هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیکاری ۱۵ هزار کارگر به دلیل تعطیلی واحدهای تولید کود شیمیایی

Posted: 16 May 2012 09:32 AM PDT

تعطیلی کارخانجات تولید نخ کشور و بیکاری دهها کارگر دیگر

جـــرس: رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کود شمیایی از بیکاری ۱۵ هزار کارگر فعال در واحدهای تولید کود شیمیایی کشور به دلیل عدم خرید کود توسط دولت و تعطیلی واحدها خبر داد. همزمان منابع خبری از اخراج ۱۴۰ کارگر از دو کارخانه زنجان، با ۵ ماه حقوق عقب افتاده خبر داده اند.


به گزارش ایلنا، صیاد فرهادی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کود شیمیایی ضمن بیان این موضوع که ۱۵ هزار کارگر فعال در واحدهای تولید کود شیمیایی کشور به دلیل عدم خرید کود توسط دولت و تعطیلی واحدها طی پنج سال گذشته تعطیل شده‌اند"، تعداد واحدهای تعطیل شده را ۳۲۵ واحد اعلام کرد.


او با انتقاد از واردات بی رویه کود شمیایی به داخل کشور تصریح کرد: هم اکنون دولت با واردات بی رویه کودهای چینی بی کیفیت روند تعطیلی واحدهای تولیدی کشور را تسریع می‌کند.


فرهادی از عدم انجام تعهدات دولت طی یک سال گذشته در خصوص ارائه کود به کشاورزان خبر داد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت متعهد به ارائه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کود شیمیایی به کشاورزان شد اما به دلیل عدم اجرای تعهدات هم اکنون کشاورزان با کمبود شدید کود مواجه شده‌اند.


او با بیان این که کود شیمیایی یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی است که نیاز سالانه‌ی مزارع کشور به آن در سال حدود ۴ میلیون تن است خاطرنشان ساخت: از این میزان حدود ۶۰ درصد وارداتی و ۴۰ درصد مابقی را تولیدکنندگانی تشکیل می دهند که تمام کود تولیدی خود را باید به دولت بفروشند و به واقع از این راه امرار معاش می کنند.


بیکاری دهها کارگر تولید نخ
همزمان، گزارش ها حاکیست که کارخانجات تولید نخ الیاف هامون تعطیل و ۷۰ کارگر بیکار شده اند و همچنین ۷۰ کارگر کارخانه نخ ایران واقع در شهرک صنعتی ابهر نیز تمدید قرارداد نشده‌اند.


دبیر اجرایی خانه کارگر خرمدره با اعلام این خبر در خصوص کارخانه نخ ایران به ایلنا گفت: کارخانه نخ ایران که تولید کننده انواع نخ نساجی است به جهت مشکلات مالی ۷۰ کارگر خود را با پایان یافتن قراردادشان تعدیل کرده است.


کاظم خلجی درباره این کارخانه که هم اکنون با حداقل ظرفیت نیروی کار فعال است، افزود: نخ ایران در گذشته حدود ۲۰۰ کارگر داشت که اکثر آنان با قراردادهای کوتاه مدت به مرور اخراج شدند.


او عمده مشکلات واحدهای صنعتی تولید نخ را مشکلات نقدینگی اعلام کرد و اظهارداشت: ورود نخ‌های ارزان قیمت خارجی (عمدتا چینی) بیشترین توجه خریداران محصولات این کارخانه‌ها (که عمدتا کارخانجات نساجی و پارچه بافی هستند) را به خود جلب کرده است.


او در ادامه در خصوص کارخانه الیاف هامون نیز خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات بوجود آمده مالی در حال حاضر کارخانه الیاف هامون نیز با ۷۰ کارگر تعطیل شده است.


این فعال کارگری با اشاره به بیکاری کارگران واحد تولیدی در پی تعطیلی کارخانه‌ها، گفت: این ۷۰ کارگر ۵ ماه حقوق طلب دارند.


بدهی ۳۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی چگونه یک‌شبه صاف شد

Posted: 16 May 2012 09:16 AM PDT

مروری بر ترفند دولت در ابقای سعید مرتضوی

جـــرس: در پی اعلام وصول مطالبات ۳۵ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از طریق واگذاری سهام دولت در ۲۱ شركت و بانك کشور، یکی از رسانه های خبری به ابعادی از این ماجرا، که به پافشاری دولت در انتصاب سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی باز می گردد، پرداخت و نوشت: "آیا صرفا برای توجیه انتصاب ناثواب چهره‌ای مسئله‌دار و متهم در صندوق تامین اجتماعی باید بدهی دولت به صندوق پرداخت می‌شد؟ آیا پرداخت این بدهی ها در ادامه کشمکش با مجلس بوده است؟"


سامانه خبری – تحلیلی جهان نیوز، در بخشی از یک مطلب با عنوان "بدهی ۳۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی چگونه یک‌شبه صاف شد" نوشت: نکته دیگری که در لابه‌لای حواشی و زد‌و‌خورد‌های گفتاری بین مجلس و دولت مورد غفلت قرار گرفت، موضوع "پرداخت کامل و آنی تمام بدهی‌های چندیدن ساله و انباشته شده دولت به صندوق تامین اجتماعی" بود.


بر اساس این گزارش، سعید مرتضوی چهار روز پیش از وصول مطالبات این صندوق به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری سهام دولت در ۲۱ شرکت و بانک خبر داد.


این گزارش همچنین با اشاره به این نکته که "دولت از سال ۸۵ به بهانه‌های مختلف عملا از پرداخت بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی امتناع داشت به گونه‌ای که بدهی دولت در سال ۸۵ به صندوق به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان و این رقم در سال ۸۷ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در سال ۸۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان شد"، خاطرنشان کرد که "با این وجود از سوی دولت اقدام خاصی برای پرداخت این بدهی‌ها صورت نگرفت، اما به محض انتصاب مرتضوی به این سمت، دولت به صورت آنی و در اقدامی غیرمنتظره تمام بدهی 35 هزار میلیارد تومانی اش به این صندوق را پرداخت کرد."


این سایت اصولگرا، که پیش تر از حامیان دولت به شمار می رفت و در جریان چالش میان اصولگرایان، به منتقدین دولت پیوسته، در ادامه گزارش خود نوشته است: این حرکت دولت سؤالات و ابهامات زیادی را در پی داشته که البته با بالا گرفتن مجدد اختلاف نظرها بین دولت و مجلس بر سر استیضاح وزیر، موضوع پرداخت آنی بدهی دولت به صندوق در حاشیه قرار گرفته است.

حال جای این سؤال از رئیس‌جمهور وجود دارد که چرا دولت مدت ها از پرداخت بدهی خود آن هم به مبلغ کلان ۳۵ هزار میلیارد تومان به صندوقی مانند تامین اجتماعی که به‌صورت مستقیم با معیشت حداقل 27 میلیون نفر از مردمی که غالب آنها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، امتناع کرده و صندوق تامین اجتماعی را تا مرز ورشکستگی پیش برده است؟!

آیا صرفا برای توجیه انتصاب ناثواب چهره‌ای مسئله‌دار و متهم در صندوق تامین اجتماعی باید بدهی دولت به صندوق پرداخت می‌شد؟ آیا پرداخت این بدهی ها در ادامه کشمکش با مجلس بوده است؟

و اینکه اگر قرار نبود مرتضوی پس از موسویان به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی از سوی دولت منصوب شود، بدهی ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت همچنان سیر سعودی طی می کرد و صندوق واقعا ورشکسته‌ می شد؟

مسئولان دولتی که خود را خادم اقشار مستضعف و محروم جامعه می‌دانند، به این مسئله فکر کرده اند که دود لج‌بازی دولت و عدم تمکین به پرداخت حقوق ده ها میلیون ایرانی آن هم برای پنج سال پیاپی صرفا به چشم همین قشر آسیب‌پذیر خواهد رفت.

خشکی دریاچه ارومیه جان میلیون‌ها نفر را به خطر می اندازد

Posted: 16 May 2012 08:52 AM PDT

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید

جـــرس: نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید با خشک شدن دریاچه ارومیه جان میلیون‌ها نفر در خطر خواهد بود.


به گزارش تابناک، مهدی عیسی زاده ضمن بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث پخش شدن نمک در فضای اطراف خواهد شد. وقتی که می‌بینیم گرد و غباری که از عربستان و عراق بلند می‌شود، نقاط بسیاری از کشور را آلوده می‌کند، باید به این موضوع توجه کرد که پخش شدن نمک دریاچه ارومیه، تأثیری به مراتب بیشتر و مخرب‌تر بر کشور خواهد داشت و نه تنها آذربایجان و کردستان، بلکه همه ایران را تحت تأثیر آثار مخرب خود قرار خواهد داد.


نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حالی که دولت تصمیم به انتقال آب به کویر مرکزی ایران گرفته است، نباید شاهد ایجاد کویر دیگری در منطقه آذربایجان باشیم، گفت: اگر اکنون به فکر دریاچه ارومیه نباشیم، دیری نخواهد پایید که شاهد مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای پیرامون دریاچه به مناطق دیگر کشور خواهیم بود که این موضوع نارضایتی‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت. این افراد کار و رفاه می‌خواهند و این کوچ دسته جمعی بحران‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت. با خشک شدن دریاچه ارومیه جان میلیون‌ها نفر در خطر خواهد بود و نباید گذاشت این اتفاق رخ دهد و این انتظار از دولت می‌رود که هر چه بیشتر و زودتر فکری برای حل این بحران کند.


نمانیده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در تشریح اقداماتی که نمایندگان تا کنون برای حل بحران دریاچه ارومیه داشته‌اند، گفت: جلساتی با حضور رئیس مجلس،‌ وزرای دولت و معاونین آنها و همچنین نمایندگان استان‌های مجاور دریاچه ارومیه برگزار شده و طرح‌ها و اعتباراتی برای رفع مشکل دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است اما این تمهیدات کافی نیست. رفع این مشکل نیازمند تمهیدات و تلاش‌های بیشتری است. روند کنونی پاسخگو نیست و با امکانات موجود، می‌توان بیشتر از اینها کار کرد.


وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولین، اهمیتی به خشک شدن دریاچه ارومیه نمی‌دهند؛ با این رویکرد نه تنها دریاچه‌ای باقی نمی‌ماند، بلکه امنیت منطقه را به خطر خواهد انداخت و بهانه‌ای می‌شود برای دشمنان این مرز و بوم و در نتیجه به جای صرف منابع و امکانات برای زنده نگه داشتن این دریاچه، باید منابع و هزینه‌هایی به مراتب بیشتر صرف تهدیدات امنیتی کرد.


عیسی زاده افزود: یکی از راه‌های حل مشکل دریاچه ارومیه، انتقال آب خزر است که بنا بر نظر کارشناسان و صاحبنظران قابلیت اجرا دارد و حتی امکان این کار به مراتب آسانتر از انتقال آب به کویر مرکزی است و تأثیر به مراتب بیشتری نیز خواهد داشت.


این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در ادامه خاطرنشان کرد: با توانایی‌ها و امکانات موجود، این توان در بدنه اجرایی کشور وجود دارد که هر چه زودتر این بحران را مرتفع کند. در کوتاه مدت می‌توان با باردار کردن ابرها و بارش مصنوعی از پایین‌تر رفتن آب دریاچه جلوگیری کرد و در بلند مدت، حداکثر دو تا سه سال، باید طرح‌های انتقال آب به دریاچه عملیاتی شود.


عیسی زاده در پایان افزود: مردم آذربایجان جانفشانی‌های بسیاری انجام داده‌اند و برای رفع مشکلات آنها نباید از هیچ کاری دریغ کرد و انتظار مردم این مرز و بوم این است که تا دیر نشده فکری به حال دریاچه ارومیه و حل مشکل آن شود.


اتحاد جمهوریخواهان خواستار آزادی نرگس محمدی شد

Posted: 16 May 2012 08:47 AM PDT

جـــرس: اتحاد جمهوری خواهان ایران با صدور بیانیه ای، خواستار آزادی نرگس محمدی فعال حقوق بشر شد.


به گزارش تارنمای ملی – مذهبی، در این بیانیه‌ همچنین نسبت به آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان جنبش‌ مدنی اعتراض شده است.


در این بیانیه با اشاره به بیماری فلج عضلانی که نرگس محمدی در زندان به آن مبتلا شده آمده است: بازداشت و محاکمۀ خانم نرگس محمدی با اتهامات واهی و صدور حکم شش سال زندان برای ایشان، فاقد هر گونه پایه و اساس حقوقی، و نشانه ترس و وحشت حکومت جمهوری اسلامی از خواست رعایت حقوق بشر و برای خاموش کردن صدای منتقدان است. خانم نرگس محمدی باید هر چه سریع تر برای مداوا به بیمارستانی مجهز در خارج از زندان منتقل شود . ایشان باید آزاد شده و به کنار فرزندان خردسال و کار و زندگی خویش بازگردد.


این بیانیه می افزاید، زندانی کردن وکلا و مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، روزنامه نگاران و … وسیله ای است که استبداد حاکم برای حفظ سلطۀ خود همواره به کار بسته است. اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پایان دادن به آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، احترام به حقوق انسانی آنان و رعایت قوانین و تعهدات بین المللی از جمله منشور جهانی حقوق بشر از سوی دولت و دستگاه قضایی کشور است.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
به آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان جنبش های مدنی پایان دهید
بنا به گزارش سایت ملی مذهبی، خانم نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر زیر فشار بازجویان بند ۲۰۹ زندان اوین بار دیگر دچار فلج عصبی - عضلانی گشته و به بهداری زندان منتقل شده است. نرگس محمدی در مهرماه سال گذشته به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر»، به یازده سال حبس محکوم شد. این محکومیت در دادگاه تجدید نظر در ۱۴ اسفندماه، به شش سال حبس تقلیل یافت. نرگس محمدی در دوران بازداشت، حبس در سلول انفردای و در جریان بازجویی به بیماری فلج عصبی و عضلانی مبتلا شد و با توجه به وخامت وضع جسمانی اش نهایتا با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.


نرگس محمدی روز سوم اردیبهشت ماه بار دیگر در خانۀ مادری اش در زنجان تحت عنوان اجرای حکم زندان بازداشت شد، اما به جای انتقال به بند عمومی، بار دیگر برای بازجویی مجددا به سلول انفردای در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بازجوهای خانم نرگس محمدی به خوبی می دانستند که بازگشت او به سلول انفرادی بند ۲۰۹ و بازجویی های پر تشنج، معنا و عواقبی جز بازگشت دوبارۀ بیماری او نخواهد داشت.


آقای تقی رحمانی همسر خانم محمدی، که خود بیش از پانزده سال از زندگی اش را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است، می گوید که حال همسرش به شدت وخیم است. وی در آخرین ملاقات با خانواده، با وجود روحیه خوب، زبانش لکنت داشته است. او معتقد است که وخامت بیماری نرگس محمدی می تواند به فلج دائم او منجر شود. انتقال او از زندان به بیمارستانی مجهز و بدون حضور بازجوها و آزار و اذیت دائم آن ها، لازمۀ مداوای ایشان است.
بازداشت و محاکمۀ خانم نرگس محمدی با اتهامات واهی و صدور حکم شش سال زندان برای ایشان، فاقد هر گونه پایه و اساس حقوقی، و نشانه ترس و وحشت حکومت جمهوری اسلامی از خواست رعایت حقوق بشر و برای خاموش نمودن صدای منتقدان است. خانم نرگس محمدی باید هر چه سریع تر برای مداوا به بیمارستانی مجهز در خارج از زندان منتقل گردد . ایشان باید آزاد گشته و به کنار فرزندان خردسال و کار و زندگی خویش بازگردد.
زندانی کردن وکلا و مدافعاان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، روزنامه نگاران و … وسیله ای است که استبداد حاکم برای حفظ سلطۀ خود همواره به کار بسته است. اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پایان دادن به آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر، احترام به حقوق انسانی آنان و رعایت قوانین و تعهدات بین المللی از جمله منشور جهانی حقوق بشر از سوی دولت و دستگاه قضایی کشور است.
هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
۱۵ مه ۲۰۱۲



هشدار پزشکان در خصوص از بین رفتن کلیه‌های حسین رونقی در صورت تداوم نگهداری در زندان

Posted: 16 May 2012 06:56 AM PDT

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که از بین رفتن کلیه های حسین رونقی در صورت ادامه حضور در زندان قطعی است.


به گزارش کلمه، بعد ازظهر روز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت با وخامت حال حسین رونقی، بهداری زندان اوین وی را به بیمارستان هاشمی نژاد اعزام کردند.


پزشکان معالج این فعال حقوق بشر پس از معاینه اش اعلام کردند که در صورت ادامه حضور وی در زندان و اگر فورا تحت درمان و عمل جراحی در بیرون از زندان قرار نگیرد برای همیشه کلیه هایش را از دست می دهد و با خطر جدی مواجه خواهد شد.


پیش تر جراح رونقی اعلام کرده بود وی به علت عمل جراحی پلیوپلاستی نیازمند عمل جراحی مجدد است. او در معاینات اخیر خود عنوان کرده است که معالجه و درمان دیر هنگام وی باعث از بین رفتن کلیه هایش خواهد شد و احتمالا کلیه وی باید خارج شود.


پدر این وبلاگ نویس زندانی در نامه ای که اخیرا به دادستان تهران نوشته عنوان کرده است: جناب آقای دادستان سپاه ارگان مقدسی می باشد، اما چند نفر از ماموران سپاه گفته بودند اگر به مقامات قضایی شکایت کنید فرزندتان کشته می شود و نیز نمی گذاریم از زندان بیرون بیاید. جناب دادستان دارند به گفته هایشان عمل می کنند و فرزندم را می کشند.


محمد علی دادخواه وکیل حسین رونقی نیز در نامه ای خطاب به ریاست شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب گفته بود: ریاست محترم دادگاه اکنون سخن از زندگی یک انسان است. شدت بیماری به گونه ای است که هر نوع سهل انگاری خسارت غیرقابل جبران رابه همراه خواهد داشت.


خانم زلیخاموسوی مادر این وبلاگ نویس دربند که بارها از طرف ماموران سپاه تهدید شده است، هم گفته بود: مانگران حسین هستیم، قبلا مرا تهدید کرده بودند که اگر مصاحبه کنی دخترانت را هم می بریم و خودت را هم بازداشت می کنیم. باور کنید بی قانونی و ظلم روزگار ما را سیاه کرده است. چگونه آرام باشم و ساکت بنشینم وقتی می بینم پسرم ذره ذره می میرد. من برای پسرم هر روز اشک می ریزم و دعا می کنم. می ترسم اتفاق بدی برایش بیافتد.


گفتنی است، سید حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس، فعال حقوق بشر در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ١۵ سال حبس محکوم شد.


بر اساس گزارش ها، کلیه های وی به دلیل ضربات وارده در دوران بازجویی بشدت آسیب دیدند که تحت عمل جراحی پلیوپلاستی قرار گرفت. اما به دلیل بازگردانده شدن به زندان در دوران نقاهت، با عفونت و خونریزی کلیه مواجه شد که این امر موجب شد بعد از آن ۴بار تحت عمل جراحی قرار گیرد و در نهایت کلیه وی عمل جراحی را پس زد.


این درحالی بوده است که متخصصان پزشکی قانونی، بهداری زندان اوین و بیمارستان هاشمی نژاد تاکید کرده بودند که رونقی بعد از عمل جراحی باید بیرون از زندان تحت مراقبت های فوق تخصصی باشد اما اطلاعات سپاه با مرخصی درمانی وی همچنان مخالفت می کند.


لاریجانی: در برخی برهه‌ها به بهانه ایجاد امنیت، آزادی را محدود می‌کردند

Posted: 16 May 2012 06:22 AM PDT

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فریبکاری، خیانت به کشور است، درباره ضرورت صریح و روشن صحبت کردن افراد و گروه‌ها سخن گفت و همزمان اظهار داشت "دولتی می‌تواند ادعا کند مدینه عادله به وجود آورده است که زمینه‌های بالفعل شدن استعدادها را فراهم کند واین امر ضمن آنکه در سایه آزادی رخ می‌دهد تا برای گردش نخبگان در کشور باید فضای آزاد سیاسی وجود داشته باشد، زیرا اگر حکومتی ساختار غیرقابل انعطافی داشته باشد، اجازه ورود به نخبگان نمی‌دهد و در واقع قبیله‌سالار است؛ هر چند اگر هم از نخبگان استفاده کند، دسته‌دوم هستند."


به گزارش تارنمای «خانه ملت»، علی لاریجانی در سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس که در محل ساختمان مشروطه برگزار شد افزود: "زمانی برخی از افراد که در کشور از نظر سیاسی یا اقتصادی گرایش‌های چپ داشتند، اکنون در منتهی‌الیه راست حرکت می‌کنند،‌ در حالی که رجال سیاسی نباید این قدر تلوّن داشته باشد و در صورتی که نظرشان را عوض کرده‌اند، باید صراحتاً به مردم بگویند."


پارلمان در نظام مردم‌سالاری دینی باید با نخبگان و جریان‌های دینی تقویت شود
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه "در برخی از کشورها مثل ایران یک پارلمان وجود دارد که لازمه‌اش آن است گروه‌های نخبگان را به نحوی به این مرکز متصل کنیم تا افکار این قشر نیز وارد جریان تصمیم‌گیری‌ها شود"، گفت: "اگر احزاب قوی و دارای کارکرد درست باشند، به این پروژه کمک می‌کنند و باید پذیرفت در یک نظام مردم‌سالاری دینی، پارلمان باید از دو جهت تقویت شود که یکی تجلی افکار نخبگان است و دیگر آنکه جریان‌های دینی با آن ارتباط داشته باشند و باید این دو را با یکدیگر ممزوج کرد."


لاریجانی در خصوص قیام های مردم منطقه نیز گفت: "کشورهایی که خود ساختار دموکراتیک دارند، در برابر دموکراسی‌خواهی مردم منطقه مقاومت می‌کنند. انقلاب‌های اخیر منطقه جای امیدواری دارد، زیرا مردم‌سالاری در این کشورها شکل می‌گیرد، ولی تعجب من از کشورهای غربی است که خودشان ساختار دموکراتیک دارند اما اجازه نمی‌دهند کشورهای منطقه نفس بکشند و در برابر دموکراسی‌خواهی آنها مقاومت می‌کنند."


ریشه فراز و فرودهای آزادی در فضاهای سیاسی کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: "اگر چه برخی از این مسائل طراحی کشورهای خارجی برای ما است و تردیدی نیست که به دلیل موقعیت برجسته ژئوپلتیک ایران، حواس غرب به این سمت جلب شده است، اما نباید از مشکلات درونی خودمان غفلت کنیم."


وی تاکید کرد: "آزادی برای یک کشور مانند آب حیات است. اگر در کشوری استعدادهای مردم بخواهد شکوفا شود باید زمینه ظهور آن فراهم شود و شهید مطهری نیز با اشاره به حق طبیعی انسان‌ها معتقد است که آنها استعدادهایی دارند و در برابر آن از حقوقی برخوردار هستند و تنها زمانی می‌توانند توانایی خود را بالفعل کنند که در شرایطی آزاد زندگی کنند. عنصر آزادی لازمه تحرک برای بالفعل شدن استعدادهای فکری است. در عدالت مسئله آزادی رشد مطرح است، در حالی که در هر دوره‌ای تعریف‌هایی درباره عدالت صورت می‌گیرد اما عدالت آن است که همه انسان‌ها در یک جامعه بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند."


برای گردش نخبگان در کشور باید فضای آزاد سیاسی وجود داشته باشد
لاریجانی همچنین با بیان اینکه "دولتی می‌تواند ادعا کند مدینه عادله به وجود آورده است که زمینه‌های بالفعل شدن استعدادها را فراهم کند"، گفت: "این امر ضمن آنکه در سایه آزادی رخ می‌دهد، نیازمند بسترسازی دولت برای تحقق آن است و برای گردش نخبگان در کشور باید فضای آزاد سیاسی وجود داشته باشد، زیرا اگر حکومتی ساختار غیرقابل انعطافی داشته باشد، اجازه ورود به نخبگان نمی‌دهد و در واقع قبیله‌سالار است؛ هر چند اگر هم از نخبگان استفاده کند، دسته‌دوم هستند."


وی تاکید کرد: "در برخی برهه‌ها به بهانه ایجاد امنیت، آزادی را محدود می‌کردند. پس از انقلاب نیز چنین شرایطی به وجود آمد، مثلا هر زمان نزدیک انتخابات می‌شود انواع و اقسام بداخلاقی‌ها رخ می‌دهد و افراد یکدیگر را به باد فحش و ناسزا و تهمت و افترا می‌گیرند و انتخابات را که میوه شیرین آزادی و دموکراسی است به کام مردم تلخ می‌کنند.چنین کارهایی ذهن جامعه را خسته می‌کند، زیرا اگر آزادی فکر وجود دارد، باید برای بیان تفکرات باشد و نه زیر پا گذاشتن ارزش‌ها."


آزادی برای رشد فکری است و نه حقه‌بازی
لاریجانی افزود: "شهید مطهری معتقد بود آزادی را وقتی می‌توان محدود کرد که سایر ارزش‌ها را از توازن نیندازد. انسان‌ها وقتی به کمال می‌رسند که ارزش‌های متعدد آنها بالفعل شود. مشکلی که در برخی دوره‌های مختلف در کشور به وجود آمده این است که از آزادی به خوبی صیانت نشده و در برهه‌هایی دچار افراط و تفریط و جاروجنجال شده‌ایم. عده‌ای فکر می‌کنند با استفاده از فضای آزاد باید افکار خود را با حقه‌بازی به جامعه عرضه کنند و این آفت بزرگی است، زیرا فریبکاری خیانت به کشور است."


وی گفت: "گروه‌ها در فضای آزاد باید به صراحت و روشنی حرف بزنند. گاهی می‌بینیم برخی افراد چنان از ولایت فقیه حرف می‌زنند و خود را طرفدار آن نشان می‌دهند که در سابقه‌شان چنین چیزی دیده نمی‌شود و با این پدیده تاکتیکی برخورد می‌کنند. نمی‌خواهم نسبتی به کسی بدهم؛ روراست بودن با مردم از همه چیز مهمتر است و در صورتی که تمایل داریم از آزادی صیانت کنیم، باید با آنها روراست باشیم."


رجال سیاسی نمی‌توانند هر روز تغییر گرایش بدهند
رئیس مجلس هشتم شورای اسلامی در ادامه اظهار عقیده کرد "زمانی برخی از افراد که در کشور از نظر سیاسی یا اقتصادی گرایش‌های چپ داشتند، اکنون در منتهی‌الیه راست حرکت می‌کنند،‌ در حالی که رجال سیاسی نباید این قدر تلوّن داشته باشد و در صورتی که نظرشان را عوض کرده‌اند، باید صراحتاً به مردم بگویند. رجال سیاسی نمی‌توانند هر روز در هاله‌ای قرار بگیرند، زیرا باعث می‌شود شرایط کشور از توازن خارج شود و در این شرایط دسته‌بندی‌ها معلوم نیست که افراد از کدام تفکر حمایت می‌کنند."


وی افزود: "لوازم آزادی و دموکراسی آن است که افراد حرف خودشان را به درستی بزنند و در زرورق‌های دروغین نپیچند، زیرا اینها فریبکاری است هر چند شاید خودشان ندانند. اگر بخواهیم از پارلمان و آزادی فکر در کشور صیانت کنیم، باید قبول کنیم داشتن اخلاق درست در این زمینه و رعایت حقوق دیگران لازم است، زیرا در صورت انجام چنین رفتاری می‌توانیم مدعی صیانت از حقوق مردم باشیم، چرا که زمانی که برای رسیدن به جایگاهی حاضر شویم با هر تهمتی رقیب خود را از میدان خارج کنیم، نمی‌توان چنین ادعایی داشت. پارلمان ایران در 32 دوره فراز و فرودهایی داشته است. در برخی دوره‌ها شاهد شکوفایی مجلس بودیم و در دوره‌هایی نیز پارلمان بی‌خاصیت یا کم‌خاصیت شده و در برخی ادوار نیز به دلیل آشفتگی‌های سیاسی در کشور نتوانسته کار قابل ملاحظه‌ای انجام دهد. پارلمان مجموعه‌ای از وظایف را برعهده دارد که صیانت از حقوق ملت در ابعاد داخلی و خارجی مهمترین وظیفه آن است و البته در یک حکومت مطلوب همه قوا باید دارای این ویژگی باشند، اما در پارلمان حفظ حریم حقوق ملت اصلی‌ترین رکن است که در صدر مشروطیت و ادوار اول تا ششم مجلس شاهد آن هستیم."

  

تدوین قانون مدنی از نقاط درخشنده پارلمان ایران است
رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: "در تحلیل تاریخی پژوهشگران به این موضوع کمتر توجه شده در حالی که مواردی همچون تدوین قانون مدنی از نقاط درخشنده پارلمان ایران است که مانند آن یا نداریم یا کم داریم و اگر گاهی تکمله‌هایی به آن زده شده، نتوانسته ساختارش را عوض کند.
قانون مجازات اسلامی از نظر مبانی فقهی و حقوقی دقیق است و ملی شدن صنعت نفت به‌عنوان قانونی که اهمیت ذاتی برای کشور دارد است.
نظارت بر عملکرد قوای دیگر سومین وظیفه مهم پارلمان است.این وظیفه به وضعیت کشور از نظر دموکراسی مربوط می‌شود و هر زمان که کشور به استبداد میل کرده این وجه کمرنگ شده است."


وی بدون اشاره به روند طی شده طی سالهای اخیر و مواردی چون عدول از قانون و زیر پای نهادن اصول مصرحۀ قانون اساسی و همچنین نادیده انگاشتن حقوق مردم توسط حکومت، اظهار عقیده کرد: "وقتی یک مدل حکومت را انتخاب می‌کنیم، باید تبعات آن را بپذیریم. مثلا اگر در کشور دموکراسی انتخاب می‌شود، از لوازم آن حضور احزاب است که اگر نباشد، دموکراسی شکل خام پیدا می‌کند و در این حالت مجلس تشکیل می‌شود اما معلوم نیست که برآیند حرکت حکومت باشد."


کارکرد حزب
لاریجانی در پایان بدون اشاره و رویکرد به سرکوب احزاب و تشکل های منتقد و مردمی، مدعی شد: "منظور از احزاب آن گروه‌هایی نیستند که نزدیک انتخابات دور هم جمع می‌شوند، سروصدا راه می‌اندازند، اطلاعیه صادر می‌کنند و لیستی ارائه می‌دهند، زیرا چنین روندی کارکرد حزب نیست و شکل مبتذل آن است. کارکرد حزب آن است که بتواند کادر تربیت کند، برنامه تولید کند و افراد به مرور بتوانند بالا بیایند و گردش نخبگان در کشور به صورت سیستماتیک وجود داشته باشد.


هکرهای سعودی سایت ایرانی را هک کردند

Posted: 16 May 2012 05:51 AM PDT

جـــرس: سایت شرکت نفت ایرانول یکی از شرکت‌های اقتصادی بزرگ ایران ساعتی پیش توسط یک گروه از هکرهای عربستان سعودی( HP GROUUP HACK) هک و از دسترس خارج شد.


به گزارش تارنمای اطلاع رسانی «آنا»، هکرهای سعودی پس از کسب موفقیت در نفوذ به سرور مرکزی سایت شرکت نفت ایرانول، تصاویری از "ملک فیصل" و نقل قول‌های تند وی علیه شیعیان را در صفحه اصلی این سایت قرار دادند.

در حال حاضر سایت ایرانول از دسترس خارج شده است.

 

خبرگزاری مهر نیز در همین زمینه گزارش داده است که طی هفته های اخیر، گروه ناشناسی به سامانه اصلی اینترنت و مخابرات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران حمله کردند و اختلالاتی در سطح این وزارتخانه ایجاد کردند به طوریکه شبکه اینترنت این وزارتخانه و برخی از شرکتهای تابع نفتی برای مدت چندین هفته قطع شد.

 

بر این اساس، برای مدتی شبکه اینترنتی تمامی کارکنان و مدیران ساختمان های اصلی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، شرکت نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس و چندین شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران به طور کامل قطع شد.

 

مجوز چاپ «ايران‌ چک» ۵۰ هزار تومانی به بانک مركزی داده شد

Posted: 16 May 2012 05:51 AM PDT

جـــرس: درحالیکه رییس مجلس شورای اسلامی طی هفته های اخیر، انتشار ایران چك را بر اساس نظر هیات تطبیق مصوبات غیرقانونی اعلام كرده بود، نمایندگان مجلس روز چهارشنبه با تصویب بندی از لایحه بودجه 91، به بانك مركزی مجوز دادند تا اقدامات لازم را برای تداوم چاپ و انتشار ایران‌چك 50 هزار تومانی در سال جاری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، بند الحاقی 25 لایحه بودجه 91 در بخش هزینه‌ای را تصویب كردند. بر این اساس بانك مركزی مجاز است اقدامات لازم را در زمینه تداوم چاپ و انتشار ایران چك بانك مركزی با طرح‌های موجود و با مسدود نمودن معادل ریالی مبالغ ایران‌چك‌های منتشره تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسكناس طبق قانون پولی و بانكی كشور به عمل آورد.


قسیم عثمانی نماینده بوكان، پیش از این تصویب این ماده، پیشنهاد حذف كل این بند از كل لایحه با این استدلال كه انتشار ایران‌چك قانونی نیست، مطرح كرد و گفت: با توجه به نظر اخیر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ مجدد انتشار ایران‌چك، وجود چنین بندی قانونی نیست و بدان معناست كه بانك مركزی می‌تواند طبق قبل كارهای قبلی‌اش را ادامه دهد و ایران چك چاپ كند.


در ادامه نماینده دولت ضمن مخالفت با پیشنهاد حذف كل این بند، گفت: با توجه به مشكلاتی كه به دلیل تحریم‌ها برای افزایش چاپ اسكناس وجود دارد و 60 درصد از ارزش پولی كشور از طریق مبادلات ایران چك تامین می‌شود از این رو حذف این بند و به دنبال آن جلوگیری از انتشار مجدد ایران چك مشكلاتی را برای كشور به دنبال می آورد.

وی افزود: در این ماده مقرر شده است كه هیات نظارت اندوخته اسكناس، بر چاپ ایران چك نظارت داشته باشد و جواز لازم را بدهد. از شما نمایندگان درخواست دارم كه اجاز دهید ایران چك به همین ترتیب منتشر شود و ترتیبات بانكداری الكترونیكی را دولت فراهم كند.


علی لاریجانی رییس مجلس در ادامه با بیان اینكه انتشار ایران چك اشكالات قانونی دارد، گفت: قرار نیست مجلس كاری خلاف قانون انجام دهد تا با دادن مجوز، كاری را قانونی جلوه دهد.

رییس مجلس با طرح این پرسش از نماینده دولت كه چرا اسكناس‌های درشت‌تری را منتشر نمی‌كنید، ‌گفت: نمی‌توان نظامات كشور را به هم زد، شما می‌توانید به جای ایران چك، تعداد بیشتری اسكناس با رقم‌های بیشتر چاپ كنید. كشور ما مشكل كاغذ ندارد و از این لحاظ كشوری غنی به شمار می‌آید.

در ادامه محمدمهدی مفتح، سخنگوی كمیسیون تلفیق، با حضور در پشت تریبون ضمن مخالفت كمیسیون با حذف این بند گفت: انتشار ایران چك‌ها مجوز قانونی نداشت و به همین دلیل تطبیق مصوبات ایرادی نسبت به آن گرفت.


راه‌حل برطرف‌شدن این مشكل آن است كه اسكناس‌ها در قطعات بزرگ‌تر چاپ شود كه این موضوع نیز احتیاج به گرفتن مجوزهای بسیاری است كه در كوتاه مدت امكان‌پذیر نمی‌باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا كمیسیون تلفیق برای جلوگیری از كاری خلاف قانون، تصویب كرد كه ایران چك‌ها با تایید و مجوز و تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسكناس انجام شود.

مفتح با تاكید بر اینكه انتشار ایران چك در سال جاری با رعایت تمامی ضوابط انتشار پول انجام می‌شود، گفت: در صورتی كه بخواهیم ایران چك را در سال جاری از رده خارج كنیم نمی‌توان اسكناس‌ها با قطعات بزرگتر را جایگزین كرد و این كار نقدینگی كشور را مشكل مواجه می‌كند.


وی خاطر نشان كرد كه انتشار ایران چك، ادامه لایحه دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی است كه در عمل انجام می‌شود.


سرانجام نمایندگان با 52 رای موافق، 84 رای مخالف و 27 رای ممتنع از مجموع 204 رای با حذف این بند مخالفت كردند.

چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای انتشار ایران چك را بر اساس نظر هیات تطبیق مصوبات غیرقانونی اعلام كرده بود.
 

گرد و غبار در نوار جنوبی ایران امروز به اوج خود می‌رسد

Posted: 16 May 2012 05:19 AM PDT

هشدار به تهرانی ها

جـــرس: در ادامه هشدارها نسبت به وضعیت آلودگی هوای ایران، مدیرکل پیش بینی سازمان هوا‌شناسی از تشديد پدیده گرد و غبار در نوار جنوبی کشور خبر داد.

این درحالیست که معاون عمرانی استاندار تهران، با اشاره به تشكیل كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای پایتخت گفت که غلظت آلاینده ذرات معلق در تهران به شرایط هشدار رسیده است.


به گزارش ایلنا، عبدالرضا امیداور شهری، مدیرکل پیش بینی سازمان هوا‌شناسی ایران، درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا در سه روز آینده، اظهار کرد: از امروز برای مناطق شمال شرق، شرق و دامنه‌های البرز و ارتفاعات جنوب شرق افزایش ابر همراه با رگبار و رعد و برق همراه با ورزش باد پیش بینی می‌کنیم.


وی ادامه داد: ‌ شمال غرب و سواحل شمالی افزایش ابر و رعد و برق همراه با وزرش باد از شدت کمتری برخودار است، همچنین در دو روز آینده غرب و جنوب غرب کشور گرد و غبار ادامه خواهد داشت.


مدیرکل پیش بینی سازمان هوا‌شناسی از پیش بینی گرد و غبار در مرکز و دامنه‌های البرز خبر داد و تصریح کرد: ‌برای استانهای واقع در شرق و جنوب کشور نیز از پدیده باد و گرد و خاک پیش بینی می‌شود.
امیدوار شهری ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم که از شدت گرد و غبار در روز پنج شنبه کاسته شود.


هشدار
همچنین معاون عمرانی استاندار تهران، با اشاره به تشكیل كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای پایتخت گفت غلظت آلاینده ذرات معلق در تهران به شرایط هشدار رسیده است.


به گزارش ایسنا، محمدرضا محمودی با اشاره به این‌كه غلظت گردوغبار در پایتخت تا اواخر هفته ادامه خواهد داشت گفت احتمال تعطیلی بخشی از مدارس و سایر فعالیت‌های عمرانی و صنعتی در تهران بررسی خواهد شد.


یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز گفت: "آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق كمتراز ۲/ ۵ میكرون و غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از ۱۰ میكرون در شرایط هشدار قرار گرفته و گزارش هواشناسی حاكی از ادامه پایداری آلودگی هوا در پایتخت تا پایان هفته است."



اخذ دفاع آخر از پیمان عارف در پرونده شکایت معاون دادستان تهران

Posted: 16 May 2012 04:52 AM PDT

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی، حسب احضاریه شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس زندان اوین، در آن دادسرا حضور یافت.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، بازپرس عبدی با تکرار اتهامات ۲۴ اسفند ماه سال گذشته، یعنی "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق مصاحبه پیرامون اجرای حکم شلاق" و شکایت خصوصی بهرام رشته احمدی، معاون امنیت دادستان تهران و رییس دادسرای اوین، از این فعال سابق دانشجویی خواست تا دفاع آخر خود در مرحله بازپرسی را ارائه دهد.


پیمان عارف نیز با بیان اینکه بازگشایی مجدد این پرونده غیر قانونی و مغایر اصل اعتبار امر مختومه است و تاکید بر اینکه پیرامون اظهار نظر در خصوص اجرای غیر قانونی حکم شلاق قبلا مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفته و با رای برائت پیرعباسی (قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران) آزاد شده، خواهان صدور قرار موقوفی تعقیب از سوی بازپرس گردید.


این فعال سابق دانشجویی تاکید کرد که مصاحبه های صورت گرفته در مورد اجرای حکم شلاق با تغییر عنوان مجرمانه امکان تعقیب و محاکمه مجدد وجود ندارد، و همچنین در مصاحبه با رسانه ها، هیچگونه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صورت نپذیرفته است.


بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه، پیمان عارف با همان قرار تامین قبلی تا تشکیل دادگاه آزاد گردید.


لازم به ذکر است که بهرام رشته احمدی که جای قاضی حسن دهنوی (حداد) در معاونت امنیت دادستان تهران را در دوره عباس جعفری دولت آبادی گرفته، بنا به گزارش ها، با تاسیس دادسرای امنیتی جنب زندان اوین طی چند سال اخیر، کارنامه ای به مراتب تاریکتر از تیم سعید مرتضوی- حسن حداد از خود برجای گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته