هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/04/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مرکز مبارزه با تروريسم آکادمی ارتش آمريکا ۱۷ سند از مجموعه اسنادی که در حمله نيروهای ويژه آمريکایی به خانه‌ محل سکونت اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده به دست آمده بود، را منتشر کرده است.مرکز مبارزه با تروريسم آکادمی ارتش آمريکا  ۱۷ سند از مجموعه اسنادی که در حمله نيروهای ويژه آمريکایی به خانه‌ محل سکونت اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده به دست آمده بود، را منتشر کرده است. اسامه بن لادن در دوم ماه مه سال ۲۰۱۱ در جريان حمله نيروهای ويژه آمريکا به محل زندگی اش در ابيت آباد پاکستان کشته شد.  به گزارش خبرگزار ی آسوشيتدپرس، در اين نامه‌ها اسامه بن لادن ضمن ابراز نارضايتی از ناتوانی شبکه «ترور» گروهش، نگرانی خود را نسبت به از دست دادن اعتماد مسلمانان بيان کرده است.  اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۰ نوشته بود: «من قصد دارم  تا با انتشار بيانيه بگويم، ما در حال شروع يک مرحله جديد برای تصحيح (اشتباهاتی) که مرتکب شده‌ايم، هستيم.» اسامه بن لادن در ادامه افزوده است: «با چنين اقدامی، اطمينان بخش بزرگی از افرادی که اعتمادشان را به جهاد از دست داده‌اند، انشاءالله، باز به دست می آوريم.» طبق اين گزارش، اسامه بن لادن در ادامه خواستار تداوم حمله به نيروهای آمريکايی است و حتی ابراز اميدواری می‌کند که طرحی برای ترور باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به همراه ژنرال ديويد پترئوس از طريق هدف قرار دادن هواپيمای آنها به هنگام بازديد از افغانستان و پاکستان تهيه شود و بدين وسيله آمريکا را با بحران مواجه کرد.   اين مرکز ارتش آمريکا همچنين در نظريه کارشناسی خود در خصوص اين اسناد تصريح کرده است: اسامه بن لادن از ناتوانی گروه القاعده در جلب اعتماد عمومی برای تداوم اقدامات‌شان، برنامه‌ريزی‌های ضعيف در عمليات تروريستی که به کشته شدن مسلمانان بی‌گناه منجرشده،  ناراحت بوده است. القاعده و ايران در اين اسناد همچنين به روابط  آشفته القاعده و ايران اشاره شده است. به دنبال حمله امريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱،  شماری از رهبران عملياتی القاعده به همراه خانواده های خود به ايران گريختند، که دولت ايران آنها را تحت «حصر خانگی» قرار داد. ايران طی اين سال‌ها شماری از اين افراد از جمله برخی از وابستگان اسامه بن لادن را آزاد کرد ولی همچنان شماری را در اختيار دارد. در اين اسناد عطيه عبدالرحمن، که برای مدتی پس از مرگ بن لادن مرد شماره ۲ القاعده به حساب می‌آمد، با ناراحتی و تلخی از رابطه و مذاکره با ايران صحبت می‌کند. عطيه عبدالرحمن بعدا به وسيله موشک‌های آمريکا کشته شد. عطيه عبدالرحمن نوشته است: «اين جنايتکاران نه برای ما نامه‌ای فرستادند و نه از طريق برادرمان برای ما پيامی فرستادند. چنين رفتاری از جانب آنها چيز غير معمولی نيست، بلکه شيوه و طرز تفکر آنها اين طوری است. آنها نمی‌خواهند نشان دهند که در حال مذاکره با ما  هستند يا به فشارهای وارده از جانب ما پاسخ می‌دهند.»  به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مشخص نيست که آمریکا چه تعداد از  اسناد و نامه های اسامه بن لادن را به صورت محرنامه نگهداری می کند. اسناد و نامه ها  منتشر شده در روز پنجشنبه به زبان عربی به همراه ۱۷۵ صفحه ترجمه انگليسی آنها است. ژنرال بازنشسته جان ابی زيد در اين زمينه گفته است که احتمالا اين اسناد بخش کوچکی از اسناد و مدارکی است که در جريان حمله به محل اقامت اسامه بن لادن به دست آمده است. مرکز مبارزه با تروريسم آکادمی ارتش آمريکا می گويد، اين اسناد و نامه ها متعلق به دوره زمانی  بين سپتامبر سال ۲۰۰۶ تا آوريل ۲۰۱۱ است.
 


در آستانه دور تازه از مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی در بغداد بر سر برنامه هسته‌ای، کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است چهارشنبه آینده برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل به این کشور سفر ‌کند. روزنامه اسراییلی هاآرتص در گزارشی، سفر پیش روی خانم اشتون را دیداری با هدف «تسکین اسرائیل» در قبال مذاکرات بغداد توصیف کرده است تا، به نوشته این روزنامه، دولت اسرائیل علیه این گفت‌و‌گو‌ها و نحوه اداره کردن آن از سوی شش قدرت جهانی موضع‌گیری نکند. خانم اشتون ریاست مذاکرات هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ را با ایران در روز سوم خرداد بر عهده دارد ، که برای نخستین بار با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار می‌شود،.
 


روسیه روز پنجشنبه، تهدید کرد اگر آمریکا و ناتو طرح سپر دفاع موشکی خود را در اروپای مرکزی به پبیش ببرند ممکن است دست به حمله پیشدستانه بزند. "نیکولا ماکاروف" فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، در یک کنفرانس بین‌المللی با حضور مقام‌های ناتو و آمریکا، تصریح کرد: «اگر اوضاع به وخامت بگراید، برای استفاده از نیروی مخرب، تصمیمی پیشدستانه اتخاذ خواهد شد.» این سخنان در حالی است که در همین روز، "آناتولی سردیوکوف" وزیر دفاع روسیه، هشدار داده بود که گفت‌وگوهای واشینگتن و مسکو بر سر سپر دفاع موشکی به بن‌بست نزدیک شده است.
 


پنج عضو دایم شورای امنیت، روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای در وین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج قدرت اتمی جهان متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در حاشیه نشستی درباره منع  گسترش  سلاح‌های اتمی در بیانیه خود این درخواست را مطرح کردند. این کشورها از اینکه جمهوری اسلامی درعمل کردن به «الزامات» قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس، از خود «کوتاهی» نشان می‌دهد، ابراز نگرانی کردند. این بیانیه تنها چند روز پس از آن صادر شد که آژانس تایید کرد روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه گفت‌وگوهای خود با ایران را از سرخواهد گرفت.
 


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، گزارش داد که مذاکرات پیرامون فروش گندم پاکستان به ایران به بن‌بست رسیده است. با توجه به مشکلات پرداخت پول از طریق سیستم بانکی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، ایران و پاکستان توافق کرده بودند که گندم پاکستان به صورت تهاتری، معاوضه کالا به کالا، با ایران معامله شود.  اما این طرح اکنون «به خاطر اختلاف طرفین بر سر قیمت» گندم به بن‌بست رسیده است. به گزارش رویترز، پاکستان و ایران در ماه مارس، فروردین‌ماه، توافق کرده بودند که یک میلیون تن گندم پاکستان به ایران فروخته شود.
 


عصر پنجشنبه زمین لرزه‌ای شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام را تکان داد که در پی آن شماری واحد مسکونی تخریب شد و چند تن هم مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،  در شهرستان آبدانان نزدیک به ۴۵ واحد مسکونی تخریب شده‌اند که از این میان، ۴۰ واحد از این تعداد در روستای «هونگه» و پنج واحد نیز در روستای «هلیره» به طور کامل تخریب شده‌اند. قدرت این زمین لرزه ۵/۵ درجه در مقیاس ریشتر گزارش شده و زمان دقیق وقوع آن ساعت ۱۴ و ۳۶ دققه بعد از ظهر پنجشنبه بوده است.
 


روزنامه واشینگتن پست در گزارشی به نقل از یکی از منابع وزارت دفاع آمریکا، نوشته است آمریکا می‌تواند در عرض سه هفته صفوف نظامی ایران را درهم بشکند. بر پایه این گزارش، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال حاضر ایجاد تغییراتی در برنامه‌های جنگی خود را در دست بررسی دارد و مساله «احتمال» حمله به ایران یکی از مهم‌ترین سناریوهای مورد مطالعه این وزارتخانه است. به گفته یک منبع دفاعی آمریکا، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده معتقد است که در صورت وقوع جنگ با ایران، آمریکا قادر است از طریق حمله هوایی و دریایی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به طور کامل متلاشی کند یا به طرز قابل ملاحظه‌ای در هم بشکند. اظهارات این منبع دفاعی در حالی مطرح شده است که تی جی تیلور، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، که بر عملیات نظامی در خلیج فارس نظارت دارد، می‌گوید که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای جنگ مورد بحث این فرماندهی نیست.
 


پس از انتشار چند گزارش‌ مبنی بر این که در روزهای گذشته دیپلمات‌های افغان در تهران مورد توهین و آزار و اذیت «مقامهای امنیتی ایران» قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که هیاتی را برای بررسی این مساله برگزیده است. بر اساس گزارش‌های رسیده به سرویس افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ساختمان سفارت افغانستان در تهران در روزهای گذشته تحت نظارت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است. در همین زمینه شماری از دیپلمات‌های افغان در تهران در تماس با سنای افغانستان، از رفتار نادرست نیروهای امنیتی ایران شکایت کرده‌اند. اگرچه وزارت خارجه افغانستان این مسئله را «سوء تفاهم» دانسته، مجلس سنای افغانستان تأکید کرده است که «بدرفتاری» با دیپلمات‌های افغان به طور «دقیق» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 


دادگاهی در تونس پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نبیل القروی مدیر شبکه تلویزیونی نسمه را به دلیل پخش فیلم کارتونی پرسپولیس، به پرداخت چریمه ۱۵۵۰ دلار محکوم کرد.دادگاهی در تونس پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نبیل القروی مدیر شبکه تلویزیونی نسمه را به دلیل پخش فیلم کارتونی پرسپولیس، به پرداخت چریمه ۱۵۵۰ دلار محکوم کرد. القروی به «ایجاد اغتشاش در نظم عمومی» و «اهانت به ارزش‌های مقدس» از راه پخش فیلم کارتونی پرسپولیس متهم شده است. داستان این فیلم فرانسوی-آمریکایی که موفق به دریافت تندیس جشنواره بین‌المللی کن در سال ۲۰۰۷ شده است، بر محور دختری می‌چرخد که در ایران بزرگ شده است. این فیلم حاوی صحنه‌ای است که «خدا» را به تصویر کشیده است. پرداخت غرامت بسیار سبک‌تر از حکمی است که اسلامگرایان تونس خواستار صدور آن علیه القوری هستند. آنها خواستار زندانی شدن او هستند. بر پایه لایحه اتهامی، ممکن بود القروی به ۳ سال زندان محکوم شود. القروی به شدت به محکومیت خود در دادگاه تونسی اعتراض کرد و آن را ضربه‌ای به آزادی بیان دانست. او در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «امروز روز غم‌انگیزی است، نه تنها برای من بلکه برای آزادی رسانه‌ها در کشور. انتظار داشتم بتوانیم پیامی روشن به جهان بدهیم و بگوییم که تونس آزادی را تضمین می‌کند. فکر نمی‌کردم شبکه محکوم شود.» او افزود: «این حکم محکومیت آزادی بیان و نوآوری است که صادر شده است، آن هم در روزی که باید در آن آزادی روزنامه‌نگاری را جشن بگیریم.» او تاکید کرد که به حکم صادره اعتراض خواهد کرد. انقلاب سال گذشته تونس، نخستین انقلاب در منطقه بود که جرقه اعتراض‌ها در کشورهای عربی را زد. در نخستین واکنش، ایالات متحده آمریکا نسبت به صدور حکم علیه مدیر شبکه تلویزیونی نسمه ابراز ناخرسندی کرد. گوردون گرای سفیر آمریکا در تونس در این باره گفت: «این حکم در خصوص آینده تساهل و تسامح و آزادی بیان در تونس جدید، نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد. آقای القوری حق درخواست تجدید نظر به حکم را دارد و امیداوریم که این پرونده به گونه‌ای حل و فصل شود که آزادی بیان تضمین شود. این یک حق اصلی است که نونسی‌ها در زمان حکومت زین‌العابدین بن علی از آن محروم بودند.» گرای در بیانیه خود افزود: «من از حکم صادره، احساس نگرانی و نا‌امیدی می‌کنم. پیش از آنکه تلویزیون نسمه فیلم کارتونی پرسپولیس را پخش کند، اجازه پخش آن از سوی دولت تونس صادر شده بود.» اسلامگرایان تندرو در تونس که پس از سرنگونی نظام بن علی، آزادی ابراز عقاید و اندیشه‌های خود را یافتند، اکنون سعی می‌کنند دین را به یکی از تاثیرگذارترن عوامل تعیین کننده در جامعه تبدیل کنند. اسلامگرایان تونس می‌گویند که پخش فیلم کارتونی پرسپولیس به عقاید مسلمانان اهانت کرده است. برخی از سلفی‌ها هم گفتند که مدیر شبکه تلویزیونی نسمه، باید اعدام شود.
 


روسیه روز پنجشنبه، تهدید کرد اگر آمریکا و ناتو طرح سپر دفاع موشکی خود را در اروپای مرکزی به پیش ببرند ممکن است دست به حمله پیشدستانه بزند.روسیه روز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت تهدید کرد اگر آمریکا و ناتو طرح سپر دفاع موشکی خود را در اروپای مرکزی به پبیش ببرند ممکن است دست به حمله پیشدستانه بزند. نیکولا ماکاروف، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین‌المللی که مقام‌های ناتو و آمریکایی نیز حضور داشتند، تصریح کرد: «اگر اوضاع به وخامت بگراید، تصمیمی برای استفاده از نیروی مخرب پیشدستانه اتخاذ خواهد شد.» این سخنان در حالی است که در همین روز،  آناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه، هشدار داده بود که گفت‌وگوهای واشینگتن و مسکو بر سر سپر دفاع موشکی به بن‌بست نزدیک شده است. مسکو از مدت‌ها پیش این ادعای واشینگتن را  مردود دانسته که این سپر برای بازدارندگی در مقابل موشک‌های ایران است. مسکو سپر موشکی ایالات متحده را یک تهدید استراتژیک قلمداد می‌کند و بیم  آن دارد که بازدارندگی اتمی‌اش  با این سپر خدشه‌پذیر شود. روسیه حتی پیشنهاد داده بود که در  طرح سپر موشکی با ناتو مشارکت کند اما ناتو و در راس آن آمریکا این پیشنهاد را رد کرده و تنها به ناظر بودن روسیه در این طرح بسنده کردند. روسیه همچنین پیشنهاد داده بود که از  رادار قبله در خاک جمهوری آذربایجان، برای این سپر دفاعی مشترک استفاده شود که در زمان جورج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده این پیشنهاد رد شد.  دولت باراک اوباما، در سال ۲۰۰۹ با این حال تلاش کرد از تنش میان  واشینگتن و مسکو بکاهد  و طرح اولیه جورج بوش را با طرح دیگری جایگزین کرد که برد موشک‌های آن کمتر بود.  در آن هنگام همچنین گفته شد که طرح بوش بسیار هزینه‌بر و کارایی آن نامشخص است.  گرچه روسیه در آغاز از کنار گذاشته شدن طرح بوش استقبال کرده بود اما به تازگی بار دیگر نسبت به طرح کنونی حساسیت نشان داده است. روسیه می‌گوید اگر موشک‌های این سپر دفاعی جدید ارتقا داده شودند می‌توانند روسیه را مورد تهدید قرار دهند. دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، سال گذشته هشدار داده بود که اگر روسیه و  ناتو در مورد این طرح به توافق نرسند، این کشور  ممکن است دست به اقدام  نظامی بزند. روز پنجشنبه در کنفرانس مسکو که  نزدیک به ۵۰ کشور در آن شرکت کرده‌اند، روسیه بار دیگر پیشنهاد داد که با ناتو و آمریکا سپر دفاعی مشترک داشته باشد.
 


پنج عضو دایم شورای امنیت، با صدور بیانیه‌ای در وین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.پنج عضو دایم شورای امنیت، با صدور بیانیه‌ای در وین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج قدرت اتمی جهان متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، در حاشیه نشستی درباره منع  گسترش  سلاح‌های اتمی در وین با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار همکاری تهران و آژانس برای حل مسائل برنامه اتمی ایران شدند. پنج عضو دایم شورای امنیت در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که این کشورها همچنان از اینکه ایران   در عمل کردن به «الزامات» قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس، از خود «کوتاهی» نشان می‌دهد، نگران هستند. این پنج کشور تاکید کرده‌اند که توافق ایران و آژانس برای دست یافتن به یک رویکرد اصولی برای حل مسائل از «ضرورت» برخوردار است؛ به ویژه برای حل موضوعاتی که به «ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران» مربوط است. این کشورها یادآور شده‌اند که این خواسته‌ها پیشتر در قطعنامه ماه نوامبر شورای حکام آژانس انعکاس یافته است. این بیانیه تنها چند روز پس از آن صادر شده که آژانس تایید کرد که ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه گفت‌وگوهای خود با ایران را از سرخواهد گرفت. بهمن و  اسفند ماه سال گذشته هیاتی بلندپایه‌ به ریاست هرمان ناکارتس، از آژانس به ایران آمد اما نتوانست توافق تهران برای بازدید از پارچین را جلب کند. متعاقب آن یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس این احتمال را منتفی ندانست که ممکن است ایران در حال پاکسازی شواهدی در این پایگاه نظامی باشد.     با این حال دفتر نمایندگی ایران در وین، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این سایت در سال ۲۰۰۵ دوبار بازدید شد و محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس گفته بود که این «موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد .» در بیانیه ایران، با اشاره به حساسیت پایگاه‌های نظامی، از آژانس خواسته شده «همه مسائل مربوطه همچون آزمایشات هیدرو دینامیک را با هم یکی نماید،» تا اینکه «متعاقبا یکبار دیگر اجازه دسترسی» شود. پس از مذاکرات ایران و آژانس در اردیهشت ماه جاری، طبق برنامه قرار است دور دوم گفت‌وگوی ایران و گروه ۱+۵ در روز سوم خرداد در بغداد برگزار شود. دور نخست این گفت‌وگوها پس از ماه‌ها بن‌بست در  فروردین ماه در استانبول برگزار شد و  دو طرف آن را سازنده و مثبت توصیف کردند.
 


عصر پنجشنبه زمین لرزه‌ای شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام را تکان داده که در پی آن شماری واحد مسکونی تخریب شده و چند تن هم زخمی شده‌اند. این زمین لرزه تلفات جانی در پی نداشته است.عصر پنجشنبه زمین لرزه‌ای شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام را تکان داده که در پی آن شماری واحد مسکونی تخریب شده و چند تن هم زخمی شده‌اند. این زمین لرزه تلفات جانی در پی نداشته است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،  در شهرستان آبدانان نزدیک به ۴۵ واحد مسکونی تخریب شده‌اند که از این میان، ۴۰ واحد از این تعداد در روستای «هونگه» و پنج واحد نیز در روستای «هلیره» به طور کامل تخریب شده‌اند. این گزارش همچنین حاکی است در پی این زمین لرزه، کوه «بهاراو» هم ریزش کرده و مسیر ارتباطی روستاهای «گل گل» به «آب انار» در ۷۵ کیلومتری آبدانان مسدود شده است.  قدرت این زمین لرزه ۵/۵ درجه در مقیاس ریشتر گزارش شده و ساعت دقیق وقوع آن هم ساعت ۱۴ و ۳۶ دققه بعد از ظهر پنجشنبه بوده است. فضل الله نصرتی، رئیس ستاد بحران آبدانان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته بیشترین خسارت‌ها در بخش سرباغ و کلات مورموری بوده است و مردم شهرستان دچار فشار روحی بر اثر زلزله شده‌اند. وی خبر داده که ستاد بحران به روستاهای شهرستان اعزام شده‌اند و قرار است به زودی غذا و چادر به این شهرستان ارسال شود. رئیس ستاد بحران آبدانان گفته دیگر روستا‌ها هم خسارت‌هایی دیده‌اند که تیم‌های امدادی به منطقه اعزام شده و کمک‌های لازم را خواهند فرستاد. بهزاد علیزاده، رئیس ستاد بحران شهرستان دهلران، دومین شهر استان ایلام، هم در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین گفته است: «خوشبختانه زلزله ۵/۵ ریشتری شهرستان دهلران هیچ گونه خسارت جانی در پی نداشته است. باتوجه به اینکه شهرستان دهلران از اول اردیبهشت تاکنون بیش از ۱۴۵بار لرزیده تمام امکانات در این شهرستان برای حوادث احتمالی آماده است.»
 


گزارش ها حاکی است همگام با روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر در سنندج، شماری از کارگران قصد راهپيمايی داشتند که نه تنها به آن ها مجوز داده نشده، که با آن ها برخورد هم شده است.گزارش ها حاکی است همگام با روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر در سنندج، شماری از کارگران قصد راهپيمايی داشتند که نه تنها به آن ها مجوز داده نشده، که با آنها برخورد هم شده است. مسعود کردپور، از افرادی که می گويد در حاشيه اين مراسم حضور داشته، به راديو فردا می گويد: « طبق سنت های هر ساله که مراسم روز کارگر در بيشتر کشورهای جهان و در ايران هم برگزار می شود، در سنندج هم بسياری از اتحاديه های کارگری از وزارت کشور درخواست مجوز کردند ، تا بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی که می بايست مجوز برای کارگران صادر شود، متاسفانه وزارت کشور مجوز لازم را صادر نکرد.» «کارگران سنندج نتوانستند برای راهپيمايی و اجرای مراسم روز کارگر مجوز دريافت کنند. لذا خود کارگران روز گذشته تجمعی را در خيابان انقلاب يا فيروز سابق در سنندج برگزار کردند و  حدود ۲۰۰ نفر از کارگران به همراه خانواده هايشان تجمع کردند که با برخورد نيروهای امنيتی و لباس شخصی ها مواجه شدند.» «پس از گذشت ساعتی از مراسم به دليل هجوم نيروهای امنيتی ، مراسم به تشنج کشيده شده و تجمع کنندگان متفرق شدند. و برخی از کارگران هم متاسفانه بازداشت شدند.» شما خودتان زمانی که نيروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان روز جهانی کارگر مداخله کرد، در محل حضور داشتيد؟ بله. من خودم در آنجا حضور داشتم. البته در خود مراسم نبودم ولی در حاشيه مراسم حضور داشتم.شاهد بودم که نيروی انتظامی مثل دفعات قبل که با هر تجمعی برخورد می کند، به تجمع کنندگان حمله ور شد و آنها را متفرق کرد. گر چه حتی اگر تجمعات قانونی هم باشد به آنها حمله می شود. شما اشاره کرديد که در خود مراسم حضور نداشتيد و درحاشيه مراسم حضور داشتيد. منظورتان ازحاشيه مراسم دقيقا چيست؟ ما برای اينکه گزارش تهيه کنيم و ناظر مراسم باشيم در آنجا حضور داشتيم. دقيقا می دانيد چه تعداد از افرادی که در آنجا حضور داشتند دستگير شدند؟ آنها بيشتر می خواستند مراسم به طور تمام  و کمال برگزار نشود و تجمع بيشتر از آن گسترده نشود. نگران بودند که مردم همراهی کنند و مراسم به صورت گسترده تری ادامه پيدا کند و شهروندان بيشتری به مراسم بپيوندند. به همين دليل هم اين مراسم به صورت مختصری برگزار شد. هنوز آمار دقيقی از افرادی که بازداشت شده اند وجود ندارد که چه تعداد افراد بودند و اسامی شان هنوز مشخص نيست.
 


در پی تصميم جمهوری اسلامی به خريد حجم عظيمی از کالا های اساسی از خارج، انتقاد از واردات انبوه بار ديگر در محافل اقتصادی ايران بالا گرفته است. اين موضوع گفت وگوی اقتصادی روز راديو فردا است.در پی تصميم جمهوری اسلامی به خريد حجم عظيمی از کالا های اساسی از خارج، انتقاد از واردات انبوه بار ديگر در محافل اقتصادی ايران بالا گرفته است. اين موضوع گفت وگوی اقتصادی روز راديو فردا است. در حالی که هيات دولت جمهوری اسلامی به تازگی بيست و چهار ميليارد دلار را به خريد های اساسی اختصاص داده، رسانه های تهران، به نقل از محافل اقتصادی،  سياست «دروازه های باز» را به باد انتقاد گرفته اند. خريد اين مقدار کالای اساسی به کشور، در شرايط فعلی، با چه هدف هايی انجام گرفته است؟ فريدون خاوند : اين که دولت جمهوری اسلامی تصميم گرفته است بيست و چهار ميليارد دلار را يک جا به خريد کالا های اساسی اختصاص بدهد، دو هدف اصلی دارد: مقابله با موج کم سابقه گرانی از يک طرف، و، از طرف ديگر، خريد پيشگيرانه اقلام ضروری به منظور برخورداری از ذخاير لازم در صورت تنگ تر شدن حلقه تحريم ها. محمد رضا رحيمی، معاون رييس جمهوری اسلامی، که اين تصميم را «اقدامی بزرگ» توصيف کرده،  به صورتی آشکار و پنهان، بر همين دو هدف انگشت گذاشته است. از بين بيست قلم کالای اساسی که قرار است بر اساس اين تصميم به کشور وارد بشود، خيلی هايشان همان هايی هستند که طی چند ماه گذشته به شدت گران شده اند از جمله گوشت و برنج و روغن و شکر و نهاده های دامی و کشاورزی. از طرف ديگر در ميان اقلام مورد نظر، کالا هايی است مثل گندم و جو و ذرت که خريد آنها از طی چند ماه گذشته از منابع مختلف به شدت افزايش يافته، از روسيه گرفته تا آلمان و کانادا و برزيل و استراليا و پاکستان و حتی آمريکا. با توجه به چشم انداز مذاکرات آتی بر سر پرونده هسته ای، دولت جمهوری اسلامی قصد دارد تا آنجا که می تواند ذخاير غلاتش را بيشتر کند تا از اين لحاظ زير فشار قرار نگيرد و برای اين منظور از آخرين بانک های خارجی که حاضرند ايران را در اين معاملات کمک کنند، استفاده ميکند. البته تحريم های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی،اعم از چند جانبه و دو جانبه، به هيچوجه عرصه های مرتبط با کالا های اساسی مثل گندم را شامل نمی شود. با اين همه به دليل تضييقات مالی و بانکی، طبعا معاملات مربوط به اين کالا ها در شرايط عادی انجام نمی گيرد. درمورد بخش مهمی از اين خريد ها، استفاده از دلار و يورو برای تسويه حساب امکان پذير نيست. در نتيجه ايران از راه های ديگری استفاده ميکند، از جمله معامله تهاتری در غالب مبادله نفت با گندم. راه های ديگری هم هست. گويا در بخشی از خريد گندم روسی از طرف ايران، از روبل استفاده شده. گزارش هايی هم هست در مورد استفاده دولت ايران از شرکت های مستقر در سوييس که برای خريد گندم، قرار داد هايی را با ين ژاپن منعقد ميکنند. گزارش های ديگری ميگويند که بعضی کشور ها، مثل عراق، به نام جمهوری اسلامی غله می خرند و بعد آنرا به ايران تحويل ميدهند. و راه های ديگری از اين قبيل. بسياری از اين گزارش ها از سوی منابع رسمی تاييد نشده و به همين دليل در باره درستی يا نادرستی آنها بايد محتاط بود.    خبرگزاری فارس ديروز به نقل از آمار رسمی گمرک گزارش داد که طی سی و يک سال گذشته، به دليل واردات کالا، ۷۷۰ ميليارد دلار ارز از کشور خارج شده و اين موضوع، به گفته همان خبرگزاری، بزرگ ترين مانع رونق توليد ملی بوده است. اصولا واردات، در اقتصاد ايران، چه نقشی دارد؟ واردات به خودی خود بد نيست. کشوری مانند ايران برای تامين توسعه خود به ورود حجم عظيمی از کالا های سرمايه ای و واسطه ای و مواد خام نياز دارد و به علاوه، با ورود بخشی از نياز های مصرفی خود، می تواند سطح رفاه مردمش را بالا ببرد و پيشرفته ترين کالا ها را در اختيار آنها قرار بدهد. بنابراين بستن مرز های برای کشوری مانند ايران نه ممکن است و نه مطلوب و حتی فاجعه آفرين خواهد بود. مشکل بزرگ ايران در بازرگانی بين المللی اين است که عمدتا نفت می فروشد و با ارز حاصل از آن، کالا وارد ميکند، آنهم کالا هايی که بخش بسيار مهمی از آنها را می توان در شرايط بهتر در کشور توليد کرد.  خبرگزاری فارس چهارشنبه به نقل از سيروس سازدار عضو کميسيون اقتصادی مجلس گزارش داد به تازگی ۵۴ هزار دسته بيل از اندونزی وارد شده و تعداد زيادی هم سفره هفت سين از چين. حجم کلی واردات به کشور چقدر است؟ بر پايه آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی، ايران در سال ۱۳۹۰ شصت و دو ميليارد دلار کالا وارد کرده. بر اين رقم بايد حدود بيست ميليارد دلار خدمات و همين طور بيست ميليارد دلار کالای قاچاق را هم اضافه کرد و در اين صورت حجم کلی واردات سالانه کشور تقريبا صد ميليارد دلار است.
 


آیت الله خامنه‌ای آن گونه که خود می‌گوید بخشی از دروس مقدماتی مذهبی را نزد پدرش خوانده است. وی پس از پایان دوره شش ساله ابتدایی به مدرسه سلیمان خان که بخشی از حوزه علمیه آن زمان مشهد بوده می‌رود.در بخش پیشین تحصیلات شش ساله دوره ابتدایی آقای خامنه‌ای را در دارالتعلیم دیانتی مشهد بررسی کردیم و حالا به نحوه ورود او به حوزه علمیه مشهد می‌پردازیم. آیت الله خامنه‌ای آن گونه که خود می‌گوید بخشی از دروس مقدماتی مذهبی را نزد پدرش خوانده است. وی پس از پایان دوره شش ساله ابتدایی به مدرسه سلیمان خان که بخشی از حوزه علمیه آن زمان مشهد بوده می‌رود. مدرسه سلیمان خان در دوران سلسله قاجاریه و در دوره سلطنت فتحعلی‌شاه تاسیس شده و موسس آن فردی بوده به نام سلیمان خان اعتضادالدوله. افرادی که در سال های اخیر از مدرسه سلیمان خان بازدید کرده‌اند تایید می‌کنند که یادمانی از دوران حضور آقای خامنه‌ای در این مدرسه نصب شده است. آیت‌الله خامنه‌ای در خاطراتش که در سایت اینترنتی او منتشر شده می‌گوید: آشنایی‌اش با سیاست در همین مدرسه سلیمان خان و در جریان سفر نواب صفوی، رهبر فداییان اسلام، به مشهد در سالهای اول دهه ۳۰ بوده است. تاثیر پذیری از نواب صفوی آقای خامنه‌ای می‌گوید در جریان آن سفر دو روز متوالی، یک بار در مدرسه سلیمان خان و روز بعد در مدرسه نواب پای سخنرانی نواب صفوی نشسته و از او بسیار تاثیر پذیرفته و شیفته او شده است. آقای خامنه‌ای پس از مدتی تحصیل در مدرسه سلیمان خان چون برادر بزرگترش محمد در مدرسه نواب بوده و به نوعی امور درسی آقای خامنه‌ای را نیز رتق و فتق می‌کرده از مدرسه سلیمان خان به مدرسه نواب نقل مکان می‌کند. مدرسه نواب نسبت به مدرسه سلیمان خان مدرسه بزرگتری بوده و آقای خامنه‌ای دروس پایه سطح را دراین مدرسه تحصیل می‌کند که این دوره مصادف با دوره نوجوانی و آغاز دوره جوانی او است. آیت الله خامنه‌ای خود می‌گوید دروس سطح حوزه را در سال ۱۳۳۶ به پایان رسانده و سپس در درس خارج آیت‌الله العظمی میلانی شرکت کرده است. آیت‌الله میلانی از علمای آذربایجانی‌الاصل مقیم مشهد بود و آقای خامنه‌ای نیز آذربایجانی‌الاصل بود و بعد‌ها نیز که به قم رفت در مدرسه حجتیه که متعلق به آیت‌الله حجت، از مراجع تقلید آذری مقیم قم بود، سکنی گزید. سفر به نجف و تحصیل در قم آقای خامنه‌ای همچنین در سال ۱۳۳۶ سفری به نجف داشته و آن گونه که خود می‌گوید قصد داشته در نجف بماند اما پدرش با ماندن او در نجف مخالفت کرده است. آقای خامنه‌ای سرانجام در اواخر سال ۱۳۳۷ و در ۱۹ سالگی برای تحصیل به قم می‌رود و در مجموع پنج سال یعنی از سال ۳۷ تا ۴۳ در قم تحصیل کرده، اگرچه این مدت را کامل در قم نبوده و بین مشهد و قم در حال آمد و شد بوده است.‌‌ همان گونه که گفته شد آقای خامنه‌ای در هنگام ورودش به حوزه علمیه قم در مدرسه حجتیه مستقر شد و حجره گرفت. محمدجواد حجتی کرمانی که در آن زمان در همین مدرسه با آقای خامنه‌ای نشست و برخاست داشته در خاطرات خود می‌گوید برای اولین بار آقای خامنه‌ای را در کنار حوض این مدرسه دیده است. نزدیک‌ترین دوست علی اکبر ناطق نوری نیز در خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده می‌گوید در آن زمان آقای خامنه‌ای را در مدرسه حجتیه دیده است. علی اکبر ناطق نوری می‌نویسد نزدیک‌ترین دوست آقای خامنه‌ای در آن مدرسه شیخ حسین ابراهیمی دینانی بود که بعد‌ها لباس روحانیت را کنار گذاشت و حالا به نام دکتر ابراهیم دینانی معروف است که از اساتید شناخته شده فلسفه و حکمت در ایران به شمار می‌رود. از هم دوره‌ای‌های دیگر آقای خامنه‌ای در مدرسه حجتیه می‌توان از هادی خسروشاهی و نیز عبدالحسین معزی نام برد. عبدالحسین معزی موقعی که آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی رسید از نزدیکان وی در بیت رهبری شد و حالا نیز به عنوان نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، در لندن مرکز اسلامی انگلیس را اداره می‌کند. خود آقای خامنه‌ای می‌گوید در قم در دروس فقه و اصول آیت‌الله خمینی، آیت‌االله شیخ مرتضی حائری و نیز آیت‌الله بروجردی که آن زمان مرجع عام شیعیان بوده شرکت کرده و فلسفه را نیز نزد حسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی خوانده است. هم‌دوره‌ای‌های آقای خامنه‌ای در قم نظیر حجتی کرمانی و ناطق نوری تایید می‌کنند که وی در حجره‌اش اهل حافظ خوانی بوده و طلبه‌ای خوش مشرب به شمار می‌رفته اما کسی درباره اینکه وی از شاگردان برجسته اساتید خود در آن دوران بوده باشد سندی ارائه نکرده است. در بخش آینده به بررسی سوابق مبازراتی آیت الله خامنه‌ای در دهه ۱۳۴۰ می‌پردازیم.
 


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گزارش داد که مذاکرات پیرامون فروش گندم پاکستان به ایران به بن‌بست رسیده است.خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گزارش داد که مذاکرات پیرامون فروش گندم پاکستان به ایران به بن‌بست رسیده است. با توجه به مشکلات پرداخت پول از طریق سیستم بانکی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، ایران و پاکستان توافق کرده بودند که گندم پاکستان به صورت تهاتری، معاوضه کالا به کالا، با ایران معامله شود، اما این طرح اکنون «به خاطر اختلاف طرفین بر سر قیمت» گندم به بن‌بست رسیده است. به گزارش رویترز، ایران برای هر تن گندم پاکستان قیمتی معادل ۲۷۵ دلار پیشنهاد کرده بود، اما پاکستان اصرار داشته که قیمت گندم صادراتی به ایران باید بر اساس قیمت در بازارهای بین‌المللی محاسبه شود و رقم ۳۱۲ دلار برای هر تن را پیشنهاد داده است. پاکستان و ایران در ماه مارس، فروردین‌ماه، توافق کرده بودند که یک میلیون تن گندم پاکستان به ایران فروخته شود. بنا بر این گزارش، بارگیری و حمل مواد غذایی شامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نمی‌شود، اما علت استفاده از سیستم تهاتری برای فروش گندم، قطع رابطه شرکت‌ها و بانک‌های ایران با بخش عمده‌ای از سیستم بانکی و مالی جهانی است، موضوعی که پرداخت‌های نقدی در معامله با ایران را به شدت مشکل کرده است. این گزارش در ادامه می‌نویسد که ایران طی دو ماه گذشته سفارش خرید دو میلیون تن گندم را به چند کشور مختلف داده که این رقم بخش بزرگی از نیازهای خرید سالانه گندم وارداتی ایران را تشکیل می‌دهد. ایران همچنین با هند نیز پیرامون خرید تهاتری گندم مذاکراتی را آغاز کرده، اما این مذاکرات به کندی پیش می‌رود. در همین زمینه شفق نغمی، دبیر سازمان امنیت غذایی پاکستان، گفته است که ایران برای گندم پاکستان قیمتی برابر با گندم وارداتی خود از قزاقستان را پیشنهاد می‌کند، اما «کیفیت گندم پاکستان به مراتب بهتر از گندم کشورهای آسیای مرکزی است». به گفته این مقام پاکستانی، اختلاف دو کشور بر سر قیمت گندم به کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه وزرای پاکستان ارجاع داده شده است. در صورت توافق بر سر قیمت گندم، ایران در قبال خرید یک میلیون تن گندم پاکستان، ۶۰۰ هزار تن اوره و ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن به پاکستان تحویل خواهد داد. ایران به غیر از پاکستان، هند و قزاقستان، مذاکرات دیگری را با برزیل، آلمان، کانادا، استرالیا و روسیه برای واردات گندم آغاز کرده است.
 


در آستانه دور تازه از مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی در بغداد بر سر برنامه هسته‌ای، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «در سفری استثنایی» روز چهارشنبه آینده تنها برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل به این کشور سفر می‌کند.در آستانه دور تازه از مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی در بغداد بر سر برنامه هسته‌ای، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «در سفری استثنایی» روز چهارشنبه آینده تنها برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل به این کشور سفر می‌کند. هاآرتص سفر پیش روی خانم اشتون را دیداری با هدف «تسکین اسرائیل» در قبال مذاکرات بغداد توصیف کرده است تا، به نوشته این روزنامه، دولت اسرائیل علیه این گفت‌و‌گو‌ها و نحوه اداره کردن آن از سوی شش قدرت جهانی موضع‌گیری نکند. خانم اشتون ریاست مذاکرات هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ را با ایران در روز سوم خرداد، بیست و سوم ماه مه، که برای نخستین بار با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار می‌شود، بر عهده دارد. او ریاست هیئـت مذاکره‌کننده جامعه جهانی با ایران در مذاکرات اخیر ستانبول را نیز بر عهده داشت. خانم اشتون همراه با معاون آلمانی خویش، هلگا اشمیت، به تازگی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و علی باقری، معاون او، گفت‌و‌گوهایی برای تنظیم دستور کار مذاکرات هسته‌ای جامعه جهانی با ایران داشته است. یک مقام اسرائیلی که به نامش اشاره نشده در گفت وگو با روزنامه هاآرتص که روز پنج‌شنبه چاپ شده گفته است که سفر چهارشنبه آینده خانم اشتون به اورشلیم و ملاقات او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جریان گفت‌و‌گوهای روزهای اخیر در اروپا میان مشاور امنیت ملی اسرائیل با مقامات ارشد اروپایی درباره ایران تعیین شده است. به نوشته هاآرتص، سفر خانم اشتون به اسرائیل در حالی است که اتحادیه اروپا در سه روز گذشته جزئیات استراتژی‌های خود در مذاکرات پیش رو با ایران را در اختیار مشاور امنیت ملی اسرائیل گذاشته است. اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در روزهای اخیر دوباره گفته بود که «اطمینان» دارد هدف ایران از مذاکرات بغداد «ترفند و ریاکاری» است و نتیجه مثبتی از مذاکرات هسته‌ای با ایران به دست نخواهد آمد. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه به همتای ژاپنی خود که به بیت‌المقدس آمده بود گفت که «ایران حتی در این مدت برای یک روز غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل نکرده است». در همین حال اسرائیل با لغو هیچ بندی از تحریم‌ها علیه ایران موافق نیست.  دولت اسرائیل این هفته ژنرال ذخیره یعکوو عامیدرور، مشاور امنیت ملی خود، را به اروپا فرستاد تا دیدگاه‌های اسرائیل درباره پیشنهادهای احتمالی غرب به ایران را به کشورهای اروپایی اطلاع دهد. به نوشته هاآرتص، این احتمال که پیشنهادهای آتی قدرت‌های مذاکره‌کننده به ایران امکان دهد بخشی از فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد از هم‌اینک موجب ناخشنودی دولت اسرائیل است. هاآرتص روز سه‌شنبه گزارش داده بود که عامیدرور در روزهای اخیر در بروکسل از جمله با خانم هلگا اشمیت، معاون کا‌ترین اشتون، گفت‌وگو کرده و سپس روز چهارشنبه در برلین با مقامات آلمان به گفت‌و‌گو نشسته است. یعکوو عامیدرور دوهفته پیش نیز در سفر به مسکو با بلندپایگان روسیه و از جمله سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت‌و‌گوهای مشابهی درباره ایران داشت. به نوشته هاآرتص، آقای لاوروف در دیدار با ژنرال اسرائیلی به تندی تأکید کرده است که روسیه با حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران سخت مخالف است و بر این باور است که چنین اقدامی عواقب ویرانگری برای تمامی خاورمیانه خواهد داشت. ایران انتظار دارد که در مذاکرات بغداد پیشنهادهای مثبتی را از ۱+۵ برای لغو گام به گام تحریم‌های کمرشکن علیه خود بشنود. انتظار نخست ایران این است که اتحادیه اروپا از برقراری تحریم خرید نفت از ایران از ماه ژوئن عدول کند و سپس سایر تحریم‌ها را لغو کند. در همین حال روزنامه آمریکایی لُس‌آنجلس تایمز در روزهای اخیر با استناد به اظهارات چند مقام بلندپایه در دولت آمریکا گزارش داده بود که باراک اوباما در چارچوب پیشنهاد جدید به ایران، موافق است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۵ درصد را برای مصارف صلح‌آمیز ادامه دهد. اثر انتخاب دوباره نتانیاهو به نخست وزیری بر مسئله ایران در این میان به گفته ناظران و تحلیل‌گران، دور جدید از گفت‌و‌گوهای حساس هسته‌ای ایران با ۱+۵ در حالی برگزار می‌شود که دیدگاه دولت اسرائیل در ارتباط با ایران ضعیف شده است. این امر از یک سو معلول موافقت رهبران احزاب اسرائیل با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و نخست وزیری است و از سوی دیگر به دلیل موج قوی مخالفت‌ها از جانب نخست وزیر پیشین و نیز سران پیشین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در برابر رویکردهای بنیامین نتانیاهو و اهود باراک در قبال ایران. در همین حال، اهود باراک، وزیر دفاع، و مشه یعلون، وزیر راهبردی اسرائیل، روز چهارشنبه اعلام کردند که جلو کشیده شدن موعد انتخابات اسرائیل «هیچ اثری بر سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران» نخواهد داشت. در حالی که دولت نتانیاهو می‌توانست تا پایان سال ۲۰۱۳ بر سر قدرت بماند، در پی فشارهای احزاب اپوزیسیون و در نتیجه اختلافات داخلی میان احزاب اسرائیلی بر سر مسائلی مانند خدمت نکردن اعراب و مذهبی‌ها در ارتش یا سرنوشت آبادی‌های یهودی‌نشین، نتانیاهو نیز در روزهای اخیر گفت که از برگزاری انتخابات زودرس استقبال می‌کند. به نظر می‌رسد که موعد مورد نظر نتانیاهو برای انتخابات پانزدهم شهریورماه باشد؛ و این در حالی است که او هم‌چنان در افکار عمومی اسرائیل در اوج محبوبیت است و بالا‌ترین درصد حمایت را نسبت به سایر سیاستمداران کهنه‌کار یا تازه‌وارد دارد.
 


سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که امروز (سوم ماه مه) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کرده، با محکوم کردن «خشونت دهشتناک علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران»، اعلام کرده است در چهار ماهی که از آغاز سال نو میلادی می‌گذرد هر پنج روز یک فعال اطلاع‌رسانی کشته شده است: ۲۱ روزنامه‌نگار و شش شهروند وب‌نگار. در بیانیه‌ی گزارشگران بدون مرز همچنین فهرست جدیدی از ۴۱ «دشمن آزادی اطلاع‌رسانی» منتشر شده است. به نوشته‌ی این بیانیه، با اینکه جنبش‌های سال گذشته شماری از دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را سرنگون کرد، شش دشمن جدید به این فهرست اضافه شده است: گروه اسلامی بوکو حرام در نیجریه، شورای عالی نظامی مصر، وزیر ارتباطات دولت موقت سومالی، وصیف طالب‌اوف (رهبر نخجوان درجمهوری آذربایجان)، سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان، و سرانجام کینگ جونگ اون (رهبر جدید کره‌ی شمالی).
 


به گفته‌ی فعالان و مخالفان حکومت بشار اسد، شب گذشته نیروهای دولتی در حمله به تجمع دانشجویان دانشگاه حلب، چهار تن از آنان را کشتند. بنابر گزارش‌ها، ابتدا گروهی از هواداران بشار اسد با سلاح‌های سرد به این دانشجویان که تجمعی ۱۵۰۰ نفری در نزدیکی خوابگاه‌شان برپا کرده بودند حمله کردند. پس از آن مأموران امنیتی این تظاهرات را سرکوب کردند و به دنبال دانشجویان به خوابگاه‌شان وارد شدند. به گزارش آسوشیتدپرس، زد و خوردها حدود پنج ساعت و تا نیمه‌شب ادامه داشته است.
 


پس از انتشار چند گزارش‌ مبنی بر این که در روزهای گذشته دیپلمات‌های افغان در تهران مورد توهین و آزار و اذیت «مقامات امنیتی ایران» قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که هیئتی را برای بررسی این مسئله برگزیده است.پس از انتشار چند گزارش‌ مبنی بر این که در روزهای گذشته دیپلمات‌های افغان در تهران مورد توهین و آزار و اذیت «مقامات امنیتی ایران» قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که هیئتی را برای بررسی این مسئله برگزیده است. بر اساس گزارش‌های رسیده به سرویس افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ساختمان سفارت افغانستان در تهران در روزهای گذشته تحت نظارت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است و شماری از دیپلمات‌های افغان در تهران در تماس با سنای افغانستان، از رفتار نادرست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند. حال وزارت خارجه افغانستان می‌گوید این مسئله از سوی هیئتی در دست بررسی است. فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، به رادیو اروپای آزاد گفت: «یک تیم در وزارت امور خارجه مشغول بررسی این موضوع است، اما جای نگرانی نیست.» اگرچه وزارت خارجه افغانستان این مسئله را «سوء تفاهم» دانسته، مجلس سنای افغانستان تأکید کرده است که «بدرفتاری» با دیپلمات‌های افغان به طور «دقیق» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فضل‌الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، در این خصوص گفته است: «به دیپلمات‌های ما دشنام داده می‌شود و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. این دیپلمات‌ها که می‌گویند در ۱۵ روز گذشته مورد تحقیر قرار گرفته‌اند، با ما تماس گرفته‌اند و تأکید کرده‌اند اگرچه پاسپورت سیاسی در اختیار دارند، با آن‌ا بدرفتاری می‌شود.» اگرچه دلیل این «بدرفتاری‌ها» علیه دیپلمات‌های افغان هنوز روشن نیست، برخی کارشناسان افغان بر این باورند که این مسئله به نحوی با توزیع پاسپورت از سوی یک شرکت ایرانی مرتبط است. احمدی سعیدی، از کارشناسان افغان، در این زمینه به رادیو اروپای آزاد گفته است: «قبلا کارمندان سفارت افغانستان تعدادی پاسپورت (افغانی) را در اختیار یک شرکت ایرانی قرار داده بودند که با سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) مرتبط بود. این شرکت برای اهداف انتحاری برای هر فردی که دل‌شان می‌خواست پاسپورت (افغان) صادر می‌کردند.» وی افزود: «بالاخره اعتراض پارلمان افغانستان بلند شد و سفارت ایران مجبور شد از آن شرکت بخواهد که دیگر پاسپورت توزیع نکند. همین امر خشم این شرکت ایرانی را برانگیخت و در نهایت منجر شد به توهین و تحقیر دیپلمات‌های ما (در ایران).» این نخستین بار است که دیپلمات‌های افغان از بدرفتاری مقام‌های امنیتی در ایران گله‌مند هستند، اما مسئله بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران تاکنون بارها در رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری منتشر شده است. ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری، پایگاه خبری ایمنا، وابسته به مدیریت شهری استان اصفهان، به نقل از مسئول کمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر این استان نوشته بود که در روز سیزده به‌در «برای برقراری امنیت» از حضور اتباع افغان در پارک کوهستانی صفه اصفهان ممانعت خواهد شد. این خبر که اعتراض‌های گسترده‌ای را از سوی ایرانیان در فضای مجازی برانگیخت، پس از مدتی از روی این وب‌سایت برداشته شد و مقام‌های مسئول اصفهان نیز این خبر را از اساس اشتباه دانستند. اول اردیبهشت‌ماه نیز مدیر کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران، خواستار «پاکسازی استان مازندران از اتباع بیگانه» شد و اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای تأمین مازندران، «مازندران به عنوان تنها استان ممنوع برای حضور اتباع مجاز و غیرمجاز افغانی شناخته شده است». به دنبال انتشار این خبر، روزنامه شرق سوم اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که بخشدار مرکزی نوشهراعلام کرده است حضور اتباع افغان در نوشهر «به شدت ممنوع است» است و توضیح داده است: «مازندران جزء استان‌های معین برای نگهداری افاغنه نیست و باید هرچه سریع‌تر آنها را بر اساس ضوابط از استان خارج کنیم.» بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت جمهوری اسلامی، در حال حاضر حدود یک میلیون تبعه افغان به صورت مجاز و حدود دو میلیون نیز بدون مجوز در ایران سکونت دارند.
 


در ادامه افشاگری‌های سازمان بازرسی کل ایران درباره تخلف جدید بانکی، رئیس این سازمان روز چهارشنبه از ارسال این پرونده به دادگاه خبر داد. یک روز پیشتر مشاور این مقام جمهوری اسلامی «مسئولان وقت بانک ملی» را مسئول این تخلف تازه معرفی کرده بود.در ادامه افشاگری‌های سازمان بازرسی کل ایران درباره تخلف جدید بانکی، رئیس این سازمان روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، از ارسال این پرونده به دادگاه خبر داد. در همین زمینه یک روز پیشتر مشاور این مقام جمهوری اسلامی «مسئولان وقت بانک ملی» را مسئول این تخلف تازه معرفی کرده بود. مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، تنها دو روز پس از آن از ارسال این پرونده به دادگاه خبر داده است که مشاور او روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، از کشف «یک تخلف گسترده دیگر» در یک بانک دولتی کشور خبر داد . عباس مومن‌آبادی، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل بازرسی استان هرمزگان، در آن زمان به نام بانک دولتی متخلف اشاره نکرد و افشاگری‌های بیشتر را به یک روز بعد یعنی سه‌شنبه موکول کرد. او در آن زمان تنها گفت که در این تخلف «گسترده» یک بانک دولتی به شرکتی خصوصی «بیش از ده‌ها میلیون یورو و چندین میلیون دلار تسهیلات» داده است، بدون آن که از این شرکت وثیقه کافی دریافت کرده باشد. به گفته آقای مومن‌آبادی، بانک در حالی به این شرکت که هنوز نامی از آن نیامده تسهیلات داده است که سرمایه این شرکت از بدهی آن به سیستم بانکی ایران «بسیار کمتر» است، «آن هم در گرو بانک‌ها می‌باشد». اما مشاور سازمان بازرسی کل ایران روز سه‌شنبه گذشته در نشستی خبری اطلاعات بیشتری درباره این تخلف تازه در سیستم بانکی کشور ارائه کرد و علاوه بر بانک ملی ایران پای بانک سپه «در دوره تصدی مدیرعامل سابق بانک ملی بر این بانک» را نیز به میان کشید. اگر منظور این مقام از «مدیرعامل سابق بانک ملی» محمودرضا خاوری باشد، پای آقای خاوری فراری که گفته است قصد بازگشت به ایران را ندارد علاوه بر پرونده «اختلاس بزرگ» به این پرونده تازه هم باز می‌شود. به دنبال رسانه‌ای شدن پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» که نام برخی از مسئولان حکومتی و مدیران بانکی را به عنوان متهمان این پرونده مطرح کرد، محمودرضا خاوری، رئیس پیشین بانک ملی، به کانادا گریخت. خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی در این باره اشاره کرده است که صد میلیون یورو تسهیلات قرار بوده است «برای خرید تجهیزات اسرائیلی» صرف شود، موضوعی که مشاور سازمان بازرسی هم تایید کرده و «بخشی از تجهیزات خریداری‌شده...» را اسرائیلی دانسته است. عباس مومن‌آبادی این تجهیزات را «مخابراتی» توصیف کرده و اضافه کرده است که این شرکت خصوصی «نه سابقه کار مخابراتی داشته و نه بر اساس اساسنامه‌اش مجاز به فعالیت مخابراتی بوده» است. او همچنین گفت: «... از پرداخت ۲۰ میلیون یوروی دیگر به متقاضی جلوگیری شد و صرفا ۸۰ میلیون یورو قبل از بازرسی به این شرکت پرداخت شده بود.» این مقام سازمان بازرسی پا را از این نیز فراتر گذاشته و با اشاره به این که در این پرونده تازه «علیه ۱۵ نفر اعلام جرم شده» به «کسانی» اشاره کرده است که «امروز برای رفع توقیف از آن [تسهیلات] و حل مشکل متهمان خود را به آب و آتش می‌زنند». او به نام و مشخصات و مقام این «کسان» اشاره نکرده، اما اضافه کرده است که عده‌ای که «روزی در کشور مسئولیت ملی داشته یا دارند و با سفارش آنها منابع مالی دیگری توسط همین آقایان از کشور خارج شده» اکنون «عصبانی»اند. به گزارش خبرگزاری فارس، عباس مومن‌آبادی هشدار داده است که اگر این افراد «دستان ناپاک خود را کنار نکشند، افشاگری می‌کنیم». رئیس آقای مومن‌آبادی نیز در گفته‌های روز چهارشنبه خود اظهار نظری عجیب کرده که می‌تواند نشانه نومیدی او نسبت به نتیجه این پرونده باشد. او گفته است:‌ «کسی که صد میلیون یورو با زد و بند به دست آورد، بلد است با وکیل حرفه‌ای خودش را از دست قانون نجات دهد.» مصطفی پورمحمدی به همین دلیل از مسئولان قوه قضاییه ایران خواسته است که به این پرونده «توجه ویژه» داشته باشند.  تخلف تازه در بانک ملی ایران که زیر نظر دولت محمود احمدی‌نژاد است در حالی افشا شده است که از افشای تخلف معروف به «اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی» در ایران هنوز مدت زمانی نگذشته و دادگاه رسیدگی به این فساد مالی هم‌چنان ادامه دارد.
 


از هر ده نوزادی که در جهان متولد می‌شود یک نوزاد نارس است. بنابر گزارشی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است سالانه پانزده میلیون نوزاد نارس در جهان متولد می‌شود و بسیاری از آنان یا در دوران کودکی می‌میرند یا در سراسر عمر از نارسایی‌های جسمی و آموزشی رنج می‌برند. در این گزارش یازده کشور عمدتا آفریقایی در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند که به ازای هر صد تولد بیش از پانزده نوزاد نارس دارند. بنابر همین گزارش، از هر صد زایمان در ایران حدود ۱۳ زایمان زودرس بوده است. زایمان زودرس به حاملگی کوتاه‌تر از ۳۸ هفته  گفته می‌شود.
 


به نوشته‌ی وبسایت کلمه، دختران میرحسین موسوی از دو زندانی سیاسی در ایران خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. در نامه‌ی دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی خطاب به محمدرضا معتمدنیا و محمدعلی ولایتی آمده است: از آنجا که می‌دانیم رنج و غم شما و خانواده‌هایتان به یقین غم پدر و مادر نیز هست «به نمایندگی از ایشان خواهش می‌کنیم به اعتصاب خود پایان دهید». به نوشته‌ی وبسایت کلمه، از جمله درخواست‌های این دو زندانی سیاسی آزادی رهبران «محصور جنبش سبز» بوده است و آن دو گفته‌اند با پیام آنها به اعتصاب خود پایان خواهند دادد. محمدرضا معتمدنیا، مشاور کابینه‌ی میرحسین موسوی از اواخر فروردین، و محمدعلی ولایتی، عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، نیز از اواخر اسفند ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. بنابر برخی گزارش‌ها، آقای ولایتی به اعتصاب غذای خود پایان داده است.
 


بنابر گزارش‌ها از ایران، در آخرین روز از مهلت اعلام‌شده برای انصراف یا عدم انصرف از دریافت یارانه، وبسایت «رفاهی» از دسترس کاربران خارج شده است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این مهلت نهایی برای انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه را دوازدهم اردیبهشت اعلام کرده بود اما به علت از دسترس خارج شدن این وبسایت در آن روز، مهلت نهایی تا نیمه‌شب پنج‌شنبه تمدید کرده است. خبرگزاری‌های ایران گزارش کرده‌اند مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.
 


محاکمه‌ی غیابی طارق الهاشمی، معاون سابق ریاست جمهوری عراق، که قرار بود به اتهام راه‌اندازی جوخه‌های ترور امروز (پنج‌شنبه) در بغداد برگزار شود، به درخواست وکلای مدافعش یک هفته به تعویق افتاد. طارق الهاشمی، که بلندپایه‌ترین مقام سنی‌مذهب در دولت شیعی عراق بود و از این کشور خارج شده، اتهام‌هایش را رد کرده و آنها را اقدامات سیاسی رقبایش خوانده است. به گفته‌ی یکی از سخنگویان دستگاه قضایی عراق، آقای هاشمی متهم است که در حدود صد و پنجاه ترور نقش داشته است. اتهام‌ها علیه طارق الهاشمی دسامبر گذشته (حدود پنج ماه پیش) و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق مطرح شد و بحران سیاسی در آن کشور با تحریم اعضای سنی‌مذهب پارلمان و کابینه، تشدید شده است.
 


فعال نابینای چینی به رغم اعلام قبلی‌اش تصمیم گرفته است از آمریکا درخواست پناهندگی کند. بنابر گزارش‌ها، چـِن گوانگ چـِـنگ پس از ترک سفارت آمریکا در پکن در حال حاضر در بیمارستانی تحت کنترل مأموران چین است. یک مقام بلندپایه‌ی آمریکایی گفته است در صورت تصمیم آقای گوانگ چنگ به خروج از چین، واشنگتن آماده‌ی کمک به او ست. بنابر گزارش‌ها، وضعیت این ناراضی چینی از جمله محورهای گفت‌وگو بین مقام‌های چین با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا ست که به پکن سفر کرده است.
 


وزیر دفاع روسیه می‌گوید گفت‌وگوها با مقام‌های آمریکا در باره‌ی سپر دفاع موشکی در حال به بن‌بست رسیدن است. آناتولی سِردیوک‌اف، وزیر دفاع روسیه، امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانس دو روزه‌ی دفاع موشکی گفت: در باره‌ی سپر دفاع موشکی ناتو در اروپا تاکنون دو طرف به هیچ راه‌حلی قابل قبول دست نیافته‌اند. آمریکا استقرار این سپر را حفاظت از اروپا در برابر تهدیدهای موشکی کشورهایی نظیر ایران می‌داند اما روسیه می‌گوید این سپر تهدیدی علیه امنیت ملی آن کشور است.
 


تابلو نقاشی «جیغ»، اثر ادوارد مونش، به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون دلار فروخته شد و رکوردی جدید در آثار هنری ثبت کرد. این تابلو که اثر نقاش نروژی سبک اکسپرسیونیست است روز چهارشنبه در حراجی ساتِبی نیویورک به مبلغی نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار به خریداری ناشناس فروخته شد. تابلو «جیغ» تصویر مردی ست که در زیر آسمانی به رنگ خون، سر خود را در دست گرفته و فریاد می‌زند.
 


وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با تأکید بر این‌ که چین نیز همچون ایالات متحده مخالف دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است، از پکن خواست تا کمک کند تنش‌ها بر سر مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی پایان یابد.وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با تأکید بر این‌ که چین نیز همچون ایالات متحده مخالف دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است، از پکن خواست تا کمک کند تنش‌ها بر سر مسئله هسته‌ای ایران و کره شمالی پایان یابد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون که روز چهارشنبه برای شرکت در گفت‌وگوهای دوروزه بر سر مسائل استراتژیک و اقتصادی به پکن سفر کرده روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گفت: «در مورد ایران، آمریکا و چین هدف مشترکی دارند و آن بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.» وی تأکید کرد که چین و آمریکا باید همچنان ایران را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات بین‌الملی خود پای‌بند باشد، با جدیت وارد مذاکرات هسته‌ای شود و ثابت کند که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است. چین که از خریداران بزرگ نفت ایران است از همراهی با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران سر باز زده، اما در عین حال همواره تأکید کرده است که مخالف دستیابی ایران به سلاح اتمی است. غرب معتقد است برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است. ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند. هیلاری کلینتون: چین نباید خواست شهروندان خود را نادیده بگیرد هیلاری کلینتون روز پنج‌شنبه در پکن در عین حال به وضعیت حقوق بشر در چین اشاره کرد و گفت: «البته که در بخشی از مذاکرات ما (با چین)، آمریکا به اهمیت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اشاره می‌کند.» وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که تمامی دولت‌ها باید به خواست شهروندان خود احترام بگذارند و نباید این حقوق را نادیده بگیرند. این اظهارات در حالی مطرح شده است که چِن گوانکچنگ، فعال حقوق بشری چینی، ۸ اردیبهشت‌ماه پس از ۱۹ ماه حبس خانگی، از منزل خود گریخت و به سفارت آمریکا در پکن پناهنده شد. وی که از جمله از معترضان به قانون تک‌فرزندی در چین و سقط جنین اجباری است، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد که پکن تضمین داده است امنیت آقای گوانکچنگ را تأمین کند، محوطه سفارت آمریکا را ترک کرد. با این‌ حال این فعال نابینای چینی پس از ترک سفارت آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد به ایالات متحده پناهنده شود و خواستار آن شد که به همراه خانم کلینتون و سوار بر هواپیمای وزیر خارجه آمریکا چین را ترک کند.
 


روزنامه‌های جهان صنعت و شرق به استناد گزارش تازه بانک مرکزی از «گرانی ۵۰ تا ۱۵۶‌ درصدی بهای خوراکی‌ها طی یک سال» خبر داده‌اند، و روزنامه تهران امروز از «مناقشه لفظی در جلسه هیئت دولت» و «احتمال قربانی شدن یک وزیر» بر سر گرانی‌ها خبر داده است.روزنامه‌های جهان صنعت و شرق به استناد گزارش تازه بانک مرکزی از «گرانی ۵۰ تا ۱۵۶‌ درصدی بهای خوراکی‌ها طی یک سال» خبر داده‌اند، و روزنامه تهران امروز از «مناقشه لفظی در جلسه هیئت دولت» و «احتمال قربانی شدن یک وزیر» بر سر گرانی‌ها خبر داده است. روزنامه‌های کیهان و خراسان گزارش‌هایی درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در ۱۸ استان برای تعیین ۶۵ نماینده مجلس منتشر کرده‌اند. روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه به ارزیابی «فرجام یکپارچگی اصولگرایان» پرداخته و نوشته است که «هفت سال پس از آن که رویای اصولگرایان برای یکپارچه‌سازی فضای سیاسی کشور محقق شد، آن چه بر عقلای این قوم گذشته، با رویایی که از یکپارچگی قوا برای خود ساخته بودند، فاصله زیادی دارد». روزنامه خراسان خبر داده است که در تبریز «مردی دختر ۶ ساله و دو پسرخاله خود را با شلیک گلوله کشته است». «گرانی ۵۰ تا ۱۵۶‌ درصدی موادغذایی طی یک سال» روزنامه‌های جهان صنعت و شرق گزارش تازه بانک مرکزی از گرانی مواد غذایی را در تیتر‌های اصلی شماره پنج‌شنبه منتشر کرده‌اند و روزنامه تهران امروز از «مناقشه لفظی در جلسه هیئت دولت» بر سر گرانی‌ها خبر داده است. روزنامه جهان صنعت در تیتر یک شماره چهاردهم اردیبهشت به استناد گزارش تازه بانک مرکزی از گرانی برخی اقلام مواد غذایی تا ۵۰ درصد در هشت روز اول ماه جاری» خبر داده و نوشته است که «تورم چهار‌نعل می‌تازد». این روزنامه از جمله به گران‌تر شدن «شیر، ماست، انواع لبنیات، گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات» طی هفته نخست اردیبهشت اشاره کرده و نوشته است که «گزارش بانک مرکزی در حالی منتشر می‌شود که آخرین نرخ تورم ثبت شده تا پایان اسفندماه سال گذشته ۲۱.۵ درصد اعلام شده است، اگرچه قیمت کالاهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی شامل تمام ۳۶۰ قلم کالای مورد محاسبه در نرخ تورم نیست، اما نگرانی‌ها در خصوص افزایش نرخ تورم در دو ماهه نخست سال‌ جاری را افزایش داده است». روزنامه شرق هم در تیتر یک ضمن مقایسه قیمت مواد غذایی در اردیبهشت ۹۱ نسبت به اردیبهشت سال ۹۰ از «گرانی ۵۰ تا ۱۵۶‌ درصدی بهای خوراکی‌ها» گزارش داده است. این روزنامه تاکید کرده است که «قیمت‌ها دیوانه شده‌اند» و نوشته که «این جمله ‌را می‌توان این روز‌ها از گزارش‌های مختلف نهادهای رسمی استنباط کرد؛ مخصوصا گزارشی که روز چهارشنبه بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی موادغذایی منتشر کرد»، چرا که گزارش بانک مرکزی در مقایسه هفته قبل با مدت مشابه یک ‌سال قبل ارقام بزرگی را به رخ می‌کشد، و «بر اساس این گزارش قیمت‌ها در پایان هفته نخست اردیبهشت ۹۱، نسبت به پارسال با افزایش ۱۵۶ درصدی همراه بوده‌اند». روزنامه شرق از «افزایش ۴۵ درصدی قیمت گوشت، ۱۵۶ درصدی سبزی‌های تازه، ۳۳ درصدی چای، ۴۲ درصدی روغن‌نباتی و قند و شکر، ۵۰ ‌ درصدی حبوبات و ۵۱‌ درصدی لبنیات» در هفته نخست اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است. این روزنامه نوشته است که همین گرانی‌ها «مهر تاییدی است بر این مدعا که برنامه‌ریزان دولتی اقتصاد، مسیر را برای بهینه‌سازی قیمت‌ها گم کرده‌اند و سیاست‌های غیراقتصادی را برای مقابله با گرانی برگزیده‌اند» و «برخورد تعزیراتی و تخصیص ۲۴میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و مواد غذایی تنها راهکار دولتی‌ها برای مقابله با این پدیده است». روزنامه کیهان اما اظهارات معاون اول محمود احمدی‌نژاد درباره برنامه دولت برای مقابله با گرانی و کمبود مواد غذایی در ایران را منتشر کرده و نوشته است که محمدرضا رحیمی «به مردم وعده داد دولت تا انتهای سال (۹۱) کلیه نیازمندی‌های آنها را بررسی و به مرور وارد بازار می‌کند». روزنامه تهران امروز اما اخباری درباره «مناقشه لفظی در جلسه هیئت دولت» منتشر کرده و این پرسش را مطرح کرده که «کدام‌ وزیر قربانی گرانی و تورم می‌شود؟»‌ این روزنامه نوشته است که «خبر بگومگوهای مسئولان ارشد دولت با برخی از وزرا، از راهروهای هیئت دولت به گوش می‌رسد. حتی برخی می‌گویند که صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی را از جلسه دولت بیرون انداخته‌اند و از او خواسته شده تا جلسه را ترک کند». تهران امروز با اشاره به «برخی اخبار» درباره «استعفای مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و سکاندار این روزهای بازار» تاکید کرده که همه «این مناقشات نتیجه گرانی در بازار است». مرحله دوم انتخابات مجلس در ۱۸ استان برگزار می‌شود روزنامه‌های کیهان و خراسان گزارش‌هایی درباره برگزاری مرحله انتخابات مجلس نهم در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت برای تعیین ۶۵ نماینده مجلس منتشر کرده‌اند. روزنامه کیهان خبر داده است که «با پایان مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، دور دوم نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت صبح روز جمعه نیمه اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود». این روزنامه با اشاره به این که «کاندیداهایی که به مرحله دوم انتخابات راه یافته بودند از پنج‌شنبه گذشته فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کرده بودند» از قول غلامعلی حاجی‌زاده رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور نوشته است که «تبلیغات در این دوره از انتخابات بی‌خلل‌ترین و بی‌اشکال‌ترین تبلیغات بوده است». کیهان تاکید کرده است که مرحله دوم انتخابات مجلس نهم در برخی از حوزه‌های انتخابیه «۱۸ استان برگزار می‌شود» و «حدود ۱۵هزار نفر در شبکه بازرسی کل کشور در بحث انتخابات مجلس فعال هستند». روزنامه خراسان نوشته است که «هشت صبح جمعه بار دیگر درهای شعب اخذ رای به روی مردم باز می‌شوند تا رای‌دهندگان در ۳۳ حوزه انتخابیه باقی‌مانده نمایندگان خود را برای راهیابی به ساختمان بهارستان انتخاب کنند». این روزنامه یادآوری کرده است که «در دور اول انتخابات مجلس نهم در مجموع ۲۲۴ نماینده انتخاب شدند و یک حوزه انتخابیه نیز باطل شد» و در مرحله دوم نیز ۱۳۰ کاندیدا برای کسب ۶۵ کرسی باقی‌مانده رقابت می‌کنند، ضمن این که قرار است ۱۴۳۲۳ شعبه در سراسر کشور کار اخذ را انجام دهند». روزنامه خراسان نوشته است که «حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات با ۲۵ کرسی بیشترین تعداد را دارد». این روزنامه همچنین از قول غلامرضا مصباحی مقدم نوشته است که «دولتی‌ها تمهیداتی داشتند که ۱۵۰ کرسی مجلس نهم را در اختیار بگیرند، البته هنوز معلوم نیست که موفق شده‌اند یا خیر، اما اگر از من بپرسید، به عقیده من موفق نشده‌اند». فرجام یکپارچگی اصولگرایان روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه به ارزیابی «فرجام یکپارچگی اصولگرایان» پرداخته و نوشته است که «هفت سال پس از آن که رویای اصولگرایان برای یکپارچه‌سازی فضای سیاسی کشور محقق شد، آن چه بر عقلای این قوم گذشته، با رویایی که از یکپارچگی قوا برای خود ساخته بودند، فاصله زیادی دارد». به گزارش این روزنامه، «اصولگرایان نه تنها در سایه این یکپارچگی نتوانستند از عهده وعده‌هایی که داده بودند بربیایند، بلکه حالا کم‌کم احساس می‌کنند برای عبور از گروهی که با پلکان آنها به قدرت رسید، باید دست دوستی به سمت غیر اصولگرا‌ها دراز کنند». این روزنامه با مروری بر رویدادهای هفت سال گذشته نوشته است که «بعدازظهر روز چهارم تیرماه ۸۴، غلامعلی حداد عادل به خیابان بهشت رفت تا انتخاب محمود احمدی‌نژاد را تبریک بگوید» و در آن دیدار به احمدی‌نژاد گفته بود که مجلس آماده همه‌گونه همکاری با دولت جدید است»، و احمدی‌نژاد نیز حضور خود در مجلس را حضور «فرزند ملت در خانه ملت» توصیف کرده و گفته بود که «دولت آینده مجلس را بهترین پشتیبان و مشاور امین خودش می‌داند». روزنامه اعتماد نوشته است که «این وعده‌های شیرین عمری بسیار کوتاه‌تر از تصورات اصولگرایان داشت و دیری نپایید که فرزند ملت تلخ‌ترین روز‌ها را برای ساکنان خانه ملت رقم زد» و «پنج سال بعد از این روز‌ها بود که احمدی‌نژاد در راس امور بودن مجلس را هم منکر شد، مصوبات مجلس را اجرا نکرد و حتی حاضر نشد برای جلسه استیضاح وزیر راه دولتش پا به بهارستان بگذارد». این روزنامه با اشاره به اوج گرفتن اختلافات درونی جناح حاکم به‌ویژه چالش میان محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی نوشته است که «تلاش‌های اصولگرایان برای عبور از اصولگرا‌ها» از طریق به میدان آوردن نیروهایی که خود را «منسوب به اصلاح‌طلبان» می‌خوانند و «میدان دادن به اصولگرایان منتقدی که به‌زعم برخی از همفکران‌شان در امتحانات قبلی مردود شده‌اند، گویا نتوانسته مقصود محافظه‌کاران را برآورده سازد و آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که برای عبور قطارشان از این گردنه صعب‌العبور، لوکوموتیوی قوی‌تر از این گزینه‌ها مورد نیاز است». اعتماد با چنین تفسیری از تحولات درونی جناح حاکم اظهارات اخیر رئیس مجلس هشتم را «دعوت‌نامه» برای «غیر اصولگرا‌ها» توصیف کرده و نوشته است که علی لاریجانی طی سخنانی خود در «همایش حکمت مطهر» گفته است که «باید مملکت را برای همه باز کرد. باید میدان را باز کرد تا همه بتوانند خود را در عرصه عمل نشان دهند». «مردی دختر ۶ ساله و دو پسرخاله خود را با شلیک گلوله کشت» روزنامه خراسان خبر داده است که در تبریز «مردی دختر ۶ ساله و دو پسرخاله خود را با شلیک گلوله کشته است». این روزنامه از قول رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان ‌شرقی نوشته است که «به دنبال وصول پرونده قتل دختر شش ساله‌ای از کلانتری ۱۷ تبریز، در تحقیقات مشخص شد «آیلار» توسط پدرش به قتل رسیده است» و «در هنگام تحقیقات، متهم طی تماس تلفنی با یکی از بستگانش راز دو قتل دیگر را برملا کرد و نحوه قتل را استفاده از سلاح گرم عنوان کرد». رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان ‌شرقی به روزنامه خراسان گفته است که «در بررسی‌ها مشخص شد دو نفر به اسامی حسن و حسین پسرخاله‌های قاتل نیز چند روز است که به منزل مراجعت نکرده‌اند» و در محل اعلام شده از سوی متهم به قتل «اجساد هر دو مقتول کشف و به پزشک قانونی منتقل شد که علت مرگ آنان شلیک به وسیله سلاح گرم اعلام شد». به نوشته روزنامه خراسان، سرانجام ماموران آگاهی تبریز «طی مسافرت به زنجان با همکاری پلیس زنجان، قاتل را دستگیر و در بازرسی از محل اختفا دو قبضه سلاح و مقدار زیادی مهمات کشف کردند» و «متهم در بازجویی به ارتکاب هر سه قتل اعتراف کرد».
 


در حالی که مدتی است احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران چندین باراز سوی غرب مطرح شده است، به گزارش‌ روزنامه واشینگتن پست، پنتاگون معتقد است آمریکا می‌تواند در عرض سه هفته صف نظامی ایران را در هم بشکند.در حالی که در این مدت احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بارها از سوی غرب مطرح شده است، گزارش‌ها حاکی است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، معتقد است آمریکا می‌تواند در عرض سه هفته صف نظامی ایران را درهم بشکند. به گزارش روزنامه واشینگتن پست، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال حاضر ایجاد تغییراتی در برنامه‌های جنگی خود را در دست بحث دارد و در این میان مسئله «احتمال» حمله به ایران یکی از مهم‌ترین سناریوهای مورد مطالعه این وزارتخانه است. به گفته یکی از منابع دفاعی آمریکا، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده معتقد است که در صورت وقوع جنگ با ایران، آمریکا قادر است از طریق حمله هوایی و دریایی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به طور کامل متلاشی کند یا به طرز قابل ملاحظه‌ای در هم بشکند. اظهارات این منبع دفاعی در حالی مطرح شده است که تی جی تیلور، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، که بر عملیات نظامی در خلیج فارس نظارت دارد، می‌گوید که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای جنگ مورد بحث این فرماندهی نیست. وی به این روزنامه گفته است که این مرکز تمامی احتمالات و امکانات را مد نظر دارد و افزوده است که این فرماندهی رهنمودهای خود را از وزارت دفاع و مقام‌های بالادست واشینگتن دریافت و متعاقب آن عمل می‌کند. واشینگتن پست تأکید کرده است که در حال حاضر پنتاگون در حال ارسال گام به گام تجهیزات نظامی به منطقه خلیج فارس است. به گفته این روزنامه، هم اکنون دو ناو هواپیمابر آمریکا در این منطقه مستقر است و آمریکا در صدد افزایش شمار کشتی‌های مین‌یاب و هلی‌کوپترهای حاضر در خلیج فارس است. در عین حال اوایل اردیبهشت‌ماه رسانه‌های آمریکایی از استقرار چندین فروند از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های اف- ۲۲ در امارات و در نزدیکی مرزهای ایران خبر دادند . ایران استقرار این جنگنده‌ها در امارات را اقدامی «مضر» خوانده است که «امنیت» منطقه را برهم خواهد زد. غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی‌ است و همواره تأکید کرده است که در صورت شکست دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران، حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران به عنوان یک گزینه مطرح است. ایران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و در عین حال هشدار داده است هر نوع تعرض نظامی به مرزهای ایران را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
 


هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) در آستانه برگزاری گفتگوهای سالانه چین و ایالات متحده از پکن خواست به حمایت از حقوق بشر توجه داشته باشد. وزیر امورخارجه آمریکا در سخنانش هیچ اشاره ای به فرد ناراضی چینی که پیش از سفر وی به سفارت آمریکا پناهنده شده بود ، نکرد. خانم کلینتون همچنین اظهار داشت آمریکا امیدوار است از کمک چین در مهار کردن فعالیت های هسته ای کره شمالی و ایران و پایان دادن به خشونت ها درسوریه برخوردار شود. در همین حال هوجین تائو رئیس جمهوری چین در سخنان پیش از آغاز گفتگوها با آمریکا گفت ایالات متحده و چین، حتی اگر در مواردی اختلاف نظر دارند، باید به یکدیگر احترام بگذارند.
 


قرار است امروز (پنجشنبه) کنفرانسی در زمینه دفاع موشکی با میزبانی روسیه در مسکو برگزار شود. بر اساس گزارش ها روسیه قصد دارد با استفاده از نمونه های کامپیوتری، دراین کنفرانس نشان دهد که ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا توان بازدارندگی هسته ای روسیه را کاهش می دهد. پیش از این کنفرانس اِلِن تاشر فرستاده ویژه آمریکا گفت، ایالات متحده ساخت و نصب  سپر موشکی را تهدیدی برای روسیه نمی داند. در این کنفرانس، مقام های ارشد آمریکا ، ناتو و کشورهای اروپایی غیر عضو به همراه کشورهایی چون هند و چین شرکت می کنند.
 


منابع رسمی دولت مصر به نقل از يک مقام مسئول در دولت اين کشور  اخبار منتشر شده درباره توطئه ترور سفير عربستان سعودی در قاهره توسط سه ايرانی را تکذيب کردند. خبرگزاری دولتی الشرق الاوسط مصر به نقل از يک «مقام مسئول» که نخواست نامش فاش شود، گزارش چهارشنبه  روزنامه الحيات در خصوص کشف و خنثی شدن توطئه ترور احمد عبد العزيز قطان، سفير عربستان سعودی در قاهره را رد کرد. در همين زمينه، مجتبی امانی، رييس دفتر حافظ منافع  ايران در قاهره،  با تکذيب این خبر گفت، علاوه بر اينکه شخص سفير عربستان اين شایعه را تکذيب کرده خود او نيز از هيچ مقام مسئولی خبر تأیید اين ادعا را نشنیده است.
 


عربستان سعودی ، میزبان نشست شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر به ایران هشدار داد دست از تحریک کشورهای عضو این شورا بردارد. امیر نایف ولیعهد عربستان سعودی طی نشست شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض پایتخت این کشور برگزار شد از نقش جمهوری اسلامی در ناآرامی های بحرین انتقاد کرد. امیرنایف گفت:«ما تاکید می کنیم که عربستان سعودی و بقیه کشورهای عضو شورای همکاری به طور متحد در کنار بحرین و امارات برای حمایت از حق حاکمیت و ثبات این دو کشور ایستاده اند و امنیت آنان را بخشی از امنیت کل کشورهای شورا می دانند». شاهزاده سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان نیز چند روز پیش گفته بود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برنامه هایی برای اتحاد سیاسی درزمینه های سیاست خارجی و دفاعی در دست اجرا دارند.
 


مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار ، روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات  از دولت ايران خواست همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند. به گزارش «سفارت مجازی ايالات متحده» مايکل  پوزنر در مقاله ای نوشته است: «هنگامی که روزنامه نگاران مورد حمله و تهديد قرار می گيرند، زندانی ها ناپديد می شوند، ترس بر جای حقيقت می نشيند و همه جامعه دچار رنج می شود.» مايکل  پوزنر  همچنين تصریح کرده است که دولت ايران علاوه بر سانسور مستقيم يا غيرمستقيم رسانه ها و فيلتر کردن و نظارت بر رسانه های سنتی، در حال ايجاد يک "اينترنت ملی" است که ارتباط شهروندان ايرانی را با بقيه جهان کاملاً قطع می کند.»
 


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در دیدار با اعضای خانه کارگر، نسبت به افزایش بیکاری در کشور هشدار داد و اظهار داشت تنش‌زدایی با کشورها، سرمایه خارجی را روانه کشور می‌کند که به تبع آن به تولید منجر می‌شود. به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، هاشمی رفسنجانی در این دیدار به طور تلویحی از شیوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها  انتقاد کرد و  اظهار داشت که توزیع پول نقد در میان مردم به بیکاری و بیعاری منجر می‌شود.
 


مناظره زنده تلویزیونی نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری کنونی فرانسه، و فرانسوا اولاند، رقیب اصلی او در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، انجام شد. بر اساس نظرسنجی ها، نیکلا سرکوزی در دور دوم انتخابات که یکشنبه هفده اردیبهشت برگزار خواهد شد از رقیب سوسیالیست خود عقب تر است. در جریان این مناظره تلویزیونی رییس جمهوری فرانسه رقیب خود را به افترا زدن متهم کرد وگفت او از صلاحیت لازم برای رهبری پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا در جریان بحران جاری برخوردار نیست. فرانسوا اولاند نیز نیکلا سرکوزی را متهم به ایجاد تفرقه در فرانسه کرد و افزود در دوران تصدى او ميزان بى كارى با رسيدن به ۱۰ درصد ، دو برابر شده و اقتصاد کشور ضعیف ترشده است.
 


شورای امنیت سازمان ملل خواستار مسدود کردن دارایی های سه شرکت دولتی کره شمالی در کشورهای مختلف شد. این اقدام شورای امنیت در پی عملیات ناموفق پیونگ یانگ برای پرتاب یک موشک طی ماه گذشته میلادی صورت می گیرد. کره شمالی هدف از پرتاب موشک را در مدار قرار دادن یک ماهواره اعلام کرد در حالی که شورای امنیت می گوید پیونگ یانگ با این عمل، قطعنامه پیشین شورا در ممنوعیت هرگونه آزمایش هسته ای و یا موشکی را نقض کرده است.
 


نیوت گینگریچ رییس پیشین مجلس نمایندگان و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور رسمی از ادامه مبارزات انتخاباتی انصراف داد. آقای گینگریچ در این اعلان رسمی در عین حال تاکید کرد که برای عدم انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری تلاش خواهد کرد. وی همچنین آقای اوباما را « افراطی ترین رییس جمهوری چپگرای تاریخ آمریکا» معرفی کرد. با کناره گیری نیوت گینگریچ ، اکنون تنها فرد باقیمانده در حزب جمهوریخواه برای رقابت با میت رامنی نامزد پیشرو ِ این حزب ، ران پال  نماینده تگزاس است.
 


منابع رسمی دولت مصر به نقل از يک مقام مسئول در دولت اين کشور اخبار منتشر شده درباره توطئه ترور سفير عربستان سعودی در قاهره توسط سه ايرانی را تکذيب کرد.منابع رسمی دولت مصر به نقل از يک مقام مسئول در دولت اين کشور  اخبار منتشر شده درباره توطئه ترور سفير عربستان سعودی در قاهره توسط سه ايرانی را تکذيب کرد. اين خبر را پيشتر روزنامه الحيات منتشر کرده بود. خبرگزاری دولتی الشرق الاوسط مصر و همچنين تلويزيون دولتی اين کشور، به نقل از يک «مقام مسئول» که خواسته نامش فاش نشود، گزارش روزنامه الحيات در خصوص کشف و  خنثی شدن توطئه ترور احمد عبد العزيز قطان، سفير عربستان سعودی در قاهره را رد کرد. اين مقام مسئول گفته است: «آن چه که درباره چنين خبری منتشر شد، عاری از صحت است. سفير سعودی در مصر، از روز آغاز به کار خود و تا روز ترک قاهره در روز شنبه گذشته، در معرض هيچ توطئه تروری قرار نگرفته است.» سامی جمال، يک مشاور حقوقی سفارت عربستان سعودی در مصر روز سه شنبه  به روزنامه الحيات گفته بود: چند ماه پيش نقشه ای که از سوی سه ايرانی برای ترور سفير عربستان سعودی در قاهره طراحی شده بود، پيش از اجرا فاش شد و اين برنامه ناکام ماند. سامی جمال اضافه کرده بود: «پليس و نيروهای امنيتی مصر از اين نقشه خبر داشتند و با دستگيری اين سه تن، تمامی برنامه آن ها و مستندات و مدارک را به وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی تحويل دادند. البته عربستان سعودی سه ماه پيش به طور کامل از اين جريان مطلع شد ولی تصميم گرفت مسئله را مسکوت بگذارد و به آن اشاره ای نکند.» در همين زمينه، مجتبی امانی، رييس دفتر حافظ منافع  ايران در قاهره، نيز  با تکذيب شايعات و خبرسازی‌های گفته است: علاوه بر اينکه شخص سفير عربستان اين مساله را تکذيب کرده خود او نيز از هيچ مقام مسوولی نشنيده که اين ادعا را تاييد کرده باشد. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، مجتبی امانی در ادامه گفته است:  «مساله بستن سفارت و کنسولگری عربستان در قاهره نه از دور و نه از نزديک هيچ ارتباطی با ايران ندارد. هم‌چنين اين مساله به روابط قاهره و رياض برمی‌گردد.» روابط عربستان سعودی و مصر در حال حاضر دچار تنش جدی است. پس از دستگيری يک وکيل حقوق بشر مصری در عربستان، در قاهره  اعتراضاتی علیه این اقدام صورت گرفت. رياض در واکنش به این اعتراضات سفير خود از اين کشور را فراخواند. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، سفارت اين کشور در قاهره و نيز کنسولگری های عربستان سعودی در اسکندريه و سوئز در حال حاضر تعطيل است.
 


مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از دولت ايران خواسته تا تمامی روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند.مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات  از دولت ايران خواسته تا تمامی روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند. به گزارش « سفارت مجازی ايالات متحده، تهران.ايران» مايکل  پوزنر در مقاله ای نوشته است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات، ايالات متحده از دولت ايران می خواهد تا همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند. » دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار اضافه کرده است:«  ما اين رژيم را به برداشتن گامهای ضروری به منظور ايجاد فضا برای رسانه های مستقل که بتوانند کار خود را بدون ترس از خشونت و آزار دنبال کنند، فرا می خوانيم. و ما به روزنامه نگاران، وبلاگ نويسان وشهروندان دليری که جان، سلامت و آزادی خود را به خاطر آگاه ساختن ديگران از حقيقت فدا کرده اند، ادای احترام می کنيم. » مايکل  پوزنر  در ادامه نوشته است: «هنگامی که روزنامه نگاران مورد حمله و تهديد قرار می گيرند، زندانی يا ناپديد می شوند، ترس بر جای حقيقت می نشيند و همه جامعه دچار رنج می شود.» آقای پوزنر همچنين نوشته است:«درحالی که مردم در سراسر جهان روز آزادی جهانی مطبوعات را، که امسال توسط يونسکو در تونس ميزبانی می شود، برگزار می کنند، مخاطرات عليه روزنامه نگاران رو به  افزايش است. تا دسامبر گذشته، کميتۀ حمايت از روزنامه نگاران ١۷۹ خبرنگار زندانی را در سراسر جهان شمارش کرد- که ۴۲ تن از آنان تنها در ايران بودند.  ناظران حقوق بشر گزارش می دهند که از ماه ژانويه تاکنون شمار روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان ايرانی در زندان به حدود ۹۰ نفر افزايش يافته است. تهديد، حمله، بازداشت، زندانی يا ناپديد شدن، و يا قتل به خاطر تلاش برای گزارش خبرها، عليه آنان که خارج از زندان هستند ادامه دارد. » اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است:« اين افراد با اين کار خود آزادی بنيادی و گنجانده شده در کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی (ICCPR) را به مورد اجرا گذاشتند که  می گويد: "همگان بايد از حق آزادی عقايد برخوردار باشند؛ اين حق بايد آزادی جستجو، دريافت و در ميان گذاشتن هر گونه اطلاعات و انديشه را بدون توجه به مرزها، بصورت شفاهی يا کتبی، يا از طريق چاپ، به شکل اثر هنری، يا از طريق هرگونه رسانه ای که بخواهند، در بر بگيرد.» مايکل  پوزنر  همچنين تصریح کرده است:«با وجود آنکه ايران يکی از کشورهای عضو ICCPR است، دولت ايران به شکل مستقيم يا غيرمستقيم رسانه ها را سانسور می کند. افزوده بر فيلتر کردن و نظارت بر رسانه های سنتی، اين رژيم در حال ايجاد يک "اينترنت ملی" است که ارتباط شهروندان ايرانی را با بقيه جهان کاملاً قطع می کند.» در همین زمینه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از دولت ايران خواسته بود تا محمد صديق کبودوند و در حدود ۹۰ روزنامه نگار ايرانی که در زندان بسر می برند را آزاد کند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته