هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۲, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/11/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلاتِ حماس در غزه، می‌گوید «در صورتی که اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، حماس به خود اجازه نخواهد داد به جنگ ایران علیه اسرائیل کشیده شود». هنیه که روز پنجشنبه درگفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز در غزه سخن می‌گفت، تصریح کرد «حماس یک جنبش فلسطینی است که در محدوده سرزمینهای فلسطینی فعالیت می‌کند و اقدامات سیاسی و مسلحانه خود در منطقه را از راه‌هایی که در جهت منافع مردم فلسطین باشد پیش می‌برد». اسماعیل هنیه خاطر نشان ساخت: «ایران، در این مورد درخواستی از حماس به عمل نیاورده و افزود،» ما فکر می‌کنیم ایران در این زمینه به حماس احتیاجی ندارد ». رهبر تشکیلات حماس در غزه اضافه کرد:« حمله اسرائیل به ایران پیامدهای گسترده‌ وعواقب غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت ». اسرائیل در ماه‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده است گزینه حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را همواره مد نظر دارد.
 


دو روز پس از احضار سفير ايران در کابل به وزارت امورخارجه افغانستان، وزارت امور خارجه ايران نيز روز پنجشنبه در اعتراض به آن چه که «جوسازی های منفی رسانه ای» عليه سفارت ايران در کابل خوانده، کاردار سفارت افغانستان در تهران را فراخواند.دو روز پس از احضار سفير ايران در کابل به وزارت امورخارجه افغانستان، وزارت امور خارجه ايران نيز روز پنجشنبه در اعتراض به آن چه که «جوسازی های منفی رسانه ای» عليه سفارت ايران در کابل خوانده، کاردار سفارت افغانستان در تهران را  فراخواند. کشمکش اخير بين ايران و افغانستان در پی درخواست سفير ايران در کابل از شورای ملی افغانستان برای تصويب نکردن توافق‌نامه استراتژيک بين افغانستان و آمريکا در هفته گذشته آغاز شد. مجلس نمايندگان افغانستان (ولسی جرگه)، دوشنبه، به شدت به سخنان سفير ايران، در مورد سند همکاری‌های استراتژيک ميان افغانستان و امريکا، اعتراض کرده و خواستار احضار وی از سوی وزارت خارجه افغانستان شد.  يک مقام ارشد دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، نیز به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته بود: «ابوالفضل ظهره‌وند، سفير ايران در کابل، روز سه‌شنبه به وزارت خارجه افغانستان احضار شده تا در مورد سخنان اخيرش توضيح دهد.» اين درحالی است که گزارش روز پنجشنبه رسانه های ايران حاکی است در ديدار  «محسن پاک آيين»، ریيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ايران با «شاه مردان قل»، کاردار سفارت افغانستان در تهران، نگرانی های جمهوری اسلامی ايران در مورد تبعات امنيتی پيمان استراتژيک آمريکا با افغانستان بیان شده است. محسن پاک آيين  گفته است:«مقامات جمهوری اسلامی ايران بارها نگرانی خود نسبت به تهديدات امنيتی آمريکا در منطقه و به خصوص ابقای پايگاه های نظامی در افغانستان را به مقامات اين کشور اعلام و در مجامع بين المللی بيان کرده اند.» محسن پاک آيين  همچنين فضا سازی های برخی رسانه ها بر عليه جمهوری اسلامی ايران را در مسير اهداف کشورهايی که قصد اخلال در روابط دوستانه و برادرانه تهران – کابل دارند خوانده است. اين مقام وزارت امور خارجه جمهوری  اسلامی ابراز اميدواری کرده است که « اين وضعيت از سوی دولت افغانستان مديريت شود.» در این دیدار شاه مردان قل  نیز  گفته است که مراتب «نگرانی» جمهوری اسلامی ايران را به دولت افغانستان ابلاغ خواهد کرد . توافق‌نامه راهبردی بين دو کشور آمريکا و افغانستان ۱۲ ارديبهشت‌ماه در کابل به امضای حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، و همتای آمريکايی وی، باراک اوباما، رسيد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين توافق‌نامه در خصوص چگونگی همکاری‌های امنيتی، اقتصادی و سياسی آمريکا و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است.
 


انتخابات پارلمانی الجزایر برای برگزیدن نمایندگانی که می‌گویند دموکراسی را برای این کشور به ارمغان خواهند آورد، روز پنجشنبه برگزار شد. برپایه گزارش ها شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری تا ساعات بعد از ظهر، بسیار پایین بوده است. حدود ۲۲ میلیون نفر در الجزایر، واجد شرایط رای دادن هستند. انقلاب‌ها در شماری از کشورهای عربی، دولت الجزایر را برای اجرای اصلاحات تحت فشار قرار داد. بسیاری از مردم الجزایر خواستار ایجاد تغییر در نظامی هستند که از زمان استقلال کشور از حاکمیت فرانسه، همچنان برقرار است. مقام‌های الجزایری در مقابل وعده اصلاحات گام به گام برای دستیابی به دموکراسی داده‌اند.
 


بازار مبل ایران، واقع در یافت‌آباد تهران روز پنجشنبه در یک آتش بزرگ سوخت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،  آتش‌نشانان ۱۳ ایستگاه در اطفای این آتش سوزی حضور داشته‌اند. بر پایه این گزارش ماموران آتش نشانی توانستند پس از شش ساعت آتش را در این بازار خاموش کنند. علیرضا علوی‌ رضوی، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: ماه گذشته چندین بار کار‌شناسان پیشگیری، تذکرات لازم در مورد ساختار غیراستاندارد این بازار را به مدیریت آن اعلام کرده بودند. وی افزود «نبود راه‌های استاندارد، نصب نکردن خاموش‌‌کننده در معابر و آموزش ندادن پرسنل و انتظامات در هنگام ایجاد حریق از  جمله موارد مورد انتقاد سازمان آتش‌نشانی به مدیریت این بازار بود.»
 


شماری از سایت‌های خبری ایرانی به همراه جمعی از کاریکاتوریست‌ها، با صدور بیانیه و  کشیدن کاریکاتور، به حکم شلاق کاریکاتوریست‌ اراکی اعتراض کردند. محمود شکرايه، کاريکاتوريست نشريه «نامه امير» که در استان مرکزی منتشر می‌شود، به خاطر کشیدن کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است. در واکنش به این حکم، مانا نیستانی، طراح و کاریکاتوریست مقیم فرانسه، از طراحان ایرانی خواست در اعتراض به این حکم، کاریکاتور نماینده اراک را بکشند. این حرکت، آن طور که مانا نیستانی به رادیو فردا گفت، با چند طرح شروع شد ولی پس از گذشت سه روز، خیلی جدی دنبال شده و کاریکاتورهای زیادی کشیده شده است.
 


سازمان کشورهای صادر کننده نفت – اوپک - در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر شد، از کاهش ۹ درصدی تولید نفت ایران در چهارماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. بنابر این گزارش، ایران طی چهارماه گذشته، روزانه بطور متوسط سه میلیون و ۱۹۶ هزار بشکه نفت تولید کرده است. این گزارش همچنین می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن، ماه مارس، روزانه به میزان ۱۳۴ هزار بشکه کاهش داشته است. این درحالی است که طبق گزارش اوپک، تولید نفت ۱۲ کشور عضو این سازمان، در مجموع طی ماه گذشته، نسبت به ماه قبل از آن ۳۲۲ هزار بشکه افزایش داشته است و به رقمی نزدیک به ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 


بازار مبل ایران، واقع در یافت‌آباد تهران، روز پنجشنبه در آتش سوخت و با تلاش آتش‌نشانان پس از شش ساعت اطفا شد.بازار مبل ایران، واقع در یافت‌آباد تهران روز پنجشنبه در  آتش سوخت و با تلاش آتش‌نشانان پس از شش ساعت اطفا شد. ​​به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،  آتش‌نشانان ۱۳ ایستگاه در اطفای این آتش سوزی حضور داشته‌اند. علیرضا علوی‌ رضوی، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران به ایسنا گفت: «در ساعت ۱۳: ۱۰ اولین تماس مبنی بر وقوع حریق در بازار مبل ایران در مرکز فوریت‌ها به ثبت رسید.» ​​وی گفته است: «در ماه گذشته چندین بار کار‌شناسان پیشگیری سازمان آتش‌نشانی ضمن بازدید از بازار مبل ایران تذکرات لازم را در مورد ساختار غیراستاندارد این بازار به مدیریت اعلام کرده بودند.» مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی  تهران گفته است: «نبود راه‌های استاندارد، نصب نکردن خاموش‌‌کننده در معابر و آموزش ندادن پرسنل و انتظامات در هنگام ایجاد حریق از  ​​جمله موارد مورد انتقاد سازمان آتش‌نشانی به مدیریت این بازار بود.» آقای علوی رضوی گفته است: «سقف بازار از داخل با گچ و از بیرون با سفال پوشانده شده بود که این مواد اشتغال ‌زا و غیراستاندارد بوده‌اند.» وی همچنین گفته مالکان حجره‌های بازار سعی داشتند خودشان اول آتش را  ​​​​ ​​خاموش کنند و وقتی از پس آن برنیامدند، به نیروهای آتش نشانی اطلاع دادند. آقای علوی رضوی گفته کار‌شناسان مشغول بررسی محل حادثه هستند تا دلیل وقوع آتش سوزی را پیدا کنند. خبرگزاری ایسنا نوشته این حادثه تلفات جانی در پی نداشته و چند مصدوم که دچار دودزدگی شده بودند در محل مداوا شده‌اند. خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشته ماموران آتش‌نشانی پس از اطفاء حریق، در حال لکه‌گيری اين نقاط هستند و بخش‌هایی در سمت شمالی بازار مبل که  مواد اولیه در آنجا انبار شده بود، پس جاهای دیگر  آتش آن مهار شده است.  برپایه گزارش‌های منتشر  شده هنگام حادثه،  دود سنگینی فضا را  فراگرفته بود که به گفته ماموران آتش نشانی،    ​​«حجم بالای دود  در اين منطقه به علت سوختن ابر و پارچه‌های رومبلی بازار مبل تهران (يافت آباد) است.» مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران در مورد علت احتمالی حادثه اظهار نظر نکرده ولی، گفته است: «آن چه مسلم است برخی از مواد اوليه مبل مانند پارچه و ابر در آتش سوخته و سقف کاذب بازار مبل بر اثر آتش سوزی از بين رفته است.»
 


وزارت خارجه بریتانیا روز پنج شنبه از جمهوری اسلامی خواست که احکام  صادر شده علیه محمدعلی دادخواه و کشیش یوسف ندرخانی را لغو کند. در این بیانیه، این احکام «ناعادلانه» توصیف شده اند. الیستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا در این بیانیه از صدور حکم ۹ سال زندان برای محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری به خاطر تلاشهایش در دفاع از زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشری، ابراز نگرانی کرد. آقای برت در این بیانیه همچنین به حکم اعدام کشیش ندرخانی اعتراض کرده و خواهان لغو این حکم شده است. معاون وزارت خارجه بریتانیا به دستگیری دو نفر به اتهام گرویدن به مسیحیت نیز اشاره کرده و این اتهام ها را نقض فاحش و مداوم حقوق بشر و سرکوبی آزادی بیان و مذهب در ایران خوانده است.
 


انتخابات پارلمانی الجزایر برای برگزیدن پارلمان جدیدی که مسئولان این کشور می‌گویند دموکراسی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.انتخابات پارلمانی الجزایر برای برگزیدن پارلمان جدیدی که مسئولان این کشور می‌گویند دموکراسی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد. با وجود این، شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری تا ساعات بعد از ظهر، بسیار پایین گزارش شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دحو ولد قابلیه وزیر کشور الجزایر گفته است که تا ساعات بعد از ظهر، حدود ۱۵ درصد از واجدان شرایط، رای خود را به صندوق‌ها انداختند. حدود ۲۲ میلیون نفر در الجزایر، واجد شرایط رای دادن هستند. انقلاب‌ها در شماری از کشورهای عربی، دولت الجزایر را برای اجرای اصلاحات تحت فشار قرار داد. بسیاری از مردم الجزایر خواستار ایجاد تغییر در نظامی هستند که از زمان استقلال کشور از حاکمیت فرانسه، همچنان برقرار است. مقام‌های الجزایری در مقابل وعده اصلاحات گام به گام برای دستیابی به دموکراسی داده‌اند.  گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این انتخابات، شفاف‌ترین و سالم‌ترین انتخابات از ۲۰ سال گذشته تاکنون باشد. اما برخی می‌گویند که عیب و نقص‌هایی در نحوه برگزاری انتخابات وجود دارد. انتظار می‌رود همچون مصر و تونس که اسلامگرایان، بیشترین شمار کرسی‌های پارلمان جدید را به خود اختصاص دهند. بسیاری از الجزایری‌ها در واقعی بودن وعده‌های اصلاحات تشکیک می‌کنند. آنها این انتخابات را رقابت میان نیروهای حاضر در قدرت می‌بینند که در آن شماری از احزاب سیاسی بر سر کرسی‌های پارلمان می‌جنگند و اهمیت بیشتری برای آن قائل نیستند. کیرم شیبا شهروند الجزایری در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «چه فایده دارد؟ پارلمان هیچ قدرتی ندارد و عموم نامزد‌ها هم توانایی ایجاد تغییر را ندارند.» در مقابل برخی از الجزایری‌ها معتقدند که انتخابات فرصتی است که نباید آن را از دست داد. حکیمه باهی دانشجوی الجزایری پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: «رای دادم چون کشور ما نیازمند تغییر است. باید به احزاب سیاسی فرصت بهبود اوضاع را بدهیم.» خبرگزاری‌ها به نقل از کار‌شناسان پیش‌بینی کرده بودند که حد اکثر ۳۵ درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کنند. پایین بودن نسبت مشارکت می‌تواند مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد. ائتلاف سبز، بزرگ‌ترین ائتلاف اسلامگرا در الجزایر است که ارتباطات نزدیکی به دولت دارد. شماری از رهبران این ائتلاف وزیر هستند و احتمال می‌رود که پس از انتخابات، عبد العزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایری، یکی از آنها را به نخست وزیری برگزیند.
 


پارلمان اسرائیل، روز چهارشنبه، توافق میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور و حزب مخالف وی یعنی حزب کدیما را تایید کرد. در فاصله کوتاهی بعد از تایید این توافق در پارلمان، شائول موفاز، رهبر حزب کدیما، به عنوان وزیر مشاور برای نخست وزیر اسرائیل به صف وزیران این کشور پیوست. در حالی که نتانیاهو هشت نفر را به عنوان مشاور و دارای اختیارات فرعی نخست وزیری در دولت خود معرفی کرده اما هیچ یک از آنها را رسماً برای قائم مقامی خود انتخاب نکرده است؛ امری که مورد پرسش رسانه‌های اسرییل قرار دارد.
 


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می گوید مردم اوکراین و بلاروس همچنان زیر ستم و دیکتاتوری زندگی می کنند. خانم مرکل روز پنج شنبه در پارلمان آلمان گفت تلاش برای رساندن خدمات پزشکی به  یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین همچنان ادامه دارد. خانم تیموشنکو به اتهام سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شده است. وی در اعتراض به آزار و ضرب و شتم در زندان، نزدیک به سه هفته دست به اعتصاب غذا زده بود. خانم تیموشنکو اکنون در بیمارستان و زیرنظر یک پزشک آلمانی تحت درمان قرار گرفته است.
 


روز چهارشنبه در جریان درگیری بمب گذاران انتحاری و پلیس افغانستان دست کم 11 تن کشته شدند. بمبگذاران که یونیفورم پلیس پوشیده بودند، در مقابل یک گشت پلیس متوقف شدند. بر پایه این گزارش شش بمب گذار که قصد داشتند خود را به ساختمان استانداری پکتیا برسانند، به ضرب گلوله از پای درآمدند اما چهار تن از آنان بمب های خود را منفجر ساختند. سه تن از افراد پلیس و دو غیرنظامی نیز در این درگیری کشته شدند. طی پنج روز گذشته در جریان خشونت ها در استان پکتیا دست کم 9 تن در دو درگیری کشته شده اند.
 


پرنس چارلز ولیعهد بریتانیا روز پنج شنبه در یک برنامه تلویزیونی پیش بینی وضع هوا را برعهده گرفت. وی که برای شصتمین سالروز شبکه تلویزیونی بی بی سی در اسکاتلند به شهر گلاسکو رفته بود، پس از برنامه خبری نیمروز به صورتی غیرمنتظره بر صفحه تلویزیون ظاهرشد و خبرهای مربوط به وضعیت هوا در اسکاتلند را اعلام کرد. مقامهای کاخ باکینگهام اعلام داشتند که پرنس چارلز و همسرش کامیلا برای شرکت در شسصت سالگی این شبکه تلویزیونی به اسکاتلند رفته اند و برنامه دیدارشان شامل حضور در استودیوها و گفت و شنود با کارکنان بود.
 


شش تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند در صورت ابقای سعید مرتضوی در سمت مدیریت صندوق تامین اجتماعی، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری خواهد شد. خبرگزاری مهر روز چهارشنبه گزارش داد که احمد توکلی، علی مطهری، محمد دهقان، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان و حسین نجابت، در اطلاعیه‌ای آورده‌‌اند که استیضاح وزیر کار به دلیل صدور حکم مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی برای سعید مرتضوی، در دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی است. این نمایندگان در اطلاعیه خود ابراز امیدواری کرده اند که حکم ریاست سعید مرتضوی لغو شود. طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار اواسط فروردین‌ماه مطرح شد. این طرح پس از آن‌که اعلام شد سعید مرتضوی پذیرفته است از مقام خود استعفا دهد، از دستور کار مجلس خارج شد.
 


شماری از سایت‌های خبری به همراه جمعی از کاریکاتوریست‌ها، با صدور بیانیه و کشیدن کاریکاتور، به حکم شلاق، کاریکاتوریست‌ اراکی اعتراض کردند.شماری از سایت‌های خبری به همراه جمعی از کاریکاتوریست‌ها، با صدور بیانیه و  کشیدن کاریکاتور، به حکم شلاق کاریکاتوریست‌ اراکی اعتراض کردند. چند پیش در گزارشی اعلام شد محمود شکرايه، کاريکاتوريست نشريه «نامه امير» که در استان مرکزی منتشر می‌شود، به خاطر کاريکاتور احمد لطفی آشتيانی، نماينده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، کميجان و خنداب، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم با واکنش اهالی کاریکاتور و نیز رسانه‌های داخلی ایران روبرو شده است. مانا نیستانی، طراح و کاریکاتوریست ایرانی مقیم فرانسه، از اهالی دنیای کاریکاتور و طراحی ایرانی خواست در اعتراض به این حکم، همگی کاریکاتور نماینده اراک را بکشند. ​​این حرکت، آن طور که مانا نیستانی به رادیو فردا می‌گوید، با چند طرح شروع شد ولی پس از گذشت حدود سه روز، خیلی جدی دنبال شده و کارهای زیادی کشیده شده و هنوز ادامه دارد. مانا نیستانی در این باره این حرکتش گفت: «تصمیم به اعتراض گرفتم چون این حوزه و کار و فعالیت و حرفه من است. حوزه‌ای است که ۲۰ سال در آن کار کرده و به خاطر آن زندان رفتم و تبعید و خیلی هزینه های دیگر داده‌ام.» وی افزود: «طبعا اخبار داخل ایران را دنبال می‌کنم ولی این خبر برایم شوک آور بود. کسی را به خاطر کاریکاتور به شلاق محکوم کرده‌اند در حالی که هیچ خلافی صورت نگرفته؛ نه به مقدسات توهین شده و نه با آبروی کسی بازی شده است. این را که دیدم احساس خطر کردم.» مانا نیستانی می‌گوید با تمام فشارها به حوزه رسانه و آزادی بیان در ایران، منافذی هنوز هست که باز است ولی این چنین واکنشی به یک کاریکاتور، نشانه خطرناکی است که ممکن است این منافذ بسته شود. مانا نیستانی در مورد سابقه حساسیت‌ها و یا واکنش به کاریکاتور در ایران می گوید: «ما سابقه کاریکاتور از افراد سیاسی و چهره های دولتی را داریم و در دولت های گذشته هم این کار بدون مسئله دنبال شده است. تنها مسئله‌ای که به سراغ آن در حوزه کاریکاتور در ایران نمی‌روند، روحانیون هستند با لباس روحانی که ممکن است حساسیت برانگیز باشد. ولی دیگر افراد سیاسی در دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی همواره و زمان گل آقا، موضوع کاریکاتور بوده‌اند.» وی می‌گوید: «به همین خاطر بود که تصمیم گرفتم به دور از جنجال سیاسی، از صنف کاریکاتوریست‌ها بخواهم برای دفاع از حقوق خود، دست به کار شوند و خوشبختانه به رغم این که خیلی از آنها شاید هم فکر و هم مسلک نباشند، ولی خیلی‌ها به این حرکت پیوستند.» کاریکاتوریست‌های ایرانی از جمله جمال رحمتی، توکا نیستانی، پیام برومند، حنیف بهادری، سامان خادم، سعید صادقی، علی تجدد، کسرا عباس آبادی، محمد حسین توکلی، نعیم تدین، وحید نجفی، وحید نیک گو، و مرتضی خسروی در این زمینه از نماینده اراک و یا مرتبط با این قضیه، کاریکاتور کشیده‌اند. مانا نیستانی می‌گوید: «اوایل کارها را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک به اشتراک می‌گذاشتم الان این قدر زیاد شده که دیگر نمی‌توانم همه آنها را دیده و یا حتی به اشتراک بگذارم.» سایت‌های خبری ایران: خواستار لغو این حکم هستیم روز پنجشنبه همچنین سایت‌های خبری ایرانی در بیانیه مشترکی به حکم محمود شکرایه اعتراض کرده و در بیانیه‌ای مشترک که سایت بازتاب امروز آن را منتشر کرده، نوشتند: «وقتی خبر را شنيديم گمان اصلی مان اين بود که يا با شايعه‌ای مضحک مواجهيم و يا کاريکاتور ترسيمی، واجد وصف مجرمانه «توهين» - آن هم در حد اعلا - بوده است که باعث شده اولا يک نماينده با آن همه مشغله کاری، ره به شکايت برد و ثانيا دادگاه اراک نيز با بررسی تخصصی کاريکاتور، آن را مصداق توهين بداند و چنان حکم سنگين و عجيبی را صادر کند.» این بیانیه می‌گوید: «اين حکم، نه تنها هيچ نسبتی با عدالت ندارد که پيش از آن که درباره کاريکاتوريست اراکی اجرا شود، خود تازيانه‌ای است بر تن همه رسانه‌هايی که در چارچوب قوانين کشور با همه تضييقات و محدوديت ها فعاليت می‌کنند.» امضا کنندگان این بیانیه نوشته‌اند: «وانگهی در کشوری که کاريکاتور شخصيت‌هايش از ریيس‌جمهوری و ریيس مجلس گرفته تا وزرا و نمايندگان و ديگران، کشيده و منتشر می‌شود و اين، امری متعارف است ، بر چه مبنايی می‌توان نماينده اراک را مستثنی کرد و کشيدن کاريکاتورش را مستوجب شلاق دانست؟» در این بیانیه آمده است: «ما، سايت‌های خبری ايران، فارغ از آن که کاريکاتوريست نشريه اراکی چه خط سياسی دارد و چگونه می‌انديشد و صرفا از منظری عدالتخواهانه، اولا خواستار لغو اين حکم هستيم و ثانيا مصرانه بر لزوم اصلاح اسلوب و روش های تعامل نهادهای حاکميتی با رسانه ها تاکيد می‌کنيم و دردمندانه نسبت به برخوردهای سليقه ای و سفارشی با رسانه‌ها هشدار می‌دهيم و آن را در تضاد با حقوق اساسی ملت ايران می‌دانيم.» در میان امضا کنندگان بیانیه، سایت های خبری‌ای چون عصر ايران، تابناک، اعتدال، مشرق‌نيوز، انتخاب، عصرخبر، بازتاب امروز، بولتن نيوز، شفاف، پارسينه، سيتنا و عبرت نيوز دیده می‌شود.
 


سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر کرد، از کاهش ۹ درصدی تولید نفت ایران در چهار ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است.سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر کرد، از کاهش ۹ درصدی تولید نفت ایران در چهارماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. بنابر این گزارش، ایران در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل، ماه گذشته، روزانه بطور متوسط سه میلیون و ۱۹۶ هزار بشکه نفت تولید کرده است. این گزارش همچنین می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن، مارس، روزانه به میزان ۱۳۴ هزار بشکه کاهش داشته است. این درحالی است که طبق گزارش اوپک، تولید نفت ۱۲ کشور عضو این کارتل در مجموع ماه طی ماه گذشته، نسبت به ماه قبل آن ۳۲۲ هزار بشکه افزایش داشته است و به رقم ۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در این میان بیشترین افزایش برای نفت عراق ثبت شده است که طی ماه آوریل به میزان ۲۱۸ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم سه میلیون و ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است. با نگاهی به آمار منتشر شده توسط اوپک، تولید نفت عراق طی یکسال گذشته، ۳۵۸ هزار بشکه در روز افزایش داشته و تولید نفت ایران در این بازه زمانی با افت ۴۲۶ هزار بشکه‌ای همراه بوده است. خبرگزاری رویترز، ۱۱ شهریورماه  گذشته طی گزارشی خبر داد که تولید نفت ایران هم اکنون به کمترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته رسیده است و عراق و عربستان توانسته‌اند افزایش نیازهای سالانه به نفت در بازارهای جهانی و کاهش تولید نفت ایران را بخوبی جبران کنند. سموئل سیزوک، یک کار‌شناس امور انرژی شرکت کی بی‌سی، به رویترز گفته است: «بدون افزایش تولید از سوی عراق و عربستان، امکان مقابله با کمبود نفت خام ایران وجود نداشت و ممکن بود قیمت‌ها با افزایش شدید روبرو شود. در حال حاضر این کمبود، تاثیر محسوسی نداشته است.ب طبق گزارش اوپک، عربستان، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت این سازمان تولید نفت خود در ماه آوریل را نسبت به ماه گذشته روزانه ۵۶ هزار بشکه و نسبت به سال گذشته میلادی در مجموع ۶۲۹ هزار بشکه در روز افزایش داده است. تولید نفت لیبی که در سال گذشته بخاطر چندین ماه درگیری که منجر به سرنگونی دولت معمر قذافی شد، تقریبا قطع شده بود، هم اکنون به رقم تولیدی سال ۲۰۱۰ این کشور نزدیک شده و این کشور طی ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۴۲۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است. «اختلاف یک میلون بشکه‌ای آمار مقامات نفتی ایران و اوپک» مقام‌های ایرانی با این حال کاهش تولید نفت خود را انکار کرده‌اند. اول شهریور ماه  سال گذشته، احمد قلعه بانی، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است. رقم اعلام شده توسط این مقام نفتی یک میلیون بشکه با رقم اعلام شده توسط اوپک اختلاف دارد. این در حالی است که بانک مرکزی ایران اواخر ماه گذشته آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از اینکه تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است. در آمار بانک مرکزی، علاوه بر کاهش ۵۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت، همچنین به کاهش صادرات نفت ایران اشاره شده و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار بشکه در روز بوده، اما این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که صادرات نفت عراق هم اکنون بالای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز است که با این وضع، عراق هم اکنون جای ایران را بعنوان دومین صادر کننده بزرگ اوپک تصاحب کرده است.
 


شائول موفاز، رهبر کادیما، به عنوان وزیر مشاور برای نخست وزیر اسرائیل به صف وزیران این کشور پیوست.کنست، پارلمان اسرائیل، دولت جدیدی را که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور معرفی کرده است، مورد تصویب قرار داده و بدین ترتیب به پیوستن حزب کادیما به ائتلاف دولت رسمیت بخشیده است. همزمان، شائول موفاز، رهبر کادیما، به عنوان وزیر مشاور برای نخست وزیر اسرائیل به صف وزیران این کشور پیوست. موفاز همچنین به عنوان هشتمین وزیر که درغیبت نخست وزیر می‌تواند بخشی از وظایف او را انجام دهد، معرفی شده است – هر چند که طبق قانون دولت‌های اسرائیل، تنها فردی که رسماً قایم مقام نخست وزیر باشد، می‌تواند در صورت وقوع رخدادی برای نخست وزیر، بطور موقت جانشین او گردد. در حالی که نتانیاهو هشت نفر را بعنوان دارای اختیارات فرعی نخست وزیری در دولت خود معرفی کرده است اما هیچ یک از آنها را رسماً برای قائم مقامی خود انتخاب نکرده است؛ امری که مورد پرسش رسانه‌های اسرائیل قرار دارد. رهبر کادیما که حزبش در سه سال و نیم اخیر رهبر اپوزیسیون بود، در  مذاکرات محرمانه که رسانه‌های اسرائیل و حتی بسیاری از وزیران دولت از آن بی‌خبر مانده بودند، بامداد سه شنبه به ائتلاف دولت نتانیاهو به رهبری حزب حاکم لیکود ملحق شد. این اقدام سیاسی موجب شد که نظر دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی لغو شود و دولت با آرایش سیاسی جدید، به حیات خود ادامه دهد. پیوستن موفاز به این دولت با موجی کم سابقه از انتقادهای داخلی روبرو شده است و حتی برخی از سیاستمداران حزب کادیما در اعتراض به این «زیگزاگ‌های موفاز»، خروج خود را از این حزب اعلام کردند و نداهای داخلی در کادیما برای انشعاب شدت گرفته است. انتقادهای تند از موفاز در نشست روز چهارشنبه کنست نیز به هنگام تصویب آرایش جدید دولت ادامه یافت به گونه‌ای که بنیامین بن الیعزر، رهبر پیشین حزب کارگر، چشم در چشم موفاز دوخت و به او گفت «چنان لجن مالی کرده‌ای که دیگر هیچ اسرائیلی نمی‌تواند به حرف یک سیاستمدار اعتماد کند؛ تو روحت را به شیطان فروخته‌ای». آقای بن الیعزر به هنگام گفتن واژه «شیطان»، با انگشت به سوی بنامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیران دولت او اشاره می‌کرد. روند تصویب دولت جدید با مشکلات دیگری نیز در نشست چهارشنبه کنست روبرو شد؛ دو نفر از نمایندگان کنست از نتانیاهو پرسیده بودند که آیا قول‌های محرمانه‌ای نیز به شائول موفاز داده است که افکار عمومی هنوز از آن بی‌خبر است؟. آقای نتانیاهو که به نظر می‌رسید نمی‌خواهد پاسخ روشنی به این پرسش بدهد، در برابر فشارهای رییس کنست که خواهان پاسخگویی سریع بود، تعلل کرد. نشست پارلمان مدتی راکد ماند و پس از تجدید جلسه نیز، نتانیاهو در حال خواندن از روی کاغذ، گفت «برخی قول‌ها را به موفاز داده است اما هنوز شرایط برای انجام آن فراهم نیست»، و از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد. انتقادهای بسیار شدید از موفاز برای کشاندن کادیما به زیر چتر ائتلاف دولتی به این خاطر است که آقای موفاز در هفته‌های اخیر و حتی تا چند ساعت پیش از پیوستن به دولت، آقای نتانیاهو را شدیداً مورد انتقاد قرار می‌دهد و حتی نخست وزیر را «دروغگویی کارکشته» می‌نامید و تأکید داشت که «هرگز و در هیچ شرایطی من و کادیما عضو این دولت فلج نمی‌شویم». تمامی نظرسنجی‌های افکار عمومی اسرائیل نیز نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مردم این کشور، موفاز را به داشتن غرض‌های شخصی در پیوستن به دولت متهم می‌کنند. اما نظرسنجی‌های روزهای قبل از این اقدام نشان می‌داد که اگر انتخابات این تابستان برگزار می‌شد، حزب کادیما از ۲۸ کرسی کنونی ممکن بود حتی به شش کرسی سقوط کند. لذا ناظران می‌گویند موفاز با پیوستن به دولت نتانیاهو خواسته است که در یک سال و نیم دیگری که از عمر دولت کنونی باقی است، بخشی از آن باشد و خود و کادیما را از قرار دادن در معرض امتحان رای دهندگان نجات دهد. «موفاز نیز به صف حامیان حمله به ایران می‌پیوندند» علیرغم مخالفت‌های سنگین افکار عمومی اسرائیل با آرایش سیاسی جدید دولت این کشور، نتانیاهو بامداد چهارشنبه و در حالی که هنوز موفاز رسماً عضو دولت نشده بود، او را همراه با اهود باراک وزیر دفاع و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه در جلسه‌ای راه داد که با شرکت کا‌ترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی «پرونده هسته‌ای ایران» تشکیل شده بود. کا‌ترین اشتون در سفری چند ساعته به اورشلیم، نتانیاهو، باراک، لیبرمن و موفاز را در جریان «راهبردهای کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای با ایران در بغداد» قرار داد. دور بعدی مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران روز سوم خرداد، بیست و سوم مه، در بغداد برگزار خواهد شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در دیدار با اشتون مدعی شد که ایران به «اتلاف وقت» ادامه می‌دهد و نیز تأکید کرد که تنها با اجرای سه شرط از سوی ایران، اسرائیل مذاکرات هسته‌ای جامعه جهانی با ایران را «موفق» می‌داند سه شرط نتانیاهو از این قرار است: قطع کامل غنی سازی اورانیوم از سوی ایران (حتی با غلظت ۵ درصد و یا سه و نیم درصد)، بیرون بردن تمامی اورانیومی که تا کنون در ایران غنی شده است، و قلع و قمع کامل تأسیسات زیرزمینی «فردو» در استان قم در ایران (سایتی که در آن غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است). یک روز پس از ورود موفاز، سیاستمدار ایرانی‌تبار به دولت اسرائیل، روزنامه هاآرتص پنجشنبه نوشته است که او بر خلاف نظراتی که در هفته‌های اخیر در مخالفت با حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بیان کرده بود، ممکن است که اتفاقاً بسیار سریع با دیدگاه‌های نتانیاهو و باراک در انجام حمله همراه شود. از میان هشت وزیر پست‌های حساس، نیمی از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کند و نیمی دیگر فعلاً سیاست صبر پیشه کردن را توصیه کرده‌اند. لذا نظر موفاز در مورد ایران می‌تواند رای‌گیری‌های این جمع را تغییر دهد. هاآرتص پنجشنبه به نقل از هشت وزیر پست‌های حساس امنیتی و نظامی این کشور نوشته است که رویه‌های «زیگزاگ سیاسی» موفاز از زمانی که پس از ریاست ستاد کل ارتش، لباس سیاستمداری پوشیده است، نشان می‌دهد که او همواره بخاطر حفظ مقام‌های خود، با نخست وزیران دولتش همراهی کرده است. یک وزیر پست حساس که هاآرتص نام او را نبرده است، برای مثال یادآور شده است که موفاز در سال ۲۰۰۵ گفته بود که «هرگز با عقب نشینی اسرائیل از غزه موافقت نخواهد کرد» اما پس از آنکه آریل شارون او را وارد دولت خود کرد، موفاز سریعاً تغییر نظر داد. یک وزیر دیگر کابینه امنیتی- نظامی به هاآرتص گفته است که اقدام نتانیاهو و باراک که بامداد چهارشنبه موفاز را در نشست با خانم اشتون شراکت دادند، نشان می‌دهد که محور نتانیاهو- باراک می‌خواهد سریعاً بر موفاز در مورد ایران اثر بگذارد و او را با نظرات این محور همراه کند. قرار بود که ملاقات روز چهارشنبه خانم اشتون با نتانیاهو در اورشلیم محرمانه بماند اما پس از آنکه روزنامه هاآرتص خبر آمدن خانم اشتون را در روزهای گذشته فاش کرد، نتانیاهو در کنار باراک، موفاز و لیبرمن را نیز به این نشست اضافه کرد؛ اقدامی که به نوشته هاآرتص هدف از آن، ارائه یک سیاست سخت و تند از سوی اسرائیل علیه ایران برای خانم اشتون بوده است که اگر مذاکرات بغداد ناکام بماند، اسرائیل می‌داند چگونه عمل کند. نتانیاهو و موفاز سه شنبه در یک نشست خبری در اورشلیم ادعا کرده بودند که چالش‌های ناشی از ایران، اتحاد میان آن‌ها را در این دولت، الزامی کرده است.
 


بالاخره انتظار چندماهه برای فروش اولین سهام فیس‌بوک به عنوان یک شرکت سهامی در بازار بورس به پایان می‌رسد.بالاخره انتظار چندماهه برای فروش اولین سهام فیس‌بوک به عنوان یک شرکت سهامی در بازار بورس به پایان می‌رسد. مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل جوان، و سایر مدیران ارشد این شرکت از روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ملاقات‌های مهمی را برای جلب نظر موسسات مالی بزرگ به خرید سهام فیس‌بوک آغاز کرده‌اند. چند شرکت مالی بزرگ آمریکایی از جمله جی پی مورگان و گلدمن زکس نقش واسطه و ضامن مالی این معاملات بزرگ را برعهده خواهند داشت. روزنامه بریتانیایی گاردین در این مطلبی در این باره یادآوری می‌کند که بعید است فروش سهام فیس‌بوک به مشکلی برخورد کند. از روز دوشنبه و به هنگام اقامت مارک زاکربرگ در یکی از هتل‌های شهر نیویورک، صف بزرگی از مشتاقان خرید سهام فیس‌بوک در مقابل این محل تشکیل شده است. در اولین مرحله از عرضه سهام فیس‌بوک در بازار حدود ۳۳۸ میلیون سهم به بهای ۲۸ تا ۳۵ دلار فروخته خواهد شد که روی‌هم‌رفته رقمی بین ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد به حساب فیس‌بوک خواهد ریخت و به طور بالقوه ارزش مالی این شرکت را به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رساند. برخی پیش‌بینی می‌کنند که فیس‌بوک حتی ممکن است نرخ فروش سهام خود را افزایش داده و به مرز ۴۰ دلار برای هر سهم برساند. از نظر حجم پولی که از طریق فروش سهام عاید فیس‌بوک خواهد شد این چهارمین حراج بزرگ سهام در طول تاریخ است. قرار است قیمت نهایی سهام فیس‌بوک روز هفدهم ماه مه اعلام شود. بالاخره پس از سال‌ها که فیس‌بوک فعالیت تجاری خود را به نوعی در خفا مدیریت می‌کرد اکنون عملیات مالی آن کاملا علنی خواهد شد. اساس درآمد فیس‌بوک از محل فروش تبلیغات تجاری هوشمند و هدفمند برای مشترکان این شبکه اجتماعی تامین می‌شود. فیس‌بوک با ردیابی و سنجش تمایلات، عادات و علایق هر یک از کاربران خود به خوبی متوجه می‌شود که چه نوع تبلیغاتی را روی آنها متمرکز کند و با حدود ۹۰۰ میلیون کاربر و عضو در سطح جهان بزرگ‌ترین بازار برای شرکت‌های تبلیغاتی است. روزنامه «گاردین» یادآوری می‌کند که موسسه فیس‌بوک در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی حدود ۳۰۰ میلیون دلار سود داشته، اما میزان سود آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته که بخش اعظم آن صرف فعالیت‌های تبلیغاتی شده است. در مجموع درآمد سالانه فیس‌بوک در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بوده که به نسبت سال پیش از آن ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ویدئوی تبلیغاتی که به مناسبت عرضه سهام فیس‌بوک در بازار بورس تهیه شده، این موسسه آمار خیره‌کننده‌ای ارائه می‌دهد. برای مثال، فیس‌بوک از طریق هر مشترک خود در طول سال به طور متوسط حدود ۴ دلار درآمد تبلیغاتی کسب می‌کند. در آمریکا که پردرآمد‌ترین منطقه فعالیت فیس‌بوک است درآمد سالانه از محل تبلیغات برای هر مشترک حدود ۱۰ دلار، در اروپا حدود ۵ دلار و در آسیا حدود ۲ دلار است. در مجموع بیش از ۸۰ درصد از درآمد فیس‌بوک از محل فروش آگهی‌های تجاری تامین می‌شود. حقوق و درآمد سالانه اعضای هیئت مدیره فیس‌بوک ارقامی نجومی است و ‌گاه به مرز سی میلیون دلار در سال می‌رسد. ولی در عین حال ظرفیت‌های بالقوه و بازارهای بزرگی هنوز در انتظار فیس‌بوک است. برای مثال، فیس‌بوک هنوز در چین ممنوع است، ولی به نظر می‌رسد که مارک زاکربرگ در دوره اخیر برای تماس با مقامات دولت چین به این کشور سفر کرده است. البته اگر تجربه فعالیت گوگل در چین را معیار بگیریم، مسلما فیس‌بوک نیز برای کسب اجازه کار در چین باید به نوعی امتیاز داده و با دولت آن کشور مماشات کند. شاید مارک زاکربرگ بر اساس تصمیم شخصی خود فیس‌بوک را به چین ببرد. فراموش نکنیم که حتی پس از عرضه سهام فیس‌بوک در بازار وی ۲۳.۵ درصد از کل سهام فیس‌بوک را در اختیار دارد و با توجه به ساختار ویژه مدیریت این موسسه، او به تنهایی صاحب ۵۷ درصد از حق رای در هیئت مدیره است. بنابراین بدون داشتن نظر موافق سایر اعضای مدیریت نیز او می‌تواند نظر خود را اعمال کند. نمونه آن خرید وب‌سایت اشتراک عکس به نام «اینستاگرام» در ماه آوریل بود که سایر اعضای هیئت مدیره پس از ختم معامله از آن باخبر شدند. در این میان برخی از صاحب‌نظران بازار رسانه‌های جدید خرید «اینستاگرام» توسط فیس‌بوک را اقدامی نگران‌کننده می‌دانند. به گفته آنها، فیس‌بوک تاکنون از همه نظر موفق بوده، ولی در عین حال نشان داده که به خوبی و مهارت یک شرکت تجاری باسابقه هزینه‌های خود را کنترل نمی‌کند. اگر فیس‌بوک می‌خواهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را جلب کند باید بتواند خود را با معیارهای متعارف و مورد قبول بازیگران بزرگ در عرصه سرمایه‌گذاری انطباق دهد. روزنامه «گاردین» در پایان می‌نویسد که مسلما بزرگ‌ترین خطری که آینده فیس‌بوک را تهدید می‌کند از ناحیه رقبا نخواهد بود. فیس‌بوک اکنون غیر از چین، در سطح جهان یکه‌تاز است. ولی در عین حال مارک زاکربرگ به خوبی می‌داند که عمر نسل قبلی شبکه‌های اجتماعی مثل «مای‌اسپیس» و امثال آن بسیار کوتاه بود. به همین خاطر راهبرد اصلی وی همواره افزودن ابزار‌ها و امکانات جدیدی به صفحات فیس‌بوک بوده که مشترکان را به این شبکه اجتماعی پای‌بند نگاه دارد. و بالاخره مسئله کلیدی در میزان گسترش و ادامه موفقیت فیس‌بوک درک متعارف از حریم و اطلاعات خصوصی و نحوه برخورد کاربران و مراجع قانون‌گذار با این مسئله مهم است. در حال حاضر از این منظر نیز خطر بزرگی فیس‌بوک را تهدید نمی‌کند. این موسسه توانسته در برابر انتقاد‌ها و حتی تهدیدهای مراجع قانون‌گذاری ملی و بین‌المللی مقاومت کند. آخرین نظرسنجی و تحقیقاتی که توسط موسسه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در آمریکا انجام شده نیز نشان می‌دهد که بخش اعظم مشترکان فیس‌بوک نسبت به این عامل نگران‌کننده کاملا بی‌تفاوت هستند. و این دقیقا‌‌ همان چیزی است که مارک زاکربرگ می‌خواهد.
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران که به مشهد سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در این شهر بشدت به کسانی که به گفته‌ی او «مسئولیت اجرایی ندارند و مدام تصمیمات غلط می‌گیرند» حمله کرد. محمود احمدی‌نژاد گفت: «می‌آیند در رسانه‌ها می‌گویند بنزین قرار است دوهزار تومان بشود؛ همه‌ی بازار را به هم می‌ریزند؛ بهانه دست اخلال‌گران می‌دهند؛ به دروغ. از اساس دروغ است». هفته‌ی گذشته علی لاريجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته بود که دولت می‌خواهد «بنزين دو هزار تومان شود» و «مجلس روی اين موضوع حساس است که تبديل به اوج گرانی در کشور نشود».
 


ارتش پاکستان اعلام کرد که روز پنج‌شنبه یک موشک کوتاه ‌برد با قابلیت حمل کلاهک اتمی را با موفقیت آزمایش کرده است. در بیانیه‌ی ارتش پاکستان، برد موشک «هاتف ۳ غزنوی» ۲۹۰ کیلومتر ذکر شده است. از بیش از دو هفته‌ی پیش که هند اعلام کرد موشکی بلندبرد را آزمایش کرده است، پاکستان تاکنون از آزمایش یک موشک میان‌برد و دو موشک کوتاه‌برد خبر داده است.
 


در حالی که تلویزیون دولتی سوریه شمار قربانیان دو انفجار روز پنج‌شنبه در دمشق را دست‌کم ۵۵ کشته و بیش از ۳۷۰ زخمی ذکر کرده است، کوفی عنان، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور سوریه، وقوع این انفجارها را محکوم کرد. آقای عنان در بیانیه‌اش از تمامی طرف‌ها خواسته است به آتش‌بس پایبند باشند. از سوی دیگر سخنگوی شورای ملی سوریه، اصلی‌ترین تشکل مخالفان بشار اسد، گفته است عوامل حکومت سوریه این حملات را ترتیب داده‌اند تا جامعه‌ی بین‌المللی را قانع کنند که در حال نبرد با گروه‌های تروریستی هستند.
 


مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن امروز (پنج‌شنبه) در منطقه‌ی باستانی المپیا در یونان، اولین محل برگزاری این بازی‌ها در ۲۸۰۰ سال پیش، روشن شد. رئیس کمیته‌ی جهانی المپیک، رئیس مسابقات المپیک لندن و شماری از برندگان پیشین المپیک در این مراسم حضور داشتند. قرار است این مشعل با طی مسافتی حدود سه هزار کیلومتری در شهرهای یونان گردانده شود و هفته‌ی بعد تحویل ورزشکاران بریتانیایی خواهد شد. بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن از ۲۷ ژوییه (ششم مرداد) امسال آغاز می‌شود.
 


وزارت نفت ایران مجوز فروش نفت خام توسط بخش خصوصی را صادر کرده است. به گزارش ایسنا، حسن خسروجردی، رئيس اتحاديه‌ی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گفته است بخش خصوصی به موجب اين مجوز می‌تواند صادرات روزانه ۲۰ درصداز نفت خام صادراتی ايران را انجام دهد. آقای خسروجردی این اقدام را راهی برای دور زدن تحريم‌ها علیه بانک مرکزی دانسته است. دولت ایران برای نخستین بار است که به بخش خصوصی اجازه‌ی فروش نفت را می‌دهد.
 


کاردار افغانستان در تهران در اعتراض به آنچه خبرگزاری‌ها آن را «جوسازی‌های منفی رسانه‌ای افغانستان علیه سفارت ایران در کابل» خوانده‌اند به وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی احضار شد. بنابر گزارش‌ها، محسن پاک‌آیین، از مسئولان وزارت خارجه‌ی ایران، روز پنج‌شنبه در دیدار با شاه مردان قل، کاردار سفارت افغانستان در تهران، بار دیگر «نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد تبعات امنیتی پیمان استراتژیک آمریکا با افغانستان» را به وی اظهار داشته است. در پی اظهار نظر سفیر ایران در کابل در باره‌ی پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان، دولت افغانستان روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) رسما به موضع‌گیری این مقام ایرانی اعتراض کرد.
 


تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد دو انفجاری که بامداد امروز در دمشق روی داد دست‌کم ۴۰ کشته و ۱۷۰ زخمی برجای گذاشته است. ژنرال رابرت مود، فرمانده ناظران بین‌المللی بر آتش‌بس سوریه با حضور در محل انفجارها آن را محکوم کرد و از «همه‌ی افراد در داخل یا خارج از سوریه» خواست تا برای توقف خشونتها کمک کنند. بنابر گزارش‌ها، این دو انفجار دقایقی پیش از ساعت هشت صبح به وقت محلی روی داد و دست‌کم یکی از آنها در نزدیکی یک مرکز امنیتی بوده است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.
 


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، می گويد که دولت وی تصميمی برای عرضه بنزين به قیمت دو هزار تومان ندارد و منتقدان خود را متهم کرده است که «می خواهند در اجرا دخالت کنند و فقط تصميمات غلط می گيرند.»محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، می گويد که دولت وی تصميمی برای عرضه بنزين به قیمت دو هزار تومان ندارد و منتقدان خود را متهم کرده است که «می خواهند در اجرا دخالت کنند و فقط تصميمات غلط می گيرند.» آقای احمدی نژاد که در چهارمین سفر استانی خود به خراسان رضوی، به مشهد سفر کرده است، روز پنجشنبه در جمع تعدادی از مردم اين شهر به اجرای طرح حذف يارانه ها اشاره کرد و مخالفان خود را متهم کرد که «مدام با شايعه پراکنی و انعکاس اخبار دروغ» در صدد هستند تا «اطلاعات غلطی به مردم ارائه دهند.» به گفته وی، «توطئه گران به هر شکل تلاش کردند تا بازار ارز را به هم بريزند» و تاکيد کرد که دولت وی «تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بازار ارز را به همان دوران سابق برگرداند.» رييس جمهوری ايران «مخالفان» طرح حذف يارانه ها را به دو دسته تقسيم کرد و بدون نام بردن از علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، اظهارات اخير وی درباره بنزين دو هزار تومانی را «دروغ» خواند. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی نژاد گفت: «افرادی اطلاعات نادرست منعکس می کنند و می گويند که بنزين به دو هزار تومان می رسد. من به شما بگويم اين دروغ است. پرداختن به اين موضوع ادامه همان طرحی است که عده ای دنبال آن بودند. می خواهند طرح يارانه ها به خوبی اجرايی نشود.» علی لاريجانی روز ۱۵ ارديبهشت، گفته بود که دولت می‌خواهد «بنزين دو هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئيل سه برابر شود» و افزود: «قطعا مجلس روی اين موضوع حساس است که تبديل به اوج گرانی در کشور نشود.» رييس مجلس ايران پيشتر در روز ۱۵ فروردين ماه نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته بود و با انتقاد از پرداخت مابه التفاوت يارانه مرحله اول و دوم حذف يارانه ها گفت که « اين اقدام نه تنها کمکی به جلوگيری از گرانی نمی ‌کند بلکه آن را تشديد خواهد کرد. اين تصميم کمکی به حل مسئله بيکاری نمی‌کند و هيچ افق روشنی را برای توليد کشور ترسيم نخواهد کرد.» محمود احمدی نژاد در سخنان روز پنجشنبه خود در اشاره های صريحی به اظهارات و اقدامات اخير علی لاريجانی گفت: «دولت کار بزرگی را انجام داده است اما تمام تغييرات در جهت کاهش اختيارات دولت است. عده ای بر اين باورند که اجرای اين طرح باعث گرانی بيشتر در جامعه می شود در حالی که دولت می خواهد گرانی ها را بخشکاند.» وی افزود: «افرادی مسووليت اجرايی ندارند ولی می خواهند در اجرا دخالت کنند و مدام فرياد می زنند که تصميم دولت در اين باره ضرر است و فقط تصميمات غلط می گيرند و ما بايد تصميمات غلط آنها را پاسخ دهيم.» اختلافات دولت محمود احمدی نژاد با ساير قوای جمهوری اسلامی ايران و بويژه مجلس هشتم همواره در صدر اخبار رسانه های داخلی ايران بوده است و از زمان اجرای قانون حذف يارانه ها تنش ميان دولت و مجلس به اوج خود رسيده است. در حالی که دولت می گويد برای متعادل کردن قيمت ها با نرخ های جهانی بايد يارانه بسياری از کالاهای اساسی حذف شود و پول آن در اختيار مردم قرار گيرد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی دولت را متهم می کنند که از مصوبات مجلس تخطی کرده و اقدام به افزايش بی رويه قيمت کالاها در يک فاصله زمانی يکساله کرده است، در حالی که اين کار بايد ظرف پنج سال انجام شود. مجلس در آخرين واکنش خود به تصميمات دولت، اقدام به تعديل شديد درآمد دولت از طريق حذف يارانه ها، به ميزان ۵۰ درصد کرده و رقم پيشنهادی دولت در لايحه بودجه را از ۱۳۵ هزار ميليارد تومان به ۶۶ هزار ميليارد تومان کاهش داده است. از زمان اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی يارانه‌ها، بنزين معمولی يارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزين معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.
 


شش تن از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر کار جمهوری اسلامی می‌گویند در صورت ابقای سعید مرتضوی در سمت مدیریت صندوق تامین اجتماعی، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس نهم پیگیری خواهد شد.شش تن از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر کار جمهوری اسلامی می‌گویند در صورت ابقای سعید مرتضوی در سمت مدیریت صندوق تامین اجتماعی، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس نهم پیگیری خواهد شد. خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، گزارش داد که احمد توکلی، علی مطهری، محمد دهقان، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان و حسین نجابت، در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم ایران آورده‌‌اند که استیضاح وزیر تعاون به دلیل صدور حکم مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی برای سعید مرتضوی، در دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی است و افزوده‌اند که «امید زیادی به لغو این حکم غیر قانونی» وجود دارد. در این اطلاعیه تاکید شده است: «چون اکثریت امضا کنندگان استیضاح، به لطف خدا و به رای مردم در مجلس نهم خدمتگزار مردم شریف ایران و کارگران شریف خواهند بود، در صورت لزوم استیضاح در مجلس بعدی قابل پیگیری خواهد بود.» طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی اواسط فروردین‌ماه و در واکنش به انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی مطرح شد . این طرح پس از آن‌که اعلام شد سعید مرتضوی پذیرفته است از مقام خود استعفا دهد، از دستور کار مجلس خارج شد . با این‌حال به دنبال منتفی شدن طرح استیضاح وزیر کار،  معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که دولت هیچ وعده‌ای برای کنار گذاشتن آقای مرتضوی نداده است و رسانه‌های جمهوری اسلامی در روزهای بعد گزارش دادند که سعید مرتضوی در سمت ریاست تامین اجتماعی ماندگار شده است. در همین زمینه علی مطهری، نماینده تهران، ۱۸ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که سعید مرتضوی برای مشاورانش حکم صادر کرده است. آقای مطهری اظهار داشت: «خبر دارم که ایشان در چند وقت اخیر احکامی را هم امضا کرده است و بنده این موضوع را امروز صبح دیدم که احکام مشاورین را امضا کرده است.» به دنبال این اظهارات، پرویز سروری، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، روز  ۱۹ اردیبهشت‌ماه از تشکیل جلسه طراحان استیضاح برای پیگیری استیضاح وزیر کار خبر داد و گفت: «در راستای دریافت اخبار نگران کننده مبنی بر عدم پایبندی سعید مرتضوی به قول و قرار خود با طراحان استیضاح، طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلام، مجددا در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.» از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در کهریزک بر جای گذاشت و باعث برچیده شدن این بازداشتگاه «غیر استاندارد» و برکناری سعید مرتضوی شد. آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند. نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر کار با اشاره به «اسناد زیادی» درباره آقای مرتضوی در زمینه سوء‌استفاده از منابع مالی و مقام‌ها و پرونده کهریزک، انتصاب او به مقام ریاست صندوق تأمین اجتماعی را «خلاف مصالح کشور و معارض قانون» توصیف کرده‌اند.
 


مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن امروز (پنج‌شنبه) در یونان، در نخستین محلی که ۲۸۰۰ سال پیش این بازی‌ها برگزار شد، روشن می‌شود. قرار است در مراسم امروز یکی از زنان هنرپیشه‌ی یونانی که لباس کاهنان معبد یونان را بر تن دارد با استفاده از بازتاب نور خورشید در آینه این مشعل را روشن کند. بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن از ۲۷ ژوییه (ششم مرداد) امسال آغاز می‌شود.
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، قانون «نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» را برای اجرا به مجلس ابلاغ کرد. رئیس جمهوری ایران سه روز پیش (دوشنبه هجدهم اردیبهشت) در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم قوا، این قانون را «مغایر قانون اساسی» خوانده بود. نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان یکی از موضوعاتی ست که آیت‌الله علی خامنه‌ای چندین بار در دو سال اخیر خواستار مطرح شدن آن در مجلس شده بود.
 


تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد دو انفجاری که بامداد امروز در دمشق روی داد چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است. تلویزیون دولتی سوریه، که این انفجارها را «حملات تروریستی» خوانده، تصاویری از اجساد سوخته و همچنین خودروهای ویران‌شده را پخش کرد. بنابر گزارش‌ها، این دو انفجار دقایقی پیش از ساعت هشت صبح به وقت محلی در نزدیکی یک مرکز امنیتی روی داده است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.
 


مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه با تصويب بخشی از لايحه بودجه سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی اجازه داد تا نسبت به واردات و فروش نفت خام و فرآورده های نفتی اقدام کند. همزمان وزير نفت ايران گفته است که دغدغه ای برای فروش نفت به مشتريان خارجی نداريم.مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه با تصويب بخشی از لايحه بودجه سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی اجازه داد تا نسبت به واردات و فروش نفت خام و فرآورده های نفتی اقدام کند. همزمان وزير نفت ايران گفته است که دغدغه ای برای فروش نفت به مشتريان خارجی نداريم. نمايندگان مجلس ايران در جريان بررسی جزئيات لايحه بودجه سال جاری ايران که با چند ماه تاخير صورت می گيرد، تصويب کردند که «واردات و فروش فرآورده های نفتی با رعايت کيفيت و استانداردهای عرضه هر فرآورده با رعايت قوانين و مقررات مربوط، توسط بخش خصوصی مجاز است.» همزمان خبرگزاری ايسنا گزارش داده که وزارت نفت مجوز فروش نفت خام توسط بخش خصوصی را صادر کرده و رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نيز گفته است که به موجب اين مجوز، بخش خصوصی می‌تواند صادرات روزانه ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ هزار بشکه) از نفت خام صادراتی ايران را انجام دهد. حسن خسروجردی افزوده است: «وزارت نفت برای فروش نفت خام توسط بخش خصوصی شروطی نيز قرار‌ داده است که داشتن قرار‌داد تامين خوراک يک پالايشگاه خارجی يا قرار‌داد فروش و عدم مذاکره با مشتری ‌های شرکت ملی نفت ايران از جمله اين شروط است.» به گفته وی، فروش نفت ايران توسط بخش خصوصی با نرخ روز و ارز آزاد صورت می ‌گيرد و فروش نفت به پالايشگاه ‌های دو کشور انگليس و فرانسه از جمله دو شرکت توتال و شل از شروط شرکت ملی نفت ايران برای انجام اين کار است. آقای خسروجردی با اشاره به تحريم‌های صورت گرفته عليه بانك مركزی، فروش نفت خام توسط بخش خصوصی داخلی را راهی برای دور زدن اين تحريم‌ها دانست. اجازه فروش نفت توسط بخش خصوصی ايران که برای نخستين بار صورت می گيرد پس از آن در دستور دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت که تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا در زمينه ممنوعيت خريد نفت از ايران، قرار است از ماه ژوئيه اجرايی شود. بر اساس اين تحريم ها، کشورهای اروپايی بايد جايگزينی برای نفت وارداتی از ايران پيدا کنند و آمريکا نيز خريداران نفت ايران را تهديد کرده است که در صورت عدم توقف واردات از ايران، از دسترسی به بازارهای مالی آمريکا محروم خواهند شد. هدف از اين تحريم ها، اعمال فشار بر ايران برای همکاری در زمينه راستی آزمايی فعاليت های هسته ای خود است که از سوی کشورهای غربی متهم به پنهانکاری و تلاش برای ساخت سلاح اتمی است. به رغم اينکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در گزارشی رسمی اعلام کرده است که صادرات نفت خام در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ نسبت به سه ماهه قبل از آن، هفت درصد کاهش يافته است ولی رستم قاسمی، وزير نفت می گويد که تهران دغدغه ای برای فروش نفت ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قاسمی تحريم های بين المللی عليه ايران را «فرصت بسيار مناسبی برای توسعه کشور» عنوان کرده و گفته است: «دشمنان در برنامه ريزی خود برای تحريم ايران در گام اول جلوگيری از فروش نفت ايران را هدف قرار دادند اما مرغوبيت نفت ايران همواره مانع از تحقق اين هدف دشمنان می شود.» بر اساس گزارش بانک مرکزی که در هفته جاری منتشر شد، صادرات نفت خام ايران در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹، با هفت درصد کاهش به زير دو ميليون بشکه در روز رسيده و رقم يک ميليون و ۹۹۵ هزار بشکه را به ثبت رسانده است. اين آمار در حالی منتشر می شود که مدير عامل شرکت ملی نفت ايران ميزان صادرات روزانه نفت خام کشور را بيش از دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، توليد نفت خام ايران در سه ماهه چهارم سال گذشته نسبت به سه ماهه سوم قبل از آن نيز يک درصد کاهش نشان می دهد. در جريان بررسی لايحه بودجه سال ۱۳۹۱ ايران در مجلس شورای اسلامی همچنين به وزارت نفت اجازه داده شد تا سقف ده ميليارد دلار اوراق مشارکت برای فروش عرضه کند.
 


مسئولان امنیتی افغانستان دو مرد را به اتهام جاسوسی برای ایران و تلاش در راه حملات تروریستی و خرابکارانه بازداشت کرده‌اند.مسئولان امنیتی افغانستان دو مرد را به اتهام جاسوسی برای ایران و تلاش در راه حملات تروریستی و خرابکارانه بازداشت کرده‌اند. در یک نوار ویدیویی که نسخه‌ای از آن از یک منبع بی‌نام و نشان امنیتی به دست رادیوفردا نیز رسیده است، این دو شهروند افغان به اتهامات ایراد شده به خود صریحاً اعتراف می‌کنند. رادیوفردا گزارشی دارد در همین زمینه، با این یادآوری که رادیوفردا به هیچ وجه نمی‌تواند چند و چون ضبط این نوار ویدیویی و ادعاهای مطرح شده در آن را مستقلاً تایید یا رد کند. در این برش ویدیویی هر دو مرد بازداشت شده خود را از اعضای سپاه محمد، گروهی از پناهندگان افغان، می‌خوانند که به گفته آنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آنها را آموزش داده است. دو مرد یاد شده به نام‌های سید کمال و سید حسین همزمان، خود را از اعضای گروهی معرفی می‌کنند که برای گردآوری اطلاعات و حملات تروریستی روانه افغانستان شده‌اند. کمال که ۱۲ سال پیش از ایران به افغانستان بازش گردانده‌اند، اعضای گروه خود را مجهز به سلاح‌هایی می‌داند که ساخت یکی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی سپاه پاسداران است. ​​ ویدیوی یاد شده تصویر کمال را نشان می‌دهد که چند سلاح از جمله ابزاری برای انفجار از راه دور را به نمایش می‌گذارد. او توضیح می‌دهد که با این دستگاه کنترل از راه دور تا بیست بمب را از فاصله چندین کیلومتری می‌توان منفجر کرد. کمال همچنین می‌گوید: سپاه پاسداران گرم استخدام و به کارگیری شهروندانی از افغانستان، عراق و لبنان است و به آنها در اردوگاه‌هایی در گوشه و کنار ایران از جمله در مشهد، زاهدان و حتی در مناطقی در تهران آموزش می‌دهد. حسین، دیگر مرد بازداشت شده، توضیح می‌دهد که سپاه پاسداران به اعضای افغان گروه او گفته است که آمریکا دشمن آنهاست و آنها برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از افغانستان باید به جان و دل بکوشند. حسین که می‌گوید عمدتا برای گردآوری اطلاعات در افغانستان به سر می‌برد و به عنوان پیک فعالیت داشته، ظاهرا می‌گوید با گروهی مشارکت داشته که می‌کوشیده‌اند دو بمب را در کنار خیابانی در کابل کار بگذارند. به گفته حسین، این عملیات در ‌‌نهایت نافرجام مانده است. چون نیروهای افغان دو بمب جاسازی شده را پیش از آن که از راه دور منفجر شود، یافته و خنثی کرده‌اند. خبر بازداشت حسین و کمال در حالی منتشر می‌شود که بر پایه خبری دیگر، مسئولان امنیتی افغانستان یکی دیگر از شهروندان افغان را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند. عبدالواحد حکیم، رئیس دفتر محلی خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس در کابل، به اتهام دادن اسناد محرمانه افغانستان به ایران در بازداشت به سر می‌برد. خبرگزاری فارس خبر بازداشت عبدالواحد حکیم را تایید کرده و نوشته است: از محل بازداشت او اطلاعی در دست نیست. همین خبرگزاری از قول همسر عبدالواحد حکیم می‌نویسد که او شنبه شب گذشته خبر بازداشت خود را تلفنی به آگاهی او رسانده است. به نوشته خبرگزاری فارس این بازداشت می‌تواند ناشی از سوء تفاهم باشد.
 


حفاری‌های باستان‌شناسی در حومه شهر بیت‌المقدس شواهد جدیدی را در مورد آداب مذهبی قوم بنی اسرائیل در حدود سه هزار سال پیش و نکات تازه‌ای را از روایات و اساطیر مربوط به زندگی داوود پیامبر و ملک سلیمان برملا کرده است.حفاری‌های باستان‌شناسی در حومه شهر بیت‌المقدس شواهد جدیدی را در مورد آداب مذهبی قوم بنی اسرائیل در حدود سه هزار سال پیش و نکات تازه‌ای را از روایات و اساطیر مربوط به زندگی داوود پیامبر و ملک سلیمان برملا کرده است. یوزف گارفینکل، باستان‌شناس دانشگاه عبری بیت‌المقدس، در این باره می‌گوید: «ما بقایای شهری را پیدا کرده‌ایم که ساکنان آن پیرو پادشاهی از قوم یهود بوده‌اند. این قلمرو پادشاهی از آن چه در تاریخ تحت عنوان ملک پادشاهی فیلستاین یا اسرائیل کهن شناخته می‌شود کاملا متفاوت است.» این منطقه که نام امروزی آن «خیربت قیافا» است در سی کیلومتری جنوب غربی شهر بیت‌المقدس واقع شده و بر فراز تپه‌ای قرار دارد که بر دره «الاه» مشرف است. این شهر در فاصله نزدیکی از شهر باستانی «گت» قرار داشته و طبق اساطیر انجیل غولی موسوم به جالوت از این شهر برمی‌آید تا به جنگ قوم بنی اسرائیل برود. اما در این نبرد به ضرب قلوه‌سنگی که به دست داوود پیامبر پرتاب می‌شود از پای درمی‌آید. یوزف گارفینکل حقیقی بودن این داستان را نمی‌تواند تایید کند، اما می‌گوید که اسلحه‌ها، ابزارهای فرقه مذهبی ساکن در این شهر و حتی استخوان حیوانات که در اطراف این منطقه کشف شده‌ نشان می‌دهد که این شهر یکی از مراکز نظامی در قلمرو تحت کنترل خاندان داوود و مدت‌ها در حال جنگ بوده است. بر اساس آزمایش تشخیص قدمت ماده کربن در چوب‌های زیتونی که در این منطقه سوزانده شده، باستان‌شناسان معتقدند که این شهر باستانی فقط ۴۰ سال، یعنی از سال ۱۰۲۰ تا ۹۸۰ قبل از میلاد پا برجا بوده و پس از آن ویران شده است. برخی از منتقدان این فرضیات می‌گویند که «خیربت قیافا» نیز یک روستای دیگر از قلمرو پادشاهی کهن اسرائیل در ساحل غربی رود اردن بوده و داوود در بهترین حالت یک فرمانده دون‌پایه محلی یا شخصی نظیر رابین هود بوده است. اما یوزف گارفینکل می‌گوید که وسایلی که در ویرانه‌های این روستای باستانی کشف شده فرضیه‌های مربوط به وجود پادشاهی داوود پیامبر و مراسم مذهبی که در انجیل و تورات توصیف شده‌اند را تقویت می‌کند. برای مثال، وی خاطرنشان می‌کند که پرهیز از نقاشی چهره انسان یکی از ویژگی‌های قلمرو قوم یهود بوده، در صورتی که در سایر نقاط پادشاهی اسرائیل باستان ترسیم و نقاشی چهره انسان بسیار متداول بوده است. بخشی از وسایل مربوط به مراسم مذهبی ساکنان این شهر پنج سنگ بزرگ در حالت ایستاده و دو حرم یا مقبره سیار هستد که به گفته آقای گارفینکل این مقبره‌های سیار تحت تاثیر معماری رایج در بین‌النهرین ساخته شده‌اند که قرن‌ها قبل وجود داشته و به احتمال زیاد در ساختمان کاخ ملک سلیمان، پسر داوود، نیز از همین سبک الهام گرفته شده است. این باستان‌شناس اسرائیلی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ملک سلیمان نمی‌خواسته جزئی از فرهنگ و قلمرو اسرائیل باستان باشد و به همین خاطر در معماری و شهرسازی از سبک مرسوم در بین‌النهرین استفاده می‌کرده است.» اما آیا این یافته‌های باستان‌شناسی می‌تواند مباحث و اختلاف نظر‌ها در مورد داوود پیامبر و واقعیت‌های مربوط به این شخصیت تاریخی و افسانه‌ای را روشن کند؟ یوزف گارفینکل در این باره می‌گوید: «اکنون مشخص می‌شود که فرضیه‌هایی که سنت‌های انجیل و تورات و وجود داوود را انکار کرده یا او را در حد شخصیتی افسانه‌ای و رهبر قبیله‌ای کوچک تنزل داده اشتباه‌اند.» اما آرن مائیر، مسئول حفاری‌های باستان‌شناسی در شهر باستانی «گت»، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌های اسرائیلی گفته است که اکتشافات جدید هیچ مدرک تازه‌ای برای مباحث مربوط به جایگاه تاریخی داوود پیامبر ارائه نمی‌دهند. روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل نیز از قول یک باستان‌شناس دیگر نقل می‌کند که ساکنان پادشاهی کهن اسرائیل همچون قوم یهود گوشت خوک را حرام می‌دانستند. آرن مائیر می‌گوید آن چه واقعا در انجیل و تورات در مورد تفاوت‌های قوم یهود و ساکنان پادشاهی کهن اسرائیل نقل شده در حقیقت بسیار مبهم‌تر از تفاسیری است که امروزه از قول کار‌شناسان نقل می‌شود.
 


خبر ائتلاف حزب لیکود، حزب حاکم اسرائیل، با حزب اپوزیسیون کادیما طی دو روز اخیر مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است، زیرا این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو موافقتش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرده بود.خبر ائتلاف حزب لیکود، حزب حاکم اسرائیل، با حزب اپوزیسیون کادیما طی دو روز اخیر مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است، زیرا این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو موافقتش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که با انتخابات زودهنگام موافق است و بر این اساس قرار بود انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل چهارم سپتامبر یعنی حدود ۴ ماه دیگر برگزار شود. دولت آقای نتانیاهو این تصمیم را در پی شدت گرفتن فشارهای احزاب اپوزیسیون بر حزب حاکم گرفته بود. اما بامداد سه‌شنبه ناگهان خبر رسید که حزب حاکم اسرائیل با حزب اپوزیسیون کادیما به توافق رسیده است، بنابراین انتخابات زودهنگام برگزار نمی‌شود و دولت اسرائیل در چارچوب ائتلاف به کارش ادامه می‌دهد. فرنوش رام، خبرنگار ساکن اسرائیل، معتقد است در صورت برگزاری انتخابات باز هم حزب لیکود حزب حاکم اسرائیل اکثر کرسی‌ها را کسب می‌کرد. خانم رام می‌گوید: «حزب لیکود که یکی از قدیمی‌ترین و دیرپاترین احزاب در اسرائیل است، ‌در سه سال و نیم اخیر حزب حاکم بوده و تمام نظرسنجی‌های روزهای اخیر هم کاملاً ‌نشان می‌داد که حتی اگر انتخابات برگزار می‌شد،‌ حزب لیکود تقویت میشد و باز هم حاکم می‌شد.» دو حزب لیکود و کادیما سند ائتلاف‌شان را روز سه‌شنبه به کنست پارلمان اسرائیل ارائه کردند و پس از آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و شائول موفاز رهبر حزب کادیما در یک کنفرانس خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. یکی از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس خبری موضوع ایران بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این باره گفت: «ما سال‌هاست که به طور جدی درباره ایران با هم صحبت می‌کنیم و من به شما قول می‌دهم که بحث و بررسی بر سر مسئله ایران همچنان به طور جدی و مسئولانه پیگیری شود.» شائول موفاز هم آمادگی‌اش برای همکاری با دولت را این طور اعلام کرد: «این مرحله یعنی تشکیل دولت وحدت ملی یک گام تاریخی است. تشکیل این ائتلاف در آینده اسرائیل نقش مهمی خواهد داشت و من اینجا هستم تا با وجود تمام چالش‌های پیش‌ رو آینده اسرائیل را بسازیم.» حال سؤال اینجاست که با وجود ائتلاف حزب حاکم با حزب اپوزیسیون موضع دولت اسرائیل نسبت به ایران چه تغییری خواهد کرد؟ مئیر جاودان‌فر، تحلیل‌گر مسائل اسرائیل و استاد دانشگاه در تل‌آویو، در این باره می‌گوید: «ملحق شدن حزب کادیما به دولت ائتلافی کنونی،‌ به دو دلیل روی سیاست‌های کنونی دولت اسرائیل درباره ایران تأثیری نخواهد داشت. دلیل اول این است که آقای موفاز به خاطر دلایل داخلی اسرائیل و دلایل محلی به دولت پیوست و مسئله ایران مطرح نبود. دلیل دوم هم این است که اگر آقای موفاز بخواهد در درون دولت نتانیاهو تأثیری داشته باشد حزب او به اندازه کافی قدرت ندارد که بتواند مسیر سیاست‌های کنونی دولت نتانیاهو در قبال ایران را عوض کند.» فرنوش رام، خبرنگار ساکن اسرائیل، نیز معتقد است حزب کادیما از تصمیم نخست‌ وزیر اسرائیل حمایت خواهد کرد، حتی اگر این تصمیم حمله نظامی به ایران باشد. خانم رام می‌گوید:‌«الان وجود ۹۴ حامی این هم‌پیمانی ِ دولت در کنست پارلمان اسرائیل، دست دولت را در تصمیم‌گیری در قبال ایران باز می‌گذارد. حقیقت این است که در طول یکی دو سال اخیر ایران تنها یک انگیزه و دستاویز سیاسی برای احزاب مختلف به خصوص احزاب راست‌گرا بوده تا منافع و غرض‌های سیاسی خود را پیش ببرند. دو هفته پیش که قرار بود انتخابات زودهنگام برگزار شود،‌ مسائل مرتبط با ایران اصلاً مطرح نبود و کسی در این باره صحبت نمی‌کرد.» به عقیده خانم رام، «اگر آقای نتانیاهو روزی تصمیم بگیرد برخلاف خواسته آمریکا و جامعه جهانی به طرف اقدام نظامی پیش برود، ‌شائول موفاز در کنار بنیامین نتانیاهو خواهد بود و هرگز در برابر او صف‌آرایی نخواهد کرد.» شائول موفاز روز چهارشنبه آینده به عنوان قائم‌مقام نخست وزیر و وزیر مشاور دولت جدید در کنست پارلمان اسرائیل سوگند خواهد خورد. حزب آقای موفاز یعنی کادیما ریاست کمیسیون اقتصادی و مالی در دوره کنونی کنست را نیز در دست خواهد گرفت و بدین ترتیب در تعیین بودجه و مسائل مالی دولت، حرف نخست را خواهد زد. شائول موفاز از یک خانواده یهودی اصفهانی‌الاصل است که در تهران به دنیا آمده و تا ۹ سالگی در ایران زندگی کرده است. او که بیش از ۴۰ سال در ارتش اسرائیل خدمت کرده و مدتی هم رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بوده در سال ۲۰۰۲ وارد حزب کادیما شده است. با پیوستن کادیما و ۲۸ کرسی آن به دولت موجود، این کابینه از حمایت ۹۴ نماینده از ۱۲۰ نماینده کنست برخوردار می‌شود که در تاریخ دوره‌های اخیر پارلمان این کشور کم‌سابقه است.
 


روزنامه‌های دنیای اقتصاد، تهران امروز و کیهان از تصویب کلیات «بودجه بی‌رقم و سقف» در میان اعتراض بی‌سابقه شماری از نمایندگان گزارش داده‌اند، و روزنامه رسالت نیز طی سرمقاله‌ای از «فقدان اعدام و ارقام شفاف» در لایحه بودجه انتقاد کرده است.روزنامه‌های دنیای اقتصاد، تهران امروز و کیهان از تصویب کلیات «بودجه بی‌رقم و سقف» در میان اعتراض بی‌سابقه شماری از نمایندگان گزارش داده‌اند، و روزنامه رسالت نیز طی سرمقاله‌ای از «فقدان اعدام و ارقام شفاف» در لایحه بودجه انتقاد کرده است. روزنامه‌های رسالت و خراسان به نقل از رئیس سازمان پزشک قانونی کشور خبر داده‌اند که «مرگ‌ومیر بر اثر مصرف قرص برنج در ایران طی یک سال ۱۴ درصد افزایش» داشته است. روزنامه شرق در تیتر یک شماره پنج‌شنبه خبر داده است که با دستور وزیر ارتباطات «استفاده از ای‌میل خارجی ممنوع و استفاده از ای‌میل داخلی ‌اجباری شده است». روزنامه خراسان از کشته شدن دو تن از فرماندهان سپاه استان لرستان در تصادف رانندگی خبر داده است. تصویب کلیات «بودجه بی‌رقم و سقف» در میان اعتراض بی‌سابقه روزنامه‌های دنیای اقتصاد، تهران امروز و کیهان ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره تصویب لایحه بودجه سال ۹۱ بر تصویب «بدون سقف و رقم» این لایحه از سوی مجلس تاکید کرده‌اند، و روزنامه رسالت نیز طی سرمقاله‌ای از «فقدان اعدام و ارقام شفاف» در لایحه بودجه انتقاد کرده است. روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است که «۱۲۸ نماینده مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در حالی به کلیات لایحه بودجه رای دادند که تا زمان رای‌گیری، سقف درآمد‌ها و هزینه‌های این بودجه از سوی کمیسیون تلفیق مشخص نشده بود» و به همین دلیل «در آغاز جلسه علنی بیستم اردیبهشت مجلس با انتقاد، اخطار و تذکر برخی از نمایندگان مواجه شد»، چرا که آنان معتقد بودند که اساسا ورود به محتوای لایحه بدون در اختیار داشتن رقم منابع و مصارف «بی‌معنی است». این روزنامه نوشته است که مجلس نیز سرانجام «بدون تعیین سقف درآمد‌ها و هزینه‌ها» لایحه بودجه سال ۹۱ را تصویب کرد. دنیای اقتصاد همچنین نوشته است که «دولت در لایحه پیشنهادی خود، سقف بودجه را ۵۱۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود، اما هنوز معلوم نیست که کمیسیون تلفیق این سقف را کاهش داده یا افزایش». روزنامه تهران امروز نیز با تیتر «تصویب کلیات بودجه در میان اعتراضات بی‌سابقه» گزارش داده است که «کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ کشور دیروز در شرایطی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نهایتا تصویب شد که فضای مجلس تحت تاثیر اعتراضات و انتقادات تند و تیزی بود که از سوی چند نماینده مجلس به محتوای لایحه به‌ عمل آمد». این روزنامه اشاره کرده است که دامنه اعتراض نمایندگان «از تذکرات آیین‌نامه‌ای نمایندگانی چون جمشید انصاری نماینده زنجان مبنی بر مشخص نبودن سقف بودجه تا انتقادات تند و تیزی که احمد توکلی به ساختار بودجه داشت» را دربر می‌گرفت. روزنامه کیهان هم تیتر یک شماره بیست و یکم اردیبهشت را به «بحث‌های داغ بودجه» در مجلس شورای اسلامی اختصاص داده و از قول احمد توکلی به عنوان «مخالف» تصویب لایحه بودجه سال ۹۱ نوشته است که «اتکای بودجه امسال به درآمدهای نفتی ۳۵ درصد افزایش یافته است». این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از قول احمد توکلی نوشته است که در لایحه بودجه سال ۹۱ «چندین قانون از جمله قانون اساسی، موادی از قانون برنامه پنجم، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و قانون برنامه و بودجه و نیز قانون محاسبات عمومی کل کشور زیر پا گذاشته شده است» و «رعایت نکردن این مسئله سبب بی‌انضباطی مالی در دولت خواهد شد». به نوشته روزنامه کیهان، احمد توکلی همچنین با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه که باید تا نیمه آذرماه ۹۰ انجام می‌شد، تاکید کرده که دولت «آئین‌نامه دسترسی آزاد به اطلاعات را نقض» کرده و «اطلاعات کافی به مجلس در کمیسیون تلفیق داده نشده است». روزنامه رسالت دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم نیز در سرمقاله شماره پنج‌شنبه به عدم شفافیت لایحه بودجه انتقاد کرده و نوشته است که «اعداد و ارقام باید شفاف باشد. عناوین و جداول درآمدی و هزینه‌ای باید بر اساس ارقام صحیح باشد. حدود و ثغور این ارقام را می‌توان حداقل در گزارش تفریغ بودجه سال قبل یا سال‌های قبل محک زد» و علاوه بر این «بودجه باید دارای سقف صادق باشد و هرگونه بودجه‌بندی بر اساس سقف کاذب فلسفه بودجه‌نویسی را بلاموضوع می‌کند». محمد کاظم انبارلویی سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت از این که «سقف درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی نشده است»، به عنوان «یکی از اشکالات مهم بودجه سال ۹۱» نام برده و نوشته است که «بدون سقف یا با سقف کاذب قطعا روی ستون‌های درآمدی و هزینه‌ای کاذب خواهد بود». این روزنامه تاکید کرده است که در لایحه بودجه «دقیقا باید معلوم شود دولت چقدر درآمد دارد و با این درآمد چه می‌خواهد بکند». «افزایش ۱۴ درصدی» خودکشی با قرص برنج طی یک سال روزنامه‌های رسالت و خراسان به نقل از رئیس سازمان پزشک قانونی کشور خبر داده‌اند که «مرگ‌ومیر بر اثر مصرف قرص برنج طی یک سال ۱۴ درصد افزایش» داشته است. به نوشته روزنامه رسالت، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشک قانونی کشور روز چهارشنبه «از افزایش ۱۴ درصدی مصرف قرص برنج در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ در کشور خبر داد» و گفت «مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در چند سال اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است» و «آمار مرگ ومیر ناشی از مصرف قرص برنج از ۲۱۴ مورد در سال ۸۷ به ۴۶۳ نفر در سال ۹۰» یعنی بیش از دو برابر رسیده است. رئیس سازمان پزشک قانونی کشور همچنین گفته است که در سال ۸۹ نیز شمار کسانی که علت مرگ آنها «مصرف قرص برنج» ثبت شده «۴۰۶ نفر» بوده است. روزنامه رسالت همچنین از قول احمد شجاعی نوشته است که در سال ۹۰ «بیشترین مرگ ومیر ناشی از مصرف قرص برنج در تهران و ۲۰۵ مورد» ثبت شده و در همین سال پس از تهران نیز در «استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب با ۹۹ و ۴۱ مورد» بیشترین مرگ بر اثر مصرف قرص برنج ثبت شده است. هیچ یک از این دو روزنامه رسالت و خراسان که اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی را منتشر کرده‌اند از اصطلاح «خودکشی» استفاده نکرده و به جای آن از عنوان «مرگ بر اثر مصرف قرص برنج» استفاده کرده‌اند، اما رئیس سازمان پزشک قانونی کشور بر هشداردهنده بودن این آمار‌ها تاکید کرده و گفته است که «هشدار افزایش مصرف قرص برنج» را «به سازمان‌های مربوطه اعلام کردیم تا تدابیر مناسبی برای جلوگیری از مصرف قرص برنج اتخاذ کنند». روزنامه خراسان همچنین گزارش داده است که «طبق آمار پزشکی قانونی در ۱۱ ماه نخست سال ۹۰ در مجموع ۵۶۷ هزار و ۳۱۵ پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است». به نوشته این روزنامه، فرمانده نیروی انتظامی نیز در واکنش به «آمار پزشکی قانونی از افزایش نزاع و درگیری در سال ۹۰» گفته است که «نزاع تابع تورم، شرایط جوی و خشکسالی» است، و «در برخی مناطق به علت مشکلات فرهنگی و کاهش آستانه تحمل افراد است» و پیامد افزایش آمار نزاع و درگیری هم «بالا رفتن نرخ قتل در کشور است». اسماعیل احمدی مقدم همچنین گفته است که «یکی از ظرفیت‌هایی که منجر به وقوع نزاع می‌شود انتخابات محلی و مجلس در شهرستان‌ها است که منجر به بروز تنش‌هایی می‌شود، اما به طور کلی آستانه تحمل مردم کاهش یافته است» و «صدا وسیما باید ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های شاد را افزایش دهد و از پخش برنامه‌های کسالت‌زا در صورت امکان خودداری کند». روزنامه خراسان نوشته است که فرمانده نیروی انتظامی در عین حال بر تداوم برخورد با بدحجابی تاکید کرده و گفته است که پیشگیری اجتماعی بر انتظامی تقدم دارد، اما «اقتدار با ارشادگری هیچ منافاتی ندارد» و «پلیس‌های دیگر استان‌ها» بادید از «از پلیس مترو، فرودگاه و راه آهن تهران الگو بگیرند» و «باید در فرودگاه‌ها با مانکن‌های بدحجاب برخورد شود». با دستور وزیر ارتباطات، استفاده از «ای‌میل داخلی» ‌اجباری شد روزنامه شرق در تیتر یک شماره پنج‌شنبه خبر داده است که با دستور وزیر ارتباطات، استفاده از «ای‌میل داخلی» ‌اجباری شده است. به گزارش این روزنامه، در ادامه دستورالعمل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بانک مرکزی و بیمه مبنی بر «ممنوعیت استفاده از ای‌میل‌های خارجی برای تبادل اطلاعات»، رضا تقی‌پور در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی «استفاده از ای‌میل‌های خارجی مانند یاهو و جی‌میل برای اپراتور‌ها را ممنوع» اعلام کرد. وزیر ارتباطات در دولت احمدی‌نژاد «حفظ امنیت اطلاعات» را دلیل «ممنوعیت استفاده از ای‌میل‌های خارجی» عنوان کرده و در دستور تازه‌اش به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر «استفاده از ای‌میل با میزبانی داخلی» و مورد تائید «مرکز توسعه مدیریت اینترنت» تاکید کرده است. روزنامه شرق نوشته است که مخاطب اصلی نامه رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات «کلیه اپراتور‌ها اعم از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت» و «شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و تلفن اینترنتی» هستند که «با ای‌میل با کاربران خود در ارتباط هستند». به نوشته این روزنامه، وزیر ارتباطات در این نامه اعلام کرده است که «استفاده از پسوند دامنه کشوری دات آی‌آر (. ir) در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتال‌های دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه دستگاه‌های اجرایی با رعایت مواردی اجباری است». روزنامه شرق در ارزیابی «ابلاغ دستورالعمل‌های وزیر ارتباطات در خصوص استفاده از ای‌میل ملی به جای دیگر ای‌میل‌های خارجی در رد و بدل کردن اطلاعات» نوشته است که «این آغاز فعالیت این وزارتخانه در اجرایی کردن ای‌میل ملی و در ‌‌نهایت اینترنت ملی در سطح کشور است»، چرا که «در گام بعدی گفته شده این دستورالعمل شامل کلیه دستگاه‌ها اعم از مراکز آموزشی، دانشگاهی، اجرایی و نظامی خواهد شد». کشته شدن دو فرمانده سپاه استان لرستان در تصادف رانندگی روزنامه خراسان از کشته شدن دو تن از فرماندهان سپاه استان لرستان در تصادف رانندگی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، صبح روز سه‌شنبه یک خودروی نظامی متعلق به سپاه پاسداران «در ۲۰ کیلومتری محور الشتر-خرم‌آباد در استان لرستان به دلیل انحراف به چپ، با یک خودروی شخصی برخورد کرد که طی آن نجفعلی خیراللهی از فرماندهان سپاه استان لرستان و نصیرپور فرمانده حفاظت و اطلاعات سپاه ناحیه سلسله در این استان، جان خود را از دست دادند» و «چهار نفر دیگر مجروح شدند». یک سال پیش در ۶ اردیبهشت سال ۹۰ نیز روزنامه‌های ایران ضمن انتشار خبر کشته شدن «علی شادمهر و دو تن» از دیگر فرماندهان سپاه استان خراسان شمالی در تصادف رانندگی، از آنها به عنوان «فرماندهان جبهه و جنگ» نام برده بودند. در یک سال اخیر همچنین خبر مرگ محمدعلی موسوی، معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه، و عباس مهری، وفا غفاریان، احمد سیاف‌زاده، منصور ترکان، و احمد سوداگر که همگی از فرماندهان بلندپایه فعلی یا سابق سپاه پاسداران نیز منتشر شده و دلیل اغلب این مرگ‌ها حمله قلبی یا بیماری عنوان شده است. رسانه‌های رسمی در ایران ۱۶ اردیبهشت سال جاری هم از مرگ «احمد منصوری معاون سابق آموزش نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران» بر اثر «عارضه قلبی» خبر دادند.
 


یک روز پس از انفجار بمبی در مسیر کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعای سوریه، بامداد روز پنجشنبه نیز دو انفجار مهیب دمشق را به لرزه در آورد و «ده‌‌ها» کشته و زخمی بر جای گذاشت.یک روز پس از انفجار بمبی در مسیر کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعای سوریه، بامداد روز پنجشنبه نیز دو انفجار مهیب دمشق را به لرزه در آورد و «ده‌‌ها» کشته و زخمی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری ها، این انفجارها ساعت ۷:۵۰ دقیقه بامداد به وقوع پیوست و به گفته تلویزیون دولتی سوریه، این دو انفجار در محله‌ «القزاز» رخ داده است، محله‌ای که مرکز فرماندهی سازمان اطلاعاتی سوریه در آن قرار دارد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این دو انفجار روبروی ساختمان چند طبقه امنیتی سوریه رخ داده و خرابی‌هایی را در این ساختمان و ساختمان‌های مسکونی اطراف به بار آورده است.  تلويزيون دولتی سوريه در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که در جريان اين انفجارها بيش از ۴۰ نفر کشته و ۱۷۰ نفر زخمی شده اند. گروه مخالفان دولت سوريه رقم کشته ها را ۵۰ نفر اعلام کرده است. تلویزیون سوریه «تروریست‌ها» را مسئول این انفجارها دانسته‌ است، حال آن‌ که شورای ملی سوریه، اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون در این کشور، در بیانیه‌ای دولت سوریه را مسئول این واقعه دانسته است. شورای ملی سوریه می‌گوید هدف از انفجار‌ها این است که دولت به ناظران بین‌المللی نشان دهد که در حال مبارزه با تروریست‌ها است. این انفجار در حالی رخ داده است که صبح روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه نیز انفجار بمبی کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعا در سوریه را هدف قرار داد که در جریان آن، دستکم شش سرباز ارتش سوریه زخمی شدند. مرکز دمشق نیز اگرچه از زمان آغاز ناآرامی‌ها همواره تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی بوده ولی تا کنون چندین بار شاهد انفجار بمب‌هایی بوده است که مراکز امنیتی یا کاروان نیروهای نظامی را هدف قرار داده اند. هشتم اردیبهشت‌ماه یک بمب‌گذار انتحاری خود را در نزدیکی نیروهای امنیتی در دمشق منفجر کرد و موجب کشته شدن دستکم ۹ تن و زخمی شدن ۲۶ تن دیگر شد. نا آرامی‌ها در سوریه ۱۴ ماه است که ادامه دارد و به گفته سازمان ملل، بیش از ۹ هزار تن در جریان ناآرامی‌های این کشور جان باخته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که در هفته‌های گذشته صدها تن به شمار کشته شدگان افزوده شده است. تلاش های بین‌المللی هنوز موفق نشده اند تا به درگیری‌ها در سوریه پایان دهند. کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه که طرح شش بندی صلح برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران و برقراری آتش‌بس در سوریه ارائه داده است روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه گفت همچنان آتش بس به شکل «خطرناکی» در سوریه نقض می‌شود. وی طرح صلح خود را آخرین فرصت برای جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه دانست و گفت: «شاید روزی برسد که جهان ناچار شود راه دیگری به جز طرح صلح در سوریه پیش گیرد.» در همین روز بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به امکان بروز جنگ داخلی در سوریه ابراز نگرانی کرد.
 


مقام های اندونزیایی اعلام کردند در میان لاشه هواپیمای سوپر جت سوخوی روسی که روز چهارشنبه به کوهی در اندونزی برخورد کرد هیچ فرد زنده ای پیدا نشده است. لاشه هواپیمای روسی، امروز (پنجشنبه) توسط یک هلی کوپتر گشتی بر صخره ای در کوهپایه ای واقع درغرب اندونزی کشف شد. اين هواپيما حدود ۵۰ سرنشين داشت كه در ميان آنان چند ديپلمات و خبرنگار دیده می شدند و گفته مى شود دستكم ۳۶ نفر از مسافران مليت اندونزيايى داشته اند.
 


سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد نیروهای افغان پیش از نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو- کنترل شهرهای مهم و ۲۳۰ منطقه از مجموع ۴۰۰ منطقه این کشور را در دست می گیرند. ظاهر عظيمى گفت اين سومين مرحله از انتقال مسئوليت حفظ امنيت از نيروهاى تحت فرمان ناتو به نيروهاى افغان محسوب مى شود كه از تیرماه ماه گذشته آغاز شده است. در همين حال وزارت آموزش افغانستان در مورد وضعيت امنيت مدارس در ۱۱ استان اين كشور هشدار داد و گفت حدود ۵۵۰ مدرسه در اين استان ها به دليل نگرانى هاى امنيتى ناشی از نفوذ طالبان تعطيل شده است.
 


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در آستانه نشست سران ناتو، روز چهارشنبه با آندرس فوگ راسموسن دبیرکل این سازمان درکاخ سفید دیدار کرد. بر اساس بيانيه كاخ سفيد محور این گفت و گوها، مساله افغانستان و خروج برنامه ريزى شده نيروهاى ناتو از اين كشور بوده است. در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار سرباز از كشورهاى عضو پيمان آتلانتيك شمالى – ناتو – در افغانستان حضور دارند. نشست سران ناتو قرار است ۲۰ و ۲۱ ماه مه (۳۱ ارديبهشت – اول خرداد) سال جارى در شيكاگو برگزار شود.
 


كاخ سفيد واشينگتن روز چهارشنبه اعلام كرد ولاديمير پوتين رييس جمهورى روسيه در نشست اقتصادى ِ سران گروه ۸ كه ماه جارى ميلادى در آمريكا برگزار مى شود شركت نمى كند. كاخ سفيد افزود ولاديمير پوتين روز چهارشنبه در گفتگوى تلفنى با باراك اوباما  گفته است كه بايد كار تشكيل كابينه روسيه را به انجام برساند. به گفته  ولادیمیر پوتين به جاى وى دیميترى مدودویف نخست وزير جديد روسيه در نشست كشورهاى گروه ۸ كه قرار است ۱۸ و ۱۹ مه (۲۹ و ۳۰ ارديبهشت) در كمپ ديويد برگزار شود شركت مى كند.
 


پليس مكزيك روز چهارشنبه اجساد سر بريده و يا قطع عضو شده ۱۸ نفر را پيدا كرد كه در دو وسيله نقليه كنار جاده اى بين دو شهر گوادا لاخارا و لاكسايد رها شده بودند. به گفته پليس اين كشتار در يك نبرد انتقامجويانه بين دو گروه از قاچاقچيان مواد مخدر رخ داده است. يك مقام قضايى اين منطقه گفت به نظر مى رسد اين كشتار براى انتقامگيرى از واقعه اى مشابه صورت گرفته باشد كه طى آن ۲۳ نفر جمعه گذشته  در ايالت تاموليپاس كشته شدند. از هنگام به قدرت رسيدن فليپه كالدرون رييس جمهورى مكزيك در سال ۱۳۸۵ خورشیدی و تصميم وى در استفاده از ارتش براى از ميان برداشتن قاچاقچیان تا كنون بيش از ۵۰ هزار نفر در خشونت هاى ميان افراد اين گروه ها كشته شده اند.
 


باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، روزچهارشنبه گفته است ،به نظر او زوج های همجنسگرا بايد اجازه داشته باشند که ازدواج کنندباراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، روزچهارشنبه گفته است ،به نظر او زوج های همجنسگرا بايد اجازه داشته باشند که ازدواج کنند. باراک اوباما در مصاحبه ای با رابين رابرتز از شبکه «ای بی سی» گفت:« برای من اين موضوع مهم است که تاييد کنم از نظر من زوج های همجنس بايد قادر باشند که ازدواج کنند.» باراک اوباما در اين مصاحبه گفته است که اين نظر شخصی اوست و معتقد است، هر ايالات آمريکا حق دارد مستقلا در خصوص ازدواج همجنسگرايان تصميم بگيرد. به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما با اين اظهارات نام خود را به عنوان نخستين رييس جمهوری آمريکا که ازدواج همجنس خواهان را مورد حمايت قرار داد، در تاریخ این کشور ثبت کرد. اين اظهارات باراک اوباما مورد استقبال دموکرات ها، مدافعان حقوق همجنس گرايان و برخی ديگر گروه های مدنی  قرار گرفته و از آن به عنوان يک نقطه عطف برای حقوق مدنی در ايالات متحده ياد شده است. مايکل بلومبرگ، شهردار مستقل نيويورک، در اين زمينه گفته است:« اين يک نقطه عطف مهم در تاريخ حقوق مدنی آمريکا است.» اين در حالی است که فعالان جمهوريخواه و رهبران مسيحيان محافظه کار از موضع باراک اوباما انتقاد کرده اند و از آن به عنوان يک ريسک و مخاطره سياسی نام برده اند. به گزارش رويترز،برخی معتقدند که این موضع گيري باراک اوباما باعث خواهد شد تا رای دهندگان مستقل به سمت ميت رامنی، کانديدای جمهوريخواهان،متمايل شوند. چرا که ۲۹ ايالت آمريکا رای به ممنوعيت ازدواج همجنس گرايان داده اند و اين اقدام باعث خواهد شد تا مسيحيان محافظه کار از ميت رامنی در انتخابات رياست جمهوری درششم نوامبر حمايت کنند. ميت رامنی اعلام کرده است که با ازدواج همجنسگرايان مخالف است.   تونی پارکر، رهبر يک نهاد مسيحيان محافظه کار در اين زمينه گفته است:«آنچه که امروز اعلام شد، اين مساله را تاييد ميکند که موضوع ازدواج يکی از مسايل اصلی در انتخابات رياست جمهوری خواهد بود و رييس جمهور(باراک اوباما) يک نمونه شفاف  و روشن از متمایز بودن مواضع خود و ميت رامنی را نشان داد.» به گزارش رويترز، تحليلگران اين موضع گيری باراک اوباما را يک ريسک و مخاطره محاسبه شده ارزيابی می کنند که در زمانی انجام گرفته که تقريبا نظر سنجی ها در آمريکا نشان می دهد شمار بيشتری در اين کشور از ازدواج همجنسگرايان حمايت می کنند. طبق اين گزارش، جوليا اپستين، يک استرانژيست دمکرات به شبکه «ام اس ان بی سی» گفته است:اين اظهارات باراک اوباما  بدون ريسک و مخاطره سياسی نيست. نظرسنجی ها نشان می دهند تقريبا تمام بخش های جامعه به سمت پذيرش ازدوج همجنسگرايان در حرکتند، ولی جمهوريخواهان خواهند کوشيداز اين موضوع برای کسب آرای آفريقايی- آمريکايی ها و سفيد پوستانی که تحصيلات دانشگاهی ندارند استفاده کنند.
 


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت به نظر وی زوج های همجنسگرا باید اجازه ازدواج داشته باشند. رییس جمهوری آمریکا گفت این عقیده شخصی اوست و در عین حال از حق ایالات مختلف برای تصمیم گیری در این زمینه حمایت می کند. برخی ایالات در آمریکا قوانین متفاوتی در زمینه ازدواج همجنسگرایان تصویب کرده اند که بر اساس آن ها ازدواج همجنسگرایان پذیرفته شده و یا همچنان ممنوع است.
 


زیگمار گابریل رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان در مصاحبه با نشریه (دیزایت) از آنگلا مرکل صدراعظم این کشور به دلیل تحمیل شرایط سختگیرانه ریاضت اقتصادی به یونان انتقاد کرد. به گفته این رهبر اپوزیسیون آلمان، سیاست های دیکتاتورمابانه آنگلا مرکل برای صرفه جویی سبب شده که یونانِ مقروض به حاشیه کشانده شود، و رای دهندگان یونانی به احزاب افراطی روی بیاورند. حزب چپگرای سیرزیا در یونان که مخالف سیاست های ریاضت اقتصادی است با آنکه از سوی رییس جمهوری این کشور فرصت یافت یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، اما در این زمینه توفیقی نداشت.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته