هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری: مراسم زادروز زندانیان سیاسی متولد خرداد ماه در تهران

Posted: 29 May 2012 06:38 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: مسائل سوریه می تواند بر امنیت منطقه تأثیر بگذارد

Posted: 29 May 2012 04:51 AM PDT

جـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه "تحریم ها علیه ایران همچنان باقی است" را "اشتباه" خواند و گفت: "آنها بهتر است با تصورات اشتباه وارد مذاکرات نشوند ما همیشه سعی کرده ایم از فشارها به عنوان فرصت استفاده کنیم اگر باز هم اشتباه کنند دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید و با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد موضوعات می شوند به همین دلیل به نتیجه نمی رسند."


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی درباره علل انفجارهای اخیر در سوریه و میزان موفقیت کوفی عنان در سفر اخیر به این کشور افزود: مسائل سوریه می تواند بر امنیت منطقه تأثیر بگذارد و کسانی در پی بی ثباتی و ناامنی در سوریه هستند که اهداف سیاسی خاصی را پیگیری می کنند.


شکست طرح عنان خواست حامیان صهیونیست ها
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، بدون اشاره به بی توجهی حکومت سوریه به طرح صلح کوفی عنان گفت: بهترین راه در شرایط کنونی حمایت از آقای کوفی عنان و طرح او برای برقراری آرامش در سوریه ، ایجاد زمینه گفتگو میان دولت و مخالفان و کمک به گام برداشتن دولت این کشور در مسیر اصلاحات است.


مهمانپرست تصریح کرد: هر گاه طرح آقای عنان به سمت تحقق اهدافش نزدیک می شود برخی جریانات سیاسی با اینگونه اقدامات تروریستی در صدد به شکست کشاندن این طرح هستند و شکست این طرح خواست حامیان رژیم صهیونیستی است.


مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صحبت ها و توافقاتی که آمانو قبل از مذاکرات مسکو کرد به جایی خواهد رسید، افزود: بحث همکاری های دوجانبه ایران و آژانس ارتباطی با مذاکرات ما و کشورهای1+5 ندارد شاید بتواند روی آن تاثیر بگذارد ولی ارتباط مستقیمی بین آنها نیست.


وی گفت: ما با آژانس همکاری داریم و این همکاری ها چارچوب فنی و حقوقی خود را دارد و ممکن است در برخی بخش ها، ابهاماتی وجود داشته باشد که ما همیشه اعلام کرده ایم برای مذاکره و گفتگو و تعیین چارچوبی برای این همکاری ها آماده هستیم تابه صورت پایدار و بلندمدت بتوانیم این همکاری ها را به بهترین شکل دنبال کنیم.


انقلاب مصر در مسیر تکامل
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مصر به عنوان اولین انتخابات پس از سرنگونی مبارک افزود: برپایی انتخابات ریاست جمهور در مصر و مشارکت مردمی در آن موفقیتی برای این کشور است.


وی گفت: موجی که در داخل مصر ایجاد شده رو به تکامل است که امیدواریم با هوشیاری مردم، در انتخاباتی که می تواند منجر به تشکیل دولتی مردمی شود به نتیجه مطلوب برسد.


انتقاد شدید از کویت
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره انتشار خبری درخصوص صدور حکم حبس ابد برای چهار تبعه ایرانی در کویت افزود: ادعاهای واهی و بی اساسی در این باره دوباره طرح شده است که جای تعجب دارد.


وی گفت: این گونه ادعاها از نظر جمهوری اسلامی مردود است و احکام صادره به هیچ وجه قابل قبول نیست و از اینکه این موضوع که قبلا مقامات کویتی آن را تکذیب کرده بودند دوباره مطرح شده است تعجب می کنیم.


مهمانپرست افزود: سناریوهای ساختگی در این باره کارآیی ندارد و بهتر است کشورهای منطقه وارد این بازیها نشوند و بیشتر با تحولات و مطالبات مردمی همراه شوند.


دست اسرائیل در نا امنی های سوریه
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با مطلب منتشر شده در روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل مبنی بر اینکه معارضان سوری قصد استفاده از سلاح شیمیایی علیه دولت بشار اسد را دارند، تصریح کرد: اینکه این موضوع در یک رسانه اسرائیلی منتشر شده شاید معنایش این است که آنها دنبال این هستند که گروهک هایی در سوریه در راستای اقدام مسلحانه و استفاده از سلاح های مختلف از جمله شیمیایی اقدام کند.


وی افزود: تنها جریانی که از نا امنی های سوریه بهره مند می شود جریان صهیونیستی است و هر جنایتی که در سوریه صورت می گیرد در ارتباط با عوامل این رژیم است.


بی دقتی سوء تفاهم ایجاد می کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره آخرین موضع ایران در خصوص توقف و یا عدم توقف غنی سازی 20 درصد و اینکه ایا ممکن است این مسئله بین ایران و پنج به علاوه یک خللی ایجاد می کند، افزود: مطلبی که از قول من نقل شد به خاطر بی دقتی آن خبرگزاری بود که اظهارات من را به اشتباه گفته بود.


وی گفت: به هیچ وجه مطلب را من به این شکل که منتشر شد نگفته بودم و توصیه من به همه خبرنگاران این است که اگر در کاری تخصصی ندارند وارد آن موضوع نشوند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به کارگیری عبارات اشتباهی که استنباط خبرنگاران ماست می تواند سوء تفاهم ایجاد کند.


مهمانپرست گفت: اینکه فعالیت غنی سازی و داشتن چرخه سوخت تا چه درصدی از غنی سازی را صلح امیز معرفی می کند، کاملا روشن است و مقامات اژانس از این مسئله به عنوان موضوعی فنی به خوبی مطلع هستند.


وی افزود: بنابراین چیزی که همواره گفته شده، این است که حقوق ما برای داشتن چرخه سوخت به منظور استفاده از دانش هسته ای صلح امیز باید به رسمیت شناخته شود و ما از این حقوق خودمان حتما عقب نشینی نمی کنیم.


حذف پیش شرط ها گام مثبت است
مهمانپرست افزود: اینکه کشورهای پنج به علاوه پیش شرط های غیر منطقی خودشان را حذف کنند، یک قدم مثبت تلقی می شود و اینکه انها هم به این نتیجه برسند که راه برخورد از موضع فشار و از موضع بالا برای مذاکره با کشور ما جواب نمی دهد، یک قدم مثبت تلقی می شود.


وی گفت: ما امیدواریم حالا که این مسیر برای گفتگوهای سازنده درحال پیگیری است، در اجلاس های بعدی در مسکو و یا احتمالا مذاکرات بعدی بتوانیم دیدگاههای خودمان را به یکدیگر نزدیک کنیم و زمینه همکاری های بیشتر را در همه موضوعات بین کشورمان و کشورهای پنج به علاوه یک و سایر کشورهای مستقل دنیا بتوانیم فراهم کنیم.


مهمانپرست گفت: بنابراین نقل قول هایی که صورت می گیرد یا انتقال مواضع که دقیق نیست، نباید موجب اشتباهی در محاسبات کشورهای دیگر شود.


تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی گامی مثبت است
خبرنگاری پرسید: ارزیابی شما از مذاکره ایران و 1+5 در بغداد و پیش‌بینی شما از دور جدید مذاکرات در مسکو چیست؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: در خصوص مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 همان طور که قبلا هم تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما اطلاع‌رسانی کرد ما بحث‌های مختلفی داشتیم ؛ بحث‌های جامعی شامل همکاری‌ میان کشورها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و نیز موضوعاتی که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای نمی‌شود .


وی افزود: در بحث هسته‌ای مجددا بر سه هدف اصلی ان.پی.تی تاکید شد که یکی از آنها بحث مربوط به خلع سلاح و عدم اشاعه است که به عنوان موضوعی مشترک برای همکاری میان کشورها باید مطرح باشد و تیم مذاکره کننده ایرانی قبلا توضیحاتی در این زمینه داشت .


هشدار تهران به مقامات باکو
این خبرنگار همچنین پرسید اخیرا دولت باکو از محکوم کردن عناصر سرسپرده ای که به مقدسات ما (رهبری) توهین کرده اند خودداری و از ورود نماینده رهبری جلوگیری کرده است واکنش وزارت امورخارجه در این باره چیست؟ مهمانپرست گفت: قبلا هم اعلام کرده‌ایم که شاید اسرائیل و کسانی که با منافع جهان اسلام مخالفت و فتنه‌انگیزی می‌کنند به هیچ وجه مایل به وجود روابط حسنه میان کشورهای منطقه نباشند و فتنه ‌انگیزی هایی که صورت می‌گیرد احتیاج به درایت و هوشمندی دارد.


وی افزود: ما از مقامات کشور جمهوری آذربایجان خواسته‌ایم با درایت با این توطئه‌ها برخورد کنند و اجازه ندهند فضای موجود میان دو کشور و عواطف مردم به سمتی برود که ما را از بهره‌مند شدن از این فضای مشترک و مشترکات فراوان فرهنگی و تاریخی محروم کند.


مهمانپرست ادامه داد: در چنین شرایطی تنها راه نجات اسرائیل و حامیان غربی آنها این است که با دامن زدن به فتنه‌ها راه نجاتی برای این رژیم فراهم کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توصیه ما این است که در چارچوب حقوق افراد و روابط حسن همجواری طوری حرکت کنیم که عواطف مردم جریحه‌دار نشود.


وی تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کسی به مقدسات اهانت کند و دولت باکو باید همه تلاش خود را انجام دهد و با این گونه حرکات برخورد و مسببان این حوادث را محاکمه کند.


طرح جزایر سه گانه فتنه صهیونیستی است
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات برخی کشورهای همسایه مانند عربستان در متهم کردن کشورمان و امضای پیمان راهبردی افغانستان و آمریکا افزود: وقایعی که در منطقه روی می دهد جدید نیست از ابتدای بیداری اسلامی در منطقه برخی کشورها که منافعی در این منطقه داشتند نگران شدند و تلاش کردند جلوی حرکت مردمی را بگیرند یا آن را دچار انحراف کنند.


وی گفت: به این دلیل در یک و نیم تا دو سال گذشته فتنه های بسیاری در منطقه در حال طراحی و پیگیری است که یکی از این موضوعات ایراد اتهاماتی به جریانات اسلامخواه منطقه یا دامن زدن به سناریوی ایران هراسی است.


مهمانپرست اهداف اصلی این توطئه ها را رسیدن به وضع مورد نظر کشورهای غربی حامی اسرائیل دانست و افزود: یکی از این موضوعات ایجاد درگیری میان ایران و اعراب ، پرداختن به این مسئله به عنوان دستور کار جنگ نرم یا ایجاد ناامنی در منطقه بویژه در مرزهای کشورهای همسایه ماست.


مهمانپرست اقدام برخی کشورهای منطقه در دامن زدن به موضوعات جعلی مانند جزایر سه گانه ایرانی یا جعل نام خلیج فارس را ورود این کشورها به بازیها، طراحی ها و فتنه های رژیم صهیونیستی دانست.


فشار-مذاکره جواب نمی دهد
خبرنگاری در رابطه با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم ها علیه ایران همچنان باقی است سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانطور که آقای جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد اعلام کرد رویکرد فشار و مذاکره رویکردی اشتباه است و پاسخ نمی دهد و تا کنون هم نداده است. اینکه بهتر است با تصورات اشتباه وارد مذاکرات نشوند ما همیشه سعی کرده ایم از فشارها به عنوان فرصت استفاده کنیم اگر باز هم اشتباه کنند دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید و با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد موضوعات می شوند به همین دلیل به نتیجه نمی رسند.


جزئیات طرح پیشنهادی ایران
خبرنگار دیگری در رابطه با بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات 1+5 سئوال کرد که مهمانپرست گفت: طرح پیشنهادی کشور ما درباره موضوعات مختلف، برخی مسائل هسته ای و برخی هم جدا از مسائل هسته ای است که شامل مسائلی از قبیل خلع سلاح، عدم اشاعه، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، همکاری بین کشورها در موضوعات مختلف، تحولات منطقه مانند سوریه و ... و از طرف 1+5 هم موضوعاتی مانند مقابله با دزدان دریایی و مقابله با مواد مخدر و تروریسم پیشنهاداتی بود که در بحث غیر هسته ای مطرح شد که این مسائل می تواند زمینه همکاری ما با کشورهای منطقه و مستقل را فراهم کند.


سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین وضعیت ارسال دعوتنامه های اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: این اجلاس دهه اول شهریور برگزار می شود و تشریفات ارسال دعوتنامه ها در حال انجام است و به خوبی برنامه های برگزاری اجلاس پیش می رود.


خبرنگاری همچنین در رابطه با سفر برخی مقامات کشورهای مختلف به سرزمین های اشغالی و تاثیر آن بر مذاکرات ایران و 1+5 سئوال کرد، مهمانپرست ضمن بی اهمیت دانستن این موضوع گفت: صهیونیست ها تلاش می کنند برای خود تبلیغات کنند تا بگویند توانایی ادامه حضور دارند و ادعای تاثیر گذاری در معادلات را مطرح کنند بنابراین پرداختن به این اخبار بی اهمیت کمکی به وضعیت آنها نمی کنند و آنها اهمیت و اثری ندارند.


سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 مشخص است و ریشه نا امنی ها نیز مشخص است. کشورها نیز نباید اسیر دست جریان های صهیونیستی شوند.


باید صبر کرد
خبرنگار دیگری پرسید آیا ممکن است در مذاکرات مسکو طرح گام به گام روسیه مطرح شود که سخنگوی وزارت خارجه گفت باید صبر کنیم در مذاکرات مسائل محتوایی مطرح می شود و امیدواریم با گام مثبت طرف مقابل به سمت تامین حقوق خود گام های لازم برداشته شود.


خاصیت برخی ویروس پراکنی است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص حمله یک ویروس جدید به تاسیسات و سایت های مهم ایران گفت: برخی رژیم های نامشروع خاصیتشان این است که از خود ویروس پخش می کنند تا به دیگران آسیب بزنند امیدواریم ریشه ویروس ها خشک شود. خیلی این مسئله مهمی نیست که وقتتان را بگذارید باید به سمتی برویم که تلاش شود ویروس اصلی ریشه اش خشک شود.


اولاند به نماینده فرانسه توصیه هایی کرد
خبرنگاری پرسید آیا تغییر نماینده فرانسه در مذاکرات 1+5 بعد از روی کار آمدن اولاند به معنای تغییر رویکرد فرانسه است که سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص توضیح داد: ابتدا اعلام شد که نماینده فرانسه تغییر کرده اما بعد مشخص شد که نماینده قبلی ابقا شده اما آقای اولاند به وی توصیه کرده که در چارچوب منطقی گام بردارد در هر صورت احترام به حقوق ملت ها گامی مثبت است.


تا آخر ادامه می دهیم
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اقدامات عملی این وزارتخانه برای پیگیری اقدام گوگل در حذف نام خلیج فارس از روی نقشه های خود، گفت: وقتی نمایندگی ما در سازمان ملل مکاتبه کرده معنایش این است که اقدامات عملی ما شروع شده است و ما به گوگل اعلام کرده ایم که اگر جبران نکنند از مراجع قانونی پیگیری می کنیم. آنها هم ادعا کرده اند که در هیج جا اسم مکان ها را درج نمی کنند در حالیکه این ادعا درست نیست نمونه های زیادی وجود دارد که اسامی مناطق را درج می کنند. پنهان کردن اسناد تاریخی رویه غلطی است و ما این مسئله را تا آخر پیگیری می کنیم و اجازه نمی دهیم کسی در هیچ سطحی هویت ملی و تاریخی ما را خدشه دار کند.


ایشان اشتباه کرده
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که نظر وی را در رابطه به اظهارات وزیر دفاع آمریکا در تهدید نظامی ایران جویا شد گفت: ایشان اشتباه کرده است.

 


 

توصیه رئیس دیوان عدالت اداری به احمدی نژاد جهت “عاقبت به خیری در یک سال باقی مانده”

Posted: 29 May 2012 03:59 AM PDT

جـــرس: رئیس دیوان عدالت اداری با توصیه به رئیس دولت برای تلاش در راستای "عاقبت به خیری در سال پایانی" دوره خود گفت: برای نظارت صحیح در راستای دسترسی به اطلاعات و جریاناتی که در دستگاه هاست باید در عرصه کار وارد شد تا سره را از ناسره تشخیص داد.


به گزارش مهر، محمد جعفر منتظری در خصوص مهمترین وظایف مجلس نهم اظهار داشت: مجلس باید دو مسئولیت مهم نظارت بر عملکرد دولت و قانون گذاری کار آمد و کار گشا را آن گونه که شایسته است انجام داده و به رسالت تاریخی خود عمل کند.


وی به دولت توصیه کرد در سال پایانی خود به گونه ای عمل کند که این یک سال هم با عاقبت به خیری به پایان برسد.


رئیس دیوان عدالت در خصوص صحبت های رئیس دولت در جلسه افتتاحیه مجلس نهم گفت: بخشی از صحبت های وی مبنی بر اینکه نظارت باید خارج از دخالت بوده و مرزهای نظارت و دخالت متفاوت است کاملا درست است.


وی ادامه داد: باید توجه داشت نظارت بی اثر که آثار و تبعات نداشته باشد نظارت نیست برای نظارت صحیح در راستای دسترسی به اطلاعات و جریاناتی که در دستگاه هاست باید در عرصه کار وارد شد تا سره را از ناسره تشخیص داد.

 

فراخوان پنج سنديکای فرانسه برای تظاهرات در حمايت از کارگران ايران

Posted: 29 May 2012 03:58 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، پنج سنديکای کارگری در فرانسه در فراخوان مشترکی اعلام کردند که روز ۱۷ خرداد، برابر با ششم ژوئن، در حمايت از کارگران ايران در مقابل دفتر سازمان بين المللی‌ کار در شهر ژنو سوييس تظاهراتی برگزار خواهند کرد.


به گزارش اتحاد بين المللی در حمايت از کارگران در ايران، پنج سنديکای کارگری فرانسه گفته اند که در اين تظاهرات همچنين خواستار برقراری آزادی‌های سنديکايی و آزادی فعالان کارگر زندانی در ايران خواهند شد.


گفتنی است، تعدادی از فعالان کارگری زندانی در ایران، همچنان از وضعیت نامعلوم و وخیمی برخوردارند، که اسامی تعدادی از آنان به شرح زیر است:


- اسعد(بهنام) ابراهیم زاده: وی که از اعضا و همکاران" جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان" نیز بوده است در خردادماه سال ۸۹، بازداشت و تاکنون بدون داشتن حق مرخصی در زندان به سر می‌برد. ابراهیم‌زاده پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت که از سوی این دادگاه به تحمل بیست سال حبس در تبعید محکوم شد. این حکم با اعتراض وی و وکلایش به دیوان عالی کشور ارجاع شد و از سوی قضات دیوان، رد شده و مجددا به شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شد. قاضی مقیسه وی را به اتهام " اجتماع و تبانی علیه نظام و فعالیت تبلیغی" به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت.

ابراهیم‌زاده هم‌اکنون حدود ۲ سال از حکم خود را سپری کرده و در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.


- علیرضا اخوان: فعال کارگری و عضو کانون مدافعان حقوق کارگر است. اخوان، در خرداد ۸۹ دستگیر و به مدت یک ماه در بازداشت به سر برد، وی سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. او از سوی دادگاه انقلاب ابتدا به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال و نیم حبس تعزیری و یکسال و نیم حبس تعلیقی کاهش یافت.


علیرضا اخوان در ۱۴ دی‌ماه ۹۰، در منزلش در تهران از سوی مأموران دادستانی بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد. وی هم‌اکنون در بند ۳۵۰به سر می‌برد.


- ذبیح‌الله باقری: فعال کارگری فولاد مبارکه اصفهان، که در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۱ در حال خروج از کارخانه ابتدا توسط حراست، احضار و سپس توسط سه مأمور لباس شخصی بازداشت شد. از وضعیت و محل نگهداری وی، اطلاعی در دست نیست.


- محمد جراحی: کارگر اخراجی عسلویه و عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری در تاریخ ۱۷ خردادماه ۹۰ بازداشت شد. وی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محمد جراحی که با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و هم‌اکنون در زندان تبریز به سر می‌برد. وی پیش از این نیز چندین‌بار بازداشت شده و در سال ۸۷ از سوی دادگاه به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در پی این محکومیت، این فعال کارگری از محل کار خود در عسلویه اخراج شد.


- شاهرخ زمانی:عضو شورای نمایندگان کمیته پی‏گیری ایجاد تشکل‏های کارگری و عضو سندیکای نقاشان، در تاریخ ۱۷ خردادماه ۹۰ بازداشت شد و به مدت ده روز در زندان به سر برد، وی سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

شاهرخ زمانی سپس از سوی دادگاه انقلاب تبریز به اتهامات" تشکیل گروه غیرقانونی مخالف نظام”، “مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت” و نیز “توهین به رهبری" مجموعا به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجددینظر مورد تأیید قرار گرفت.

تنها چند روز پس از تأیید این حکم، در ۲۵ د‌ی‌ماه وی در منزلش بازداشت و روانه زندان شد. شاهرخ زمانی هم‌اکنون در بند قرنطینه زندان تبریز به سر می‌برد و کلیه تماس‌های تلفنی وی با خارج از زندان قطع شده است.


- رضا شهابی:عضو سنديكاي كارگران شركت واحد – خزانه‌دار، در ۲۲ خردادماه ۸۹ بازداشت شد. وی به مدت یکسال و نیم در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سه بار در اعتراض به بلاتکلیفی‌اش دست به اعتصاب غذا زد. نتیجه‌ی این اعتصاب غذا، ناراحتی‌های جسمانی متعدد برای وی بود.


سرانجام در اسفندماه ۹۰ و پس از حدود دو سال بلاتکلیفی؛ شعبه ۱۵دادگاه انقلاب رضا شهابی را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و "تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" به شش سال حبس تعزیری و پنج سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی و پرداخت هفت میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

رضا شهابی که هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگه‌داری می‌شود، علی‌رغم شرایط نامناسب جسمانی از حق مرخصی برخوردار نشده است.


- علي نجاتي: عضو هیات مدیره سندیكای كارگران هفت تپه، روز شنبه بیست و یکم آبان‌ماه، پس از مراجعه به دادگاه توسط ماموران امنیتی، دستگیر شد.


وي پس از مراجعه به دادگاه جهت ارائه‌ی مدارک پزشكی دال بر عدم امكان تحمل حبس یك ساله، دستگیر و روانه‌ی زندان دزفول شد.


 

دولت همچنان بر تعطیلی خانه سینما پافشاری می کند

Posted: 29 May 2012 03:42 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، ظهر امروز چند مامور دولتی به همراه پلیس برای پلمب خانه سینما به دفتر این تشکل مدنی مراجعه کرده بودند که بر اساس گزارش ها پس از مذاکره با مسئولان خانه سینما، پلیس محل را ترک کرده است اما مسئولان دولتی همچنان بر پلمب اصرار دارند.


به گزارش ایسنا ماموران کلانتری ۱۰۷ فلسطین که با همراهی یک مدیر دولتی برای پلمب خانه سینما مراجعه کرده بودند، بدون هیچ اقدام خاصی محل را ترک کرده اند.


جابری انصاری، دبیر ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، که برای این منظور در محل خانه سینما حضور یافته بود، در مصاحبه با ایسنا ادعا کرد که باز کردن خانه سینما تخلف بوده و این ساختمان باید تعطیل و پلمب شود.


این مسئول دولتی همچنین تهدید کرد که علاوه بر خانه سینما، برخورد با خانه تئاتر و خانه موسیقی نیز "اگر لازم باشد در وقت خود انجام می‌شود."


رئیس هیات مدیره خانه سینما و سخنگوی این هیات اواخر هفته گذشته اعلام کرده بودند که به دنبال حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال نامه وزارت ارشاد، فعالیت این واحد صنفی از صبح روز شنبه ۶ خرداد به صورت رسمی آغاز می‌شود، اما در آخرین لحظات اعلام گردید که بازگشایی خانه سینما به تعویق افتاده است.

 

افزایش مجدد نرخ ارز در بازار ایران

Posted: 29 May 2012 03:42 AM PDT

دلار ۱۷۶۰ تومان، یورو ۲۲۴۵ تومان و پوند ۲۷۹۰ تومان
جـــرس: در بازار داخلی ارز، ارزش دلار، یورو و پوند در برابر واحد پول ایران به میزان ثابت سیصد ریال افزایش یافت تا بازار آزاد واکنش سریعی به سخنان اخیر محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، مبنی بر لزوم افزایش قیمت ارز در شرایط تورمی نشان داده باشد.


محمود بهمنی طی روزهای اخیر تاکید کرده بود که نباید انتظار پایین ماندن نرخ ارز را داشت.


به گزارش خبرآنلاین، بازار ارز در واکنش به اظهارات رییس کل بانک مرکزی، بار دیگر افزایش قیمت دلار و یورو را تجربه کرد.


محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی دو روز پیش با تاکید بر لزوم افزایش قیمت ارز در شرایط تورمی گفته بود: "کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده است که بخواهیم نرخ دلار یک هزار تا یک هزار و ۵۰ تومان باشد. نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و از حدود ۹۸ دلار به ۱۲۰ دلار رسیده است."


امروز بازار داخلی ارز با استقبال از این اظهارات متلاطم شد و ارزش دلار، یورو و پوند در برابر واحد پول ایران افزایش یافت. این در شرایطی است که در دو روز اخیر بازار ارز و سکه به یک تعادل و آرامش نسبی رسیده بود.


بر اساس این گزارش، ارزش دلار، یورو و پوند در برابر واحد پول ایران به میزان ثابت ۳۰۰ ریال افزایش یافته وتا این لحظه دلار به ۱۷۶۰ تومان، یورو ۲۲۴۵ تومان و پوند به ۲۷۹۰ تومان رسیده است.


بر اساس این گزارش، در بازار طلا نیز همزمان با افزایش اندک قیمت جهانی اونس طلا و تضعیف دلار، بهای انواع سکه و ارز در بازار داخلی گران تر شد و سکه طلای طرح قدیم به ۶۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان و طرح جدید به ۶۶۸ هزار تومان رسید.

 

ابراز تمایل نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه به وجود یک حزب فراگیر

Posted: 29 May 2012 03:25 AM PDT

جـــرس: نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بر وجود یک حزب فراگیر تاکید کرد و گفت: مشکل ما در کشور این است یک یا دو حزب فراگیر در کشور نداریم.


به گزارش مهر، علی سعیدی با بیان اینکه "تحزب معایب و محاسنی" دارد، در عین حال وجود یک حزب فراگیر را حلال مشکلات سیاسی کشور دانسته و همچنین از "تک روی اصولگرایان" انتقاد کرده و گفت: اصولگرایان باید مقداری سازش تشکیلاتی داشته باشند گفت: هنگامی که نماینده در یک فراکسیون قرار می گرد باید مقداری حرکت جمعی داشته باشد تا حرکت فردی .


سعیدی همچنین از مخالفت رهبری با اصلاح لوایح دولت توسط مجلس خبر داد و گفت: بنده شنیده ام که رهبری به نمایندگان مجلس هشتم فرمودند کاری کنید که دولت انگیزه اجرای مصوبات را داشته باشد. منظور ایشان این بوده است که تار و پود لایحه های دولت نباید توسط مجلس به هم ریخته شود و اگر بنا باشد تغییری صورت بگیرد مجلس و دولت باید قبل از آن با هم مذاکره کنند تا زمینه تفاهم بیشتری بوجود بیاید.


نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه مجلس نباید اصلاح زیربنایی در مورد لوایح دولت داشته باشد گفت: حتی اگر لایحه های دولت نیازمند به اصلاح است مجلس باید با آنها هماهنگی هایی را انجام دهد.


وی همچنین با ابراز خرسندی از یکدست شدن مجلس های اخیر مدعی شد: آنچه برای ما مهم است شاکله مجالس هفتم و هشتم اصولگرایی بوده است و اصولگرایی معنایش این است در عین اینکه اکثریت بر روی مسائل اصلی و اصولی نظام تاکید دارند باید در بسیاری از مسائل هم اندیشی، هم گرایی و هم افزایی داشته باشند اما متاسفانه ما شاهد تکروی های زیادی در میان اصولگرایان هستیم و افراد دیدگاهها و برداشت های شخصی خودشان را اعمال می کنند.

 

تلاش فیروزآبادی برای اصلاح اظهارات مقام ارشد سپاه قدس در مورد دخالت در سوریه

Posted: 29 May 2012 02:10 AM PDT

جـــرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در اظهاراتی ضمن تکرار حمایت جمهوری اسلامی از رژیم اسد، کوشید سخنان جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه و اعتراف او به حضور سپاه در سرکوب های سوریه را اصلاح کند.


به گزارش ایسنا، پاسدار حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در حاشیه همایش سراسری امنیت پایدار کوشید اظهارات مقام ارشد نیروی قدس سپاه در مورد دخالت در سوریه را اصلاح و رفع و رجوع کند و گفت: حمایت ایران از سوریه فکری و معنوی است.


این سردار نزدیک به رهبری، دخالت جمهوری اسلامی در سوریه را "ادعای غربی ها" خواند و گفت: غرب به دنبال این است که هر چیزی را به ایران نسبت دهد.


فیروزآبادی در ادامه گفت: سوریه و حمایت ما از مردم این کشور بر می گردد به اصول مکتب امام و اسلام ناب محمدی و یکی از اصول و اندیشه دفاعی امنیتی امام و اسلام مسئله فلسطین است. ما واجب است که از مردم فلسطین دفاع کنیم و سوریه تنها کشوری است که در سالهای گذشته در مقابل این تهاجم اسرائیل به فلسطین ایستادگی کرده و ما این ایستادگی و مقاومت مردم سوریه را اجرای حکم خدا و قرآن می دانیم و از آن حمایت می کنیم.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با ادعای اینکه ما دشمن مردم سوریه نیستیم گفت: ما هم از نظر فکری و هم از نظر معنوی از این کشور حمایت می کنیم و اتفاقا بسیاری از مواضع مثبتی که دولت سوریه در اصلاحات گرفت جمهوری اسلامی ایران در آن نقش داشت و بشار اسد را در جهت خواست مردم حرکت داد و کمک کرد.


وی در ادامه در اظهاراتی متناقض، حضور ایران در سوریه را برای "برقراری امنیت" دانست و گفت: با توجه به این موضوع باید گفت آیا کشورهای غربی و آمریکا در امور سوریه دخالت می کنند و مزدوران خود را در این کشور تجهیز می کنند یا جمهوری اسلامی ایران که به برقراری امنیت در این کشور کمک می کنند.


گفتنی است، پاسدار اسماعیل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، در اظهاراتی تاييد کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده اند ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از "کشتار مردم" بوده است.


خبرگزاری ایسنا که این اظهارات را منتشر کرده بود، براثر فشارهای وارد شده مجبور به حذف این خبر شد.

 

تداوم افزایش قیمت گوشت و مرغ و کالاهای اساسی

Posted: 29 May 2012 01:53 AM PDT

جـــرس: قیمت گوشت مرغ از اسفند پارسال تا به امروز۹۵۰ تومان و گوشت گوسفندی گرم مخلوط در این مدت ۵۰۰تومان افزایش داشته است. گزارش منابع اقتصادی همچنین حاکی از آن است که "طی چهار سال گذشته شاهد رشد ۸۹ درصدی قیمت مواد خوراکی در پایتخت هستیم.


به گزارش ایسنا، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی گرم مخلوط در روز ۲۵ اسفند پارسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در روز ۲۹ فروردین امسال به ۲۰ هزار تومان رسید.


بر اساس این گزارش، گوشت منجمد مخلوط نیز بدون تغییر قیمت در این مدت همان ۱۴ هزار تومان باقی ماند. البته در روز ۲۵ اردیبهشت ماه هر کیلو گوشت گوسفندی مخلوط با کمی افزایش قیمت به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در روز هشتم خردادماه به ۱۹هزار تومان کاهش یافت.


همچنین گوشت گوساله گرم مخلوط در روز ۲۵ اسفند پارسال هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان و منجمد مخلوط ۹۱۵۰ تومان قیمت داشت که اولی در روز ۲۹ فروردین امسال با همان قیمت قبلی و دومی به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد.


این قیمت در روز ۲۵ اردیبهشت ماه به ترتیب به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۳ هزار تومان افزایش یافت و در روز سوم خردادماه گوشت گوساله گرم مخلوط به ۱۶هزار و ۵۰۰تومان و در روز هشتم خردادماه به ۱۷هزار تومان رسید، در حالی که گوشت منجمد مخلوط در همان قیمت ۱۳هزار تومان باقی ماند.


مرغ
قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز در۲۵ اسفند پارسال ۴۱۵۰ تومان بود که در ۲۵اردیبهشت امسال به ۴۹۰۰ تومان و در روز هشتم خردادماه به ۵۱۰۰ تومان افزایش یافت.


قند
بر اساس گزارش ها، همچنین قیمت هر کیلو قند کله فریمان در روز ۲۵ اسفند پارسال معادل ۱۴۵۰ تومان و قند شکسته ۱۷۰۰ تومان بود که قیمت قند کله در روز ۲۹ فروردین ماه به ۱۶۰۰ رسید و قند شکسته همان ۱۷۰۰ تومان باقی ماند. این قیمت‌ها در روز ۲۵ اردیبهشت ماه به ۱۷۵۰ تومان و ۱۸۰۰ تومان رسید و از سوم خردادماه تا به امروز نیز قیمت قند کله بدون تغییر قیمت مانده و قند شکسته به ۱۹۵۰ تومان رسیده است.


تخم مرغ
در همین حال قیمت تخم مرغ معمولی شانه‌ای در روز ۲۵ اسفند پارسال ۵۰۰۰ تومان و مارک‌دار آن ۵۵۰۰ تومان بود که در روز ۲۹ فروردین ماه نوع معمولی آن بدون تغییر قیمت باقی ماند و نوع مارک‌دار آن به ۵۲۰۰ تومان رسید. این قیمت‌ها در روز ۲۵ اردیبهشت ماه به ۳۷۰۰ تومان و ۳۹۰۰ تومان کاهش یافت و در روز هشتم خردادماه با ادامه روند کاهشی به ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ تومان رسید.


برنج
قیمت برنج خارجی تایلندی درجه یک در روز ۲۵ اسفند پارسال هر کیلو ۸۱۰ تومان، هندی (محسن) وهندی (مژده) ۲۵۰۰ تومان بود که این قیمت‌ها در روز ۲۹ فروردین سال جاری به ترتیب به ۹۰۰ تومان و ۲۶۰۰ تومان و ۲۷۰۰ تومان رسید. در روز ۲۵ اردیبهشت ماه نیز قیمت‌ها به ۱۲۰۰ تومان، ۲۷۰۰ تومان و ۲۶۵۰ تومان رسید که تا سوم خردادماه نیز بر همین منوال بود. در حال حاضر قیمت برنج تایلندی درجه یک هر کیلو ۱۲۰۰ تومان، هندی (محسن) ۲۸۰۰ تومان وهندی (مژده) ۲۷۰۰تومان است و قیمت برنج طارم گیلان ۴۵۵۰ تومان و هاشمی ۴۳۰۰ تومان است و قیمت برنج طارم مازندران ۴۳۰۰ تومان وبرنج هاشمی مازندران ۴۱۰۰ تومان است.


گرانی است، گرانی
به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی طی گزارش سالهای ۸۷ تا ۹۱ نشان داده است که حداقل در پایتخت کشور بخش عمده ای از همین سبد مواد خوراکی ۸۹درصد گران شده است.


این گزارش خاطرنشان می کند این افزایش قیمت ها با چیزی که به عنوان شاخص تورم می شناسیم متفاوت است و در واقع این همان چیزی است که مردم لمس اش می کنند و مدیرکل دفتر آمار بانک مرکزی آنرا گرانی می نامد، یعنی واقعیتی که در لحظه توسط هر کسی لمس می شود و در حافظه کوتاه مدت ثبت می شود بدون آنکه در این حافظه جایی برای توجه به قیمتهای کاهش یافته و ارزانی در میان مدت و بلند مدت باشد.


نگاهی به روند رو به رشد گرانی نشان می دهد که طی سالهای اخیر آنچه در سبد مواد غذایی مردم قرار می گیرد، حداقل برای پایتخت نشینان به شدت رشد پیدا کرده است و این در حالی است که دولت طی همین دوره از یکسو با واردات گسترده به ایجاد ذخایر استراتژیک همت گماشته و از سوی دیگر با اجرای طرح های فصلی و دوره ای تحت عنوان تنظیم بازار تلاش کرده است قیمت ها را در بازار مهار، ویا اصطلاحا تنظیم کند.


در این گزارش همچنین آمده است: "سر جمع سبدی شامل ۲۶ قلم کالای خوراکی که در آن لبنیات، گوشت، حبوبات، میوه و سبزی، قند،چای و روغن موجود است براساس گزارش هفتگی بانک مرکزی در پایان اردیبهشت ماه سال ۸۸ معادل ۶۳ هزار تومان بوده است. همین سبد بدون تغییر حجم در هفته پایانی اردیبهشت ماه سال ۹۱ به رقمی معادل ۱۱۹ هزار تومان رسیده است.


همچنین به این نکته اشاره شده است که در همین دوره زمانی حداقل دستمزد از ۲۷۵ هزار تومان به ۳۹۰ هزار تومان رسیده است یعنی ۴۲ درصد رشد داشته است، یعنی تنها نیمی از گرانی مواد خوراکی را پوشش داده است.

 

مهاجرت ۶۲ درصد از المپیادی های کشور به خارج

Posted: 29 May 2012 01:27 AM PDT

۵۰۰ پروفسور ایرانی در آمریکا
جـــرس: در حالی که احمدی نژاد و برخی مقامات دولتی بارها ادعا کرده اند که مهاجرت نخبگان به خارج از کشور صحت ندارد، اما آمارهای واقعی نشان می دهد که روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور سیر صعودی به خود گرفته است و ۶۲‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی کشور طی ۱۴ سال گذشته به کشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند.

 

به گزارش روزنامه شرق، از مجموع ۲۲۵ دانش‌آموز ایرانی که طی سال‌های ۱۳۷۲ (م۱۹۹۳) تا ۱۳۸۶ (م۲۰۰۷) در ۵۳ المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از۱۴۰ نفر معادل ۶۲,۲ ‌درصد آنها هم‌اکنون در یکی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند.


بر اساس این گزارش، گستره مهاجرت مدال‌آوران و دانش‌آموزان دیروز ایران و دانشجویان، اساتید و سرمایه امروز کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، هم‌اکنون ۶۹,۲ ‌درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیک، ۷۶,۶ ‌درصد ریاضی، ۵۰‌درصد کامپیوتر و ۵۰‌درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی کشور و اکثرا عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، کالیفرنیا، کمبریج، جان هاپکینز و پرینستون در آمریکا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در کانادا هستند.


مبدا ۹۴‌درصد آنها سکوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتی‌شریف است» و مقصد ۶۶,۴ ‌درصد آنها آمریکا. سرمایه‌هایی که در کنار سایر نخبگان ایرانی که مارک یا برچسب حضور در المپیاد‌های جهانی را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافیای مرزی کشور بیرون می‌گذارند، بخش عمده‌ای از جامعه نخبگان ایرانی در کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهند.


زبان تلخ آمار می‌گوید هم‌اکنون چهار تا پنج ‌میلیون مهاجر ایرانی در ۳۲ کشور جهان حضور دارند. بیش از ۵۰۰ پروفسور ایرانی (معادل با یک پنجم کل استادان ما در داخل کشور) در ایالات متحده وجود دارند. همچنین براساس پژوهشی سه‌ تا چهارنمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غم‌انگیز‌تر آنکه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از ۷۰‌درصد دانشجویان دکترای آن دانشگاه که موفق به دریافت مدرک دکترای خود شده‌اند به فکر مهاجرت هستند. یعنی قدم گذاشتن به راه هموار و بی‌برگشتی که گرچه به زیان کشور است اما آنها را به سمت دانشگاه‌ها و کرسی‌های علمی تراز اول جهان می‌رساند.


گفتنی است، محمود احمدی‌نژاد تعبیر فرار مغزها از ایران را تعبیری "غلط" دانسته و گفته بود: "برخی‌ها با تعبیر غلط از عنوان فرار مغزها استفاده می‌کنند. ما فرار مغز نداریم زیرا می‌بینیم بسیاری از ارزش‌های فرهنگی ملت‌های شرق آسیا حاصل سفر ایرانی‌هاست ولی دوست داریم هر ایرانی هر توانمندی‌ای که دارد در داخل مرزهای ایران صرف کند."


رتبه اول ایران در جدول فرار مغزها
در میزگرد "فرار مغزها؛ چالش یا فرصت"، که چندی پیش در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، این موضوع مورد بحث قرار گرفت که ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سه سال ۸۶ و ۸۷ و ۸۸ در المپیاد شرکت کرده بودند، از کشور خارج شده‌اند.


به گزارش خبرآنلاین، صندوق بین‌المللی پول گزارش داده بود که سالانه حدود ۱۸۰هزار ایرانی تحصیل‌کرده به امید زندگی و یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر از کشور خارج می‌شوند.


این صندوق رقم خروج حدود ۱۸۰ هزار نخبه تحصیلکرده از ایران، به معنی خروج سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز از کشور است.


این در حالی است که طبق آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر از کل دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و بر اساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، ایران رتبه اول را در آمار مهاجرت نخبگان از میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته دنیا کسب کرده است.


د ر حالی كه برخی مسوولان ذی ربط معتقدند "اساسا پدیده فرار مغزها فاقد صحت بوده و زاییده تبلیغات منفی برخی هاست"، تحقیق یکی از سایت ها نشان داده بود که نفرات ممتاز کنكور سراسری سال ۸۰ در کجا هستند:


ندا ناطق (نفر اول رشته ریاضی): استانفورد، آمریكا
اشكان برنا (نفر دوم رشته ریاضی): بركلی كالیفرنیا، آمریكا
احسان شفیعی پور‌فرد (نفر سوم رشته ریاضی): ایلینویز، آمریكا
محمد فلاحی سیچانی (نفر اول رشته تجربی): میشیگان، آمریكا
محمد امین خلیفه سلطانی (نفر دوم رشته تجربی): اطلاعات خاصی پیدا نشد
پیمان حبیب اللهی (نفر سوم رشته تجربی): هاروارد، آمریكا
محمدرضا جلایی‌پور (نفر اول رشته انسانی): آكسفورد، انگلستان


مهاجرت نخبه گان از ایران برای به دست آوردن فرصتهای تحصیلی بیشتر، موضوعی طبیعی است که در همه جای دنیا رخ می دهد. این را محمد حسن دوگانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم و رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفته بود.


به گزارش خبرآنلاین، به اعتقاد وی، تعداد دانشجویای ایرانی که به صورت غیر رسمی در دانشگاهای سراسر دنیا پراکنده شده اند، بسیار بیشتر از آماری هشتاد هزار نفره ای است که کامران دانشجو، وزیر علوم اعلام کرده بود.


دوگانی با اشاره به اینکه مالزی و هندوستان، بیشترین دانشجویان رسمی ایران را پذیرفته اند از مهاجرت ایرانیها برای تحصیل در دانشگاه های حوزه دریای خزر و کشورهای آسیای میانه، ابراز تاسف می کند و معتقد است بسیاری از این مراکز آموزشی از لحاظ علمی در رتبه هایی پایین تر از ایران قرار دارند.


با این حال این نماینده مجلس هشتم رسما تایید می کند بسیاری از دارندگان افتخارات المپیادی در کشور نمانده اند و برای تحصیل، جذب دانشگاه های خارج شده اند. کسانی که احتمال می رود برای ماندن، تمایل بیشتری تا بازگشت داشته باشند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته