هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محدودیت در دسترسی کارکنان وزارت نفت به اینترنت، در پی حمله سایبری اخیر

Posted: 19 May 2012 06:33 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، یک ماه پس از حمله سایبری به شبکه های اینترنتی وزارت نفت، خبرها حاکی از محدودیت شدید در دسترسی برخی از کارکنان این وزارتخانه به اینترنت است.


به گزارش کلمه به نقل از منابعی در وزارت نفت، کارمندان شرکت های تابعه وزارت نفت در شهرستان های مختلف با محدودیت های جدی در دسترسی به اینترنت رو به رو شده اند. این شرایط جدید پس از حمله سایبری اخیر به شبکه های رایانه ای وزارت نفت، بر این وزارتخانه حاکم شده است.


خبر این حمله سایبری، اوایل اردیبهشت ماه منتشر شد و به اختلال در شبکه اینترنت وزارت نفت و شرکتهای تابعه، قطع دسترسی به پرتال وزارت نفت و چهار شرکت اصلی این وزارتخانه و گزارشهایی از خاموشی یکباره برق در این مجموعه انجامید که بعدا گفته شد ویروسی شدن سیستم مرکزی اینترنت وزارتخانه بر اثر حمله سایبری عامل این اختلالات بوده است.


بر اساس این گزارش، اخیرا مسوولان وزارت نفت اقدام به ایجاد محدودیت های سخت و جدی برای کارمندان در دسترسی آنها به اینترنت به خصوص در شهرستانهای جنوبی کرده اند.


در بعضی از شهرها مثل اهواز، کارمندان شرکت نفت به کلی از دسترسی به کامپبوترهای متصل به اینترنت محروم شده اند و تنها می توانند با مراجعه به اتاقک هایی که تحت نظارت حراست سازمان قرار دارد، به صورت محدود از اینترنت استفاده کنند.


همچنین، از ورود مودم و هرگونه وسایل ارتباطی که بتوان از طریق آنها در مجتمع های اداری این وزارتخانه به اینترنت متصل شد، جلوگیری می شود و کارمندان تنها می توانند در یک زمان محدود و تحت نظارت مسئولان حراست به اینترنت دسترسی داشته باشند و از شبکه ها و وب سایتها استفاده کنند.


گفته می شود که قرار است در سایر ادارات وابسته به این وزارتخانه نیز وضعیت مشابهی ایجاد شود. مسئولان وزارت نفت هدف از این محدودیت ها را جلوگیری از حملات احتمالی آینده اعلام کرده اند.


تندیس افتخار شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن برای اصغر فرهادی

Posted: 19 May 2012 05:41 AM PDT

جـــرس: فردا همزمان با برگزاری پنجمین روز از شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن، کمیسیون فرهنگی اتحادیه اروپا با اعطای تندیسی افتخاری به «اصغر فرهادی» از او تقدیر خواهد کرد.

 

به گزارش کلمه به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم کن، اصغر فرهادی؛ کارگردان فیلم های سینمایی «جدایی نادر از سیمین» «درباره الی» و «چهارشنبه سوری»، به دلیل ساخت جدیدترین فیلم سینمایی خود در کشور فرانسه، در تاریخ ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) جایزه «ای یو مدیا» (EU MEDIA) را دریافت می‌کند.

 

بر اساس این گزارش، «اندرولا واسیلیو» رییس کمیسیون فرهنگی اتحادیه اروپا، بار دیگر تقدیر از «اصغر فرهادی» در جشنواره فیلم کن را تایید کرد.

 

این کمیسیون فردا با اعطای جایزه «پیرکس مدیا ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا» به فرهادی، از این فیلمساز ایرانی، به خاطر ساخت آخرین فیلمش در فرانسه تقدیر خواهد کرد.

 

بنا براین گزارش، هم‌اکنون ۱۸ فیلم با حمایت اتحادیه اروپا در بخش‌های مختلف سینمایی در حال ساخت است.

 

واسیلیو در مصاحبه با مطبوعات خارجی گفته است: من از چنین اتفاقی بسیار خرسندم، فیلم‌های اروپایی در خارج از جشنواره کن، با مشکلات فراوانی روبرو هستند، این بهترین جایزه برای تلاش‌های ماست و نشان می‌دهد که اروپا می‌تواند با استفاده از سرمایه‌گذاری هدفمند، به طرز قابل توجهی ارزش‌های خود را به عرصه‌های سمعی بصری و فرهنگی بیافزاید.

 

وی افزود: امسال ۱۸ فیلم مورد حمایت برنامه رسانه‌ای اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند که همه‌ آن‌ها در شصت و پنجمین جشنواره کن نیز به نمایش درخواهد آمد، از میان این ۱۸ فیلم، ۷ فیلم نیز در بخش مسایقه جشنواره کن برای ربودن نخل طلای این دوره از جشنواره با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

بنا براین گزارش، طی ۲۰ سال گذشته ، ۱۲ فیلم از مجموع فیلم‌های تحت حمایت برنامه رسانه‌ای اتحادیه اروپا، برنده جایزه نخل طلا، ۱۳ فیلم برنده جایزه گراند پیرکس و ۹ فیلم نیز برنده جایزه بهترین کارگردانی شده‌اند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، برنامه «اروپای خلاق»، تنها برنامه‌ای خواهد بود که همه‌ بخش‌های فرهنگی و خلاقانه عرصه فیلمسازی را پوشش می‌دهد.

 

بیش از ۹۰۰ میلیون یورو به بخش فیلمسازی و ۵۰۰ میلیون یورو به بخش فرهنگ تخصیص خواهد یافت.

 

عباس کیارستمی، تنها کارگردان ایرانی که جایزه نخل را دریافت کرده است، امسال با فیلم “مثل یک عاشق” در این مراسم شرکت دارد.

 

افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی ازمصرف الکل در کشور

Posted: 19 May 2012 05:17 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، سال گذشته، ۹۳ نفر بر اثر مصرف الکل در کشور جان خود را از دست دادند.


به گزارش مهر، این رقم در مقایسه با سال قبل که تعداد فوتی های مصرف الکل ۱۴۵ نفر بود، ۳۵,۹ درصد کاهش یافته است.


بر اساس این گزارش، از فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در سال گذشته ۸۶ نفر مرد و ۷ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مصرف الکل در سال گذشته ۱۳۵ و تعداد زنان ۱۰ نفر بود.


همچنین در سال گذشته استانهای تهران با ۱۸مورد فوتی (۱۵ مرد و ۳ زن) و اصفهان با ۱۲ فوتی (۱۲ مرد) بیشترین مرگ ناشی از مصرف الکل را به خود اختصاص دادند.


گزارش مذکور می افزاید پس از این دو استان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در دیگر استانهای کشور کمتر از ۱۰ نفر و در بسیاری از استانها صفر بوده است.

۷ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی؛ از میخ تا رب گوجه فرنگی

Posted: 19 May 2012 04:33 AM PDT

صنعت تولید تخم‌مرغ کشور نیز در آستانه نابودی قرار گرفت
جـــرس: به گزارش منابع اقتصادی، آمار واردات سال ۹۰ نشان می‌دهد که ایران از چین، واردات عمده ای داشته و حجم این واردات به بیش از ۷ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس، چین با محصولات بی کیفیت و نامرغوب خود، بعد از امارات متحده عربی در سال گذشته بیشترین میزان صادرات را به ایران داشته است.


همزمان رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه "خواب سنگین دولت و سحر‌خیزی واسطه‌ها جان مرغداران را خواهد گرفت"، تاکید کرد که "بی‌تدبیری و انفعال مقامات دولتی به زودی ریشه صنعت تولید تخم‌مرغ را می‌سوزاند. چون امسال ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد و ترکیه به تازگی برای حذف ایران از بازارهای منطقه به صادرات هر کارتن تخم مرغ ۱۳ دلار یارانه می‌دهد اما هنوز برنامه صادراتی در کشور نیست و پیشنهاد جایزه صادراتی هم مسکوت مانده است."


به گزارش ایسنا، در حالیکه کشور سال گذشته با نوسان‌های ارزی شدید روبرو بود، از چین کالاهایی وارد کرد که قطعا امکان تولید آنها در داخل وجود داشته و دارد و همچنین بخش قابل توجهی از این کالاهای وارداتی،‌ محصولات کشاورزی بود.


بر اساس این گزارش، رب گوجه فرنگی، سیر،‌ شلنگ پلاستیکی، دکمه لباس و مسواک، تنها بخشی از این کالاها بود.


همچنین در این گزارش آمده است: از آنجا که فهرست واردات کالا از چین بسیار طولانی است، امکان مطالعه دقیق آن در زمان کم وجود نداشت و آنچه در پی می‌آید تنها بخشی از کالاهای وارداتی با نمونه مشابه داخلی است که در این فهرست مشاهده می‌شود:


۱- رب گوجه فرنگی به ارزش ۱۴٫۵ میلیارد ریال
۲- تیغه برف پاک‌کن به ارزش ۱۵٫۳ میلیارد ریال
۳- مجسمه‌های کوچک وسایر اشیای تزئینی ازچوب غیرازصنایع دستی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال
۴- بطری، تنگ و همانند از مواد پلاستیکی به ارزش ۱۴٫۳ میلیارد ریال
۵- مسواک به ارزش ۱۳٫۳ میلیارد ریال
۶- دفاترثبت، دفاترحسابداری، دسته‌های یادداشت و دسته‌های کاغذ یادآوری به ارزش ۱۰٫۶ میلیارد ریال
۷- شلوار راحتی به ارزش ۱۰٫۳ میلیارد ریال
۸- شبرنگ به ارزش ۱۰٫۲ میلیارد ریال
۹- میخ و پونز به ارزش ۹٫۵ میلیارد ریال
۱۰- دگمه به ارزش ۸٫۱ میلیارد ریال
۱۱- سیر به ارزش به ارزش ۷٫۹ میلیارد ریال
۱۲- دستکش معاینه به ارزش ۷٫۳ میلیارد ریال
۱۳- پرتقال به ارزش ۷٫۲ میلیارد ریال
۱۴- شال و دستمال گردن،‌ چادر و روسری به ارزش ۶٫۳ میلیارد ریال
۱۵- مداد پاک کن به ارزش ۶ میلیارد ریال
۱۶- سیر خشک شده به ارزش ۴٫۷ میلیارد ریال
۱۷- پولک و دگمه به ارزش ۴٫۶ میلیارد ریال
۱۸- بادام زمینی به ارزش ۳ میلیارد ریال
۱۹- چنگک کشاورزی به ارزش ۲٫۸ میلیارد ریال
۲۰- بند شلوار به ارزش ۱٫۷ میلیارد ریال
۲۱- لوبیا به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال
۲۲- نخود فرنگی به ارزش ۳۳۰ میلیون ریال
۲۳- فلفل خرد نشده به ارزش ۲۱۲ میلیون ریال
۲۴- تیغ سلمانی به ارزش ۴۸ میلیون ریال


صنعت تولید تخم‌مرغ کشور در حال نابودی
امسال ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد و ترکیه به تازگی برای حذف ایران از بازارهای منطقه به صادرات هر کارتن تخم مرغ ۱۳ دلار یارانه می‌دهد اما هنوز برنامه صادراتی در کشور نیست و پیشنهاد جایزه صادراتی هم مسکوت مانده است.


به گزارش فارس، کشور امسال ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید تخم مرغ دارد که نیازمند اتخاذ برنامه صادراتی است، تخم مرغها در انبارها انباشته شده و به ناچار و برای جلوگیری از فساد توسط دوره‌گردها روی وانت‌بارها به فروش می‌رسد.


بر اساس این گزارش، محدود بودن بازار های منطقه رقابت برای حضور در این بازارها را بیشتر کرده و اخیرا با حذف تعرفه صادرات تخم مرغ از سوی ایران، ترکیه نیز به صادرات هر کارتن تخم مرغ ۱۳ دلار یارانه می‌دهد، در این میان تولید کنندگان کشور نیز پیشنهاد پرداخت جایزه صادراتی کرده‌اند تا در رهگذر رقابت منطقه‌ای پیروز میدان باشند که هنوز از سوی مسئولان پاسخی دریافت نکرده‌اند.


سید‌فرزاد طلاکش رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران در این باره گفت: خواب سنگین دولت و سحر‌خیزی واسطه‌ها جان مرغداران را خواهد گرفت بی‌تدبیری و انفعال مقامات دولتی به زودی ریشه صنعت تولید تخم‌مرغ را می‌سوزاند.


وی ادامه داد: در سالی که “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نام گرفته، صنعت مرغداری که بزرگترین صنعت کشور بعد از نفت است در هاله‌ای از ابهام و تهدید قرار گرفته است.


طلاکش گفت: مدعیان تنظیم بازار و حمایت از تولید‌کنندگان از همین ابتدای سال تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به پستوها پناه برده‌اند برای حداقل ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ که امکان انبار و مصرف آن نیست کسی پاسخگو نیست چه کسی مسئولیت زیان تخم‌مرغ در ازای هر کیلوگرم حداقل هزار و ۳۰۰ تومان است به دوش خواهد کشید.


طلاکش گفت: به واسطه فروش ۵۰ درصدی زیر قیمت، گله‌های مرغ تخم‌مرغ حذف می‌شوند آیا دولتی که در خصوص صنعت مرغ تخم‌گذار خود را به خواب زده است را می‌توان بیدار کرد.


وی گفت: مرغداران تولید‌کننده تخم‌مرغ از روی ناچاری و عدم حمایت از تولید در حال حذف گله‌های جوان خود هستند این در حالی است که دولت به آینده این صنعت و امکان گرانی مجدد آن در بازار نمی‌اندیشد.


رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌‌گذار اضافه کرد: با اینکه اخذ هر گونه عوارض صادراتی از کالاهای غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه ممنوع شده اما دولت همچنان به وضع تعرفه در صادرات این نوع کالاها اصرار دارد.


طلاکش گفت: تولید بدون پشتوانه صادرات یا مصرف یعنی فاسد کردن نعمت الهی و ریختن آن در چاه است. در حالی که امروزه ماهانه بیش از ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که ۲ هزار تن آن مازاد است.


وی افزود: قیمت نهاده‌ها حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته و خرید آن نقدی است در حالی که بدون حمایت‌های بانک و اخذ تسهیلات باید نهاده خود را تأمین کند.


طلاکش همچنین افزود: به دلیل شرایط ویژه کشور در اواخر سال ۹۰ و ۹۱ قیمت نهاده‌های مصرفی خوراک طیور حداقل ۲ برابر و شرایط خرید آن کاملا نقدی و در عین حال با کمبود شدید مواجه شد که وضعیت تولید را در ابهام جدی وارد کرده و مسئولیت‌پذیری خاصی هم از سوی دستگاه های دولتی دیده نمی‌شود.


وی گفت: در صورت عدم اقدام فوری به حل مشکلات و حداقل جبران خسارت وارده در سال ۸۹ تعدادی از فعالان این صنعت از چرخه تولید حذف خواهند شد.


تداوم بحران ناشی از سوء مدیریت ها و ...
هفته گذشته نیز، منابع خبری گزارش داده بودند در حالی که روز به روز قیمت مرغ گرانتر می شود و صنایع دامی در حال نابودی است، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان گوشت از صدور مجوز واردات ۲۰ هزار تن گوشت مرغ خبر داده و گفته است: "دولت مجوز واردات ۲۰ هزار تن گوشت مرغ را صادر کرده است."


همچنین دو هفته پیش، در ادامه سوء مدیریت مسئولین کشور در حوزه تولید و کشاورزی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران، با اظهار شگفتی از واردات بی‌رویه و غیرقانونی عسل گفته بود: در حالیکه در کشور مازاد تولید عسل نسبت به سرانه مصرف داریم، تحت عناوین مختلف شاهد واردات عسل از آفریقا و کشورهای دیگر هستیم.


همچنین در رابطه با واردات بی رویه میوه به کشور، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه اعلام کرده است که " واردات میوه ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند."


رضا نورایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه به ایلنا گفت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد از صنعت کشور در بخش کشاورزی است از این رو واردات میوه ۶۰ درصد از اشتغال موجود در بخش کشاورزی را نابود می‌کند.


او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده محصولات باغی در دنیاست یاد آور شده بود: واردات بی‌ رویه محصولات کشاورزی موجب شده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در این بخش ایران جزو ۵۰ کشور صادر کننده محصولات کشاورزی به شمار برود.


طی هفته های اخیر دبیر اتحادیه بارفروشان از زیر خاک کردن محصولات پیاز در جیرفت توسط برخی کشاورزان به دلیل قیمت پایین این محصول در شرایط فعلی خبر داده و گفته بود "به دلیل اینکه هزینه برداشت و حمل پیاز بیشتر از سود فروش آن در بازار بوده است تعدادی از کشاورزان پیازکار محصول خود را در منطقه جیرفت شخم زدند."


دو هفته گذشته نیز، نایب رئیس اتحادیه چایکاران کشور اعلام کرده بود: به دلیل عدم پرداخت مطالبات توسط دولت، ۵۰ درصد از چایکاران به کارگر روز مزد ساختمانی تبدیل شده‌اند.

پرویز شعبانی گفته بود: عدم پرداخت مطالبات و واردات بی‌رویه چای توسط مافیای دولتی موجب شده است که بیش از ۵۰ درصد از کارگران باغات چای کشور را‌‌ رها کنند و در غالب کارگر ساختمانی و به صورت روز مزد گذران معیشت کنند.


بی تفاوتی
چند روز پیش، دویست تن از نمایندگان مجلس در نامه ای اعتراض آمیز به دولت، خاطرنشان کرده بودند که "اقدامات و رویه بخشی از دولت می رود تا خسارات جبران ناپذیری به تولید کشاورزی و امنیت غذایی کشور وارد کند."


در این بیانیه همچنین نسبت به عدم افزایش قیمت خرید تضمینی تولیدات كشاورزی و لبنی مانند گندم و شیر در شرایطی كه هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش پیدا كرده است، انتقاد شده و دولت در مظان اتهام قرار گرفته بود كه با چنین رویكردی زمینه را برای واردات ۲۴ میلیارد دلاری كه پیش‌تر بودجه آن در دولت تصویب شده است، فراهم می‌كند. نمایندگان، دولت احمدی نژاد را به زمینه‌سازی برای جولان رانت خواران متهم كرده بودند.


اما وزیر صنعت و یكی از معاونانش نامه اعتراضی دویست نماینده مجلس درباره وضعیت نامناسب تولیدات كشاورزی و دامی را فاقد وجاهت اعلام كرده‌ و مهدی غضنفری، وزیر صنعت و تجارت نیز، صراحتا تاثیر منفی واردات ۲۴ میلیارد دلاری بر تولید داخلی را نه تنها رد كرده، كه آن‌را مفید به حال تولید ملی هم دانست.


دولت واردات
سال گذشته سایت آینده نیوز، قبل از توقیف خود گزارش داده بود که "طبق آمارهای رسمی ۴۳ درصد از كل واردات جمهوری اسلامی ایران (تقریبا از بدو تاسیس تا كنون) تنها در شش سال دولت احمدی نژاد انجام شده است؛ دولتی كه اتفاقا بیش از تمام دولت های قبلی در خصوص عدالت، توجه به تولید، جلوگیری از تجمل گرایی، مبارزه با تبدیل بازارهای ایران به محل فروش كالاهای امپریالیسم و استكبار جهانی و... حساسیت نشان داده است".


این گزارش خاطرنشان کرده بود: "در كشوری مثل ایران، كه اگر نفت را از صادرات آن بگیریم، چیز زیادی باقی نخواهد ماند، واردات چونان سم مهلكی است كه آرام آرام اشتغال را می خورد، چرخ كارخانه ها را از كار باز می دارد و نهایتا امنیت اقتصادی مردم جامعه را بر هم می زند... جالب است كه در سه دهه پس از انقلاب، در هیچ دولتی چون دولت عدالت محور رشد واردات مشاهده نمی شود! حتی در دوران هاشمی رفسنجانی كه همیشه متهم به رواج مصرف گرایی و ورود كالاهای غربی می شود، رشد واردات طی هشت سال ۵۵ درصد بوده، این در حالی است كه تنها در شش سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، رشد واردات ـ آن هم در مقایسه با ۸سال قبلی ـ بیش از ۹۸ درصد رشد داشته است."


آزادی مهدیه گلرو و معین غمین، فعالان دانشجویی زندانی

Posted: 19 May 2012 04:09 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، دقایقی قبل، پس از سپری کردن ۳۰ ماه حبس در زندان اوین، آزاد شد.

همچنین معین غمین دانشجوی دانشگاه علوم و فنون بابل نیز پس از سه هفته بازداشت آزاد گردید.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مهدیه گلرو در آذرماه سال ۸۸ به همراه همسرش وحید لعلی پور به بازداشت نهادهای امنیتی در آمد، که وی از سوی دادگاه به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس کاهش یافت.


بر اساس این گزارش، در حالی که این فعال دانشجویی ستاره دار و مرحوم از تحصیل می‌بایست در آبان‌ماه سال گذشته از زندان آزاد می‌شد، به سبب نوشتن نامه‌ای از زندان به مناسبت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، و انتشار آن در رسانه‌ها، مجددا به اتهام " تبلیغ علیه نظام" به شش ماه حبس محکوم شد.


وی روز شنبه ۳۰ اردیبهشت پس از سپری کردن دوران محکومیت سی ماهه خود از زندان آزاد شد.


گفتنی است، همسر وی وحید لعلی‌پور نیز که از سوی دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده و شهریورماه سال گذشته جهت سپری کردن دوران محکومیتش به زندان انتقال یافته بود، روز هفتم خردادماه امسال از زندان آزاد خواهد شد.


این منبع حقوق بشری همچنین گزارش داده است که معین غمین دانشجوی سال سوم رشته ی صنایع دانشگاه علوم و فنون بابل، فعال دانشجویی چپ گرا و از فعالین لغو کار کودک که عصر روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۹۱ بازداشت شده بود، سر انجام ۲۷ اردیبهشت، پس‌از ۲۳ روز بازداشت آزاد شد.


معین غمین ۲۲ روز را در انفرادی وزارت اطلاعات و ۱ روز را در زندان متی‌ کلای بابل گذرانده است.


این فعال دانشجویی چهارم اردیبهشت هنگامی که از دانشگاه به منزل بازمی‌گشت مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته و بازداشت شده بود. پس از آن ۵ نفر از نیروهای امنیتی به همراه وی بدون حکم تفتیش وارد منزل او شدند و به تفتیش و ضبط وسایل شخصی وی از جمله کتاب، لپ تاپ، و سی دی های او پرداختند و همچنین لپ تاپ های دو هم خانه وی را به همراه تمامی فلش ها و هارد دیسک های آنان ضبط کردند.


بیانیه اعتراض آمیز کنشگران ملی ،مذهبی خارج از کشور درباره دور جدید اعمال فشار بر زندانیان سیاسی

Posted: 19 May 2012 03:51 AM PDT

جـــرس: کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور با صدور بیانیه ای به دور جدید اعمال فشار بر زندانیان ملی – مذهبی اعتراض کرده و ضمن ابراز هشدار نسبت به عواقب و پیامدهای نگران‌کننده‌ی موج جدید فشار و تضییقات بر زندانیان سیاسی در ایران (به‌ویژه زندانیان ملی-مذهبی)، افکار عمومی جهانیان و نهادها و مجامع و سازمان‌های مستقل مدافع حقوق بشر را مخاطب قرار داده و اعلام کرده اند که مسئولیت هرگونه آسیب یا مخاطره و تهدید جسمی و روانی که متوجه زندانیان شود با حاکمیت تمامیت‌خواه است.


به گزارش سایت ملی مذهبی، در این بیانیه خاطرنشان شده است که "از اقتدارگرایان حاکم بر ایران می‌خواهیم تا هنوز فرصت باقی است از مسیر بدفرجام و میهن برانداز در پیش گرفته‌ی خود باز گشته، با آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدنی، عقلانیت پیشه کنند و راه سازش و مصالحه با مردم آگاه و آزاده‌ی خویش را برگزینند. اگر مذاکره و مصالحه با دولت‌های خارجی ممکن است و روا، از آن مهم‌تر و در اولویت، گفت‌وگو و مراوده‌ی به‌دور از خشونت و تهدید با دموکراسی‌خواهان ایران است."


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


به‌نام خدا
در روزهای اخیر دور جدیدی از اعمال رنج و فشار بر زندانیان ملی-مذهبی، از جانب ماموران امنیتی و متولیان دستگاه‌های اطلاعاتی-نظامی آغاز شده است. دکتر مسعود پدرام، دکتر علیرضا رجایی و دکتر سعید مدنی اعضای دیرپای شورای فعالان ملی-مذهبی، از جمله دموکراسی‌خواهانی هستند که در روزها و هفته‌های جاری در معرض تحمیل و تحمل شرایطی بدتر و به‌مراتب نگران کننده‌تر و تهدیدآمیزتر از قبل واقع شده‌اند.


ماموران تمامیت‌خواهان حاکم، برای تضعیف روحیه‌ی آزادگان دربند و شکستن ایمان و باور آنها به درستی و حقانیت راه و آرمان‌های میهن‌دوستانه و آزادی‌خواهانه‌شان، فشارهای ضدانسانی و غیرقانونی فزاینده‌تری را متوجه این سه فعال ملی-مذهبی کرده‌اند. مسعود پدرام، نویسنده و پژوهشگر ارشد علوم سیاسی را با اهانت‌ و تحقیر از بند عمومی ۳۵۰ اوین به انفرادی بازداشتگاه امنیتی سپاه در بند «دو-الف» منتقل کرده‌اند. پدرام ضمن اعتراض به رفتار توهین‌آمیز و اعمال خشونت ماموران برای زدن چشم‌بند به وی جهت انتقال از بند ۳۵۰ به سلول انفرادی، هنگام خروج به دیگر هم‌بندانش گفته است که اگر به اعتراض او برای انتقال به انفرادی و زدن چشم‌بند ترتیب اثر ندهند، اعتصاب غذا خواهد کرد.


در اقدامی دیگر، با وجود سپری شدن بیش از چهار ماه از بازداشت و بازجویی سعید مدنی، نویسنده و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، بازجوها همچنان از انتقال وی به بند عمومی، تکمیل و ارسال پرونده‌ی قضایی به بازپرسی و برگزاری دادگاه نمایشی خودداری می‌کنند. مدنی که در هفته‌ی نخست بازداشت هدف شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته، تهدید شده که در صورت انجام ندادن مصاحبه و عدم نگارش نامه‌ی عفو، به زندان رجایی شهر کرج تبعید خواهد شد. مشابه همین رفتارهای کینه‌توزانه در چند هفته‌ی گذشته در برخورد ماموران امنیتی با علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی صورت گرفته است.

رجایی حتی در سلول انفرادی بند امنیتی سپاه، هدف ضرب و شتم و توهین و بدرفتاری قرار گرفته است.


افزون بر این‌ها، ستم مضاعف و خشونت عریان و حق‌کشی چند‌جانبه‌ای است که در جریان احضار خانم نرگس محمدی از تبعیدگاه به زندان، و بازداشت و حبس این فعال حقوق بشر با گرایش ملی-مذهبی، به معرض دید و نکوهش جهانیان گذاشته‌اند. خانم محمدی، کنشگر حقوق بشر، با وجود دو فرزند خردسال، و جسمی بیمار، همچنان در حبس است و مورد بدرفتاری نیروهای امنیتی-اطلاعاتی قرار می‌گیرد.


در اقدامی دیگر، آقای کیوان صمیمی، از کنشگران سیاسی انقلاب و عضو شورای فعالان ملی-مذهبی در حالی که هنوز دوران مداویش به اتمام نرسیده بود و نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی و درمانی داشت، از بیمارستان روانه زندان رجایی‌شهر شد.


این در حالی است که برخی دیگر از نیروهای ملی-مذهبی (ازجمله آقایان عماد بهاور، عضو نهضت آزادی ایران، و امیرخسرو دلیرثانی، عضو جنبش مسلمانان مبارز) با وجود تحمل حدود سه سال حبس، از امکان یک روز مرخصی برخوردار نشده‌اند.


دیگر زندانیان ملی مذهبی (آقایان احمد زیدآبادی، فرید طاهری، محسن محققی، و امیر خرم) همچنان با عدم برخورداری از ابتدایی‌ترین حقوق زندانی سیاسی، مظلومانه، اما استوار و ایستاده بر آرمان‌های خویش، دوران حبس غیرقانونی را در کنار دیگر زندانیان سیاسی آزاده ایران سپری می کنند.


طرفه آن‌که این فشارها و تهدیدهای امنیتی، و نیز افزایش سرکوب‌ها و محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی در داخل کشور، در زمانی صورت می‌گیرد که حاکمان اقتدارگرا، اراده و تمایل آشکار خود را برای مصالحه و جلب توافق و نظر آمریکا و دولت‌های اروپایی در جریان بحران هسته‌ای، به نمایش می گذارند.


زمامداران تمامیت‌خواه در جمهوری اسلامی که خود را در حل بحران‌های متعدد مشروعیت و مدیریت کشور مستاصل یافته‌اند، از یک‌سو تلاش می‌کنند تا با پنهان‌کاری و عدم شفافیت در روابط خارجی، راهی برای رفع تحریم‌های ویرانگر اقتصادی بیابند و هراس خود را از فروپاشی ساختار اقتصاد نفتی و اعتراض‌های اجتماعی-معیشتی محتمل در آینده فرونشانند، و از سوی دیگر می‌کوشند با توسل به اعمال قهر و خشونت و ارعاب بیشتر، همچنان خود را تنها قدرت مسلط و فائق در ایران نشان دهند، و به دموکراسی‌خواهان نیز یادآور شوند که در سیاست سرکوب، مصمم و سازش‌ناپذیرند.


کنشگران ملی-مذهبی خارج از کشور ضمن ابراز هشدار نسبت به عواقب و پیامدهای نگران‌کننده‌ی موج جدید فشار و تضییقات بر زندانیان سیاسی در ایران (به‌ویژه زندانیان ملی-مذهبی)، افکار عمومی جهانیان و نهادها و مجامع و سازمان‌های مستقل مدافع حقوق بشر را مخاطب قرار داده و اعلام می نماید‌، مسئولیت هرگونه آسیب یا مخاطره و تهدید جسمی و روانی که متوجه زندانیان شود با حاکمیت تمامیت‌خواه است.


ما از اقتدارگرایان حاکم بر ایران می‌خواهیم تا هنوز فرصت باقی است از مسیر بدفرجام و میهن برانداز در پیش گرفته‌ی خود باز گشته، با آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدنی، عقلانیت پیشه کنند و راه سازش و مصالحه با مردم آگاه و آزاده‌ی خویش را برگزینند. اگر مذاکره و مصالحه با دولت‌های خارجی ممکن است و روا، از آن مهم‌تر و در اولویت، گفت‌وگو و مراوده‌ی به‌دور از خشونت و تهدید با دموکراسی‌خواهان ایران است.


کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱


بی‌اطلاعی وزیر ارشاد از رای دیوان عدالت اداری درباره فیلم «علی سنتوری»

Posted: 19 May 2012 03:51 AM PDT

جـــرس: وزیر ارشاد از رای اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت از سوی این وزارتخانه به تهیه کننده فیلم «علی سنتوری» اظهار بی اطلاعی کرد.


هفته گذشته رسانه ها گزارش داده بودند که در پی توقیف طولانی مدت فیلم سینمایی «سنتوری» توسط وزارت ارشاد دولت نهم، دیوان عدالت اداری، این وزارتخانه را به دلیل این توقیف غیر قانونی، به دو و نیم میلیارد جریمه نقدی محکوم کرده است.


به گزارش مهر، سید محمد حسینی صبح امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت در حاشیه همایش حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری در جمع خبرنگاران بر لزوم اجرای برنامه های مشترک توسط دستگاههای ذیربط برای حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و جلوگیری از کپی برداری از آنها تاکید کرد.


وی گفت: باید سطح فرهنگ عمومی به حدی بالا رود که مردم به صورت خود به خودی از خریداری آثار غیرمجاز فرهنگی خودداری کنند. به هر حال این هم نوعی سرقت است و باید قبح آن برای مردم مشخص شود.


حسینی لزوم هوشیاری هنرمندان را در جلوگیری ازعرضه نسخه قاچاق محصولاتشان یادآور شد و تاکید کرد: با ابزارهای پیشرفته ای که امروزه رو به گسترش است امکان کپی محصولات فرهنگی به راحتی فراهم آمده است و باید تهیه کنندگان این گونه محصولات مراقب کپی کارها باشند.


وزیر ارشاد در پاسخ به سئوالی درباره پخش فیلم ها و سریال های ایرانی در برخی از شبکه های ماهواره ای با چراغ سبز شبکه نمایش خانگی گفت: بعید می دانم فیلم ها و سریال های ایرانی که در شبکه های ماهواره‌ای پخش می شود از شبکه نمایش خانگی بیرون آمده باشد چون نظارت جدی در این زمینه انجام می شود.


وزیر ارشاد همچنین بر لزوم همکاری دستگاههای قضایی و انتظامی و حتی اطلاعاتی برای جلوگیری از عرضه محصولات فرهنگی غیرمجاز تاکید کرد.


حسینی همچنین گفت: نقصی که از گذشته بوده این است که بیشتر اقدامات در تهران متمرکز است و اگر در شهرستانها و نقاط دورافتاده آثار فرهنگی و هنری به صورت غیر مجاز کپی و توزیع شود مقابله جدی با آنها صورت نمی گیرد.


وی همچنین گفت:ما باید همه راهها را در نظر داشته باشیم ؛ باید حتی کارگران کارخانه هایی که احیانا اقدام به تکثیر فیلم های غیرمجازمی کند نسبت به غیر قانونی و نامشروع بودن این کار توجیه باشند.


حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد رای دیوان عدالت اداری در زمینه خسارتی که وزارت ارشاد از کپی و تکثیر نسخه قاچاق فیلم «علی سنتوری» پرسید اظهار بی اطلاعی کرد.


چندی پیش رأی دیوان عدالت اداری درباره شکایت سازندگان فیلم «سنتوری» صادر شد، که بر این اساس ضمن رد شکایت شکات در زمینه لغو ممنوعیت اکران، شکایت سازندگان این فیلم در حد تصدیق خسارت به آنان در نتیجه ممانعت از اکران آن موجه تشخیص داده شد.


در پی توقیف اکران فیلم سینمایی سنتوری در زمان وزارت محمد حسین صفارهرندی، عوامل فیلم سنتوری به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند. گفته می شود که مبلغ ضرر و زیان ناشی از این توقیف ۲ونیم میلیارد برآورد شده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: استقراض بدون مجوز۹هزار میلیارد تومانی دولت تورم آفرید

Posted: 19 May 2012 03:19 AM PDT

جـــرس: رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس گفت: "سال قبل استقراضی از بانک مرکزی بدون موافقت مجلس به میزان ۹ هزار میلیارد تومان انجام گرفت که این امر به اقتصاد کشور آسیب رساند و بلافاصله اثر خود را در تورم نشان داد."


به گزارش خبرآنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه این اشتباه محض است که برخی فکر می کنند در شرایط تورمی سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: وقتی این سخن از سوی اقتصاد دانان گفته شده منظور شرایط تورم ملایم در حدود دو تا چهار درصد بوده نه تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی.


گفتنی است، بانک مرکزی اخیرا میزان تورم در دوازه ماه منتهی به فرودین ۹۱را ۲۱,۸ درصد ذکر کرده بود.


رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه اتکا به نفت برای بودجه کشور زیانبار است، افزود: مگر اینکه این تکیه کردن صرفا برای خرید کالاهای سرمایه ای از خارج از کشور یا منابع صندوق توسعه ملی صرف شود، و الا هر گونه استفاده از نفت بیشتر به حال اقتصاد ملی ما زیانبار است.


وی با اشاره به جلوگیری مجلس از شکل گیری استقراض دولت از بانک مرکزی و ارائه متتم بودجه، گفت: این اقدامات خوبی بود و ما روند رو به کاهش نرخ تورم را تجربه می کردیم، اما سال قبل استقراضی از بانک مرکزی بدون موافقت مجلس به میزان ۹ هزار میلیارد تومان انجام گرفت که این امر به اقتصاد کشور آسیب رساند و بلافاصله اثر خود را در تورم نشان داد.


مصباحی مقدم با بیان اینکه از مردم درخواست می کنم این مساله را بفهمند، تصریح کرد:از مراجع تقلید هم که از گرانی ها ابراز نگرانی می کنند، استدعا می کنم مساله را عمیق تر ببینید و صرفا نگویند جلوی گرانی ها را بگیریم.


وی که می گفت درخواست مراجع باید این باشد که جلوی "ریشه گرانی ها "گرفته شود، افزود: دلیل گرانی های کنونی در سیاست های پولی دولت است؛ اگر بنا باشد سیاست های پولی و مالی درست چه از ناحیه قانون گذار و چه از ناحیه مجری مورد عنایت قرارنگیرد،یقینا تورم افزایش می یابد.

مذاکرات گروه هشت، از بحران یورو، به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی و ناآرامی در سوریه کشیده شد

Posted: 19 May 2012 03:10 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، درحالیکه انتظار می رفت بحران مالی حوزه یورو محور اصلی گفت‌وگوهای گروه هشت (مشتمل بر آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، روسیه، ایتالیا و کانادا) باشد، ولی اعلام شده که برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی و ناآرامی در سوریه نیز، مورد توجه رهبران حاضر در این نشست بوده است.


به گزارش بی بی سی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از رهبران کشورهای صنعتی جهان در کمپ دیوید، محل برگزاری نشست گروه هشت در نزدیکی واشنگتن، استقبال کرده است.


مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که رهبران حاضر در کمپ دیوید در گفت‌وگوهایی که در یک مهمانی شام در جمعه شب انجام شد، بر سر موضوعاتی همچون بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی و ایران اتفاق نظر داشته‌اند.


بر اساس گزارش‌ها، رهبران گروه هشت گفته‌اند که "اگر کره شمالی به روند اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه دهد"، با انزوای بیشتری (در عرصه جهانی) روبه‌رو می‌شود.


همچنین گزارش شده است که رهبران حاضر در این نشست معتقدند که دولت ایران این وظیفه و مسئولیت را دارد که ادعاهای مربوط به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را ثابت کند.


بر اساس اعلام مقامات رسمی آمریکا، رهبران حاضر در کمپ دیوید از جمله دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، درباره تحولات سوریه بر این عقیده بوده‌اند که طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل متحد باید به طور کامل اجرایی شود و در شرایط کنونی لازم است که اقدامات برای انتقال قدرت سیاسی آغاز شود.


بر اساس این گزارش، درحالیکه هیچ یک از موضوعات فوق الذکر به راحتی قابل حل‌وفصل به نظر نمی آیند، اما در مقایسه با موضوع بحران مالی حوزه یورو می‌توان گفت که مراسم شام جمعه شب یکی از راحت‌ترین و صریح‌ترین بخش‌های نشست گروه هشت در کمپ دیوید بوده است.


در آستانه نشست گروه هشت، یونان اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیشنهاد کرده است که ادامه عضویت یونان در حوزه یورو به همه‌پرسی گذاشته شود. هرچند آلمان این ادعا را رد کرد.


افزایش تردیدها از آینده اقتصادی یونان، شرایط دشواری را برای تصمیم‌گیران حوزه یورو به وجود آورده است و سرمایه‌داران نگران هستند که خروج یونان از حوزه یورو آغازی برای یک بحران جهانی باشد.


پیش از مراسم شام جمعه شب، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار دوجانبه‌ای که داشتند، تاکید کردند که به دنبال تمرکز بیشتر بر رشد اقتصادی هستند.


گزارش شده است که با پایان نشست گروه هشت در روز شنبه اغلب سران حاضر در این نشست به شیکاگو سفر خواهند کرد تا در اجلاس ناتو در روزهای یکشنبه و دوشنبه شرکت کنند.


امام جمعه شمیرانات: حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه برای ملت و نظام مفید است

Posted: 19 May 2012 02:56 AM PDT

جـــرس: امام جمعه شمیرانات با تاکید بر اینکه حضور شخصیت‌هایی مانند هاشمی در عرصه مقدس امامت جمعه همیشه برای کشور، ملت و نظام مفید و مغتنم است، گفت: "هاشمی نگران وحدت ملت و آلوده شدن فضای كشور به گناه‌های برآمده از دروغ، تهمت، حریم سوزی و حرمت شکنی است. "


به گزارش ایلنا، محسن دعاگو افزود: هرگاه تندروان به موهبت توبه آراسته شوند و یا توسط مدیران خردورز کنترل شوند عقلانیت و مدنیت در كشور ملموس‌تر می‌شود.


امام جمعه شمیرانات با اشاره به اینکه تریبون نماز جمعه یک تریبون ملی و نماز جمعه یک فریضه عبادی سیاسی است افزود: در این تریبون مقدس باید مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسائل فرهنگی و سیاسی به صورت تحلیلی و با راه حلشان به اندیشه مسلمانان و افکار عمومی جهانیان منتقل شود. نماز جمعه باید همواره متناسب با شأن و جایگاه آئین مدنی و شأن و منزلت مسلمانی اقامه شود و هم طراز و همسو با دین بر‌تر به روشن سازی، آگاهی بخشی و هدایتگری بپردازد.


دعاگو با اشاره به اینکه محتوای نمازهای جمعه باید توام با نوآوری، مطالعه و اندیشه ورزی و متناسب با نیازهای مسلمانان باشد،گفت: در همه كشورهای اسلامی اگر خطیبان جمعه و جماعت ساعت‌ها وقت و فرصت نمازگزاران و شنوندگان و بینندگان را با مطالب تکراری و بی‌بهره از پژوهشگری و نیازسنجی تلف کنند باید پاسخگوی حق سوزی، ستمگری و جفاکاری نسبت به دین و دینداران باشند.


دعاگو تاکید کرد: فضای حاکم بر نماز جمعه باید فضای دلسوزی، مردم داری و حق مداری و اصلاح‌گری باشد و در هیچ شرایطی برنامه ریزان و برگزارکنندگان نماز جمعه، نمایندگی گروه‌ها، گرایش‌ها و جناح‌های درگیر را در برابر منافع و مصالح دینی و ملی برعهده نگیرند.


وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه یک تریبون ملی، جهان اسلامی و جهانی است، گفت: بهره برداری جناحی از این تریبون فراجناحی آئین مدنی را در درگیری‌های گروهی، جناحی و قبیله‌ای آسیب پذیر می‌سازد جناح گرایی در بستر این فریضه مقدس عبادی – سیاسی مبارزه با دینداری و آسیب رسانی به دین گرایی، دین باوری و رشد و شکوفایی جامعه انسانی است.


چندی پیش نیز، مصطفی درایتی، مشاور رئیس جمهور دوران اصلاحات، ضمن دفاع از بازگشت هاشمی رفسنجانی به تریبون نماز جمعه، گفته بود: حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه شرایط را از وضعیت فعلی بهتر می‌کند، چرا که مردم به دنبال حرف‌های جدی‌تری در نماز جمعه هستند.


آخرین حضور
گفتنی است، اکبر هاشمی رفسنجانی در اولین حضورش در نماز جمعه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، که آخرین حضور وی نیز شد، اعلام کرده بود که باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود. او گفت که انتخابات خوب شروع شد و همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود، اما اینطور نشد.


هاشمی در قسمتی از خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ تیر ماه ۸۸ گفته بود: " جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست. هم جمهوری است و هم اسلامی. باید این دو با هم باشند. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی نخواهیم داشت."


وی ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفته بود: "بخش بزرگی از مردم در نتیجه انتخابات تردید دارند و ما باید این تردیدها را از بین ببریم."


هاشمی رفسنجانی در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و تاکید کرد که این پیشنهادات را با جمعی از اعضای خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که معتمد هستند در میان گذاشته‌ و ابراز امیدواری کرده بود که این پیشنهادات به کار بسته شود. او گفت "من اینها را عرض می‌کنم به عنوان راه حل شاید هم دیگران هم بپذیرند و عمل کنند و انشاالله که با اخلاص مساله مهم ما اینست‌که آن اعتمادی که مردم را با آن وسعت وارد میدان کرد و امروز یک مقدار مخدوش شده ما این اعتماد را برگردانیم و این هدف مقدس ما باید باشد و این اعتماد باید برگردد و اینکه چگونه برگردانیم را حالا عرض می‌کنم."


پیشنهادات پنج‌گانهٔ او که هیچکدام عملی نشد، بدین شرح بود:
• پایبندی همه به قانون: ما باید همه چه نظام حکومت دولت مجلس نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و مردم یعنی معترضان همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. ما اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی ندارد. و باید با قانون مسائل‌مان را حل کنیم و همه قانع باشیم. حالا هرچه شد با این قانون حالا اگر کسانی از بعضی قوانین دل خوشی ندارند باید بعداً سعی کنند که قوانین اصلاح شود و هر وقت که لازم است این اشکالاتی که دیده شده یک‌روزی حل می‌شود ولی بیائیم چارچوب را قانون قرار دهیم و همه آنرا بپذیرند.


• فضای بحث برای جلب اعتماد: یک فضایی بوجود بیاوریم که همه اطراف بتوانند آنجا حرفشان را بزنند و هر طرف منطقی و بدون دعوا و بدون مشاجره و منطق حاکم باشد البته عمده اینکار مال صدا و سیماست که باید انجام بدهد که مستمعین زیادتری دارد و سایر رسانه‌ها هم باید اینکار را بکنند و بحث‌ها باید منطقی باشد برادرانه خواهرانه بنشینند با هم حرف بزنند و دلیلش را بگوید و آنهم دلیلش را بگوید و بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند و آخرش هم می‌توان از مردم پرسید و طوری باشد که ما این اعتماد را برگردانیم.


• آزادی زندانیان سیاسی: لازم نیست در این شرایط ما افرادی را که به این نامی که الان هست در زندان داشته باشیم. اجازه بدهیم اینها به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند. (تکبیر نمازگزاران) نگذاریم بخاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما ما را سرزنش کنند شماتت کنند به ما بخندند.


• دلجویی از آسیب‌دیدگان: آسیب‌دیدگان این حوادثی که اتفاق افتاد باید همدردی و دلجوئی بشود آنهائی که عزا دارند هم به آنها تسلیت بدهیم و هم دل آنها را دوباره با نظام نزدیک کنیم و اینکار شدنی است. کسانیکه وفادار به انقلاب باشند و ببینند که نظام به سراغشان می‌رود آنها زود می‌توانند با دل و جانشان با ما همراهی کنند و اینکار را باید انجام دهیم و از آنان دلجوئی کنیم.


• آزادی رسانه‌ها و مطبوعات: بگذاریم رسانه هایمان بالاخره این رسانه‌ها با معیارهای قانونی اجازه گرفته‌اند محدودشان نکنیم و در حد قانون زیرا ملاک و چارچوب قانون است که نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند بیشتر از اجازه قانونی عمل کنند و نه نظام از آنها توقع کند که حق قانونی آنها را ندیده بگیرند و همه با هم بگذاریم یک فضای آرام آزاد انتقادی یا تائیدی هر دوی آن بوجود بیاید.


او در پایان ابراز امیدواری کرد که سخنانش بتواند راهگشا باشد و به بحران پایان دهد و گفت: "امیدوارم این خطبه نماز جمعه شروعی در آینده باشد و بتوانیم از مشکلی که می‌توان نام بحران را روی آن گذاشت به خوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی و همراهی یک رقابت سالم باشیم، هر کسی که مردم خواستند آن گونه باشد، امیدواریم همیشه با همین روحیه در صحنه باشیم."


در نماز جمعه مذکور، که با حضور میلیونی مردم همراه بود و به گفته شاهدان عینی، شمار شرکت‌کنندگان آن از پس از انقلاب بی‌سابقه بود، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و طیف وسیعی از سبزها نیز حضور یافتند، که نیروهای بسیج و امنیتی ها، در برخی نقاط شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را مورد ضرب و شتم قرار داده و به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند. (یک نفر از سبزها نیز در این روز جان باخت.)


طی ماههای بعد تر، حضور هاشمی در نماز جمعه در محاق قرار گرفت و سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سال گذشته درباره احتمال حضور هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه اظهار كرد: در حال حاضر آرامش در كشور حاكم است، اما حضور هاشمی مساله‌ دیگری است كه باید در مورد آن تصمیم گرفت و صحبت كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته