هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ایران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد

Posted: 13 May 2012 09:29 AM PDT

جرس: تیم ملی ایران با فتح رقابت‌های باکو، برای سومین بار قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد.


تیم ایران که با برتری بر تیم‌های، ترکیه، گرجستان، ژاپن و آمریکا به بازی نهایی مقابل آذربایجان رسیده بود، امروز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت، ۱۳ مه) با پیروزی ۴ بر ۳ برابر تیم میزبان برای اولین بار در خارج از ایران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد.


در حالی که کمتر از هشتاد روز به آغاز بازی‌های المپیک لندن باقی مانده، ایران با تیمی قدرتمند متشکل از کشتی‌گیرانی که اغلب آنها احتمالا در المپیک لندن شرکت خواهند شد، وارد رقابت‌های جام‌جهانی باکو شد.

برای ایران که قبلا در فینال جام جهانی ۲۰۰۹ تهران به آذربایجان باخته بود، در دیدار حساس و پرتنش فینال، حسن رحیمی (۵۵ کیلوگرم)، مهدی تقوی (۶۶ کیلوگرم)، صادق گودرزی (۷۴ کیلوگرم) و رضا یزدانی (۹۶ کیلوگرم) چهار پیروزی کسب کردند و تیم میزبان را ناکام گذاشتند.


اما مسعود اسماعیل‌پور (۶۰ کیلوگرم)، احسان لشگری (۸۴ کیلوگرم) و کمیل قاسمی (۱۲۰ کیلوگرم) مقابل رقبای آذری بازنده شدند.


در فینال رقابت‌ها، تیم ایران نسبت به داوری‌ بعضی از کشتی‌ها اعتراض داشت. بویژه در مسابقه حساس وزن ۹۶ کیلوگرم بین رضا یزدانی و ختاگ گازیموف، قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان، که با بحث و جدل همراه بود و نهایتا با برتری یزدانی پایان یافت. تیم ایران به نحوه داوری تایم دوم این مسابقه که به سود کشتی‌گیر میزبان خاتمه یافت اعتراض کرد که نتیجه‌ای در بر نداشت.


در دیدارهای رده بندی این رقابت‌ها هم تیم آمریکا ۵ بر ۲ مقابل روسیه به پیروزی رسید و سوم شد.
 

اعتراض رییس خانه مطبوعات استان گلستان به مزاحمت و تهدیدهای ماموران امنیتی برای خانواده وی

Posted: 13 May 2012 09:07 AM PDT

جرس: عبدالناصر مهیمنی، رییس خانه مطبوعات استان گلستان با نوشتن نامه ای به پوریانی، دادستان شهرستان گرگان نسبت به آزار و اذیت هایی که ماموران و نهادهای امنیتی به خانواده وی داشته اند اعتراض کرده و از وی خواستار رسیدگی سریع شده است.

 

به گزارش کلمه، طی روزهای گذشته ماموران و نهادهای امنیتی با هویتی ناشناس اقدام به ایجاد مزاحمت های مکرر برای خانواده برخی از فعالان سیاسی-مدنی گرگان کرده اند و با برقراری تماس تلفنی به ارعاب و تهدید آنها پرداخته اند.

 

در همین رابطه عبدالناصر مهیمنی رییس خانه مطبوعات استان گلستان و عضو علی البدل نخستین دوره شورای شهر در گرگان با نگارش نامه ای از دادستان شهرستان گرگان خواسته تا بنا بر وظیفه قانونی خود نسبت به برخورد با مزاحمینی که فرزند وی را تهدید کرده اند اقدام کند.

 

عبدالناصر مهیمنی، با سابقه بیش از ۲۰ سال تدریس و همچنین روزنامه نگاری آزاد، اواخر سال ۸۹ بازداشت شد. وی به نقد و انتشار نامه ها و بیانیه هایی انتقادی نسبت به برخوردهای سیاسی و سرکوب ها پس از انتخابات پرداخته بود و همچنین بنا بر رویه ی گذشته ی خود در روزنامه نگاری نسبت به سیاست ها و عملکرد دولت احمدی نژاد موضع انتقادی داشت.

 

وی در آذر ۸۹ توسط اداره اطلاعات گرگان جهت پرسش و پاسخی کوتاه احضار شد، اما توسط این نهاد به مدت ۸ روز در زندان گرگان نگه داشته شد. مهیمنی، بلافاصله پس از آزادی با انتشار سرگشاده ی نامه ای ۵۰ صفحه ای نسبت به برخوردهای و روند های غیرقانونی در مراحل بازداشت و بازجویی اعتراض کرد. اخبار رسیده حکایت از آن دارد اخیرا دادگاه با صدور حکمی مشابه سایر فعالان سیاسی در این استان، وی را به دو سال زندان تعزیری محکوم کرده است.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای عباس پوریانی، دادستان محترم شهرستان گرگان

با تحیت و سلام،

خدای تعالی بر من منت نهاده که از خانواده‌ای معتبر با سوابق و تجربیات طولانی در عرصه خدمات فرهنگی و اجتماعی برآمده‌ام؛ خانواده‌ای که شکر خدا، مورد وثوق و احترام همشهریان خوب و مردم قدرشناس گرگان است و در منطقه و هم در مرکز کشور از اعتماد افراد مؤمن، آگاه و ارزشمند بهره‌مند است. و نیز خدای تعالی بر من و همسرم منت گذاشته و دو پسر پاک و مستعد و ممتاز به ما عطا کرده که هر دو جوانانی مؤدب، موفق و نمونه‌اند، و در تمام دوران تحصیل و در محدوده سِنّی خود از بسیاری جنبه‌ها برتر و به ویژه از نظر علمی و اخلاقی واجد همه گونه شایستگی و مایه افتخار خانواده و شاهد مباهات مردم این شهر بوده و سرمایه‌هایی عظیم برای عالی‌ترین مراکز دانشگاهی و علمی ایران عزیز و دانشمندان آینده این سرزمین خواهند بود. تقدیم پاداش، و ستایش و تقدیر از چنین جوانانی نخبه، عامل اعتبار و برازنده همه مسوولان و کارگزاران صادق و خادم ایران خواهد بود.

جناب آقای پوریانی

با کمال تأسف و نگرانی به آگاهی شما می‌رسانم که حدود دو هفته قبل از طریق سامانه ویژه مخابراتی که شماره تلفن‌کننده را نشان نمی‌دهد و مخفی (Private)یا محفوظ نگه می‌دارد (Withheld) و با استفاده از قابلیتی که صرفاً در اختیار افراد یا نهادهای خاص است، فردی ناشناس از گرگان به تلفن همراه فرزند ارشدم در صدها کیلومتر دورتر زنگ زده و خود را به نام «مجاوری» معرفی نموده و در آن تماس تلفنی فرزندم را که به کسب علم و زندگی دانشجویی مشغول است، به شیوه‌ای ایذایی، فراقانونی و ضدامنیتی به مکانی نامشخص در گرگان احضار نموده و در پاسخ به پرسش فرزندم که «شما چه کسی هستی و چه جایگاهی داری؟» با تهدید به او گفته است «اگر مراجعه نکنی متضرر خواهی شد» و فرزندم در پاسخ به اصرار بیجای تلفن‌کننده تهدیدکننده گفته است که «درس و تکلیف دانشگاهی دارم و فرصت و امکان مسافرت ندارم.»

تلفن‌کننده مزاحم، همچنین در همان تماس تلفنی حداقل دو بار دیگر تهدید کرده و در بین جملات خود گفته که «اگر تا فلان روز (دو، سه روز بعد) برای گپ و گفت با من (فرد تلفن‌کننده) و پاسخ دادن به چند سوآل به فلان‌جا در گرگان مراجعه نکنی متضرر خواهی شد.»

جناب آقای دادستان

شما مسوول اصلی حفظ حریم خصوصی شهروندان و حفظ امنیت و آسایش همه آحاد مردم در این شهر و شهرستان هستید و در حوزه جغرافیایی محدود، مسوولیت قضایی و اختیارات معینی دارید. از همین رو، و نظر به اینکه این شیوه‌ها و تهدیدها و ارعاب‌ها را کاملاً فراقانونی، غیرانسانی، غیراخلاقی و خطرناک می‌دانم درباره این مزاحمت که در حوزه مسوولیت قضایی شما برای فرزندم (و به تبع آن برای خودم) ایجاد و واقع شده صریحاً اعتراض و به شما شکایت می‌کنم و انتظار دارم موضوع را تعقیب نموده و فرد یا افراد خاطی و متخلف را فوراً تحت پیگرد قانونی قرار دهید و این رفتار‌ها و اقدامات فراحقوقی و فراقضایی را مانع شوید، قبل از آن که خدای ناخواسته دیر شود و اینگونه خلافکاران گریبان دیگر شهروندان و یا حتی مسوولانی امثال شما را نیز بگیرند.

حیرت‌آور است که چگونه بعضی کسان، افراد یا محافلی که خود را وابسته به نهادهای دولتی می‌دانند هیچ محدودیتی برای حوزه مسوولیت اداری یا امنیتی خود قائل نیستند و در حالی که سِمَت و وظیفه، جایگاه حقوقی و حدود اختیارات آنان برای مخاطبان چندان مشخص نیست، مدعی‌اند که می‌توانند شهروندان بیگناه و قانونمند را حتی در صدها کیلومتر دورتر هم تهدید و ارعاب و اذیت کنند تا شاید خانواده‌هایی را مضطرب و نگران کنند.

جهت اطلاع شما، فرزندم که دانشجو و هنوز تحت تکفل من است بنا بر طینت پاک خود به بنا بر توصیه و تأکید من و مادرش به تلاش عظیم برای علم‌اندوزی با امید به خدمت به جامعه و بلند کردن نام ایران، ادامه خواهد داد و هرگز به مزاحمت‌ها، تهدیدها و احضارهایی که به شیوه‌های ایذایی و فراقانونی انجام می‌شود پاسخ نخواهد داد و مسوولیت این تصمیم او با من است. هرکس درباره فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی من صحبتی یا سوآلی دارد باید شفاف و قانونمند به خود من و به نشانی من مراجعه کند و مطمئن باشد که جز روشن‌بینی، روشنگری، قانونمندی و خدمت صادقانه چیز دیگری نخواهد یافت.

جناب آقای پوریانی

صریح و قاطع اما در نهایت تواضع باردیگر خدمت شما می‌گویم که با توکل بر خدای قادر متعال ابداً هیچ ترس و هراسی از اقدامات نابجای مزاحمان و ارعاب‌کنندگان ندارم و نداریم اما به شدت از این شیوه‌های ناصواب ملولیم و نگران و ناخرسند. و این گونه اعمال را کاملاً زشت و قابل نکوهش و سرزنش می‌دانم.

به فضل و رحمت الهی، و تربیتی که مرهون پدر و مادری دیندار و بافرهنگ است، از نظر ایثار و فداکاری و ارائه خدمات آموزشی و رسانه‌ای و مدیریتی در جامعه، و از نظر باور به ارزش‌های واقعی انقلاب و جمهوری اسلامی، کارنامه تلاش و تجربه، اعتبار اجتماعی و تأثیرگذاری خود من به تنهایی، از مجموع همه افرادی که در نهادهای خاص در این شهر فعالند و خیال می‌کنند که خدمت می‌کنند، روی هم بهتر و بالاتر و والاتر است. و این همه توفیق را از کوشش خالصانه و آشکار خود و بدون کمترین بهره‌برداری یا چشمداشت مادی و دنیایی طی بیش از چهار دهه به انجام رسانده‌ام و خدای تعالی را بر این همه نعمت و موهبت سپاس می‌گویم، به‌ویژه از این نظر خدای سبحان را شاکرم که در بیست و اندی سال گذشته موفق‌ترین مدرس و مترجم زبان انگلیسی کاربردی و نیز از موفق‌ترین نویسندگان، تحلیل‌گران و روزنامه‌نگاران مجرب و مستقل در گرگان بوده‌ام، و هزاران نفر در این شهر و در ایران و گاهی در خارج از کشور از دانش زبان من و از آگاهی و آشنایی‌ام با مسائل اجتماعی و فرهنگی گرگان بهره برده‌اند.

متأسفانه همین توفیق و منزلت اجتماعی و موهبت الهی که من و خانواده‌ام از آن برخوردار بوده‌ایم برای بعضی کم‌مایگان سیاست‌زده، حسدانگیز شده است. آنچنان که با شیوه‌های زشت و ناپسند در مسیر خدمت صادقانه من اخلال می‌کنند.

علاوه بر انواع آزار و مزاحمت‌هایی که برای کار شخصی و زندگی خصوصی و خدمات فرهنگی و اجتماعی من طی سال‌ها و به‌ویژه در دو سال و اندی گذشته ایجاد شده و من در مکاتبات قبلی بعضی از آنها را به شما گزارش و شکایت کرده‌ام، شبیه اینگونه تلفن‌های مزاحم و تهدیدآمیز (که بعضاً نوار صوتی تهدیدآمیز پخش می‌کند) و قطعاً با شیوه‌های فراقانونی و مخفیانه انجام شده و می‌شود در سال ۱۳۸۹ برای خود من هم واقع شده است که تصادفاً در همان زمان، مشخصات (ID Caller) تلفن‌کننده با شماره ۲۱۹۹۹۹ بر روی گوشی‌های تلفن عادی من ثبت شده است. همچنین بعضاً پیام (Message) و یا تلفن‌ تهدیدآمیز (که شماره تلفن‌‌کننده مشخص و اعلام نمی‌شود) به من شده که در آنها هویت اشخاص مزاحم دقیقاً بر من معلوم نشده و من هم به آن مزاحمت‌ها اهمیتی نداده‌ام. اما همچنان که به من وعده داده و تهدید کرده بودند و من حدود یک سال قبل بخشی از ماجرا را حضوری خدمت شما گزارش کرده‌ام، اکنون به ارعاب فرزندم روی آورده و برای اعضای خانواده‌ام مزاحمت ایجاد می‌کنند. هرچند به فضل الهی تاکنون طرفی نبسته‌اند و الحمدلله ما از حقد و حسد بدخواهان در امان مانده‌ایم.

جناب آقای دادستان

در پرونده‌های عجیب و غریبی که از چند سال قبل برای من چاق کرده‌اند مکرر ذکر کرده‌اند که تلفن مرا شنود کرده‌ و می‌کنند و شما بهتر از هرکس می‌دانید که شنود خودسرانه و بدون حکم قضایی معتبر از سوی قاضی ویژه شنود، تا چه حد می‌تواند خطرناک و مفسده‌انگیز و موجبی برای تبهکاری‌های بعدی باشد. و اگر چنین نباشد حداقل بسیار ناشیانه و غیراخلاقی است. و باز خوب می‌دانید که احکام و دستورات قضایی برای شنود و رهگیری پیام‌ها و نفوذ به حوزه شخصی و حریم خصوصی افراد صرفاً و فقط با حکم قانونی از قاضی ویژه شنود و در موارد بسیار خاص و بسیار حساس و بسیار مهم و بسیار معدود و محدود امکان انجام دارد و اِلاّ از اساس فاقد وجاهت قانونی است.

جناب آقای پوریانی

مرتکبان این اَعمال همواره تظاهر می‌کنند و بلکه تأکید و اصرار دارند که فعالیت‌هایشان را با اطلاع و تأیید مسوولان سیاسی و قضایی انجام می‌دهند و به ویژه وانمود می‌کنند که فشارهایی را بر امثال من وارد می‌کنند با آگاهی و هماهنگی شما اِعمال می‌کنند. از همین رو است که جداً از شما می‌خواهم که اجازه ندهید در دوران مسوولیت شما و در حوزه صلاحیت قضایی شما که به هر حال چند صباح دیگر به پایان می‌رسد اینچنین تخلفات آشکار صورت گیرد و امنیت شهروندان مخدوش شود.

الحمدلله شما از تجربه و هوش کافی برخوردارید که بدانید بسیار کسانی که درگذشته در سمت‌هایی مشابه قرار داشتند و آنگونه با شداد و غلاظ عمل می‌کردند و احیاناً نسبت به امنیت اجتماعی و قضایی مردم قاصر یا مقصر بودند اکنون چندان روزگار خوشی ندارند و آن غفلت‌ها و سهل انگاری‌ها اکنون بعضاً بلای جان خودشان شده است.

تصور بفرمایید که کسی با شیوه‌هایی که ذکر آن رفت از صدها کیلومتر دورتر فرضاً از اهواز یا از زاهدان بدون اطلاع شما و بدون محمل قانونی به افراد خانواده و تحت تکفل شما، زنگ بزند و تهدید کند که اگر فلان نشود بهمان خواهد کرد. امیدوارم قدری به تبعات احتمالی این اقدامات بیندیشید و کمی برخود بلرزید. و با توجه به وظیفه خطیر خود مانع اینگونه قانون‌شکنی‌ها شوید.

تصور بفرمایید که وقتی با عزیزان یا محارم‌تان خصوصی صحبت می‌کنید و نسبت به آنان ابراز محبت می‌کنید کسی و نامحرمی به سخنان شما گوش دهد و یا حتی به راست یا دروغ صرفاً ادعا کند که حرف‌های‌تان را شنود می‌کند. لختی اندیشه کنید که اینگونه روش‌ها و منش‌ها تا چه اندازه می‌تواند اعتماد جامعه را ویران و حرث و نسل را نابود کند.

درخواست دارم که بدون فوت وقت از ادامه و تکرار این مزاحمت‌ها پیشگیری کنید و به مسوولان مربوط جداً یادآور شوید که ارتکاب این اقدامات ناصواب از سوی زیردستان‌شان را مانع شوند و بدانند که مشکلات واقعی امروز ایران از انواعی دیگر است که این شیوه‌های نامتعارف و غیراخلاقی برای ساکت کردن منتقدان حق‌گو و دلسوز و معتبر به هیچ وجه چاره کار نیست و به حل هزاران مشکل پیچیده و درهم تنیده جامعه ما هیچ کمکی نمی‌کند. تشکیل سالانه میلیون‌ها پرونده و اطاله رسیدگی در دستگاه قضایی و تراکم جمعیت زندان‌های کشور خود گویای همین واقعیت تلخ است.

همچنین معتقدم خسارت‌های ناگوار و بعضاً جبران‌ناپذیری که در سال‌های اخیر به شخصیت‌ها و جامعه علمی کشور وارد شده از همین خبط و خطاهای کوچک که مورد غفلت یا تساهل و اغماض مسوولان ارشد واقع شده، سرچشمه گرفته است.

از درگاه حق تعالی برای خودم و برای شما، عافیت و سلامت و هدایت طلب می‌کنم و رسیدگی به شکایت خود و رفع و دفع مزاحمان و پیگرد و مجازات قانونی خاطیان را خواهانم.

جناب آقای دادستان

امروز (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت۹۱) عصر حدود ساعت ۱۷ در حالی که این نامه را برای شما آماده می‌کردم، همان فرد مزاحم (مجاوری) با استفاده از همان شیوه کذایی مخابراتی به خود من زنگ زد و حدود ۴۰ دقیقه صحبت و جدل کرد و حتی مرا هم تهدید کرد. من شدیداً به مزاحمت و تهدیدهایی که او نسبت به فرزندم و خودم مرتکب شده اعتراض کردم و او را از ادامه این خلافکاری بازداشتم و به او گفتم که در حال تنظیم و طرح و ارسال شکایت نزد شما هستم. از آنجا که این مکالمه طولانی و جدلی بوده از ذکر مفصل آن خودداری می‌کنم. و آن را به فرصت بعدی موکول می‌کنم.

با سلام و احترام مجدد

عبدالناصر مهیمنی
 

تصویب درآمد ۶۶ هزار میلیاردی دولت از قانون یارانه‌ها

Posted: 13 May 2012 08:51 AM PDT

جرس: نمایندگان مجلس با کسب درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ موافقت کردند.

 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل کشور، بالاخره تکلیف میزان درآمد حاصله از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری را مشخص کردند.

 

به موجب مصوبه مجلس، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ تا مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان شامل موارد ذیل است:

الف - تا مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه و متوازن هر ماه متوسط مبلغ ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌های ماده یک قانون هدفمندسازی یارانه‌ها.

ب - تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه.

 

به گزارش فارس، طبق این مصوبه مجلس، دولت مجاز شد در سال ۱۳۹۱ قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مجددا اصلاح کرده و از این اصلاح قیمت‌ها در سال جاری تا مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که ۵۶ هزار میلیارد تومان از این درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و سایر حامل‌های انرژی می‌شود.

 

در گام اول اجرای قانون یارانه‌ها، دولت ۵۴ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات درآمد کسب کرده بود و در فاز دوم اجرای این قانون، مجلس مجوز افزایش ۱۲ هزار میلیاردی درآمد اجرای قانون یارانه‌ها را صادر کرد.

 

مجلس از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح امروز را به بررسی موضوع نحوه اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها اختصاص داد و در این جلسه تعدادی از وکلای ملت پیشنهادات مختلفی را ارائه کردند که هیچ یک از این پیشنهادات به تصویب بهارستان‌نشینان نرسید.
 

نگرانی از وضعیت جسمی رضا انصاری‌راد در بند ۳۵۰

Posted: 13 May 2012 08:51 AM PDT

جرس: رضا انصاری‌راد، روزنامه‌نگار که روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه در پی احضار به دادسرای اوین، جهت اجرای حکم‌اش، راهی زندان شده بود، در وضعیت نامناسب جسمانی به سر می‌برد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، انصاری‌راد، در طی دو هفته گذشته، دو بار دچار حمله عصبی شدید شده است. به گفته‌ی زندانیان در بند ۳۵۰، حملات عصبی وی به بیماری صرع شباهت دارد و در صورتی که زندانیان دیگر متوجه وضعیت او نشوند، احتمال بروز اتفاق ناگواری برای وی وجود دارد.

 

رضا انصاری‌راد در شهریورماه ۸۹ از سوی دادگاه انقلاب به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت.

 

در دو هفته گذشته، مسئولان جدید اجرای احکام زندان اوین، دو روزنامه‌نگار را روانه زندان کرده‌اند. مهسا امرآبادی نیز که روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه به زندان احضار شده بود، جهت اجرای حکم دو سال حبس تعزیری خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
 

حدادعادل: داوطلب ریاست مجلس می‌شوم حتی اگر کسی به من رأی ندهد

Posted: 13 May 2012 08:08 AM PDT

جرس: حداد‌عادل در نشست هم‌اندیشی 153 نفر از اصولگرایان مجلس نهم اظهار کرد: پس از سکوت 4 ساله در مقطع تبدیل مجلس هشتم به مجلس نهم احساس تکلیف کردم و اگر تا روز رای‌گیری زنده باشم، داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رأی ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم و شما هم حجت دارید و به آن عمل کنید.


به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه بنده از هیچ کس گله نمی‌کنم، افزود: بنده از دولت که نیروهایش را برای آن انتخاب بسیج کرد، گله‌ای ندارم، بلکه ‌فقط نگاه کردم و چیزی نگفتم.

 

وی با این مدعا که "12 سال برای حقیقت اصولگرایی تلاش کردم"، افزود: در مجلس نهم در درجه اول حفظ وحدت اصولگرایی مهم است چراکه وظیفه مجلس تنها انتخاب رئیس مجلس نیست و آن ابتدای کار است و انتخاب اعضای هیئت رئیسه، کمیسیون‌ها، طرح‌ها و لوایح، موضع‌گیری‌ها همه احتیاج به وحدت اصولگرایان دارند.

 

حدادعادل ادامه داد: متاسفم از اینکه عده‌ای در اصولگرایی با نام دیگری بخواهند انشقاق و انشعاب راه بیندازند چراکه مهمترین مسئله برای مجلس نهم تقویت و حفظ فراکسیون اصولگرایان و افزایش کارکرد اصولگرایی با حفظ مرز آن با غیراصولگرایان است و بنده بر سر این مرز پافشاری دارم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه در چارچوب آئین نامه هر نماینده از حق قانونی خود بهره مند شود و فرقی بین اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل نیست، گفت: در مسئله مرام و روش سیاسی نمی‌توان واقعیت‌ها را فراموش و معامله کرد بلکه مرز‌ها باید سر جای خود باشند.
 

رضا خندان: همسرم بازداشتش را غیر قانونی می‌داند

Posted: 13 May 2012 08:08 AM PDT

جرس: رضا خندان همسر نسرین ستوده از دریافت احضاریه ای در زندان توسط همسرش خبر می دهد که بر اساس آن یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باید در شعبه ی یک دادگاه انتظامی وکلا حاضر شود.

همسر این وکیل دربند در زندان اوین در گفتگو با کلمه تصریح می کند که این دادگاه در ادامه ی محاکمه ای است که از حدود یک سال پیش بنا به درخواست مرجع قضایی مبنی بر تعلیق پروانه وکالت اش، آغاز شده است.

سال گذشته اوایل خرداد بود که عکس دستبند زده شده ی نسرین ستوده بر گردن همسرش مقابل دادگاه انقلاب موجی از احساس خشم از این حد از ستم و تحسین از این حجم از مقاومت را در هر بیننده ای برانگیخت، تصویری که در این یک سال تبدیل به نماد مقاومت مادری شده است که ۲۱ ماه است به جرم پافشاری در دفاع از موکلانش محبوس است. نیمای سه ساله ی آن روزها دیگر برای مدرسه رفتن آماده می شود و مهراوه ی ۱۲ ساله نقش مادری را خوب برای پدر و برادر بازی می کند.

 

آن روزها خبر آمد که بعضی مقام های قضایی خواهان ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده هستند که کانون وکلای دادگستری با ورود به این پرونده اعلام کرده است که با تشکیل دادگاهی درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت.

این دادگاه به ریاست بتول کیهانی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری، و با حضور چند عضو دیگر این کانون برگزار شد اما در نهایت تصمیم در این باره به جلسه دیگری موکول شد. جلسه ی دیگری که بعد از یک سال مشخص شد.

نسرین ستوده سال گذشته همین روزها در نامه ای به نیمای سه ساله اش نوشته بود: “چگونه برایت توضیح دهم که آمدنم به خانه دست خودم نیست تا به سویت پر بکشم، تو که به پدرت گفته بودی به مامان بگو کارش را تمام کند و به خانه برگردد. چگونه برایت بگویم که هیچ «کاری» نمی‌تواند مرا از تو این همه دور کند، در واقع هیچ «کاری» حق ندارد مرا این همه از تو دور کند. هیچ «کاری» حق ندارد اینقدر حقوق کودکانم را نادیده بگیرد که طی ۶ ماه بازداشت به من یک ساعت ملاقات با تو را بدهد. با تو چه بگویم که هفته‌ی گذشته از من پرسیدی مامان با ما به خانه می آیی؟ و من در مقابل چشم ماموران بازداشتگاه به تو گفتم: «کارم طول می کشد و دیرتر می آیم». آن وقت تو با سر تکان دادنت گفتی باشد و دستم را کشیدی و با لب‌های کوچک‌ات بوسه‌ای کودکانه بر دست هایم زدی.

در طول ۶ ماه گذشته دو بار به شدت گریستم. بار اول در سوگ پدرم بود که از عزاداری و سوگواری نیز محروم بودم و بار دوم همان روز بود که نتوانستم با تو به خانه برگردم و وقتی به سلولم برگشتم بی اختیار بلند بلند گریستم.”


نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

گفتگوی رضا خندان همسر این وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که نزدیک به دو سال است در بند زنان زندان اوین محبوس است را با هم می خوانیم:

آقای خندان ماجرای احضاریه ی جدید برای نسرین ستوده چیست؟

خبردار شدیم که نسرین در زندان احضاریه دریافت کرده است که بر اساس آن یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باید در شعبه ی یک دادگاه انتظامی وکلا حاضر شود.

شما از دلیل این احضاریه ی جدید هم خبر دارید؟

بله در واقع این دادگاه در ادامه ی دادگاهی است که از حدود یک سال پیش شروع شده بود و سال گذشته هفتم یا هشتم خردادماه هم اولین و آخرین جلسه ای بود که تشکیل شده بود و بنا به دلایلی در آن شعبه تشکیل نشد و قرار شد وقت بعدی تعیین شود، ولی عملا مدت ها طول کشید. که البته ظاهرا احضاریه را دادگاه فرستاده بود اما برای ما نیاورده بودند و به خود همسرم هم در این ابلاغ نکرده بودند.

طی چند روزگذشته در زندان برای ایشان احضاریه ای فرستادند که آخر ماه برای محاکمه باید به دادگاه انتظامی کانون وکلا مراجعه کند که البته باید مسئولین آنجا ببرندشان .

این محاکمه برای این است که مرجع قضایی از کانون انتظامی وکلا درخواست کرده که پروانه وکالت نسرین ستوده را به دلیل پرونده ای که در دادگاه انقلاب تشکیل و در آن محکوم شده است به حالت تعلیق دربیاورند و یا ابطال کنند و همچنان این موضوع ادامه دارد تا حال که الان اعلام کردند که باید ۳۱ اردیبهشت در دادگاه حضور پیدا کند.

نظر خود خانم ستوده درباره ی این دادگاه و فلسفه ی تشکیل آن چیست؟

همسر من به هیچ وجه نه در این پرونده که اصلا موضوعیت ندارد که حتی در پرونده ای که حکم برای آن صادر شده حکم صادره را عادلانه نمی داند، در واقع ایشان اصلا بازداشت خودش را عادلانه نمی داند. او هیچ خلافی نکرده و هیچ جرمی مرتکب نشده است. کسی را برای چهار تا مصاحبه ۵۱ سال حکم نمی دهند.

خانم من در حکم اولیه ش ۵۱ سال حکم داشت ۲۰ سال محرومیت از وکالت، ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور و یازده سال هم حبس تعزیری. همسر من خودش را مجرم نمی داند و چون معتقد است حکم غیر عادلانه است حق خودش می داند که بتواند به وکالتش در هر حالت ادامه دهد.

پس در جلسه ی دادگاه حاضر می شوند.

در جلسه ی دادگاه حاضر خواهد شد اما مشکلی که وجود دارد این است که وکیل ایشان در این پرونده جناب آقای سلطانی هستند که خودشان در این مدت بازداشت شده اند و ما باید در این فرصت کوتاه دنبال وکیل دیگری باشیم و تمام مراحل قانونی را طی کنیم.

فکر می کنید بعد از این دادگاه بتوانند بالاخره به مرخصی بیایند؟

خیلی مرخصی دادن به همسر من به این پرونده ارتباطی ندارد و اساسا ممکن است که نتیجه ی قطعی هم در این جلسه گرفته نشود. در نتیجه نه من هیچ ارتباطی نمی بینم بین تشکیل این دادگاه و مرخصی ایشان.

وضعیت روحی خانم ستوده بعد از نزدیک به دوسال چطور است؟

والا به لحاظ روحی وضع خوبی دارد. اما شما تصور کنید یک مادر ناغافل و ناگهانی ۲۱ ماه ارتباطش از خانواده و بچه ها و دنیا و همه چیز یکهو قطع شود. بخصوص بچه های کوچک که خود شما بهتر از هر کسی درک می کنید برای هر کس چقدر سخت و غیر قابل تحمل و خرد کننده است. اما با این وجود او همچنان روحیه ی خوبی دارد.

امروز روز مادر بود، از حال و هوای فرزندانتان در این روز و در این جدایی بگویید.

از این قسمت خیلی نپرسید که قاعدتا حرف خوشحال کننده ای برای شما ندارم. من از این فرصت فقط میتوانم استفاده کنم و به شما و همه زنان و مادران تبریک بگویم.

خب ما در چنین مناسبت هایی سعی می کنیم حال و هوای این روزها در خانواده و فضای خودمان خیلی پررنگ نشود که بچه ها اذیت نشوند و دلتنگی هایشان پررنگ تر نشود. البته همسر من در روزهایی مثل روز جهانی زن همیشه برنامه هایی داشت و سخنرانی و سفر و این ها و خیلی هم در خانه نبود اما الان توصیه اش به ما سفر رفتن و فاصله گرفتن از جو این روزهاست که بچه ها کمتر اذیت شوند. به هر حال ما که همیشه به یادش هستیم، چنین روزهایی بیشتر به یادش هستیم.

امیدوارم نه تنها همسر من بلکه همه ی زنان و مردانی که به ناحق بازداشت شده و در حبس و در شرایطی آن چنانی هستند، رهایی پیدا کنند و همه دوباره طعم آزادی را بچشند.
 

تئاتري درباره اسيدپاشي در تهران با حضور یکی از قربانیان اسیدپاشی

Posted: 13 May 2012 08:08 AM PDT

 

جرس: تئاتر خياباني اسيدپاشي با نام "نقاش" با حضور معصومه عطايي از قربانيان اسيدپاشي و پخش صداي آمنه بهرامي در پارك شفق و در ميان مردم برگزار شد.

 

به گزارش کانون زنان ایرانی، عصر هجدهم ارديببهشت ماه، در هوايي بهاري گروه تئاتر صلح، نمايش خود را به اسيد پاشي اختصاص دادند. آنها با روايت زندگي زنان قرباني اسيدپاشي از جمله زندگي آمنه بهرامي و يثري دختري كه در دوران نامزدي اش مورد حمله اسيدپاشي قرار گرفت و جانش را از دست داد؛ ماجراي اسيد و اسيدپاشي را در ميان مردم مطرح كردند.

 

بازيگران از خود مردم مي خواستند كه در اجراي اين نمايش مشاركت داشته باشند و به سوالات آنها جواب دهند. سوال هايي نظير اينكه چه كسي اسيد مي پاشد و يا چرا و در چه شرايطي اسيد مي پاشد؟ آيا قانوني درباره اسيد پاشي در ايران وجود دارد و اگر آري اين قانون چقدر به نفع قربانيان اسيدپاشي است؟

در ابتداي نمايش يك نقاش با بلوزي زردرنگ در ميداني كوچك با دوچرخه به دنبال مشتري است تا لقمه ناني از كشيدن صورت ديگران دربياورد. آقاي نقاش روزي با دختري مواجه مي شود كه تمام صورتش را باند پيچي كرده است، دختر از نقاش مي خواهد صورت او را نقاشي كند اما نقاش از چه نقاشي كند؟

از اين لحظه داستان زندگي آمنه بهرامي نقل مي شود. دختري كه از سال 1384 قرباني حمله اسيدي خواستگارش شد و زيبايي و بينايي‌اش را از دست داد. آمنه مي گويد: "از وقتي كه روي صورتم اسيد ريخته شده، نگرانم. نگران زيبايي تمام دختران سرزمينم."

در بخشي از اين نمايش صداي آمنه پخش شد .او كه حالا در اسپانيا به سر مي برد داستان زندگي اش را در اين گفتگوي تلفني گفت و خبر داد كه براي رونمايي كتاب داستان زندگي اش شهريور ماه به ايران مي آيد.

در ميان گفتگوهاي نقاش و دختري كه نقش آمنه را بازي مي‌كند، افراد ديگر وارد مي‌شوند. مردي با قامتي بلند و لباسي مشكي از وضعيت اسيدپاشي در ايران مي گويد اينكه زنان بيشترين قربانيان اسيدپاشي هستند و ديگري با مطرح كردن قانون اسيدپاشي درايران از تماشاچيان سوال مي كند.

 

حاضران نيز واكنش نشان مي دهند. يكي از قوانيني مي گويد كه به نفع مردان است و ديگري از قصاص و مقابله به مثل حمايت مي كند. در اين لحظه معصومه عطايي از قربانياني كه دو سال پيش پدرشوهرش روي صورت او اسيدپاشيده، به ميان جمع مي آيد:" خيلي خوشحالم مسئله اسيد پاشي را مطرح مي كنيد. اما مسئله كنوني من قانون است. قانوني كه پدرشوهر مرا تنها دو ماه بازداشت كرد و اكنون آزادانه در بنگاه معاملات، ماشين خريد و فروش مي كند .حالا كه من موفق به گرفتن حكم قصاص شدم همين قانون مي گويد به خاطر نصف بودن ديه زن از ديه مرد، بايد 45 ميليون تومان بپردازم تا حكم قصاص را عملي كنم. به نظر شما اين كجاي عدالت است؟"

بغض گلوي معصومه را گرفته:" همين قانون مي گويد پسرم تنها تا هفت سالگي حق دارد پيش مادرش بماند و بعد از اين سن بايد با پدرش و خانواده پدري زندگي كند. پدر و پدربزرگي كه صلاحيت نگهداري آرين را ندارند."

يثري نيز از ديگر دختراني است كه سال گذشته در ايلام با حمله اسيدي جان خود را از دست داد.در اين نمايش روايت زندگي او نيز به نمايش درآمد و نام طاهره، شيرين، رعنا، سميه و ديگر قربانيان اسيدپاشي يادآوري شد و به نشانه حمايت از آنها تمامي بازيگران اين نمايش، ماسك هاي سفيد روي صورتشان گذاشتند.

 

در پايان نمايش پارجه اي سفيد رنگ روي زمين پهن شد و تماشاچيان درباره اسيدپاشي رويش نوشتند: "ما مخالف اسيد پاشي هستيم"،"قانون؟" و اسم هاي زنان قرباني اسيد پاشي روي پارچه ي سفيد به چشم مي خورد.

دومين نمايش گروه صلح درباره اسيدپاشي پنج شنبه بيستم اردبيهشت ماه در فرهنگسراي خاوران اجرا خواهد شد.

انتقاد رئیس خانه کاریکاتور ایران از حکم شلاق کاریکاتوریست اراکی

Posted: 13 May 2012 07:10 AM PDT

جرس: رئیس خانه کاریکاتور ایران گفت: هیچ گونه تفسیر توهین‌آمیزی در طرح نماینده اراک دیده نمی‌شود و این اتفاق که می‌توانست به سادگی حل شود،‌ این اتفاقی که ساده می‌توانست نادیده گرفته شود، اکنون تبدیل به یک بحران سیاسی شده است که متاسفانه فضای سیاسی کشور و حتی هنر کاریکاتور کشور را ملتهب کرده است.

به گزارش فارس، انتشار خبر محکومیت یک کاریکاتوریست اراکی به ۲۵ ضربه شلاق به دلیل به تصویر کشیدن کاریکاتور «احمد لطفی آشتیانی» نماینده شهر اراک،‌ بازتاب بسیار وسیعی در میان رسانه‌های خارجی داشته است که همگی اقدام به انتشار این خبر کرده و به حمایت از این هنرمند برخاسته‌اند،‌ دلایل محکومیت این هنرمند را از مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور جویا شدیم.

شجاعی در این باره توضیح داد: بعد از آن که از این خبر مطلع شدیم، با این هنرمند اراکی «محمود شکرایی» تماس گرفتیم و صحت خبر محکومیت او را به ۲۵ ضربه شلاق جویا شدیم، جالب بود که خود او از این حکم بی‌خبر بود،‌ از او خواستیم این طرح را که منجر به این جنجال شده است برای ما ارسال کند ولی وقتی طرح را دیدیم هیچ گونه تفسیر توهین‌آمیزی را در آن نیافتیم.

شجاعی درباره طراحی این کاریکاتور توضیح داد: در یکی از برنامه‌های تلویزیونی ۹۰ گفت‌وگویی با «احمد لطفی آشتیانی» نماینده شهر اراک انجام شد و انتقادهای بسیاری نسبت به نظریات ایشان مبنی بر واگذاری تیم فوتبال نفت تهران به اراک صورت گرفت. به دنبال این اتفاق،‌ محمود شکرایی کاریکاتوریست اراکی در یکی از نشریات این شهر کاریکاتوری این اتفاق را دستمایه کار خود قرار می‌دهد و این نماینده مجلس را در لباس فوتبال طراحی می‌کند و پس از آن نماینده محترم، از این نشریه و این هنرمند شکایت می‌کند که در نهایت منجر به محکومیت این کاریکاتوریست به ۲۵ ضربه شلاق می‌شود.

رئیس خانه کاریکاتور ایران، این طرح را بسیار ساده و به دور از هر گونه تفسیر توهین‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: به نظر من درباره این هنرمند و طرحی که منتشر شده است، بسیار سخت‌گیری شده و حکم بسیار سنگینی را برای هنرمند صادر شده است،‌در حالی که در نشریه گل‌آقا نمونه‌های بسیاری نظیر این طرح از مسئولان دولتی منتشر می‌شد که با سعه صدر و آستانه تحمل بسیار بالا رو به رو می‌شد.

این هنرمند کاریکاتوریست در ادامه درباره خط قرمزهای کاریکاتور در کشور گفت: خط قرمزها و حریم‌ها کاملاً مشخص است، به طور مثال درباره مسائل دینی، مذهبی و اخلاقی این حریم‌ها از سوی هنرمندان رعایت می‌شود و همه هنرمندان کاریکاتوریست ما مقید به مسائل دینی،‌مذهبی و اخلاقی هستند و هیچ گاه وارد این مسائل نمی‌شوند.

شجاعی با انتقاد از صدور این حکم که منجر به انتشار اخبار گسترده در رسانه‌های خارجی شده است گفت: این اتفاقی که ساده می‌توانست نادیده گرفته شود، اکنون تبدیل به یک بحران سیاسی شده است که متاسفانه فضای سیاسی کشور و حتی هنر کاریکاتور کشور را ملتهب کرده است.

وی تأکید کرد: اگر این نماینده محترم نیز متوجه این التهابات سیاسی می‌شد که به دنبال انتشار این خبر صورت گرفته است، قطعاً راضی به اجرای این حکم نخواهد بود.

این هنرمند کاریکاتوریست در بخش دیگری از سخنانش به این طرح کاریکاتور که بازتاب وسیعی داشته است اشاره کرد وگفت: کاریکاتور چون زبانی تصویری است، تفسیرهای متعددی از آن می‌شود اما این طرح ساده از این نماینده مجلس صرفاً شکل انتقادآمیز دارد و به هیچ عنوان تفسیر توهین‌آمیز از آن استنباط نمی‌شود،‌ این طرح به گونه‌ای نیست که این نماینده محترم مجلس را تا این اندازه عصبانی کند، نمایندگان ما باید آستانه تحمل بالاتری داشته باشند.

شجاعی ادامه داد: کاریکاتور به دنبال نشان دادن مشکلات و حل معضلات است بنابراین اگر هنرمند کاریکاتوریست که یکی از وظایفش نشان دادن مشکلات و معضلات جامعه است، نتواند طرح ساده‌ای از یک نماینده مجلس را بکشد،‌ چگونه می‌تواند یک کاریکاتوریست باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این باره تجدید نظری صورت بگیرد و این حکم صادر شده با عنایت رسانه‌های کشور و قوه قضائیه شکل اجرایی به خود نگیرد.

وی افزود: در مواجه با یک طرح کاریکاتور که معضلات را نشان می‌دهد،‌هم می‌توان صورت مسئله را پاک کرد و چنین احکامی را صادر کرد و هم این که در جهت حل این مشکلات برآمد.

شجاعی همچنین پیشنهاد کرد که برای حل این مشکل از نظرات کارشناسی و مشاوره تعدادی از هنرمندان مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شود تا منجر به صدور چنین احکامی که زیبنده یک هنرمند نیست،‌ نشود.

شجاعی به التهابی که در فضای هنر کاریکاتور ایران ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: صدور این حکم هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان را بسیار متأثر کرده است و فضای ملتهبی را در هنر کاریکاتور ایجاد کرده است که من شاهد رنج این هنرمندان هستم و آرزو می‌کنم که این حکم هیچ گاه اجرا نشود.

رئیس خانه کاریکاتور ایران تأکید کرد: فضای کاریکاتور ایران بسیار پاک است و نباید چنین اتفاقاتی این فضا را ملتهب کند.
 

نادران: گرانی‌ها نشان از تورم 60 درصدی است نه 10 درصدی

Posted: 13 May 2012 07:10 AM PDT

جرس: نماینده مردم تهران در مجلس در اعتراض به سخنان میرتاج‌الدینی که تورم را ۱۰ درصد اعلام کرد،‌گفت: تورم حدود ۶۰ درصد است و مردم بهتر می‌توانند قضاوت کنند که این گرانی‌ها تورم ۶۰ درصدی است یا ۱۰ درصدی.

 

به گزارش فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد حذف فرع "ب" از بند ۱۰ ماده واحده و در اعتراض به سخنان میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت در صحن مجلس اظهار داشت: تذکر من مربوط به ماده ۷۷ است و به سخنان آقای میرتاج‌الدینی اعتراض دارم‌ چرا‌که ایشان نکاتی را فرمودند که با پیشنهاد حذف ۱۰ هزار میلیارد تومان، یارانه‌ها حذف خواهد شد‌ در حالی که باید به ایشان بگویم اگر یارانه‌ها حذف شود، پس ۵۶ هزار میلیارد تومان که می‌ماند، کجا هزینه خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه آقای میرتاج‌الدینی حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، تصریح کرد: با حذف ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان حذف نخواهد شد.

 

این نماینده مجلس همچنین گفت: معاون پارلمانی دولت می‌گوید نرخ تورم در سال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۱۰درصد است در حالی که عده‌ای گفتند ۶۰ درصد نیز شده است. حالا بهتر است این موضوع را مردم قضاوت کنند که این گرانی‌ها تورم ۶۰ درصدی است یا ۱۰ درصدی و مطمئنا این قضاوت ربطی به بحث‌های سیاسی هم ندارد و آنها بهتر قضاوت می‌کنند.

 

نادران ادامه داد:‌ دولت در سال ۸۹ و ۹۰ گفت که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند اما نتوانست این کار را انجام دهد. آیا اینجا هم حرف‌های مجلس باعث شد تا شغل ایجاد نشود؟

 

وی افزود: میرتاج‌الدینی می‌گوید هدفمندی یارانه‌ها الگوی موفقی است و بانک جهانی از ما تعریف کرده در حالی که باید به ایشان بگویم چه طور هر زمان که بانک جهانی از ما تعریف کند، می‌گوییم یک مرجع خوب است اما هر وقت علیه ما حرف زد، می‌گوییم وابسته به استکبار است؟

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد تصویب شد و حالا ما می‌خواهیم ۵۶ هزار میلیارد تومان تصویب کنیم. آیا این به معنای ایستادن در راه اجرای هدفمندی یارانه‌هاست،‌ آیا این پرداخت نکردن یارانه نقدی به مردم است؟ دولت ورودی انرژی به نیروگاه‌ها را صفر حساب کرد اما درآمد آنها را به حساب یارانه‌ها واریز کرد و با این میزان ورودی انرژی به نیروگاه‌ها به صنعت کمک نکرد.

 

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز در تذکری پیشنهاد کرد که در بحث مهم هدفمندی یارانه‌ها بهتر است دو موافق و دو مخالف صحبت کنند.

 

وی افزود: آمارهایی که نماینده دولت در سخنان خود بیان کرد، با واقعیت همخوانی ندارد و جدیدا نیز آقای رئیس جمهور اعلام کرده که تورم در کشور تنها ۶ درصد است.

 

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: باید با تصمیمات مهم فشار گرانی‌ها را از دوش مردم کم کنیم و قدرت خرید مردم را بالا ببریم همچنین من از هیئت رئیسه می‌خواهم یک موافق و یک مخالف دیگر نیز پس از سخنان نماینده دولت حرف بزند چراکه ایشان آمار غلط ارائه می‌دهد.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: اگر شما پیشنهادی دارید، باید به صورت کتبی بنویسید و به هیئت رئیسه بدهید تا به پیشنهادتان رسیدگی شود.
 

نقدینگی در آستانه ۳۵۳ هزار میلیارد تومان

Posted: 13 May 2012 07:10 AM PDT

جرس: حجم کل نقدینگی در سال ۹۰ با ۱۹.۴ درصد رشد نسبت به سال ۸۹ به حدود ۳۵۲ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در شش ماه اول سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود.

به گزارش فارس روند رشد نقدینگی در سال‌های اخیر دچار نوسانات زیادی بوده به طوری که نوسانات ۱۵ تا ۳۹ درصدی در برخی سال‌ها را نشان می‌دهد.

رشد نقدینگی از سال ۷۶ تا سال ۹۰ به شدت متفاوت بوده است. سال ۷۶ رشد نقدینگی ۱۵.۲ درصد بود اما در سال ۷۷ این رشد به ۱۹.۴ درصد، سال ۷۸ به ۲۰.۱ درصد و در سال ۷۹ براساس آمارها ۲۹.۲ درصد بوده است.

یکی از علل اصلی افزایش رشد نقدینگی سال ۸۷ و ۷۹ افزایش درآمدهای نفتی بوده است.

از سال ۸۰ تا پایان سال ۸۶ همواره رشد نقدینگی بالای ۲۰ درصد گزارش شده است. سال ۸۰ افزایش نقدینگی در سطح ۲۸.۸ درصد بوده و در سال‌های ۸۱ تا ۸۶ به ترتیب ۳۰.۲ درصد، ۲۶ درصد، ۳۰.۲ درصد، ۳۴.۳ درصد، ۳۹.۴ درصد و ۲۷.۷ درصد بوده است.

اما در سال ۸۷ به دلیل اعمال سیاست‌های انضباط پولی مانند جمع‌آوری چک‌پول‌های بانک‌ها و چاپ انحصاری آن توسط بانک مرکزی و اعمال سیاست‌های انضابط مالی بودجه‌ای از عوامل اصلی کاهش این متغیر پولی عنون شده است. در این سال رشد نقدینگی با ۱۲ درصد کاهش به ۱۵.۹ درصد رسید.

در سال ۸۸ نقدینگی با ۸ درصد رشد به ۲۳.۹ درصد رسید و در سال ۸۹ این نرخ با ۱.۳ درصد رشد به ۲۵.۲ درصد رسید.

حجم کل نقدینگی در سال ۸۴ بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و این میزان در سال ۸۵ به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده که ۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

سال ۸۶ حجم نقدینگی کل با ۳۶ هزار میلیارد تومان رشد ۱۶۴ هزار میلیارد تومانی شد و در سال ۸۷ مجموع آن بالع بر ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۶ هزار میلیارد تومان رشد نشان می‌دهد.

حجم کل نقدینگی در سال ۸۸ هم افزایش یافت و با ۴۵ هزار میلیارد تومان رشد به ۲۳۵ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین نقدینگی سال ۸۹ حدود ۲۹۴ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان بوده  که ۵۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رشد نقدینگی ۱۹.۴ درصدی سال ۹۰ مجموع نقدینگی در سال ۹۰ با ارقام موجود، حدود ۳۵۲ هزار و ۹۱ میلیاد میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به سال قبل ۵۷ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رشد نشان می‌دهد.

بر این اساس یکی از نکات مورد توجه در این اعداد و ارقام، حجم افزوده شده به نقدینگی کشور است. به طوری که از سال ۸۴ تاکنون سه سال رشد نقدینگی بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و به غیر از سال ۸۷ که نقدینگی ۲۶ هزار میلیارد تومان رشد داشته در سال‌های دیگر بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی ایجاد شده است.

میزان رشد‌های نقدینگی آنقدر بالا بوده که در دو، سه سال اخیر اگر حجم نقدینگی بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان هم باشد، باز هم درصد رشد نقدینگی به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد.

نکته قابل توجه دیگر این است که این محاسبات کنترل نقدینگی در شش ماه دوم سال است. زیرا در شش ماه اول سال ۹۰ وزیر اقتصاد حجم کل نقدینگی در نیمه اول سال جاری را ۳۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود در حالی که این عدد در پایان سال ۹۰ تنها ۲ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

اما علت این کاهش شدید رشد نقدینگی در شش ماه دوم سال ۹۰ چه بوده را باید از مسئولان پولی و مالی کشور پرسید. ولی در یک بررسی کلی می‌‌توان فروش حجم بالای سکه و طلا و ارز را از عوامل اصلی کنترل نقدینگی در شش ماه دوم سال دانست.

البته بسیاری در آن زمان معتقد بودند که یکی از سیاست‌های بانک مرکزی و دولت برای کنترل نقدینگی فروش سکه و ارز و جمع‌آوری پول از این طریق است. به هر حال حتی اگر هدف بانک مرکزی از عرضه سکه و ارز جمع‌آوری نقدینگی نبوده ولی در عمل و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پدیده موجب کنترل نقدینگی شده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته