هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ناوی پیلای، رئیس عالی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، خواهان لغو تحریم‌های غرب علیه حکومت رابرت موگابه در زیمبابوه شد تا راه برای اجرای اصلاحات در آن کشور هموار شود. خانم پیلای، در پایان سفر پنج روزه خود به زیمبابوه به خبرنگاران گفت که تحریم‌های اعمال شده بر رابرت موگابه و رهبریت حزب حاکمِ «زانو پی اف» (Zanu PF)، پیشرفت اقتصادی در کشور را متوقف کرده است. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۱۳۸۱، پس از گزارش‌های متعدد در مورد تقلب در انتخابات و نقض همه‌جانبه حقوق بشر، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه حکومت موگابه و حزب حاکم در زیمبابوه اعمال کرده‌اند.
 


بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان، حکومت دمشق را مسئول اصلیِ خشونت‌ها در سوریه خواند. دبیر کل سازمان ملل، حکومت بشار اسد را در آنچه «حد غیرقابل قبولی از خشونت» خواند، مسئول دانست و تصریح کرد که دمشق هر روز آتش‌بس مورد تأیید سازمان ملل را نقض می‌کند. در همین حال دیپلمات‌ها در ژنو می‌گویند که کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، این هفته بار دیگر برای مذاکره با مقامات سوری عازم دمشق می‌شود. این همه در حالی اتفاق می‌افتد که بنا بر گزارش ناظران روز جمعه بیش از ۷۰ نفر در تظاهرات ضددولتی در سوریه کشته شدند.
 


"وندی شرمن" نماينده امريکا در مذاکرات ايران و گروه پنج بعلاوه يک در بغداد ،در تماس با "عبدالطيف الزيانی " ،دبير کل شورای همکاری خليج فارس، نتايچ اين مذاکرات را به اطلاع او رساند . وزارت خارجه امريکا روز جمعه در بيانيه ای گفته ،خانم شرمن در اين تماس، بر تعهد امريکا برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای و ادامه فشار بر تهران برای رعايت تعهدات بين المللی اش  تاکيد کرده است . در اين بيانيه همچنين گفته شده خانم شرمن در بازگشت به واشينگتن با سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس ديدار خواهد کرد . وی پس از مذاکرات بغداد ، برای ديدار با مقامات اسراييلی به اين کشور سفر کرد .
 


ولاديمير پوتين در اولين سفر خارجی پس از عهده دار شدن مجدد مقام رياست جمهوری روسيه، پنج شنبه آينده به بلاروس می رود . به گزارش ايتارتاس رييس جمهوری روسيه سپس جمعه آينده برای ديدار با" آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان به برلين می رود و از آنجا برای ملاقات با "فرانسوا اولاند "رييس جمهوری فرانسه راهی پاريس می شود . پوتين که از سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو دوره رييس جمهور روسيه بوده است ، سه هفته قبل بار ديگر به عنوان رييس جمهوری روسيه سوگند ياد کرد .
 


شرکت ایتالیایی فیات، همکاری با ایران را قطع کردشرکت خودروسازی ایتالیایی فیات، روز جمعه اعلام کرد کلیه مبادلات مالی و فروش محصولاتش به ایران را متوقف کرده است. به گزارش رویترز، شرکت فیات طی بیانیه‌ای اعلام کرد ، از این پس، هیچ یک از شرکت‌های تابعه این کمپانی،  هیچ محصول یا قطعات یدکی را که مقصد آن کشور ایران باشد ، نخواهند فروخت. در اقدامی جداگانه «شرکت صنعتی کامیون سازی فیات»، سازنده ماشین‌های بزرگ کشاورزی، صنعتی و ساختمان سازی نیز اعلام کرده که معاملات مالی و بازرگانی با ایران را متوقف کرده است اخیرا شرکت‌های ماشین سازی جنرال موتورز، هیوندای و پورشه نیز اعلام کردند که تجارت با ایران را متوقف کرده‌اند.
 


 بيش از ۴۰ تن از دانشگاهيان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در خارج از ايران، با امضای بيانيه‌ای، بازداشت فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان منتقد دولت را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند. فريبرز رييس دانا عضو هيات دبيران کانون نويسندگان ايران است. بنابر گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر ،آقای رئيس دانا هفته  گذشته برای اجرای حکم يک سال زندانش، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.
 


بانک ژاپنی «توکیو-میتسوبیشی یو اف جی» که ۲۸ اردیبهشت ماه از بلوکه کردن ۲.۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران خبر داده بود، روز جمعه، ۵ خرداد اعلام کرد که دارایی‌های ضبط شده ایران را آزاد کرده است.بانک ژاپنی «توکیو-میتسوبیشی یو اف جی» که ۲۸ اردیبهشت ماه از بلوکه کردن ۲.۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران خبر داده بود، روز جمعه، ۵ خرداد اعلام کرد که دارایی‌های ضبط شده ایران را آزاد کرده است. بانک «میتسوبیشی» اعلام کرد که تصمیم آزادسازی دارایی‌های ایران نزد این بانک زمانی اتخاذ شد که یک دادگاه فدرال امریکایی حکم مسدود کردن دارایی‌های ایران در خارج از ایالت متحده آمریکا و تحویل آن بعنوان غرامت به بازماندگان حادثه تروریستی سال ۱۹۸۳ را ملغی اعلام کرد. سخنگوی این بانک بزرگ ژاپنی که ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات پولی ژاپن با ایران از طریق این بانک انجام می‌شود، هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرش گفته بود که تصمیم بانک ژاپنی به مسدود کردن دارایی‌های ایران نزد این بانک در پی درخواست یک دادگاه آمریکایی از این بانک برای ضبط دارایی‌های ایران، اتخاذ شده است. با این همه، وی اعلام کرد که این بانک نسبت به این رأی دادگاه، تقاضای تجدیدنظر خواهد کرد. حکم دادگاه آمریکایی در ارتباط با آنچه که دخالت ایران در بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در بیروت عنوان گردیده، صادر شده بود. در حملات انتحاری‌ای که ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، اول آبان‌ماه ۱۳۶۲، در خلال جنگ‌های داخلی لبنان رخ داد، برخورد جداگانه دو خودروی بمب‌گذاری شده به محل اقامت‌ تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فرانسوی عضو نیروهای چندملیتی در بیروت، ۲۹۹ کشته برجای گذاشت که در میان آنها ۲۴۱ آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی بودند. بر پایه یک رای دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷، ایران باید دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند. اگرچه آن زمان سازمان جهاد اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، برخی از گمانه‌زنی‌ها بر دخالت ایران در این حمله تاکید می‌کرد. ایران همواره دخالت در این عملیات را تکذیب کرده است.
 


 آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران می گويد  بازرسان اين آژانس در نمونه گيری های محيطی در بهمن ماه گذشته در  تاسيسات غنی‌سازی فردو،  رد اورانيوم غنی‌شده تا ميزان ۲۷ درصد يافته‌اند. بنابر گزارش رويترز ،ايران گفته است که مسائل فنی در زمان تست و آزمايش سانتريفيوژها باعث اين افزايش غلظت شده است. آژانس اعلام کرده در حال بررسی اين موضوع است . در گزارش آژانس همچنين قيد شده که از اواخر سال گذشته ميلادی ايران بيش از  ۳۶۸  سانتريفيوژ جديد در فردو نصب کرده اما اين دستگاهها هنوز فعال نشده اند. آژانس همچنين گفته تصاوير ماهواره ای گويای فعل و انفعالات گسترده  در مجتمع نظامی پارچين است و در نامه ای بار ديگرخواستار بازديد از اين مجتمع شده اند.
 


"عبدالمنعم ابوالفتوح" از نامزدهای اسلامگرا در انتخابات رياست جمهوری مصر که نتوانسته آرای لازم برای ورود به دور دوم انتخابات را کسب کند به طور تلويحی گفته است که از محمد مرسی نامزد اخوان المسلمين حمايت خواهد کرد . رويترز روز جمعه گزارش داد که آقای ابوالفتوح در بيانيه ای گفته است در جبهه مقابل سمبل های فساد و سرکوب خواهد ايستاد . "محمد مرسی" نامزد اخوان المسلمين و احمد شفيق آخرين نخست وزير دوران حسنی مبارک ، طبق آخرين نتايج غير رسمی اعلام شده از ساير نامزدها پيشی گرفته و به دور دوم انتخابات رفته اند .
 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، بازرسان این آژانس در تاسیسات غنی‌سازی فردو، رد اورانیوم غنی‌شده تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، بازرسان این آژانس در  تاسیسات غنی‌سازی فردو، رد اورانیوم غنی‌شده تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند.  این گزارش که هنوز عمومی نشده و در اختیار شورای حکام و برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته، می‌افزاید که ایران در پاسخ گفته است که مسائل فنی باعث بالاتر رفتن میزان غنی‌سازی شده  است. آژانس در گزارش خود می‌گوید در حال بررسی توضیحات ایران است و   از تهران درخواست  جزییات بیشتر کرده است. آژانس در گزارش خود قید کرده است که ایران ذخیر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به ۱۴۵ کیلوگرم در ماه جاری میلادی رسانده است؛ سه ماه پیش به گفته آژانس این ذخیره در حدود ۱۱۰ کیلوگرم بود.  روز جمعه و پیش از انتشار این گزارش، شماری از دیپلمات‌ها با درز این خبر به خبرگزاری‌ها، گفته‌ بودند که پیدا شدن اورانیوم ۲۷ درصدی در فردو ضرورتا به این معنا نیست که ایران مخفیانه میزان غنی‌سازی را بالا برده است. ایران در تاسیسات زیرزمینی  فردو  زیر نظر آژانس غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهد و  میزان ۲۷ درصدی که آژانس و دیپلمات‌ها از آن سخن گفته‌اند هنوز با  اورانیوم ۹۰ درصدی برای ساخت بمب فاصله زیادی دارد. همین دیپلمات‌ها خود گفته‌اند که ممکن است سانتریفوژهای فردو در آغاز کار درست تنظیم نشده باشند و  اورانیوم را بیشتر غنی کرده باشند.  دیوید آلبرایت، رئیس مرز علوم و امنیت بین‌الملل هم با نظر این دیپلمات‌ها موافق است و گفته است چنین اتفاقی ممکن است مربوط به مسائل فنی در آغاز کار باشد. در گزارش آژانس قید شده که از اواخر سال گذشته میلادی ایران ۳۶۸ سانتریفیوژ  به ۶۹۶  سانتریفیوژ فردو اضافه کرده که البته هنوز با آنها غنی‌سازی صورت نمی‌گیرد.  در گزارش آژانس آمده که تصاویر ماهواره‌ای گویای  گسترش فعالیت‌ها در پادگان پارچین است و  این نهاد از ایران طی نامه‌ای خواسته که هرچه زودتر اجازه دسترسی بازرسان را از این محوطه فراهم کند. آژانس همچنین  از ایران خواسته که به بازرسان اجازه تحقیق دوباره بر روی مواد منفجره مشکوک را بدهد. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در سفر روز دوشنبه خود به ایران گفته بود که آژانس و تهران با وجود اختلاف نظرها در راه رسیدن به توافق هستند. این گزارش تنها یک روز پس از  مذاکرات بغداد  منتشر شده است؛ مذاکراتی که  گروه ۱+۵ از ایران خواست،  غنی‌سازی  ۲۰ درصدی خود را متوقف کند.  روز پنجشنبه سعید جلیلی گفت که اگر گروه ۱+۵ حق غنی‌‌سازی و  داشتن چرخه سوخت از سوی ایران را به رسمیت بشناسد، تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران قابل مذاکره است. جلیلی اظهار داشت: «اعضای ان پی تی، باید در مقابل تکالیفی که دارند از حقوق مندرج در ان پی تی نیز بهره‌مند شوند و افزود: «ایران دو سال پیش برای تامین سوخت رآکتور تهران که مصارف پزشکی دارد، از آژانس طبق حقوق مندرج در ان پی تی درخواست اورانیوم کرد اما این اقدام صورت نگرفت و ایران تصمیم گرفت خود در داخل این سوخت را  تولید کند.»  دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار است در کمتر از یک ماه در مسکو برگزار شود.
 


شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات که کنترل تولید گروه خودروسازی کرایسلر آمریکایی را نیز در اختیار دارد، روز جمعه اعلام کرد کلیه مبادلات مالی و فروش محصولاتش به ایران را متوقف کرده است.شرکت خودروسازی ایتالیایی فیات که کنترل تولید گروه خودروسازی کرایسلر آمریکایی را نیز در اختیار دارد، روز جمعه اعلام کرد کلیه مبادلات مالی و فروش محصولاتش به ایران را متوقف کرده است. به گزارش رویترز، شرکت فیات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که، از این پس، هیچ یک از شرکت‌های تابعه این کمپانی، هیچ محصول یا قطعات یدکی که مقصد آن کشور ایران باشد را نخواهند فروخت. در اقدامی جداگانه «شرکت صنعتی کامیون سازی فیات»، سازنده ماشین‌های بزرگ کشاورزی، صنعتی و ساختمان سازی که مانند خود شرکت فیات متعلق به خانواده «آنیلی» است، نیز اعلام کرد که معاملات مالی و بازرگانی با ایران را متوقف کرده است. هر دو شرکت گفته‌اند که حجم بازگانی آنها طی سال‌های گذشته با ایران چندان پر حجم نبوده است. اعلام قطع رابطه شرکت فیات در حالی منتشر شده است که اخیرا شرکت‌های ماشین سازی جنرال موتورز، هیوندای و پورشه نیز اعلام کردند که تجارت با ایران را متوقف کرده‌اند. در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه، با اشاره به توقف معاملات شرکت فیات با ایران، گزارش کرده است که شرکت‌های عمده ماشین سازی جهان از طرف گروه بانفوذ آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، تحت فشار قرار گرفته‌اند که همکاری با ایران را متوقف سازند. روزنامه نیویورک تایمز ۱۵ فروردین ماه سال جاری، طی گزارشی از توقف همکاری‌های تجاری هیوندای با ایران خبر داد. شرکت خودرو سازی آمریکایی جنرال موتورز که شریک تجاری شرکت فرانسوی پژو - سیتروئن است، نیز یازدهم فروردین اعلام کرده بود، شرکت پژو – سیتروئن همکاری خود را با ایران متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه ۱۷ فروردین ماه سال جاری، به شرکت‌های رنو و نیسان هم گفته‌اند که روابط تجاری با ایران را متوقف کنند. قطع رابطه شرکت‌های عمده خودروسازی جهان با ایران در حالی است که انجمن خودروسازان ایران اواخر ماه گذشته اعلام کرد که تولید انواع خودرو در ایران در نخستین ماه سال جاری به پایین‌ترین سطح در ۳ سال اخیر رسیده‌ است. برخی رسانه‌های ایران یکی از عوامل افت تولید خودرو در ایران را مشکلات پیرامون خرید برخی قطعات خارجی این خودرو‌ها عنوان کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس این آمار، تولید انواع خودرو در کشور در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با کاهش حدوداً ۳۳ درصدی، به بیش از ۵۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید. این میزان تولید نسبت به فروردین سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۸۸ نیز بیش از ۳۱ و نزدیک به ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. به نوشته خبرگزاری ایسنا، این برای نخستین بار در چند سال اخیر است که تولید ماهانه خودرو در ایران با کاهش مواجه می‌شود.
 


  انفجار بمب جاگذاری شده در يک اتومبيل در ترکيه، سه کشته و۱۸ مجروح بر جای گذاشت . بمب روز جمعه و در مقابل مقرمرکزی پليس دراستان "قيصری"  (Kayseri  ) در مرکز ترکيه منفجر شد . رويترز به نقل از وزير کشور ترکيه گزارش داد ،کشته شدگان دو فرد بمب گذار و يک پليس بودند . هنوز کسی يا گروهی مسوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است .
 


در حالی که رييس ديوان عدالت اداری گفته است که خانه سينما همچنان نمی تواند فعاليت کند ، وکيل خانه سينما می گويد اين نهاد می تواند فعاليت خود را از سر گيرد . "جمال خندان کوچکی" می گويد ديوان عدالت اداری شکايت خانه سينما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را وارد دانسته ، پس اين نهاد می تواند به طور قانونی فعاليت داشته باشد . اين در حالی است که  "حجت الاسلام منتظری" رييس ديوان عدالت اداری روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فارس گفته است حکم انحلال خانه‌ی سينما در دو مرجع مختلف صادر شده و خانه‌ی سينما فقط از يکی از اين دو مرجع شکايت کرده بود.
 


 شمارش آرا در ۲۰ استان مصر نشان می دهد  که "محمد مرسی" نامزد جريان اخوان المسلمين و "احمد شفيق"  آخرين نخست وزير دوره زمامداری  حسنی مبارک  از ديگران پيشی گرفته اند  و به احتمال زياد به دور دوم می روند. "حمدين صباحی" نامزد جريان ملی گرای مصر، و" عبدالمنعم ابوالفتح" ديگر نامزد جريان  اسلامگرای مصری و "عمروموسی" دبير کل سابق اتحاديه عرب در رديف های سوم تا پنجم جای گرفته اند.  در صورت عدم کسب اکثريت مطلق آرا توسط يکی از نامزدها ، دور دوم انتخابات با حضور نفرات اول و دوم برگزار خواهد شد .
 


بیش از ۴۰ تن از دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در خارج از ایران، با امضای بیانیه‌ای بازداشت فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان منتقد دولت، را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند.بیش از ۴۰ تن از دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در خارج از ایران، با امضای بیانیه‌ای بازداشت فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان منتقد دولت، را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند. پیش از این، کانون مدافعان حقوق کارگر و کانون نویسندگان ایران به بازداشت این اقتصاددان اعتراض کرده بودند. آقای رئیس دانا روز دوشنبه گذشته برای اجرای حکم یک سال زندانش، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. او که عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران نیز بوده است، در آذر ماه سال ۸۹ به دلیل مصاحبه‌ها و انتقاد‌هایش از قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و تاثیر منفی آن بازداشت شد. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، آقای رییس دانا در خرداد سال ۹۰ به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در کانون نویسندگان، امضای برخی بیانیه‌های سیاسی و همچنین مصاحبه‌های انتقادی با رسانه‌های خارج از ایران درباره عملکرد دولت به یک سال زندان محکوم شد. این در حالی بود که او از حدود ۱۰ سال قبل به دلیل صحبت‌ها و نوشته‌های انتقادی‌اش از تدریس در دانشگاه‌ها به صورت رسمی محروم شد و در این سال‌ها تنها به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های مختلف برای تدریس دعوت می‌شد. معترضان به بازداشت فریبرز رئیس دانا، او را اقتصاد‌دان، روشنفکر و پژوهشگر مدافع عدالت اجتماعی و دموکراسی توصیف کرده‌اند که به گفته آنها، همواره سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت را که به زیان طبقات محروم بوده، به نقد کشیده است. آقای رئیس دانا در آخرین مقاله خود پیش از بازداشت از تلاش دولت برای تغییر قانون کار انتقاد کرده و آن را به زیان کارگران دانسته بود. ۴۳ دانشگاهی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که بازداشت فریبرز رئیس دانا را محکوم کرده‌اند، با اشاره به اینکه وی همیشه هدف «تعرض» دستگاه‌های امنیتی گوناگون جمهوری اسلامی ایران بوده است، نوشتند: دولت در برابر بحران اقتصادی و سیاسی ایران و در اجرای سیاست بحث‌انگیز حذف یارانه‌ها و تغییر قانون کار تلاش می‌کند تا منتقدانی مانند فریبرز رئیس دانا را خاموش کند. امضاکنندگان بیانیه از «مردم مترقی جهان» و سازمان‌های بین‌المللی خواستند «نقض مستمر حقوق بشر» در ایران را محکوم کنند و خواستار آزادی آقای رئیس دانا و فعالان حقوق زنان٬ رهبران دانشجویی٬ نویسندگان٬ فعالان کارگری٬ هنرمندان٬ روزنامه‌نگاران و سینماگران زندانی شوند. این بیانیه از جمله توسط کاظم علمداری، رضا علامه‌زاده، داریوش آشوری، سهراب بهداد، مهرزاد بروجردی، منصور فرهنگ، رضا قریشی، مهرانگیز کار، حسن نایب هاشم، فرهاد نعمانی، سعید پیوندی، محمد صفوی و نیره توحیدی امضا شده است.
 


بنابر نتایج اولیه‌ی انتخابات ریاست جمهوری در مصر، این انتخابات به مرحله‌ی دوم کشیده شده و یکی از دو رقیب آن نامزد مورد حمایت اخوان المسلمین خواهد بود. بنابر گزارش‌های غیررسمی، تا ظهر جمعه کار شمارش آرای صندوق‌های ۲۰ استان از ۲۷ استانی که در آنها انتخابات برگزار شد به پایان رسید اما این تعداد بیانگر نیمی از مجموع آرا به شمار می‌رود. بنابر نتایج اولیه محمد مُرسی، نامزد مورد حمایت اخوان المسلمین، بیشترین رأی را تاکنون به دست آورده و حضور او در دور دوم انتخابات قطعی به نظر می‌رسد. احمد شفیق، آخرین نخست وزیر دوران حسنی مبارک، و حَمدین صباحی، نامزد مورد حمایت چپ‌گرایان، با آرائی نزدیک به یکدیگر، برای راه‌یابی به دور دوم در رقابت‌اند.
 


نخستین سفینه‌ی کوچک باری که یک شرکت خصوصی آمریکایی آن را ساخته است امروز (جمعه) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌پیوندد. سفینه‌ی بی‌سرنشین «دراگون ِ اسپیس ایکس» حامل حدود نیم تُن مواد غذایی و وسایل برای ساکنان ایستگاه فضایی ست. این کپسول، که از آن به عنوان نخستین سفینه‌ی بخش خصوصی یاد می‌شود، ساخت شرکت فن‌آوری‌های اکتشافات فضایی، مستقر در کالیفرنیاست و روز سه‌شنبه به فضا پرتاب شد.
 


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از تأسیسات زیرزمینی ایران آثاری از اورانیوم غنی‌شده با غنایی بیشتر از گذشته یافته‌اند. به گفته دیپلمات‌های غربی که نامشان فاش نشده٬ یافته‌ی آژانس لزوما به این معنا نیست که ایران به طور مخفیانه غنای اورانیوم را بالاتر برده است. به گفته‌ی این دیپلمات‌ها این آثار می‌تواند ناشی از موردی فنی باشد و آژانس در حال بررسی این موضوع است.
 


وندی شِرمن، معاون وزیر خارجه و نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بغداد، امروز (جمعه) وارد اسرائیل شد. وزارت خارجه‌ی آمریکا هدف از سفر خانم شرمن را ««تأکید مجدد بر تعهد آمریکا درقبال امنیت اسرائیل» و مذاکره در مورد «مسائل دوجانبه و منطقه‌ای» ذکر کرده است. وزارت خارجه‌ی آمریکا توضیح بیشتری در مورد جزئیات این سفر و همچنین مقام‌های اسرائیلی که خانم شرمن با آنها دیدار خواهد کرد نداده است اما رادیو سراسری اسرائیل گزارش کرد که این مقام آمریکایی قرار است در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، او را در جریان مذاکرات بغداد قرار دهد.
 


شاید از دید بسیاری، به‌ویژه در غرب، موسیقی در افغانستان معنایی جز «صدای سکوت» نداشته باشد. حاصل برخورد رژیم بنیادگرای اسلامی طالبان با موسیقیدانان، خرد شدن ترکه بر گرده اهالی موسیقی بود و سازهایی شکسته و صفحه‌هایی که در ملأ عام سوزانده می‌شد.شاید از دید بسیاری، به‌ویژه در غرب، موسیقی در افغانستان معنایی جز «صدای سکوت» نداشته باشد. حاصل برخورد رژیم بنیادگرای اسلامی طالبان با موسیقیدانان، خرد شدن ترکه بر گرده اهالی موسیقی بود و سازهایی شکسته و صفحه‌هایی که در ملأ عام سوزانده می‌شد. فرود بژان از سرویس بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، در گزارشی درباره پا گرفتن مجدد موسیقی در افغانستان نوشته است که چکیده این گزارش را در ادامه می‌خوانید: به محض سقوط طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، موسیقیدان‌ها از داخل و خارج افغانستان برای احیای صدای خاموش این هنر در کشورشان به پا خاستند. احمد سرمست یکی از این افراد است، او که موسیقی‌شناس حرفه‌ای است پس از تغییر اوضاع در افغانستان برای تأسیس یک آموزشگاه عالی موسیقی در‌‌ همان مکانی که در کودکی موسیقی را فراگرفته بود به کشورش بازگشت. ​​آقای سرمست می‌گوید: «احیا و اشاعه آموزش موسیقی بخشی از اعاده حق موسیقایی افغان‌هاست.» این موسیقیدان در ادامه می‌افزاید: «هر فرد افغان باید این توانایی را داشته باشد که به موسیقی گوش فرادهد، آن را بیاموزد و اجرا کند و خود را به کمک موسیقی ابراز کند.» تنها دو سال پس از تاسیس مؤسسه ملی موسیقی افغانستان در کابل، این مجموعه هم اکنون حدود ۱۵۰ هنرجو را آموزش می‌دهد و آنها را از درس نت اول به جایگاه موسیقیدانانی باتجربه می‌رساند. مواد درسی آموزشگاه عالی موسیقی کابل شامل ریاضی، علوم، ادبیات و دیگر عناوین می‌شود، و باقی‌مانده زمان آموزش به موسیقی اختصاص دارد. هنرجویان می‌توانند از بین گرایش‌های موسیقی کلاسیک غربی یا موسیقی سنتی افغانستان یکی را انتخاب کنند. در این میان تلاش شده است که نمایندگان تمامی طبقه‌های اجتماعی در میان هنرجویان این آموزشگاه گنجانده شوند. کودکان خیابانی سابق، کودکان بی‌سرپرست و دختران – که در جامعه مردسالار و محافظه‌کار افغانستان با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند – نیمی از جمعیت هنرجویان را تشکیل می‌دهند. احمد سرمست که ۴۹ سال دارد می‌گوید: «جنگ داخلی و سیاست‌های سرکوب‌گرانه علیه موسیقی در دوران طالبان تأثیری ماندگار بر رفتار مردم با موسیقی و موسیقیدانان برجای گذاشته است – حتی امروز هم بعضی موسیقیدانان افغان با تحقیر و حتی بدرفتاری مواجه هستند.» با این همه، سرمست تأکید می‌کند که موسیقیدانان افغان با خوش‌بینی به آینده نگاه می‌کنند و نسبت به نقش مهمی که می‌توانند در این روند ایفا کنند آگاهی کامل دارند. وی در ‌‌نهایت می‌گوید: «موسیقی می‌تواند به میزان زیادی در روند بازپروری و درمان یک ملت مؤثر باشد، ملتی که سی سال زیر فشار جنگ به سر برد و به سختی زخم برداشت.» ​​
 


ديوان عدالت اداری ايران، روز پنجشنبه و به رغم اينکه دو روز پيش از آن اعلام کرده بود حکم انحلال خانه‌ سينما نقض شده است، بار ديگر تأکید کرد که حکم انحلال این نهاد صنفی پابرجاست. ديوان عدالت اداری ايران، روز پنجشنبه و به رغم اينکه دو روز پيش از آن اعلام کرده بود حکم انحلال خانه‌ سينما نقض شده است، بار ديگر تأکید کرد که حکم انحلال این نهاد صنفی پابرجاست.   محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری ایران روز پنج‌شنبه، چهارم خردادماه، به خبرگزاری فارس گفت حکم انحلال خانه‌ سينما در دو مرجع مختلفِ وزارت ارشاد («شورای فرهنگ عمومی» و «هیأت رسيدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری») صادر شده و خانه سينما فقط از يکی از اين دو مرجع شکايت کرده است.   به گفته‌ آقای منتظری، اگر خانه‌ سينما شکايتی از تصميم شورای فرهنگ عمومی به ديوان عدالت اداری ارائه نکند، انحلال خانه‌ی سينما پابرجاست.   این در حالی است که فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته بود: «به دنبال حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت این خانه از صبح روز شنبه، ۶ خرداد، به صورت رسمی آغاز می‌شود.»   سه شنبه، دوم خرداد، تنها ساعاتی پس از انتشار خبر نقض انحلال خانه سینما به دست دیوان عدالت اداری، واکنش‌های متفاوت و متناقضی از دو طرف دعوا منتشر شد . خانه سینما اعلام کرد از چهارشنبه، سوم خرداد، فعالیت خود را از سر می‌گیرد و تأکید کرد که وزارت ارشاد حکم دیوان را «تکذیب» می‌کند.   با این‌حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه به نقل از رئیس دیوان عدالت اداری، حکم وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مبنی بر «انحلال» خانه سینما را تمام ‌شده اعلام کرد.   وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۰، حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.   دو هزار تن از اهالی سینما اواخر بهمن‌ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای که مخاطب آن «نخبگان، مسئولان و مردم» معرفی شده‌ بودند، مخالفت خود را با انحلال خانه سینما  اعلام کردند.
 


پلیس تهران از روز پنج‌شنبه طرح تشدید مبارزه با آن‌ چه «بدحجابی» می‌خواند را در پارک‌ها و اماکن تفریحی آغاز کرده و گفته است که با، به گفته آنها، «مانکن‌های خیابانی» برخورد خواهد شد.پلیس تهران از روز پنج‌شنبه طرح تشدید مبارزه با آن‌ چه «بدحجابی»  می‌خواند را در پارک‌ها و اماکن تفریحی آغاز کرده و گفته است که با، به گفته آنها، «مانکن‌های خیابانی» برخورد خواهد شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مأموران پلیس تهران از بعدازظهر پنج‌شنبه، چهارم خردادماه، برخورد با «بدحجابی و بدپوششی و مانکن‌ها» را که از چند هفته پیش در مراکز خرید و خیابان‌ها به اجرا در آمده، در پارک‌ها آغاز کرده است. ایسنا می‌گوید این طرح در راستای اجرای طرح امنیت محله‌محور و امنیت اجتماعی است و به درخواست خانواده‌ها به اجرا در آمده است. به گفته پلیس تهران، این طرح علاوه بر روزهای عادی، در روزهای تعطیل شدت خواهد گرفت. احمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا، به تازگی گفته بود: «با افرادی که مانکن‌گونه هستند و به مکتب، ارزش‌ها و انقلاب به نوعی دانسته یا نادانسته دهن‌کجی می‌کنند برخورد می‌کنیم و ضمن انتقال آنان به مقر پلیس با خانواده آنان تماس گرفته و از آنان می‌خواهیم که لباس مناسبی برای آنان بیاورند.» وی با تأکید بر این‌ که پلیس از افراد «بدحجاب» تعهد می‌گیرد، افزوده بود که در صورت اقدام مجدد، این افراد برای برخورد قضایی به مقامات معرفی می‌شوند. احمدرضا روزبهانی همچنین در مورد برخورد با «بدحجابان و مزاحمان نوامیس در خودروها» سخن به میان آورده و گفته بود: «گاهی می‌گویند خودرو حریم شخصی است و شما نباید نگاه کنید، در حالی که خودرو حریم خصوصی نیست و پلیس با جرایم آشکار درون خودرو برخورد قاطعی خواهد داشت.» ​​ هر سال با شروع فصل گرما در ایران، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، نیروی انتظامی آن چه را مبارزه با «بدحجابی» می‌خواند در دستور کار خود قرار می‌دهد. این‌ بار نیز از چند هفته گذشته، نیروی انتظامی طرح‌های تشدید برخورد با بدحجابی را در میادین، مراکز خرید، بزرگراه‌ها و معابر درون‌شهری آغاز کرده بود و سگ‌گردانی و ایجاد آلودگی صوتی را نیز از مواردی برشمرده بود که با آن برخورد می‌شود. در این خصوص احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، به تازگی «لباس تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ» را از مصادیق بدپوششی دانست. به گفته نیروی انتظامی، طرح مبارزه با «بدپوششی» در دو وجه تولید و عرضه‌ لباس و مصرف‌کنندگان آنها صورت می‌گیرد و در این خصوص به مراکز تولیدی و توزیعی لباس در شهر تهران «هشدارهای لازم» داده می‌شود و در صورت عدم توجه این مراکز پلمب خواهند شد. نيروی انتظامی جمهوری اسلامی و نيروهای بسيجی از دهه ۱۳۷۰ به اين سو هر سال طرح مبارزه با «مفاسد اجتماعی» و آن چه را که «بدحجابی» می‌خوانند به مرحله اجرا در می‌آورند، ولی به رغم فشارهای گسترده بر دختران و پسران در ايران، تصاوير منتشر شده حاکی از عدم موفقيت اين طرح بوده است.
 


امنیت خلیج فارس ابعاد گوناگون و خطیر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. هرگونه تلاش در ایجاد تغییر در ساختار امنیتی این آبراه بین‌المللی متضمن تنش‌ها و بحران‌ها بوده و حتی امکان فعال‌سازی منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی خواهد داشت.امنیت خلیج فارس ابعاد گوناگون و خطیر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. هرگونه تلاش در ایجاد تغییر در ساختار امنیتی این آبراه بین‌المللی متضمن تنش‌ها و بحران‌ها بوده و حتی امکان فعال‌سازی منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی خواهد داشت. جرقه‌ای که در ادامه بهار عربی با خیزش مردم بحرین در یک سال پیش و سفر محمود احمدی‌نژاد در فروردین سال جاری به جزیره ابوموسی زده شد شعله خفته‌ای را روشن و زخم کهنه‌ای را باز کرده است که معلوم نیست چگونه مهار و علاج خواهد شد. در سال ۱۹۷۱ وقتی شاه ایران با دیپلمات‌های انگلیسی بر سر استقلال بحرین و حضور نظامی نیروهای ایرانی در جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی به توافق نا‌نوشته‌ای رسید هرگز فکر نمی‌کرد حتی در آینده‌ای دور کسی به این ترتیبات امنیتی معترض باشد. اما خیلی زود خرده‌هژمونی پادشاهی ایران با خرده‌هژمونی اعراب منطقه خاورمیانه گلاویز و پای دولت‌مردانی چون جمال عبدالناصر به میان کشیده شد که حتی منجر به ادعای «عربی» بودن خلیج و گشایش برگ دیگری از منازعات منطقه‌ای شد که تا امروز لاینحل مانده است. اتفاقا ناصربرای اطلاق نام «عربی» به خلیج فارس از‌‌ همان منطقی استفاده می‌کرد که بحرینی‌ها برای استقلال بحرین و جدایی از ایران استفاده کردند: چون جمعیت عرب بحرین به لحاظ عددی بیشتر از جمعیت فارسی‌زبان جزیره بود، بنابراین بحرین با هویت عربی جدید باید مستقل بشود و شد. ناصر هم ادعا می‌کرد که چون تعداد کشور‌های عربی خلیج فارس بیشتر از کشورهای فارسی است پس نام خلیج فارسی هم باید «عربی» باشد که البته نشد! واضح است دولت‌ها از اسم جغرافیایی برای منظورهای سیاسی استفاده می‌کنند. (آمریکایی‌ها هنوز میانمار را برمه می‌شناسند) استدلال اعراب هم مثل این است که بگوییم چون تعداد واژگان زبان پارسی که (مستقیم یا غیرمستقیم) از زبان عربی گرفته شده‌اند بیش از پارسی است بنابراین زبان فارسی هم باید زبان عربی نامیده شود. بحثی که این نگارنده گه‌گاه با پژوهشگران عرب نیز داشته این است که اطلاق عنوان «فارس» به خلیج به هیچ وجه به معنی مالکیت خلیج توسط ایران نیست و ایران هم در هیچ مقطعی از تاریخ نه ادعای مالکیت و نه سابقه مالکیت این «خلیج» را داشته است. نام آبراه را تاریخ تعیین کرده و جزئی از میراث بشری است و با ادعا‌های سرزمینی تفاوت دارد. اصولا در مورد نقاطی این‌چنین بحث مالکیت بحث عبثی است، چرا که جدای از تعاریف پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل، معمولا دولت‌ها از قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی خود در نقاط حائز اهمیت استراتژیک به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. اگر اعمال قدرت با یکی از سه ابزار فوق مقدور نباشد، اسم جغرافیایی به عنوان یک ابزار جدل سیاسی به کار گرفته می‌شود. البته در جدل سیاسی هر کسی می‌تواند هر ادعایی را بکند، حتی اگر این ادعا علیه بدیهیات بین‌المللی باشد. از طرف دیگر در روابط مبتنی بر قدرت، برخی ادعا‌ها طرف رابطه را در موضع قدرت و طرف مقابل را در موضع ضعف یا تدافع قرار می‌دهد. چنین وضعیتی تا حدودی و تحت شرایطی می‌تواند به صورت یک اهرم مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می‌رسد مسئله ایران و جزایر، ایران و بحرین، و ایران و نام خلیج فارس همه از این نوع مسائل هستند که به صورت موجی و چرخشی جریان دارند و گه‌گاه امواج به ظاهر مهیبی می‌فرستند که گویا خیال فروپاشی سیستم را در سردارند، ولی در حقیقت فاقد چنین توانی هستند و فقط موجی از مباحث سیاسی و دیپلماتیک تولید می‌کنند. حسب تعریف خلیج فارس یک منطقه شناخته نمی‌شود، بلکه بخشی فرعی از یک منطقه (Sub-Region) است. حتی می‌توان گفت ناحیه‌ای از یک منطقه است. هرگونه تغییر در چنین منطقه فرعی خود به خود نیازمند دخالت دولت‌های درگیر در سیستم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. به همین دلیل یک مدل ساده برای تنظیمات امنیتی کارساز نیست و باید سناریو‌های گوناگونی آزمون شود. از طرفی کوچک‌ترین تغییر در درجه اول بر سیستم داخلی و حکومت‌ها اثر می‌کند. چنان چه حکومت توان جذب تغییر را نداشته باشد آن وقت منطقه و فرامنطقه درگیر می‌شوند. از هر مرحله به مرحله بعد اوج و فرود منازعه سطح تشنج را بالا‌تر می‌برد و در پاره‌ای موارد امکان وقوع جنگ هم منتفی نیست. بر این اساس، و به ویژه در حکومت‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای، ابتدا گرو‌ه‌ها و جناح‌های قدرت داخلی در برابر تغییرات موضع‌گیری می‌کنند تا نگرش خود را نسبت به آن موضوع مطرح و از طریق آن قدرت داخلی خود را تقویت کنند. گاهی هم با استفاده از فرصت ایجاد شده احساسات ملی را تحریک و سوار بر موج می‌شوند. در حال حاضردر دو سوی خلیج فارس می‌توان دعوا‌ها وموضع‌گیری‌های گروه‌های سیاسی را به بهترین نحو مشاهده کرد:‌ - در ایران طرح نزدیکی سیاسی بحرین و عربستان سعودی فرصتی فراهم می‌کند که ادعای «بحرین، استان چهاردهم ایران» در بالا‌ترین سطح سیاست داخلی یعنی در مجلس شورای اسلامی احیا شود. این ادعا بحرین را به ایران برنمی‌گرداند، ولی جناح‌های سیاسی را مخصوصا در آستانه انتخابات سال آینده و مسائل حساس‌تر سیاست خارجی مانند مذاکرات اتمی در مواضع قدرت و ضعف قرار می‌دهد. از طرف دیگر همان طور که پس از واکنش‌های امارات متحده نسبت به سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی شاهد بوده‌ایم احساسات ملی را تحریک می‌کند و بدون این که مشکل را حل کند فقط برای بازیگران داخلی که دائما بر سر قدرت با هم می‌جنگند امکان چانه‌زنی و ادعای اعتبار سیاسی فراهم می‌کند، در حالی که در عرصه بین‌المللی فشار‌ها را علیه ایران افزایش می‌دهد. - در بحرین دو گونه واکنش مشاهده می‌شود:‌ اول این که فارسی‌زبانان و اکثریت شیعیان بحرین که از مشارکت سیاسی بی‌بهره هستند فرصت مناسبی برای طرح خواسته‌های برحق سیاسی خود پیدا می‌کنند؛ و ثانیا طرفداران رژیم موقع را مناسب می‌بینند که با شیعه‌ها و مخالفین سیاسی تسویه حساب کرده و احیانا آنان را به توطئه و همکاری با جمهوری اسلامی متهم کنند. حتی فعالان حقوق بشر را متهم می‌کنند که عوامل ایران هستند و می‌خواهند در بحرین نوعی حکومت اسلامی متمایل به ایران ایجاد کنند. خود این نگرانی قضیه را از سطح ملی به منطقه‌ای می‌کشاند و جای پایی برای عربستان سعودی به عنوان یک راه حل ممکن ایجاد می‌کند. - در ماه مارس ۲۰۱۱ عربستان با اعزام نیرو موقتا به امیر بحرین توان سرکوب جنبش مردم را می‌دهد، ولی مشکل بحرین حل نشده باقی می‌ماند. بحرین و عربستان سعودی ایران را متهم به حمایت از ناراضیان بحرینی می‌کنند، ولی ایران این اتهام را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۱۱ پادشاه سعودی با به کار بردن دو واژه حساس «صحه و الامان» خطاب به حکام عرب خلیج فارس گفت «همه می‌دانید که صحت و امنیت ما مورد هدف قرار گرفته است» و متعاقب این اظهارات بود که خواهان تبدیل شورای همکاری خلیج به یک اتحادیه تمام‌عیار سیاسی و نظامی شد. اتحاد سیاسی و امنیتی با بحرین مطرح و قرار شد در چهاردهم ماه مه سال جاری سران عرب در ریاض پایتخت عربستان سعودی ملاقات و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. رهبران شورای همکاری فکر کردند که بهتر است اتحاد میان کشورهای عضو شورا با الحاق عربستان و بحرین آغاز شود، اما توافقی صورت نگرفت و هیچ یک از اعضا تصویر روشنی از نحوه و سناریوی اتحاد نداشتند. - پس از این بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت «اگر قرار است اتفاقی در بحرین بیفتد، بحرین حق جمهوری اسلامی ایران است، نه عربستان» و رئیس مجلس هم طرح را ابتدایی و بی‌اهمیت قلمداد کرد و گفت عربستان نمی‌تواند به سادگی بحرین را به خود ملحق کند. ایران به پروژه تغییر شورای همکاری و تبدیل شدن آن به یک پیمان تمام‌عیار و اتحادیه امنیتی واکنش منفی نشان داد و در نتیجه هر دو کشور بحرین و عربستان سعودی و حتی همه اعضای شورا در وضعیت تدافعی قرارگرفته وهر چه بیشتر به سوی همکاری‌های امنیتی سوق داده شدند. اما واکنش منفی ایران نمی‌تواند موجب تسریع همکاری‌های امنیتی در منطقه فرعی مورد بحث شود، زیرا مخالفت‌ها در درون شورا و فرا‌تر از آن بیشتر از موافقت‌هاست. از این مرحله است که قضیه فرامنطقه‌ای می‌شود، هرچند که بر خلاف انتظار پس از نشست کوتاه روز چهاردهم ماه مه اصل قضیه تا نشست بعدی شورا در ماه دسامبر به تعویق افتاده است. این در حالی است که اصولا در «شورای همکاری خلیج» هیچ وقت رابطه صمیمانه متداومی وجود نداشته است. در بخش بعدی، عوامل بازدارنده اتحاد بین اعراب خلیج فارس را بررسی خواهیم کرد. ----------------------------------------------------------------------- این مقاله در چند هفته متوالی تقدیم خوانندگان می‌شود و برخی از ابعاد معمای امنیت را در خلیج فارس بررسی می‌کند. × دکتر جلیل روشندل استاد علوم سیاسی و امنیت بین‌الملل در دانشگاه کارولینای شرقی در آمریکاست. وی در مراکز مطالعاتی مختلفی مانند دانشگاه استنفورد، دوک، یوسی‌ال‌ای و دانشگاه تهران سابقه تدریس و پژوهش داشته است. از وی تالیفات متعددی در زمینه امنیت بین‌الملل، خاورمیانه و خلیج فارس منتشر شده است.
 


فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری جدید فرانسه که در سفری از پیش اعلام‌نشده به افغانستان رفته است، امروز پس از دیدار با نیروهای فرانسوی در ولایت کـَـپیسا، با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد. بنابر گزارش‌ها، محور اصلی گفت‌وگوها بین دو طرف٬ تصمیم آقای اولاند برای خروج نیروهای فرانسوی تا پایان سال جاری بوده است. رهبران دو کشور پس از مذاکرات دوجانبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران شرکت کردند و آقای کرزی از کمک‌های فرانسه در طول سالیان گذشته تقدیر کرد. در سفر آقای اولاند به افغانستان، وزیران  خارجه و دفاع فرانسه نیز حضور دارند.
 


وزیر خارجه‌ی آمریکا ساعاتی پس از پایان مذاکرات ایران و غرب در بغداد گفت که اختلافات عمده در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران همچنان باقی است و به گفته‌ی او تهران باید شکاف ایجادشده میان ایران و ۵+۱ را از میان بردارد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه‌ی نیوزیلند گفت: «ما معتقدیم که اکنون انتخاب با ایران است که برای از بین بردن این شکاف تلاش کند.» خانم کلینتون همچنین مذاکرات بغداد را «جدی» توصیف کرد و گفت در این مذاکرات فرصتی فراهم شد تا طرفین در مورد مسائل اساسی بحث کنند.
 


دادگاهی در ترکیه یک نماینده‌ی پارلمان این کشور را به جرم «اشاعه‌ی تبلیغات شورشیان کرد» به ده سال زندان محکوم کرد. لیلا زانا، که مصونیت پارلمانی دارد، گفته است به این حکم دادگاه دیار بکر، اعتراض خواهد کرد. این پرونده چهار سال پیش به صدور حکم انجامید اما دادگاه تجدیدنظر آن را نقض کرد و خواستار تجدید محاکمه شد. خانم زانا به جرم ارتباط داشتن با شورشیان پ.کا.کا حدود ده سال زندانی بود و در سال ۲۰۰۴ آزاد شد.
 


دیوان عدالت اداری ایران، به رغم اینکه دو روز پیش اعلام کرده بود حکم انحلال خانه‌ی سینما نقض شده است، بار دیگر گفته است حکم انحلال پابرجاست. محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فارس گفته است حکم انحلال خانه‌ی سینما در دو مرجع مختلف («شورای فرهنگ عمومی» و «هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد») صادر شده و خانه‌ی سینما فقط از یکی از این دو مرجع شکایت کرده بود. به گفته‌ی آقای منتظری، اگر خانه‌ی سینما شکایتی از تصمیم شورای فرهنگ عمومی به دیوان عدالت اداری ارائه نکند، انحلال خانه‌ی سینما پابرجا ست.
 


در حالی که شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری در مصر ادامه دارد گروه اخوان المسلمین ادعا کرده است نتایج اولیه نشان از پیشتاز بودن نامزد این گروه دارد. ساعاتی پس از آغاز شمارش آراء، اخوان المسلمین اعلام کرد محمد مُرسی، نامزد مورد حمایت این گروه، در رتبه‌ی اول و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر دوران حسنی مبارک، در رده‌ی دوم است. اخوان المسلمین، که در انتخابات پارلمانی مصر نیز بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد، همچنین گفته است به احتمال فراوان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین همین دو نامزد برگزار خواهد شد.
 


در پی محکومیت ۳۳ سال حبس برای پزشک پاکستانی که به یافتن محل اسامه بن لادِن کمک کرده بود، یکی از کمیسیون‌های سنای آمریکا ۳۳ میلیون دلار از کمک‌های این کشور را به پاکستان کاهش دادند. شَکیل افریدی، پزشکی که همکاری‌اش با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سال گذشته به کشف و حمله به محل سکونت اسامه بن لادِن در اَبیت آباد پاکستان انجامید، روز چهارشنبه در دادگاه به تحمل ۳۳ سال حبس محکوم شد.
 


به دنبال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در امور هسته‌ای ایران به اسرائیل سفر کرده است تا در مورد مسائل منطقه‌ای با مقامات تل‌آویو گفت‌وگو کند.به دنبال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در امور هسته‌ای ایران به اسرائیل سفر کرده است تا در مورد مسائل منطقه‌ای با مقامات تل‌آویو گفت‌وگو کند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به منظور مذاکره با مقام‌های ارشد اسرائیلی در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، به این کشور سفر کرده است. در این بیانیه بدون اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در بغداد آمده است که خانم شرمن در این سفر «بر تعهد آمریکا درقبال امنیت اسرائیل تأکید مجدد خواهد کرد.» دو روز گذشته در حالی بغداد صحنه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ بود که اسرائیل بارها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود دانسته است. اسرائیل که گفته می‌شود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در سراسر خاورمیانه است، همچنین تأکید کرده است در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی در قبال برنامه اتمی ایران، گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند مطرح شود. با این‌حال قدرت‌های جهانی همچنان بر پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید دارند و در حال حاضر نیز پس از دو دوره مذاکره در استانبول و بغداد، قرار بر این است که دور بعدی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو برگزار شود. مذاکرات هسته‌ای در بغداد حالی پایان یافت که به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هنوز اختلافات جدی برسر مسئله هسته‌ای وجود دارد. خانم اشتون با این‌حال همچنین تأکید کرده است که هر دو طرف گفت‌و‌گو خواهان پیشرفت در مذاکرات هستند. غرب و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دارای بعد نظامی می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه هستند. ایران همواره این اتهام را رد و تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، فعالیتی که تهران آن را حق مسلم خود می‌داند.
 


یک کمیته سنای آمریکا روز پنجشنبه، در واکنش به زندانی شدن یک پزشک پاکستانی که به آمریکا در یافتن محل اختفای بن لادن کمک کرده بود، به کاهش کمک واشینگتن به اسلام آباد رأی داد.یک کمیته سنای آمریکا روز پنجشنبه، در واکنش به زندانی شدن یک پزشک پاکستانی که به آمریکا در یافتن محل اختفای بن لادن کمک کرده بود، به کاهش کمک واشینگتن به اسلام آباد رأی داد. به گزارش آسوشیتدپرس، کميته تخصيص بودجه سنای آمریکا به اتفاق آرا، کاهش ۳۳ ميليون دلاری کمک به پاکستان را تاييد کرد. دکتر شکیل افريدی روزچهارشنبه، در دادگاهی در پاکستان به اتهام خیانت به ۳۳ سال زندان، و پرداخت حدود  ۳۵۰۰ دلار جریمه محکوم شد. کمیته تخصیص بودجه سنا به ازای هر سال زندان آقای افریدی، يک ميليون دلار از کمک آمریکا به اسلام آباد کم کرده است. این پزشک پاکستانی یک کمپین واکسیناسیون جعلی برای کودکان به راه انداخته بود و از این طریق گروه خونی بن لادن را از طریق فرزندانش کشف و محل اقامت او را شناسایی کرده بود. صدور حکم زندان برای این پزشک انتقاد برخی از سناتورهای آمریکایی را به همراه داشت. سناتور لیندسی گراهام، از حزب جمهوری‌خواه در این مورد گفت: «پاکستان یک متحد اسکیزوفرن است.» وی افزود: «پاکستان از یک سو به آمریکا کمک می کند و از سوی دیگر به شبکه حقانی که مسئولیت حملات متعددی به آمریکایی ها را برعهده گرفته است.» سناتور دموکرات، دايان فاينشتاين نیز تاکيد کرد که «این پزشک جاسوس نيست و از وی باید قدردانی می شد.» او گفت: «این نشان می دهد که از نظر این دادگاه، القاعده با پاکستان یکی است.» هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از رای این دادگاه انتقاد کرده و کمک این پزشک پاکستانی را برای شناسایی اسامه بم لادن اساسی دانسته است. آمريکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، ۱۸ ميليارد دلار به پاکستان کمک کرده است.   اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد در ماه مه سال گذشته به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد. در حالی که برای مدت‌ها گمان آن می‌رفت اسامه بن‌لادن در مناطق دور افتاده و قبیله‌ای پاکستان پنهان شده است، نیروهای آمریکایی وی را در شهری واقع در ۵۰ کیلومتری اسلام‌آباد در خانه‌ای با دیوار‌های بلند که با سیم خاردار محافظت می‌شد، به قتل رساندند.
 


وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه و به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، از تهران خواست تا شکافی را که به گفته وی میان ایران و ۵+۱ وجود دارد از میان بردارد. وی افزود: «اختلافات مهم بر سر برنامه هسته ای ايران باقی است.»وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه و به دنبال مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، از تهران خواست تا شکافی را که به گفته وی میان ایران و ۵+۱ وجود دارد از میان بردارد. وی افزود: «اختلافات مهم بر سر برنامه هسته ای ايران باقی است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، چهارم خرداد‌ماه مذاکرات هسته‌ای در بغداد را «جدی» توصیف کرد و گفت اگرچه در این گفت‌و‌گوها فرصتی فراهم شد تا طرفین گفت‌و‌گو در مورد مسائل اساسی بحث کنند، همچنان شکافی میان ایران و گروه ۵+۱ «به وضوح» به چشم می‌آید. خانم کلینتون که در یک کنفرانس خبری با حضور وزیر خارجه نیوزیلند سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: «ما معتقدیم که اکنون انتخاب با ایران است که برای از بین بردن این شکاف تلاش کند.» وی همچنین افزود: «تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.» ایران و گروه ۵+۱ روز چهارشنبه و پنجشنبه در بغداد مذاکرات هسته‌ای خود را در سه جلسه دنبال کردند و در این مذاکرات طرفین گفت‌و‌گو بسته‌ پیشنهادی خود را به طرف مقابل ارائه کردند . در پایان این جلسات، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیابت از گروه ۵+۱ اعلام کرد که بر پایه توافق انجام شده، دور بعدی مذاکرات ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو برگزار خواهد شد. خانم اشتون با تأکید بر این‌که هر دو طرف خواهان پیشرفت هستند و مبنای مشترکی هم برای این پیشرفت فراهم است، افزود هنوز اختلافات جدی نیز وجود دارد وی خاطر نشان کرد که طرفین گفت‌و گو توافق کرده‌اند برای بسط مبنای مشترک به مذاکرات بیشتری نیاز است و تصریح کرد که گروه ۵+۱ در روزهای آینده با ایران در تماس نزدیک خواهد بود تا شرایط برای مذاکرات مسکو مهیا شود. هیلاری کلینتون نیز روز پنجشنبه در این خصوص گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که از اکنون تا دیدار بعدی در مسکو، کارها به صورت مداوم پیش برود و کاملا واضح است که کارهای بسیاری هست که باید انجام شود.» جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی ۲۶ فروردین‌ماه و پس از ۱۵ ماه وقفه دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای را آغاز کردند . در حال حاضر به گفته کاترین اشتون، ایران آمادگی خود برای پرداختن به موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصدی را اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها طرف غربی در بسته پیشنهادی خود خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران شده و در مقابل متعهد شده است که تسهیلاتی نظیر ایزوتوپ‌های پزشکی و اجزای یدکی هواپیماهای مسافربری را در اختیار ایران قرار دهد و همچنین در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی با ایران داشته باشد. در مذاکرات بغداد، ایران نیز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده است ، بسته‌ای که به گفته خبرگزای جمهوری اسلامی، ایرنا، بر مبنای «مذاکرات استانبول» و به طور «گام به گام» به گروه ۵+۱ پیشنهادهایی ارائه کرده است. آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در بسته پیشنهادی ایران با دیدار بازرسان سازمان ملل از مجموعه‌های نظامی‌ که از نظر غرب مشکوک به دنبال کردن ابعاد نظامی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران است، موافقت شده است. در خصوص اعلام نظر طرفین گفت‌وگو درباره این بسته‌های پیشنهادی خبری منتشر نشده است. غرب و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دارای بعد نظامی می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه هستند. ایران همواره این اتهام را رد و تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، فعالیتی که تهران آن را حق مسلم خود می‌داند.
 


حسین رونقی ملکی به دلیل اعتراض به مخالفت مسئولان با مرخصی استعلاجی و ادامه درمانش از روز شنبه در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. او که تاکنون ۴ بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته به تشخیص پزشکان یکی از کلیه هایش از کار افتاده و نیاز به جراحی مجدد و پیوند کلیه دارد.حسین رونقی ملکی به دلیل اعتراض به مخالفت مسئولان با مرخصی استعلاجی و ادامه درمانش از روز شنبه در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. او که تاکنون ۴ بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته به تشخیص پزشکان یکی از کلیه هایش از کار افتاده و نیاز به جراحی مجدد و پیوند کلیه دارد. حسین رونقی ملکی که از حدود سه سال پیش زندانیست به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه اینترنتی ایران پراکسی به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم شده است. مهتاب وحیدی راد از رادیو فردا در گفتگو با احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی ملکی ابتدا از او پرسیده چرا کار فرزندش به ۵ بار عمل جراحی کشیده شده است؟   طی مدارک پزشکی با توجه به اینکه حسین که قبلا در سال 88 دستگیر شده بود، در انفرادی بود. در انفرادی او را زیر شکنجه قرار داده بودند و ما که برای ملاقات ایشان رفته بودیم به ما گفت که کلیه هایم شدیدا درد می کند. ما به مقامات قضایی و به مسئولین زندان اعلام کردیم که ایشان مریض است. کلیه هایش درد می کند. متاسفانه به درمان حسین توجه نکردند. من بعد از پیگیری های لازم مدارکی به دست آوردم. سی تی اسکن هسته ای در بیمارستان هاشمی خودشان انجام داده بودند را دیدم . یکی از کلیه های حسین از کار افتاده و عفونت داشت. اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی در این مورد انجام ندادند. فرزند من سالم بود که اینها بردند زیر شکنجه کلیه هایش را از کار انداختند و از بین بردند. آقای رونقی، فرزندتان اعلام کرده که از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده، علت این اعتصاب غذا چیست؟ درخواستش چیست؟ ایشان به این خاطر اعتصاب غذا کرده که می گوید اینها می خواهند مرا بکشند. اگر فرزند من بمیرد مسئول مستقیم این اتفاق سپاه و بازجویان حسین هستند. حسین خواستار است که به او مرخصی داده بشود و او تحت عمل جراحی قرار بگیرد. من از مقام معظم رهبری درخواست می کنم جلوی اینها را بگیرند. اجازه ندهند که این کارها را بکنند. خواستارم به این موضوع رسیدگی کنند. جان انسان برای اینها ارزش ندارد؟ شما برای درمان فرزندتان چه اقدام های قضایی انجام داده اید و چه جوابی به شما داده اند؟ ما مدارک پزشکی پسرم را بردیم خدمت آقای دادستان. آقای دادستان نامه نوشتند به زندان اوین که حسین را تحت عمل جراحی قرار دهند. اما قاضی پیرعباسی در پاسخ به دادستان برای فرزند من اجازه درمان صادر نکرده است. پزشکان هم برای دادستان نامه نوشته اند که ایشان اگر به زندان برگردد، پیوند کلیه اش موفقیت آمیز نخواهد بود. چون نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد. باید بیرون از زندان باشد. سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کند. امکانات پزشکی داشته باشد. چرا که آب و هوای زندان با بیماری پسرم سازگار نیست. بهداری زندان بر اساس مدارکی که موجود است تایید کرده که کلیه حسین از کار افتاده است. سازمان پزشکی قانونی هم نتیجه را به آقای دادستان اعلام کرده  و تایید کرده است که ایشان برای درمان نیاز به مرخصی دارد. خوب پس با وجود مدارک پزشکی فرزندتان و این نامه نگاری ها در دستگاه قضایی، الان مشکل کجاست؟ مدارک را فرستاده بودند به آقای دادستان. اما بعد از مدتی سپاه و بازجویان ایشان به مرخصی اش موافقت نکردند. آنها گفته بودند که ایشان فرار می کند. من گفتم اگر پسرم می توانست فرار کند به خارج از کشور، به دست شما نمی افتاد. ما وطنمان را دوست داریم. ما ایران را دوست داریم. ایران تنها مال شما نیست. بازجویان می خواهند فرزند مرا با شکنجه بکشند. من باز هم اعلام می کنم اگر به زودی به فرزندم مرخصی ندهند، او کشته خواهد شد و مسئول این اتفاق کسانی هستند که به او اجازه مرخصی نمی دهند و قانون را زیر پا گذاشته اند. من از دادستان تهران، جناب آقای جعفری دولت آبادی، از دادستان کشور، از آقای لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از وزیر اطلاعات ، فرماندهان سپاه و مسئولین جمهوری اسلامی خواستارم به این موضوع رسیدگی کنند و چشمشان را بر این موضوع نبندند. چرا اجازه نمی دهند که پسرم تحت درمان قرار بگیرد؟
 


با حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از دور مسابقات باشگاه‌های آسیا، قانع‌ شدن استقلال به جایگاه سومی در لیگ بر‌تر و جایگاه بسیار پایین‌تر پرسپولیس در لیگ داخلی ایران، این فصل فوتبالی برای هواداران پرشمار و پرشور این دو تیم عملا به پایان رسید.با حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از دور مسابقات باشگاه‌های آسیا، قانع‌ شدن استقلال به جایگاه سومی در لیگ بر‌تر و جایگاه بسیار پایین‌تر پرسپولیس در لیگ داخلی ایران، این فصل فوتبالی برای هواداران پرشمار و پرشور این دو تیم عملا به پایان رسید. رادیوفردا در گفت‌وگو با مجید نامجومطلق، ملی‌پوش سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران که پیراهن هر دو تیم آبی و قرمز را هم پوشیده، نخست از او می‌پرسد که چه بر سر استقلال و پرسپولیس آمده و چرا در صحنه مسابقات داخلی و آسیایی، این دو تیم پایان غم‌انگیزی را برای هواداران خود رقم زدند. مجید نامجو مطلق: امسال این دو تا تیم حواشی زیادی داشتند که متاسفانه در شروع فصل مخصوصا تیم پرسپولیس دچار یک سری مشکلات مدیریتی شد و برای انتخاب مربی تنش‌هایی در مجموعه این تیم به وجود آمد. آقای نامجو مطلق، اما برای مسابقات باشگاه‌های آسیا آقای دنیزلی آمد و تیمی شکل گرفت که گفتند این تیم آسیایی است، اما این تیم چرا حذف شد؟ متاسفانه این تیم در شروع کار دچار مشکلات و حواشی زیادی شد و‌‌ همان طور که می‌دانید تیمی که در شروع فصل دچار مشکل شود، جمع و جور کردنش و دوباره به اوج رساندنش خیلی سخت است. درباره استقلال چه می‌توان گفت؟ استقلال که امسال تیم رویایی و «کهکشانی» بود و شاید اگر بازیکنان داخل زمین و نیمکت استقلال را با هر تیمی مقایسه کنید، می‌شود گفت که استقلال دو تیم است در برابر یک تیم. درباره استقلال چه می‌گویید؟ ببینید. استقلال شروع خیلی خوبی داشت. این تیم در فصل اول توانست با اختلاف ۹ امتیاز نسبت به سپاهان در صدر جدول قرار بگیرد. ولی این تیم هم دچار مشکلات و حواشی شد. مصدومیت دو سه تن از بازیکنان تیم استقلال و رفتن فرهاد مجیدی از یک سو و تنشی که بین جباری و باشگاه و کادر فنی به وجود آمد، تیم را کاملا به حاشیه برد. من فکر می‌کنم که اگر کادر فنی این تیم تصمیمات درست‌تری می‌گرفت هیچ ‌گاه این تیم دچار این مشکلات نمی‌شد. این تیم امسال همه شرایط را برای کسب آقایی در فوتبال ایران و حتی آسیا را داشت. امسال سپاهان برای سومین سال پیاپی قهرمان ایران شد. در صحنه مسابقات باشگاه‌های آسیا در سال گذشته تیم ذوب‌آهن فینالیست شد و امسال هم سپاهان دارد به سرعت به پیش می‌رود. این مسئله نشان می‌دهد که شاید قطب فوتبال ایران از پایتخت به اصفهان منتقل شده است؟ من فکر می‌کنم که ساختار تیمی سپاهان الان چند سال است که در فوتبال ایران دارد حرف اول را می‌زند. نظم و انضباطی که در این تیم حاکم است و عواملی که به عنوان مسئولین این تیم دارند کار می‌کنند، آدم‌های خیلی واردی هستند. نوع نگرش حرفه‌ای که در این باشگاه هست هم از نظر باشگاه‌داری و هم از نظر تیم‌داری و هم از نظر امکانات، قابل توجه است. اگر به خاطر داشته باشید در دوره‌هایی که تیم ملی ایران به صدر آسیا و مقام قهرمانی لیگ رسید، در کنار تیم ملی این تیم‌های استقلال و پرسپولیس بودند که تیم‌های قوی‌ای بودند. ولی متاسفانه این شرایط دیگر بر تیم ما حاکم نیست. الان تیم‌هایی مثل تیم سپاهان وارد عرصه کار شده‌اند که در این مسیر هم هزینه می‌کنند و هم خیلی خوب مدیریت می‌کنند. آقای نامجو مطلق، به زبان فوتبالی اگر تیمی در یک مسابقه عقب می‌افتد گفته می‌شود که باید به بازی برگردد. اگر در سطح کلی بخواهیم نگاه کنیم شما فکر می‌کنید استقلال و پرسپولیس با این شرایطی که دارند در فصل آینده می‌توانند به فوتبال ایران برگردند یا خیر؟ قطعا این طور است. ولی من فکر می‌کنم این دو تیم متحول بشوند. هم از نظر مدیریتی و هم از نظر فنی. تیم پرسپولیس اگر بخواهد برای سال دیگر نظر تماشاگرانش را جلب کند و در فوتبال ایران به نتایج خوبی برسد، باید یک خانه‌تکانی اساسی بکند. خیلی‌ها اعتقاد دارند که بسیاری از بازیکنانی که در حال حاضر در تیم پرسپولیس بازی می‌کنند، توان پوشیدن پیراهن تیم پرسپولیس را از نظر فنی ندارند. ولی آن ور قضیه هم تیم استقلال با توجه به مهره‌ها و بازیکنانی که داشت و به قول شما همه از آن تیم به عنوان یک تیم کهکشانی نام می‌بردند، چون مدیریت موفقی نداشت دچار مشکل گردید و متوقف شد. درباره استقلال شما معتقدید که این تیم نیاز به خانه‌تکانی در کادر مدیریت یا کادر فنی دارد؟ بله. همین طور است. شما وقتی بازیکن‌سالاری را در تیم رواج می‌دهید، وقتی از یک مورد گذشت دیگر جمع و جورکردنش خیلی سخت خواهد شد. ما به کرات دیدیم حواشی‌ای که بازیکنان تیم استقلال برای این تیم به وجود آوردند، اجازه کمر راست کردن به تیم را نداد. ستاره باید در اختیار تیم باشد، نه تیم در اختیار ستاره.
 


عفو بین‌الملل در اشاره به وضعیت عمومی ایران یادآوری می‌کند که هنوز هم ابزارهای امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی ایران مثل نیروی بسیج با دست باز به نقض حقوق بشر از جمله کشتن و سرکوب و آزار مخالفان ادامه می‌دهند.سازمان عفو بین‌الملل در لندن در مقدمه گزارش سالانه ۲۰۱۲ خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌نویسد: «آزادی بیان و اجتماعات به شدت محدود شده، دگراندیشان و مخالفان سیاسی، فعالان حقوق زنان، مدافعان حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و سایر مدافعان حقوق بشر به شکل غیرقانونی بازداشت و زندانی شده و قبل یا بعد از محاکمات ناعادلانه در شرایط بسیار بدی در زندان‌ها نگهداری می‌شوند. شکنجه و سایر روش‌های آزار زندانیان به وفور اتفاق افتاده و هیچ گونه مرجعی برای رسیدگی و پاسخ‌گویی به این موارد وجود ندارد. زنان، اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی چه بر اساس قانون و چه در عمل، مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. در طی سال گذشته حداقل ۳۶۰ مورد مجازات مرگ اجرا شده و احتمالا رقم واقعی اجرای این نوع مجازات بیشتر از این است. در این دوره حداقل سه نفر زیر هجده سال اعدام شده و در مواردی مجازات‌های بی‌رحمانه و تحقیرآمیز مثل شلاق زدن و قطع اعضای بدن اجرا شده است.» عفو بین‌الملل در اشاره به وضعیت عمومی ایران یادآوری می‌کند که هنوز هم ابزارهای امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی ایران مثل نیروی بسیج با دست باز به نقض حقوق بشر از جمله کشتن و سرکوب و آزار مخالفان ادامه می‌دهند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال گذشته یک گزارشگر ویژه برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران تعیین کرده و در ماه دسامبر ۲۰۱۱ نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تداوم نقض حقوق بشر درایران را محکوم کرد. در مورد آزادی بیان و اجتماعات عفو بین‌الملل خاطرنشان می‌کند که حکومت ایران به شرایط اختناق و سرکوب پس از اعتراضات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ ادامه داده و آزادی مطبوعات، فعالان و نهادهای مدنی را به شدت محدود کرده و گروهی از مدافعان حقوق بشر بازداشت شده‌اند. به گزارش عفو بین‌الملل، در عین حال حکومت اجازه برگزاری هرگونه اجتماعی که در آن خواسته‌‌های مغایر سیاست‌های حکومتی مطرح شوند را نمی‌دهد. با این همه در ماه فوریه سال گذشته تحت عنوان همبستگی با جنبش‌های دموکراسی‌خواه در کشورهای عربی، تظاهراتی در شهرهای بزرگ ایران برگزار شد که همه آنها به شکل بی‌رحمانه‌ای سرکوب شد. در این حوادث حداقل دو نفر کشته و گروه کثیری بازداشت شدند. سرکوب تظاهرات در مراکز استان‌ها، از جمله اجتماع گروهی از مردم اهواز به مناسبت سالگرد تظاهرات سال ۲۰۰۵ با شدت بیشتری صورت گرفته و گفته می‌شود که در جریان حملات نیروهای امنیتی چندین نفر به قتل رسیده‌اند. اجتماعات مردم در شهرهای آذربایجان در اعتراض به وضعیت اسفناک و بحرانی دریاچه اورمیه نیز چندین بار سرکوب شده است. همزمان فشار بر روزنامه‌نگاران و فیلمسازان افزایش یافته و علاوه بر بازداشت تعداد بیشتری از این افراد به اتهام همکاری با رسانه‌ها یا دولت‌های غربی، در سال گذشته اعضای خانواده کارکنان رسانه‌ها یا افرادی که برای رسانه‌های برون‌مرزی کار می‌کنند نیز تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. عفو بین‌الملل به موارد بازداشت‌های غیرقانونی اشاره کرده و می‌نویسد که در اکثر موارد مخالفان سیاسی، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر بدون هیچ اتهام یا جرم مشخصی بازداشت شده و مدت‌ها بی‌خبر و بدون ملاقات در زندان‌ها نگهداری می‌شوند. محاکمات ناعادلانه هنوز هم به شدت رواج دارد و بسیاری از متهمان چه قبل و چه بعد از محاکمه مورد شکنجه و آزار قرار می‌گیرند. در سال گذشته فشار بر مدافعان حقوق بشر افزایش یافته و در مواردی وکلای فعال در این عرصه نیز بازداشت یا از وکالت محروم شده‌اند. فعالان اقلیت‌های قومی، مدافعان حقوق زنان و رهبران و فعالان سندیکا‌ها و تشکل‌های کارگری هنوز هم در بازداشت هستند و برخی از آنها پس از محاکمه‌های ناعادلانه به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند. عفو بین‌الملل یادآوری می‌کند که دستگاه قضایی ایران هنوز هم از روش‌هایی نظیر بازداشت‌های غیرقانونی، نگاه داشتن افراد در زندان بدون تفهیم اتهام، برگزاری دادگاه‌های ناعادلانه، محروم کردن متهمان از حق داشتن وکیل و نگاه داشتن افراد بازداشت‌شده در سلول‌های انفرادی و بدون هیچ گونه تماسی با خارج از زندان استفاده می‌کند. علاوه بر همه این‌ها شکنجه و سایر اشکال آزار جسمی و روحی زندانیان ادامه یافته و در بسیاری از پرونده‌ها بازجویان و دستگاه قضایی از شکنجه برای کسب اطلاعات یا مجبور کردن افراد به اعتراف‌های ساختگی استفاده می‌کنند. طی سال گذشته حداقل دوازده زندانی در دوره زندان جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون هیچ گزارش یا اطلاعات دقیقی در مورد نحوه و دلیل مرگ آنها منتشر نشده است. طی سال گذشته مجازات مرگ در مورد بیش از ۳۶۰ نفر به اجرا گذاشته شده، ولی احتمالا رقم واقعی اجرای این مجازات فرا‌تر از این است. از این تعداد حداقل سه نفر زیر هجده سال بوده‌اند. علاوه بر این دستگاه قضایی ایران به اجرای مجازات‌های بی‌رحمانه و تحقیرآمیزی مثل شلاق یا قطع اعضای بدن ادامه می‌دهد. عفو بین‌الملل در فصل‌های جداگانه‌ای از گزارش سالانه خود در مورد نقض حقوق بشر در ایران به موارد و اشکال گوناگون تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی و اقلیت‌های جنسی و دگرباشان می‌پردازد. بر اساس شواهد و آماری که این نهاد ارائه می‌دهد دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در تمامی این موارد به نسبت سال‌های قبل از اعتراضات سیاسی سال ۱۳۸۸ بر شدت عمل خود افزوده‌اند.
 


فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه بامداد جمعه به طورغیرمنتظره وارد افغانستان شد. وزیران دفاع و امور خارجه فرانسه نیزدر این سفر اولاند را همراهی می‌کنند. به گفته دستیاران رئیس جمهوری فرانسه، اولاند قصد ندارد بیش از چند ساعت در افغانستان بماند. دیدار کوتاه آقای اولاند از افغانستان بنا بر گمانه‌زنی خبرگزاری فرانسه، در حکم تأکیدی بر تصمیم وی در خصوص خارج کردن نیروهای فرانسوی ازاین کشور تلقی می‌شود. اولاند همچنین قرار است در این سفر از نیروهای فرانسوی مستقر در افغانستان دیدار کند. فرانسه حدود ۳ هزارو سیصد پنجاه سرباز در افغانستان دارد.
 


پلیس پایتختِ ایران طرح تشدید برخورد با بدحجابی در پارک‌ها و اماکن تفریحی تهران را از بعدازظهر پنجشنبه و همزمان با آغاز تعطیلات پایان هفته آغاز کرد. به گزارش (ایسنا)، دراین طرح ماموران زن و مرد پلیس انتظامی با استقرار در پارک‌ها و اماکن تفریحی با زنان مردانی که بدپوشش تشخیص داده می‌شوند برخورد می‌کنند. به گفته پلیس تهران اجرای این طرح علاوه بر روزهای عادی از این پس در روزهای تعطیل نیز پی گیری می‌شود. به گزارش ایسنا، پلیس پایتخت از چند هفته گذشته تا کنون طرح‌های تشدید برخورد با بدحجابی و بدپوششی در میادین و مراکز خرید، رانندگان و سرنشینان بدحجاب در بزرگراه‌ها و معابر درونشهری، سگ گردانی و ایجاد آلودگی صوتی را به مرحله اجرا گذاشته است که اجرای آن‌ها همچنان ادامه دارد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هر سال با گرم شدن هوا آنچه طرح مبارزه با بدحجابی می‌خواند را پی می‌گیرد.
 


روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز پنجشنبه اعلام کرد، تصمیم شورای فرهنگ عمومی برای انحلال خانه سینما همچنان پا برجاست. منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، دلیل این تصمیم را عدم وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینما اعلام کرده است. به گزارش ایرنا، این مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد، تغییرات مکرر اساسنامه خانه سینما در سالهای گذشته و مخصوصا ابطال شرط مهم نظارت شورای فرهنگ عمومی بر تغییرات انجام گرفته در سال ۱۳۸۷ را ازمهم‌ترین دلایل عدم وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینما نام برده است. در ایران دست اندرکاران سینما پیش از این بار‌ها با امضاء بیانیه‌های مشترک خطاب به مقامات جمهوری اسلامی مخالفت خود را با انحلال خانه سینما ابراز کردند.
 


اداره مهاجرت آمریکا روز پنجشنبه دیجان رادوی کویچ Dejan Radojkovic رئیس پلیس سابق صرب‌های بوسنی را که متهم به کشتار مسلمانان در جریان جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۵ است، به بوسنی هرزوگوین تحویل داد. دادستانان این رئیس پلیس سابق را متهم می‌کنند که در جریان جنگ بوسنی همراه با نیروهای تحت فرمانش حدود ۲۰۰ مرد ِمسلمان بوسنیایی را در منطقه جداشده کونیه ویچ پولیه Konjevic Polje محاصره کرده و سپس آن‌ها را بطور دسته جمعی اعدام کرده‌اند. رادوی کویچ و خوانواده‌اش در سال ۱۹۹۹ به آمریکا پناهنده شدند، تا اینکه در سال ۲۰۰۹ وی به خاطر دروغ گویی در مورد نقشش در جنگ بوسنی هنگام ورود به آمریکا، بازداشت شد.
 


وزارت دفاع یمن گزارش داد نیروهای دولتی در حمله‌ای به پناهگاه‌های شبه‌نظامیان وابسته به القاعده، ۳۵ شبه نظامی را کشتند. وزات دفاع یمن در گزارش روز پنجشنبه خود گفت ارتش توانسته کنترل منطقه «وادی بناء عرب» Wadi Banaa Arab در نزدیکی شهر «جار» در جنوب غرب آن کشور را در دست گیرد. این حمله در پی آن انجام می‌گیرد که القاعده در یمن این هفته مسئولیت یک انفجار انتحاری را که روز دوشنبه در جریان یک رژه نظامی ۹۶ کشته در میان سربازان برجای گذاشت بر عهده گرفت. ارتش یمن تلاش می‌کند شبه نظامیان القاعده را از مناطقی در جنوب کشور که در جریان نا‌آرامی‌های سیاسی سال گذشته اشغال کرده‌اند اخراج کند.
 


وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خبر داد، خانم وندی شرمن Wendy R. Sherman معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، امروز جمعه به اسرائیل می‌رود، تا در مورد مسایل دو جانبه و منطقه‌ای با مقامات تل‌آویو گفت‌و‌گو کند. به گزارش رویترز این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پی مذاکرات ِ هسته‌ای ۱+۵ و ایران دربغداد به اسرائیل می‌رود، تا به گفته بیانیه بار دیگر درمورد تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل به تل‌آویو اطمینان دهد. اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند، و در گذشته بار‌ها در مورد حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته است. در همین حال هیلاری کاینتون، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه از جمهوری اسلامی ایران خواست شکاف‌ها میان خود و ایالات متحده وهمینطور اعضای دیگرِ گروه ۱+۵ را از بین ببرد.
 


خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه خبرداد، غنی سازی اورانیوم که ایران آن را حق مسلم خود می‌داند و از ۱+۵ انتظار دارد آن را به رسمیت بشناسد، اختلاف اصلی در مذاکرات دو روزه در بغداد بوده است. این مقام دولت آمریکا، که در پی مذاکرات دوروزه بغداد صحبت کرده و رویترز نامی از وی نبرده، مذاکرات بغداد را دشوار توصیف کرده و گفته است که از دیدگاه آمریکا ایران بنا بر قوانین بین المللی به خودی خود چنین حقی ندارد، چرا که از نظر آمریکا ایران تعهدات خود را در قبال پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای زیر پا گذاشته است. به گفته این مقام آمریکایی گروه ۱+۵ خواهند کوشید مذاکرات پیش رو در مسکو را بر اساس تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم برای ایران بنا کنند. جمهوری اسلامی ایران در گذشته بار‌ها اعلام کرده است که  غنی سازی اورانیوم را حق خود می‌داند و به این کار ادامه می‌دهد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته