هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/22/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه و پیشاپیش مذاکرات این هفته کشورهای پنج به علاوه یک با ایران گفت: «ایران با هدف نابودی اسرائیل به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای است و قدرت های جهانی نباید به هیچ وجه بر سر برنامه هسته ای ایران به این کشور امتیاز دهند.»بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه و پیشاپیش مذاکرات این هفته کشورهای پنج به علاوه یک با ایران گفت: «ایران با هدف نابودی اسرائیل به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای است و قدرت های جهانی نباید به هیچ وجه بر سر برنامه هسته ای ایران به این کشور امتیاز دهند.»  به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای نتانیاهو در حالی این مواضع را مطرح کرد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و طی سفری یک روزه، برای بررسی امکان ادامه بازرسی ها در برنامه هسته ای ایران و تعیین اینکه آیا این کشور به طور مخفیانه در حال تولید سلاح های اتمی است، در تهران بود. بسیاری از کشورهای غربی بر این باور پافشاری می کنند که ایران به دنبال تولید سلاح های هسته ای است، اتهامی که ایران همیشه آن را رد کرده است. دولت اسرائیل بنیامین نتانیاهو همواره یک «ایران اتمی» را تهدیدی جدی برای موجودیت اسرائیل به شمار آورده و تهدید به اقدام نظامی هم کرده است. بنیامین نتانیاهو که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می گفت با تأکید بر نگرانی کشورش درقبال برنامه هسته ایران افزود: «ایران می خواهد اسرائیل را نابود کند و برای رسیدن به همین هدف به دنبال ساخت سلاح های اتمی است.» نخست وزیر اسرائیل در ادامه همتایان غربی خود را خطاب قرار داده و به آنها گفت: «قدرت های برتر جهان می بایست با نشان دادن عزمی جدی و از موضع قدرت در برابر این برنامه خصمانه ایران به ایستند.» در همین حال، نخست وزیر اسرائیل خواسته های کشورش را به وضوح اعلام کرده و گفت: «باید به طور شفاف و صریح خود از ایران بخواهند که تمامی موادی را که تا کنون غنی سازی کرده تحویل دهد و تأسیسات هسته ای زیرزمینی نزدیک قم را تعطیل کند،» نتانیاهو تصریح می کند: «تنها در این صورت است که جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی تضمین خواهد شد.» اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هم روز دوشنبه در اظهاراتی جداگانه گفت: «ایران می خواهد مذاکرات را پیش برده و بگوید همه چیز درست است اما همه این ها امری ظاهری است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای باراک گفت: «ایران تا وقتی به طور کامل تعلیق را اجرا نکند، نمی توان گفت روند همکاری را شروع کرده است.» ایران و کشورهای پنج به علاوه یک یا کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، یک دور گفت وگو با ایران در استانبول برگزار کرده و از آن ابراز رضایت کردند. دو طرف قرار است این گفت وگوها را چهارشنبه این هفته در بغداد دنبال کنند. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.
 


رابين گيب يکی از سه برادری که اعضای گروه موسيقی « بی جيز » ( Bee Gees ) را تشکيل می دادند روز يکشنبه بر اثر سرطان درگذشت. رابين گيب يکی از سه برادری که اعضای گروه موسيقی « بی جيز » ( Bee Gees  ) را تشکيل می دادند روز يکشنبه بر اثر سرطان درگذشت. اين گروه به خصوص در دهه ۱۹۷۰ و با ترانه هايی همچون « شنبه شب تب آلود » شهرت فراوانی پيدا کرد.   گروهی از ستاره های عالم موسيقی پاپ از جمله « برايان آدامز» و « برايان می » از گروه « کوئين» با انتشار پيامهايی مرگ وی را تسليت گفته واز نقش وی در خلق آثاری جاودانه در عرصه موسيقی پاپ ريتميک قدردانی کرده اند.   « رابين گيب » که ۶۲ سال داشت پس از مدتها ابتلا به سرطان روده و کبد درگذشت. برادر دوقلوی رابين به نام « ماوريس » نيز در سال ۲۰۰۳ بر اثر ابتلا به نارسايی روده درگذشت و تنها عضو زنده گروه « بی جيز» برادر بزرگتر آنها « بری » است که اکنون ۶۵ ساله است.   « رابين گيب» در سال ۱۹۴۹ در جزيره « من » در سواحل جنوبی انگلستان متولد شد. اين سه برادر دوران کودکی و نوجوانی را د رشهر « منچستر » طی کرده و سپس خانواده آنها به استراليا مهاجرت کرد. اولين هنرنمايی آنها در برنامه تلويزيونی در استراليا انجام شد. پدر آنها نيز نوازنده جاز بود و در سالهای اول فعاليت « بی جيز» مديريت برنامه های گروه را برعهده داشت.   در سالهای آخر دهه ۱۹۶۰ خانواده « گيب » به انگلستان بازگشت و موفقيت و شهرت جهانی آنها از همان سالها آغاز شد و در طول سالهای دهه ۱۹۷۰ به اوج خود رسيد. اعضای اين گروه علاوه بر ملودی های ريتميک، صدای خاص خود را داشتند و بسياری از ترانه های آنها مثل « کسی را دوست داشتن »، « روزهای بی کسی» و «چطور می توان قلب شکسته را ترميم کرد» جزو آهنگ های جاودانه موسيقی پاپ هستند.   در نيمه دوم ده ۱۹۷۰ ترانه های آنها ريتم و ملودی رقصی پيدا کرد که نمونه بارز آن ترانه هايی همچون «شب های بادوی» بود. ولی شهرت آنها با ترانه « شنبه شب تب آلود» که ترانه اصلی فيلمی با همين نام بود به اوج خود رسيد. اين فيلم سينمايی با شرکت « جان تراولتا » ماجراهای جوانانی را ترسيم می کرد که در تب نوخاسته محيط ديسکو و موسيقی رقصی آن دوران غرق بودند.   موفقيت آنها به حدی رسيد که فروش آلبوم های اين گروه از مرز دويست ميليون نسخه عبور کرده و قبل از انتشار آلبوم « تريلر » مايکل جکسون، آلبوم « شنبه شب تب آلود » گروه « بی جيز » پر فروش ترين آلبوم موسيقی پاپ در سطح جهان بود.  
 


گزارش ها حاکی است روز دوشنبه تجمعی اعتراضی از سوی مردم ارومیه برگزار شده که نیروهای انتظامی با آن برخورده کرده و حتی به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کردند.گزارش ها حاکی است روز دوشنبه تجمعی اعتراضی از سوی مردم ارومیه برگزار شده که نیروهای انتظامی با آن برخورده کرده و حتی به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کردند. طبق گزارش هایی که در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده، شماری از مردم که در اعتراض به روند خشک شدن دریاچه ارومیه تظاهرات می کردند، با برخورد پلیس روبرو شدند. وبسایت های محلی و شماری از شاهدان این مراسم، وقایع روز دوشنبه را بازگو کرده اند. شماری از شاهدان عینی گفته اند عده ای بازداشت شده ولی با این حال معترضان به تظاهرات و شعارهای خود ادامه داده اند. پیشتر گروه های حامی محیط زیست از مردم خواسته بودند اعتراض خود را نشان دهند که به گفته برخی از شاهدان عینی، نیروهای پلیس پیش از تجمع مردم حضور سنگین در خیابان های شهر ارومیه داشته اند.
 


اداره کل ارزیابی و نظارت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرده حکمت الله قربانی، دیپلمات متهم به تخلف در برزیل را از وزارت خارجه اخراج کرده است.اداره کل ارزیابی و نظارت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرده حکمت الله قربانی، دیپلمات متهم به تخلف در برزیل را از وزارت خارجه اخراج کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اداره کل ارزیابی و نظارت وزارت خارجه ایران در بیانیه ای گفته است: «به دنبال رسيدگی به پرونده تخلفاتی کارمند شاغل در سفارت جمهوری اسلامی ايران در برزيل ، با توجه به احراز مغايرت رفتار نامبرده با مقررات اداری و همچنين شئونات شغلی و اسلامی و تطبيق آن با بندهای ۱و ۲۱ ماده ۸ قانون رسيدگی به تخلفات اداری ، مشاراليه به اخراج از وزارت خارجه محکوم شد.» حکمت‌الله قربانی که به گزارش رسانه‌های برزیل بیش از ۵۰ سال سن دارد، ۲۶ فروردین‌ماه در استخری در برازیلیا، پایتخت برزیل، بازداشت شد. به گفته پلیس برزیل، شاهدان عینی گفته‌اند این دیپلمات ایرانی در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است، به زیر آب می‌رفت و در زیر آب، بدن دختران را لمس می‌کرد. سن این دختران ۹ تا ۱۵ ذکر شده است. پس از بالا گرفتن خشم والدین این دختران، پلیس این دیپلمات را بازداشت و بعد از مدتی به دلیل مصونیت قضایی او را آزاد کرده است. به نوشته روزنامه برزیلی «او گلوبو»، آقای قربانی در سلسله‌مراتب سفارت جمهوری اسلامی در برزیل، نفر سوم است. پس از اعلام این خبر از برزیل، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران ابتدا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایرنا، این خبر را رد کرد و گفت: «بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مطلب منتشر شده توسط این‌گونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است.» سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل پس از انتشار این گزارش ها در رسانه های برزیلی، ضمن رد اتهام این دیپلمات ، رسانه‌ها را متهم کرد که نسبت به برخی کشورها، از جمله ایران، «مغرضانه» برخورد می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از آن روز پنجم اردیبهشت، در واکنشی دوباره به رسوایی بازداشت دیپلمات ایرانی به دلیل تعدی به دختران نوجوان اعلام کرد که این فرد «به کشور بازگشت داده شده» و «با او برخورد خواهد شد.» وزارت خارجه ایران در ابتدا اصلا به حضور این فرد در استخر مختلط اشاره‌ای نمی‌کرد و آقای مهمان‌پرست خود در نخستین واکنش اعلام کرد که «اتهام مطرح‌شده» با سوابق این دیپلمات جور درنمی‌آید.
 


دیپلمات ایرانی متهم به آزار جنسی در برزیل که به ایران فراخوانده شده بود از وزارت خارجه جمهوری اسلامی اخراج شد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای در این باره، رفتار دیپلمات مذکور را «خلاف مقررات دولتی و اخلاق اسلامی» خوانده است.  حکمت‌اله قربانی ديپلمات ۵۱ ساله ايرانی پيشتر در معرض اتهام آزاررسانی جنسی به دو دختر نوجوان در يک استخر در برازيليا، پايتخت برزيل، قرار گرفته بود. اين ديپلمات پس از رهايی از بازداشت پليس برزيل به دليل مصونيت سياسی، از سوی مقام‌های ايرانی به تهران فراخوانده شد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیش از این، اتهام‌ها علیه این دیپلمات را «خلاف واقع وفاقد صحت» توصیف و طرح  «اینگونه اتهامات را مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل» دانسته بود .
 


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می برد، روز دوشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و گفت مذاکرات دو طرف به صورت فشرده دنبال می شود ولی پیشرفت خوبی هم دارد و رو به جلو است.یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می برد، روز دوشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و گفت مذاکرات دو طرف به صورت فشرده دنبال می شود ولی پیشرفت خوبی هم دارد و رو به جلو است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آمانو در تهران گفت: «ما مذاکرات بسیار فشرده ای را پیگیری می کنیم که موضوعات گسترده ای را دربرمی گیرد ولی دو طرف در فضایی مثبت کار را دنبال می کنند.» واحد مرکزی خبر هم در گزارشی به نقل از آقای آمانو اعلام کرد شرایط مناسبی برای گفت وگو و همکاری فراهم شده است. ایران و کشورهای موسوم به پنج علاوه به یک، قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند. دور اول گفت وگوها در استانبول انجام شد که هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند. آقای آمانو همچنین گفته است: «پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس تاثیر مناسبی بر مذاکرات پیش رو میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک خواهد داشت. هرچند موضوع این دو مذاکره متفاوت است اما با این حال، مکمل دیگری هم هست.» سعید جلیلی پس از جلسه مشترک با آقای آمانو و فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «همه چیز خوب است و مذاکرات درست پیش می رود و امیدواریم در آینده همکاری های مناسبی را دنبال کنیم.» کشورهای  آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند. ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است. جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد. يک روز پيش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشينگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ايران همصدا هستند. باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، نيز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ اميدوار است. اوباما حتی گفت که اميدوار است راه حلی به دست آيد که حق حاکميت ملی ايران را محترم بشمارد و در همين حال شامل تعهدات بين المللی ايران نيز باشد. ۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم روز یکشنبه در بیانیه ای و پیشاپیش مذاکرات بغداد در مورد پرونده اتمی ایران گفته‌اند «اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند.» نمایندگان یاد شده گفته اند: «هشدار ما به گروه ۱+۵ این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و در مبنای عهدنامه ان پی تی عمل کنند و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.»
 


مجيد نامجو، وزير نيروی جمهوری اسلامی درباره وضعيت کمبود آب در ايران هشدار داد و گفت "کشور در آستانه تنش آبی" قرار گرفته است. وی با اشاره به اينکه سرانه مصرف آب در تهران بين ۳۰۰ تا ۳۵۰ ليتر در روز برای هر نفر است ، اضافه کرد با وجود بهره برداری از سدهای طالقان، لار، امير کبير، لتيان و ماملو برای تأمين آب تهران، هنوز از بابت تأمين آب پايتخت نگرانی‌هايی وجود دارد. وزير نيرو در عين حال خاطر نشان ساخت که ۲۰ درصد از آب استخراجی در کشور هدر می رود اضافه کرد که راندمان آب در بخش کشاورزی نيز تنها ۴۰ درصد است.
 


رضا جلودارزاده، سردبير هفته‌ نامه توقيف شده صبح آزادی، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به يک سال زندان محکوم شد. بر اساس گزارش‌ها، آقای جلودارزاده به اتهام «تبليغ عليه نظام» به يکسال زندان تعزيری با احتساب ايام بازداشت محکوم شده است. اين روزنامه نگار پيشتر در بهمن سال گذشته بازداشت شد و مدتی زندانی بود. رضا جلودارزاده پيش از اين به «اقدام عليه امنيت ملی» و «توطئه برای براندازی» متهم شده بود که از اين اتهام‌ها تبرئه شد. حکم زندان برای آقای جلودارزاده در شرايطی صادر شده است که بنا بر دستور پزشک معالج، وی با توجه به بيماری ناشی از صدمات دوران جنگ با عراق، بايد در محيطی به دور از فشار روحی و تحت نظر پزشک زندگی کند و انتقالش به زندان موجب تشديد بيماری وی خواهد بود.
 


يوکيو آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که در تهران بسر می‌برد روز دوشنبه با فريدون عباسی دوانی، رييس سازمان انرژی اتمی  و سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد ايران در موضوع هسته‌ای ديدار و گفتگو گرد. مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که پيش از سفر به تهران مذاکرات در سطوح پايين بين مقام‌های تهران و آژانس را همراه با «پيشرفتی مطلوب» توصيف کرده بود، در ملاقات با سعيد جليلی اختلاف نظر جامعه جهانی و ايران در مورد برنامه هسته‌ای تهران را به بحث گذاشت. محور مذاکرات آقای آمانو و رييس سازمان انرژی اتمی ايران همکاری بيشتر و جامع‌تر تهران و آژانس بوده است. يوکيو آمانو پس از ملاقات با سعيد جليلی با علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ملاقات خواهد کرد. تلويزيون دولتی ايران از قول مدير کل آژانس گفتگوهای وی با مقام‌های ايرانی را «فشرده» و «بسيار مفيد» توصيف کرده است.
 


سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه، در مورد مذاکرات هسته ای در بغداد گفت: «روسيه مايل است که ايران غنی سازی اورانيوم بيست درصدی را متوقف کند.» سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه، در مورد مذاکرات هسته ای در بغداد گفت: «روسيه مايل است که ايران غنی سازی اورانيوم بيست درصدی را متوقف کند.»   به گزارش اينترفکس، معاون وزير خارجه روسيه ، روز يکشنبه به خبرنگاران گفت «گروه ۵+۱ پيشنهادات مشخصی را برای مذاکرات بغداد آماده کرده اند.»   به گفته وی،شش کشور مذاکره کننده مايلند که ايران در مرحله نخست گام های مشخصی برای بازسازی اعتماد بين دو طرف ايجاد کند.   این مقام ارشد دولت روسیه افزود «روسيه بارها کارآيی تحريم ها عليه ايران را مورد ترديد قرار داده و معتقد است فشار بر اين کشور تنها به پيچيدگی مسائل می افزايد.»   وی بار دیگر با انتقاد از تحریم های غرب علیه تهران گفت «کشورهای غربی در نظر داشته باشند چه زمانی  تعليق تحريم ها در مرحله نخست، و لغو آنها آغاز شود.» سرگئی ریابکف گفت: «ما اظهارات کلی را در استانبول شنیده ایم، مذاکرات در بغداد باید نتایج معین به بار آورد.»   يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ايرانی قرار گرفت.   سفر آمانو به تهران پس از مذاکرات هفته گذشته ايران و آژانس در وين و درست دو روز مانده به مذاکرات سرنوشت ساز بغداد صورت گرفته است.   يک روز پيش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشينگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ايران همصدا هستند.   باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، نيز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ اميدوار است.   اوباما حتی گفت که اميدوار است راه حلی به دست آيد که حق حاکميت ملی ايران را محترم بشمارد و در همين حال شامل تعهدات بين المللی ايران نيز باشد. کشورهای  آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند. ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است. جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.
 


پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران خبر داده است چهارده نفر که آنها را «قاچاقچی عمده‌ی مواد مخدر» خوانده است بامداد دوشنبه اعدام شده‌اند. دادستانی تهران هویت کامل و جرم این چهارده نفر را ذکر کرده اما اشاره‌ای به محل اعدام آنها نکرده است. بنابر تازه‌ترین گزارش سالانه‌ی عفو بین‌الملل، که دو ماه پیش منتشر شد، ایران در سال گذشته‌ی میلادی دست‌کم ۳۶۰ نفر را اعدام و جرم سه‌چهارم از آنان را ارتباط با قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است.
 


فریبرز رییس دانا، کارشناس اقتصادی و عضو کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه بازداشت و برای گذراندن دوران حبس خود، به بند۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.فریبرز رییس دانا، کارشناس اقتصادی و عضو کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه بازداشت و برای گذراندن دوران حبس خود، به بند۳۵۰ زندان اوين منتقل شد. فریبرز رییس دانا، سال ۸۹ پس از انتقاد از اجرای طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها بازداشت شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. به گفته‌ فعالان حقوق کارگران در ایران، بازداشت این اقتصاددان در حالی صورت گرفته است که او در روزهای گذشته به شدت از تصمیم دولت برای تغییر قانون کار انتقاد کرده بود. وبسایت کلمه هم در گزارشی نوشته که آقای رییس دانا، روز دوشنبه به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد تا در کنار حدود دويست زندانی سياسی ديگر اين بند، محکوميت خود را سپری کند. در حکم صادره برای آقای رییس دانا و در فهرست اتهام های مطرح شده آمده است: «مصاحبه با رسانه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمريکا، متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانيان و فرمايشی قلمداد کردن دادگاه‌های جمهوری اسلامی ايران.» آقای رییس دانا در یکی از گفت وگوهای اخیر خود با مجله اقتصادی رادیو فردا با انتقاد شدید از سیاست های دولت و در مورد کسری بودجه دولت گفته بود: «دولت چيزی در حدود ۹ هزارميليارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرده است، اما با وجود این، باز هم کسری بودجه وجود دارد.» وی گفته بود: «از سوی ديگر همين دولت ۱۴ هزار ميليارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است و بخش خصوصی هم تلافی اين بدهی ها را بر سر کارگرها در می آورد.» «ولی در اين ميان بيشترين فشار به لايه های پايينی جامعه وارد می شود. من پيش بينی می کنم که در نهايت دولت با اين مسئله برخورد می کند ولی اينکه دولت اين کسری را به کسری بخش ديگر و کسری بخش ديگر را به کسری بخش ديگری منتقل می کند، واقعا روشی است که وجود دارد.» فریبرز رییس دانا با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت گفته بود: «به اعتقاد من آينده اين روند اقتصادی خطرناک است و يکی از خطرهای آن، ورشکستگی گسترده نظام پولی و بانکی کشور است.»
 


شمار قربانیان انفجار انتحاری روز دوشنبه در رژه‌ی نظامیان یمن به ۹۶ نفر رسید. بنابر گزارش‌ها، روز دوشنبه فردی که لباس نظامیان را بر تن داشت در جریان رژه‌ای تمرینی در میدان سبعین در صنعا، پایتخت یمن، خود را منفجر کرد. این رژه تمرینی بود برای مراسم روز ملی یمن که سه‌شنبه برگزار خواهد شد. گروه انصار الشریعه، که مقام‌های یمن آن را مرتبط با القاعده می‌دانند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
 


يوروويژن، بزرگترين مسابقه آواز دنيا ميان هنرمندان آماتور و با شرکت ۴۲ کشور، تا ۱۰۰ ميليون نفر بيننده دارد و قرار است روز سه شنبه، ۲۱می، پنجاهمین دوره اين مسابقات به ميزبانی آذربايجان، همسايه شمالی ايران، افتتاح خواهد شد.يوروويژن، بزرگترين مسابقه آواز دنيا ميان هنرمندان آماتور و با شرکت ۴۲ کشور، تا ۱۰۰ ميليون نفر بيننده دارد و قرار است روز سه شنبه، ۲۲می، پنجاه و هفتمین دوره اين مسابقات به ميزبانی آذربايجان، همسايه شمالی ايران، افتتاح شود. ايران سايت اينترنتی يوروويژن را از بهمن ماه گذشته فيلتر کرده و امکان خريد بليت تماشای مسابقه را برای ايرانی ها مسدود کرده است. آذربايجان سال گذشته، برنده مسابقه يورويژن به ميزبانی آلمان شد و موفق به کسب ميزبانی اين دور از مسابقات برای سال جاری شده است. ظاهرا موضوع يوروويژن صفحه ای جديد در اختلافات رو به گسترش تهران و باکو باز کرده است. اعتراض مقامات، روحانيان و رسانه های ايران متوجه مراسم دفاع از حقوق همنجسگراها است که همزمان با افتتاح مسابقه يوروويژن همه ساله برگزار می شود. ايران اين مراسم را «رژه همجنسگراها» می نامد و با اصرار خواهان لغو آن است. ايران می گويد که ۹۰ درصد مردم آذربايجان مسلمان شيعی مذهب هستند و ايران نمی تواند به برگزاری «رژه همجنسبازان» بی تفاوت باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، روز سه شنبه ۱۹ ارديبهشت، پنج روز بعد از هشدار آيت الله مجتهد شبستری امام جمعه تبريز به دولت آذربايجان برای لغو اين مراسم، «صدها نفر از روحانيان، مردم متدين و ايثارگران تبريز مقابل کنسولگری جمهوری آذربايجان در تبريز با سر دادن شعارهايی خواهان لغو مراسم همجنسبازان در مسابقه يوروويژن شدند.» برگزاری این تظاهرات، واکنش جمهوری آذربايجان را در پی داشت و طی هفته گذشته دو بار در مقابل سفارت ايران در باکو تظاهرات اعتراض آميز برگزار شد که شرکت کنندگان در آن خواهان پايان دادن به «مداخله» ايران در امور داخلی آذربايجان شدند. سفارت ايران در باکو طی اعلاميه ای مطبوعاتی نسبت به «اهانت به مقام مقدس ولی امر شيعيان جهان آيت الله العظمی خامنه ای» در پلاکاردها و شعارهای معترضان آذربايجانی اعتراض کرد و نسبت به «عواقب» آن هشدار داد. شگفتی مقام آذربايجانی از واژه «رژه همجنس بازها» علی حسن اف، ریيس بخش اجتماعی- سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان روز دوشنبه، اول خردادماه، طی کنفرانس مطبوعاتی که در رابطه با مسابقه يوروويژيون در باکو برگزار شد، نسبت به رويکرد مقامات ايرانی به شدت انتقاد کرد و گفت: «در روزهای اخير در آستانه برگزاری مسابقه يوروويژون در باکو، ايران به مرکز اصلی تبليغات سوء عليه آذربايجان تبديل شده است.» به گفته وی، «اين همه هياهو و تبليغات منفی عليه آذربايجان همگی با ادعاهايی واهی مانند رژه همجنس بازان و تعقيب اسلامگرايان صورت می گيرد». به گزارش خبرگزاری ترند آذربايجان، حسن اف در ادامه گفت: «مگر در آذربايجان قرار است رژه همجنس بازان برگزار شود؟ نمی دانم فکر برگزاری اين رژه از کجا به مغز آنها افتاده است؟ در آذربايجان مفهوم رژه همجنس بازان قابل درک نيست و واژه خاصی نيز برای آن وجود ندارد، ولی در ايران برای اين مفهوم واژه ای هست به نام "ابنه" . نمی دانم اين "ابنه" از کجا به مخ آنها فرو رفته است؟» ظاهرا اشاره اين مقام آذربايجانی به واژه homosexual  يا همجنسگرا است که در مطبوعات ايران با عنوان «همجنس باز» ياد می شود. ايران تاکنون بارها دولت لائيک جمهوری آذربايجان را به دشمنی با اسلام، ممنوع کردن پوشش حجاب، نزديکی به اسرائيل و آمريکا برای ضربه زدن به منافع ملی ايران متهم کرده است، حتی اين کشور بهمن ماه سال گذشته سفير آذربايجان در تهران را احضار کرد و نسبت به « همکاری دولت باکو با سرويس اطلاعاتی اسرائيل، موساد برای قتل دانشمندان هسته ای ايران» اعتراض کرد. حسن اف درباره رويکرد ايران نسبت به جمهوری آذربايجان گفت که «ما بارها و بارها به دولت ايران هشدار داده ايم، مقامات آذربايجانی به ايران سفر کرده اند و در ديدارهايی که با آنها داشته ايم به دفعات به آنها گوشزد کرده ايم که شما به سيستم سکولار ما مداخله نکنيد، ما نيز به سيستم مذهبی شما دخالتی نمی کنيم. وی تاکید کرد: «مردم آذربايجان به باورهای اسلامی خود معتقد هستند و اين راه را ادامه می دهند و در آذربايجان يک مدل مخصوصی از اسلام، متقاوت از دولت ايدئولوژيک ايران وجود دارد».
 


نخستین جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی موسوم به «اختلاس بیمه» در ایران صبح امروز (دوشنبه) در دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، این پرونده ۷۸ متهم دارد که ده نفر از آنها در حال حاضر در زندان به سر می‌برند. نماینده‌ی دادستان در این دادگاه گفت که متهمان این پرونده «شبکه‌ی اختلاس و ارتشاء» را در بیمه‌ی ایران و همچنین استانداری تهران ایجاد کرده بودند. پیش از این، در سال ۸۹، سه جلسه از دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار شده بود اما پرونده به دلیل وجود نقایصی در آن به دادسرا بازگردانده شد.
 


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه اعضای کابینه‌ی جدید این کشور را معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، اکثر پست‌های کلیدی کابینه‌ی جدید در اختیار متحدان آقای پوتین است. ایگور شووال‌اف پست فعلی‌اش به عنوان معاون اول نخست وزیر را در کابینه‌ی جدید نیز حفظ کرده و علاوه بر آن مسئول سیاست‌های اقتصادی روسیه شده است. وزیران اقتصاد، دفاع و خارجه نیز در سِمت‌های خود ابقا شده‌اند. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، پیش از این قول داده بود به خاطر رأی دهندگان ناراضی، کابینه‌ی جدید شاهد تغییراتی چشمگیر خواهد بود.
 


مخالفان حکومت بشار اسد می‌گویند در حالی که روز گذشته حملات نیروهای دولتی به روستایی در استان حُمص، در مرکز سوریه، ۳۴ کشته برجای گذاشت، گلوله‌باران حمص امروز (دوشنبه) بار دیگر از سر گرفته شده و تاکنون به مرگ دست‌کم یک نفر منجر شده است. از سوی دیگر جَهاد المَقْدِسی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی سوریه، گفته است در طول بیش از یک ماهی که از اجرای آتش‌بس در این کشور می‌گذرد «مخالفان مسلح سه هزار و پانصد بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند». خبرهای مربوط به سوریه پس از اخراج خبرنگاران خارجی از آن کشور به طور مستقل قابل تایید نیست.
 


بنابر گزارش‌ها از ایران، فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان، روز دوشنبه در منزلش در تهران بازداشت شد و برای اجرای حکم یک سال حبس خود، به زندان اوین منتقل شده است. آقای رئیس دانا سال ۸۹ پس از انتقاد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بازداشت شد و سپس شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، او را به یک سال حبس محکوم کرد. به گفته‌ی فعالان حقوق کارگران در ایران، بازداشت این اقتصاددان در حالی صورت گرفته است که او در روزهای گذشته بشدت از تصمیم دولت برای تغییر قانون کار انتقاد کرده بود.
 


دبير ستاد مرکزی بزرگداشت آيت الله خمينی اخبار مربوط به نامزدی سيد حسن خمينی در انتخابات رياست جمهوری را رد کرد و گفت: «سيد حسن خمينی از نظر علم و اخلاق و خوش تيپی سرآمد است ولی به دنبال رياست نيست».دبير ستاد مرکزی بزرگداشت آيت الله خمينی اخبار مربوط به نامزدی سيد حسن خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، در انتخابات رياست جمهوری را رد کرد و گفت: «سيد حسن خمينی از نظر علم و اخلاق و خوش تيپی سرآمد است ولی به دنبال رياست نيست». محمدعلی انصاری روز دوشنبه در يک نشست خبری به خبرنگاران گفت که «شديدا» موضوع نامزدی سيد حسن خمينی در انتخابات رياست جمهوری را تکذيب می کند و افزود: «برای بيت امام، سخنگو و خدمتگزار مردم بودن بيشتر جذابيت دارد تا اينکه وارد حوزه مسووليتی شود». بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، وی گفت که موضوع نامزدی حسن خمينی پيش از اين در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود و الان هم اين «شايعات» را برای انتخابات رياست جمهوری مطرح کردند. آقای انصاری جريان های سياسی و برخی افراد را متهم کرد که «کاری ندارند که چه کسی ثبت نام کرده و يا می خواهد کانديدا شود بلکه فقط به دنبال فضا سازی و منابع خود بوده و می خواهند با اين سوژه ها آتشی به پا کنند.» وی «ارتباط نسبی» با آيت الله خمينی را بالاتر از «کسب قدرت» دانسته و گفت که «ما بايد قدرشناس جايگاه امام و فرزندان امام باشيم. آنها تمام وجودشان را در طبق اخلاص گذاشتند». بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، دبير ستاد مرکزی بزرگداشت آيت الله خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی را فردی معرفی کرده که به گفته او، «از نظر علم و اخلاق و تسط بر زبان خارجی و مسائل بين‌ المللی و همچنين خوشتيپی سرآمد است، ولی به دنبال رياست نيست». در هفته های اخير برخی از رسانه های نزديک به اصولگرايان از منابع مختلف نقل و قول کرده بودند که سيد حسن خمينی قرار است نامزد انتخابات رياست جمهوری شود. در همين زمينه، سايت «جهان نيوز» نزديک به عليرضا زاکانی، نماينده مجلس، نوشته است که سيد حسن خمينی «رسما در جمع تعدادی از اعضای مجمع روحانيون مبارز، نامزدی خود را برای انتخابات يازدهم رياست جمهوری اعلام کرد.» به نوشته اين سايت، حسن خمينی گفته است که «۳۰ ميليون رای» دارد و «نخبگان مرا جزو اصلاح ‏طلبان و مردم به دليل ارتباط با خانواده امام، فراجناحی می ‏دانند». برخی از سايت های ايرانی نيز به نقل از روزنامه عرب زبان «الحيات» چاپ لندن گزارش داده بودند که «سيد حسن خمينی وارد فضای انتخاباتی می شود تا اصلاح طلبان را تشويق به حضور در انتخابات رياست جمهوری کند». در همين زمينه اخباری منتشر شد که حاکی از ديدار انتخاباتی ميان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و سيد حسن خمينی بوده است ولی يکی از اعضای موسسه تنظيم و نشر آثار آيت الله خمينی انجام اين ديدار را تکذيب کرد. ولی روز دوشنبه، محمدعلی انصاری که عضو اين موسسه نيز هست در گفت و گو با خبرنگاران تاييد کرد که چنين ديداری انجام شده است ولی انتخاباتی بودن مباحث ميان اين دو نفر را رد کرد. وی خبر داد که از دو سال پيش آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، حاضر نشده تا با اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت آيت الله خمينی ديدار کند و بدون اشاره به دليل آن، گفته است: «توجيه ما اين است که حتما رهبر معظم انقلاب معذوريت و گرفتاری داشته اند». آقای انصاری می گويد که در سال جاری نيز درخواست مشابهی را برای ديدار با رهبر جمهوری اسلامی فرستاده است، ولی گفت: «اگر اين امر حاصل نشود انتقادی نداشته و طلبکار هم نمی شويم و آن را به پای کم توفيقی خود می گذاريم». وی در بخش ديگری از نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود گفته که «تحريم انتخابات از سوی اصلاح طلبان را قبول ندارم» ولی تاييد کرده که «شرکت آنان در اين دوره از انتخابات نسبت به انتخابات گذشته پر رنگ نبود».
 


منابع پلیس یمن می‌گویند که در حمله‌ای انتحاری به یک رژه نظامی در صنعا، پایتخت یمن، که روز دوشنبه بوقوع پیوست ۹۶ سرباز این کشور جان خود را از دست داده و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند.منابع پلیس یمن می‌گویند که در حمله‌ای انتحاری به یک رژه نظامی در صنعا، پایتخت یمن، که روز دوشنبه بوقوع پیوست ۹۶ سرباز این کشور جان خود را از دست داده و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع یمن و رییس ستاد مشترک این کشور نیز در این مراسم حضور داشتند اما به آنها آسیبی نرسید. این مراسم که در میدانی نزدیک به کاخ ریاست‌جمهوری یمن برگزار می‌شد یک رژه تمرینی برای آیین‌های روز ملی یمن بود که قرار است روز سه‌شنبه در این کشور جشن گرفته شود. بنا بر این گزارش، فردی که اونیفورم سربازان یمنی بر تن داشت در این رژه شرکت کرده و با حضور در میان سربازان خود را منفجر کرد؛ هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌است. شاهدان عینی از سرازیر شدن آمبولانس‌ها به منطقه و پراکنده بودن اعضای بدن قربانیان در پیاده‌روها و خون‌آلوده بودن شدید صحنه انفجار خبر می‌دهند. ​​ بیشتر سربازان کشته شده از یگان‌های سازمان امنیت مرکزی یمن بودند که نیرویی شبه‌نظامی به فرماندهی یحیی صالح، از بستگان رییس‌جمهوری مخلوع این کشور، علی عبدالله صالح، است. ارتش یمن در جنوب این کشور درگیر نبرد با هواداران سازمان القاعده‌است ولی نیروهای القاعده تاکنون موفق شده‌اند با استفاده از ناآرامی‌ها در یمن طی سال گذشته، چندین شهر را در منطقه جنوب تصرف کنند. پس از برکناری علی عبدالله صالح، جانشین وی عبد ربه منصور الهادی، می‌کوشد با کمک ایالات متحده آمریکا مناطق از دست رفته را بازپس گیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع امنیتی یمن هم‌چنین خبر داده‌اند که روز یک‌شنبه سه مربی آمریکایی گارد ساحلی یمن در شهر بندری حُدَیده در ساحل دریای سرخ مورد حمله یک گروه وابسته به القاعده قرار گرفتند که این حمله به زخمی شدن یکی از این مربیان منجر شد. جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن، روز ششم فروردین ایران را متهم کرد که از «تجزیه‌طلبان مستقر در جنوب یمن» پشتیبانی می‌کند، امری که به گفته وی تهدیدی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌شمار می‌آید.
 


شش حقوقدان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين با ارسال نامه‌ای به رييس سازمان زندان‌ها گفته‌اند آمادگی دارند که نظريات کارشناسانه و تجربيات خود را که با پرداخت هزينه سنگينی به دست آورده‌اند، در اختيار مسوولان قرار دهند.شش حقوقدان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين با ارسال نامه‌ای به رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی ايران با هشدار از آنچه در اين بخش از سيستم قضايی می‌گذرد گفته‌اند آمادگی دارند که نظريات کارشناسانه و تجربيات خود را که با پرداخت هزينه سنگينی به دست آورده‌اند، در اختيار مسوولان قرار داده و راهنمايی‌های لازم را به آنها بدهند. حسن اسدی زيدآبادی، عبدالفتاح سلطانی، محمد سيف‌زاده، قاسم شعله‌سعدی، مصطفی نيلی و فرشيد يداللهی، شش حقوقدان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين در نامه‌ای که به رييس سازمان زندان‌ها نوشته‌اند، آورده‌اند: «همه رويدادهای تلخ و نفرت‌انگيز که در سال های اخير در زندان‌ها رخ داده، ناشی از عوامل عديد‌ه‌ای است از جمله نبود قانون جامع و مانع برای اداره امور زندان‌ها و بازداشتگا‌ه‌ها، نبود نظارت جدی توسط بازرسان مستقل و فعالين حقوق بشر بر عملکرد مامورين، عدم برخورد قاطع با متخلفين و طرد آنان از دستگاه‌های دولتی و وجود بازداشتگاه‌های غيرقانونی خارج از نظارت سازمان زندان‌ها.» اين شش حقوقدان در نامه خود به رييس سازمان زندان‌ها همچنين نوشته‌اند: «تاسف ‌برانگيز است که مقررات آيين نامه‌های اجرايی در بسياری از موارد در بازداشتگاه‌های امنيتی به نحو آشکاری ناديده گرفته می‌شود و به رغم صراحت اصل ۳۸ قانون اساسی و ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۶۹ آيين نامه اجرايی مصوب سال ۱۳۸۴، مبنی بر ممنوعيت شکنجه و آزار و اذيت متهمين، بارها شاهد آن بوده‌ايم که اخبار تاثر برانگيزی از شکنجه‌های اعمال شده در تعدادی از بازداشتگاه‌ها توسط بعضی از مامورين و بازجويان در رسانه‌ها منتشر شده است.» در ادامه اين نامه آمده است: «از موارد بارز اين قبيل بی‌عدالتی ها و نقض قوانين و مقررات می‌توان از ضرب و شتم و نهايتا قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ايرانی – کانادايی در زندان اوين، قتل زهرا بنی‌يعقوب در همدان، رخدادهای شرم‌آور بازداشتگاه توحيد و فجايع رقت‌انگيز بازداشتگاه کهريزک و رفتارهای وحشيانه نقل شده از زبان پاره‌ای از متهمين حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ نام برد.» شش حقوقدان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين در ادامه نامه خود گفته‌اند: «يکی از علل عدم ورود سازمان زندان‌ها به چنين حوزه‌هايی، عدم برخورداری از توان علمی و تخصصی کارشناسان خبره در اين امور است که برای جبران چنين نقيصه‌ای امضاکنندگان اين نامه که خود قربانيان نقض آشکار قانون بوده و به کرات طعم بازداشت‌های خودسرانه و مجازات‌های مقرر در احکام خلاف قانون را چشيده‌ايم، ضمن توصيه به قانونگرايی و دعوت از مسوولان به عمل به تکاليف قانونی، اعلام می‌کنيم که در صورت حضور کارشناسان آن سازمان در بند ۳۵۰ اوين نظريات کارشناسانه و تجربيات گران‌سنگ خود را که با پرداخت هزينه‌ای سنگين بدست آورده‌ايم در اختيار آنها قرار داده و راهنمايی‌های لازم را به عمل خواهيم آورد.» حسن اسدی زيدآبادی، از اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت، در سال ۸۸ بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده است. عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان، وکيل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر که وکالت پرونده‌های زهرا کاظمی، زهرا بنی‌يعقوب و تعداد زيادی از دانشجويان و فعلان زندانی سياسی را برعهده داشته، به اتهام تبليغ، احتماع و تبانی عليه نظام به ۱۸ سال زندان و تبعيد محکوم شده است. محمد سيف‌زاده، حقوقدان و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۹۰ در اروميه دستگير و به دو سال حبس و ۱۰ سال محروميت از وکالت محکوم شد. آقای سيف‌زاده در نامه‌ای به همراه ۶۴ زندانی سياسی به بدرفتاری ماموران با هدی صابر، فعال ملی- مذهبی پيش از مرگش در زندان شهادت داده است. قاسم شعله سعدی، حقوقدان، وکيل دادگستری و نماينده شيراز در مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی بارها زندانی شد. آخرين بار او در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به سه سال زندان محکوم شد. به گفته همسر آقای شعله‌سعدی او به دليل ضايعه نخاعی در زندان در وضعيت جسمی نامناسبی بسر می‌برد. مصطفی نيلی، فارغ التحصيل رشته حقوق از دانشگاه پيام نور و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه بين‌المللی قزوين در تظاهرات پنجم دی ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. او به سه سال و شش ماه حبس تعزيری محکوم شده است. فرشيد يداللهی، حقوقدان و از وکلای دراويش گنابادی است که در شهريور ماه سال ۱۳۹۰ در شيراز توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.
 


بر اساس آمار رسمی گمرک چين که روز دوشنبه، اول خرداد، منتشر شد واردات نفت این کشور از ايران در ماه آوريل نسبت به سال گذشته ۲۳,۷ درصد کاهش يافته است.بر اساس آمار رسمی گمرک چين که روز دوشنبه، اول خرداد، منتشر شد واردات نفت این کشور از ايران در ماه آوريل، ماه گذشته ميلادی، نسبت به سال گذشته ۲۳,۷ درصد کاهش يافته است. به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت های چينی برای جبران کاهش واردات نفت از ايران، نفتکش های بيشتری به کشورهای ديگر توليد کننده نفت خام فرستاده اند. بنا بر آمار گمرکی چين، این کشور طی ماه گذشته روزانه ۳۸۸ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است، در حالی که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، چين در نيمه اول سال گذشته ميلادی به طور متوسط روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود. بنا به گزارش رويترز، چين از ماه ژانويه تا مارس، سه ماهه اول سال جاری ميلادی، به طور متوسط ۲۵۳ هزار و ۳۰۲ بشکه نفت از ايران وارد کرده است، به عبارتی ورادات نفت چين از ايران طی سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش يافته است. علت اين امر، اختلاف ايران و چين بر سر قراردادهای سالانه خريد نفت از ايران عنوان شده است. در همين رابطه روزنامه واشنگتن پست، ۱۹ ژانويه سال جاری، طی گزارشی با استناد به داده های شرکت «گزارش های خارجی» آمريکا گزارش داد که چين از ايران خواسته است تا «شرايط اعتباری بهتری» برای فروش نفت به اين کشور در نظر بگيرد، اما اختلاف بر سر اين شرايط باعث شده است که چين واردات نفت از ايران را تا نصف تقليل دهد. خبرگزاری رويترز نيز در ماه فوريه به نقل از منابع نفتی آگاه گزارش داد که چين نسبت به سال ۲۰۱۱ واردات نفت از ايران را تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده و اين وضعيت حداقل تا بهار آينده ادامه خواهد يافت. اين منابع آگاه که نخواسته بودند نامی از آنها برده شود، علت کاهش واردات نفت از ايران را اختلاف بر سر قيمت نفت و نحوه پرداخت آن اعلام کرده بودند. البته بر اساس آمار گمرک چين، واردات نفت اين کشور از ايران طی ماه گذشته، نسبت به ماه مارس روزانه ۱۳۴ هزار و ۷۸۲ بشکه افزايش داشته که به گزارش رويترز، علت امر «حل شدن اختلافات بر سر قراردادهای سالانه خريد نفت» عنوان شده است. يک منبع اجرايی در صنعت نفت چين به خبرگزاری رويترز گفته است که «يونيپک»، بازوی تجاری «سينوپک» بزرگترين شرکت نفت و محصولات پتروشيمی چين در قرارداد سالانه جديد، واردات نفت خام از ايران برای سال جاری ميلادی نسبت به سال گذشته را تا ۲۰ درصد کاهش داده است. اختلاف آمار مقامات نفتی و سازمان های بين المللی دور جديد تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا که بر صادرات نفت ايران متمرکز شده است، به ترتيب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئيه به اجرا گذاشته خواهد شد. آمريکا از مشتريان نفت ايران خواسته است که خريد نفت از ايران را به ميزان «محسوس» کاهش دهند، و گرنه احتمالا با تحريم آمريکا مواجه خواهند شد. اتحاديه اروپا نيز تا ۴۰ روز ديگر واردات نفت از ايران و پوشش بيمه ای کشتی های حامل نفت ايران را متوقف خواهد کرد. مقامات  ايران همواره تحريم ها عليه صادرات نفت را بی اثر دانسته و حتی گزارش های سازمان های بين المللی، ازجمله اوپک و آژانس جهانی انرژی را در رابطه با کاهش توليد و صادرات نفت ايران رد کرده اند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، ۲۱ ارديبهشت طی گزارشی اعلام کرد که توليد نفت ايران طی ماه آوريل به سه ميليون و ۱۹۶ هزار بشکه در روز کاهش يافته است. طبق اين گزارش ايران، در سال گذشته ميلادی روزانه به طور متوسط سه ميليون و ۶۲۱ هزار بشکه نفت توليد کرده بود. اين در حالی است که ارديهشت ماه سال جاری، احمد قلعه بانی، معاون وزير نفت ايران اعلام کرد که توليد روزانه نفت ايران چهار ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه است. به فاصله دور روز از انتشار آمار اوپک، آژانس جهانی انرژی نيز طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران طی ماه گذشته، آوريل، به ميزان قابل توجهی کاهش يافته است و اين کاهش در سه ماهه دوم سال جاری ميلادی می تواند تا یک ميليون بشکه در روز برسد. بنا بر اين گزارش، ايران در ماه گذشته روزانه تا سه ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت توليد کرده است، اما ۱۵ تا ۲۵ درصد آن را  نتوانسته به فروش برساند و در نفتکش ها ذخيره شده است. يک مقام آگاه ايران که نامی از وی برده نشده بود، به وال استريت ژورنال گفته بود که حجم ذخيره نفت ايران در نفتکش ها در فاصله ماه های مارس و اواخر آوريل دو برابر شده و به رقم ۲۴ ميليون بشکه رسيده است. در واکنش به گزارش آژانس جهانی انرژی نيز، سيد محسن قمصری مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد که «وضعيت صادرات نفت خام ايران کاملا طبيعی و عادی است و ايران هيچ گونه نفت بدون مشتری در خليج فارس ندارد». کشورهای ترکيه، کره جنوبی، هند و ژاپن نيز به عنوان مشتريان عمده نفت ايران رسما اعلام کرده اند که واردات نفت از ايران را در سال جاری کاهش خواهند داد.
 


بنابر گزارش‌ها از یمن، صبح امروز (دوشنبه) در جریان رژه‌ی نظامیان در صنعا، پایتخت این کشور، فردی که لباس نظامی بر تن داشت خود را منفجر کرد که در پی آن بیش از چهل نفر کشته شدند. شماری از خبرگزاری‌ها تعداد قربانیان را تا شصت نفر نیز ذکر کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها، شماری از مقام‌های یمن، از جمله وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش یمن نیز در این رژه که تمرین رژه‌ی سه‌شنبه به عنوان روز ملی این کشور بوده است، حضور داشتند اما به آنها آسیبی نرسیده است. برخی از مقام‌های یمنی حمله کننده‌ی انتحاری را مرتبط با القاعده دانسته‌اند.
 


نخستین روز از نشست دو روزه‌ی سران ناتو با شرکت حدود پنجاه تن از رهبران کشورهای عضو این پیمان روز یکشنبه در شیکاگو برگزار شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در روز نخست این نشست «سپر دفاع موشکی ناتو در اروپا» بود و در پایان آن، آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو از فعال شدن مرحله‌ی مقدماتی این سامانه خبر داد. محور اصلی گفت‌وگوهای روز دوم خروج نیروهای این سازمان از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ و واگذاری امنیت آن کشور به عهده‌ی نیروهای افغان است. همکاری پاکستان و باز شدن مسیر عبور تدارکات ناتو از آن کشور نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست امروز خواهد بود.
 


چانه‌زنی‌های پاکستان پیرامون شرایط گشودن مرزهای خود به‌روی محموله‌های تدارکاتی نیرو‌های ناتو در افغانستان، زرداری رئیس جمهوری پاکستان را با وجود دعوت شدن به شیکاگو، محل برگزاری کنفرانس دوروزه سران ناتو، از فرصت گفت‌وگوی با رئیس جمهور آمریکا محروم ساخت.چانه‌زنی‌های پاکستان پیرامون شرایط گشودن مرزهای خود به‌روی محموله‌های تدارکاتی نیرو‌های ناتو در افغانستان، زرداری رئیس جمهوری پاکستان را با وجود دعوت شدن به شیکاگو، محل برگزاری کنفرانس دوروزه سران ناتو، از فرصت گفت‌وگوی با رئیس جمهور آمریکا محروم ساخت. موفقیت طرح خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان که در صدر گفت‌وگو‌های شیکاگو قرار دارد در گرو همکاری کامل پاکستان است. ناتو برپایه تعهد اعلام‌شده از سوی دولت آمریکا، قرار است تا سال ۲۰۱۴ نیرو‌های خود را از افغانستان خارج ساخته و ادامه جنگ با طالبان در آن کشور را به دولت مرکزی کابل واگذار کند. هم‌اکنون ۱۳۰٫۰۰۰ نیروی رزمی آمریکا و ۵۰ کشور هم‌پیمان، ازجمله ۲۸  کشور عضو ناتو در افغانستان مستقر هستند. فرانسه، قرار بود نیرو‌های رزمی خود را  تا پایان سال جاری از افغانستان خارج سازد. موضوع جنگ افغانستان در صدر مذاکرات دوروزه ناتو قرار داشت، اگر چه نصب سپر دفاع موشکی ناتو در منطقه مدیترانه نیز در ردیف موضوع‌های بااهمیت کنفرانس شیکاگو بود. بی‌اعتنایی اوباما به زرداری به‌دنبال کشته شدن شماری از غیر نظامیان در داخل مرزهای پاکستان، در نتیجه حملات هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا علیه نیروهای طالبان در درون پاکستان و مرزهای مشترک آن کشور با افغانستان، از ماه نوامبر سال گذشته، اسلام‌آباد مرزهای خود را به‌روی کاروان‌های تدارکاتی ناتو به مقصد افغانستان مسدود ساخت. پیش از حادتر شدن بحران بر سر ادامه پرواز‌های جنگی هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا در درون مرزهای پاکستان، اجرای طرح ترور اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده که در نزدیکی اسلام‌آباد (ایبت‌آباد) زندگی پنهانی داشت، مناسبات اسلام‌آباد و واشنگتن در وضعیت دشواری قرار گرفته بود. مقام‌های رسمی آمریکا، ازجمله رئیس جمهور و وزیر خارجه آن کشور رسما مسئولان پاکستان را به‌خاطر اقامت طولانی بن لادن در اسلام‌آباد مورد انتقاد قرار دادند. به‌دنبال تیره شدن پیوندهای دوجانبه، تا مدتی کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان نیز قطع شد. این کمک‌های سالانه به ۱٫۵ میلیارد دلار بالغ می‌شد. تقاضای جاری پاکستان، و ظاهرا پیش‌شرط زرداری برای صدور دستور بازگشایی مرزها به‌روی کامیون‌های ناتو، از سرگیری کمک‌های آمریکا در اندازه‌های گذشته، دو برابر ساختن حق ترانزیت کامیون‌های عبوری از ۲۵۰ دلار به ۵۰۰ دلار برای هر دستگاه، و قطع پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آن کشور است. دیدار با کرزی اوباما در حالی که پیش از آغاز نشست روز یکشنبه سران ناتو، حمید کرزی را به یک دیدار دوجانبه فراخواند، از دیدار با آصف زرداری رئیس جمهور پاکستان خودداری نمود. زرداری ناگزیر شد که به دیدار با هیلاری کلینتون رضایت دهد. اوباما علاوه بر گفت‌وگو با حمید کرزی پیرامون جدول زمان‌بندی خروج نیرو‌های نظامی ناتو از افغانستان، پیرامون ضرورت اصلاح قانون انتخابات در آن کشور به‌منظور پیشگیری از تقلب، و همچنین پیگیری راه‌های ادامه مذاکرات با طالبان نیز با رئیس دولت کابل گفت‌وگو کرد. در سال خروج نیروهای ناتو از افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور برگزار می‌شود. کرزی اظهار داشته که در انتخابات سال ۲۰۱۴ بار دیگر نامزد مقام رئیس جمهوری نخواهد شد. علاوه بر جدول زمان‌بندی خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان، هزینه‌های ادامه حضور نیرو‌های غیر رزمی ناتو به‌مدت ده سال در آن کشور نیز در همایش شیکاگو مورد بحث قرار گرفت. این هزینه‌ها سالانه تا ۴٫۱ میلیارد دلار برآورد شده‌است. بعد از خروج نیروهای رزمی، قرار است ۱۵۰۰۰ نیروهای ناتو به‌منظور ادامه آموزش ارتش و نیرو‌های امنیتی دولت کابل در افغانستان باقی بمانند. نام بریتانیا با ۱۱۰ میلیون، آلمان ۲۰۰ میلیون، استرالیا ۱۰۰ میلیون دلار در ردیف کشور‌های متعهد مالی دیده می‌شود، در حالی که ۷۵ درصد از هزینه‌های مانده ناتو در افغانستان را آمریکا متقبل خواهد شد. اولاند رئیس جمهور تازه فرانسه نیز که پیشتر اعلام داشته بود کلیه نیرو‌های فرانسوی را تا پایان سال از افغانستان خارج می‌سازد، در جریان نشست شیکاگو پذیرفته که نیرو‌های خود را در افغانستان خارج نسازد، و در عوض آنها را در خدمات غیر رزمی در کنار عملیات ناتو باقی بگذارد. مسئولان ناتو انتظار دارند که موضوع از سرگیری عبور کاروان‌های تدارکاتی ناتو به مقصد افغانستان از خاک پاکستان در جریان گفت‌وگو‌های جاری حل شود. دفاع موشکی در جریان اجلاس شیکاگو، آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو اعلام داشت که مرحله اول از طرح دفاع ضد موشکی ناتو در منطقه مدیترانه تکمیل شده‌است. ناتو پس از لغو طرح سپر موشکی در لهستان و جمهوری چک، به سرعت طرح دفاع موشکی تازه‌ای را به‌منظور مقابله با تهدید‌های احتمالی موشکی ایران، و همچنین روسیه، به‌موقع اجرا گذاشته‌است. این طرح در ۴ مرحله نهایی خواهد شد و تکمیل آن تا سال ۲۰۱۸ ادامه می‌یابد. بخش بزرگی از تجهیزات ضد موشکی طرح پدافندی یاد شده برروی کشتی‌های نظامی آمریکا نصب شده‌است. ترکیه نیز به این منظور در مرزهای شرقی خود با ایران تاسیسات رادار و موشک‌های مربوط را نصب کرده‌است. علاوه بر ایران، روسیه هم به‌شدت با اجرای طرح دفاع موشکی ناتو مخالف است و این طرح را مغایر با امنیت ملی خود معرفی می‌کند. شاید به دلیل تاکید بر نارضایتی خود از اجرای طرح یاد شده، پوتین از حضور در آمریکا، شرکت رسمی در اجلاس گروه ۸، و حضور غیر رسمی در اجلاس سران ناتو در شیکاگو خودداری کرد و در عضو مدودیف نخست‌وزیر تازه روسیه را راهی آمریکا ساخت.
 


هیأت دولت بحرین روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور ادامه‌ی «دخالت‌های وقیحانه‌ی ایران» در امور مربوط به شورای همکاری خلیج فارس را محکوم می‌کند. در بیانیه‌ی دولت بحرین که آژانس خبری بحرین (BNA) آن را مخابره کرده همچنین آمده است: «بحرین اظهارات و اقدامات ایران را که ناقض قوانین حسن همجواری و تمامی کنوانسیون‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی ست محکوم می‌کند.» آخرین اعتراض‌ها در ایران علیه طرح اتحاد بحرین و عربستان سعودی روز جمعه روی داد که گروهی از نمازگزاران در شهرهای مختلف ایران دست به راهپیمایی زدند.
 


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است صبح امروز با فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در محل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد. یوکیا آمانو بامداد امروز وارد تهران شد و در فردوگاه مورد استقبال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و نمایندگانی از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این گفته‌اند آقای آمانو در دیدارهای امروزش قرار است همچنین با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه‌ی ایران، گفت‌وگو کند.
 


روزنامه تهران امروز با اشاره به «صدور احکام دادگاه چهار عضو جریان انحرافی» دولت از سوی دادگاه انقلاب، از «خیز قوه قضائیه برای محاکمه لیدرهای جریان انحرافی» خبر داده‌است.روزنامه‌های شرق و ابتکار واکنش اعضای مجلس شورای اسلامی و سپاه پاسداران به نطق علی مطهری درباره «دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم» را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه‌های  ابتکار، جام جم، و جمهوری اسلامی از محاکمه خدامراد احمدی معاون وزیر صنایع و مدیرعامل ایمیدرو در دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده‌اند و روزنامه رسالت نیز گزارش داده که علی اکبر محرابیان «وزیر وقت صنایع  برای واگذاری زمین به گروه آریا ضرب الاجل تعیین کرده بود.» روزنامه اعتماد در شماره اول خرداد ماه از «موج جدید تغییرات در دانشگاه‌ها» و «گام مشترک قوه قضائیه، شورای فرهنگ عمومی و وزارت علوم برای اسلامی کردن بیشتر دانشگاه‌ها» گزارش داده‌است. روزنامه تهران امروز با اشاره به «صدور احکام دادگاه چهار عضو جریان انحرافی» دولت از سوی دادگاه انقلاب، از «خیز قوه قضائیه برای محاکمه لیدرهای جریان انحرافی» خبر داده‌است. واکنش‌ها به نطق علی مطهری درباره «دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم» روزنامه‌های شرق و ابتکار واکنش اعضای مجلس شورای اسلامی و سپاه پاسداران به نطق علی مطهری درباره «دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم» را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «نطق آخر» نوشته  که علی مطهری روز یک شنبه سی و یکم اردیبهشت طی نطق میان‌دستور در مجلس شورای اسلامی گفت «از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم، با همه شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای مورد نظر خود بود» و «بسیاری از کاندیداها، چه آنها که رای آوردند و چه آنها که رای نیاوردند، این واقعیت را تایید می‌کنند.» به نوشته این روزنامه، علی مطهری گفت «این امر آفتی برای سپاه و برای آینده انقلاب اسلامی و مخالف توصیه معروف آیت الله خمینی است» و «وظیفه پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی که در اساسنامه سپاه آمده، به معنی دخالت در سیاست نیست بلکه به معنی مبارزه با گروه‌های مسلحی مانند مجاهدین خلق، فرقان و پژاک است که قیام مسلحانه کردند.» روزنامه شرق نوشته که نطق روز یک‌شنبه علی مطهری «با دو واکنش متفاوت مواجه شد» و  «بیشتر نمایندگان پس از پایان نطق، مطهری را با فریادهای «احسنت، احسنت» بدرقه کردند. حتی برخی از آنان با حضور در صندلی مطهری به روبوسی با او پرداختند.» این روزنامه تاکید کرده که «واکنش دوم اما از جنس استقبال نبود» و از جمله «حمید رسایی نماینده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در واکنش به نطق مطهری در تذکری» گفت «اگر هم در گوشه و کناری کسی اقدامی انجام داده، مربوط به کل سپاه پاسداران نمی‌شود و اینکه سپاه پاسداران در انتخابات دخالت کرده اتهامی بود که یک‌بار دیگر نیز در نطق دیگری پس از مرحله اول انتخابات مجلس نهم مطرح شد و این درست نیست.» روزنامه شرق همچنین تیتر یک شماره اول خرداد را به «واکنش سپاه به نطق میان دستور علی مطهری» اختصاص داده و نوشته «مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر دخالت سپاه در امر انتخابات مجلس و حمایت از برخی کاندیداها هرگونه دخالت در انتخابات را رد کرد.» به نوشته این روزنامه «رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به ادعای عطی مطهری مبنی بر دخالت سپاه در امر انتخابات مجلس و حمایت از برخی کاندیداها هرگونه دخالت در انتخابات را رد کرد.» روزنامه شرق از قول رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران نوشته «بعد از برگزاری هر انتخابات در کشور اشخاص و جریان‌های سیاسی ادعای دخالت سپاه را مطرح می‌کنند و بر این اساس در انتخابات اخیر مجلس قبل از مرحله اول و نیز در آستانه مرحله دوم رسما عدم جانبداری خود از اشخاص و جناح‌های سیاسی را به اطلاع افکار عمومی رسانده‌است که مستندات آن نیز در سایت خبری رسمی سپاه، سپاه‌نیوز، موجود است.» مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران همچنین نطق علی مطهری درباره دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم را «اقدام ناپسند» و «ادعای غیرواقعی و نخ‌نما شده» توصیف کرده و گفته که این ادعا «فرصتی را برای ضد انقلاب و رسانه‌های بیگانه فراهم آورند تا هجمه علیه سپاه را مهندسی و عملیاتی کنند» و  «سپاه حق پیگرد حقوقی مدعیان دخالت سپاه در انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند.» روزنامه ابتکار نیز واکنش محمد اسماعیل کوثری از فرماندهان پیشین سپاه و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس را منتشر کرده و از قول وی نوشته «علی مطهری نباید به ارگان‌های نظام تهمت بزند» و «خود دستگاه‌ها باید نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهند.» به نوشته این روزنامه، محمداسماعیل کوثری همچنین خواهان برخورد قضایی با علی مطهری شده و گفته‌است «قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم باید نسبت به اظهارات غیر اخلاقی مطهری واکنش نشان داده و از وی بخواهد که اسناد خود را ارائه کند.» روزنامه ابتکار همچنین از قول ستار هدایت‌خواه یکی دیگر از نمایگان وابسته به جناح حاکم نوشته «حرف‌های دشمنان انقلاب و شیاطین را علی مطهری از تریبون مقدس مجلس مطرح کرد» و «سخنان امروز علی مطهری مانند سخنانی است که از رسانه‌های ضد انقلاب و دشمنان نظام پخش می‌شود.» «وزیر صنایع برای واگذاری زمین به گروه آریا ضرب‌الاجل تعیین کرده بود» روزنامه‌های  ابتکار، جام جم، و جمهوری اسلامی از محاکمه خدامراد احمدی معاون وزیر صنایع و مدیرعامل ایمیدرو در دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده‌اند و روزنامه رسالت نیز گزارش داده که علی اکبر محرابیان «وزیر وقت صنایع  برای واگذاری زمین به گروه آریا ضرب الاجل تعیین کرده بود.» روزنامه ابتکار گزارش داده که روز یک شنبه در یازدهمین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی صورت اتهامات ۷ متهم پرونده فساد عظیم مالی مورد رسیدگی قرار گرفت و خدامراد احمدی معاون وزیر صنایع و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایمیدرو، به «افساد فی الارض» متهم شد. روزنامه ابتکار و دیگر روزنامه‌ها در گزارش جلسه یازدهمین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به دلیل ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی قوه قضائیه  از «خدامراد احمدی معاون وزیر صنایع» با عنوان اختصاری «خ-الف» نام برده‌اند. روزنامه رسالت نیز خبر داده که نماینده دادستان اتهامات متهم خدامراد احمدی مدیرعامل سازمان ایمیدرو  را «ارتشاء به مبلغ ۹۰۰میلیون تومان» و «مشارکت دراخلال درنظام اقتصادی کشور » اعلام کرده و ناصر سراج رئیس دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیز تاکید کرده که «تفهیم اتهام  به یک معاون وزیر و امین دولت سخت است.» به نوشته روزنامه رسالت، معاون وزیر صنایع در دادگاه اعلام کرد که علی اکبر محرابیان وزیر پیشین صنایع در دولت احمدی نژاد برای واگذاری زمین به مه‌آفرید امیر خسروی «ضرب الاجل تعیین کرده بود» و گفت «آقای وزیر به من دستور داد ظرف۱۰  روز مجوز زمین صادر شود اما نکته مثبت کار من این بود که آن را قبول نکردم.» روزنامه رسالت همچنین نوشته که خدامراد احمدی در دادگاه با اشاره به براینکه «مه آفرید امیر خسروی پیشنهادی را برای تأسیس یک مرکز بزرگ صنعتی در بروجرد ارائه داد که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه می‌خواست» گفت که «جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شد وقراربود مدیرعامل بانک سپه هم دراین زمینه مشارکتی داشته باشد» و «نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز نامه‌ای به وزیر نوشت و درخواست صدور مجوز شهرک صنعتی برای گروه آریا کرد» اما «اما همکاران من گفتند برای اخذ مجوز باید ازاستان استعلام شود.» روزنامه جمهوری اسلامی نیز نوشته که خدامراد احمدی معاون وزیر صنایع درباره دریافت ۹۰۰ میلیون تومان رشوه نیز گفته «این مبلغ‌ها در هتل لاله و پارکینگ‌های شهرک‌های صنعتی به من پرداخت می‌شد و حتی یک ریال از آن در زندگی من وارد نشده‌است» و قرار بود که با این مبلغ یک «موسسه فرهنگی» در ایذه استان خوزستان راه اندازی کند. به نوشته این روزنامه، خدامراد احمدی معاون وزیر و مدیرعامل ایمیدرو در دادگاه همچنین گفت که «۶ یا ۷ مرتبه مه‌آفرید امیرخسروی را دیده‌ام که سه دفعه آن در دفتر وزیر بوده‌است»، اما درباره اتهامات خود نگفت که «در حال حاضر اتفاقی در کشور افتاده‌است و می‌خواهند همه را متهم کنند» و «من از سن ۱۲ سالگی در زیر بیرق جمهوری اسلامی ایران سینه زده‌ام و خطایی را عمدا یا عالما انجام نداده‌ام» و « خیانتی به اهداف جمهوری اسلامی ایران و ولایت و بیت‌المال نکرده‌ام.» خدامراد احمدی که روزنامه‌های ابتکار، رسالت و جمهوری اسلامی بخش هاییی از محاکمه او را در یازدهمین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی منتشر کرده‌اند از  ابتدای رسیدن علی اکبر محرابیان به وزارت صنایع در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان «مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی به» منصوب شد، سپس به ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رسید و  پس از تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیر شدن مهدی غضنفری به عنوان «مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایمیدرو، منصوب شد و تا هنگام بازداشت در دی ماه سال ۹۰ در همین سمت باقی بود. در جلسات پیشین دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی شماری از مدیران شرکت امیر امنصور آریا و نیز برخی از  معاونان وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و راه و ترابری، مدیران ارشد بانک‌های ملی و صادرات محاکمه شده‌اند و اتهاماتی نیز مدیران عامل بانک‌های ملی و صادارات، و همچنین وزرای سابق یا فعلی دولت احمدی نژاد از جمله حمید بهبهانی وزیر سابق راه و ترابری، علی نیکزاد وزیر فعلی راه و شهرسازی، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و اسفندیار رحیم مشایی پدرعروس و رئیس دفتر محمود احمدی نژاد وارد شده‌است. موج جدید تغییرات در دانشگاه‌ها روزنامه اعتماد در شماره اول خرداد ماه از « موج جدید تغییرات در دانشگاه‌ها» و «گام مشترک قوه قضاییه، شورای فرهنگ عمومی و وزارت علوم برای اسلامی کردن بیشتر دانشگاه‌ها» گزارش داده‌است. این روزنامه نوشته «ماجرای اسلامی کردن دروس علوم انسانی، اعلام ایجاد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی در تمام استان‌های کشور و همچنین طراحی و اجرای سنجش وضعیت فرهنگی دانشجویان توسط شورای فرهنگ عمومی» نشانه‌هایی از «تغییرات جدید در ساختار دانشگاه‌ها و وضعیت دانشجویان است.» اعتماد با اشاره به اینکه «هدف نهایی این تغییرات که بیش از ۳۰ سال قدمت دارند، انقلاب در فرهنگ خوانده شده که برای آن نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی ساخته‌اند»، نوشته «اکنون پس از ۳۰ سال از اجرای انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و در آستانه تعطیلات تابستان ۹۱ مراکز آموزش عالی، طرح‌هایی در دست اجراست که انتظار می‌رود در مهر ماه آینده و آغاز سال تحصیلی جدید، شکل و شمایل جدیدی به دانشجوها بدهد.» روزنامه اعتماد همچنین از وجوده «کتابچه راهنمای سنجش وضعیت فرهنگی دانشجویان» خبر داده و نوشته این «کتابچه نخستین‌بار توسط منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی» ارائه شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم امکان میدهد که دانشجویان را در «سال‌های مختلف»، «مقـاطع تحصیـلی»، «رشته‌های مختلف تحصیلی»، «جنسیـت متفاوت»، «دانشگاه‌های مختلف»، «استان‌های مختلف»، با «مذاهب متفاوت» و در «محل‌های تولد مختلف دانشجویان» سنجیده و «برای اقدامات مداخله‌ای، برنامه‌ریزی کنند.» این روزنامه تاکید کرده که «زیربنای سنجش دانشجو، تعدادی از شاخص‌های منفی و مثبت غیرعلمی است که به نظر می‌رسد نتایج حاصل از آن، ارزش علمی ندارد» اما «منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و طراح این شاخص‌ها تاکید می‌کند مدل و شاخص‌های رصد وضعیت فرهنگی دانشجویان، با استفاده از مدل سنجش فرهنگ عمومی طراحی‌شده در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و تجربیات سنجش فرهنگ عمومی در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ طراحی شده‌است.» صدور احکام زندان برای «چهار عضو جریان انحرافی دولت» روزنامه تهران امروز با اشاره به «صدور احکام دادگاه چهار عضو جریان انحرافی» دولت از سوی دادگاه انقلاب، از «خیز قوه قضائیه برای محاکمه لیدرهای جریان انحرافی» خبر داده‌است. به گزارش این روزنامه حکم بدوی چهار نفر از اعضای جریان انحرافی دولت، صبح یک‌شنبه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد که براساس آن علی‌اصغر پرهیزکار مدیر عامل پیشین  منطقه آزاد اروند «به اتهام دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی، ۲ سال حبس به جرم اختلاس، پرداخت ۸۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق» و همچنین به اتهام «تحصیل مال نامشروع به ۲ سال حبس جداگانه محکوم شد.» علیرضا مقیمی، مدیرعامل سابق منطقه آزاد ارس نیز به نوشته روزنامه تهران امروز از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران «به اتهام اختلاس به ۷سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی و ۷۴ ضربه شلاق، رد مال اختلاس‌شده» و  «به اتهام جعل مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به ۳ سال حبس» محکوم شده‌است. تهران امروز همچنین بدون ذکر اسامی نوشته که یک «مهندس از مرتبطین جریان انحرافی و از مدیران یکی از مناطق آزاد تجاری کشور نیز به جرم اختلاس به ۸ سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی، ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی» و «یک مسئول دولتی» نیز «اتهام تحصیل مال نامشروع به ۲ سال حبس تعزیری و رد اصل مال به مبل ۶۰ میلیون تومان محکوم شده‌است.» این روزنامه نوشته خبر صدور احکام سنگین زندان برای چهار مقام دولتی در حالی منتشر شده که «این روزها قوه قضائیه به شدت نسبت به حاشیه امنی که در دولت برای برخی متخلفین به وجود آمد انتقاد دارد» و  آن را «خیز قوه قضائیه برای محاکمه لیدرهای جریان انحرافی» توصیف کرده‌است. تهران امروز درعین حال مدیران محاکمه شده را «مدیران میانی جریان انحرافی» معرفی کرده و نوشته «ملت ایران انتظار دارند تا مقامات در سایه مسئولیت‌هایی که دارند از تیغ تیز عدالت مصون نبوده و هر چه سریع‌تر احکام آنان اجرا شود.»
 


دولت بحرين با صدور بيانيه ای آنچه را که «دخالت وقيحانه» جمهوری اسلامی ايران در امور داخلی اين کشور خواند محکوم و اظهارات مقام های ايرانی عليه اتحاد نزديکتر بحرين و عربستان را رد کرد.دولت بحرين با صدور بيانيه ای آنچه را که «دخالت وقيحانه» جمهوری اسلامی ايران در امور داخلی اين کشور خواند محکوم و اظهارات مقام های ايرانی عليه اتحاد نزديکتر بحرين و عربستان را رد کرد. کابينه بحرين روز يکشنبه، ۳۱ ارديبهشت ماه، در بيانيه خود تاکيد کرد که «دولت و مردم اين کشور ادامه دخالت وقيحانه ايران در امور داخلی شورای همکاری خليج (فارس) را قاطعانه رد می کنند.» در اين بيانيه مداخله ايران در ارتباط با «تلاش های جاری در شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد همبستگی» عنوان شده است و «اظهارات و اقدام های ايران» که به گفته منامه، «ناقض مناسبات خوب همسايگی بر اساس قوانين و مقررات بين المللی است» محکوم شده است. بيانيه دولت بحرين در ادامه تنش های شديد لفظی ميان تهران و منامه بر سر پیشنهاد ریاض به شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد اتحاد نزديکتر ميان شش کشور عضو آن است که گفته می شود احتمالا به همبستگی بيشتر میان بحرين و عربستان سعودی در امور دفاعی، سياست خارجی و امنيتی منجر خواهد شد. مقام های جمهوری اسلامی از اين اتحاد به عنوان «طرح الحاق بحرين به عربستان» نام می برند و ۱۹۰ نماينده مجلس هفته گذشته با صدور بيانيه ای اين اقدام را محکوم کردند. همزمان حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس، در سخنانی گفت که «بحرين پيش از اين استان چهاردهم ايران بوده و اگر قرار است اتفاقی در بحرين رخ دهد، بحرين حق ايران است و نه عربستان.» علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار عقيده کرده بود: «بحرين لقمه ای نيست که به سادگی از حلقوم کسی فارغ شود. در واقع اين اقدام نوعی بحران سازی در منطقه است.» اين اظهارات خشم مقام های بحرينی را برانگيخت و وزارت امور خارجه اين کشور کاردار ايران در منامه را احضار و در يادداشتی اعتراضی «خواستار عدم طرح چنين مسائلی در آينده» شده‌ است. سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان نيز در همراهی با بحرين از ايران خواست تا در امور شورای همکاری خليج فارس دخالت نکند و روز ۲۵ ارديبهشت ماه اظهار داشت: «آنچه که بين رياض و منامه  روی می دهد، ربطی به ايران ندارد، حتی اگر اين دو کشور تصميم به تشکيل يک اتحاديه بگيرند.» با اين حال يک روز بعد، هزاران تظاهرکننده ايرانی در پيروی از فراخوان شورای هماهنگی دفتر تبليغات اسلامی و پس از مراسم نماز جمعه تهران دست به راهپيمايی زده و آنچه را که «طرح الحاق به بحرين» خواندند محکوم کردند. روز پنجشنبه هفته گذشته نيز رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، «اتحاد ميان بحرين و عربستان» را برای آينده امنيت در خليج فارس خطرناک توصيف کرد. در نشست دوشنبه  هفته گذشته سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در رياض تصميم گرفته شد تا فرصت بيشتری به مذاکره درباره پيشنهاد عربستان برای تشکيل يک اتحاديه ميان کشورهای عضو داده شود. بر پايه اين پيشنهاد، اتحاد ميان عربستان و بحرين نقطه آغازين تشکيل اين اتحاديه خواهد بود. بحرين از ۱۵ ماه پيش درگير بحران ناشی از اعتراض های خيابانی اکثريت شيعه اين کشور بر ضد اقليت سنی حاکم بر آن است و روز جمعه، هزاران بحرينی در تظاهراتی که در منامه برگزار شد نسبت به اتحاد ميان عربستان و بحرين اعتراض کردند. شيخ عيسی قاسم، از رهبران معترض شيعه در بحرين، در جريان اين تظاهرات گفت: «اگر تعدادی از دولت‌های مرتبط با موضع اتحاد، اعتراض يا بيم‌های خود را نسبت به اين موضوع ابراز کردند، چرا ملت‌ها حق نداشته باشند از نگرانی‌های خود سخن بگويند و نسبت به اين اقدام اعتراض کنند. چرا به آنها حق اعتراض مسالمت‌آميز در برابر طرح داده نمی‌شود و چرا می‌خواهند با زور اين طرح را به آن‌ها تحميل کنند؟» در حال حاضر صدها تن از نيروهای نظامی عربستان در بحرین به سر می برند تا به گفته منامه، در برقراری نظم و امنيت به این کشور کمک کنند.
 


بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد که خط فقر نسبی برای هر خانوار مناطق شهری ایران در سال ۸۹ حدود ۵۹۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود؛ این بانک اما آماری از خط فقر در سال ۹۰ ارائه نداده است.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرد که خط فقر نسبی برای هر خانوار مناطق شهری ایران در سال ۸۹ حدود ۵۹۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود؛ این بانک اما آماری از خط فقر در سال ۹۰ ارائه نداده است. این آمار بانک مرکزی در واکنش به اظهارات حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، منتشر شده است و در شماره روز دوشنبه روزنامه اعتماد به چاپ رسیده‌است . بر اساس گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران، «مجموع هزینه ناخالص خانوار در مناطق شهری با متوسط بعد ۳٫۷ نفر در سال ۱۳۸۹ به ماهانه ۱۱میلیون و ۸۰۵ هزار ریال رسید که با توجه به تعریف فوق، خط فقر نسبی در مناطق شهری ماهانه برای هر خانوار با بعد یادشده حدود ۵۹۰۲٫۵ هزار ریال [۵۹۰ هزار تومان] است.» بانک مرکزی می‌افزاید که مجموع هزینه ناخالص خانوار در مناطق شهری با متوسط بعد ۳٫۷ نفر در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۱٫۴ درصد افزایش داشته‌است. روزنامه اعتماد روز شانزدهم اردیبهشت گفت‌وگویی با حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، منتشر کرده و از قول اوی نوشته‌ بود که «در تهران برای یک خانواده پنج نفره با سه جوان در سطوح مختلف تحصیلی، خط فقر مطلق حداقل یک‌ونیم میلیون تومان است». اما بانک مرکزی ایران با انتشار آمارهای خود می‌گوید که خط فقر نسبی در مناطق شهری ایران تقریبا یک‌سوم خط فقر مطلق اعلام‌شده توسط آقای راغفر برای تهران است. مهمترین نهاد بانکی ایران افزوده است: «رقم اعلام شده در مصاحبه مذکور با مفروضات شامل خانوار پنج‌نفره دارای سه محصل و ساکن در شهر تهران قابل تعمیم به کل کشور نبوده و لازم است در اعلام آن به فروض محاسباتی توجه شود.» در حالی که آمار یادشده توسط حسین راغفر مربوط به حال حاضر و تنها مربوط به تهران است جوابیه‌ای که از سوی بانک مرکزی به او منتشر شده تنها به آمار سال ۸۹ اشاره می‌کند و تنها مناطق شهری ایران را مبنا قرار می‌دهد. روز ۱۵ اسفند ۹۰ روزنامه‌های مردمسالاری و تهران امروز خبر دادند که «کمیته مزد استان تهران» خط فقر شدید در سال ۹۰ را «۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان» اعلام کرده‌است. روزنامه تهران امروز در آن تاریخ نوشت، «چند سالی است که اعلام آمارهای رسمی به دلایلی نامعلوم متوقف شده‌است» و از سال ۸۷ که عبدالرضا مصری «وزیر وقت رفاه و امور اجتماعی اعلام خط فقر را توهین به افراد جامعه دانست و مانع از محاسبه و انتشار یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور شد»، «نهادهای رسمی با توسل به استدلال‌های عجیب از انتشار شاخص خط فقر ممانعت می‌کنند.» آمار اعلام‌شده توسط «کمیته مزد استان تهران» با آمارهای دیگر تفاوت دارد از جمله، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز گفته‌است که «خط فقر در سال ۹۰ خورشیدی، ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و به ۹۶۰ هزار تومان رسید.» پیش از او عباس وطن‌پرور، نماینده سابق کارفرمایان در سازمان بین‌المللی کار، اواسط سال ۹۰ به خبرگزاری ایلنا گفته بود : «نرخ خط فقر در شهرهای بزرگ ایران، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.» علی دهقان کیا، عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، نیز روز چهاردهم فروردین سال جاری به خبرگزاری ایلنا گفت: «۷۰ درصد از کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.» نرخ تورم، ۵۰ درصد یا ۲۱ درصد؟ بانک مرکزی و برخی کارشناسان از جمله حسین راغفر در مورد میزان نرخ تورم در ایران نیز اختلاف نظر دارند و در حالی که آقای راغفر در مصاحبه خود با «اعتماد» گفته بود که نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد است، بانک مرکزی ایران نرخ تورم سال ۱۳۹۰ را معادل ۲۱٫۸ درصد اعلام کرده‌است. بانک مرکزی در جوابیه خود آورده‌است که «این شاخص [نرخ تورم] متوسط تغییرات شاخص بهای سبدی متشکل از ۳۵۹ قلم کالا و خدمت سطح کشور است و با تغییرات قیمت تعدادی از اقلام یک شهر خاص تفاوت بسیار دارد. هر یک از این اقلام به تناسب سهم آنها در سبد مصرفی خانوار متوسط شهری با ضرایب اهمیت متفاوت در محاسبه شاخص لحاظ می‌شوند. این بدین معناست که میزان تاثیر افزایش قیمت یک قلم کالا یا خدمت به تناسب ضریب اهمیت آن کالا یا خدمت، در نرخ تورم تاثیرگذار است.» حسین راغفر، استاد دانشگاه در مصاحبه خود به روزنامه اعتماد گفته‌بود که «من از آمارهای رسمی درباره نرخ تورم به‌شدت ناامید هستم و این آمارها قابل قبول نیست. به نظر من در سال ۹۰ تورم بالای ۵۵ درصد بوده و تجربه سال گذشته با تورم نزدیک به ۵۰ درصدی سال ۷۴ قابل مقایسه نیست» و «این آماری که دولت و بانک مرکزی اعلام می‌کنند، به بی‌اعتبار شدن نهادهای رسمی کشور می‌انجامد».
 


روز دوشنبه اول خرداد برابر با ۲۱ آوریل در آستانه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) گروهی پژوهشی در بریتانیا به نام «گروه تحقیق اکسفورد» در ۲۰ صفحه گزارشی منتشر کرده است به نام «آچمز هسته ای ایران، شکستن بن بست».روز دوشنبه اول خرداد برابر با ۲۱ آوریل در آستانه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) گروهی پژوهشی در بریتانیا به نام «گروه تحقیق اکسفورد» در ۲۰ صفحه گزارشی منتشر کرده است به نام «آچمز هسته ای ایران، شکستن بن بست». تنظیم کنندگان این گزارش برای تحقیق در این باره با افراد و چهره های شاخص نزدیک به محافل سیاستگذاری ایران و شش کشور دیگر درگیر در این مسئله و نهادهای بین المللی گفت و گو کرده اند.    به نوشته «گروه تحقیق اکسفورد» گرچه بعضی از کسانی که این گروه با آنها به رایزنی پرداخته افراد مجربی هستند یا در گذشته در محافل سیاستگذاری کشورهای خود یا نهادی بین المللی نقش داشته اند، اما در حال حاضر سمتی در هیچیک از دولت ها ندارند. گزارش یاد شده در ۳ بخش تنظیم شده است. در بخش اول به کمبودهایی پرداخته شده که به نظز گزارشگران در گذشته سبب عدم پیشرفت مذاکرات شده اند.   در بخش دوم نتایج سیاسی دوسویه مکمل تشویق و تهدیدِ دولتِ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا بررسی شده است. یعنی سیاست توامان اعمال تحریم های فلج کننده از یک شو و درگیر کردن ایران در مذاکره از سویی دیگر؛ و سیاستی که به نوشته گزارشگران در مرحله جدید باید نسبتهای مشوق ها و تهدیدها در آن از نو تنظیم شود.   (نگرانی گزارشگران از این است که ممکن است محدودیتهای ناشی از سیاست داخلی ایران از یک سو و عدم همکاری تهران از سوی دیگر پاندول را بیش از حد به سمت برخوردهای تنبیهی کشانده باشد). بخش سوم گزارش «گروه تحقیق اکسفورد» به ارائه رئوس راه حل این اختلاف نظر می پردازد.   به رسمیت شناختن حق فعالیت هسته ای ایران در چارچوب پیمان منع گسترش به گونه ای که به کسب توانایی تولید سلاح هسته ای منجر نشود، در کنار تعهد ایران به امضای پروتکل الحاقی و دادن اجازه بازرسی بدون محدودیت به آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازدید از تاسیسات و نیروگاهها ، از جمله مواردی است که در راه حل ارائه کنندگان گزارش بر آن تاکید شده است. تهیه کنندگان این گزارش عبارتند از: گابریل ریفکیند مدیر برنامه خاورمیانه «گروه تحقیق اکسفورد» (تحلیلگر و کارشناس حل اختلاف)؛ پل اینگرم دبیر اجرایی «شورای عالی اطلاعات امنیتی بریتانیایی آمریکایی» (و برنامه ریز استراتژی بلندمدت این نهاد)؛ و اسکندر صادقی بروجردی «محقق گروه تحقیق اکسفورد» (و دانشجوی دکترای مطالعات معاصر خاورمیانه در دانشگاه اکسفورد). اسکندر صادقی بروجردی میهمان گفت و گوی ویژه رادیو فرداست. آقای اسکندر صادقی، چهره‌های شاخصی که گروه تحقیق آکسفورد با آنها رایزنی و مشاوره کرد تا چه حد به هیات‌های مذاکره کننده ایران و کشورهای ۵+۱ نزدیک بودند؟ اسکندر صادقی: اینها افرادی بودند که قبلا در روند مذاکرات شرکت داشتند. چهره‌هایی که کاملا به نوع کارکرد دیپلماسی آگاه بودند و درباره پرونده هسته‌ای ایران اطلاعات جامعی داشتند. و قادر بودند از مسایل،‌ ملزومات و موانع پیش روی طرف‌های درگیر تخمینی به دست دهند. بیشتر از این چیزی نمی‌توانم بگویم. پس، از آنها نام نمی‌برید؟ نه. همانطور که گفتم ما با افراد نزدیک روند مذاکره مشاوره کردیم و مبنای کار ما اعتماد است و نام بردن از این افراد یا ذکر جزییات سبب سلب اعتماد می‌‌شود. اما کم و بیش مطمئنید که آنچه که این  افراد می‌گفتند بازتاب نظرات تصمیم‌گیرندگان حوزه سیاست خارجی در کشور هر یک از آنها بود؟ بله. اطمینان داریم که همینطور است. بر مبنای برداشت‌های خودمان و کمکی که به پیشبرد گردآوری اطلاعات و استنتاج‌های تحقیقی ما کردند نظرات طرف‌های درگیر را به خوبی بازتاب ‌دادند. بدیهی است که هیچیک مقام‌های رسمی کشوری نبودند. بنابراین نمی‌شود گفت نظرات دولت‌ها را انعکاس می‌دادند. اما اشخاص مجربی بودند که ما برای تهیه این گزارش با ‌آنها رایزنی کرده‌ایم و اطمینان داریم که گزارش بازتاب دهنده خواست‌ها،‌ نگرانی‌ها و دغدغه‌های طرف‌های درگیر است. شما در گزارش تان به ۹ عامل اشاره کرده اید که مجموعا به شکست مذاکرات در گذشته انجامیده‌اند. تا پیش از گفت و گوهای اخیر استانبول از نظر ایران کدام یک از این عوامل موجب شکست مذاکرات گذشته بوده‌اند؟ به نظر من مهمترین نگرانی ایران این است که به حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران احترام گذاشته نشده و ایران نگران این است که آمریکا و غرب می‌خواهند این حق را از ایران سلب کنند. همین که تهران تا این حد تلاش کرده که اورانیوم تولید کند نشان دهنده این است که این موضوع برای ایران بسیار حساس است. اما فکر می‌کنم حرفهای خانم کاترین اشتون، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپا این اطمینان خاطر را به ایران داده باشد که در چارچوب ان پی تی، قرارداد منع گسترش، حق ایران برای تولید انرژی هسته ای صلح‌ آمیز به رسمیت شناخته شده. تنها مانده که پاسخ‌های ایران آژانس بین‌المللی انرژی هسته ‌ای را راضی کند و جای شک باقی نگذارد که برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی ندارد. و از نظر کشورهای ۵+۱ کدامیک از ۹ عاملی که گروه تحقیق آکسفورد باور دارد در گذشته مانع پیشرفت مذاکرات شده، بیشتر اهمیت دارد؟ به نظر من همه طرف‌های درگیر در گذشته اشتباهاتی کردند و در بعضی سرفصل‌ها اشتباهات فاحشی هم کردند. شاید تاکید آمریکا در گذشته، در دوران ریاست جمهوری جورج بوش که ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ فعال هم داشته باشد، عامل تاثیرگذاری بود در این تصمیم که از تلاش‌های اروپایی‌ها در توافق پاریس در سال ۲۰۰۴ حمایت نشود. و همین هم سبب شد که مذاکرات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ محتوای ملموسی نداشته باشد. البته بعدا ایران هم در سال ۲۰۰۹ در وین یک اشتباه فاحش کرد، وقتی که دولت ایران پیشنهاد مبادله سوخت برای تاسیسات هسته‌ای تهران را رد کرد. و به نظرم ایران هم از این تصمیم پشیمان باشد. ولی به نظر می‌رسد که رسیدن به یک توافق فدای اختلاف‌های درونی سیاسی در ایران شد که گاهی در ایران اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود غربی‌ها نگران باشند که چشم‌انداز توافق معمولا گروگان روند درگیری‌های داخلی جناحی در ایران می‌شود. یکی از نتایج گزارش شما این است که باید در شیوه برخورد به پرونده هسته‌ای ایران تجدید نظر شود. در این باره توضیح می‌دهید؟ ما نمی‌گوییم که سیاست جاری غلط است. به نظر ما سیاست دوسویه تشویق و تطمیع مکمل موثر بوده. دادن گزینه دیپلماسی به ایران و ادامه گفتگوها در کنار فشار گذاشتن بر ایران سبب شده ایران فکر کند ضروری است به نگرانی‌های اصلی آژانس و کشورهای ۵+۱ بپردازد. پیشنهاد ما این است که اگر ایران با کنار گذاشتن غنی سازی بیست در صدی اورانیوم و انتقال اورانیوم ذخیره شده بیست درصدی به خارج موافقت کند، لازم است آمریکا و کلا ۵+۱ هم تمایل خود را به دادن امتیاز به ایران نشان دهند. به همین دلیل ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در قبال هر توافق و سازشی طرفین باید امتیازی به همدیگر بدهند تا در پایان هر دور مذاکره دو طرف چیزی به دست آورند. قبلا برخی این نظر را مطرح کرده آند که مساله هسته‌ای ایران فقط و فقط وقتی حل می‌شود که کل اختلافات ایران و آمریکا یک جا حل شود. یعنی کمک به تروریسم،‌ بی‌ثبات کردن منطقه، نقض حقوق بشر و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از نظر آمریکا. آیا در میان چهره‌های شاخصی که با آنها رایزنی کردید کسانی بودند که چنین نظری داشته باشند یا نه؟ ما فکر نمی‌کنیم کاربرد آنچه چهره‌هایی مثل فلینت و هیلری لورت، از مسوولان سابق در دولت جورج بوش درباره لزوم انجام یک توافق کلی میان ایران و آمریکا پیشنهاد کرده‌اند فعلا قابل وصول باشد. همچنین فکر نمی‌کنیم این راه حل به کار پیشبرد آجل رژیم منع تکثیر بیاید که مساله اصلی‌اش تولید اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد و احتمال کاربرد دوگانه و ابعاد بالقوه نظامی برنامه هسته‌ای ایران است. همه افرادی که با آنها رایزنی کردیم پیشنهادهایی برای حل مساله در طولانی مدت داشتند که شامل همه آن موارد می‌شد، به عنوان بهترین راه حل برای صلحی پایدار و صلح در منطقه. رسیدن به این اهداف نیازمند یک توافق کلی میان ایران و آمریکاست. اما  این مساله فوری ما نیست. آیا کشورهای ۵+۱‍ حاضرند با تولید اورانیوم غنی شده زیر درصدی معین در خاک ایران موافقت کنند؟ ایران بارها بر تولید اورانیوم غنی شده در خاک ایران تاکید کرده. بله. به نظرم می‌رسد در گفت و گوها در وین و پیش از آن در ژنو در چشم انداز بود  که تلویحا آمریکا و روسیه حق ایران را برای تولید اورانیوم غنی شده تا میزان ۳.۵ تا ۵ درصد بپذیرند. چیزی  در این حدود. و این ارقامی است که اکثر تحلیل‌گران و همه کسانی که برروی این مساله کار کرده اند ارائه داده‌ اند. اما غنی سازی به میزان ۲۰ درصد، آمریکا،‌ اسرائیل و بقیه کشورهای درگیر را نگران می‌کند. چون می‌تواند به آسانی کاربرد نظامی پیدا کند. این نگرانی است که فوری باید برطرف شود. فکر نمی‌کنم در صورت غنی سازی ۲۰ درصدی، سوخت هسته‌ای مورد نیاز تاسیسات تهران به ایران تحویل داده شود. در چه صورت اسرائیل با غنی سازی ۳.۵ درصدی در خاک ایران ممکن است موافقت کند؟ به نظر می‌رسد تا آنجا که به دولت نتانیاهو مربوط می‌شود غنی سازی می‌تواند به مرز کسب توانایی تولید سلاح هسته‌ای برسد که برای اسرائیل یک خطر حیاتی مماتی محسوب می‌شود. به نیت ایران اعتمادی ندارند. اما تضمین‌های امنیتی و صحه‌ گذاشتن آمریکا، متحد کلیدی آنها، بر روی این تضمین‌ها می‌تواند پس از بررسی دقیق اسرائیل را راضی کند که با غنی سازی به میزان ۳.۵ درصد در خاک ایران موافقت کند. به نظرم اسرائیل به سختی بتواند در این مورد مخالفتی کند. حکومتی اصطلاحا هسته ای است، قرارداد منع گسترش را امضا نکرده و در چارچوب حق ایران در جایگاه عضوی از امضاکنندگان قرارداد منع گسترش است که بتواند با اهداف صلح‌امیز به غنی سازی اورانیوم بپردازد. در سووال و جواب‌هایی که کردید آیا مشخص شد که اکنون قدرتهای بزرگ حاضر هستند مشوق‌هایی به ایران ارائه کنند یا نه؟ با افزایش تحریم‌ها و تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم‌های هدفمند قواعد بازی کمی عوض شده و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد غرب لقمه دندان‌گیری برای ارائه دادن داشته باشد. فکر می‌کنم محتمل‌ترین چیز متوقف کردن روند تحریم نفت ایران از جانب کشورهای اروپایی است. البته اگر ایران حسن نیت نشان دهد.  و در نتیجه سفر آمانو رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آژانس بتواند از تاسیسات هسته‌ای پارچین بازرسی کند، یا ایران موافقت کند که غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را پایان دهد. که قبلا اعلام  کرده به این کار تمایل دارد. اگر این چنین شود غرب هم می‌تواند تدریجا ژاپن،‌ کره جنوبی و هند نفت مورد نیازشان را به میزان دلخواه از ایران تامین کنند. اما پایان دادن به تحریم بانک مرکزی ایران بسیار پیچیده تر و دشوارتر از اینهاست. طبق رایزنی‌های گروه شما گروه تحقیق آکسفورد، چشم انداز گفت‌ و گوهای بغداد چگونه است؟ با  توجه به هشدار سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر، به کشورهای ۵+۱ که دچار اشتباه محاسبه نشوند. به نظرم نباید زیاد به تفسیر و تحلیل این گفته پرداخت. تا آنجا که به چشم می‌خورد شاهد واکنش‌های مثبت زیادی به تغییر لحن سعید جلیلی در مذاکرات استانبول بودیم. حرف‌هایش صریح و روشن بود و از گفتارهای طولانی انتقادی درباره نقش آمریکا در منطقه پرهیز کرد. بنابراین بر لفاظی پیش از مذاکرات نباید بیش از حد تاکید کرد. برای اینکه تا حدی در طرف مقابل و آمریکا هم چنین گفته‌هایی بر زبان آورده می‌شود. و تا آنجا که به مذاکرات ایران و آژانس مربوط می‌شود حداقل خواست آژانس از ایران چیست؟ فکر می‌کنم درخواست آژانس دسترسی به تاسیساتی مانند تاسیسات پارچین است و ملاقات با دانشمندان هسته‌ای ایران که گفته می‌شود یا متهم اند پیش از سال ۲۰۰۴ در تحقیقات تسلیحاتی دخیل بوده‌اند، تا این مورد از دستور کار حذف شود و جای شکی برای آژانس باقی نماند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی است. اما به پنج نفر از دانشمندان هسته‌ای ایران سو‌ء قصد شده و بر اثر این پنج سوء قصد چهار دانشمند هسته‌ای ایران کشته شده اند و ایران در این مورد که به آژانس اجازه دهد با بقیه این دانشمندان ملاقات کند، حساس است ... درست است. و فکر می‌کنم دلیل اینکه علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و دیگران گفته‌اند در دیدار آمانو رییس آژانس از ایران باید بر سر چارچوب مناسبی برای تحقیقات آژانس موافقت کرد. به نظرم دلیل سفر به ایران هم این بود که فکر می‌کرد رسیدن به یک توافق بر سر این موارد امکان پذیر است. چون بعد از سفر محمد البرادعی رییس سابق آژانس در سال ۲۰۰۹ این اولین سفر رییس آژانس به ایران است. ایرانی‌ها درباره ملاقات با دانشمندان هسته‌ای حساس اند و با در نظر گرفتن سوء قصدهای قبلی که محکوم اند، حق هم دارند. اما به گمانم سفر آمانو به تهران علامت مثبتی است. نشان دهنده این که ایران می‌‌تواند با آژانس بر سر چارچوب مشخصی برای تحقیقات و بازرسی‌ها به توافق برسد که به کدام تاسیسات سر بزنند و با چه کسانی ملاقات کنند و همانطور که می‌گویید ایرانی‌ها در این باره حساس اند. ولی زمان به سرعت می‌گذرد و ایران نمی‌خواهد در آستانه و همزمان با مذاکرات وجهه زیاد از حد منفی به ۵+۱ نشان دهد. از لابه لای گفت‌وگوهای گروه تحقیق شما با چهره‌های شاخص نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران معلوم شد حداکثر توافقی که تهران ممکن است با آژانس بکند در چه حد است؟   خیلی معلوم نیست. به نظر می‌رسد ایران از  این ترس دارد که اگر به آژانس چک سفید بدهد صحبت از بازدید از تاسیسات دیگری هم به میان آید. به علاوه درخواست‌های دیگر که مجموع آنها به فهرستی پایان ناپذیر از شکایات و حکایات تبدیل شود و از دیدگاه رهبری ایران سرآغاز ایجاد مسایل جدیدی که سبب سرازیر شدن انتقادهای تازه به ایران شود و زیر سووال رفتن مجدد تعهدی ایران به پیمان منع گسترش. اما فکر می‌کنم ایران تا حدی در مسئولیت شکل‌گیری چنین وضعیتی سهیم است. بالاخره برنامه هسته‌ای خود را تا ۲۰۰۲ مخفی نگاه داشته بود. تاسیسات در عمق فردو را هم پنهانی به راه انداخت. بنابراین دلایلی وجود دارد که آژانس و جامعه جهانی به ادعاهای ایران مشکوک اند.   چه ترفندهایی برای حفظ وجهه دو طرف در نظر گرفته شده چنانچه در گفتگوهای وین و بغداد عقب‌نشینی‌هایی بشود؟   تا آنجا که نتایج رایزنی های ما نشان می‌دهد و بر اساس حدس‌هایی که می‌شود زد حفظ وجهه برای ایران دادن اجازه غنی سازی است. مسئولان کشورهای غربی قبلا گفته‌اند که به رغم تلاش‌هایی که برای بازداشتن ایران از غنی‌‌سازی و توانایی‌های آن شده برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته. و گسترش آن ادامه خواهد یافت تا حدی که الان ایران دارای ۹۰۰۰ سانتریفیوژ است. در صورتی که اگر در سال ۲۰۰۵ توافقی حاصل می‌شد تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ ایران بسیار بسیار بسیار کمتر از این بود. به نظرم سیاست‌گذاران خارجی غربی به خوبی آگاهند که رهبری ایران سرمایه‌گذاری سیاسی و گفتمانی کلانی بر روی برنامه هسته‌ای و دفاع از این برنامه کرده و عقب‌نشینی از این برنامه برای ایران خیلی دشوار شده و غربی‌ها بر این امر واقف اند. از سویی دیگر قدرت‌های غربی می‌دانند که رژیم منع گسترش باید تضمین شود و وجهه آنان زمانی حفظ می‌شود که بتوانند به افکار عمومی مردم کشورشان نشان دهند که برنامه هسته‌ای ایران دقیقا تحت نظر است. توانایی و حق ایران برای غنی سازی تا سقف معینی محدود است. و به نظرم اینها به حد کافی وجهه غرب را حفظ می‌کند. چون با تضمین عدم گسترش دغدغه‌های اصلی برطرف می‌شود. از زمانی که ایران با شرایط آژانس موافقت کند تا لوازم منع گسترش از نو در ایران برقرار شود حدود سه سال طول خواهد کشید.   آیا هیچکدام از چهره‌های شاخصی که با ‌آنها مشاوره کردید از احتمال حمله نظامی به ایران در صورت بی‌نتیجه بودن مذاکرات بغداد حرفی زد؟   نه هیچکدام چنین چیزی نگفتند. به نظرم همه کسانی که با آنها رایزنی کردیم خودشان منتقد دخالت نظامی بودند. فکر می‌کردند مساله ای را حل نمی‌کند و تنها نتیجه آن متمایل کردن ایران به تولید سلاح هسته‌ای است که تاکنون بنا بر برآوردهای بیشتر سازمان‌های اطلاعاتی غربی و حتی یک مقام عالیرتبه نظامی اسرائیل ایران هنوز چنین تصمیمی ندارد. بنابراین نتیجه گیری ما این است که از حمله نظامی به ایران هدفی حاصل نمی‌شود جز اینکه برنامه هسته‌ای  ایران زیرزمینی شود.   بخشی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران نگران است که عادی شدن روابط میان ایران و ۵+۱ به باور آنها دست حکومت ایران را برای نقض حقوق بشر بازتر کند. چالشی برای ایجاد توازن بین این دو هدف نمی‌بینید؟   چون گروه تحقیق آکسفورد به عنوان یک سازمان به دنبال حل اختلاف است دغدغه ما پرهیز از درگیری نظامی است. در شرایط حمله نظامی حقوق بشر خیلی بیشتر به مخاطره می‌افتد و با تشکیل حکومت نظامی موارد نقض حقوق بشر افزایش می‌یابد و حکومت احتمالا می‌تواند به صورتی پنهانی تر حقوق بشر را نقض کند و حتی می‌تواند به نام غرور ملی و دفاع از کشور توجیهش کند. بنابراین این یا آن کردن سفسطه‌‌ آمیز است و ثبات بلند مدت نافی انتقاد کشورهای غربی از کارنامه حقوق بشر نیست. چنانکه آنها وظیفه دارند به این موارد انتقاد کنند یا به شکوفا شدن نهادهای جامعه مدنی در ایران کمک کنند. معلوم است که فعل‌ و انفعال‌های داخل ایران مورد تایید ما نیست. درست است که گزارش ما اساسا در این باره نیست ولی بر  این باوریم که نقض حقوق بشر مساله ای جدی است. اما فکر می‌کنیم درگیری نظامی خطرش حتی بیشتر است. باید در هر دو زمینه فعال بود.
 


  تیم ملی کشتی فرنگی ایران در دیدار فینال این دوره از مسابقات جهانی با غلبه بر ترکیه برای سومین سال پیاپی به مقام قهرمانی جهان رسید. حمید سوریان، امید نوروزی ، سعید عبدولی، طالب نعمت پور و داوود گیل نیرنگ با کسب پنج پیروزی تیم ایران را به این مقام نائل کردند. کشورهای ترکیه و کره جنوبی به مقامهای دوم و سوم این دوره از  مسابقات دست یافتند. جام جهانی کشتی فرنگی 2012در شهر سارنسک روسیه برگزار شد.
 


 مسوول ارشد کره جنوبی در مسایل هسته ای در دیداربا همتای ژاپنی اش گفت که سئول از احتمال یک آزمایش هسته ای تازه از سوی کره شمالی نگران است. لیم سونگ نام مسئول امور هسته ای کره جنوبی روز دوشنبه  با اعلام اینکه کشورش در برابر سیاستهای تحریک آمیزجدید کره شمالی انعطاف بیشتری نشان نخواهد داد  از پیونگ یانگ خواست که مسیری متفاوت درپیش بگیرد.   پس از شکست پرتاب یک موشک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از سوی  کره شمالی در سیزدهم آوریل، نگرانی ها در باره تکرار این آزمایش افزایش یافته است.
 


  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد روز دوشنبه وارد تهران شد. این سفر در چارچوب مذاکرات روز چهارشنبه ایران با کشورهای پنج به علاوه یک  دربغداد و به قصد دیدار و گفت و گو با مذاکره کننده اتمی ایران سعید جلیلی  صورت می گیرد. پیشتر، یوکیا آمانو نسبت به نتیجه احتمالی مذاکراتش در ایران ابراز امیدواری کرده و گفته بود که در این باره احساس مثبتی دارد. با اینحال اوضمن امیدواری  در باره از سر گیری بازرسی ها و تحقیقات آژانس از سایتهای ایران گفته بود که "هیچ نتیجه ای حتمی  نیست".
 


  رابین گیب از اعضای گروه موسیقی بریتانیایی بی جیز روز یکشنبه در سن شصت و دو سالگی چشم از جهان فرو بست. خانواده اودر بیانیه ای  اعلام کردند که علت مرگ این خواننده محبوب سرطان کبد بوده است. بری ، موریس و رابین گیب در دهه هفتاد در موسیقی پاپ با ترانه هایی چون" چه بی انتهاست عشق تو"، " زنده بمان" و "تب شبانه" به شهرتی جهانی رسیدند. از ۱۹۶۸ میلادی که این سه برادر با تشکیل گروه بی جیزکارشان را آغاز کرد ند تاکنون بیش از دویست میلیون نسخه از آلبومهای شان در جهان به فروش رسیده است.
 


 اتحادیه اروپا طی مراسمی جایزه ای شصت هزار یورویی برای کمک به ساخت فیلم بعدی اصغر فرهادی -فیلمسازبرنده اسکار سینمای ایران-، به وی  اهدا کرد. این جایزه در حاشیه شصت و پنجمین دوره ی جشنواره فیلم کن به این کارگردان ایرانی والکساندر ماله گی تهیه کننده فیلمش از شرکت «مُمِنتو فیلمز» برای فیلمی که اصغر فرهادی در پاییز امسال در فرانسه خواهد ساخت  اهداشد . اصغر فرهادی در این مراسم گفت امیدوار است فیلم تازه اش که به زبان فرانسوی ساخته خواهد شد  با حضور بازیگرانی چون ماریون کوتییار بازیگر اسکاری سینمای فرانسه ، طاها رحیم و یک بازیگر ایرانی که بزودی به این گروه اضافه خواهد شد، تماشاگران خوبی در جهان بیابد.
 


 علی فرامرزی نقاش و مدرس هنرهای تجسمی ، حضور نقاشی ایران در بازارهای جهانی را شروع مهمی برای اقتصاد هنردر این کشورارزیابی کرد. این نقاش ایرانی که برای برگزاری یک نمایشگاه و ایراد سخنرانی به دانشگاه استنفورد آمریکا دعوت شده است سیر تحول نقاشی ایران از انقلاب مشروطه و مدرسه کمال الملک تا انقلاب ۵۷ و سالهای پس از آن را تشریح کرد. علی فرامرزی به دعوت انجمن دانشجویان ایرانی در دانشگاه استنفورد سخنرانی کرد، و قرار است یک کارگاه اموزشی و نمایشگاهی از آخرین آثارش را نیز برگزار کند.
 


بامداد دوشنبه اول خرداد، بیروت پایتخت لبنان، شاهد درگیری مسلحانه میان هواداران و مخالفان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.بامداد دوشنبه اول خرداد، بیروت پایتخت لبنان، شاهد درگیری مسلحانه میان هواداران و مخالفان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود. منابع محلی از جمله تلویزیون‌های الجدید و المستقبل، از کشته شدن دستکم ۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۹ نفر در این درگیری‌ها خبر داده‌اند. کشته شدن دو تن از اعضای گروه ۱۴ مارس این درگیری‌ها در پی کشته دوتن از اعضای ائتلاف ۱۴ مارس در شمال لبنان به دست نیروهای ارتش این کشور آغاز شد. یکی از کشته شدگان، شیخ احمد عبد الواحد از روحانیون سنی مذهب سر‌شناس در شمال لبنان است. ائتلاف ۱۴ مارس که با محوریت سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان شکل گرفته، مخالف نظام بشار اسد و از منتقدان دولت کنونی لبنان است. اکثریت دولت کنونی لبنان را وزرای نزدیک به حزب الله و گروه‌های همپیمانش تشکیل می‌دهند که نزدیک به نظام بشار اسد هستند. روایت‌ها در خصوص نحوه کشته شدن شیخ احمد عبد الواحد و همراهش متفاوت است. یک مقام امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز گفته است که این روحانی لبنانی، در ایست بازرسی ارتش متوقف نشد و به فرمان ایست نیز توجهی نشان نداد، از همین رو نیروهای ارتش به سمت خودرویش آتش گشودند. سایت گروه ۱۴ مارس اما به نقل از یکی از همراهان شیخ احمد عبد الواحد روایتی دیگر از ماجرا نقل کرده است. به گفته او شیخ و همراهانش در حال حرکت به سمت همایشی بودند که در شهرک حلبا برگزار می‌شد. در این میان نیروهای ارتش در ایست بازرسی خودرو‌ها را متوقف کرده و به شکل اهانت آمیزی با ضربات قنداق، شیخ احمد عبد الواحد و همراهانش را برای بازرسی بدنی متوقف کردند. شیخ احمد عبد الواحد که از این رفتار خشمگین شده بود، پس از بازرسی خودرویش توسط نیروهای ارتش، با افسران حاضر در محل به شکلی لفظی درگیر شد و تصمیم گرفت به مسیر ادامه نداده و به منزلش باز گردد. اما هنگامی که سوار خودروی خود شد و چند متر حرکت کرد، نیروهای ارتش از همه سو به سوی خودروی او آتش می‌گشایند که این حادثه منجر به مرگ فوری او و همراهانش می‌شود. پس از این حادثه، شماری از لبنانی‌های خشمگین در مناطق مختلف، اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و بستن خیابان‌ها می‌کنند. نیروهای ارتش هم به منظور جلوگیری از گسترش تنش‌ها، از منطقه عکار در شمال لبنان خارج شدند. مناطق شمال لبنان در روزهای گذشته خود شاهد درگیری مسلحانه میان علوی مذهب‌های هوادار نظام بشار اسد و سنی مذهب‌های مخالف این نظام بود. صقر صقر، قاضی دادگاه نظامی لبنان، پس از بازدید از محل حادثه کشته شدن شیخ احمد عبد الوهاب و همراهش، دستور دستگیری سه افسر و ۱۹ تن از نیروهای ارتش را که در ایست بازرسی حضور داشتند، صادر کرد. درگیری‌های بیروت بخشی از تنش‌های پیش آمده پس از حادثه عکار، به بیروت کشیده شد و به درگیری‌های مسلحانه انجامید. هنوز آغازگر درگیری‌های بیروت که میان نیروهای جریان المستقبل و حزب جریان عربی روی داد، مشخص نیست. رهبری جریان المستقبل را سعد حریری بر عهده دارد و رهبر حزب جریان عربی فردی به نام شاکر البرجاوی است که با نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه روابط نزدیکی دارد. نا‌آرامی‌های بیروت پس از آن آغاز شد که گروهی از جوانان اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها و بستن برخی از راه‌های اصلی از جمله اتوبان طرابلس- بیروت و اتوبان بین المللی بیروت- جنوب کردند. این حرکت به درون پایتخت نیز کشیده شد و خیابان‌هایی از جمله فردان، کورنیش المزرعه، قصقص و خلده نیز بسته شد. نیروهای امنیتی به سرعت اقدام به بازگشایی راه‌های بسته شده کردند به جز راه‌های منطقه طریق الجدیده که در آنها درگیری مسلحانه روی داد. سایت روزنامه اللواء به نقل از یک منبع امنیتی حوادث این منطقه را مشکوک توصیف کرده که به گفته او به نظر از از پیش برنامه ریزی شده بود. بنا بر این گزارش، نیروهای حزب جریان عربی، اقدام به بستن راه‌ها در منطقه طریق الجدیده کردند که با واکنش مردم منطقه روبرو شدند. اکثر مردم این منطقه از هواداران جریان المستقبل هستند. این درگیری ها به حمله مسلحانه نیروهای جریان المستقبل به دفتر حزب جریان عربی انجامید. شاکر البرجاوی رهبر حزب جریان عربی هنگام حمله در مقر حزب خود حضور داشت. درگیری میان دو طرف تا سحرگاه ادامه داشت. خبرهای غیر رسمی اعلام شده از سوی رسانه‌های محلی، از کشته شدن دستکم ۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۹ نفر دیگر حکایت دارد. در ‌‌نهایت شاکر البرجاوی و دیگر اعضای حزب جریان عربی، ناچار به تخلیه دفتر این حزب می‌شوند و پس از آن نیروهای جریان المستقبل، با یورش به این دفتر، آن را به آتش می‌کشند. ساختمان این دفتر در کنار ساختمان دانشگاه عربی بیروت قرار دارد. در درگیری‌های بیروت، از اسلحه کلاشنیکف، مسلسل، آر پی جی و نارنجک استفاده شد. سرانجام نیروهای ارتش موفق می‌شوند به استقرار در محل درگیری‌ها، آرامش را به منطقه باز گردانند. خسارت‌های مادی که به ساختمان‌ها و خودروهای پارک شده در نزدیکی محل درگیری وارد آمده، سنگین گزارش شده است. دعوت به اعتصاب عمومی در لبنان دار الفتوای سنی لبنان، در واکنش به کشته شدن شیخ احمد عبد الواحد، دعوت به اعتصاب عمومی یک روزه در لبنان و سه روز عزای عمومی کرد. رفیق حریری در تماس تلفنی با میشل سلیمان رئیس جمهور و جان قهوه چی فرمانده ارتش لبنان، خواستار تحقیق در حادثه عکار و شناسایی و مجازات عاملان آن شد. نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان هم دستور تحقیق درباره حادثه کشته شدن شیخ احمد عبد الواحد و همراهش را صادر کرد.
 


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ایرانی قرار گرفت.یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ایرانی قرار گرفت. بر اساس گزارش های منتشره، هرمان ناکارتس، رییس بازرسان آژانس و رافائل گروسی دستیار ویژه مدیرکل آژانس آقای آمانو را در این سفر همراهی می‌کنند. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس و نمایندگانی از وزارت خارجه  و سازمان انرژی اتمی از هیات عالی رتبه آژانس استقبال کرده اند. خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که در این سفر یک روزه، آمانو با علی اکبر صالحی وزیر خارجه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌و‌گو خواهد داشت. سفر آمانو به تهران پس از مذاکرات هفته گذشته ایران و آژانس در وین و درست دو روز مانده به مذاکرات سرنوشت ساز بغداد صورت گرفته است. مدیرکل آژانس، یکشنبه شب پیش از سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که گفت‌و‌گو‌هایش با مقام‌های ایرانی ثمربخش باشد. وی به خبرنگاران در وین گفت: «هیچ چیز قطعی نیست اما من همچنان دیدی مثبت خواهم داشت و با روحیه‌ای سازنده به تهران می‌روم.» آمانو تصریح کرد: «در طول مذاکرات اخیر، پیشرفت خوبی میان ایران و آژانس حاصل شد. از این رو من گمان می‌کنم که اکنون زمان مناسبی است ... تا به تهران رفت و گفت‌و‌گوهای مستقیم با مقام‌های بلندپایه ایرانی داشت.» آمانو در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که انتظار ندارد که وی از پارچین بازدید کند. هرمان ناکارتس هم گفت: «این سفر بسیار کوتاه است و من هم بازرس نیستم.» پارچین یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس است؛ آژانس مشکوک است که در این پایگاه نظامی فعالیت‌های نظامی هسته‌ای صورت گرفته باشد. یک روز پیش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشینگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ایران همصدا هستند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ایران و ۱+۵ امیدوار است. اوباما حتی گفت که امیدوار است راه حلی به دست آید که حق حاکمیت ملی ایران را محترم بشمارد و در عین حال شامل تعهدات بین المللی ایران نیز باشد.
 


  همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی –ناتو- در شیکاگو ، تظاهرکنندگان در مخالفت با جنگ دست به راهپیمایی زدند. در حالی که رهبران کشورهای عضو ناتو درباره خروج نیروهایشان از  افغانستان در حال گفت و گو بودند، بیش از دوهزار تن در خیابانهای شیکاگو علیه جنگ تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه درپی درگیری تظاهر کنندگان با نیروهای پلیس، دستکم ۴۵ نفر بازداشت شدند. اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این نشست  درباره خروج کامل نیروهای نظامی ناتو تا سال دوهزار و چهارده از افغانستان تصمیم خواهند گرفت.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته