هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیشنهاد جدید گروه ۵+۱ به ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم

Posted: 23 May 2012 06:37 AM PDT

مذاکرات بغداد همچنان ادامه دارد

جـــرس: در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ در بغداد و پشت درهای بسته جریان دارد، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه پیشنهاد تازه‌ای از جانب گروه ۵+۱ به ایران خبر داد. سخنگوی کاترین اشتون، روز چهارشنبه سوم خردادماه گفت این بسته پیشنهادی به حل نگرانی‌ها در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم مربوط می‌شود.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، مایکل من گفت: "من وارد جزئیات این پیشنهاد نمی‌شود، اما البته که ما در پیشنهادی که مطرح می‌کنیم منافع ایران را نیز در نظر می‌گیریم."


سخنگوی کاترین اشتون در توضیح این‌که آیا در این بسته پیشنهادی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره شده است، ضمن تأکید بر این‌که نمی‌تواند به جزئیات این بسته اشاره کند، تحریم‌ها علیه ایران را «قانون» خواند و گفت تنها زمانی که ایران گام‌های مشخصی در مسیر حل نگرانی‌های هسته‌ای بردارد می‌توان تغییراتی در تحریم‌ها ایجاد کرد.


وی فضای گفت‌و‌گوها در بغداد را خوب توصیف کرد و گفت به باور وی خانم اشتون و سعید جلیلی با اعتمادی دوجانبه گفت‌و‌گوها را آغاز کرده‌اند.


مایکل من گفته است که نباید از نشست امروز در بغداد، انتظار بیش از حد داشت.


مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی امروز چهارشنبه، سوم خردادماه، در بغداد آغاز شد.


برگزاری این مذاکرات به دلیل وضعیت نامناسب هوا و تأخیر برخی از طرفین مذاکره ساعاتی به تأخیر افتاد.


پیشتر قرار بود این مذاکرات ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه به وقت محلی آغاز شود که به همین منظور سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، و هیئت همراهش روز سه‌شنبه وارد بغداد شدند، اما ورود کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بغداد به دلیل گرد و غبار بغداد به تأخیر افتاد.


گزارش‌ها حاکی است که حدود ۱۵ هزار نیروی پلیس برای تأمین امنیت این مذاکرات در بغداد مستقر شده‌اند.


دور اول مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه ۵+۱ در استانبول برگزار شد، گفت‌و گوهایی که مایکل من آن را "موفق" ارزیابی کرد.


از جزئیات دقیق دور اول گفت‌وگوها در استانبول خبری منتشر نشده، ولی دیپلمات‌های آگاه به رویترز گفته بودند که قرار شده دو طرف "نقشه راهی" آماده کرده و در جریان بعدی مذاکرات درباره آن گفت‌وگو کنند.


بر اساس گزارش ها، گفته می‌شود بر اساس این نقشه راه قرار است در ازای همکاری‌های ایران، برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.


روز سه‌شنبه سعید جلیلی پس از ورود به بغداد اعلام کرد که با توجه به این‌ که مذاکرات بر مبنای همکاری طرفین پیش می‌رود، امیدوار است این گفت‌و‌گوها آغازگر فضای جدیدی باشد.


مذاکرات روز چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که ایران همچنین گفت‌وگوهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کند و دوم خرداد اعلام شد توافقی میان ایران و آژانس به دست آمده است.


واکنش آمریکا به توافقات ایران و آژانس
خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری «شین هوا» چین، واکنش آمریکا به توافق ایران و آژانس را بازتاب داده اند.


به گزارش تابناک، در این رابطه، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده توافق میان ایران و آژانس، گامی رو به جلو است؛ اما تنها بر اساس رفتار عملی ایران می توان در این مورد قضاوت کرد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: احتمال رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک درباره موضوع هسته ای ایران وجود دارد و این بهترین راه حل این مشکل است.


وی افزود: رئیس جمهور آمریکا تلاشهای بسیاری در راستای بهره گیری از راه حل دیپلماتیک انجام داد و جامعه بین المللی را نیز برای حمایت از آن بسیج کرد. البته تلاشهای وی تنها به انجام مذاکرات ختم نشد و باعث شد که کشورهای مختلف درباره نحوه تعامل با ایران به وحدت برسند.


وی ادعا کرد: این تلاشها به شکل گیری ائتلافی گسترده از کشورهای موافق با اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران منجر شد که اثراتی واقعی بر اقتصاد ایران و اوضاع سیاسی این کشور برجا گذاشت.


سخنگوی کاخ سفید افزود: ایرانی ها وقت زیادی ندارند و به همین دلیل برای آنها مهم است که مذاکرات را جدی بگیرند و از فرصت بازگشت ایران به جامعه بین الملل استفاده کنند.


همچنین «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفته: "اعلام توافق یک چیز است، اما آنچه ما به دنبال آن هستیم، اعمال این توافق است."


روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز اظهارات «دنیس راس»، از مشاوران دولت اوباما در امور خاورمیانه را منتشر کرده که گفته رسیدن به موفقیت امکان پذیر است؛ اما ملاقات ها میان ایران و گروه ۵+۱ باید بیشتر و فشرده تر باشد. وی همچنین گفته به نظر وی این مذاکرات به نتیجه ای فوری منجر نخواهد شد، اما می تواند دربردارنده نشانه هایی برای فهم این موضوع باشد که آیا رسیدن به توافقی در آینده نزدیک ممکن است یا خیر.


تداوم مواضع منفی اسرائیل
اما از سوی دیگر، مقامات اسرائیل همچنان بر موضع منفی خود نسبت به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران اصرار می ورزند. در آخرین مورد، «یدیعوت آحارانوت» گزارش داده «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که به انگلیس سفر کرده بود، روز گذشته با «ویلیام هیگ»، همتای انگلیسی خود دیدار کرده و در این دیدار، نسبت به توافق ایران و آژانس اظهار بدبینی کرده است. وی همچنین مدعی شده اهداف ایران همچنان مثل گذشته است و ایران همچنان در صدد دستیابی به بمب هسته ای است.


روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز جدیدترین اظهارات «ایهود باراک»، وزیر جنگ اسرائیل را منتشر کرده که نشان می دهد سخنان پیشین وی در مورد حمایت این رژیم از توافق ایران و غرب، شعاری بیش نبوده است.

ایهود باراک نیز ضمن اظهار بدبینی نسبت به نتیجه مذاکرات، اظهار داشته که ایران در پس القای «فریب پیشرفت» در مذاکرات است تا از فشار بین المللی بر روی خود بکاهد.


برخی بدبینی های دیگر
اما این بدبینی تنها به مقامات اسرائیلی محدود نمی شود. «رابرت رایت»، تحلیلگر نشریه آتلانتیک نیز با انتشار مطلبی، نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات بغداد اظهار تردید کرده و می نویسد بر اساس گزارش ها، قرار نیست در مذاکرات امروز، کاهش تحریم ها از سوی غرب، بخشی از برنامه مذاکرات باشد و همین امر می تواند عاملی منفی برای طرف ایرانی به شمار برود.


به باور وی، در صورتی که امروز در مورد موضوع کاهش تحریم ها صحبتی نشود، در بهترین حالت می توان انتظار توافق دو طرف بر سر برگزاری دور جدیدی از مذاکرات را داشت که دربرگیرنده تحریم ها نیز باشد.


همچنین «جفری گولدبرگ»، دیگر تحلیلگر این نشریه نیز از منظری دیگر به مذاکرات امروز می نگرد. به ادعای وی، هرچند توافق ایران و آژانس می تواند به عنوان نکته ای مثبت تلقی شود، اما این امر تنها در صورتی اثبات می شود که ایران در عمل تعهد خود به رعایت موارد موردنظر آژانس را نشان دهد و به این ترتیب، هنوز برای سخن گفتن از توافق میان دو طرف زود است.


بر اساس این گزارش، در نهایت، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با انتشار تحلیلی، از رفتار اسرائیل نسبت به توافق ایران و آژانس انتقاد کرده و نوشته است: اسرائیل به واسطه مخالفت با این توافق، خود را بیش از ایران منزوی می کند.

 


تعطیلی کارخانه قند اهواز و بیکاری و سرگردانی چند هزار کارگر

Posted: 23 May 2012 06:04 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع اقتصادی، کارخانه قند اهواز با ظرفیتی بالغ بر تولید ۲۵۰ تن قند و شکر چهار سالی است که تعطیل و تولید آن متوقف شده است.


به گزارش ایلنا، مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی با تصویب هیات دولت به وزارت صنایع جهت راه اندازی مجدد واگذار شد اما چندی پس از معرفی و استقرار مدیرعامل جدید کارخانه از سوی معاون اقتصادی وقت وزارت صنایع و معادن، روند بازسازی و فعالیت مجدد کارخانه متوقف شد.


ایرج امامی، رئیس شورای اسلامی کار کارخانه قند اهواز در این زمینه به ایلنا می‌گوید: در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت به خوزستان، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن واگذار شود، اما بعد از مدتی، به تشخیص وزارت صنایع و معادن، انتقال کارخانه به دولت مغایر قانون تشخیص داده شد و وزارت صنایع و معادن به استناد به همین مساله بازسازی کارخانه را تعلیق کرد.


او افزود: متاسفانه بانک‌های ملی و ملت نیز بعنوان مالکین قبلی کارخانه، با استناد به مصوبه دولت مبنی بر فروش کارخانه به وزارت صنایع و معادن از پیگیری امور کارخانه سرباز زدند که همین مساله تا امروز ادامه داشته و کارخانه در وضعیت تعطیلی کامل قرار دارد و هیچکدام از طرفین، مسئولیتی در قبال این کارخانه برعهده نمی‌گیرند.


مصوبه سفر استانی هیات دولت غیرقانونی از آب در آمد
امامی با انتقاد از عدم کار‌شناسی دولت در تصویب انتقال کارخانه از بانک‌های ملی و ملت به دولت گفت: جای تاسف دارد که چنین اشتباهاتی در سطح هیات دولت و باحضور رئیس جمهور صورت می‌گیرد، چرا که مصوبه دولت مبنی بر انتقال کارخانه قند اهواز مغایر اصل ۴۴ یا خصوصی سازی محسوب می‌شود که این مساله جای تعجب و گله دارد.


نماینده کارگران یاداور شد: با پیگیری‌های انجام شده، بانک‌های ملی و ملت حاضر نیستند مسئولیت کارخانه را برعهده بگیرند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز، با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه دولت متبوع خود، روند بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه را متوقف کرده است، که این مساله مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.


تعطیلی کارخانه و ۱۵ ماه حقوق عقب افتاده
کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که هم اکنون در حالت تعطیل کامل به سر می‌برد، با ایجاد بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و اشتغال ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یکی از کارخانه‌های مهم و استراتژیک اهواز محسوب می‌شود که به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مردم منطقه از این فرصت بی‌بهره مانده‌اند.


در حال حاضرکارگران این کارخانه نزدیک به ۱۵ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن با وجود داشتن دفترچه بیمه، به دلیل عدم ارسال لیست بیمه شدگان از سوی مدیریت کارخانه، از پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز محروم شده‌اند.


به گقته نمایندگان کارگران کارخانه، بانک ملت و بانک ملی که مالکین قبلی کارخانه محسوب می‌شوند، با استناد به مصوبه دولت در جریان دور دوم سفرهای استانی، و دولت نیز با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه هیات دولت به شماره ۴۱۵۹۱/۱۹۰۱۰، از پذیرش کارخانه سرباز زده و پاسخگوی مشکلات آن نیستند.


نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به وضعیت پیش آمده به نظر می‌آید بانک ملی و بانک ملت و دولت هیچ علاقه‌ای به دراختیار داشتن این کارخانه مهم ندارند.


رئیس شورای اسلامی کار قند اهواز در این زمینه به ایلنا می‌گوید: اگر بار دیگر به روزهای قبل از انتقال کارخانه به دولت برگردیم، از دولت چنین درخواستی نمی‌کنیم، چرا که این مساله به سرگردانی بیشتر کارگران کارخانه منجر شد و این در حالی است که دولت می‌توانست به جای تحت مالکیت قرار دادن این کارخانه- به استناد مصوبه‌ای غیرقانونی- با بسته‌های حمایتی خود، مشکلات کارخانه را حل و فصل کند.


او با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حل مشکلات کارخانه قند اهواز، اظهار کرد: در سال حمایت از تولید و سرمایه ملی باید نسبت به راه اندازی این کارخانه حساسیت بیشتری داشت اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن وتجارت تجربه خوبی در کارخانه داری ندارد.


عدم موافقت وزارت صنعت و معدن با بازسازی و انتقال کارخانه
امامی با اشاره به وضعیت تعطیلی کامل کارخانه می‌گوید: علت اصلی تعطیلی این کارخانه واردات بی‌اندازه شکر به کشور بود که باعث کاهش فروش و تولید کارخانه شد و از سوی دیگر وزارت صنعت و معدن علاوه بر مخالفت با بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه قند اهواز، با انتقال و واگذاری این شرکت به شرکت صنایع نیشکر نیز مخالفت می‌کند.


تجمع لباس شخصی ها در مقابل خانه سینما و اعتراض به حکم دادگاه برای لغو انحلال تشکل

Posted: 23 May 2012 06:04 AM PDT

همزمان با دیدار سینماگران با جانبازان جنگ

جـــرس: پس از تجمع «خودجوش» اعضای گروه فشار در مقابل مجلس که به افشای دخالت سپاه در انتخابات معترض بودند، این بار لباس شخصی ها مقابل خانه سینما تجمع کردند تا نسبت به رای دادگاه در خصوص انحلال خانه سینما واکنش نشان دهند و خواستار تثبیت تصمیم دولت در انحلال این تشکل صنفی و مستقل سینماگران کشور باشند.


بر اساس گزارش ها، در حالی که جمعی از سینماگران با به تاخیر انداختن برنامه خود برای افتتاح خانه سینما، به مناسبت سوم خرداد به دیدار جانبازان جنگ هشت ساله رفته بودند، این تعداد کم از اعضای گروه فشار، در مقابل ساختمان خانه سینما تجمع کردند و با شعارهای تهدیدآمیز، به مخالفت با حکم قانونی دادگاه و نقض دستور انحلال خانه سینما پرداختند.


به گزارش کلمه، تجمع کنندگان که در اخبار رسانه های خاص و حکومتی، "جمعی از اهالی فرهنگ و هنر شامل کانون مستند‌سازان جهادی، هیئت هنرمندان حزب‌الله، بسیج هنرمندان و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری هنر" معرفی شده‌اند، با نشانه‌های مشهور گروه‌های فشار از جمله پیراهن روی شلوار، لباس مشکی، ریش بلند و موتورهای نیمه سنگین در این محل حضور یافتند و ضمن بلند کردن پلاکاردهایی همچون «مرگ بر توده‌ای» به همراه تهدید و توهین، تابلوی سردر ورودی ساختمان را با اسپری مخدوش ساخته و عنوان خانه سینما را در آن از بین بردند.


خبر این تجمع غیر قانونی در حالی در خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده که هیچ اشاره به حضور احتمالی پلیس برای برخورد با این تجمع بدون مجوز صورت نگرفته و تصاویر منتشر شده نیز نشان می‌دهد که تجمع غیرقانونی گروه فشار با آرامش و بدون هیچ‌گونه مزاحمتی برگزار شده است.


سهیل کریمی از مستندسازان وابسته به دولت نیز که تنها چهره شناخته شده و سخنران این تجمع بود، سینماگران را به جاسوسی متهم کرد، قوه قضاییه را تهدید کرد، خواستار مقاومت وزارت ارشاد در برابر حکم لغو انحلال خانه سینما شد و گفت: مسئولین فرهنگی و سیاسی اگر بخواهند با آرمان‌های انقلابی مخالفت کنند نیروهای ما سر‌سخت جلوی آن‌ها خواهند ایستاد.


وی همچنین ضمن تهدید هنرمندان، افزود: حضاری که در این خانه هستند بدانند از جنازه ما حزب‌اللهی‌ها باید رد شوند تا به کار خود ادامه دهند.


خبرگزاری فارس همچنین گزارش داده که این افراد متاسفانه از نام حضرت زهرا نیز برای موجه جلوه دادن اقدام خود سوء استفاده کرده و "با حک کردن نام حضرت زهرا روی در این خانه به تجمع خود خاتمه دادند."


همزمان با این تجمع، جواد شمقدری، معاون وزیر ارشاد هم در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه در حال بررسی حکم دیوان عدالت اداری هستیم، در عین حال گفت: "در اینکه خانه سینما غیر قانونی است و و باید منحل شود هیچ شکی نداریم."


مشاور وی نیز در مصاحبه‌ای دیگر گفت که اگر لازم باشد، حکم انحلال دیگری برای خانه سینما صادر می‌شود.


این در حالی است که وکیل خانه سینما دیروز با استناد به قانون، تصریح کرده بود دولت نمی‌تواند دوباره دستور انحلال خانه سینما را صادر کند و با توجه به رای دیوان عدالت اداری، حتما باید تصمیم دیگری در این باره بگیرد.


بر اساس گزارش کلمه، صبح چهارشنبه سوم خرداد، در حالی که لباس شخصی ها به تجمع غیر قانونی خود مشغول بودند و مسئولان دولتی نیز در تدارک جلسه‌ عصر با حضور احمدی‌نژاد بودند تا از آن نتیجه‌ای برای مقاومت در برابر حکم دادگاه بیرون بیاورند، جمعی از هنرمندان به مناسبت سالگشت آزادی خرمشهر، به دیدار جانبازان دفاع مقدس رفتند و به عیادت و دلجویی از آنها پرداختند.


هنرمندان که دیروز هم در پیامک‌هایی با حال و هوای سوم خرداد، پیروزی قانونی خود بر دولت را با تعبیر "خانه سینما آزاد شد" به یکدیگر خبر می‌دادند، با حضور در مرکز توانبخشی امام ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر با جانبازان دفاع مقدس دیدار کردند.


در این دیدار سینماگرانی چون محمد مهدی عسگرپور،‌ رضا میرکریمی، فرهاد توحیدی،‌ هوشنگ گلمکانی‌، جواد نوروزبیگی،‌ کمال تبریزی، جعفر صانعی مقدم،‌ مجتبی راعی،‌عزیزالله حمید نژاد، ناصر ممدوح، امین تارخ‌، محمد آلادپوش، ‌نظام‌الدین کیایی، آناهید آباد، مریم بوبانی‌، محمدرضا موینی و…. حضور داشتند.


عسگرپور در حاشیه این دیدار در مصاحبه ای گفت: اصلا مایل نبودیم که در روز عزیز و بزرگی مانند سوم خرداد که یک نماد ملی است به مسائل حاشیه‌ای دامن بزنیم. به همین دلیل ترجیح دادیم که جلسه را به روزهای آینده موکول کرده و امروز مانند سال‌های قبل همراه با سینماگران در کنار جانبازان عزیز باشیم.


مدیرعامل خانه سینما درباره زمان آغاز به کار رسمی و مجدد خانه سینما نیز تصریح کرد: ما از سرصبر از فردا کارمان را در خانه سینما آغاز می‌کنیم و از شنبه نیز کاملا در خانه سینما مستقر خواهیم شد.


وی افزود: ما حدودا ۵ ماه است که کاملا سکوت کرده‌ایم و هرکس هر سوالی می‌پرسید در پاسخ می‌گفتیم، تابع قانون هستیم و در صورت صادر شدن هر رای به آن تمکین می‌کنیم اما متاسفانه دیدیم که دوستان وزارت ارشاد، در این مدت مدام درباره موضوعات مختلف پیرامون خانه سینما صحبت می‌کردند. همانطور که از ابتدا گفتیم ما به رای قانون احترام می‌گذاریم و به آن تمکین می‌کنیم، حالا این رای هرچه می‌خواهد باشد.


عسگرپور همچنین در خصوص نظر دیوان عدالت اداری نیز با بیان اینکه نامه انحلال خانه سینما قانونی نیست و در واقع شکایت ما پذیرفته شده است؛ درباره اینکه آیا اساسنامه خانه سینما می تواند موضوع بعدی چالش‌ها باشد، گفت: نمی‌دانم. در هر صورت صحبت درباره اساسنامه مسائل بعدی است، ممکن است حتی اگر بحث اساسنامه هم حل شود مثلا دوستان به موضوع دیگری ایراد بگیرند.


فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما نیز در مصاحبه ای گفت: "ضمن احترام به دوستان وزارت ارشاد، از این دوستان دعوت می‌کنم همه به رأی صادر شده احترام بگذاریم. این دوستان اگر اعتراضی به رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری دارند می‌توانند از طرق قانونی و مجرای اداری و قانونی اعتراض خود را پیگیری کنند."


وی در ادامه گفت: "همه ما در چارچوب قانون فعالیت می‌کنیم. همچنانکه خانه سینما در احترام به قانون فعالیت‌های خود را در حالت تعلیق نگه داشت، امروز نیز در احترام به قانون با اعضای سابق دوباره آغاز به کار می‌کند."

 

با وجود تلاش برای لاپوشانی، نام معاون اول احمدی نژاد در پرونده اختلاس بیمه مطرح شد

Posted: 23 May 2012 05:34 AM PDT

نام رحیمی با چه توجیهی از فهرست متهمان حذف شد؟
جـــرس: با وجود تلاش برای لاپوشانی و کتمان نقش محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخنگوی دولت در پرونده اختلاس بیمه ایران (موسوم به خانه فاطمی)، در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده اختلاس که به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور چهار قاضی مستشار در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، نام رحیمی مجددا طرح گردید.

 

این درحالیست که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضایی، با عقب نشینی بارز از مواضع قبلی و اظهارات رئیس دستگاه قضایی در خصوص "حضور و نقش محمدرضا رحیمی در پرونده اختلاس بیمه (خانه فاطمی) و لزوم برخورد قضایی با وی و هر متخلف دیگر در هر پست و مقامی"، طی روزهای اخیر گفته بود که "رحیمی در لیست متهمان نیست."


سخنگوی قوه قضائیه بارها طی ماههای اخیر در جلسات مطبوعاتی اعلام کرده بود محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت یکی از متهمان پرونده اختلاس در شرکت بیمه، موسوم به حلقه فساد خیابان فاطمی است که به موقع به دادگاه احضار خواهد شد، اما ظاهرا اظهارات خود را پس گرفته است.


به گزارش مهر، به گفته رئیس دادگاه های کیفری استان تهران، جلسات دادگاه اختلاس بیمه در روزهای زوج هفته برگزار می شود و تا دو ماه آینده حکم مجازات متهمان پرونده صادر خواهد شد.

 

بر اساس گزارش ها، این پرونده ۷۸ متهم دارد که ده نفر از آنها با قرار قانونی در زندان به سر می‌برند.


پیش از این متهمان در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری سه جلسه محاکمه شده بودند که با توجه به نقص های موجود در پرونده قاضی مدیرخراسانی پرونده اختلاس بیمه را برای رفع نواقص به دادسرا بازگرداند.


صبح چهارشنبه سوم خرداد، جلسه دادگاه بیمه،با حضور تعدادی از متهمان پرونده به صورت علنی در سالن اجتماعات دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.


نماینده دادستان تهران گفت: موضوع «م.ر» (محمدرضا رحیمی) که در جلسه قبلی دادگاه اختلاس بزرگ بیمه مطرح شد مربوط به دوران ریاست وی در دیوان محاسبات بود.


به گزارش مهر، ذبیحی در ابتدای جلسه دوم رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه که صبح چهارشنبه سوم خرداد در دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد با حضور در جایگاه گفت: در ابتدای جلسه گذشته نام «م.ر»که در جلسه قبل برده شد مربوط به دوران ریاست دیوان محاسبات وقت بوده است و ربطی به سمت فعلی وی ندارد که اصلاح می شود.


نام رحیمی با چه توجیهی از فهرست متهمان حذف شد؟
در همین خصوص، سامانه خبری الف نوشته است: حذف نام یک مقام ارشد دولتی که نمایندگان مجلس از او به عنوان "رئیس حلقه خانه فاطمی" یاد کردند و تقریبا غالب مسئولان قضایی از او به عنوان متهم اصلی "اختلاس بیمه ایران" نام برده اند از این پرونده، مهم ترین سوالی است که این روزها افکار عمومی را به خود مشغول کرده و نیازمند پاسخ قاطعی از سوی مسئولان پرونده است.


به گزارش مهر، روز گذشته غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در کاخ دادگستری در پاسخ به سوال خبرنگاری که از نقش معاون اول رئیس دولت در پرونده فساداقتصادی موسوم به بیمه ایران پرسیده بود، اعلام کرد که محمدرضا رحیمی که پیش از این نام وی به عنوان یکی از متهمان پرونده بیمه ایران مطرح شده بود، دیگر جزو متهمان این پرونده نیست.


او در پاسخ به این که آیا رد پای معاون اول رئیس دولت با توجه به قرائت متن کیفرخواست در پرونده اختلاس بیمه درمیان است، گفت: فعلا همین متهمان فراخوانده شده و کیفرخواستشان صادر شده است ولی برخی متهمان هنوز آزادند و برای برخی نیز هنوز کیفرخواست صادر نشده است و رحیمی هم جزو متهمان این پرونده نیست.


این در حالیست که دادستان کل کشور در دی ماه ۸۷ در یک نشست خبری با بیان اینکه اتهاماتی متوجه معاون اول رییس دولت است، گفته بود که وی باید به این اتهامات پاسخ دهد، اما این اتهام باید مثل هر پرونده دیگری رسیدگی شده و نتیجه آن مشخص شود.


محسنی اژه ای در این خصوص توضیح داده بود: در حال حاضر با توجه به اظهارات سایر متهمان، اتهام متوجه ایشان هست ولی اینکه این اتهام ثابت بشود یا نه باید در جریان دفاعیات ایشان قرار بگیریم.


اگر چه دادستان کل کشور در خلال سخنانش صریحا اسمی از رحیمی نبرده بود اما اشاره وی به معاون اول احمدی نژاد، شکایت وی از محسنی اژه ای به دلیل رسانه ای شدن نامش پیش از اثبات اتهاماتی که به او وارد کرده اند و قطعی شدن پرونده اش را به دنبال داشت که از سوی مدعی العموم و البته سخنگوی دستگاه قضایی نیز تائید شد.


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز، بارها از کشف و شناسائی باند بزرگ مفاسد اقتصادی در یکی از شرکت های متعلق به دولت خبر داده و اعلام کرده بود که "افراد این باند توانسته‌ بودند با جعل اسناد دولتی و قضایی، میلیاردها تومان به حقوق مردم و بیت‌المال خسارت وارد کنند" و همزمان رسانه های خبری اعلام کردند یک مقام ارشد دولتی نزدیک به محمود احمدی نژاد، در راس این شبکه اختلاس بزرگ میلیاردی قرار دارد که شخص رئیس دولت تا کنون مانع بازداشت، موآخذه و توقیف وی شده است و در این پروندۀ ملی ، علاوه بر مقام ارشد هیئت دولت، تعدادی از مدیران ارشد و کارکنان دولت نیز حضور دارند.


همچنین در مهر ماه ۸۸، احمد توکلی، الیاس نادران و علیرضا زاکانی نمایندگان تهران در مجلس از محمدرضا رحیمی به خاطر جعل مدرک دکترا، دروغگویی و تملق و پرداخت پول به نمایندگان از منبعی نامشخص به کمیسیون اصل نود شکایت و رونوشتی از شکایتشان را که در هفت بند تنظیم شده بود، جهت اطلاع برای رئیس جمهور ارسال کردند اما در نهایت شکایت مذکور در کمیسیون مربوطه مسکوت ماند.


اگر چه رئیس کمیسیون اصل نود مجلس برای رسیدگی به شکایت نمایندگان مذکور، دو ساعت با معاون اول رئیس جمهور گفتگو کرد اما به نظر می رسید به دلیل مفتوح بودن پرونده رحیمی در دستگاه قضا، محمدابراهیم نکونام ترجیح می دهد این موضوع روال عادل خود را طی کند.


او در پاسخ به خبرنگاری که جویای پیگیری‌های کمیسیون اصل نود در خصوص پرونده معاون اول رئیس دولت شده بود، اظهار داشت: آنچه مسلم   است نسبت به اتهامات رحیمی پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده که این پرونده لزوماً برای اجرای عدالت است و اگر ایشان متهم است باید به اتهاماتش رسیدگی شود به ویژه آنکه ایشان مکرراً تاکید کرد که آماده است برای دفاع از خود در قوه قضائیه حاضر شود و به وظیفه اش عمل کند.


توضیحات نکونام اما برای نمایندگان قانع کننده نبود و آنها پس از بی نتیجه ماندن شکایت شان از رحیمی اقدام به افشاگری علیه معاون اول رئیس دولت کردند و نادران در سخنانی رحیمی را رئیس حلقه خیابان فاطمی معرفی کرد که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم ‌گیری می‌کرد.


وی با بیان اینکه تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شدند و اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنا کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است، خواستار دستگیری معاون اول احمدی نژاد شد و تاکید کرد "رحیمی باید نسبت به فعالیت های خود در خانه فاطمی به مردم و دستگاه قضایی پاسخ دهد" تا "مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه جدی و واقعی بگیرد والا ضعیف‌ کشی می‌شود".

 

این اظهارات نادران شکایت معاول رئیس دولت از وی را به دلیل طرح اتهام و افترا به دنبال داشت که متعاقب آن نادران دو مرتبه به اتهام نشر اکاذیب و افترا به دادسرا احضار شد اما در نهایت شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران وی را از نشر اکاذیب مبرا دانست و رأی صادره برای او در خصوص افترا نیز از سوی دیوان عالی کشور تأیید نشد.


نماینده اقتصاددان مجالس هفتم و هشتم با شکایت رحیمی از مواضع خود عدول نکرد و در یک برنامه زنده تلویزیونی در مناظره با یکی از معاونان رئیس دولت، بار دیگر رحیمی را متهم به دست داشتن در اختلاس بیمه کرد و خواستار برخورد قضایی با وی شد.


از سوی دیگر احمد توکلی دیگر چهره اقتصادی مجلس نیز با انتشار مطالبی انتقادی و مستند در سایت "الف"، محمدرضا رحیمی را متهم به ارتباط با شبکه فساد موسوم به خانه فاطمی کرد و البته این اقدام وی نیز اعتراض و شکایت معاون اول رئیس دولت را در پی داشت.

اطاله رسیدگی به اتهامات مطرح شده در خصوص معاون اول احمدی نژاد موجب شد رئیس مرکز پژوهش های مجلس در روز سه‌شنبه هجدهم بهمن ماه سال گذشته در همایش "موقعیت بدر و خیبر" در مشهد از این موضوع انتقاد کند.


توکلی به استنکاف رحیمی برای حضور در دادگاه رسیدگی به فساد مالی در بیمه ایران و حضور بازپرس پرونده در دفتر وزیر دادگستری به منظور بازپرسی از وی اعتراض و برخورد دستگاه قضایی با این مقام دولتی را تقبیح کرد.


وی با تأکید بر اینکه در اسلام، قاضی نباید بین اقویا و ضعفا تبعیض قائل شود، حضور بازپرس پرونده نزد یک متهم ذی نفوذ را خلاف رویه‌های دینی و قانون آئین دادرسی کیفری دانسته بود.


دفتر معاون اول رئیس دولت اما در واکنش به اظهارات توکلی اطلاعیه‌ای صادر و با طرح مسائلی در خصوص مدرک تحصیلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، وی را متهم به رانتخواری و زمین خواری کرد و متعاقب آن در روزهای اخیر، مطالب مذکور در روزنامه "ایران" که ارگان رسمی دولت است، منتشر شد.


اگر چه صدور بیانیه دفتر رحیمی شکایت توکلی از وی را در پی داشت و نماینده تهران اعلام کرد "بر اساس فصل چهارم قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، معاون اول رئیس دولت باید شخصاً و البته در صورت تمایل با وکیل خود در بازپرسی حاضر شده و به سؤالات بازپرس پاسخ دهد" اما ماجرا اما به اینجا ختم نشد و اواخر سال گذشته، رحیمی شکایت جدیدی در شعبه نهم دادسرای ویژه کارکنان دولت علیه توکلی مطرح و او را متهم به نشر اکاذیب و افترا در نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد کرد.


محسنی اژه ای، نادران، توکلی، زاکانی و نکونام تنها چهره های قضایی و تقنینی و نظارتی نبودند که رحیمی را به عنوان عضوی از دولتی که با شعار عدالت و مبارزه با فساد و رانتخواری بر سر کار آمد، متهم به ارتباط با شبکه فساد اقتصادی کردند بلکه مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای نظارتی کشور در سخنانی اعلام کرد: پرونده محمدرضا رحیمی توسط دادگاه در حال پیگیری است و البته به کنایه و نقد این نکته تلخ را هم متذکر شد که "تاکنون هیچ اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است".


بر اساس گزارش ها، اکنون این سوال پیش می آید که بر اساس چه استدلال و رایی فردی که به عنوان متهم مطرح و گفته شده اسناد زیادی برای ارتباط وی با یک پرونده و حتی اثبات دخالت وی در تخلفی صورت گرفته وجود دارد، بدون بررسی آن در دادگاه صالحه، از فهرست متهمان پرونده حذف شده است؟

هزینه سنگین بیمارستان، بیمار نوجوان را ممنوع‌ الخروج از بیمارستان کرد

Posted: 23 May 2012 04:38 AM PDT

داستان دنباله دار؛ اگر پول ندارید، بیمار نشوید

جـــرس: با گذشت یک سال از ماجرای رها کردن بیماران بی بضاعت در خیابان و بیابان توسط بیمارستان های دولتی، این بار منابع خبری گزارش داده اند : رحیم، نوجوان ۱۵ ساله چهارمحال و بختیاری که در بیمارستان چمران اصفهان تحت عمل جراحی تعویض دریچه قلب قرار گرفته بود، به دلیل عدم توانایی پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بیمارستان درب خروج بیمارستان بر روی وی بسته شده است.


به گزارش فارس از اصفهان، رحیم انصاری بارزی از روستای شوارز چهار محال و بختیاری که یکی از روستاهای محروم این استان است، اجازه خارج شدن از بیمارستان را ندارد و در بخش جراحی این بیمارستان بستری است.


رحمت انصاری بارزی، برادر بزرگ‌تر وی که هزینه تمام شده بیمارستانی رحیم را دو و نیم میلیون تومان عنوان کرده، افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای بستری کردن برادر کوچک‌ترم در بیمارستان نیاز داشتم که با در اختیار داشتن ۸۰۰ هزار تومان و تهیه ۵۰۰ هزار تومان آن از طریق صدقه دادن ۴۰، ۵۰ ، ۲۰ هزار تومانی کارگرانی مثل خودم جمع‌آوری شد در اصفهان موفق به بستری کردن رحیم شدم.


وی با اشاره به اینکه پزشک جراح رحیم با وجودی که نسبت به وضعیت ما باخبر بود حاضر به دریافت نکردن حق زیرمیزی خود نشد، افزود: یکی از خیریه‌های درمانی اصفهان با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان حق زیرمیزی جراح، حاضر به درمان رحیم شد.


برادر بزرگ‌تر رحیم با بیان اینکه بیمه روستایی و بیمه دانش‌آموزی رحیم هیچ کمکی به تسریع و کاهش هزینه‌های درمانش نکرد، گفت: زمانی که نزد مددکار بیمارستان چمران برای کمک رفتم، تنها از وی شنیدم که بیمه روستایی و دانش‌آموزی یک برگه تزئین شده‌ای است که هیچ کارایی از آن بر نمی‌آید.


وی با بیان اینکه برای دریافت کمک به نزد مددکار استانداری اصفهان رفته است، گفت: مددکار استانی در پاسخ به درخواست من بیان داشت؛ یکصد نفر مانند برادر شما هم‌اکنون کنار خیابان هستند، اما کمکی به آنها نکردیم.


رحمت با بیان اینکه برای ترخیص برادرم و کامل شدن پولم به کمیته امداد امام، خیریه‌های درمانی و دفتر نمایندگی ریاست جمهوری اصفهان سر زدم اما هیچ یک جواب سلام من را هم ندادند، افزود: هر زمانی که خواستم با رئیس بیمارستان چمران صحبت کنم وی داخل جلسه بود و فرصتی برای شنیدن سخنانم نداشت.


وی گفت: حتی قادر به تهیه داروهای برادرم نیستم و این در حالی است که پزشک رحیم گفته است اگر داروهایش را مصرف نکند احتمال خطر مرگ برای رحیم وجود دارد.


گفتنی است، فصل سوم احکام پزشکان و بیماران با عنوان احکام معاینه، تشخیص و درمان که صفحه ۵۴ این کتاب است به صراحت آورده شده که "اگر داروى مؤثر بر درمان بیمارى در دسترس نباشد و یا به منظور گران بودن، بیمار قادر به تهیه آن نباشد در صورتى که جان بیمار در خطر باشد پزشک و دیگران که توان دارند، به صورت واجب کفایى مسئول هستند که داروى مورد نیاز را به هر طریق تهـیه نمایند و جان بیمار را نجـات دهند، یا باید از طـریق بیت‌المال هزینه‌‌هاى لازم تـأمین شود".


همچنین بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی "برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی‌، بیکاری‌، پیری‌، از کارافتادگی‌، بی‌سرپرستی‌، در راه‌ماندگی‌، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی ‌است."


همچنین دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم‌، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یکا‌یک افراد کشور تأمین کند.


یکی از اعضای خیریه‌های درمانی در پاسخ به این سؤال که چطور با وجود این همه خیریه‌های درمانی استان اصفهان تأمین یک میلیون و ۳۰۰ برایشان هزینه‌بر است و قادر به آن نیستند، گفت: بسیاری از خیریه‌های تنها به دنبال امتیاز یا نام و نشانی هستند که در قالب خیریه‌های درمانی این امر با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.


به گزارش فارس، پذیرش بیمارستان چمران اصفهان و قسمت جراحی این بیمارستان حضور چنین بیماری را تأیید کرد.


داستان دنباله دار
سال گذشته همین روزها بود که گزارش رسید: بیماران بی پول از سوی بیمارستان ها در خیابان رها می شوند و سیاست های غلط وزارتخانه های بهداشت و رفاه در خودگردان كردن بیمارستان های دولتی و حذف بیمه روی تخت، مشكل بیماران بی بضاعت را دوچندان كرده است.


پزشك معالج دو تن از بیماران رها شده در بیمارستان فیروزآبادی (بیمارستان دومی كه این دو بیمار را پذیرش كرده بود... بیمارستان اول، بیمارستان امام خمینی بود، که بیماران را به دلیل بی پولی، در بیابان پرتاب کرده بود) در گفت وگو با «جام جم» ضمن انتقاد از سیستم خودگردانی بیمارستان های دولتی، گفت: به طور متوسط روزانه یك یا دو بیمار با وضعیت مشابه این دو بیمار رهاشده ، وارد اورژانس بیمارستان می شوند.


دكتر بهروز هاشمی، متخصص طب اورژانس ادامه می دهد:این بیماران معمولاهمراه ندارند و پولی هم برای بستری شدن ندارند و كارهای اولیه درمان در بخش اورژانس برایشان انجام می شود اما معمولابرای انتقال به بخش های مربوطه دچار مشكل می شوند.


به گفته او نهادهای حمایتی مانند بهزیستی یا كمیته امداد در این موارد معمولایا پاسخی نمی دهند یا خیلی دیر اقدام می كنند، مانند همین حادثه كه یكی از بیماران بعد از بستری در بیمارستان فیروزآبادی در نهایت به بهزیستی تحویل داده شد.


گفتنی است، برابر گزارش جام جم، از سال ۸۸ (زمان به قدرت رساندن مجدد احمدی نژاد)، بیمه ها از حذف بیمه روی تخت خبر دادند كه با واكنش های زیادی مواجه شد تا آنجا که وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر اعلام كردند این بیمه ادامه خواهد داشت اما در عمل بیمار بی پول و بدون خدمات بیمه ای در صورت بستری نه تنها هیچ حمایتی ندارد بلكه ممكن است در گوشه خیابان رها شود.


وزارت بهداشت چه گفت؟
سال قبل در گیرودار خبر رها شدن چند بیمار در خیابان، دكتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در خصوص خودگردان شدن بیمارستان ها در گفت وگو با «جام جم» گفته بود "مشكل از آنجا ناشی می شود كه نه تنها تعرفه های موجود واقعی نیست و بیمارستان ها نمی توانند هزینه های خودشان را تامین كنند، بلكه فرانشیز پرداخت شده برای بیماران نیازمند هم به شكل واقعی و درست پرداخت نمی شود."


به گفته او در حال حاضر بیمارستان های دولتی با سیستمی اداره می شوند كه بر اساس آن یا درآمدشان را خودشان به دست می آورند یا دولت كمك می كند، یعنی هم بر اساس درآمد ها و هم با كمك بیمه ها اما هیچ كدام از این دو سیستم نمی تواند دقیقا برای تامین مشكلات آنها كافی باشد.


امامی با انتقاد از دولت و بیمه ها نسبت به اجرا نشدن بیمه روی تخت، نسبت به وضعیت بیماران بی بضاعت ابراز نگرانی کرده بود.


کارشناسان می گویند با توجه به وضعیت فعلی کشور: "اگر پول ندارید، بیمار نشوید."

تمام این موارد درحالیست که بودجه های مصرف شده در کشورهای خاص توسط دولت جمهوری اسلامی، می توانست جهت تامین هزینه های درمانی نوجوانان بیمار و افراد بی بضاعت و مصارف آموزشی گردد.

نوسانات و افزایش قیمت کالاها همچنان گریبانگیر جامعه ایران است

Posted: 23 May 2012 03:49 AM PDT

گزارشی از لیست آخرین قیمت کالاهای اساسی
جـــرس: به گزارش منابع اقتصادی، نوسانات قیمت کالاها و خدمات در ایران همچنان ادامه داشته و هر روز تعدادی از کالاها قیمتشان صعود می کند و دولتی ها همچنان مدعی "کاهش تورم"، "بهبود وضعیت معیشتی مردم در اثر سیاست های اجرایی" و همچنین "موفقیت سیاست های اقتصادی" خود هستند.


به گزارش مهر، این درحالیست که به نظر کارشناسان، تولیدکنندگان کشور هم تقصیر ندارند، چرا که آنها نیز این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و درخواست‌های آنها برای افزایش قیمت در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همچنان در حال بررسی است. اما مصرف‌کنندگان در این فضا، از سویی می‌شنوند که مسئولان قصد دارند که قیمتها را کنترل کنند و از سویی دیگر، وقتی با واقعیت بازار مواجه می‌شوند، تمام تصورات ذهنیشان، رنگ می‌بازد.


نوسانات قیمتی، جدال میان فروشنده و خریدار
بر اساس این گزارش، حال و روز این روزهای بازار کالاهای مصرفی و اساسی مورد نیاز مردم این چنین است.

یکی از خریدارانی که برای خرید شیر به مغازه مراجعه کرده است، در جدالی لفظی با فروشنده، وعده مسئولان را پیگیری می‌کند و می‌گوید: مگر قرار نبود که قیمتها کاهش پیدا کند، شما همچنان قیمت شیر را همان ۱۲۰۰ تومان می‌دهید در حالیکه فروشنده می‌گوید که در این میان مقصر نیست و بر اساس نرخ درج شده بر روی کالا، عمل می‌کنم.


فروشنده می‌گوید: برخی از برندهای تولیدکننده مواد لبنی کاهش قیمت داده‌اند اما برخی دیگر از این دستور تمکین نمی‌کنند و بارنامه‌ها را همچنان با قیمت دلخواه خود تعیین می‌کنند. این دیگر به فروشنده ارتباطی پیدا نمی‌کند و تولیدکننده است که قیمت دلخواه خود را بر روی کالا حک کرده است.


گرانفروشان را تحریم کنیم ؟
اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که خریداران باید آن دسته از برندهایی را که گرانفروشی می‌کنند، تحریم کرده و از آنها خرید نکنند تا آنها نیز متوجه شوند که باید مشکلات خود را با دولت حل کرده و تبعات آن را متوجه مصرف‌کننده نکنند. این بهترین راهکاری است که یک برند را می‌توان متوجه ضرورت رعایت از حقوق مصرف‌کننده کرد.


البته این ایده‌ای است که یکی از خانم‌های خریدار که در جریان بحث میان فروشنده و خریدار شیر صورت گرفته است، بیان می‌کند و معتقد است که حیات تولیدکنندگان بسته به نظر مصرف‌کنندگان است و اگر مصرف‌کنندگان زمانی که حقی از آنها ضایع می‌شود و تولیدکننده‌ای سعی در تمکین از این حق ندارد، باید از سوی مصرف‌کنندگان مورد تنبیه واقع شود.


او می‌افزاید: رفتار مصرف‌کنندگان با یک برند، به نوعی حمایت یا عدم حمایت از تولیدکنندگان را نشان می‌دهد، یعنی اگر مردم اقبال به خرید از یک برند داشتند، مشخص است که آن برند می‎تواند پله‌های موفقیت را طی کند، اما اگر مردم از آن برند خرید نکنند و اعتمادشان به آن سوءاستفاده شود، حتما و حتما ناکامی تولیدکننده را در بر دارد.


کم‌فروشی، شگردی برای تثبیت قیمت
در اینکه هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش یافته است، شکی نیست. دستمزدها بالا رفته است، قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی افزایش یافته است و از همه مهمتر، نرخ ارز حتی اگر به نرخ رسمی هم محاسبه شود، از ۱۱۵۰ تومان به ۱۲۲۶ تومان ارتقاء یافته است، بنابراین شرایط برای تولیدکنندگان فراهم نیست تا تثبیتی بر قیمتها داشته باشند.


از سوی دیگر، دولت نیز اصرار دارد تا ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را به نوعی تامین کند، اما پشت‌پرده چه می‌‎گذرد مشخص نیست، حتی مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بارها و بارها از بانک مرکزی درخواست کرده است که به نوعی تخصیص ارز به این بخش و همچنین واردکنندگان کالاهای اساسی را تسریع بخشد.


کلاف سردر گم ارز ۱۲۲۶ تومانی
اما ارز، همچنان کلاف سر درگمی است که تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجبور به دریافت مصوبه‌ای از دولت برای تخصیص ۲۴ میلیارد دلار ارز ۱۲۲۶تومانی شد؛ اما اینکه تولیدکنندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند نیز موضوعی قابل بحث است.


محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه می‌گوید: بخش عمده‌ای از واردات شامل واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی می‌شود؛ بطوریکه کارخانجات پودر شوینده قسمت عمده‌ای از مواد پتروشیمی خود را وارد می‌کنند.


وی می‌افزاید: کارخانجات روغن‌نباتی نود درصد از مواد خام مورد نیاز را وارد می‌کنند، کارخانجات فولاد پنجاه درصد شمش مورد نیاز را وارد می‌کنند و همچنین کارخانجات لاستیک نیز عمده مواد اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند لذا تخصیص این مبلغ از سوی معاون اول ریاست جمهوری در راستای حمایت از تولید ملی است.


ضیغمی، می‌گوید: در حال حاضر فرآیند تامین مواد اولیه در بخش تولید کشور کند شده است و این موضوع تهدیدی جدی است؛ لذا انتظار داریم تا بانک مرکزی و بانک‌های عامل این تصمیمات اخذ شده را با جدیت و سرعت بیشتری به انجام برسانند. از مبلغ اعلام شده نهاده‌های کشاورزی شامل کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، جو و ذرت وارد می‌شود و همچنین دارو و واکسن، کود، سم و بذر وارد کشور می‌شوند.


فائو چه می‌گوید...
همچنین سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل(فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به سالنامه آماری ۲۰۱۲ به بررسی میزان وابستگی ۱۰۶ کشور جهان به واردات غذا و محصولات کشاورزی پرداخته است.


این گزارش واردات مواد غذایی ایران در سال ۲۰۱۰ را بالغ بر ۶,۲۳۵ میلیارد دلار اعلام کرده است. پیش تر سازمان تجارت جهانی نیز واردات مواد غذایی توسط ایران را در این سال حدود ۸,۱۵میلیارد دلار اعلام کرده بود.


فائو در بخش دیگری از گزارش خود سرانه واردات مواد غذایی کشورهای مختلف را که می‌تواند معیاری برای تشخیص میزان وابستگی هر کشور به واردات غذا باشد اعلام کرده است. بر اساس این گزارش سرانه واردات مواد غذایی ایران در سال ۲۰۱۰ بالغ بر۸۴,۳ دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۰ افزایش دو و نیم برابری داشته است. سرانه واردات مواد غذایی ایران در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۳۴,۹ دلار گزارش شده است.


بر این اساس در میان ۱۰۶ کشور رتبه ایران از نظر میزان وابستگی به واردات مواد غذایی ۸۸ اعلام شده است. به عبارت دیگر، رتبه ایران از نظر خودکفایی در تامین نیازهای خود۱۸ دلار برآورد شده است. کره شمالی با واردات سرانه ۸,۹ دلار کمترین وابستگی به واردات مواد غذایی را در سال ۲۰۱۱داشته است و هند با ۱۰,۲ دلار و میانمار با ۱۰,۳ دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.


میزان واردات سرانه برخی کشورهای دیگر همچون عربستان ۵۳۹ دلار، ترکیه ۹۵ دلار، امارات ۱۳۱۶دلار، امریکا ۲۵۷ دلار، کانادا ۷۰۸ دلار، ژاپن ۴۵۴ دلار، اتحادیه اروپا ۸۲۴ دلار و روسیه ۲۷۳دلار بوده است.


قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری
قیمت مرغ کامل تازه بسته‌بندی کیسه‌ای هر کیلوگرم ۴۶۸۰ تومان، مرغ منجمد ۳۱۰۰ تومان، مرغ کامل تازه بسته‌بندی بشقابی ۴۷۱۰ تومان، تخم‌مرغ تازه غیربسته‌بندی ۱۷۹۰ تومان، تخم‌مرغ شناسنامه‌دار غیربسته‌بندی ۱۸۹۰ تومان است.


به گزارش مهر، همچنین گوشت راسته با استخوان ۱۶۳۰۰ تومان، راسته بی‌استخوان ۲۴۷۰۰ تومان، ران پاک‌کرده گوسفند ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان، سردست ۲۰ هزار و ۸۵۰ تومان، قلوه‌گاه بی‌استخوان ۱۱هزار و ۹۰۰ تومان، خورشتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، قلوه‌گاه ۹۹۰۰ تومان است.


بسته ۹۰۰ گرمی نخود ۲۶۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۲۶۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹۰۰گرمی ۲۱۵۰ تومان، لوبیا چشم بلبلی ۹۰۰ گرمی ۲۳۵۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۲۶۵۰ تومان و ماش ۹۰۰ گرمی ۲۶۰۰ تومان است.

همچنین شکر فله کیلویی ۱۲۵۰ تومان، قند کله فله ۱۴۲۰ تومان، قند شکسته کارتنی ۱۵۲۰ تومان گزارش شده است.


این موارد در حالیست که دولت و در راس آن محمود احمدی نژاد، از پیش از آغاز طرح حذف سوبسیدها – موسوم به هدفمندی یارانه ها- مدعی "کاهش قریب الوقوع قیمت کالاها و خدمات اساسی" و همچنین "بهبود وضعیت معیشتی" مردم بوده و سفرهای مردم را ناشی از رضایت آنان از وضعیت اقتصادی فعلی ارزیابی کرده اند.


گرانی امان مردم را بریده است
چند روز پیش یکی از کارشناسان کشور طی گزارشی در روزنامه «مردمسالاری» آورده بود: "محمود احمدی نژاد در اردیبهشت سال ۸۷ در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی و در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در این سال، وقتی در برابر این سوال قرار گرفت که وضعیت معیشتی مردم را چگونه می‌داند،با صراحت و مثل همیشه گفت: وضعیت معیشت مردم بهتر از قبل است. البته به دلیل گرانی‌هایی که در بعضی بخش‌ها اتفاق افتاد، وضعیت فعلی، آن چیزی که می‌خواهیم نیست و فشارهایی در بعضی بخش‌ها به مردم وارد می‌شود، اما در مجموع، قدرت خرید در 3 سال اخیر افزایش یافته و وضع دهک‌های پایین بهبود یافته است. عواملی خارج از اراده دولت وارد شدند، که تلاش می‌کنیم مهار شود.

این سوال وجواب در روزهایی شکل گرفت که مثل بیشتر ایام دولت احمدی نژاد،گرانی های روز افزون،مردم را آزار می‌داد و تورم به ۲۵درصد نزدیک می‌شد؛ اما احمدی نژاد همان طور که یک سال بعد و در مناظره های انتخاباتی ، تورم را ۱۵ درصد می‌دانست،در آن زمان نیز وضع معیشتی مردم را بهتر از زمانی دانست که دولت اصلاحات روی کار بود.


محمدحسین روانبخش در این گزارش آورده است: "آن روزها، اقتصاد مثل امروز (سال ۹۱) وضعیتی نابسامان داشت ولی متاسفانه دولت مشکلات و معضلات را نمی‌دید و اشکالات بسیار مدیریتی خود را نمی‌پذیرفت . همین عوامل باعث شده که امروز اقتصاد ایران دچار خسران غیر قابل جبرانی شده و دیگر به سختی می‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند."

 

احتمال حذف کاروان ایران از المپیک ۲۰۱۲ لندن

Posted: 23 May 2012 03:17 AM PDT

جـــرس: عزل دسته جمعی مدیران برخی فدراسیون های ورزشی ایران - همانگونه که انتظار می رفت- با واکنش جدی جامعه ورزش روبرو شد، به گونه ای که کارشناسان و صاحب نظران حوزه ورزش بابت این اتفاقات غیرمنتظره، انتقادات تندی را انجام دادند تا وزارت ورزش با بحرانی عجیب رو به رو شود.


به گزارش آفتاب، تحلیل های منتقدان ورزشی در کنار اظهارات مدیران برکنار شده از سوی وزارت ورزش و جوانان پروژه مهره چینی برای انتخابات آتی کمیته ملی المپیک را آشکار ساخت تا تبعات این اتفاق تعمق برانگیز به شکل گسترده ای افزایش یابد.


یکی از این اتفاقات کناره گیری مربیان، ورزشکاران و مسوولان فدراسیون های ورزشی بود تا بحران فراگیرتر از قبل شود. با کناره گیری اعتراض گونه ورزشکاران المپیکی در رشته قایقرانی، اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برای بررسی معضل به وجود آمده تشکیل جلسه دادند تا موضوع را به صورت ویژه بررسی کنند. اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران پس از چند ساعت بحث و گفتگو پشت درهای بسته به این جمع بندی رسیدند تا با پیشنهاد کناره گیری از مسوولیت خود در این کمیته از بروز مشکلات حادتر جلوگیری کنند.


هرچند اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران به صورت داوطلبانه پیشنهاد کناره گیری از مسوولیت خود را به مدیران وزارت ورزش ارائه کردند اما چنانچه این پیشنهاد عملی شود بحرانی بزرگ ورزش کشور را در برخواهد گرفت، به گونه ای که ممکن است کاروان ایران از شرکت در بازی های المپیک لندن محروم شود.


براساس قوانین کمیته بین المللی المپیک چنانچه مسوولان دولتی در اداره مدیریت فدراسیون های ورزشی دخالت کنند و اقدام به برکناری مدیران فدراسیون های ورزشی کنند کلیه فعالیت های رسمی و بین المللی این فدراسیون به حالت تعلیق درخواهد آمد.


با استناد به این موضوع پس از برکناری احمد دنیا مالی و علی زنگی آبادی از مدیریت فدراسیون هایشان کمیته بین المللی المپیک موضوع را در دست پیگیری قرار داد تا موضوع به صورت جدی بررسی شود.


برخی کارشناسان وضعیت موجود را به شدت نگران کننده می دانند، چون اگر خبر پیشنهاد کناره گیری هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران برای پایان تغییرات مدیریتی از سوی وزارت ورزش و جوانان هم به اطلاع کمیته بین المللی المپیک برسد این مساله با حساسیت این نهاد بین المللی رو به رو خواهد شد که کوچک ترین تبعات آن حذف کاروان ایران در بازی های المپیک لندن است .


استعفای نایب رئیس و مربیان تیم های ملی فدراسیون قایقرانی
علیرضا سهرابیان نایب رئیس، دوشوا سرمربی تیم زیر ۲۳ ساله کانوئینگ، رفیعی نیا، سرمربی تیم کانوپولو بانوان و مهران قزلباش سرمربی تیم کانوپولو پس از برکناری احمد دنیا مالی از ریاست فدراسیون قایقرانی، از سمت خود استعفا کردند. همچنین سفر تیم ملی کانوپولوی بانوان ایران به رقابت های بین المللی آلمان نیز لغو شد و تمرینات تیم های مختلف ملی تعطیل شد.


دوشوا درباره استعفای خود گفت: به دلیل مشخص نبودن وضعیت فدراسیون و دنیا مالی تمرینات تعطیل است. این تغییرات از روی منطق نیست و به فدراسیون جهانی اعلام کردم این تغییرات بی دلیل نیست. شرایط کار را مساعد ندیدم و ورزشکاران نیز روحیه تمرین نداشتند به همین دلیل تمرینات تعطیل شد.


رفیع نیا نیز با اشاره به استعفایش گفت: با توجه به این برکناری ها استعفای خودم را نوشتم اردوها نیز تعطیل شد و دیگر به مسابقات بین المللی اعزام نخواهیم شد.


با انصراف ورزشکاران و مربیان دریاچه آزادی به حالت تعطیل درآمد و تمامی اعزام ها نیز به مسابقات جهانی و بین المللی لغو شد.


به گفته فیروزه غیاثوند، نایب رئیس بانوان فدراسیون قایقرانی، سولماز عباسی نیز در گفت وگویی که با فدراسیون داشته اعلام کرده است نمی خواهد در مسابقات جهانی سوئیس شرکت کند و انصراف خود را نیز از حضور در المپیک اعلام کرده است.


شادی: از المپیک انصراف دادم
همچنین پاروزن المپیکی ایران در رشته روئینگ از المپیک لندن انصراف داد. محسن شادی قایقران المپیکی رویینگ ایران اظهار کرد: جدا از این که من از المپیک انصراف دادم، دیگر پاروزنان المپیک نیز با این شرایط در لندن حضور نخواهند داشت.


بدون هیچ دلیلی رئیس فدراسیون قایقرانی را که برای این رشته همانند پدر بود را برکنار می کنند. احمد دنیا مالی تنها کسی بود که باعث رشد و پیشرفت قایقرانی شد و حالا در آستانه المپیک و زمانی که وقت نتیجه گیری ما رسیده آن را برکنار می کنند تا به اهداف خود برسند.


وی ادامه داد: در آستانه شروع المپیک تمامی رسانه ها از شارژ روحی وزارتخانه صحبت می کردند، اما حالا این اتفاق افتاده است. اگر این شارژ روحی بود، ما آن را نمی خواهیم. باید احمد دنیا مالی به فدراسیون قایقرانی باز گردد.


طبق نظر برخی کارشناسان، احتمال حذف کاروان ایران از المپیک ۲۰۱۲ لندن قوت گرفته است.
 

دستگیری اتفاقی رییس بانك متهم به اختلاس۱۲۰ میلیارد ریالی

Posted: 23 May 2012 02:56 AM PDT

جـــرس: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان از دستگیری رییس یکی از شعبات بانکی در تهران به اتهام اختلاس ۱۲۰ میلیارد ریالی خبر داد.


به گزارش ایسنا، سرهنگ مجید مرآت در این باره گفت: ماموران انتظامی شهرستان رودسر هنگام کنترل خودروهای عبوری در خروجی استان به دو سرنشین یک دستگاه خودرو پژو خطی زرد رنگ مشکوک شده و دستور توقف آن را صادر کردند. ماموران در بازرسی اولیه از این خودرو مقدار هشت گرم تریاک را کشف کردند که همین موضوع شک آنان را برانگیخت و آنان اقدام به بررسی دقیق خودرو و بار همراه دو نفر کردند.


معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه ماموران از دو کیف‌دستی قهوه‌ای و مشکی رنگی همراه دو مسافر بازدید کردند، خاطرنشان کرد: در بازرسی از کیف‌های متهمان دو جلد پاسپورت، نزدیک به ۲۰۵هزار دلار، ۲۲۸ هزار یورو و ۸۵ هزار لیر (پول ترکیه) پول نقد به همراه چندین قطعه دستبند و انگشتر طلا و برلیان کشف شد.


وی با اشاره به انتقال دو متهم به مقر انتظامی برای بازجویی گفت: در انجام بازجویی‌ها،‌ یکی از متهمان خود را رییس یکی از شعبات بانکی در تهران معرفی کرد و معترف شد که قصد خروج از کشور به همراه پول نقد و جواهرات را داشته که دستگیر شد.


مرآت در ادامه گفت: پس از استماع اعترافات متهم،‌ ماموران در مکاتباتی که با ماموران انتظامی در تهران داشتند،‌ متوجه شدند که متهم به اتهام اختلاس ۱۲۰ میلیارد ریالی از شعبه محل خدمت خود متواری شده و تحت تعقیب است.


معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: پس از انجام تحقیقات اولیه از متهم، وی برای سیر سایر مراحل قانونی به دادسرا در تهران منتقل شد.

وزارت ارشاد، مکان بازجویی روزنامه‌نگاران

Posted: 23 May 2012 02:56 AM PDT

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز پیرامون فشارهای موجود
جـــرس: در پی تداوم فشار بر رسانه ها و فعالان مطبوعاتی در ایران، و همزمان، بازداشت و احضار چند تن از روزنامه نگاران، سازمان گزارشگران بدون مرز از احضار روزنامه‌نگاران به وزارت ارشاد و بازجویی آنان از سوی ماموران امنیتی خبر داده و خواستار آن شد که در واکنش به این اقدامات، نهادهای فرهنگی جامعه جهانی "با وزارت‌خانه‌ای که اجازه می‌دهد در محل آن روشنفکران کشور از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی و مورد آزاد قرار گیرند، همکاری نکنند."


به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه سوم خرداد – ۲۳ ماه مه این سازمان مدافع آزادی بیان و حقوق روزنامه نگاران آمده است: "نهاد رسمی سانسور جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد به ابزار مهار و سرکوب تبدیل شد. سید محمد حسینی، وزیر، و دو همکارش محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمد جواد اقاجری مدیر کل رسانه‌های خارجی این وزارتخانه، مسوول مستقیم، احضار روزنامه‌نگاران به محل این وزارتخانه و بازجویی آنها از سوی ماموران وزارت اطلاعات و یا سپاه پاسداران هستند. برخی از همکاران رسا‌نه‌های خارجی در ایران نیز در این وزارتخانه بازجویی شده‌اند. این بازجویی‌ها در اغلب اوقات پرخشونت و برخی از روزنامه‌نگاران قربانی بدرفتاری بازجویان شده‌اند."


متن این بیانیه به شرح زیر است:


در تاریخ اول خرداد ١٣٩١ به هنگام نشست "بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر" کشور بحرین در ژنو، نماینده جمهوری اسلامی ایران، به مقامات بحرین توصیه کرد که " همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند و به دستگیری‌های خودسرانه و مصونیت از مجازات حاکم بر این کشور پایان دهند." برای یکبار هم که شده! می‌توان گفت گزارش‌گران بدون مرز با توصیه‌های‌ جمهوری اسلامی ایران در این باره موافق است. اما شگفت آور است که این کشور در حالی به دیگران " درس اخلاق و رعایت حقوق بشر" می‌دهد که صدها زندانی سیاسی و در این میان ٣٠ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگار در زندان‌های ایران در وضعیتی نابسامان بسر می‌برند. یکی از سرکوب‌گرترین کشورهای جهان بهتر است این توصیه‌ها را نخست خود به اجرا بگذارد.


بنا بر اطلاعات جمع آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران همچنان روزنامه‌نگاران را به محل این وزارت‌خانه احضار می‌کنند تا از سوی ماموران امنیتی بازجویی شوند.


نهاد رسمی سانسور جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد به ابزار مهار و سرکوب تبدیل شد. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو همکارش محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمد جواد اقاجری مدیر کل رسانه‌های خارجی این وزارتخانه، مسوول مستقیم، احضار روزنامه‌نگاران به محل این وزارتخانه و بازجویی آنها از سوی ماموران وزارت اطلاعات و یا سپاه پاسداران هستند. برخی از همکاران رسا‌نه‌های خارجی در ایران نیز در این وزارتخانه بازجویی شده‌اند. این بازجویی‌ها در اغلب اوقات پرخشونت و برخی از روزنامه‌نگاران قربانی بدرفتاری بازجویان شده‌اند.


این اقدامات قابل پذیرش نیستند. گزارش‌گران بدون مرز از همه نهادهای فرهنگی جهان می‌خواهد با وزارت‌خانه‌ای که اجازه می‌دهد در محل آن روشنفکران کشور از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی و مورد آزاد قرار گیرند، همکاری نکنند.


در تاریخ اول خرداد ماه ١٣٩١ ، فریبرز رئیس‌دانا، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، در منزلش بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد. این اقتصاددان برجسته پیش از این نیز در تاریخ ٢٨ آذر ماه ١٣٩٠ پس از مصاحبه‌ای با شبکه فارسی بی بی سی که در آن از برنامه حذف یارانه‌های دولت انتقاد کرده بود. بازداشت و نزدیک به یک‌ماه را در زندان بسر برد. وی در تاریخ ٢٧ خرداد از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی، به یک سال حبس برای "تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکل غیر قانونی کانون نویسندگان" محکوم شد. این حکم در آذر ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شده بود.

در ٢٩ اردیبهشت رحمان بوذری، دبیر صفحه " اندیشه" شرق نیز پس از احضار به دادسرای اوین زندانی شد. این روزنامه‌نگار نیز در خرداد ماه سال گذشته بازداشت و بیش از یک ماه را در زندان بسر برد. شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب اسلامی وی را به دوسال زندان و ٧٥ ضربه شلاق برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم کرده بود. این حکم نیز از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده بود.

از سوی دیگر، گزارش‌گران بدون مرز مطلع شد که رضا طالشی جلودارزاده، سردبیر هفته‌نامه توقیف شده صبح آزادی، به یک سال زندان برای " فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم شده است. این روزنامه‌نگار در تاریخ ٢٩ فروردین ١٣٩١ به شکل موقت پس از دوماه بازداشت آزاد شده بود. وی از مجروحان جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق است و از بیماری جدی رنج می‌برد، پزشک معالج وی اعلام کرده است که وضعیت زندان می‌تواند بیماری او را شدت بخشد.

 

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در خصوص دریاچه ارومیه و بازداشت فعالان محیط زیست

Posted: 23 May 2012 02:33 AM PDT

جـــرس: در پی سرکوب موج جدید اعتراضات شهروندان به سوء مدیریت ها پیرامون دریاچه ارومیه و بازداشت و ضرب و شتم معترضین توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران، در خصوص مساله خشک شدن دریاچه ارومیه و بازداشت برخی از فعالان محیط زیست توضیحاتی را ارائه کرد.


به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در نامه خود به آقای شهید نوشت که موضوع دریاچه ارومیه سبب شده است تا چندین تجمع اعتراضی صورت بگیرد که در نتیجه آن تعدادی از فعالان محیط زیست دستگیر شده اند. خانم عبادی در این نامه نوشت که بی توجهی حکومت جمهوری اسلامی ایران آینده چند میلیون نفر از ساکنین اطراف دریاچه ارومیه را با خطر جدی مواجه ساخته و این موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در این منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ایران بسیار زیانبار است.


رو نوشت این نامه برای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خانم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل در بازداشت های خود سرانه و گزارشگر سازمان ملل در حقوق بشر و محیط زیست نیز ارسال شده است.


متن کامل نامه شیرین عبادی به احمد شهید که دوم خرداد ماه ۹۱، برابر با ۲۲ ماه مه ۲۰۱۲ ارسال شده، به شرح زیر است:


جناب دکتر احمد شهید،
گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران
به اطلاع می رساند دریاچه ارومیه که در شمال غربی ایران قرار دارد، یکی از شور ترین دریاچه های جهان است که هم اکنون نیمی از آب خود را از دست داده است. کارشناسان زیست محیطی علت این امر را سد سازی بی رویه بر روی رودهای منتهی به این دریاچه دانسته و اعتقاد دارند که با باز کردن دریچه های این سد ها می توان از وقوع یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری کرد.


در صورت ادامه روند فعلی، تخمین زده می شود که دریاچه ارومیه در مدتی کمتر از ۳ سال خشک شود که در این صورت ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و طوفان بر سر شش میلیون نفر ساکنین مناطق اطراف خواهد بارید و سبب از بین رفتن مزارع و کشتزارهای بسیاری خواهد شد.


به دعوت تعدادی از فعالان مدنی و زیست محیطی در روز دوشنبه اول خرداد ماه سال ۱۳۹۱ در اعتراض به سیاست های اجرائی دولت در شهر ارومیه و چند شهر دیگر تجمعاتی مسالمت آمیز صورت گرفت که متاسفانه منجر به یورش و خشونت نیروی انتظامی و بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان و حامیان این تجمعات شد. بعد از ۲ روز تعدادی از آنها آزاد شدند اما هنوز از سرنوشت چندین نفر از بازداشت شدگان خبری در دست نیست و طبق گزارشات واصله آقایان حسن احمدیان، علی حامد ایمانی، محمد اسکندر زاده و خانم افسانه توفیق جزء بازداشت شدگان هستند.


بدین وسیله توجه جنابعالی را به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه جلب می کنم زیرا این امر سبب شده که در چندین تجمع اعتراضی که تا کنون صورت گرفته است تعدادی از فعالان محیط زیست دستگیر شوند و همچنین بی توجهی حکومت جمهوری اسلامی ایران آینده چند میلیون نفر از ساکنین اطراف این دریاچه را با خطر جدی مواجه ساخته و این موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در این منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ایران بسیار زیانبار است.


با تقدیم احترام
شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
۲۲ می ۲۰۱۲


رونوشت :
آقای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد؛
خانم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر
گزارشگر سازمان ملل در بازداشت های خود سرانه؛
گزارشگر سازمان ملل در حقوق بشر و محیط زیست

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته