پهلوی، مشروطه کش بودند! دیدیم که چه برسرِ آن رادمرد آوردند وچگونه جبهۀ ملی ونهضت آزادی راسرکوب کردند. وبا خلاء سیاسی که پیش آمد، زمینه برای روی کارآمدن وقدرت گرفتن روحانیت طرفدارآیت الله خمینی فراهم آمد.

ما نه خصم این گروه سیاسی هستیم ونه درآروزی نابودی آنها. درمیان آنها انسان‌های فرهیخته کم نیستند. شادروان داریوش همایون ازنمونه‌های درخشان آنست. ولی بااین حال: عیسی به کیش خود، موسی بدین خویش!

 

بباورمن، بهتراست ما دررابطه با این جریانات وشخصیّت ها، بااحتیاط روبروبشویم. کارواقدامی نکنیم که مرزها مخدوش بشود. خشم ما ازگردانندگان جمهوری اسلامی ورفتارواعمال تنفرآنگیزآنها، نباید سبب سازهرائتلافی با هرنیروئی باشد که داعیۀ آنها صرفاً«مبارزه» با جمهوری اسلامی است.

 

ارادتمند بابک امیرخسروی ۲۳/۰۴/۲۰۱۲

 

***



دوست بسیار گرامی، آقای امیرخسروی

اساس سخنان شما کاملا درست و پسندیده است. من نیز بارها گفته ونوشته‌ام که سطنت درایران با دمکراسی مغایر است. هفتاد سال از صد سالی که از انقلاب مشروطه گذشت این امر را ثابت کرد. ولی بیش از آن حکومت مافیایی ولایت فقیه با دمکراسی متضاد است. براین امر نیز باید تکیه کرد. این حکومت نه تنها برای ایران دمکراسی نمی آورد، بلکه سد راه دمکراسی است. سی و سه سال سرکوب خونین آزادی خواهان کافی است که به این امر پی ببریم. تجارب نشان داده است که تنها مبارزات مردم و فشارهای اجتماعی و مدنی می تواند رژیم‌های دیکتاتوری را به عقب براند. مذاکره با دیکتاتورها تنها زمانی کار ساز است که جنبش اجتماعی قوی نیز حضور فعال داشته، حکومت را ترسانده و در آن شکاف ایجاد کرده باشد. درغیر این صورت کسانی که در پی مذاکره باشند به آلت دست دیکتاتورها بدل می شوند تا به جنبش ضربه بزنند.

البته بحث ائتلاف با سلطنت طلبان که شما به آن اشاره کرده اید در میان نبوده و نیست. سخن از گفتگو با رضا پهلوی است. ولی اگرما معتقد به شعار ایران برای همه ایرانیان هستیم باید باهمه ایرانیان گفتگو کنیم واز اینکه حد و مرزی مخدوش شود نهراسیم. همانطور که در یاداشت قبلی‌ام نوشتم گفتگو کم هزینه‌ترین راه برای رفع اختلافات و دست یابی به توافق حول منافع مشترک است. مگراینکه گفته شود ما با سلطنت طلبان منافع مشترکی نداریم. آنگاه یا ما ایرانی نیستیم یا آنها. این اصل در مورد اصلاح طلبان نیز صادق است. زمانی حد ومرز مخدوش می شود که ما گفتگو را تابو کرده باشیم و بخواهیم مچ کسانی که گفتگو کرده باشند را بگیریم. آنچه سبب شد که این بحث به درازا بکشد گیر دادن به موضوع گفتگو کردن و یا نکردن فلان شخص با رضا پهلوی بوده است، نه ائتلاف با سلطنت طلبان. گذشته از رژیم و برخی سلطنت طلبان خشونت گرا، کسانی در میان ما نیز تلاش کردند که نشست واشینگتن را بد نام کنند. انگیزه این افراد ناسالم است.

در ضمن منشور اجا تنها ما را به ائتلاف با سلطنت طلبان منع نمی کند، با کسانی که می خواهند نظام اسلامی را ادامه دهند نیز برخورد مشابه دارد. اصل دوم منشور را با هم بخوانیم.

نظام جـمهوری بر اساس جدايی دين و مسلک از حکومت استوار خواهد بود، بدون آنکه مانع حضور و مشارکت پيروان هيچ مذهب و مسلکی در عرصه سياست باشد. اين جدايی امکان همزيستی دموکراتيک پيروان همه اديان و مذاهب و عقايد را در کنار يکديگر فراهم می‌آورد و دولت را از دخالت در عرصه خصوصی و زندگی شخصی شهروندان باز می‌دارد. http://jomhouri.com/archives/۱۹۸

باتوجه به این اصل ما چگونه دفاع بی‌قید و شرط خود از اصلاح طلبانی که خواهان حفظ ادغام دین در حکومت هستند را توجیه می کنیم؟ در حالیکه منشور اجا به تغییر ساختاری رژیم فقاهتی تآکید دارد.

علی رغم حساسیت برخی برای گفتگو با سلطنت طلبان، کمتر دیده‌ام که در این ایمیل لیست به نوشته‌های نوری زاد و مسعود نقره کار که پرده از جنایات رژیم برمی دارند توجه بشود.

باید تابوی ایدئولوژیک گفتگو با رضا پهلوی را شکست. گفتگو با او به معنای پذیرفتن نظام سلطنت نیست. می تواند برای قانع کردن او به پذیرفتن نظام جمهوری هم باشد.

ارادتمند شما

علمداری

 

***

 

سلام دوست عزیزوارجمندم آقای علمداری!

ازپاسخ تان سپاسگزارم. نکاتی درنوشتۀ شما هست که اهمیّت پرداختن به آنها بسیارمهّم ترازتبادل نظردربارۀ مناسبات باسلطنت طلبان است. ولی بااین حال، چون موضوع اصلی تبادل نظرفعلیِ ما، همین مناسبات است؛ لذا، رویِ چند نکته به اختصار، مکث می کنم. قصدم، چنانکه مرامی شناسید، مجادله ومناقشه نیست؛ بلکه بازترکردن بحث به امید تفاهم بیشتر است. درنگاه دوباره، متوجّه شدم که بناچاربعضی مطالب تکرارشده است. امیدوارم ببخشید.

 

۱ـ دوست ارجمندم! شما بهترازمن می دانید که مردم ایران لااقل از۱۴۰۰ سال به این سو، با دونهاد ریشه دار، که متاسفانه حامل وآورندۀ استبداد وخودکامگی درایران بوده اند، روبروبوده است. درتمام این سده‌های بس دراز، سلطنت ودین همچون زوجی جدائی ناپذیر، ویارویاور، حکومت‌های استبدادی خودکامه رااستمرارداده اند.

چنان دان که شاهی وپیغمبری دوگوهر بُوَد دریک انگشتری!

 

این پدیده به ویژه ازهنگامی که «عصبیّت دینی» با«عصبیّت قومی»اقوام وطوایف مهاجم ترک ومغول وترکمن پیوند خورد، تشدید گردید؛ که درژارگون سیاسی، ازآن بنام «استبدادآسیائی»، سخن می رود.

 

درپی انقلاب بهمن ۵۷، (مستقل ازارزیابی ما دردرست بودن یا نبودن این انقلاب، که بی‌گمان، جای تبادل نظرمستقلی رادارد)؛ به هرحال، آنچه پیش آمد، ازمیان برداشته شدنِ یکی ازاین دونهادِ پایه ایِ استبداد کهنسال ازصحنۀ سیاسی کشوربوده است. نهادی که حتی ۱۴۰۰سال نسبت به عاملِ نهاد دین اسلام، درایران، قدمت بیشتری داشته است. بسته شدن دفترِاین نهاد استبداد پرور وریشه دارِتاریخی را، باید به فال نیک گرفت. بباورمن، کسانی مثل شما ویامن، که درتلاش برایِ استقراردولتی هستیم که در آن، همۀ نهادهای حکومتی می بایست برارادۀ مردم استوارباشد؛ به عبارت دیگرمنشاء همۀ قوابرخاسته ازاراده ملت وناشی ازانتخابات آزاد باشد؛ می باید ازدست زدن به هرگونه اقدام وبرداشتن گامی که ممکن است، حتی به مقدارکم، ببازسازی واحیاء دوبارۀ نظام موروثی پادشاهی یاری رساند؛ نهادی که ملت ایران درتعیین وگزینش آن نقشی نداشته وندارند، پرهیزکنند.

 

بگذریم ازبحثی که درنامۀ پیشین خود مطرح وعرض کردم. جماعتی که امروزدرپوششِ مشروطه خواهان، درپی استقراردوبارۀ خاندان پهلوی اند، درزمان محمدرضا شاه، که به واقع جنبش مشروطه خواهی مطرح بود، عملاًمشروطه کُش بودند. ولی اینک، با مشاهدۀ نظام به غایت استبدادی ولایت فقیه ودرنگ درمخالفت فزایندۀ مردم با حاکمان برسرکار؛ همین مشروطه کشان دیروزی، اینک درپوششِ مشروطه خواه، وارد میدان شده اند. بااین امید که آنچه را که دیروزباخته بودند، شاید دوباره بدست آورند.

 

نکتۀ دیگری که دررویکردمابه جریانات سیاسی ازنوع سلطنت طلبان وسازمان مجاهدین خلق، اهمیّت دارد، این است که آنها خودراآلترناتیوجمهوری اسلامی می پندارند. وتوفیق درآن رافقط درگرو ودر صورت سرنگونی آن، به هرقیمت وبااتکاء به هرنیروی داخلی وخارجی، می دانند. بنابراین ، مشکل بتوان تصورکرد که این جریانات به روند یک پیکارآرام وتدریجی برای گذاربه دموکراسی درایران، واقعاًعلاقمندباشند. زیرادرتغییروتحول آرام ومسالمت آمیز، که قاعدتاً می باید دردرون کشورتکوین بیابد، شانسی برای پیروزیِ اینگونه جریانات سیاسی، وجودندارد.

این راهم ناگفته نگذارم که معضل مناسبات ما با سلطنت طلبان طرفدارخاندان پهلوی؛ درگروِ انتقاد آقای رضاپهلوی ازآباء واجدادش، نیست. اگرایشان چنین کاری بکنند که بباورمن لازم است، اساساًبلند نظری وعلّو طبع خود را، به عنوان مردسیاسی بازتاب خواهد داد. ولی اصل اختلاف را که اشاره کردم، ازمیان برنخواهد داشت.

 

ملاحظه می شود که میان خواست آنهاکه استقراردوبارۀ سلطنت خاندان پهلوی ازهرراه وروشی است؛ باخواست ما، که استقراریک جمهوری مبتنی برآزادی وحقوق بشروجدائی دین ازدولت، باتوسّل به راه وروش آرام ومسالمت آمیزاست، واقعاًوجه مشترکی وجود ندارد تا درجستجوی منافع مشترک باشیم؟ تاآنگونه که شمادرنامه ات خاطرنشان کرده ای: «برای رفع اختلافات ودست یابی به توافق حول منافع مشترک» تلاش بکنیم؟

اگراحتمالاًمنظورتان از«منافع مشترک»، دموکراسی خواهی است؛ درآنصورت، نیروهای واقعی وکار سازاین پیکار، درخارج ازجمهوری خواهانی ازتبارشما وما؛ اساساً دردرون کشورند. بدیهی است که آنها هم باماها تفاوت هاواختلافاتی دارند. بنابراین، آیا بهترنیست که نیروی خودرابرایِ نزدیکی و تفاهم وکاهش تفاوت هابااین نیروی ملیونی بکاربیندازیم وباآنها«برای رفع اختلافات ودست یابی به توافق حول منافع مشترک» تلاش بورزیم؟

 

فکرنمی کنی که درخارج کشورنیز، ارجح تراین باشد که ماهمین نیروی معینی که داریم برای تقویت جبهۀ جمهوری خواهان که پروژۀ سیاسی آنهاگذاربه دموکراسی تمام عیاروبرقراری وتامین واقعیِ آزادی‌های دموکراتیک درکشور، جدائی نهاد دین ازدولت(State)، انتخابی کردن همۀ نهادهای حکومتی است، بکاربیندازیم؟ آیابهترنیست که خانواده‌های سیاسی ازقبیل مجاهدین خلق وسلطنت طلبان طرفداراستقراردوبارۀ خاندان پهلوی ویاطرفداران دیکتاتوری پرولتاریا وتجزیه طلبان«قومی» رابه حال خودبگذاریم؟ ازبه حال خود گذاشتن، منظورم این است که نه بیخودی باآنها بجنگیم ونه درتلاش نزدیکی باچنین نیروهائی، وقت وانرژی خودرا تلف سازیم. کارکم ثمری که ممکن است حتی امکان تفاهم ونزدیکی ما با نیروهای بالقوّۀ آزادیخواه ودموکراسی خواه درون کشوررا، دشوارتروحتّی ناممکن سازد!

 

اگرهرکدام ازاین جریانات سیاسی یاایدئولوژیک، توانستند بااتکاء به نیروی خود، قاطبۀ مردم رابسوی خود جلب کنند، ودریک انتخابات آزاد پیروزشدند؛ دراین صورت، دیگرگناه روی کارآمدن آنها بردوش ما سنگینی نخواهد کرد. آنگونه که نقش، ولومحدودما درروی کارآمدن روحانیّت طرفدارولایت فقیه در انقلاب بهمن، هنوزوهمچنان بروجدان ماسنگینی می کند وآزارمی دهد وقابل بخشش هم نیست.

 

کاظم جان! من مساله‌ای بامشروطه خواهان واقعی وشناخته شده، نداشته وندارم. منتها، همانگونه که دریادداشت پیشین خود نوشتم؛ برایِ من، وبگمانم درحافظۀ تاریخی تک تک ما، نماد مشروطه خواهی درایران، دکترمحمد مصدق وجبهۀ ملی ونهضت آزادی وحزب ملت ایران ونظایرآنها بودند که دررژیم گذشته سرکوب شدند. ولی اینگونه مشروطه خواهان اصیل وواقعی، عموماً پس ازانقلاب بهمن، به صفوف جمهوری خواهان پیوسته اند. تشکّل هائی که امروز، بنام جبهۀ ملی یا نهضت آزادی وحزب ملت ایران، فعالیّت خودراادامه می دهند، همه درشمارجمهوری خواهان اند.

 

تنها دکتربختیار، تا مدت ها، البته اونیزبه شیوۀ خود، همچنان مشروطه خواه باقی مانده بود. درمیان سازمان‌های چپ ایران، من اولیّن کسی بودم که به سراغ اورفتم وباآن رادمرد، مصاحبه کردم که درنشریّۀ راه آزادی چاپ شده است. بخاطراین مصاحبه ورابطۀ ما با دکتربختیارودراعتراض به آن، انشعاب مهمّی درحزب دموکراتیک مردم ایران رخ داد. ولی ما تحمل کردیم وبه راه اتحاد بااو و همفکرانش ادامه دادیم. حتی درجریان گفتگووطراحی جبهۀ مشترکی باایشان وزنده یاد ناخدااحمد مدنی وآقای حسن نزیه بودیم که آدمکشان جمهوری اسلامی ناجوانمردانه اوراازپای درآوردند. وباانتقال دریا دارمدنی به آمریکا وافسردگی عمومی پس ازاین قتل، این طرح عقیم ماند.

 

بنابراین مسالۀ ما بااین جماعتی است که پس ازبرافتادن ژریم پهلوی، تازه به فکرمشروطه خواهی افتاده اند. برای این جماعت که اعتبارسیاسیِ خودرادرپیِ انقلاب بهمن درمیان آزادیخواهان ایران از دست داده اند، برای کسب مشروعیّت، بسیارپراهمیّت است که بازیگران سیاسی معتبرجریان چپ، به آنهانزدیک شوند ودست دوستی بدهند.

 

دوست عزیزم! نبایدازنظردورداشت که سلطنت طلبان طرفدارخاندان پهلوی، درعین حال، اینگونه نزدیکی‌ها وهمکاری هارا، برای جلب حمایت حامیان خارجی خود نیزلازم دارند. من آگاهی دارم که چندسال پیش، مقامات آمریکائی به آقای پهلوی گفته اند که نمی توانند به تنهائی ازاوهمچون آلترناتیو جهموری اسلامی حمایت کنند. برای حمایت موثر، ائتلاف«مشروطه خواهان» باسایرنیروها ضرورت دارد. آمریکائی هاهنوزازکومپلکس کودتای مرداد۱۳۳۲، رنج می برند. ونمی خواهند درافکارعمومی چنین وانمود شود که قصدِ آوردنِ دوبارۀ سلسلۀ پهلوی به سلطنت، رادارند. نمی خواهم بگویم که سلطنت طلبان تنها ویا دلپسند‌ترین گزینش آنها برای جانشینی جهمهوری اسلامی است. ولی بیگمان یکی ازآلترناتیوهای روی میزدولت آمریکا دراین دنیای پرحادثه وپیش بینی نشده است.

 

دوست عزیزترازجانم! چگونه است که شمابااین همه دانش وتجربه، به این مسائل عنایت نمی کنید؟ چراباید انسان فرهیخته وخوشنامی ازتبارکاظم علمداری، اعتباروحیثیّت سیاسی خودراصرفاًبخاطرآزاد منشی وآزاداندیشی اش، برای اعادۀ حیثیّت این جماعت، درخدمت آنها بگذارد وفردا دوباره افسوس بخورد؟

 

آیا شما واقعاً امید دارید که گفتگوونشست وبرخاست شما باآقای رضا پهلوی «می تواند برای قانع کردن اوبه پذیرفتن نظام جمهوری هم باشد»؟ بباورمن چنین امیدی، توهّمی بیش نیست. ازاین گذشته، به نظر من، اساساًچه سودی دارد که دست به چنین کاری زد؟ چنانکه قبلاً گفتم، وزن واعتباروجایگاه سیاسی – اجتماعی اوبدین خاطراست که ایشان شاهزاده پهلوی است. رضاپهلوی جمهوری خواه چیزی فراتراز یکی ازماهانخواهدشد. اگرایشان واقعا معتقدبه آزادی ودموکراسی است، که بعیدهم نیست چنین باشد. زیراعمری درآمریکا واوروپا گذرانده وبا فرهنگ این جوامع آشنا شده وخوگرفته است. اگرفرض را براین بگذاریم که ایشان واقعاً به آزادی ودموکراسی اعتقاد دارد؛ دراین صورت، من اگربجای شما بودم، بجای صرف وقت فراوان به امید جمهوری خواه کردن ناشدنیِ رضا پهلوی، اورا تشویق می کردم که درمیان طیف سلطنت طلبان وخانوادۀ سیاسی خود بماند وطرفداران خویش را، که به هرحال بخشی ازمردم ایرانند وازامکاناتی هم برخوردارند، باارزش‌های آزادی طلبانه ودموکراسی خواهی آشنا کند وببار آورد.

 

دوست عزیزوگرامی‌ام آقای دکترعلمداری! درنامۀ شما مطالب مهم تری دررابطه با نیروهای سیاسی اصلاح طلب درون کشوروپروسۀ گذاربه دموکراسی هست که تبادل نظردربارۀ آنها به نظرمن اساسی تراست. متاسفانه چون وضع مزاجی‌ام مدتهاست که رضایت بخش نیست، وتمام روز، خسته وکوبیده و بی‌حال وحوصله هستم، بیش ازاین نتوانستم. بی‌آنکه اطمینان بدهم، امیدوارم دررابطه باآن مطالب، بتوانم درروزهای آینده چند کلمه‌ای بنویسم.

ارادتمند بابک امیرخسروی ۲۵/۰۴/۲۰۱۲

  

***

 

دوست بسیار عزیزم، آقای امیرخسروی

شما نیمی از پرسش را با دقت کافی شکافته اید. نیمه اصلی آن مانده است که شما به درستی در آخرین پاراگراف نوشته تان به آن اینگونه اشاره کرده اید:

دوست عزیزوگرامی‌ام آقای دکترعلمداری! درنامۀ شما مطالب مهم تری دررابطه با نیروهای سیاسی اصلاح طلب درون کشوروپروسۀ گذاربه دموکراسی هست که تبادل نظردربارۀ آنها به نظرمن اساسی تراست. متاسفانه چون وضع مزاجی‌ام مدتهاست که رضایت بخش نیست، وتمام روز، خسته وکوبیده و بی‌حال وحوصله هستم، بیش ازاین نتوانستم. بی‌آنکه اطمینان بدهم، امیدوارم دررابطه باآن مطالب، بتوانم درروزهای آینده چند کلمه‌ای بنویسم.

تمام بحث من در همین جمله آخر است که شما با درایتی خاص به آن توجه کرده اید، ولی حال وروزتان اجازه نداد به آن بپردازید. نه در برگشت سلطنت. من از این بابت شرمنده‌ام که بار دیگر شما را خطاب قرار می دهم. ایکاش شما وقت و انرژی خود را به این نکته اختصاص می دادید که به درستی نوشته اید "اساسی تر است". آنگاه دوستان دیگر هم متوجه می شدند که اختلاف بر ارزیابی از نظام پادشاهی نیست و آنرا تکرار نمی کردند. قبلا هم نوشتم که بر سر موضوع سلطنت با شما هم نظرم. گذشته از موضوع اساسی که شما فرصت نکردید به آن بپردازید، در این یاداشت اشاره خواهم کرد که چرا گفتگو، از جمله گفتگو با سلطنت طلبان لازم است. به نظر من آقای ملک محمدی بستر نگرش ما نسبت به سلطنت طلبان و اصلاح طلبان را خوب حلاجی کرده اند و کارمن را آسان کرده اند. درعین حال اشاراتی به موضوع خواهم کرد.

نخست اینکه ما با کسان دیگری که با اصول ما بیگانه اند و خواهان برگشت به دوره طلایی امام، یعنی دوره خوف و وحشت اند خواهان گفتگو هستیم، از آنها بی‌قید و شرط دفاغ هم کرده و می کنیم. چرا با رضا پهلوی که این سابقه را هم ندارد گفتگو نکنیم؟ مگرخواست گفتگو با اصلاح طلبان به معنای برگشت به دوره وحشت خمینی و پذیرش نظامی دینی آنها است؟ ما باید معیارمان را یکسان کنیم و دلیل گفتگو را به مسأله خواست ائتلاف با سلطنت طلبان گسترش ندهیم. چون هدف هرگفتگویی ائتلاف نیست. اگر گفتگو با سلطنت طلبان نادرست است، بطور قطع جانبداری از اصلاح طلبان هم نادرست است.

دوم، گفتگو یک ارزش است. گفتگو اصلی ضروری از دمکراسی و فرهنگ دمکراسی سازی است. در فرهنگ سنتی ما گفتگو نه میان فرمانروا و فرمانبر، نه میان والدین و فرزندان، نه میان معلم و دانش آموز، نه میان مقامات دینی و معتقدین و نه میان اقوام وجود نداشته است. اصل بر تحکم بوده است. اینها ویژگی‌های فرهنگ دیکتاتوری است. برای ساختن فرهنگ دمکراسی باید خلاف آن عمل کرد و نظم دیریننه را بهم ریخت.

اما در گفتگو ها، محتوای گفتگو نیز باید روشن باشد. این حد اقلی است که می خواهم به آن اشاره کنم. اگر ایران سرزمین مشترک تمام ایرانیان است باید منافع مشترکی هم میان ساکنین این سرزمین وجود داشته باشد که خارج از اراده این گروه و آن گروه، این نظام و آن نظام برهمگان حاکم است. بطورمثال آیا کردستان به متعلق به کردهاست و یا همه ایرانیان؟ تا به حال حکومت‌ها با اعمال قهر به این پرسش پاسخ داده اند. آیا این شیوه مشکل را حل کرده است؟ نمی توان به دمکراسی معتقد بود ولی با یکی از مکانیسم‌های کسب آن، یعنی گفتگو (کنش و واکنش) میان همه ی رده‌ها وستون‌های اجتماعی (افقی و عمودی) مخالف. ایرانی ها، به ویژه چپ هایی که هنوز پای بند ایدئولوژی هستند به اصل گفتگو به عنوان مکانیسم کنش و واکنش‌های انسانی بی‌توجه اند. زیرا آموزش ساختاربینی مطلق جامعه آنها بر قهر و نابودی و ویران کردن نهادهای حاکم وساخت نهاد‌های نوین استوار بوده است. امروز که از این قهر و خشونت فاصله گرفته اند و خواهان آنند که در دگرگونی‌های اجتماعی و سیاسی، نهاد‌های جامعه دست نخورده باقی بمانند (یکی از ویژگی اصلاحات)، هنوز به مکانیسم بدیل و پرهیز از قهرو خشونت ونا بود سازی نهاد ها، توجه نکرده اند. در یک نگاه گشتالتی می توان جزئیات یک پدیده را با هم منطبق کرد. گفتگو نکردن، بی‌آنکه ما متوجه باشیم، خود ادامه پای بندی به خشونت میان کسانی است که ناچارند با هم در ارتباط باشند. این پدیده را نباید با کرنش به قدرت که برخی گرفتار آنند یکی گرفت. کرنش به قدرت اصول را از بین می برد. در حالیکه گفتگو خود یک ارزش برای حفظ و توافق روی اصول است.

من نوشته‌های آقایان فتحی و سیاووشی را درست می دانم، آنها بر اصول اساسی تکیه کردند. ولی سیاست امروزین اجا با آن دیدگاه‌ها خوانایی ندارد. آن دیدگاه با رفتن دوستان سجا از اجا بیشتر به حاشیه رفت و پیگری نشد و امروز ما هنوز در دام دفاع بی‌قید و شرط ازاصلاح طلبانی هستیم که دنباله روی ما را از خود طالب اند نه مشارکت با ما را. آنها حتی با ما گفتگوهم نمی کنند. زیرا ما نتوانستیم به نیرویی مستقل از آنها بدل شویم وهمواره هویت خود را در جانب داری از آنها تعریف کرده ایم.

دوستان،

آنچه آقای ملک محمدی با زبان بسیار گویا و روشن و منسجم نوشته اند اصل مطلب است. به نظر من بند بند نوشته او قابل تعمق است. نوشته او توضیح تحلیلی بسیاردقیقی است که من را از پاسخ دادن به دوستان دیگربی نیاز می کند. توجه به این نوشته مانع پراکنده شدن بحث و اتلاف وقت می شود. به نظر من این نوشته می تواند اساس یک سیاست پردازی درست را برای جمهوری خواهان مدافع دمکراسی تنظیم کند. آنچه ما می کنیم با ادعای دمکراسی خواهی ما خوانایی ندارد.

ارزیابی ملک محمدی از پدیده سلطنت و روند امروزین آن بسیار واقع گرایانه و فاصله گیری روشن از کلیشه‌های متداول است. اینکه بگوئیم ما با سلطنت مخالفیم آسان است. در همین کلیشه هاست که برخی گرفتار غرب ستیزی و جانب داری از جمهوری اسلامی می شوند. مخالفت با سلطنت طلبان امروزین را نباید بر تاریخ نظام پادشاهی استوار ساخت. مخالفت امروزین با نظام سلطنت در عین حال نیاز به تحلیل درست از وضعیت کنونی سلطنت طلبان در ایران و متحدین جهانی آن دارد.

ملک محمدی به درستی گفته است که رژیم شاه بستر ساز شکل گیری انقلاب بود، ولی این واقعیت نا کامل است اگر نگوئیم که آنچه جای نظام سلطنتی نشست، یعنی جمهوری مخوف ولایت فقیه را شاه نساخت. چه عوامل و نیروهایی در ساخت پروژه استبداد دینی نقش ایفا کردند؟ چپ در نقد خود باید به این پرسش پاسخ بدهد. آیا سیاست امروزین جمهوری خواهان در نفی یا در تداوم نظام جمهوری اسلامی است؟

 

کسانی که از گذشته چپ می آیند هنوز نتوانسته اند پایگاه نظری منسجمی برای خود بسازند. آمریکا ستیزی و مبارزه با امپریالیسم درعمل به جانب داری از جمهوری اسلامی و پروژه‌های آن بدل می شوند. نمونه‌های ناشیانه آن را دراطراف خود ببینید. دیدگاه‌های کج و معوجی که پای در گذشته داشته باشد و با ترس و لرز به آینده سرک کشیده باشد نمی تواند بدیل فکری برای جامعه ایران و نسل جوان پراگماتیست (غیرایدئولوژیک) آن بسازد. چپ برای ساخت یک سکوی قابل اتکای نظری باید بطور کامل و جز به جزگذشته نظری و عملی خود را نقد کند.

اراتمند شما،

علمداری سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

  

 

***

 

دوست عزیزوارجمندم آقای علمداری پس ازعرض سلام!

 

متاسفانه این پروبلماتیک رابطه با سلطنت طلبان هوادارِپادشاهی خاندان پهلوی به این سادگی‌ها دست بردارنیست. بی‌آنکه بخواهم به بحث‌های پیشین برگردم، تنها به تذکراتِ اجمالی دررابطه بانوشتۀ آقای ملک محمدی به شمامی پردازم. زیراموکداً می گوئید: «آقای ملک محمدی بسترنگرش ما نسبت به سلطنت طلبان واصلاح طلبان راخوب حلاجی کرده اند وکارمن را آسان کرده اند».(نوشتۀ آقای ملک محمدی به ضمیمه است). ازنوشتۀ ایشان نکات زیربرای بحث ما درخورِنقد ودرنگ است:

 

«اـ سلطنت پهلوی ادامه طبیعی نهاد تاریخی سلطنت درایران نبود. سلطنت پهلوی گسستی ازاین تاریخ بود.... پهلوی هابرخلاف تاریخ سلطنت درایران بربنیاد ایلات وعشایرواقوام سازمان نیافتند که هیج ، خوداین بنیادهای مادی رادرهم نوردیدند وسلطنت رابرشالوده‌های جامعه مدرن استوارکردند. یعنی بروکراسی مدرن و طبقات سرمایه دارامروزی.

۲ ـ سلطنت پهلوی یک دیکتاتوری با هدفها و برنامه‌های مدرن بود».

 

به نظرمی رسد آقای ملک محمدی، متاسفانه به یک تفاوتِ کلیدی وعمده، که میان سلسلۀ پهلوی با سلاطینِ دوران پیش ازآنها، وجود دارد، عنایت ندارد. وآن، برش تاریخی است که درآن سلسلۀ پهلوی مورد نقد قرارمی گیرد.

نکتۀ اساسی دیگر، که باز، به نظرم به آن بی‌توجّه مانده اند؛ معیارهایِ مابرای داوری به هنگامِ ارزیابی ازجایگاهِ این خاندان است. وگرنه، کسی رضا شاه راباشاه سلطان حسین، وحتّی نادرشاه وشاه عبّاس مقایسه نمی کند. وکسی نیز، اقدامات شایان تحسین رضاشاه درراستای نوسازی کشوررا، زیر پرسش نمی برد.

این نظرِایشان نیزکه می گوید: «پهلوی هابرخلاف تاریخ سلطنت درایران بربنیاد ایلات و عشایرواقوام سازمان نیافتند»، واقعاً درتاریخ سلطنت درایران تازگی نداشت. ونمی شود شاخص این خاندان وویژۀ آنها دانست.

شمابهترازمن بتاریخ دوران اسلامی آشنا هستید. ومی دانید که ازجمله همین نادرشاه که به اواشاره کردم، نیزبااتکاء به«عصبیّت قومی» ویابه گفتۀ ایشان: «بربنیاد ایلات وعشایرواقوام» به قدرت نرسیده بود. اوخود را«فرزند شمشیر»می نامید وواقعاً نیزچنین بود واصل ونسبی نداشت. ویا کریمخان زند نیزبرپایۀ«عصبیّت قومی»، شکل نگرفت. حتّی صفویان نیز«بربنیادایلات وعشایرواقوام» تشکیل نشد. روی کارآمدن آنهابرخاسته از«عصبیّت دینی»، شیعی گری ـ تصوّف بود. قزلباش هاهم که به آنها پیوستند بخاطرِتعصّب شیعی – صوفی گری آنها بود، نه برخاسته ازتبارطایفه‌ای وقومی آنهاباخاوادۀ صفوی. پیوستن آنهاتماماً برخاسته ازدلبستگی وارادت آنها به خانوادۀ شیخ صفی صوفی بود. شاه اسماعیل«مرشدکامل»آنها بود که می پرستیدند. درمیدان‌های جنگ با سینۀ بازمی رزمیدند و«یاشیخ یا شیخ» گویان درراه اوکشته می شدند. شاه عبّاس نیزپس ازقدرت گرفتن به قلع وقمع قزلباشان پرداخت.

 

این رانیزبه مناسبت بحث، ناگفته نگذارم که اگرمن به«نهاد سلطنت»، همچون یکی ازپایه‌های استبداد وخود کامگی درایران اشاره کردم؛ مقصودم این نیست که همۀ شاهان ایران اهریمن بودند وکاری در راستای شکوفائی اقتصادی وفرهنگی ورفاه مردم ایران نکرده اند. به طورمثال، درعهد همین شاه عباس(وتاحدی کریمخان زند) نیزاقدامات گسترده‌ای درجهت شکوفائی اقتصادی ورشد صنایع مانو فاکتوری وبازرگانی جهانی متناسب بازمان خود، صورت گرفت. اعتلای اقتصادی ورفاه مردم درعهد شاه عبّاس، بحدی بود که ناظران تیزبین نظیرژان شاردن فرانسوی وضع دهقانان ایران رابه مراتب مرفّه ترازدهقانان فرانسه ارزیابی کرد اند! می توان حتّی نمونۀ ملکشاه وسلطان سنجرسلجوقی راشاهد آورد. ویاحتی به شاهرخ فرزند تیمورلنگ اشاره کرد. تیمور، آن هیولای وحشی که ازکله هامنارهامی ساخت! ولی مورخین فرزند وجانشین او، شاهرخ شاه رایکی ازبهترین وفرهنگ دوست‌ترین پادشاهان تاریخ ایران می دانند. منظورم ازاین یادآوری فقط این است که اولاً تصوّرنشود که من به سلطنت در ایران، درطول تاریخ بس طولانی آن، تنها نگاه منفی دارم. منظورم تنها، تاکید برتفاوتِ نقش وجایگاهِ «نهادسلطنت» دردودورۀ پیش ازانقلاب مشروطه، با دورۀ پس ازآنست.

 

اززمان غزنویان به بعد، وتاآستانۀ انقلاب مشروطه درایران وشرایط ژئوپولیتیک کشور، معمولاًهمۀ سلسله‌ها به زورشمشیرتشکیل شده وسلطنت مطلقه سیمای عمومی آنها بوده است. لذا شکلِ حکومتی جزسلطنت که آن هم معمولاًاستبدادی ودردوره هائی، خودکامه بوده است، امکان ناپذیربود. دراروپا نیزتا فرارسیدن عصرجدیدِ تمدنِ سرمایه داری، که خاستگاه اقتصادی ـ اجتماعیِ دموکراسی مُدرن است، هرجا دولت متمرکزبه وجود آمد، درشکل سلطنتِ استبدادی ومطلقۀ آن بود.

 

ممکن است بی‌توجّهیِ آقای ملک محمدی به شرایط تاریخی، اجتماعی سیاسیِ پیش وپس ازانقلاب مشروطه، اشکال معرفتی ایشان درداوری دربارۀ سلطنت استبدادیِ پهلوی است. به هرحال، متاسفانه ایشان برای توجیه برقراریِ رابطه باطرفداران سلطنت پهلوی، این خاندان رادرمقایسه باشاهان مطلقۀ پیش ازانقلاب مشروطه قرارمی دهد. حال آنکه می بایست، سلطنت دیکتاتوری پهلوی‌ها رادربرشِ تاریخیِ پس ازانقلابِ مشروطه قرارداد؛ وآنگاه به داوری نشست.

 

انقلاب مشروطه سرآغازدوران نوین درایران، با دوهدفِ برقراریِ حاکمیّت قانون وتاسیس حکومت مشروطه ونوسازی کشوردرراستای استقرارسرمایه داری بود. ازهمان مجلس اوّل تاسیس بانک ملی، ساختمان راه آهن سرتاسری واصلاحات دیگردردستورکاربود ولوایحی نیزازتصویب گذشت. ولی بد بختانه، به دلایل گوناگونِ داخلی ودخالت‌های خارجی ها، پیش نرفت. حکومت قانون واعلام مشرطه، سرآغازِگام نهادن ایران درمسیرآزادی ودموکراسی بود.

رضا شاه، این درخت نونهال آزادی وحکومت مشروطه راکه هدف انقلاب مشروطه

بود، ازریشه برانداخت. نقد من ازسلطنت دیکتاتوریِ پهلوی ازهمینجاست.

زیراخلاف آمدِ عصرِمشروطه بود.

 

ملیّیون ایران ازرضاخان سردارسپه، درهمۀ اقدامات اودرراستایِ سروصورت دادن به ارتش ایران و سرکوب ایلات وطوایف سرکش وتامین امنیّت درکشور، حمایت کردند. هنگامی که اووزیرجنگ بود، درکناراودرهیات دولت قوام السلطنه همکاری داشتند. هنگامی نیزکه سردارسپه بارای مجلس شورای ملّی، دولت تشکیل داد؛ شخصیّت‌های سرشناس ملّی، نظیرسلیمان محسن اسکندری، محمد مصدّق، از وزراوحامیان اوبودند. ولی همین ملیّیون بابه تخت سلطنت نشستن اوبه مخالفت برخاستند. نه بدین جهت که طرفداراحمد شاه قاجاربودند. بل باشناختی که ازرضاخان سردارسپه داشتند، به سلطنت رسیدنِ او را، مرادف با تعطیل مشروطۀ نوپا وضعیف می دیدند. ازمنظرآنها، برآمدن سلطنت دیکتاتوری پهلوی، خلاف آمدِ عصرِپس ازانقلاب مشروطه بود. آنهاصدای چکمه‌های استبداد راباهشیاری سیاسی خود، می شنیدند. لذابه مخالفت باآن برخاستند. نطق دکترمصدق درمجلس چهارم، به هنگام طرح لایحۀ تغییر سلطنت ازقاجاربه پهلوی بازتاب شهامت وهمین دوراندیشی وروشن بینی سیاسی وی است که هنوز در گوش من طنین افکن است:

 

«هم فرمانده کل قوا، هم رئیس دولت، هم شاه! چنین حکومتی را درزنگبارهم نمی توان

سراغ گرفت! اگرمرابه کُشند، تکّه تکّه‌ام کنند، بند ازبندم بگسلند،

من به چنین لایحه ای، رای نمی دهم»!

 

دکترمصدق‌ها حکومت مشروطه می خواستند. اومی گفت وتاپایان عمرخود براین اعتقاد خود وفادار ماند که:شاه سلطنت می کند ونه حکومت! دردادگاه نظامی پس ازسرنگونی‌اش بدست ارتجاع داخلی وقدرت‌های خارجی درمرداد۱۳۳۲، نیزترجیع بند دفاعیاتش همین بود: شاه سلطنت می کند ونه حکومت!

 

اضافه برعامل خلاف آمدِ زمان بودن سلطنت استبدادی درعصرپس ازانقلاب مشروطه، نقد من از سلطنت دیکتاتوریِ پهلوی، ناشی ازمعیارداوری‌های مادربارۀ نیروهای سیاسی دردوران پس ازانقلاب مشروطه است؛ که آزادی ودموکراسی خواهی وحاکمیّت ملت، گوهرآنست. خاندان پهلوی سرکوبگر آزادی، ومسخ کنندۀ دموکراسی بودند. وگرنه کسی منکرآن نیست که رضا شاه، نوسازی کشور (Modernisation)را، که ازخواست‌های پایه‌ای مشروطه خواهان بود، بااراده ودرایت شایان تحسینی، پی ریزی کرد وباموفقیّت، درزمان نسبتاً کوتاه، متحقق ساخت.

 

موضوعِ بُرشِ تاریخی برای داوری، بسیارمهّم است. شاه عباس، به گونۀ قاطبۀ شاهان قرون وسطی، بسیارسفّاک وبی رحم بود وخشنونت بهیمی داشت. ولی مورّخین وصاحبنظران، درعین اشاره به این وحشی گری ها، بیشتر، روی اقدامات اودرجهت آبادانی کشورورفاه مردم تکیه می کنند. زیرادرآن روزگار، همه جا سلطنت مطلقه واغلب خودکامه برسرکاربود. درآن زمان، حتّی دراروپا دموکراسی جا نیفتاده بود.

ولی، هنگامی که ازسلطنت استبدادیِ رضا شاه سخن می گوئیم؛ بُرش تاریخی روی کارآمدن اورا مدّ نظرداریم. ازاین منظراست که گفتم، سلطنت استبدادیِ رضاشاه، خلاف آمدِ زمانِ پس ازانقلاب مشروطه بود. بدون توجّه به زمان، به هنگام داوری دربارۀ رضاشاه ومحمدرضاشاه، بی‌گمان دچار خطای تحلیلی خواهیم شد. امیدوارم آقای ملک محمدی به این موضوع عنایت کند.

 

برای اینکه شما دوست ارجمند، وسایردوستان علاقمند به این گفتگو؛ موضع مراخوب دریافت کنند، در یک جمله می گویم که من رضا شاه رایک ایران دوست ومیهن پرست ویک شخصیّت ممتازملی می دانم. باآنکه ژنرال آیرون ساید مبتکروطراح کودتای حوت۱۲۹۹بود، که بدست سید ضیاء الدین وبااقدام نظامیِ بریگاد قزاق به فرماندهیِ سرهنگ رضاخان سواد کوهی به مرحلۀ اجرادرآمد؛ بااین حال، رضا شاه راعامل انگلیس نمی دام. تفسیرِخودِ اورادراین مورد درست می دانم که گفت: «انگلیس هامرا آوردند، ولی نمی دانستند باکی سروکاردارند»!

من حتّی گرایش اوبه آلمان هیتلری را، که بسیاری ناشی ازدیکتاتورمنشی وگرایشات«فاشیستی»اومی پندارند، ناشی ازملّی گرائی‌اش می دانم. درنزد ملیّیون ایرانی که ازدست استعمارروس وانگلیس مصیبت هاکشیده بودند؛ آلمانی هارا که سابقۀ استعماری درایران نداشتند؛ ودرجنگ ودرگیری باانگلیس وروس بودند؛ دوست خود می شمردند. پیش ازرضاشاه نیز، ملییّون دیگر، ازتبارسلیمان محسن اسکندری، نظام السلطنۀ مآفی، سیدحسن مدرّس و دیگران، به هنگام جنگ جهانی اول، هوادارآلمان هابودند. نظیراین گرایش را درکشورهای جهان سوم دیگر مشاهده می کنیم.

 

این رانیزناگفته نگذارم که من اصولاًمخالفت وعقده وکینه‌ای بانظام مشروطۀ سلطنی به ویژه برای کشورچند قومی همچون ایران که سابقۀ شاهنشاهی چندهزارساله داشته است، ندارم. هم با وضعیّت کشورهای مشروطه نظیرانگلستان وکشورهایِ اسکاندیناوی آشنا هستم وهم جهنّم جمهوری استالینی وصدام حسینی را می شناسم.‌ای کاش ازهمان فردای انقلاب مشروطه، می گذاشتند تاسلطنت مشروطه آرام آرام جابیفتد.‌ای کاش دردهۀ سی، ازدکترمصدق حمایت می کردند تابتواند نظام سلطنت مشروطه را قوام ببخشد.‌ای کاش محمدرضاشاه ازدرایت وواقع نگریِ لازم برخورداربود، وبه موقع وپیش از آنکه طوفان انقلاب همه چیزرادرهم نوردد، وهرسازشی را نا ممکن سازد؛ داوطلبانه جای خودرابه ولیعهد جوان می سپرد؛ تادولتی ازتبارشاپوربختیارامورکشوررا بدست گرفته، باآرامش مشروطه رابر قرارمی کرد، واتقلابی رخ نمی داد.‌ای کاش ماهم ازدرایت وتجربۀ لازم برخورداربودیم ودرتنور انقلاب نمی دمیدیم. درست است که نیروی ما تعیین کننده نبود. ولی لااقل امروز، عذاب وجدان نداشتیم، وازآن رنج نمی بردیم. من انقلاب بهمن را که روحانیّت ولایت فقیهی را روی کارآورد، قانونمند نمی دانم. اگردرایتی درکاربود، چنانکه گفتم، وبه موقع اقدام می شد وتدابیرلازم اتخاذ می گردید، کاربه انقلاب نمی کشید. این گفتۀ آقای ملک محمدی را که می گوید:«درست است که انقلاب ۵۷ این نهاد کهن رابخاک سپرد ولی مقدمات اجتماعی ومادی آن را خود این نظام برای انقلاب فراهم آورد»، درست نمی دانم. منظورایشان کدام«مقدمات اجتماعی ومادی» است که فرآوردۀ آن می بایست انقلاب اسلامی ۵۷ ورژیم مطلقۀ ولایت فقیه باشد؟

 

بادرنظرگرفتن آنچه دربالابیان کردم، ولی آنچه برای امروزمی گویم، عبارت ازاین است: حال که به هرصورت، انقلابی رخ داده وبه نظام سلطنتی چندهزارساله پایان داده شده است، دیگرچه نیازی هست که درراه تجدید حیات آن مشارکت بکنیم. خود آقای ملک محمدی می گوید:«بازگشت سلطنت درایران یک توهّم تاریخی است. نه ساختارهای اجتماعی ما ونه ساختارهای سیاسی وفرهنگی وحزبی مااین بازگشت راناممکن می سازد. هزارویک دلیل برای این ناممکن می توان برشمرد. ولی به فرض محال اگربازگشتی هم ممکن شود، بازگشتی به نظام پهلوی که می شناسیم نخواهد بود». البته ایشان نمی گوید چه خواهد بود. ولی ازفحوای کلام ایشان می توان دریافت که منظورش سلطنت مشروطه است! ولی آیا این امرمسلم است؟

 

اگرچنان باشد که ایشان می گویند: یعنی باهزارویک دلیل، بازگشت خاندان پهلوی راجامعۀ ایران برنمی تابد ونمی پذیرد. دراین صورت، بدیهی است که اگربازگشتی درمیان باشد؛ تحقق آن، بی‌گمان نه ناشی ازتحولات آرام ومسالمت آمیزمبارزاتی مردم ونیروهای سیاسیِ درون کشور؛ بل به احتمال قوی، ناشی ازدخالت برخی دولت‌های مقتدرجهانی؛ آن نیزدرشرایط منطقه‌ای وبین المللی استثنائی و اضطراری امکان پذیرخواهد بود! یعنی به زورتحمیل خواهد شد! دراین صورت، بقاء وتداوم آن نیز تنها با زور واستبداد نظامی ممکن خواهد شد. به عبارت دیگربرقرای دوبارۀ استبداد سلطنتیِ خاندان پهلوی!

 

کاظم جان! ازاین بحث که بگذریم وامیدوارم دیگربرنگردیم، دراینجا چند موضوع را که به دیگربخش‌های نامۀ تان مربوط می شود؛ با شما درمیان بگذارم:

 

ـ استنباط من این است که چون برخی ازدوستان ازامکان هرگونه تغییروتحول درداخل کشورمایوس شده ودیگرامید به اصلاح وامکان تغییرات درجمهوری اسلامی را ازدست داده اند؛ نگاهشان بیش از پیش به خارج ازکشورمعطوف شده ودرنتیجه، نقش وجایگاه نیروهای خارج کشور، ازجمله سلطنت طلبان، اهمیّت مضاعفی یافته است. درهمین راستا، ایجاد آلترناتیودرخارج کشوروجلب حمایت قدرت‌های خارجی اهمیّت بیشتری پیداکرده است. دراین محاسبات است که به نظرمی رسد، نزدیکی و همکاری با طرفداران آقای رضاپهلوی که درحزب مشروطه خواهان گردآمده اند، برجسته شده ورابطه باآنها ودرراس همه، آقای رضا پهلوی، که نماد«حزب مشروطه خواهان»وعلت وجودی آنهاست؛ واردِ دستورروزِسیاست‌های ائتلافی برخی ازنیروهای سیاسی گردیده است. این گرایش شاید بدین جهت باشد که آقای رضا پهلوی وهواداران ایشان، بیش ازهرنیروی سیاسی ایرانی دیگر، مورد اعتماد قدرت‌های جهانی اند. به گمانم پروبلماتیک رابطه با طرفداران پهلوی ازهمین جا آب می خورد.

 

ـ به نظرمی رسد،علت اصلی اختلاف ما، همچنان برسرچگونگی وراه وروشِ دستیابی به دموکراسی واستقرارواقعی آن درایرانست. لذادربادیِ امر، اشاره به چند نکتۀ اساسی را که پایه‌های فکری من است، ضروری می بینم. ازدیدگاه من ودوستان همفکر:

اولاً: جمهوری اسلامی یکدست وهمگون ومتصلّب نیست. ازاین دیدگاه، ودرعالم سیاست ودرسیاست گذاری؛ ودریارگیری واتحاد عمل وائتلاف هایِ مبارزاتی؛ ودرپیکاربرای آزادی‌ها ودموکراسی. میان

آیت الله خامنه‌ای وبیت اوونیزگروه‌ها وتشکلات همسوی آنها؛ بااصلاح طلبان درون رژیم جمهوری

 

اسلامی، تفاوت هاوتضاد‌های جدّی وجود دارد؛ که باید دقیقاً مورد توجه قراربگیرد. منظورم شخصیّت هائی ازتبارِمحمدخاتمی، میرحسین موسوی، کروبی و حتی رفسنجانی است، که افراد سرشناس وبر جسته تراین گرایش هستند. اضافه براین ها، درطیف اصلاح طلبان درون رژیم جمهوری اسلامی، تاج زاده ها، امین زاده ها، علوی تبارها، حجاریان ها، جلائی پورها وبسیاری دیگرنیز، قراردارند که بعضی هم اکنون درزندان‌های جمهوری اسلامی بسرمی برند. دراین طیف،علیرغم تفاوت هاونوآنس ها، بخش مهّمی ازنیروهایِ خارج ازحاکمیّت جمهوری اسلامی، نظیرنهضت آزادی وملی ـ مذهبی‌ها ومشابهان این جریانات نیزقرارمی گیرند، ومی باید دردرون همین طیف رنگارنگ، به حساب آورد. لذاراندن آنها بامعیارهائی ازاین قبیل: آیاولایت فقیه راقبول دارند یانه، نادرست است. زیرا قراردادن چنین شرط و شروطی، ازیکسوساده کردن بی‌نهایتِ یک مسالۀ پیچیده وبغرنجِ برقراریِ دموکراسی و حاکمیّت ملت درجمهوری اسلامی است. وازسوی دیگر، بستن بابِ مشی اصلاح طلبی وتغییرات و تحول آرام درکشوراست. زیرابدون این نیروها چنین تحولی ناممکن است.

درماراتونِ پیکاربرای آزادی ودموکراسی، هربخشی ازنیروهایِ نامبرده دربالا، به طورعینی ودر جایِ خود، نقشی دارند که باید درنظرگرفت وبه استقبال آنها رفت. همه رابایک چوب نراند. ویا بااتکاء به این یاآن سخن ناخوشایند شان، نباید باآنها مرزبندی سیاسی کرد ودرصف دشمنان سیاسی خود قرار داد. این طیف به طورکلی، درپیکاربرای آزادی ودموکراسی درایران؛ یاران ومتفقان پتانسیل ما هستند، نه معاندان ودشمنان ما.

 

ـ بباورمن، ازنظررویکرد به مسائل وسیاستگذاری ها، می باید به جای خواست های سلبی، برخواست‌های ایجابی تاکید ورزید. مثلاًبه جای شعارمرگ برجمهوری اسلامی یامرگ برولی فقیه، باید باشعار: برایِ آزادی ودموکراسی وحقوق بشر، وارد میدان شد. می باید مردم رابجای تشویق وتجهیزبرای بر اندازی؛ آنهارابه مبارزه برای تامین آزادی ها، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات وتامین پیش شرط‌های انتخابات‌های آزاد، لغونظارت استصوابی وامثال آنها، فراخواند. اگرنیک بنگریم، درنهایت به خاموشی وزوال تدریجی جمهوری اسلامیِ فقاهتی است.

 

ـ بنظرم دررابطه باکجای کارهستیم ودرچه مرحله ازسطح مبارزاتی قرارداریم، نیزباهم مشکل داریم. نوشته اید «تجارب نشان داده است که تنها مبارزات مردم و فشارهای اجتماعی ومدنی می تواند رژیم‌های دیکتاتوری رابه عقب براند. مذاکره با دیکتاتورها تنها زمانی کارسازاست که جنبش اجتماعی قوی نیزحضورفعال داشته، حکومت را ترسانده ودرآن شکاف ایجاد کرده باشد». کاملا باتحلیل شماموافقم. ولی لطفاً توضیح دهید که درنبود شرایط اولیّۀ آزادی مطبوعات واحزاب وسندیکاها وتشکّلات مدنی کارساز، چگونه می خواهید این «مبارزات مردم وفشارهای اجتماعی ومدنی»، وآن«جنبش اجتماعی قوی» که باید«حضورفعال داشته، حکومت را ترسانده ودرآن شکاف ایجاد» کند را، به وجودبیاورید وسازمان دهی کنید؟

همین پرسش درمورد بعضی دیگرازدوستان هم مطرح است که از«محاصرۀ مدنی» دستگاه حاکمه صحبت می کنند که هدفش به زانودرآوردن وتسلیم وتن دادن رژیم به یک «انتخابات آزاد»، تحت نظر سازمان‌های بین المللی برای تعیین نظام جدید ومورد پسند رای دهندگان است. قاعدتاًمنظوراین دوستان از«انتخابات آزاد»، چیزی درحدود مجلس موسسان است؟ وگرنه دیگرانتخابات معنی ندارد؛ شاید منظورشان از«انتخابات آزاد»،یک همه پرسی برای تغییرنظام است؟ به هرحال، پرسش من توضیحِ چگونگیِ سازمان دهی این نبرد بزرگ «محاصرۀ مدنی» درشرایط نبود آزادی‌های اولیّه وتشکلات مدنی لازم، برای تصرف قلعۀ جماران است.

اگرباواقع بینیِ بیشتری به موضوع بنگریم؛ ملاحظه خواهدشد که ما هنوزاندرخم یک کوچه ایم! آن همان: تامین آزادی‌های اولیّه وبازکردن فضای سیاسی کشوراست که دراولویّت می باشد.

 

نوشته اید: «چپ درنقد خود باید به این پرسش پاسخ بدهد. آیا سیاست امروزین جمهوری خواهان در نفی یا درتداوم نظام جمهوری اسلامی است»؟

دوست عزیزم باگفتن این که آیامی خواهید جمهوری اسلامی برود یابماند، معضل سیاسی- اجتماعی ایران حل نمی شود. اینگونه خط کشی ها، چنانکه عرض کردم، ساده کردن یک موضوع بغرنج است. من نه«نفیِ جمهوری اسلامی» راخواست وشعارمبارزاتی درستی می دانم، زیرا«نفی» درمقولۀ براندازی است. وگذشته ازآن، در ترکیب جمهوری اسلامی، همۀ اصلاح طلبان درون آن نیزمستتراست که متحدان ما درپیکاربرای تامین آزادی‌های اولیّه اند. ونه«تداوم جمهوری اسلامی» مورد علاقه آرزوی من است. زیراآنچه امروزه بنام جمهوری اسلامی حاکم است، یک رژیم سرکوبگروتوتالیتر است که ما نمی خواهیم! مساله تنها، درچگونگیِ رهائی ازاین وضعیّت است

ازآنجا که من، وضعیّت کنونی تناسب نیروها وسلطۀ لحظه‌ای اقتدارگرایان را فقط درنظرنمی گیرم ومطلق‌اش نمی کنم وقابل تغییرمی دانم؛ براین باورم که درحال حاضر، می باید مردم رابرای مبارزه درراستای دستیابی به آزادی‌های اولیّۀ پایمال شده:آزادی مطبوعات واحزاب و سندیکاها وتشکلات مدنی، وتامین هرچه فزاینده ترِحاکمیّت ملت ازطریق انتخابات هایِ آزاد؛ بابهره گیری از راه‌های آرام ومسالمت آمیزمبارزاتیِ تشویق وتجهیزکرد.

آنگاه که این آزادی‌های اولیّه، ولی ضروری وبسیارپراهمیّت بدست آمد؛ باارزیابی مجدد توازن نیرو‌ها وآمادگیِ ذهنی مردم؛ با تاکتیک‌های مناسب باشرایط آن روز؛ طرح دیگری ریخت ومبارزه راتا تحقق تمام وکمال حاکمیّت ملت، که درآن همۀ نهادهای حکومت ناشی ازاراده ورای آزاد ملت باشد، ادامه داد. دراین پیکارِ مرحله به مرحله، بیگمان، اصلاح طلبان درون وبیرون حاکمیّت، درشمارِ نیروی اصلی وتعیین کنندۀ آن، قرارمی گیرند. بدیهی است که هرقدرنیروهایِ عرفی وترقی خواه از تباراتحاد جمهوری خواهان پرتوان ترباشند، رنگ ونشان خودرابررویدادهاوچشم اندازسیاسی کشور برجای خواهندگذاشت.

 

کاظم جان! حتماًبیادداری که اشکال بزرگ ما دررویاروئی بارژیم شاه هم این بود که همه چیز رادر گرورفتن وبرانداختن شاه می دیدیم. فکرمی کردیم: دیوچوبیرون رود، فرشته درآید! دیورا ازدر راندیم، ولی بجای فرشته، دیوشاخداری ازپنجره وارد شد! تکراراین تجربۀ تلخ تاریخی، دیگربرای من وشما، نابخشودنی است.

 

دررژیم گذشته به علت سرکوب طولانیِ جریانات سیاسی مخالف وتشکّل‌های مدنیِ وصنفی، نیروی واسطه میان تودۀ مردم وحاکمیّت وجود نداشت. درنتیجه، بخاطرسرسختی شاه برای ماندن درقدرت، راهی جزشورش وقیام مردم علیه حاکمیت وچاره‌ای جزبرانداختن آن باقی نماند. اینک، برخلاف رژیم گذشته، چنین نیرویِ واسطه وبسیارنیرومند، حّی وحاضردرصحنۀ سیاسی ودرون جامعۀ ایران حضوردارند. اگرامروزخاموش وکم پیداست، به معنی فقدان آن نیست. تظاهرات ملیونی مردم با شعار رای من کو؟ گواهِ این نیروی خفته درحال حاضر، ولی آتش نهفته درزیرخاکستربرایِ آینده است. همین نیروی واسطه میان مردم وحاکمیّت، متحّدینِ عینی ودرازمدّت ما وضامنِ گذارآرام وگام به گام از جامعۀ بستۀ کنونی به سوی آزادی ودموکراسی است.

این بدین معنا نیست که ما بی‌قیدوشرط ازاصلاح طلبان دفاع بکنیم. ولی این نیزدرست نیست که با گزیدن این یاآن حرف ناپسند وناخوشایندِ آنها؛ نظیراشاره برخی به «دوره طلایی امام»، تفاوت چشمگیرموسوی‌ها وخاتمی هارابااین آدمخواران، نادیده انگاریم.

 

بخاطردارم مانیزدرجوانی، دردوره ای، برای نقد استالینیزم که حاکم بود، جملاتی ازنوشته‌های لنین را می جستیم وبِه رُخ می کشیدیم واحیاء لنینیسم رامی طلبیدیم!غافل ازآنکه استالینیسم ادامۀ چنگیز خانی لنینیسم بود! سپس، وقتی شناخت وتجربۀ بیشتری یافتیم، لنینیسم راهم زیرسوال بردیم. بعدها حتّی دریافتیم که آبشخورِبسیاری ازاحکام لنینی نیز، برخاسته ازاندیشه‌ها واحکام نادرستِ مارکس بود! احتمال دارد موسوی وخاتمی ودیگراصلاح طلبان درون جمهوری اسلامی هم به گونۀ ما، صادقانه در توهّم باشند. ولی آنچه اساسی تراست، خواست آنها برای تامین آزادیها وپیش شرط‌های یک انتخابات آزاد است. ولواین که کاملاًباعمقی ما این مقوله هارامطرح می کنیم، یکسان نباشد. خاتمی شاید تنها دولت مردبرسرقدرت بود که به هنگام ریاست جمهوری، سخنان ژرفِ روزالوکزامبورگ رابرزبان آورد: آزادی، آزادی دگراندیش است، نه ما که حکومت می کنیم! درعمل نیزتاتوانست، به این اندیشه وفادارماند. ارزش اودرهمین افکار، ودروفاداری به آنهاست. وگرنه، چه کسی منکرآنست که خاتمی به هنگام دولتمداری‌اش ویا پس ازآن، دچارخطاهای بزرگ ونابخشودنی نشده است؟

 

ثالثاً: واین مهّم ترازهمه است. بباورمن، هرتغییروتحولی درایران درراستای آزادی ودموکراسی که تامین پیش شرط‌های انتخابات هایِ آزاد درزمرۀ آنهاست؛ ازدرون واساساًبااتکاء به نیروهای درون کشورصورت خواهد گرفت. آلترناتیوبه وضع موجودنیز، ازدرون کشورسربرخواهد آورد. نقش مابا همۀ ارزش وضرورت آن، نقشی کمکی است. امیدوارم روزی بتوانیم به ایران برگردیم ونقش موثرتری ایفا بکنیم. ولی فعلاً متاسفانه چنین نیست. باید واقع بین بود. نباید به خود ونیروهای خارج کشور، پُربها داد.

بباورمن، تلاش برای ایجاد آلترناتیو درخارج کشوروبااتکاء به نیروهای ایرانیِ خارج کشور، اگرنمی خواهد ابزاری دردست خارجی‌ها باشد واستقلال عمل واندیشه خود راحفظ بکند، بی‌فایده است. تلاش ما درراستای دستیابی به آزادی ودموکراسی، باحفظ استقلال عمل واندیشۀ خود؛ می باید باتلاش نیرو‌های کم وبیش همسودردرون کشور، پیوند بخورد ودرخدمت این پیکارسرنوشت سازباشد. تنها دراین صورت است که ارزش واقعی دارد.

سرت رازیاد درد آوردم، ببخش! روزجهانی کارگران وزحمتکشان است. فررسیدن آن رابتووهمۀ عزیزان تبریک می گویم. امیدوارم روزی که چندان هم دورنباشد؛ بازو به بازو، این روزفرخنده رادرخیابان‌های تهران جشن بگیریم.

 

ارادتمند بابک امیرخسروی

اوّل مامه مه ۲۰۱۲

 

منبع: فیس بوک اتحاد جمهوریخواهان ایران

 


 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

ائتلاف سه قوه‌حکومت جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران

Posted: 10 May 2012 01:25 AM PDT

گزارشگران بدون مرز محکوم کرد
جـــرس: گزارش‌گران بدون مرز، تشدید سرکوب حکومت جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را محکوم کرد.


به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان بین المللی در واکنش به تداوم فشار بر رسانه ها و روزنامه نگاران در ایران، از جمله احضار دو روزنامه‌نگار (مهسا امرآبادی و رضا انصاری راد) برای گذراندن مدت محکومیت و همچنین حکم شلاق محمود شکرایه (کاریکاتوریست) و توقیف ماهنامه نسیم بیداری، بیانیه ای صادر کرد.


متن این بیانیه به شرح زیر است:


گزارش‌گران بدون مرز، تشدید سرکوب حکومت جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را قویا محکوم می‌کند. در کمتر از دوهفته دو روزنامه‌نگار : مهسا امرآبادی و رضا انصاری راد برای گذراندن مدت محکومیت خود به زندان احضار شده‌اند، محمود شکرایه کاریکاتوریست به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده است و ماهنامه نسیم بیداری برای مدت دو ماه توقیف شده است. بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی، در زندان‌های کشور، از این میان نرگس محمدی در شرایط غیر انسانی و تحقیرآمیز و محروم از حقوق ابتدایی خود نگاهداری می‌شوند.


٢٠ اردیبهشت، مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار و همسر روزنامه‌نگار زندانی مسعود باستانی برای سپری کردن یک سال محکومیت خود به زندان اوین احضار شد. وی در تاریخ اول اسفند ماه ١٣٩٠ مطلع شده بود که از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای "نوشتن گزارش و حمایت از همسر زندانی‌اش" به ٥ سال زندان که چهارسال آن تعلیقی است، محکوم شده است. این روزنامه‌نگار پیش از این نیز در تاریخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به یک‌سال زندان محکوم شده بود. مسعود باستانی همسر این روزنامه‌نگار، که همچنان در زندان رجایی‌شهر زندانی است، در تاریخ ١٢ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت و مرداد ماه همان سال در سری دادگاه‌های استالینی محاکمه و از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شد.
١٤ اردیبهشت، رضا انصاری راد همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز برای سپری کردن مدت محکومیت به زندان اوین احضار شده بود. وی برای " تبلیغ علیه نظام" در شهریور ١٣٨٩ به یک‌سال زندان محکوم شده بود، این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شده است.

١٥ اردیبهشت ماه محمود شکرایه کاریکاتوریست هفته‌نامه‌ی نامه امیر ( در شهر اراک) مطلع شد که برای انتشار کاریکاتوری از یکی نمایندگاه شهر اراک به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده‌ است. احمد لطفی آشتیانی نماینده اراک، کمیجان و خنداب، کاریکاتور خود به شکل فوتبالیست در این نشریه را "توهین آمیز" دانسته و از مدیر هفته نامه و کاریکاتوریست به دادگاه شکایت کرده بود. در دادگاه مدیر مسئول تبرئه شد اما محمود شکرایه به ٢٥ صربه شلاق محکوم شده است.

١٠ اردیبهشت سید محمد مهدی طباطبایی، صاحب امتیاز ماهنامه نسیم بیداری، با دریافت نامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف دو ماهه‌ی این ماهنامه در پی دستور قضایی بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه مطلع شد. در این دستور اتهام نشریه " تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی در شماره های ٢٥ و٢٦ ماهنامه " اعلام شده است. شورای عالی امنیت ملی یکی از نهادهایی است که بنا بر وضعیت جاری کشور معمولا هر هفته، فهرست موضوعات ممنوعه را به رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.نسیم بیداری در اخرین شماره خود مصاحبه‌ای را از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی ایران، منتشر کرده بود.
گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامت نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می‌کند. وی که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه در شهر زنجان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، به گفته‌ی خانواده‌اش به سلول انفرادی بند ٢٠٩ اوین که تحت مسئولیت ماموران وزارت اطلاعات است، منتقل و دچار شوک عصبی و انقباض عضلانی شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته